Cjroen 'warLrJexeU in het harL,
„We! in onszelf
blijven geloven"
N
Recordaantal coureurs
moet crosspas tonen
jerisme houdt gemoederen bezig
Gloednieuwe zandzuiger
in actie bij Eierland
ummer
„Streefgetal autocross maar losgelaten"
ggWimfTlets
TI
(WRANT
De weg naar extra omzet!
\orszel
Hier
Haffelderweg dicht
Straten schoon
Waterleiding kapot:
weg onder water
VERDER
IN DIT
sa Voorstelling „Van Tasjes"
aanrader voor iedereen 2
w Open dag Molenkoog
voor 50-plussers 2
w Spanning en variatie
bij Musica Texla
Al negen zeehondjes
geboren in EcoMare
Texel en de WK-koorts
Ontdekking: geen
bodemleven meer
in stuk Waddenzee
texelseIcourant
De Waddenkrant
1994
10e Tesseltoemooi
Kodakkrant
fiEEf
verschijnt elke vrijdag
t/m 2 september
ICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10897
VRIJDAG 8 JULI 1994
Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
CDen Burg, telefoon (02220) 62600.
ntle/abonnementen telefoon (02220) 62600.
j Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
(02220) 62 6 20, faxnr. (02220) 14111
buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein
Burg, telefoon (02220) - 15639
Verschijning
Dinsdags en vrijdags vrijwel huis-aan-huis op Texel.
Oplage 7200.
Abonnementsprijs
M9.95 per half jaar. Losse nummers f1,40.
toerisme op Texel mag nu even zijn ingezakt, maar we
en wel in onszelf blijven geloven", doet TVO-
tter Co Vinke een beroep op de veerkracht van de on-
mers. „Er blijft niemand weg omdat ons produkt niet
is. Zolang we kwaliteit blijven uitstralen komt de toe
sus wel weer terug. Overal wordt op bezuinigd, maar
p vakantie." Texel kan zich intussen troosten met de
hte dat ook andere waddeneilanden met een inzin-
ampen.
absoluut niet van een re-
willen spreken. Wel een
ie in het vakantiegedrag,
iter dan het was, kon ook
it. Vanaf de zeventiger ja-
s steeds sprake van groei,
ssie in de tachtiger jaren is
n groot deel aan ons voor
aan. Nu het wat tegenvalt
we niet meteen gaan
mken. Er is wel heel wat
jwd, maar de kip met de
eieren is nog niet
t. De voorzieningen op
n van hoog niveau en het
is goed. We mogen ons
>rgen maken over het toe
aantal zaken op het
net name in de horeca. Dit
er extra stoelen in De
lijgekomen, maar minder
Hoe dat moet?"
Terschelling
chelling is de „dip" even-
erkbaar. „Vooral de cam-
een stuk minder bezet,
rhè. Drie weken achter el
len vorig jaar. Dat zijn de
nog niet vergeten", aldus
Wortel, adjunct-directeur
^§/VV op Terschelling. „Men
:h meer voor de zon geko-
tweeverdieners blijven va-
s om van hun woning te
De hotels zijn in de wee-
wel redelijk bezet, maar
week is het rustig. Appar-
pensen hebben op het
lik zo'n houding van
|eersf dat wereldkampi-
voetbai achter de
dan begint het seizoen
echt". Deskundigen,
ik de man in de straat
naar de oorzaak van de
rblijvende omzetcijfers
[toeristische sector. Als
inmaal half september
in we of het werkelijk
ingevallen. Dan zijn we
sombere beschouwin-
er snel vergeten. Nu
men zich suf: de
zomer van '93, de
iïng van de conjunc
te kabinetsformatie
K-voetbal of de toene-
ooncurrentieWie het
spek koper. We doen
Ertussen van alles aan
toeristen naar Texel te
Luid en duidelijk adver-
Joch moet je daarmee
iorzichtig zijn, want - te
reclame kan ontzettend
1 Die steeds terugke-
spots rond de WK-
üngen hebben een ne-
dfect. Schei toch uit.
vodschap komt allang
'eer over. Reclame voor
Texel heeft het! Maar
nden Amsterdammers
msterdamVlielanders
Vlieland, Friezen van
nd> Nieuwediepers van
'Ider enz... Bij een gere-
terd Tessels hotel staat
iéóéren dat het hier is!
Horszei
tementen, die vaak ver van tevo
ren zijn gehuurd, zijn wel in trek."
