HOU IK VOHD HOG T
EEM LEUK ETOK-PRUR05E
J BEGRRVEH 16
-\r BETER EM
VdfiKKELl6KER
ROMMEL
HRLEh
ROMMEL
BREHGEN
jgnas
Kwaliteit winkels
horeca omhoog"
Wat ik zeggen wou
Detailhandel:
let op Uw saeck!
fEXELSE
COURANT
(W VOHD HOG EEH
PRKKOTL02E BELOFTES,
IK DRCHT DIE MOETEH
MAAR op DE BLI6
Een droge jut
.norzitter Vlnke overhandigt het rapport aan de wethouders Poster en Schilling.
mogelijkheden voor de onder-
ners op Texel staan of vallen
het toerisme. Aan dat toe-
ne is dan ook te danken dat
voorzieningenniveau op Texel
beter is dan in een gemiddel-
andere gemeente van die
itte.
aanbod is er 2 tot 3,5 keer zo
it. In de foodsector is 54%
de bestedingen afkomstig van
Texelaars, in de non foodsec-
58%. Wijzend op deze feiten
laarde TVO-voorzitter Ko Vin-
fmsdagavond dat niet langer
grerend moet worden gepraat
het toerisme als monocul-
De recreatie is voor Texel een
waaraan welvaart en welzijn
«ge mate zijn te danken. De
notionele inspanningen om de
om recreanten naar Texel op
te houden, verdienen dar
blijvend financiële steun van
ondernemers. Texel moet alle
>n bijzetten, nog meer zelfs
vroeger omdat de concurren-
liet stil zit.
Den Burg
Burg biedt het hoogste ver
ingsniveau. Volgens de onder-
jers vormen de winkels in
residentie een toeristische
ictie op zichzelf. Zowel Texe-
als toeristen zijn zeer tevre-
over het aanbod. Voor zover
e>ding wordt gewenst, heeft
«trekking op de schoenen- en
ngbranche. Een probleem
de Texelse consument is ech
te verkeers- en parkeersituatie,
isten ergeren zich daar veel
der aan. Beide categorieën
en zich aan de fietsers in het
trumgebied.
Groeneplaats
winkelaanbod van Den Burg is
Hicentreerd in een compact
ed met een aantrekkelijk ver
smaat, met uitzondering van
"roeneplaats. Dit plein is on-
jenaam en vormt een onder-
wg van het winkelfront. Als
epunt wordt dan ook voor
dat gemeente en TVO
dit plein een compleet herin-
Öngsplan maken, zodat het
een bruisend dorpshart
it. Horecavestiging moet mo-
k worden aan de zuidwest
er moeten terrassen komen
te wanden van het plein moe-
worden ingevuld met commer-
functies.
betreft het sterk op toeristen
•bte aanbod van De Koog stel
de onderzoekers vast dat de
•sector redelijk compleet is, de
■food sector daarentegen zeer
6r'<t. De consumenten zijn ma
tig tevreden over het aanbod in De
Koog vooral vanwege het prijsni
veau en het gebrek aan parkeer-
mogelijkheden bij de winkels.
Door de bouw van de Top Tien su
permarkt is de aantrekkingskracht
van het aanbod toegenomen,
maar daar staat tegenover dat
door de verdwijning van die winkel
uit de Dorpsstraat de drukte al
daar overdag buiten het seizoen
aanzienlijk is afgenomen. Door de
dagwinkels die momenteel wor
den gebouwd naast de Top Tien
zal dat nog erger worden. Buiten
de zomer is het in de Dorpsstraat
te stil. Dan blijkt ook dat aankle
ding en inrichting ernstig verou-
(Foto Harry de GraafI
springt er wat dat betreft uit. De
ondernemers in de dorpen spelen
goed in op de mogelijkheden van
Texelse producten, zoals lams
vlees, wol en kaas. In Oosterend
zijn de winkel per auto slecht be
reikbaar en parkeervoorzieningen
in de nabijheid van winkels ziin er
niet of nauwelijks. In Oudeschild
doen zich parkeerproblemen voor
bij het Maritiem en Jut-
tersmuseum.
