„Geen C te hoog" haalt
beste uit Texels talent
Musical „Oliver" prachtig jubileumgeschenk
- - v"viibuv0 van frailirpr
Watikzeggen wou.
Fietsdiefstal
PTT - zendmast
Vogelwandeltocht
Wijziging
Tevoko-training
TEXELSE y couRANT
_J I "«"wg» 1 tw iu V I U
voor mi) de eerste keer, risch verantwoorde creaties te gen, krijgt hij de wind van voren.
let „Oliver" heeft musicalvereniging „Geen C te hoog"
:hzelf en het Texelse publiek een prachtig jubileumge-
ihenk bezorgd. De bundeling van op Texel aanwezig ar-
itiek talent heeft geresulteerd in een tot in de puntjes
irzorgde produktie. Tot driemaal toe maakte de show afge-
pen week grote indruk op de massaal toegestroomde lief-
ibbers en ook komende vrijdag en zaterdag zal de
ideboom-zaal vol zitten.
plitloman IWIm van der GrachtI betrapt Oliver ILotte blde LelJI bi] het bestelen
it wtlges telde Mr. Brown low (Ruud Beers I.
Texelaars geven de 10-jarige
isicalclub hiermee de beloning
anderhalf jaar intensieve
^bereidingen. Tekst, muziek,
ding, decors, choreografie, al-
is door de medewerkers zelf
maat gesneden. Samen vor-
de onderdelen een uitgeba-
terd geheel. Een compliment
r regisseuse Yildou de Boer,
betrokkenen op één lijn
tte krijgen, maar tevens ruim-
etvoor ieders eigen creativi-
Opvallend in Oliver" is het
ixbelvan de jeugd, die gedisci-
Mrd doch met veel plezier
li het voetlicht trad. Speciale
melding verdient de voortref-
prestatie van de 12-jarige
Mspeelster Lotte bij de Leij.
§>er" is het verhaal van de
esfongen Oliver Twist, naar het
otvnde boek van Charles Dic-
s Na een beroerde opvoeding
armenhuis vlucht het jon-
P naar de grote stad, Londen
wwege de 19e eeuw. Het on-
lênde kind komt terecht bij een
jdoende, waar hij leert zakken
en en stelen. De bende staat
er leiding van de door en door
he Fagin. Voor Oliver komt al-
Gpz'n pootjes terecht als hij bij
poging om een rijke inwoner
estelen wordt herkend als
sverloren zoon.
Veel liedjes
'nCte hoog" vertelt de ont-
snde geschiedenis vooral aan
tend van liedjes. De tekstge-
t«n zijn kort gehouden en die-
voornamelijk om snel het
Bal te vervolgen. Het is een
e musical, waarin regelmatig
ene liedje in het andere over
ig Saai is dat allerminst, want
'ummer heeft een andere aan-
Qua belichting, kostuums, mu-
en choreografie. De eigen
pretatie van de Texelse ma
's daarin telkens sterk aanwe-
is flink geschrapt en
Meld, zodat kan worden
Men van een Texelse versie
"Oliver". Zo is de slotscène
9eheel van eigen makelij,
te'ide aanpassingen heeft het
van begin tot eind veel vaart.
Blij
lagavond na afloop van de pre-
8 toonde artistiek leidster Yil-
Boer zich een gelukkig
-Weliswaar had ik regie-
"J9 met studenten op de va-
maar zo'n grote musi-
Het leek me een uitdaging om met
zoveel disciplines te werken. Nee,
ik heb nooit gedacht 'was ik er
maar nooit aan begonnen'. Met de
goede samenwerking en het eind
resultaat ben ik ontzettend blij."
Over het werken met jongens en
meisjes in de puberleeftijd was de
regisseuse/choreografe eveneens
te spreken: „Ze hadden het wel
eens moeilijk om elke repetitie
twee uur lang geconcentreerd te
maken. „De kostuums moeten
ook móói zijn. Het gaat tenslotte
om de show."