Net als op Texel, is er op Terschel
ling de afgelopen jaren flink geïn
vesteerd in luxe-accommodatie.
„Maar het is hier niet zo groot
schalig als bij jullie. We hebben
dan ook geen geld voor een radio
campagne van A40.000,-. Het ef
fect daarvan is volgens mij ook be
perkt. Door wat grotere
verhuurders wordt hier nu indivi
dueel wel wat meer geadver
teerd."
Thijssejaar
Complete arrangementen naar het
eiland vinden wel aftrek. „Vraag
niet waarom, want voorgaande ja
ren liep dat een stuk minder." Ze
denkt dat festiviteiten rond het
400-jarig bestaan van de Branda-
ris en de fietstocht lang de repli
ca's van vuurtorens een positief
effect hebben. „Anders was het
helemaal dramatisch geweest",
steekt ze de voorbereiders aan het
Thijssejaar (1995) op Texel een
hart onder de riem.
Een woordvoerder van rederij
Doeksen, die veerdiensten naar
Terschelling en Vlieland onder
houdt, bevestigt dat het vervoer
van passagiers naar beide eilan
den het eerstehalfjaar is terugge
lopen.
Bedrijven
Navraag leert dat het rustige voor
seizoen vooral doorwerkt in be
drijfstakken die sterk afhankelijk
zijn van het toerisme. Co Vinke
van het gelijknamige schoon
maakbedrijf leidt uit de hoeveel
heid werk bij logiesbedrijven af,
dat de bezetting aanzienlijk min
der moet zijn. „Al varieert het van
bedrijf tot bedrijf. Parken met veel
terugkerende gasten, hebben bij
voorbeeld een betere verhuur."
Vinke, die zo'n 125 werknemers
op de loonlijst heeft en daarnaast
de nodige uitzendkrachten inzet,
rouwt niet om het omzetverlies.
„Een paar jaar geleden heb ik er al
voor gewaarschuwd dat we nau
welijks genoeg schoonmakers
kunnen krijgen om aan de groeien
de vraag te voldoen. Nu de druk
vooral tijdens de pieken wat min
der is, hebben we meer tijd om het
werk beter te doen. We hebben
minder uitzendkrachten nodig en
hebben de afgelopen maanden be
tere kwaliteit kunnen leveren."
Vinke zegt zijn totale omzet tegen
de verdrukking in toch te hebben
vergroot. „We zijn niet alleen ac
tief in de recreatie-sector, maar
hebben onze groei de laatste paar
jaar toch buiten het toerisme ge
zocht, meer in kantoren en in
dustriële schoonmaak. Daardoor
is je bedrijf toch wat minder
kwetsbaar."
Vracht
Henri van Maldegem van de VTB
leidt uit de omzetdaling van het
transportbedrijf - dat het mark
taandeel op het eiland op zo'n
zestig procent houdt - af dat Texel
qua omzet wel wat achterblijft bij
vorig jaar. „Als ik alleen al kijk naar
de ochtendroute door het centrum
van Den Burg. Met een paar pak
ketten zijn we er doorheen. De
Dorpsstraat in De Koog, hier en
daar een paar orders, zo klaar."
Het omzetverlies doet zich vooral
voor bij consumptie-goederen, zo
als etens- en drinkwaren, kleding
en impuls-artikelen zoals
Lees verder pagina 5
„Een crosswagentje voor een paar honderd gulden, een
beugeltje erin en rij maar tebarst." De rodeoklasse van de
51e autocross belooft volgens MAB-voorzitter Henri van
Maldegem zondag een regelrechte sensatie te worden. De
71 „caféracers" (een record!) die zich inschreven voor dit
onderdeel zijn niet van plan hun materiaal te ontzien op het
crossterrein aan de Gentweg. De race start om 13.00 uur.
In verband met het bouwrijp ma
ken van het terrein van de voorma
lige huishoudschool is de
Haffelderweg tussen de Keesom-
laan en Emmalaan van maandag
tot en met vrijdag voor autover
keer afgesloten. Fietsers en voet
gangers kunnen er wel langs.
De hoosbui van maandag heeft op
verschillende plaatsen op het
eiland de riolering op tilt gebracht,
waardoor straten werden over
stroomd met een modderlaag.
Met name in Oosterend deden
zich problemen voor. Gemeente
werken ging de vervuiling woens
dag en donderdag met de
kolkenzuiger en een hoge
drukspuit te lijf.
