isch transport
ierloopt zeer traag
Speel-o-theek met
opheffing bedreigd
Fonkelnieuw wagenpark
voor gemeentewerken
Te weinig animo en hulp
wachten aan Turkse grens
TEXELSE 7 COURANT1
aar blijven de
scenario's?
Workshop moderne
dans op 28 mei
Wat Sk zeggen wou.
Stemmen
Elemert bestraat
door leerlingen
Stuifbestrijding
Examenklassen geven
aula nieuw verfje
VRIJDAG 6 MEI 1994
ulsvs die momenteel hun reis vol hindernissen maken met deze vrachtwagen,
fad Smit. Peter Douma. Ernst Jan de Graaf en Wouter van der Werf.
anderhalve dag in de rij aan
Roemeens-Bulgaarse grens,
reparatie in een Hongaarse
ge en eindeloos wachten op
jiste reisdocument om Turki-
mogen doorkruisen. Het zit
fexelse chauffeurs die een
iport van hulpgoederen naar
gië verzorgen bepaald niet
Wellicht arriveert het mini-
rooi pas dit weekend bij het
jrtehuis in Tbilisi, een week
dan verwacht.
van de vrijwillige chauffeurs,
Douma uit De Cocksdorp,
j maandagmiddag ver-
gdnaar huis. Douma kon niet
K wegblijven van zijn werk bij
irantmarkt. Bij de Bulgaars-
grens nam hij afscheid van
metgezellen, nam voor
Duitse mark een taxi naar
(250 km verderop) en
terug naar Nederland,
as Douma is de sfeer on-
le vertraging goed geble-
„Almet al is het een heel
vertelt hij. „We
en echt niet wat we onder-
allemaal zouden tegenko-
Vooral in Roemenië en
irije kijk je je ogen uit. De ver-
tussen arm en rijk zijn op-
Hl. En je moet goed uitkijken
boerenkarren en gaten in het
lek. Soms ging de vrachtwa-
rarder dan de personenauto,
itigwas het rijden met die ga-
Gok
ba was in gezelschap van
Jan de Graaf, Aad Smit en
er van der Werf. Om beurten
ze achter het stuur van een
bles vrachtwagen en een
olf personenauto. De truck
}rt een lading van 71/2 ton
0. speelgoed en andere goe-
Verder worden gereed-
ipcn en ander materieel
inomen om in en rond het
tehuis aan de slag te kun-
ian. De eerste groep vrijwilli-
uit Enkhuizen en Texel
't zich inmiddels in Tbilisi
voorbereidingen te treffen,
ctie wordt gecoördineerd
door het Texel Georgië Kontakt
(TGK).
De tegenslag begon al bij de start
in Aalsmeer, waar de vrachtwa
gen op 21 en 22 april werd gela
den. Wegens overgewicht moest
dit opnieuw gebeuren en vervol
gens bleken de vrachtpapieren
niet aanwezig. Besloten werd de
gok te nemen om naar Oostenrijk
te rijden, waar vermoedelijk de
verzegeling door de douane in or
de zou kunnen worden gemaakt.
Dat bleek te kloppen, zodat het
viertal de reis richting Hongaarse
grens kon voortzetten.
Pech
Door het ontbreken van de juiste
invoerpapieren moesten ze een
borg van 1.200 US dollar betalen
om Hongarije binnen te komen.
Tot hun opluchting kregen ze het
geld bij de volgende grenspost
weer terug. Vlak over de grens
kreeg de personenauto pech. Op
aanwijzing van Nederlandse
chauffeurs belandden de Texelaars
bij een garage in de buurt, waar de
radiator op kundige wijze werd
hersteld. „Dat duurde maar een
uur", zegt Douma. „Maar aan de
grenzen ging alles een stuk lang
zamer." Om te beginnen met de
Hongaars-Roemeense grens, waar
veertien uur moest worden ge
wacht. En dat viel nog mee, want
voor zeven Amsterdamse vracht
wagens voor humanitaire hulp
duurde het nog een stuk langer.
Tentje
De wachttijd aan de Roemeens-
Bulgaarse grens was helemaal
schrikbarend. De Texelaars kregen
een plaatsje op een overvol par
keerterrein op 3 km van de grens.
