Cjrom kwartsJexels in het harL,
„Mooi dat we het
unnen navertellen..."
Mpn m
Natuurlijke oorzaak
dode kokkels op wad
Vandaag beslissing over
dorpswacht voor De Koog
ËXELSE HCOKRAAT
EcoMare erkent „paniekvoetbal"
Susploeg dit jaar niet van de grond?
e weg naar extra omzet!
398
iter TX 19 geramd door containerschip
mm JMummer
Triathlon
>o
1 ril hiA v'
VERDER XT
w Politie niet te vinden
in De Cocksdorp 2
s* Geen voetbalrellen
op Texel 2
w Onbevredigd gevoel na
eerste autocross 5
CM: brok in de keel bij
show Robin Hood 6
Echte kunstenaars laten
het afweten 7
dingboot zocht
i na vals alarm
Diefstallen
jat in hoofd
verschijnt elke vrijdag
t/m 2 september
TESO vervoert
minder vreemde
auto's
TEXELSE^COURANT
Maïtre Paul
KERMIS
in De Koog
cricHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10898
Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10.
C Den Burg, telefoon (02220) 62600.
mtle/abonnementen telefoon (02220) 62600.
to parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
(0222O) 62620, faxnr (02220) 14111.
buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplem
telefoon (02220) - 15639.
DINSDAG 12 JULI 1994
Verschijning
Dinsdags en vrijdags vrijwel huis-aan-huis op Texel.
Oplage 7200.
Abonnementsprijs
/49,95 per half jaar. Losse nummers /1,40.
L»nvaring tussen de kotter TX 19 „Elisabeth Christina'
Ie firma «rijnen uit Oudeschild met het Franse contai-
ihip "Yolande Delmas" heeft grote schrik en veel
*|de veroorzaakt, maar had veel slechter kunnen aflo-
Het was een geluk dat het 30.000 ton metende en
meter lange containerschip de kotter vlak bij de voor-
inAn ramde en niet ergens midscheeps, anders zou kot-
l<x#totaal zijn overvaren en zouden er nauwelijks
igskansen zijn geweest voor de zeven opvarenden.
nvaring gebeurde zaterdag-'
tdom half vijf, zeven mijl ten
westen van het Molengat.
19 was na een week vissen
j naar de afslag in Den Hel-
opvarenden lagen te kooi
irtzondering van schipper-
arFup Krijnen (53) die in de
ond. Hij was zojuist diverse
atforms gepasseerd, was
eken voor een ander schip
zijn koers weer in de rich-
nde boei van het Molengat
De kotter liep zo als ge-
jk bij huiswaarts stomen de
mogelijke snelheid: 13 mijl.
vroege ochtendlicht was
ht redelijk.
Afgeleid
^ïen ontkent niet dat hij on-
ide heeft opgelet en het
schip voorrang had moe
ren: „Op een gegeven mo-
werd mijn aandacht
enorm veel verlichting voerde. Ik
stond er een paar minuten met de
verrekijker naar te kijken. Ik legde
de verrekijker weer neer en keek
naar rechts. Daar zag ik toen dat
enorme containerschip op me af
komen op een afstand van enkele
tientallen meters. Het was dus
veel te laat om te remmen. Ik kon
de schroef nog van de motor kop
pelen, maar praktisch op hetzelfde
moment ramde dat grote schip
ons bij de punt. Het was een ver
schrikkelijke klap."
De met een snelheid van 18 kno
pen varende Yolande Delmas, die
op weg was naar Hamburg maar
werd doorverwezen naar Bremer
haven, had de kotter aan stuur
boordzijde geraakt, twee meter
van de voorsteven. De voorkant
van de kotter werd daarbij in el
kaar gefrommeld als een papieren
zak. De geweldige massa van het
en door een schip aan bak- aanvarende schip veroorzaakte
rAa t-kt-ir-y ci u:: i li
een vaartuig dat bij
q iloratie wordt gebruikt en
dat de kotter sterk slagzij makend
opzij werd geslingerd. De kotter
zwaaide daarbij tegen het intus
sen snel doorvarende container
schip aan.