„Rodeorijden is vrij nieuw en voor
iedereen bereikbaar. Niet duur en
een wagentje is snel gevonden. Bij
de inschrijving in Café De Zwaan
leenden de caféracers zelfs hun
tientjes bij elkaar om te kunnen rij
den. Maar denk erom dat de rivali
teit groot is. Desnoods rijden ze
alles tebarst." Als kanshebber tipt
Van Maldegem de gebroeders Uit
geest en Jacco Gieles. „Die rijdt
iedereen aan stukken."
Dat geldt niet voor de „grote jon
gens" in de Formule 1-klasse. De
25 coureurs die hierin rijden heb
ben ware vermogens in hun wa
gens gestoken. De opvallende
constructies met onder de motor
kap de nieuwste technieken kun
nen op het rechte eind snelheden
van boven de honderd kilometer
bereiken. „De jongens rijden vaak
aan de vastewal. In Sint Maarten
Bij het opspuiten van het Eierland-
se strand is de HAM 311 inge
schakeld. Dat is een gloednieuwe
hopperzuiger die onlangs werd af
geleverd door de Nederlandse be
drijf IHC. Het vaartuig, dat zestig
miljoen gulden heeft gekost, is
van een betrekkelijk klein maar
zeer geavanceerd type.
De HAM 311 is eigendom van de
Hollandse Aanneming Maatschap
pij die samen met Blankevoort en
Boskalis de „Combinatie Eierland"
vormt en kan 3000 m3 zand ver
voeren. De bemanning bestaat uit
slechts negen leden. De grotere
HAM 309 heeft 19 man aan
boord, conform de regels van de
scheepvaartinspectie, die voor
schrijven dat bij een bepaalde
scheepsgrootte een bepaald aan
tal bemanningsleden nodig is. De
zandsuppletie Eierland is het eer
ste project waarbij de HAM 311
wordt ingezet. De techniek aan
boord vertoont nog wat kinder
ziektes en moet nog wennen,
waardoor het opzuigen, vervoeren
en op het strand spuiten van het
zand nog niet zo hard gaat. Het
schip heeft voor elke rondje („cy
clus") vier uur nodig, terwijl het in
drie uur zou moeten kunnen. De
nieuwe hopperzuiger krijgt een de
zer dagen assistentie van een
oudere en grotere broer, de HAM
309 die nu nog in Duitsland zit.
Vanaf dat moment zal het met de
zandsuppletie weer zeer snel
gaan. Overigens verloopt het werk
tot dusver zonder grote vertragin
gen of andere problemen. „We zit
ten tegen de helft", vertelde
dinsdag assistent-projectmanager
P. Gubbels. Van de totale hoeveel
heid van 1,3 miljoen m3 zand die
op het Eierlandse strand moet
worden gespoten, is nu 650.000
m3 aangebracht, wat betekent
dat men nog steeds vóór op het
schema is. De combinatie heeft
overigens alle tijd. Volgens het
contract moet het projekt op 3 ok
tober klaar zijn, maar volgens de
interne planning is het half augus
tus al zo ver.
De gloednieuwe HAM 311 hopperzuiger in de Texelse wateren
IFoto Martien Witte)
stond laatst zo'n wagen te koop.
Daar vroegen ze ^120.000,- voor.
Maar ook hier zijn wagens van
twintig tot dertigduizend gulden
geen uitzondering meer."
Formule
Favorieten in Formule 1 zijn Simon
Smit (winnaar van vorig jaar), Si
mon Piet de Pörto en de gebroe
ders Jaap en Peter Boersen. En
Martijn de Veij, die vorig jaar door
pech werd achtervolgd, maar met
zijn kapitale investering nu een
gooi doet naar het kampioen
schap.
In de lichtere Formule 2-klasse tip
pen insiders Peter Betsema en Piet
Scholtanus met zijn wagen van
mangaanstaal als favorieten. Bij
de middenklassers zijn Bert Uit
geest, Hans Arnout, Piet Dam en
Frans Stolk kanshebber. De dames
Elly Westdorp en Corinne Plaats
man maken hun opwachting in de
ze klasse.
Door enorme belangstelling steeg
het aantal inschrijvers tot 146.
Een spontane breuk in de water
leiding veroorzaakte dinsdagmor
gen een overstroming van de weg
die rond de haven van Oudeschild
loopt. Op deze dijk welde op ver
schillende plaatsen water uit het
asfalt.