„Dat is daar speciaal aangelegd
om buitenlanders te beschermen
tegen criminelen, die het op de
vrachtwagens hebben gemunt.
Het terrein was bewaakt en in
groepen van zes tot twaalf auto's
werd telkens naar de grenspost
gereden. We hebben er maar een
tentje opgezet en de tijd doorge
bracht met kaarten en kletsen. Ge
lukkig viel de temperatuur mee:
overdag 20 graden en 's nachts
niet kouder dan tien."
Ook aan de grens met Turkije
stuitten de Texelaars op proble
men. Er bleek een document te
ontbreken, dat via de Turkse am
bassade in orde moest worden ge
maakt. Woensdag konden de
overgebleven drie chauffeurs nog
steeds niet de grens oversteken.
Volgens de laatste berichten is de
Nederlandse consul in Turkije per
soonlijk bij ze langsgekomen. Hij
zou hebben beloofd alles in het
werk te stellen om hen verder te
helpen.
Ambassadeur
Peter Douma wil de schuld niet bij
het Texel Georgië Kontakt leggen:
„In feite is het wel de taak van de
stichting om de papieren te rege
len. Maar je kunt het hen niet kwa
lijk nemen dat ze niet precies
weten hoe het werkt. Ik denk dat
ze zich hebben verkeken op het
verschil tussen reizen per persone
nauto en per vrachtwagen."
Volgens Maria de Graaf van het
TGK heeft een reis naar Georgië
nog nooit zoveel moeilijkheden op
geleverd als nu. Voor de reis heeft
ze wel informatie ingewonnen bij
een vervoersbedrijf, dat regelma
tig op Oost-Europa rijdt. Ambas
sadeur Zourab Abachidze, die in
verband met de dodenherdenking
woensdag op Texel te gast was,
zei desgevraagd dat hij wellicht
kan bemiddelen. Vanuit zijn stand
plaats Brussel kan hij eventueel
contact opnemen met de Georgi
sche overheid, die vervolgens de
zaak bij Turkije onder aandacht
kan brengen. Wel is geregeld dat
de Texelaars een escorte naar Tbi
lisi krijgen, zodra ze de Turks-
Georgische grens zijn gepasseerd.
Brandaris. De herdenking van
400 jaar Brandaris op Terschelling
wordt maandag 16 mei bijge
woond door burgemeester Van
Rappard. Minister Maij-Weggen
opent die dag een tentoonstelling
waarin o.a. schaalmodellen van
verschillende Nederlandse vuurto
rens zijn te bewonderen.
De moderne dans staat centraal
in de laatste in een reeks van acht
workshops, dit seizoen in de
Texelse Muziek- en Dansschool.
De cursus vindt plaats op 28 mei
en duurt van 10.00 tot 16.00 uur
(inclusief pauzes). De deelname
kosten bedragen f35,- per per
soon. Yildou de Boer,
dansconsulent in de Kop van
Noordholland, treedt op als
docente.
Moderne dans is geen jazzdans,
geen disco en ook geen hip-hop.
Het is een vorm, die is ontstaan
als reactie op de strakke regels
van het klassieke ballet. In het be
gin van deze eeuw begonnen dan
sers te experimenteren met
verschillende wijze van bewegen.
Eén ding hadden ze gemeen: ze
wilden vrijer bewêgen, om zich uit
het „harnas" van het klassieke
ballet te bevrijden. Men ging o.a.
op blote voeten dansen, de bewe
gingen werden aardser en natuur
lijker. Ook werden ideeën en
stemmingen uitgebeeld en werd
de persoonlijke invulling belangrij
ker. Zo ontwikkelde zich de mo
derne dans en daaruit zijn weer
verschillende stijlen ontstaan.
De stijl van een docent moderne
dans is afhankelijk van zijn of haar
achtergrond. Cursusleidster Yildou
de Boer heeft verschillende bewe
gingsstijlen gecombineerd tot een
eigen stijl. Zij studeerde moderne
dans aan de dansacademie in Arn
hem, werkte als danseres en
schoolde zich bij in andere bewe
gingsvormen zoals tai-chi, karate
en yoga. Belangstellenden voor de
cursus kunnen zich voor 23 mei
a.s. opgeven bij de administratie
van de Muziek- en Dansschool.
