Cjroen ^warLr Jexels in het harL,
'ariefsharmonisatie
lijkt van de baan
VVD: „Reinigingsgeld
kan f14,- omlaag"
Schade aan wandelroutes
door nat jaargetijde
N
mbtelijk advies aan Van Rooy lekt uit:
SBB gaat illegale stort
in het bos aanpakken
259
ummer
Prïmera c. Mets
COMBI BROUWER
ixelaars halen
igelucht adem
xhtvervoerders
igenaam verrast
Bernhardlaan voelt
weer nattigheid
ONBEGAANBAAR
VOOR WANDELAARS
„Sommige stukken zijn volkomen aan gort getrapt"
355 Texelaars
gaven bloed
VERDER
IN DIT
s* Koninginnedagprogramma
voor alle dorpen 2
Muziek: fanfares, koren,
musical en muziekschool 5
w Swarthoff twintig jaar
kroegbaas in Cocksdorp 7
w Sport: veel kampioenen
in de bloemetjes 9
Korte zoekaktie
Achterom krijgt
opknapbeurt
Verkeerscontrole
TEXELSE'^COURANT
UNOX
CHEESEBURGERS of
UIENBURGERS
foliopak a 2 stuks
van 319 voor
SERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10878
DINSDAG 26 APRIL 1994
.Uitgeven) Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
A'C Qer> Burg, telefoon (02220) 62600.
lentie/abonnementen telefoon (02220) 62600.
parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
(02220) 62620.. faxnr (02220) 14111
i buiten werktijd Gerard Timmerman,
flwal 11, Den Burg, telefoon (02220) - 14687.
Verschijning
Dinsdags en vrijdags vrijwel huis-aan-huis op Texel.
Oplage 7200
Abonnementsprijs
fA9,95 per half jaar. Losse nummers /1,40.
haffing van het Texels vrachtautotarief bij Teso lijkt
de baan. Dat blijkt uit een uitgelekt advies van Econo-
he Zaken aan staatssecretaris Yvonne van Rooy om
anger aan te dringen op harmonisatie. Haar adviseurs
en de eilandkorting niet langer concurrentie verval-
iel de bewindsvrouw en de
kamercommissie voor Ver
en Waterstaat zich er nog
iver hebben uitgesproken, is
erschillende zijden verheugd
gelucht gereageerd op het
rc dat de eilandkorting voor
twagenvervoer (dat van per-
nauto's staat niet er discus
stand kan blijven. Door
is de afgelopen tijd druk uit
end op Van Rooy af te zien
armonisatie.
ling voor de staatssecreta-
eüandkorting ter discussie te
was een klacht van een
iider die niet meer voor de
korting in aanmerking
Die korting zou strijdig zijn
Wet Economische Mede-
jen dat gaf de staatssecre-
Mfkding een onderzoek te
m eventuele concurren-
Bfeing. Teso-directeur Rob
keerde zich onlangs open-
ai de afschaffing van de ei-
rfrg. „Met de Wet
msche Mededinging schiet
een mug op een olifant",
ij op de 150 bedrijven die
lenlijk een korting van
000,- incasseren. „Per be
middeld maar een paar dui-
)ulden. Het voordeel dat de
genieten wordt teniet
ndoor de ongunstige ligging
el eiland en valt onder het
ïlbeginsel." Landbouwbe-
1,die het toch al zwaar heb-
e verduren, zouden extra
Ivan de harmonisatie onder-
i In overleg met Van Rooy
Wortel aan op handhaving
de „historische" eiland-
Teso-criteria
aggevend voor het stand
van EZ is dat de veerdienst
Mige tarieven voor
elwagens en handhaving
de Texelse meters, ik
'dat het waar is." Vracht-
Wder F.P. Hopman van
ffood is aangenaam ver-
de eilandkorting
tohijnlijk in stand blijft,
in zijn hart koesterde
nan twijfels over de af-
■■Het rapport van Teso
de harmonisatie was ge
slecht. De inhoud van
leheime TNO-rapport ken
I maar het komt uit de-
hoek. Als Van Rooy
'P haar advies zou base-
Maar het is kennelijk
een sisser afgelopen."