Horeca
De horeca op Texel, voor 78% van
de omzet afhankelijk van het toe
risme, wordt zowel door Texelaars
als toeristen positief gewaardeerd.
De onderzoekers van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf zijn slecht te spre
ken over de huidige Dorpsstraat. Er moet nieuwe bestrating komen en puien en inte
rieurs moeten worden aangepast.
derd zijn. Een deel van de puien en
interieurs is toe aan modernise
ring. In economisch opzicht func
tioneren de winkels van De Koog
matig, een gevolg van de seizoen
fluctuaties.
Ook in De Cocksdorp is het aan
bod in de foodsector behoorlijk.
Door de grote afstand van den
Burg zijn de omstandigheden voor
winkel- en horecabedrijven relatief
gunstig. De Cocksdorp doet het
goed als „rustig alternatief" voor
Den Burg en De Koog en de con
sumenten zijn tevreden over het
aanbod. Alleen de parkeersituatie
is niet ideaal. In economisch op
zicht functioneren de winkels re
delijk. De herinrichting van de
Kikkertstraat heeft het onderne
mingsklimaat verbeterd; veel on
dernemers hebben de laatste jaren
geïnvesteerd in hun bedrijf.
In Oudeschild, Oosterend en Den
Hoorn is een basisvoorziening
aanwezig voor de dagelijkse ver
zorging van de consument. De
foodwmkels doen het gemiddeld
economisch redelijk. In de kleinere
dorpen is men zeer tevreden over
sfeer en gezelligheid en over servi
ce en bediening. Dat de winkels in
Oudeschild, Oosterend en Den
Hoorn zich kunnen handhaven is
niet alleen te danken aan kopende
toeristen, maar ook aan de binding
die er is met de koopkracht van de
inwoners. Vooral Oosterend
IFoto Harry de Graaf)
Minder positief is men over het
prijsniveau, met name in De Koog
en Den Burg. De horeca in Den
Burg, voor een groot deel gecon
centreerd bij de Groeneplaats,
maar heeft richting dat plein te
weinig „smoel". Door het ontbre
ken van een theater is de uit-
gaansfunctie van Den Burg
beperkt, zodat heropening van De
Lindeboom belangrijk is.
Het horeca-aanbod van De Koog is
nog groter dan van Den Burg en
richt zich bijna helemaal op toe
risten. Door de sterke seizoensaf
hankelijkheid zijn er weinig
mogelijkheden voor specialisatie
naar doelgroep waardoor het aan
bod een doorsneekarakter heeft.
In de andere dorpen ligt de nadruk
op het restaurantaanbod. Het
grootste aanbod biedt wat dat be
treft De Cocksdorp.
Toekomst
De onderzoekers gaan er niet van
uit dat de bestedingen in de
naaste toekomst zullen toenemen.
Ze wijzen op het nagenoeg stabiel
blijven van de Texelse bevolking,
de teruglopende landelijke beste
dingen in de afgelopen twee jaar
en het onder druk komen van de
toeristische bestedingen op Texel
als het aantal accommodaties
blijft afnemen. Voor detailhandel
en horeca is het van vitaal belang
dat de gemeente een eenduidig
•AMBenrf60'Worden winkels gebouwd naast de Top Tien supermarkt aan de Nikadel in De Koog. Dat is strijdig met de visie van de
til *'*°*kers. (Foto Harry da Graat)
Binnen een als zodanig aan te wij
zen winkelconcentratiegebied
moet de bestaande detailhandel
de mogelijkheid hebben om uit te
breiden en moet vestiging van
nieuwe winkels mogelijk zijn zon
der dat daaraan vestigingseisen
worden gesteld. De huidige
restrictieve regelgeving in het
bestemmingsplan den Burg
centrum zou dus moeten worden
aangepast.
Vestiging van winkels buiten het
concentratiegebied moet worden
voorkomen, eventueel met uitzon
dering van meubelzaken, bouw
markten en andere bedrijven met
„volumineus" aanbod.