Miauw
Ook het herschrijven van de mu
ziekpartituren was een tijdrovende
klus. De musical is eigenlijk af
gestemd op een groot orkest, ter
wijl de Texelse „Oliver" werd
uitgevoerd door een zevenper-
soons combo onder leiding van
Ruud Nooy. De muzikanten waren
gerecruteerd uit o.a. Texelse
fanfare-orkesten, popbands en de
muziekschool. De voorbereidingen
waren niet vergeefs, want de mu
ziek kwam goed uit de verf. In
sommige taferelen zorgde het or
kestje met dreigende klanken voor
een beklemmende sfeer (zoals tij
dens het nummer „Knaap te
koop") en op andere momenten
wist men een gevoelige snaar te
raken. Humor ontbrak met: toen
de bruut Mr. Bumble (Aris van
Zeijlen) de kat een schop gaf, liet
cornetspeler Dick Bousma tot ver
maak van het publiek een jammer
lijk miauwtje klinken.
Decor
Een goede keus was het functio
nele decor, bestaand uit zwart
witte elementen, opgetrokken in
twee verdiepingen en voorzien van
enkele nissen, hoeken en gaten.
Door deze sobere vormgeving
(naar een ontwerp van Rob Val
kenburg) ging de aandacht geheel
uit naar wat op het podium te zien
is. Met uitgekiende belichting
kwam het decor echter toch tot le
ven en was in elke scène mede be
palend voor de sfeer. Bovendien
vergrootte het de choreografische
i-agm ireter Hitecol en zijn Jeugdbende.
blijven. Maar ze hebben het alle
maal goed gedaan."
Kostuums
Dankzij de schitterende kostume
ring zal „Oliver" de toeschouwers
bijblijven als een kleurrijke show.
Voor elke scène is gezocht naar
basiskleuren, die het best passen
bij het tekstgedeelte. De muziek
en de belichting sluiten daarbij
aan, waardoor één bepaalde sfeer
wordt opgeroepen. Magda Brom-
mersma, die samen met Wil de
Leeuw de kleding vervaardigde,
liet in de voorbereiding niets aan
het toeval over. Om een goed
beeld te krijgen verdiepte ze zich
in het modebeeld van 1850-1900.
„Moderne kleuren wilde ik per se
vermijden. Soms moesten vele
lappen stof worden geverfd om de
juiste tint te krijgen." Toch was het
niet de bedoeling om alleen histo-
variatie-mogelijkheden, waarvan
uitgebreid werd geprofiteerd. „Oli
ver" werd hierdoor een musical
vol afwisseling.
Jeugd
Aan de musical werd meegedaan
door ruim een dozijn jongens en
meisjes. Ondergeschikt was hun
rol zeker niet. Al meteen nadat het
doek openging stonden ze op de
planken als weeskinderen en later
keerden ze uitgebreid terug als le
den van Fagins jeugdbende. De
eerste scène was gelijk een fraaie,
waarmee de bedoeling van de re
gisseuse om het verhaal in „sfeer
beelden" te vertellen prima werd
uitgedrukt. De in lompen gestoken
kinderen verorberen met identieke
bewegingen hun bordje gortepap,
onder het strenge toeziend oog
van Mr. Bumble. Als Oliver Twist
het waaat een extra nnrtie te vra-
De armoede en tucht waarmee
Oliver opgroeit wordt hierdoor in
één klap duidelijk.
Ontdekking
Lotte bij de Leij als Oliver was een
ontdekking. Qua aankleding en
blikken kon ze goed doorgaan voor
een jongetje, haar spel was echt
en de zang zuiver. Ze liet zich niet
imponeren door de entourage en
viel geen moment uit haar rol,
hoewel op het toneel toch flink
met Oliver werd gezeuld. De paar
jaar oudere Marije Schoo speelde
eveneens overtuigend een jon-
gensrol. Als het bendelid Dodger
maakte ze een stoere indruk en
zelfs tijdens een zuiver gezongen
solo probeerde ze jongensachtig
te klinken. Bijrollen zonder zang
waren er verder voor de jeugdspe
lers Jasper Keizer (lekker brutaal)
en Martijn Beers.