Aanvankelijk was niet duidelijk of
het schade aan de waterleiding of
een persleiding van de riolering be
trof. Een gat in het wegdek werd
gegraven, waarna duidelijk werd
dat het inderdaad het waternet
betrof. Deze leiding werd afgeslo
ten en omgeleid.
Omdat de preciese plaats van de
schade moeilijk is te lokaliseren
zonder de hele weg open te bre
ken en omdat het PWN toch ter
plaatse iets wil veranderen aan
het net, is besloten de omleiding
voorlopig even in stand te houden,
tot overleg met Rijkswaterstaat is
gevoerd over de te nemen
stappen.
Hoe de lekkage is ontstaan is
moeilijk te zeggen. „Vermoedelijk
door verzakking. Zoiets kan ge
beuren als er iets zwaars overheen
rijdt", aldus een medewerker van
het PWN.
„We hebben het oude streefgetal
van 100 crossauto's dit jaar maar
losgelaten. Het is zonde om de
mensen teleur te stellen. Boven
dien: hoe meer auto's, hoe meer
spektakel. En daarmee wordt de
cross alleen maar aantrekkelijker",
aldus Van Maldegem, die toch wel
op 2500 toeschouwers rekent. De
extra wagens brengen wel de no
dige problemen met zich mee.
„We hebben bekeken of binnen
dezelfde tijd drie manches méér
kunnen worden gereden. Deon-
derbrekingen tussen de manches
zijn nu korter en er valt dus meer
te genieten."
Organisatie
Er is nog meer gestroomlijnd. „Al
le coureurs en hun monteurs kre
gen tevoren een crosspass, die ze
bij controle (ze moeten vóór 11.00
uur binnen zijn) laten zien. Om de
auto's snel op de baan te krijgen,
worden de wagens voor aanvang
van elke manche in het renners
kwartier in de juiste startvolgorde
opgesteld. Dat gebeurt door Gijs
Zoetelief. „Die heeft een behoor
lijk grote mond en dat is wel nodig
als je de coureurs een beetje
kent."
Het pechduiveltje rijdt vaak mee.
Daarom is in de pits een techni
sche dienst actief die eerste hulp
verleent aan kapotte wagens. Die
werd altijd bemand door smid Lou
Witte. Wegens het extra deelne
mersaantal, krijgt die zondag as
sistentie van technicus André
Smit."
Veiligheid
Veiligheid blijft het grootste goed
bij de autorace. Controle van rem
men en materiaal blijft op de oude
leest geschoeid. „Ze mogen de
baan pas op als alles in orde is. De
voorschriften worden heel streng
nageleefd. De technische com
missie, baancommissarissen en
crosscommissie zijn eigenlijk alle-
Lees verder pagina 7
Autocrossers Piet Scholtanus (Formule 2) en Martijn de Veij (Formule 1) tonen hun crosspass die hen zondag toegang tot het par
cours verschaft. (Foto Gerard Timmerman)
Gistermiddag is ontdekt dat een
stuk wadbodem nabij De Cocks-
dorp geen tekenen van leven
meer vertoont. Het gaat om een
gebied van 300 meter breed en
anderhalve kilometer lang. Ver
moed wordt dat bloeiende giftige
algen de oorzaak zijn.
De ontdekking werd gedaan door
EcoMare-medewerker Arthur
Oosterbaan, tijdens één van de
wadexursies die hij regelmatig ver
zorgt. De bioloog trof op het wad,
even buiten de dijk, een wit-roze
gekleurde substantie aan. Samen
met de deelnemers aan de excur
sie stelde Oosterbaan vervolgens
de omvang van het „dode spoor"
vast. Eerst werd gedacht dat een
giflozing de boosdoener was,
maar later gingen de gedachten
uit naar giftige algen. Inmiddels
zijn van Vlieland berichten binnen
gekomen, dat ook Friese wad is
getroffen.
Vanmiddag stelt het Nioz een on
derzoek in. EcoMare laat weten
dat het verstandig is geen geraap
te mosselen en kokkels te eten.
I.M. ADVERTENTIE
Cfntt 7«r/. mfcrf
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant de:
een folder van het
georganiseerd door Deuce
en een
van
I.M. ADVERTENTIE
Inleveren advertenties voor de editie van 22 juli:
t/m vrijdag 15 juli a.s.