In De Koog wordt uitbreiding van
het aantal winkels economisch
niet haalbaar geacht, voor zover er
in de toekomst uitbreidingsruimte
ontstaat zal die door de huidige
ondernemers gebruikt moeten
worden voor schaalvergroting en
kwaliteitsverhoging. In het belang
van de levendigheid van de
Dorpsstraat in de stillere perioden
van het jaar moet minstens het
huidige winkelbestand in het ge
deelte ten zuiden van de
Kaapstraat worden gehandhaafd.
De onderzoekers raden vestiging
van nieuwe winkels aan de Nika
del sterk af.
Wat betreft de andere dorpen
heeft De Cocksdorp de sterkste
positie, mede door de afstand met
Den Burg. In Oudeschild en Den
Hoorn heeft het aanbod in de
foodsector een minimale omvang
die zich moet kunnen handhaver).
Het grootschalige aanbod in Ou
deschild zal zich eveneens kunnen
handhaven. Het relatief omvangrij
ke aanbod van Oosterend zal iets
afnemen, mede doordat, dit aan
bod voornamelijk afhankelijk is
van bestedingen door plaatselijke
inwoners. Handhaving van een su
permarkt is essentieel om ook
enig aanbod van speciaalzaken in
stand te houden.
Lindeboom
Wat betreft de horeca wordt opge
merkt dat de heropening van De
Lindeboom gelegenheid biedt om
een aantal manco's in het horeca-
aanbod (beperkt aanbod grand ca-
fé's en zalen) te verhelpen. Door
de theaterfurictie van De Linde
boom zal bovendien de uitgaans-
functie van Den Burg weer op
niveau komen. De gemeentelijke
aanwijzing van een horecaconcen-
tratiegebied wordt toegejuicht.
Binnen dit gebied moet de regel
geving soepel zijn om verplaatsing
van minder goed gelegen bedrij
ven naar dit gebied mogelijk te
maken en vestiging van nieuwe
bedrijven te bevorderen. De eco
nomische ruimte voor nieuwko
mers wordt overigens beperkt
geacht gezien de kwaliteit van het
bestaande aanbod. Overwogen
zou kunnen worden het horeca-
concentratiegebied uit te breiden
met de zuidwestelijke wand van
de Groeneplaats. Zo kan de Groe
neplaats wat gezelliger worden en
de horeca heeft hier betere
bestaansmogelijkheden dan de
detailhandel.
Gestreefd moet worden naar meer
variatie van het bestaande horeca-
aanbod in De Koog. Wat betreft de
restaurants moeten er meer speci
aliteiten komen (vis, grill en gespe
cialiseerd buitenlands) en een
duidelijker onderscheid in
kwaliteits- en prijsniveaus. Een
deel van de café's zou op wat
ouder publiek gericht moeten wor
den; vooral buiten het seizoen is
dat een interessante doelgroep. In
de snacksector is modernisering
en kwaliteitsverhoging nodig.
Door versoepeling van regels moet
aan kleine hotels de mogelijkheid
tot uitbreiding worden geboden,
zodat ze kunnen overleven. Kwali
teitsvergroting zonder uitbreiding
is moeilijk. De Dorpsstraat zal als
horecastraat beter functioneren
als geen horeca wordt toegelaten
aan de Nikadel. Beperking van
vestiging van natte horeca in het
zuidelijke deel van de Dorpsstraat
zal bijdragen aan verbetering van
de sfeer in die straat. Uitbreiding
van horecabedrijven in andere dor
pen wordt niet wenselijk ge
vonden.
Op Texel is vorige week een inte
ressante vondst gedaan. Geen
VOC-wrak, geen gasbel, nee hoor,
veel dichter bij de gewone mensen
en uiteraard van een ontroerende
eenvoud.
Zomaar, tijdens een commissie
vergadering van ROH. Een soort
bestuurlijk ei van Columbus zou je
kunnen zeggen en waarvan iede
reen niet begrijpt, dat daar nou
niet eerder iemand op is gekomen.