Zeggingskracht
De rol van bendeleider Fagin was
bij routinier Fteter Riteco in uiterst
goede handen. Extravagant uitge
dost leefde Riteco zich helemaal
uit. Weliswaar behoort hij niet tot
de topzangers van het gezelschap,
maar met veel zeggingskracht
wist hij dat te compenseren, met
als hoogtepunt de solo
ontboezeming „Als ik naga". Rite
co maakte geen échte slechterik
van Fagin; hij was wel een sluwe
bendeleider, maar eentje met sym
pathieke trekjes.
Ook Irisabella Bakker -bijna onher
kenbaar door een lange, blonde
pruik- was als het hoertje Nancy
één van de sterren van de avond.
Met Anneke Brons vormde ze een
Spelers en medewerkers nemen na afloop een staande ovatie In ontvangst.
veel jonge, enthousiaste mensen
samen te werken en drie avonden
achtereen voor een uitverkochte
zaal te staan.
Handenwrijvend
Menno Stam en Lies Bremer
vormden als de doodgraver Mr.
Sowerberry en diens echtgenote
een merkwaardig stel. Stam
kwam in het slotbedrijf subtiel
handenwrijvend op de proppen
toen hij een lijk ontwaarde en Lies
Bremer kreeg met haar mimiek de
lachers op haar hand toen ze pon
tificaal op een doodskist ging zit
ten. Kleine bijrollen waren er voor
een vijftal leden, terwijl anderen
als figuranten in verschillende ge
daanten enkele malen op het podi
um verschenen. Achter de
schermen was het voor hen soms
pijlsnel omkleden geblazen en ook
grimeuse Juul Swarthoff moest af
en toe wonderen verrichten.
Mooiste massascène was zonder
twijfel de uitbeelding van een
droom, waarbij wit geklede figu
ren zich in slow motion over het
toneel bewogen. Met een heuse
moord kreeg de wervelende voor
stelling een dramatische ontkno
ping, maar dat mocht de pret niet
drukken. Het publiek beloonde
spelers, muzikanten en medewer
kers na afloop met een langdurige
staande ovatie, die nog lang en
prettig zal naklinken.
Hendrik Jan Trooster in ontvangst. Judy Nieuwland. Louis Bakker en Aris van Zeijlen
applaudisseren.
Frans Hopman
.Oliver", vrijdag 6 mei (première). Nog te
zien op vrijdag 13 en zaterdag 14 mei,
schouwburgzaal De Lindeboom, 20.00
uur. Uitvoering door musicalvereniging
„Geen C te hoog".
Spelers Lotte bij de Leij, Peter Riteco, Irisa
bella Bakker, Anneke Brons, Gijs Ver
schoor, Marije Schoo, Aris van Zeijlen,
Judy Nieuwland, Ruud Beers, Menno
Stam, Lies Bremer, Jasper Keizer, Theo
van der Slikke, Marianne Dapper, Marieke
van Dongeren, Rien van der Wilde, Anne
Marie Gertenbach, Martijn Beers, Marieke
Brommersma, Cor Jongejan, Liesbeth
Lanser, Judith de Leeuw, Nadine Mögling,
Sigrid Ramaker, Jolijn Smit, Marijke Stee
nis, Pieter Waverijn, Marleen Bakker-
Terwmdt, Fridt Blanken, Magda Brom
mersma, Wim van der Gracht, Ger van
Hotten, Ingrid Jongejan, Harry Komduur,
Toos Maas. Sabine Rump, Elize van der
Voort, Hendrik-Jan van der Zee en Louis
Bakker.
Het orkestje onder leiding van Ruud Nooy (links) kwam prima uit de verf.
vivomscene was één van de hoogtepunten.
paar apart, dat de hele bende -èn
het publiek- op sleeptouw nam.
O, ik gil
Ronduit verpletterend was het op
treden van Gijs Verschoor. Dat hij
een geweldige stem bezit was bij
menigeen al bekend, maar in „Oli
ver" blijkt hij ook als acteur zijn
mannetje te staan. Vanaf het eer
ste moment imponeerde hij als de
schurk Bill Sikes. Aris van Zeijlen,
één van de stuwende krachten
achter deze musicalproduktie, was
bij vlagen heerlijk grof als Mr.