"an denkt dat harmoni-
v°or een aantal bedrij
nen was geweest hun
war de vastewal te ver-
ün, met alle nadelige
9en voor de werkgele
ed van dien. „In mijn ge-
vhet op jaarbasis op z'n
tienduizend gulden heb-
techeeld. En alles wordt
er- Als een bedrijf aan
'euive wagen toe is, kan
,ef de reden zijn geen
te nemen. Want de
,ftent/e in deze branche
Bar."
E*e/se vrachtvervoeders
*l9eorganiseerd. „Maar
wen als het nodig is de
hij elkaar. We hebben
waakhondfunctie."
lang geleden al is begonnen met
afschaffing van wat volgens Teso
oneigenlijk gebruik is van de ei
landkorting. Bedrijven (niet-
Texelse) die volgens de Teso-
criteria geen recht hebben op de
korting, kwamen niet langer in
aanmerking. Daardoor werd het
bestand van vervoerders met kor
ting aanzienlijk teruggebracht.
Door de toezegging van de veer
dienst dat vrachtauto's met een
lengte van minder dan 5,51 meter
voortaan onder het personenver
voer vallen, neemt de omvang van
de eilandkorting voor vrachtwa
gens nog verder af. De hoogte van
de auto (hoger dan 2.10 meter
vrachtvervoer) bepaalde tot dus
ver de grens tussen vracht- en
personenverkeer.Overigens heeft
deze maatregel geen invloed op
het tarief voor de betrokken ver
voerders, die hierover nog door
Teso worden geïnformeerd.
Aanvaardbaar
In de uitgelekte brief schrijft EZ:
„Alles afwegende lijkt mij dit een
aanvaardbare oplossing voor het
probleem rond de tariefsverschil-
len. Gelijkheid in concurrentiever
houdingen is daarmee zoveel
mogelijk hersteld, zonder de nega
tieve gevolgen af te wentelen op
economisch kwetsbare eilandbe
drijven."
Het standpunt was voor EZ een
reden een gepland overleg met het
Overlegorgaan Waddeneilanden
(OOW) niet door te laten gaan. Er
is wel contact geweest met de be
trokken gemeenten. Hoewel zowel
de staatssecretaris als de kamer
fracties nog hun instemming moe
ten betuigen met het voorstel, is
het onwaarschijnlijk dat deze zich
tegen het ambtelijk advies zullen
keren.
Tevreden
Het nieuws is door de Teso-
directeur met tevredenheid ont
vangen. „Goed voor Texel." Toch
blijft hij voorzichtig. „De harmoni
satie is voorlopig van de baan.
Want in de politiek weet je het
nooit. Ik vind dat we dit met z'n al
len hebben bereikt", wijst hij op de
actie die Texelaars tegen de invoe
ring van de harmonisatie onderna
men.
VVD-voorzitter Willem Bakker, die
in 1990 aan de basis stond van de
actiereis naar Den Haag, heeft aan
het nieuws een voldaan gevoel
overgehouden. „Schitterend. Dan
merk je dat je niet voor mets bezig
bent geweest en actievoeren toch
zin heeft. Als we toen niet naar
Van Rooy waren gegaan, had Teso
1 januari '91 de harmonisatie al in
gevoerd. Je kan wel bang zijn voor
de juridische consequenties, maar
het helpt dus toch als je de beuk
Lees verder pagina 5
Het WD-raadslid Erna Eelman-
van der Kooi komt in de raadsver
gadering van 10 mei met een mo
tie die tot gevolg moet hebben
dat het reinigingstarief 1994 als
nog met f14.- per huishouden
wordt verminderd. Dit zou moge
lijk zijn door de extra milieuhef
fing ter grootte van dat bedrag
die volgens de VVD in het tarief is
verwerkt, te schrappen. Dat zou
kunnen omdat de invoering van
deze wettelijke heffing minstens
een jaar is vertraagd.