Chaos
Beide vaartuigen wreven dus
langs elkaar, wat een lawaai ver
oorzaakte dat mijlen ver te horen
moet zijn geweest. Enkele ogen
blikken later was de Yolande Del
mas alweer op geruime afstand
van de kotter. Door de schok en de
slingering was Fup Krijnen tegen
de grond geslagen. Beneden wer
den de andere opvarenden (Rein
Zandé, Willem Dogger, Theo
Boom, Henny van der Pauw, Wil
lem Pronk, Dirk Frido Krijnen en
passagier Sjors de Bruyn) in hun
kooien heen en weer gesmeten.
„We werden gelanceerd", vertelt
machinist Theo Boom. „De eerste
gedachte was dat we een aanva
ring hadden met een boortoren of
een schip. We renden met onze
zwemvesten naar boven". Afge
zien wat wat lichte kneuzingen en
kleine snijwonden door gebroken
glaswerk ontstond geen persoon
lijk letsel. Alles wat aan boord niet
vast zat, werd opzij gegooid. Mo
toren en verlichting vielen uit.
De ruw gewekte bemanning kon al
snel vaststellen dat de kotter geen
gevaar liep om te zinken. Alleen de
bulbtank was via een scheur on
der water volgelopen, maar de vis-
en andere ruimen bleven droog.
De bulbtank met een inhoud van
15 ton, dient om bij thuiskomt met
laag water te worden volgepompt.
De neus zakt dan iets waardoor de
Idingboot ..Beursplein 5"
zaterdagmiddag op de
I' tea langdurig gezocht naar
tip in nood, zonder iets te
Aanleiding was een (vrij-
ker vals) noodsein.
all drie werd het noodsein Een containerschip van hat type waarmee de TX 19 zaterdagochtend een aanvaring
Ijnayday zonder nadere ge- kreeg
via kanaal 16 van de mari-
IFoto uit collectie Roy Holleman. Oudeschild).
De gehavende TX 19 aan de kade in Den
kotter (die een holte heeft van
5,60 meter) achterin minder diep
steekt en dan de ondiepe haven
van Oudeschild kan binnenlopen.
Vanaf de Yolande Delmas was de
aanvaring aan de kustwacht door
gegeven met de mededeling dat
de kotter misschien zinkende was.
De reddingboot Suzanna van Den
Helder en de Beursplein 5 van De
Cocksdorp kwamen daarop in ac
tie. Zeer snel - de Beursplein 5 als
eerste - arriveerden ze bij de kotter
maar hoefden geen hulp te bieden.
Ook op het aanbod van de gezag
voerder van het containerschip om
assistentie te verlenen, hoefde
ook niet te worden ingegaan.
Gat
De Yolande Delmas had zelf ook
vrij veel schade opgelopen. Boven
de waterlijn gaapt een groot gat.
Vanaf het Franse schip is niet per
radio of door hoornsignalen ge
waarschuwd voor de dreigende
aanvaring. Mogelijk is aangeno
men dat de kotter voorrang zou
geven; toen dit niet gebeurde was
het al te laat.
De machines van de Elisabeth
Christina waren inmiddels zonder
problemen weer op gang gebracht
Lees verder pagina 5
Helder tijdens het lossen van de vis.
IFoto Ben Koningl
Uit drie tenten op camping Ko-
gerstrand is afgelopen weekend
kleding gestolen. Ook wordt een
fototoestel vermist.
Op camping De Sluftervallei werd
de geldbak van twee telefoon
toestellen gekraakt.
De „dode" plek die veldbioloog
Arthur Oosterbaan van EcoMare
donderdagmiddag ontdekte op
het wad bij De Cocksdorp is een
natuurlijk verschijnsel. De massa
le sterfte van enige soorten algen
en plankton zorgde plaatselijk
voor een zuurstoftekort, waar
door de aanwezige kokkels de
geest gaven. Oorzaak van de
weelderige groei van de orga
nismen was het plotseling inge
treden warme zomerweer. Het al
dit weekeinde gesignaleerde her
stel van het wad zal zich naar ver
wachting voortzetten. Dat zijn de
conclusies van Gerhard Cadee
(NIOZ) en Louis Peperzak (RIKZ).
deskundigen op dit gebied.