Drie leerling-stratenmakers in actie, terwijl ze door leermeester Martin Vijn Ir) op de vingers worden gekeken. (Foto Frans Hopman)
Met groot ongeloof las ik in één
van de landelijke dagbladen dat er
op Texel 83 stemmen waren uitge
bracht op de CD. Na mijn bijkomen
van deze schok besefte ik plotse
ling dat het natuurlijk 83 gasten
van ons eiland zijn geweest die de
ze stemmen hebben uitgebracht,
want weldenkende mensen stem
men niet op een racistische partij
en Texelaars zijn weldenkende
mensen... Ja Toch?
Henk en Liesbeth Veldhuizen
Den Burg
Hoorzitting. In het bowling
motel Den Helder is dinsdag 17
mei een hoorzitting voor bezwaar-
makenden tegen het ontwerp
streekplan Noord Holland noord.
De klinkers in de vernieuwde
Elemert zijn allemaal gelegd
door leerling-stratenmakers.
Onder leiding van een leer
meester bekwaamt een vijftal
jonge Noordhollanders zich zo
in de praktijk. Komende week
nemen ze in Den Burg ook het
Achterom onder handen. Daar
na vertrekt de groep weer naar
de overkant, waar een volgende
klus ligt te wachten.
Het betreft een scholingspro
ject, opgezet door de stichting
SPG (Samenwerkingsverband
Praktijkopleidingen Grond-,
water-, spoor- en wegenbouw).
Deze stichting is in het hele
land actief. Doel is jongeren te
stimuleren voor het vak van
grondwerker, machinist of stra
tenmaker te kiezen. „Men vindt
dat het beroepen voor domme
mensen zijn", zegt leermeester
Martin Vijn. „Zwaar werk,
waarvoor ie weinig hoeft te le
ren. Maar het is interessanter
en moeilijker dan de meesten
denken."
De aanwezige leerlingen in het
schafthok knikken bevestigend.
„Je moet alles weten van ma
teriaalkennis, uitzetten, hoogte
meten, grondwerk/riolering en
veiligheid. Het is een vrij be
roep. Je bent lekker in de bui
tenlucht en je werkt maar kort
op één plek, zodat je overal
komt. Verder is het mooi om
een slordige straat weer netjes
te maken." Ze erkennen wel
dat het nog steeds zwaar is.
„Vooral door het sjouwen met
trottoirbanden en op je knieën
zitten. Maar in vergelijking met
vroeger is veel verbeterd. Er ge
beurt nu meer machinaal en de
spullen worden dichter bij het
werk gezet."
Het SPG is mede opgezet door
regionale aannemingsbedrijven,
die aan de scholing meebeta
len. Zelf hebben ze meestal te
weinig tijd om beginnende stra
tenmakers goed te begeleiden.
En dat heeft weer tot gevolg
dat er jongeren afhaken, waar
door een tekort aan vaklieden
zou ontstaan. Om die negatieve
De voorlichtingsdienst heeft
proefvelden aangelegd voor stuif
bestrijding op ingezaaide bieten en
lelies. Naast drijfmest werden
GFT-compost, champost en vloei
bare cellulose gebruikt. De proe
ven zijn vrijdag 13 mei vanaf 19.30
uur te bezichtigen op het land van
Henk Broekman, Hoofdweg 108 in
De Cocksdorp. Bedrijfsdeskundi-
gen van DLV verzorgen een toe
lichting.
6 scenariowedstrijd van de
filmclub ,,Take 88" zijn
aar twee inzendingen bin
tomen. Gehoopt wordt dat
verhalen in de maak zijn,
de jury toch behoorlijk keus
'sop 30 mei a.s. de inzend-
sluit.
Wethouder Gerbrand Poster, omringd door medewerkers van gemeentewerken, bij de presentatie van het nieuwe materieel.