Het bedrag van f14,- zou dan ten
onrechte aan de Texelse huishou
dens in rekening zijn gebracht. De
VVD vraagt de gemeenteraad nu
om per motie uit te spreken dat de
reinigingsrechten voor 1994 wor
den verminderd met de milieuhef
fing en b en w op te dragen deze
motie zo snel mogelijk uit te voe
ren. Daarbij wordt eraan herinnerd
dat in het collegeprogramma
1994-1998 staat dat een „terug
houdend" beleid zal worden ge-
Bewoners van Bernhardlaan en
Thijsselaan in Den Burg klagen
weer over vocht. De grondwa
terstand is zeer hoog, waardoor de
huizen klam en koud worden. Mo
gelijk houdt de rioolstank die in
sommige woningen wordt gero
ken, hiermee ook verband.
Raadslid Gerard Weijers vroeg in
de vergadering van de raadscom
missie voor financieel, technisch
en economisch beleid om ge
meentelijk onderzoek en zonodig
maatregelen.
Jaren geleden was in hetzelfde
gebied sprake van aanhoudende
ernstige wateroverlast. Die leek
afdoende bezworen nadat in de
grond grindkisten waren gemaakt.
Verondersteld wordt dat deze
grindkisten beginnen te verzanden
en daardoor onvoldoende water
afvoeren.
voerd ten aanzien van de
plaatselijke belastingen.
Onmogelijk?
Volgens een gemeenteambtenaar
die betrokken was bij de bereke
ning van de reinigingstarieven is
de motie niet uitvoerbaar omdat er
niets te restitueren valt. Want de
door de VVD bedoelde milieuhef
fing heeft thans alleen betrekking
op gestorte bedrijfsafval (dus niet
op huishoudelijke afval). Het gaat
om een bedrag van f28,50 per
ton. Het schrappen van die heffing
kan dus voor 1994 niet tot verla
ging van het reinigingstarief voor
huishoudens leiden. In 1993 was
er wèl sprake van een milieuhef
fing binnen de huishoudelijke ta
rieven, maar of die kan worden
terugbetaald is nog niet te zeggen,
omdat er bij de exploitatie ook te
genvallers zijn geweest.
Na geconfronteerd te zijn met de
ze ambtelijke mededeling, liet Erna
Eelman weten dat zij andere infor
matie heeft. Volgens haar is in het
huishoudelijke reinigingstarief van
1994 wel degelijk ten onrechte
een milieuheffing van ongeveer
f 14,- per huishouden opgenomen.
Ze zal dan ook niet van haar motie
afzien.
Met behulp van deze bordjes licht Staatsbosbeheer wandelaars in over de slechte begaanbaarheid van de paden.
iFoto Tessa de Graaffl
De gestage regenval van de afge
lopen maanden heeft schade ver
oorzaakt aan een aantal
wandelroutes in natuurreserva
ten. Geld om de schade te repare
ren heeft Staatsbosbeheer niet.
Sporen die wandelaars, ruiters en
(brom)fietsers hebben achterge
laten zullen na een aantal jaren
vanzelf verdwijnen. Wandelaars
die graag in natuurreservaten ver
toeven, hebben de afgelopen
maanden de laarzen niet droog
kunnen houden. ,,De paden in het
Hogeberggebied zijn nog nooit zo
slecht begaanbaar geweest als
nu", meldt de familie D.J. van der
Slikke uit Den Burg.