De curieuze sterfte heeft dus niets
door meerdere stations
«Ier de Brandaris op Ter-
ig. opgevangen. Schipper
pioen van de Beursplein 5
ihet ook en wist bovendien
iting te peilen: 320 graden
camping de Robbenjager.
rieg met het kustwachtcen-
ette de reddingboot dan ook
die richting en voer daarbij
5 mijl de Noordzee op. Ook
zeevarenden in de buurt
het verzoek uit te kijken. Er
«ets gevonden. Tegen zes
avonds vond men het wel
en werd het zoeken
(t.
hoorlijk dronken jongen uit
s in de nacht van zaterdag
fog in de Koger Dorpsstraat
«ld over een blok beton.
am met zijn hoofd op de
Kecht en liep een flinke
°P- Ambulancepersoneel
I hem, waarna hij door
in naar zijn vakantie-adres
lebracht.
Vandaag neemt het college van b en w een beslissing over
het aanstellen van dorpswachten voor De Koog. Dat ze er
komen staat vrijwel vast. Het gaat alleen nog om welk be
drijf en voor welke periode. De susploeg. die sinds 1988
uitstekende diensten heeft bewezen bij het handhaven van
de openbare orde in het drukke uitgaanscentrum, komt we
gens organisatorische problemen waarschijnlijk niet terug.
In 1992 ontstond het idee om
dorpswachten in de zomerperiode
te laten patrouilleren op de aan- en
afvoerwegen van campings rond
De Koog. De gemeente ging met
de RST, de Stichting Tropical Sea
Festival, De Koog Promotion en de
Koger dorpscommissie om de tafel
voor een financiële regeling. De
benodigde 40.000,- kwam voor
het grootste deel van de gemeen
te. Het bewakingsbedrijf CSU, dat
ook al actief was op campings in
de buurt, werd voor acht weken
aangetrokken.
Vorig jaar kreeg het initiatief een
vervolg, al stonden de Koger on
dernemers niet te trappelen om
mee te betalen. Dit jaar werd op
nieuw gevraagd om een bijdrage,
maar De Koog Badplaats weiger
de. Bestuurslid Jan Hennink: „We
hebben onze leden gepolst, maar
het merendeel vindt dat niet alleen
de Koger ondernemers hoeven op
te draaien voor publiek dat van het
hele eiland naar ons dorp komt om
I.M ADVERTENTIE
"leveren advertenties voor de editie van 22 juli:
t/m vrijdag 15 juli a.s.
Gerard Schuiling en zijn susploeg. dit jeer niet meer
uit te gaan. Het is een openbare
orde-verhaal en dat is een taak
van de politie" Het college van b
en w is overtuigd van het nut van
de dorpswacht en buigt zich van
daag over offertes van CSU en de
Texelse firma BeST.
Susploeg
De susploeg is een heel ander ver
haal. In 1988 stak toenmalige poli-
tiecommandant Jan Moeskops de
loftrompet over de susploeg, een
vier man sterke patrouille die op
initiatief van en bekostigd door de
horeca-ondernemers was in
gesteld voor de Dorpsstraat. In ruil
voor een verlenging van de slui
tingstijd besloot de horeca op de
ze wijze zelf iets te doen aan het
rustig houden van het publiek.
Tot ver buiten Texel werd het idee
geroemd. Het werkte ook goed.
Herrieschoppers lieten zich tot
rust manen en de begeleiding van
„lastige" groepjes naar hun tenten
had effect. Het viertal was welis
waar gehuld in identieke jasjes,
maar deze hadden niets weg van
uniformen en de uitmonstering
wekte geen agressie op. „Ze zien
ons als gelijke en daarom wordt
iets dat wij zeggen over het alge
meen aangenomen", aldus een
susploeglid van het eerste uur.
„We proberen met humor de men
sen het belachelijke van hun ver
velende gedrag te laten inzien. Dat
werkt."