IFoto Gerard Timmerman)
m'jn kan eventueel worden
'd. als zou blijken dat schrij
vers wegens tijdnood van
n9 moeten afzien. Het
wil daarom graag weten
tang zjjn Wellicht zijn er
die alsnog willen mee-
s hen nog wat tijd wordt
Graag een telefoontje
Johan Takes, nummer
e' om gaat is een op Texel
ln9 hebbend verhaal, dat
'1 is om tot een 25 minuten
1 film te worden gemaakt,
'"zenders wordt een „sy-
i verwacht, een samenvat-
"'et veel groter hoeft te
1 een velletje A4. Het ver-
wordt gekozen, wordt be-
^et f300,-, beschikbaar
door de Stichting Beelden-
"eorkunst. Voor de film die
Wordt gemaakt, heeft de
oe ^aad Noordholland een
van f5000,- beschikbaar
Met de fonkelnieuwe reinigings
wagen en een kiepwagen met
kraan die de gemeentewerken
woensdag presenteerde, heeft de
dienst gekozen voor bedrijfszeker
materiaal waarmee nadrukkelijk
rekening is gehouden met de wer-
komstandighedenvoor mensen
achterop. Wethouder Poster (ge
meentewerken) onderstreepte
daarvan het belang en verwacht
minstens zeven jaar met wagens
vooruit te kunnen. Met de aan
schaf is bijna f700.000,- ge
moeid.
„Gemeentewerken heeft flink
geïnvesteerd", aldus Jan Frederici
van civiele dienst bij de presenta
tie. In beide gevallen gaat het om
vervanging van afgeschreven ma
teriaal. Frederici hield bij de keus
van het materiaal ruggespraak
met gemeentewerken.
De mensen achterop de reini
gingswagen (kosten f450.000,-).
staan een stuk plezieriger door de
bredere staruimte. Dit ten koste
van de kiepopening, die iets smal
ler is dan de oude. Door het kleine
re gat vermindert de stofoverlast
bij het legen van de grijze contai
ners. De kantelinstallatie is aan
merkelijk geruislozer dan de oude
en de luchtvering van de auto
zorgt dat de meerijders achterop
een stuk rustiger staan. Door deze
vering blijft de volle reinigingswa
gen beter op hoogte en dat werkt
prettiger. Een doelmatige cabine
verhoogt het comfort voor de
bestuurder. De motor van de wa
gen voldoet aan de milieu-eisen
van Euronorm 2, die verplicht
wordt in 1996. De wagens komen
daarom in aanmerking voor een
overheidssubsidie van f8000,-.
Het centrale smeringssysteem
verhoogt de bedrijfszekerheid.
De inhoqd van de wagen is met
20 kubieke meter iets groter dan
de oude en weegt netto 14 ton.
Behalve mini-containers is de wa
gen ook geschikt voor grote bak
ken. Overigens zullen de huidige
containers de komende vier jaar
fasegewijs worden vervangen
door iets smaller bakken van
kunststof, die door een lager ge
wicht beter zijn te hanteren. De in
vestering hiervoor bedraagt
f250.000,- f300.000,-.
De nieuwe kiepwagen met kraan
(kosten f220.000,-) is een stuk
makkelijker te bedienen dan de
oude, de kraan is wendbaarder en
de bak is langer en hoger, somde
medewerker Warner Schreurs en
kele voordelen op.
De wagens zijn beide van het
huismerk DAF. Het chassis is gele
verd door Truckservice Van Sam-
beek. De bovenbouw en
kantelinstallatie komen van bedrij
ven van de vastewal.
Het ledenaantal daalt en er zijn
bijna geen vrijwilligers te vinden
om de uitleenuren te bemannen.
De Texelse speel-o-theek wordt
met opheffing bedreigd. Als laat
ste reddingspoging wordt 17 mei
om 20.00 uur in d'ouwe Ulo een
informatie-avond gehouden om
na te gaan waar behoefte aan is.
In 1980 is de Texelse speel-o-
theek gestart in d'Ouwe Ulo. De
gemeente verleende subsidie en
verplichtte een openstelling van
minstens vier uur per week. Voor
f 15,- per jaar mag onbeperkt
speelgoed worden geleend. „Dat
is niet duur", aldus Roelie Struick
van het bestuur. „Aan de overkant
zijn instellingen waar een hoger
tarief wordt gevraagd en waar ook
per uitlening moet worden be
taald."