„Sommige stukken zijn door rui
ters volkomen aan gort getrapt. Ik
ben twee weken geleden uitgegle
den. Daarbij heb ik me zo ver
schrikkelijk lopen opwinden, dat ik
met een rood hoofd van woede
thuiskwam", vertelt mevrouw van
De bloedafname avond in de
aula van OSG De Hogeberg-
kenmerkte zich vrijdag door
een gelijkmatig verloop. „Had
den we anders wel eens met
pieken te maken, ditmaal was
het aanbod egaal verdeeld
over de avond en hoefde men
niet te wachten", aldus Marga
Loos van het Rode Kruis, dat
samen met het Centraal Labo
ratorium van de Bloedtransfu
siedienst (CLB) de
bijeenkomst organiseerde. To
taal 355 Texelaars, iets meer
dan gemiddeld, stonden een
halve liter bloed af voor hun
medemens. Ze waren in goe
de handen van de 22 mede
werkers van de CLB, ruim
dertig Texelse vrijwilligers,
twee artsen en verpleegkun
digen. In de aula stonden der
tig bedden klaar.
der Slikke. „Maar je weet hoe dat
gaat. Nadat ik m'n schoenen had
afgespoeld was de boze bui over.
Ik heb een klacht overwogen,
maar omdat ik niet precies weet
bij wie ik moet zijn, is het er niet
van gekomen."
Ook een andere vaste bezoeker
van het gebied, wonend op de Em-
malaan, kwam enkele weken gele
den op een modderig tuinwalpad
lelijk ten val. „Wij lopen al jaren
lang over de paden, maar zo erg
als het er nu uitziet, hebben we
niet eerder meegemaakt. De boel
is gewoon kapotgereden. Zelfs po
litieauto's zie je af en toe over de
paden gaan. Met de klachten naar
Staatsbos beheer? Nee, dat heb
ben we niet gedaan. Misschien
hadden we dat beter wel kunnen
doen."
„Wie zijn verstand gebruikt gaat
toch niet bij langdurig nat weer
door natuurreservaten met een
mountainbike crossen?", vraagt T.
Berndsen, ook een regelmatige
bezoeker van het gebied, zich ver
twijfeld af. „Vorige week nog zat
hier een jong stel met een auto
een uur lang vast in de modder op
een tuinwallenpad. En die wielen
maar draaien om los te komen. Als
een voetbalveld een beetje nat is,
wordt de wedstrijd afgelast. Want
stel je voor dat de grasmat be
schadigt. De schade die ruiters en
crossers aanrichten op natte pa
den, is enorm. Maanden later loop
je nog te zwikken over de inmid
dels opgedroogde geulen en ga
ten. Ik heb Staatsbosbeheer wel
gebeld. Om te informeren hoe het
nu verder moet. Want je moet
meer letten op waar je je voeten
neerzet, dan dat je van de omge
ving kunt genieten."
Op twee gerede klachten na, zijn
er verder geen meldingen over de
toestand van de paden bij Staats
bosbeheer binnengekomen.
„Waarschijnlijk zijn de mensen
zich er van bewust dat ze in een
natuurreservaat lopen of vinden ze
het op één of andere manier wel
avontuurlijk", meent Maarten
Stoepker van Staatsbosbeheer.
„In ieder geval horen wij er weinig
van."
De regenval is ook van invloed ge
weest op paden in De Geul, De
Bollekamer en De Muy. „Als het
publiek op een onbegaanbaar stuk
stuit, redt het zich door sluipweg
getjes te zoeken. Meestal gebeurt
dat correct - via de kortste weg -
zodat zo min mogelijk schade aan
de natuur wordt aangericht. Op
het ogenblik loopt er in De Bolleka
mer echter zo'n sluipweggetje
door een vogelbroedgebied heen.