Motivatie
Vorig jaar was er weinig te doen
voor de mannen van de susploeg.
De weersomstandigheden waren
erg slecht, zodat weinig uitgaan
ders op straat bleven rondhangen.
De mannen van het eerste uur wa
ren inmiddels vervangen door an
deren, die niet allemaal even
gemotiveerd waren.
Door de 1-2-3 regeling is de explo
sieve drukte in de Dorpsstraat af
genomen. En omdat daarnaast de
Lees verder pagina 2
te maken met een illegale lozing
van gifstoffen, zoals EcoMare aan
vankelijk suggereerde Twee pers
berichten met de koppen „Spoor
van dood op Cocksdorper wad"
en „Massale sterfte op Texelse
wad" wekten de nodige onrust en
waren aanleiding voor enkele lan
delijke dagbladen om het ver
meende drama breed uit te meten
op de voorpagina. Enkele veront
waardigde ondernemers klaagden
bij deze krant hun nood over de
voorbarige berichtgeving. „Als
een Duitser maar over gif leest,
komt hij meteen niet meer", aldus
een middenstander die niet met
z'n naam in de krant wilde.
EcoMare-medewerker Peter Bie-
lars bekent schuld: „We hadden
geen alarm moeten slaan zolang
het onderzoek naar de oorzaken
nog niet was afgerond. Het was
een beetje paniekvoetbal." Eco
Mare heeft inmiddels een persbe
richt met de nieuwe bevindingen
verstuurd.
Leven
Gerhard Cadee nam vrijdag pools
hoogte op de plek des onheils en
kreeg al snel het idee dat sprake
was van een natuurlijk verschijn
sel. „De walm kwam je tegemoet
en de kokkels lagen op apegapen,
maar niet alles was dood. Zondag
was het al een stuk beter. Er leef
den nog slakjes en de wadpieren
kropen alweer omhoog. En overal
lagen de bekende hoopjes die de
pieren draaien."
Cadee concludeerde uit het aan-
TESO heeft vorige week dertien
procent minder vreemde auto's
vervoerd dan vorig jaar in dezelf
de periode. Hoewel in het afgelo
pen weekeinde de schoolvakan
ties begonnen voor de regio
Midden-Nederland, was er geen
sprake van een opleving.
Op zaterdagavond (9 juli) was het
aantal vreemde auto's op Texel
6988. Vorig jaar was dat op 10 juli
8793. „Dat was waarschijnlijk
wat aan de hoge kant, zodat die
cijfers vertekenen. Maar in 1992
was het op dezelfde dag 7493",
meldt TESO-woordvoerder Jan
Bloem. Op dit moment is slechts
de helft van het aantal caravans
van vorig jaar op het eiland.
Gevolg van de daling is dat TESO
geen problemen kent bij het over
zetten van de vakantiegangers.
Vrijdag bleef tweemaal een klein
aantal auto's staan, zondag moest
slechts eenmaal een handjevol op
een volgende boot wachten.
wezige leven dat niet een giflo
zing, maar een toevallige
samenloop van natuurlijke om
standigheden oorzaak van het ver
schijnsel was. Het warme weer
veroorzaakte de onstuimige groei
van plankton en algen. De materie
hoopte zich vervolgens opeen
voor de Texelse kust, samen met
ondermeer zeesla, darmwier en
schuimalg. „Toen dat begon af te
sterven, vroeg het afbrekingspro
ces veel zuurstof. Teveel voor de
kokkels, die zuurstofrijk water no
dig hebben. Meer in ieder geval
Lees verder pagina 2
I.M. ADVERTENTIE
Lf^re ^Vrrt J,tri, iabd leurt.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
de
I M ADVERTENTIE
Slagroom - schwarzwalder of
mokka snitt
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 3
I.M ADVERTENTIE
Live muziek
in de Dorpsstraat
Woensdagavond 13 juli
vanaf 22.00 uur in:
eetcafé DE DIKKE MIK
eetcafé SAM SAM
café DE JUTTER
café DE KUIP
ENTREE GRATIS