Ook ik weet wel dat er mensen
rondlopen, die een probleem
oplossen door het probleem de
oplossing te noemen, maar deze
keer... (Al vind ik wel dat je die
mensen niet overal kunt laten
rondlopen). Maar ja, grote ontdek
kingen en dan ook nog zo dicht bij
huis, da's toch weer even wennen,
wees nou eerlijk! Neem nou de
„Gedoogsituatie-Blom-
Oudeschild". Wat daar -en niet
déér alleen- plaatsvindt onder het
mom van industriële bestemming
is met geen (rechtschapen) pen te
beschrijven. Hoe heeft het zo
scheef kunnen gaan op Texel?
Juist, ja: We hadden het over één
der directe uitvloeisels van jaren
lang politiek wanbestuur, gesjoe
mel, en gerotzooi. Op sommige
Zuid-Europese eilanden is dat cul
tuur geworden, op de Noord-
Europese eilanden (nog) niet. Toch
is het oppassen geblazen: ook
hier, net als daar, bevat een men
selijke schedel o.a. 5 pond herse
nen en 280.000 km. zenuwbaan
en daar kan van alles uitkomen.
Luister maar:
1. De burgers houden zich niet aan
de wet.
2. De gemeente heeft dus „een
probleem"!?).
3. De wethouder voelt zich er zelfs
door achtervolgd (oei!).
4. De oplossing luidt: je verklaart
het onwettige wettig. (Sinds vori
ge week heet dat op Texel: „de ac
tiviteiten binnen de wet
plaatsen")
5. Wég probleem, wég spanning,
wég druk.
6. Leve de geest'
uts nationale en internationale toe
pasbaarheid is absoluut uniek! Ik
noem slechts twee gevallen: a) De
Serviërs laten doorlopen tot Sche-
veningen. Gevolg: Op Gorazde
wordt niet geschoten. Alle blauw
helmen naar de Efteling. b) Hirsh-
Ballin „plaatst de zware criminali
teit binnen de wet"! Gevolg: De
rietgedekte villa's schieten als
paddestoelen uit de grond - wég
snelstijgende werkloosheid. Zo zie
je maar weer eens, waar een klein
eiland groot in kan zijnl Enige jaren
geleden schreef een op Texel we
reldberoemd politicus dat hij de
meeste inspiratie en wijsheid, no
dig voor zijn functioneren, opdeed
tijdens het ontspannen rondjes
schaatsen op de Hors-meertjes
achter Den Hoorn. Ondanks mijn
leeftijd ben ik van plan de volgen
de winter te gaan leren schaatsen.
Ik zoek daarvoor het kleinste Hors
meertje uit. Ik wil mij daar bekwa
men in het met hoge snelheid ne
men van vicieuze cirkels. Je kunt
nooit weten! Mijn enige strohalm
tot dan is de ethos van dé Ridder.
K. Smidt
Den Burg
VRIJDAG 29 APRIL 1994
beleid ten aanzien van het toe
risme formuleert, waarbinnen
ruimte is voor ondernemersini
tiatief.
De economische ruimte voor uit
breiding van het aanbod zal in Den
Burg vooral moeten worden benut
voor verbetering van het functio
neren van de bestaande bedrijven.
Aanpassing van hef commerciële
beleid van veel bedrijven is nood
zakelijk en dat vergt investeringen.
Daarnaast is in veel gevallen uit
breiding van de bestaande te
kleinschalige bedrijven is wen
selijk.
Uitbreiding zal moeten plaatsvin
den binnen de huidige winkelstra
ten. De mogelijkheden om het
winkelcircuit via de groeneplaats
„rond" te maken door het bouwen
van winkels, zijn beperkt. De de
tailhandelsbestemming van de
panden aan de zuidwestkant van
de Groeneplaats zou daarom weer
gewijzigd moeten worden.