Bumble. Ook als zanger was Van
Zeijlen op dreef. Gevoelig was het
duet „O, ik gil" met zijn tegen
speelster Judy Nieuwland, die
eveneens met zang en spel een
goed niveau wist te bereiken.
Gastspeler Ruud Beers vervulde
een gedegen rol als Mr. Brownlow,
de welgestelde heer bij wie Oliver
uiteindelijk belandt. Voor de erva
ren toneelspeler van Sint Jan was
het naar eigen zeggen een ver
kwikkende belevenis om met zo-
Orkest. Tineke Schoo (piano), Gerhard
Smeenk (viool), Nienke van Atteveldt (kla
rinet), Rikus Kloosterhuis (bas), Dick
Bousma (cornet), Coja van Arkel (dwars
fluit) en Stefan Bousma (trombone).
Produktiebegéleiding Yildou de Boer (re
gie/choreografie), Ruud Nooy (muzikale
leiding), Aris van Zeijlen (produktielei-
ding), Magda Brommersma (kostuumont
werp), Wil de Leeuw (assistentie
kostuums). Rob Valkenburg (decoront
werp), Fridt Blanken (decorbouw), Texel-
tronic (licht en geluid), Juul Swarthof
(grime). Anja Zijm (kapster), Maarten van
Arkel (fotografie), Simon Smit (video),
Cees Hin (posters en foto programma
boekje), Robert van Hoften (vormgeving
programmaboekje), DAC Den Helder
(drukwerk). Maaike en Dick Raateland
zorgden voor de ontvangst in de schouw
burgzaal.
Het blijft link om je fiets niet op
slot te zetten. Daar kwam een
24-jarige inwoner van Den Burg
donderdagavond achter, toen hij
zijn rijwiel had gestald bij de SV
Texel-kantine. Toen hij naar huis
wilde gaan, was de fiets verdwe
nen. Het betreft een oud herenmo
del ter waarde van circa F100,-.
Op 18 april jl. werd door onderge
tekende bij de gemeente een be
zwaarschrift ingediend tegen de
verleende bouwvergunning voor
plaatsing van een PTT zendmast
op Hotel Juliana in De Koog voor
het nieuw op te zetten mobiele au
totelefoonnet.
Nog voordat wij een ontvangstbe
vestiging in huis hadden, kon men
reeds in de TC van 22 april lezen,
dat de mast maar een onschuldige
sprietantenne zóu zijn en de om
wonenden de mogelijke gevaren
verder zelf aan het onderzoeken
zijn. Onze verbazing hierover was
groot, temeer toen er op dezelfde
dag een artikel in de Helderse
Courant verscheen, waar serieus
op het probleem werd ingegaan.
De gemeente Texel wilde volgens
de HC informatie inwinnen over de
mogelijke gevaren. Stomverbaasd
waren wij, toen op 29 april onder
„Geknipt" Dr. v. Rongen van de
gezondheidsraad werd geciteerd
met zijn bewering, dat deze zend
mast absoluut ongevaarlijk zou
zijn. Waarom en door wie werd dit
artikel helemaal uit zijn verband
gerukt? Waarom werd niet ge
schreven dat dit slechts een deel
van een correspondentie in het Al
gemeen Dagblad uitmaakte tus
sen Dr. v. Rongen en Prof. D. L.
Rijnders, hoogleraar milieukunde
aan de Universiteit van Amster
dam.
In het AD ontspon zich namelijk
een felle discussie over de al dan
niet schadelijke effecten van be
doelde zendmasten, waarbij de
uitlating „Straling zendmasten
geen gevaar voor de gezondheid"
(zie Geknipt) door Prof. Rijnders
als loze kreet werd betiteld. Dat dit
inderdaad het geval is bleek maar
al te duidelijk, aangezien onderge
tekenden vijf dagen voor publica
tie een telefoongesprek met Dr. v.