De laatste jaren daalt het aantal le
den drastisch. Momenteel staan
nog 39 gezinnen op de ledenlijst.
Te weinig, vinden de speel-o-
theek-bestuurders. Als het aantal
onder de dertig daalt, stoppen ze
ermee. „En dan gaat een goede
trend om te buigen is het SPG
in het leven geroepen. Omdat
de leerlingen in de loop der tijd
werk doen voor verschillende
bedrijven, merken de aanne
mers tevens welk vlees ze in de
kuip hebben.
Eén van de deelnemende be
drijven, KWS uit Heerhugo-
waard, voert de herstrating van
Elemert en Achterom uit. De
gemeente Texel stelde het pro
ject beschikbaar. Hoewel de
kosten van de leerlingen voor
rekening van het SPG zijn,
neemt KWS een risico. Vijn:
„Aan het werk worden dezelfde
eisen als normaal gesteld. Als
het te laat wordt opgeleverd,
kost dat een boete en die moet
KWS dan betalen. Maar de jon
gens leren zo wel omgaan met
werkdruk."
Vernieling. Vandalen hadden het
dit weekend voorzien op de anten
ne van de auto van een 18-jarige
Oosterender, die zijn voertuig aan
het Schilderend had geparkeerd.
Schade f400,-. Een man uit Den
Helder trof zijn auto aan de Groe-
neplaats aan met een ingeslagen
ruit (schade f250,-).
voorziening verloren. Je hebt zo
iets niet zomaar weer van de
grond."
Ook aan de overkant kennen de
speel-o-theken een dalend leden
tal. „Het is een tendens. Uiteraard
vragen we ons af hoe het komt.
Misschien wel doordat de wel
vaart is toegenomen. Of omdat op
Texel binnen families veel speel
goed wordt uitgewisseld."
De Texelse speel-o-theek mikt op
kinderen tot 6 jaar. Aan de over
kant zijn instellingen die tot een
hogere leeftijd doorgaan. „Wij wil
len tijdens die informatie-avond
peilen of daar op Texel ook behoef
te aan is. Maar als we dat doen en
er moeten zaken als compu
terspelletjes komen, dan moeten
we wel meer geld binnen krijgen.
Tariefstijging is dan eigenlijk on
vermijdelijk."
Door het grote gebrek aan vrijwilli
gers is de speel-o-theek niet lan
ger op de woensdagmiddag maar
op de ochtend geopend.
Wie vooraf meer informatie wil of
zich wil aanmelden als vrijwilliger,
kan bellen naar 10338 of 15005.
„Een positieve examenstunt",
zo kwalificeren de hoogste
klassen van OSG De Hoge-
berg hun laatste speldeprikje
naar hun onderwijzende riva
len. „Het gebouw ziet er van
binnen niet uit en heeft een
opknapbeurt nodig." Als laat
ste eerbetoon aan hun school
stroopten de leerlingen van
het vbo, havo, mavo en vwo
maandag collectief de mou
wen op om de aula van boven
tot onder in een nieuw jasje te
steken. Klokslag 20.00 uur
gisteravond gingen alle stoe
len en tafels naar buiten en
kwamen schuurpapier,
schoonmaakmiddelen en ver
fkwasten tevoorschijn (zie fo
to). In een werktempo dat
voor de Jehovah's niet onder
deed toverden de scholieren
de zaal in één nacht om tot
een frisgekleurde ruimte met
vrolijke beschilderingen.
Gelijktijdig werd de gymzaal
waarin hen binnenkort de exa
mens worden afgenomen om
gebouwd tot een f eestruimte
Vanmorgen om 8.00 uur zet
ten schoolbands De Skeurie-
zers en Desercration de
volumeknop open en barstte
de houseparty in alle hevig
heid los.
Het examenfeestje ging voor
bij aan de leerkrachten, die in
alle vroegte emmer en dweil
in handen kregen geduwd om
de school van onder tot boven
grondig schoon te maken.
(Foto Gerard Timmerman!