En in het Hogeberqoebied hebben
wandelaars hun weg vervolgd
door dwars over een tuinwal te lo
pen. Dat is natuurlijk minder mooi
Om dergelijke zaken te voorkomen
- en ter informatie, want wande
laars lopen af en toe volkomen
vast - hebben we bij de Leemkuil-
weg en bij 't Skillepaadje een
bordje geplaatst met de tekst 'on
begaanbaar voor wandelaars'. Die
borden worden binnenkort verwij
derd, want door het fraaie weer
van de afgelopen weken is het in-
Lees verder pagina 2
Veel Texelaars waagden de stap en gaven bloed.
(Foto Monique de BoerI
„Hele bergen liggen er. De onder
begroeiing is compleet gestikt."
Erik van der Spek van Staatsbos
beheer vertelt dat het illegaal
storten van met name tuinafval in
het bos de laatste jaren zo is toe
genomen, dat SBB ertegen gaat
optreden. „Vooral in de buurt van
De Koog is het bar en boos."
SBB heeft er niet zoveel proble
men mee als tuinafval in de vorm
van takken in het bos wordt ach
tergelaten. „Als het een beetje
wordt verspreid over de onder
grond, gaat het wel in de natuurlij
ke kringloop mee. Maar wat nu
gebeurt is met de beste wil van de
wereld niet meer natuurlijk te noe
men. Er worden gewoon bergen
grond gestort."
Niet alleen verstikt grote hopen
rommel de begroeiing eronder, het
trekt ook allerlei ongedierte zoals
ratten aan. „Bovendien zitten er
vaak zaden of bollen in van plan
tensoorten die eigenlijk niet in het
bos thuishoren, dus dan ontstaat
oneigenlijke vegetatie"
Grofvuil
Van der Spek wijst erop dat het af
val, voor zover het niet in de groe
ne container of de composthoop
past, in hoeveelheden van minder
dan een kubieke meter gratis met
het grofvuil mee kan. Wie grofvuil
wil laten afhalen kan de gemeente
bellen via telefoon 12510. De dins
dagen dat de groene containers
worden geleegd, zijn tevens de op
haaldagen voor grofvuil. „En mo
menteel kunnen takken uiteraard
ook naar de Meierblissen", vult
Van der Spek aan.
Vuilstorters die de komende tijd in
het bos worden betrapt kunnen
rekenen op een dikke bekeuring.
„En die is hoger dan het legaal
storten van vijf ton afval bij De
Hamster...."
-W".
De reddingboot Siegfried Egmun-
dis is vanmorgen rond 06.00 uur
uitgerukt voor een zoekaktie op
het Wad. Vanuit Den Helder was
namelijk een vuurpijl gezien. De
Siegfried (de Texelse reddingboot
Beursplein 5 is wegens onderhoud
tijdelijk uit de vaart) kreeg as
sistentie van de Suzanna uit Den
Helder, de Wipperploeg van De
Koog en een heli van de Koninklij
ke Marina Om half negen werd de
aktie afgeblazen, er was niets aan
getroffen.
Het Achterom, tussen de We
verstraat en de Wilhelminalaan,
krijgt een opknapbeurt. Het asfalt
verdwijnt en er komen straatklin
kers voor in de plaats. Doel is het
verkeer veiliger te maken en het
dorpskarakter van dit gedeelte van
Den Burg te verfraaien. De kosten
van het werk bedragen ruwweg
ƒ200.000,-. Aannemersbedrijf
Texel BV is maandagbegonnen aan
het karwei dat tot begin juni zal
duren. Het Achterom zal tot die
tijd zijn afgesloten.
Op donderdag, vrijdag en zaterdag
is op de Pontweg en Postweg
snelheidscontrole en technische
controle van voertuigen gehou
den. Tien bekeuringen werden uit
gedeeld aan hardrijders Twee keer
werd een verbaal opgemaakt we
gens de slechte technische staat
van aanhangwagens.
I.M. ADVERTENTIE
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant de onderstaande
folders
Openingsfolder ran de
nieuwe
uit De Koog
WK-aktiefolder van
TV VIDEO HIFI FOTO
I.M. ADVERTENTIE
VAN DE T V
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 4