In Den Burg moet de bestaande
parkeercapaciteit beter worden
benut, eventueel door uitbreiding
van het betaald parkeren en beper
king van de ontheffingen tot be
paalde delen van het centrum
Naast het analyseren van
bestaand materiaal werd in het ka
der van het onderzoek onder 300
huishoudens op Texel een consu
mentenenquête gehouden en wer
den in de zomer van vorig jaar
ruim 1700 passanten ondervraagd
in zes dorpen. Daarnaast werden
op verblijfsterreinen 1000 huis
houdens ondervraagd en werd
gesproken met „sleutelinforman
ten". Door het bureau KNOV-
Advies werd bovendien een onder-
nemersonderzoek uitgevoerd on
der 84 ondernemers.
en/of tot bepaalde perioden per
dag. De wegwijzers naar de par
keerplaatsen moeten beter, met
vermelding waar gratis parkeren
mogelijk is en wat de loopafstand
is naar het centrum.
De inrichting van de looproutes
naar het centrum moet wat be
treft verlichting, bestrating en
aankleding worden verbeterd. De
parkeertarieven moeten worden
gedifferentieerd per periode.
Het „gat" naast De Lindeboom
moet spoedig worden ingevuld en
er moet een studie komen naar de
inrichting van de Groeneplaats na
de heropening van De Lindeboom.
Met de politie moet worden over
legd inzake een fietsverbod voor
de Weverstraat en de stallingsmo
gelijkheden voor fietsen en de
buurt moeten worden uitgebreid.
Door bewegwijzering dient op de
ze stallingsmogelijkheden te wor
den gewezen.
De Koog
De onderzoekers vinden dat de re
novatie van de bestrating van de
Dorpsstraat in De Koog veel uitge
breider moet dan nu de bedoeling
is. De ondernemers kunnen deze
gelegenheid aangrijpen om tege
lijk hun puien en interieurs aan te
passen aan deze tijd. Een „straat
manager" kan worden belast met
de begeleiding van dit projekt en
ook een taak hebben bij dagelijkse
zaken zoals onderhoud en het
voorkomen van vandalisme.
Wat betreft het parkeren in De
Koog moeten in de winter de be
taalautomaten rond het centrum
buiten werking worden gesteld.
Overwogen moet worden het
dorpscentrum van Oosterend rond
de kerk af te sluiten voor autover
keer en tegelijk de parkeervoorzie
ningen aan de Achtertune uit te
breiden. Ook in de andere dorpen
moet worden gestreefd naar
handhaving van het karakteristie
ke van de dorpskernen. In Oude
schild moet een afdoende
parkeergelegenheid worden ge
schapen bij het Maritiem en Jut-
tersmuseum.
De onderzoekers willen uitbreiding
en uniformiteit wat betreft de win
kelopeningstijden. In Den Burg
moeten de winkels ook tussen de
middag open zijn, in elk geval op
donderdag, vrijdag en zaterdag.
Gestreefd moet worden naar rui
mere openingstijden in het
seizoen.
Bij de discussie na afloop van de
presentatie bleek dat niet iedereen
juichend was over het rapport.
Ruud Kalusche van het gelijknami
ge organisatiebureau wees erop
dat de onderzoekers aangeven dat
de bestedingen op Texel niet ver
der zullen toenemen, maar dat ze
tegelijkertijd oproepen tot schaal
vergroting en andere investerin
gen. Kalusche vroeg zich of waar
de betrokkenen dat van moeten
betalen. Hij kreeg te horen dat
goede ondernemers beschikken
over reserves om dergelijke verbe
teringen uit te voeren. Investeren
is nodig om niet achteruit te gaan.
Later in de discussie bleek dat de
onderzoekers groei wel degelijk
mogelijk achten. De bestedingen
per persoon zullen niet stijgen
maar een toenemend aantal per
sonen maakt dat goed. Texel on
derscheidt zich in allerlei
opzichten gunstig en kan nog pro
fiteren van het groeiende aantal
korte vakanties buiten de zomer
periode.
De Groeneplaats vormt een onaangename onderbreking van het winkel circuit In Den Burg. De onderzoekers vinden dat het plein
heel anders moet worden Ingericht en denken aan een horecabestemming voor de panden aan de zuidwestelijke kant.
IFoto Harry de Graaf)