Rongen hadden om nadere infor
matie. Tijdens dit gesprek ver
zocht van Rongen ons echter om
onze bevindingen en literatuur
over het onderwerp aan hem toe
te sturen, aangezien hij zelf nau
welijks over enig materiaal hiero
ver beschikte. Wij vragen ons nu
af, waarop hij zijn artikel in het AD
gebaseerd heeft. En dan nog te
weten dat er pas over één of twee
jaar uitspraak zal worden gedaan
door de gezondheidsraad omtrent
de gevaren van zendmasten, en
Dr. v. Rongen als wetenschappe
lijk secretaris aan die gezond
heidsraad verbonden is.
In hetzelfde AD verscheen boven
dien een artikel van Dr. L. Beelen,
bedrijfsarts uit Lage Mierde, die
ook heel duidelijk op de gevaren
wees en inmiddels een gerechtelij
ke procedure heeft aangespannen
tegen de PTT inzake plaatsing van
een vergelijkbare zendmast in
Brabant.
Ons bezwaarschrift is gebaseerd
op uitgebreid literatuuronderzoek,
wetenschappelijke expertises, het
verschijnen van diverse artikelen
door vakkundigen, instanties en
zelfs het gerechtelijke intrekken
van plaatsingsvergunningen op
grond van mogelijke gezondheids
gevaren, zowel in binnen- en bui
tenland. Het door ons verzamelde
materiaal ligt inmiddels ook bij de
gemeente ter inzage.
Het lijkt nu wel of er voordat er
überhaupt enige uitspraak om
trent deze materie is gedaan
„mooi weer gespeeld wordt" om
wille van de PTT-belangen, En dat,
terwijl de PTT zich intussen hult in
een waas van geheimzinnigheid
m.b.t. het verschaffen van infor
matie. Houdt dit soms verband
met de op korte termijn te plaat
sen (of zelf inmiddels geplaatste)
„sprietantenne" op de reeds aan
wezige zendmast in Den Burg...?!
Het enige dat wij vragen is: neem
het zekere voor het onzekere Als
de PTT niet zwart op wit kan aan
tonen dat betreffende zendmast
geen gevaar oplevert voor de ge
zondheid, plaats deze mast dan
buiten de bebouwde kom. Is dat
teveel gevraagd?
F. Bergsma - Wormgoor
B. Schahidi - De Koog.
Op Hemelvaartsdag (donderdag!
houdt Wandelsportvereniging
„Het Gouden Boltje" de traditio
nele vogelwandeltocht. De start is
in de Kaapsnol aan de Badweg in
De Koog. De tocht voert langs
bossen, heidevelden maar ook
langs weilanden en het strand. De
afstanden zijn 5, 10, 15, 20 en 30
kilometer. De start is voor de 30
km van 10 tot 11.00 uur, de 20 km
start van 10 tot 12.30 uur en overi
ge afstanden van 10 tot 14.00 uur.
Het startbureau sluit om 18.00
uur. Het inschrijfgeld voor alle af
standen is f 5,00 en zonder herin
nering f2,50. Op deze inschrijf
gelden genieten leden na overleg
ging van hun lidmaatschap een
korting van F1,00. Verdere infor
matie over deze of andere wandel
tochten bij B. Roest, tel. 14451. De
volgende gelegenheid dat men
met WSV Het Gouden Boltje kan
wandelen is de Avondvierdaagse,
die van 6 tot en met 9 juni wordt
gehouden. Inschrijvingen voor de
ze tocht op 27 mei.
Wegens de examens worden de
trainingsuren van Tevoko van 16
t/m 30 mei in de OSG-zaal gege
ven. I.v.m. het naderende einde
van het seizoen zijn er ook trai
ningsuren samengevoegd.
Woensdag: 18.30-19.30 jeugd; 19.30 -
21.00 dames 1-2 en 3; 21 00 - 22.30 he
ren 1-2-3-4 en recreanten. Donderdag:
20.00-21 30 dames recreanten Vriidag:
17.00-18.00 jeugd.
WOENSDAG 11 MEI 1994