Coureurs zorgen voor ongekend spektakel Eén grote reclamespot voor Texelse autocross m- mma 'rwm TEXELSE^" coURANT "■"r DINSDAG 9 AUGUSTUS 1994 op elkaar in de sloot. Baancommissaris Jan Vonk Irechts achter nr 13) mocht van geluk spreken dat hij niet werd geraakt. sklopte tijdens de tweede en laatste autocross van deze er. Prima weer, veel toeschouwers, een vlekkeloze orga- üe, een snelle niet té stoffige baan, veel auto's over de en/of in de sloot, geen gewonden en sterke winnaars, de enigszins „tamme" cross van juli lieten de coureurs zondagmiddag van hun beste kant zien. Vanaf het eer- 'dagsignaal vlogen ze er vol in en maakten zo pure recla- voor dit echt Texelse evenement. Mark Pool heen, die daar een paar ronden ervoor was „geparkeerd". Vonk sprong opzij en kwam met de schrik vrij. Eelmans auto schoot niet door, maar kwam bo venop de ander tot stilstand. Het bewijs dat het maar een haartje scheelde, hield Vonk in zijn han den: de stok van zijn rode vlag kunnen reageren op de vlagsigna- len. De hardste smak maakte Pieter Slik, die tijdens een manche van de standaardklasse keihard recht toe recht-aan de baan uit vloog. Dizzy en met pijn aan de rug liet hij zich door twee verpleegkundigen naar de EHBO-post begeleiden. Ter voorkoming van nekletsel droegen veel coureurs overigens een zg. „nekband". De organisatie overweegt deze volgend seizoen verplicht te stellen. Vijftien kratten Het over de kop slaan en in de sloot belanden, legde de coureurs overigens geen windeieren. „Die zit de hele avond goed", riep spea ker Martin Trap uit, toen weer eens een auto in de prut z'n Waterloo vond. „Vanavond kan hij uit eten, daarna naar de film en tot slot nog een meter bier drinken." Heel bont maakte piratenzender Radio Favo riet het, door op een gegeven mo ment vijftien kratten bier uit te loven voor degene die als eerste over de kop in de sloot zou gaan. Binnen één ronde was Paul Dijt de gelukkige. Rodeorijder Simon Koopmans had zo'n speciale prijs eigenlijk wel verdiend. In de bocht na de start sloeg hij in volle vaart wel zes of zeven keer over de kop. Toen hij ongedeerd tevoorschijn kwam, tracteerde het publiek hem op een publiek en de organiserende club waren de grote win- Van de deelnemers mocht Arnout het meest tevreden dankzij een eerste en tweede kwam hij zowel in de bard- als de rodeoklasse als Iwinnaar van het seizoen uit de bus. Ook Peter Boer- Joeg een dubbelslag. Zijn inning in de zware formule kte hem tevens overall win- De zege van Peter Betsema (ormuïe 2 was niet genoeg immer twee Piet Scholtanus I? eerste plaats in het overall wnent af te houden. Na af- «n de verwarrend verlopen bce kreeg Ronald Uitgeest ker, maar de jury kwam later conclusie dat Pieter Koper trkelijke winnaar was. ontziende rivalen op de baan, daarbuiten vrienden. Tot ver 'bop maakten de Texelse óoys achter het stuur" het gin het rennerskwartier. Tal- •ers gebakken slippies, ver door de kotters TX 68 en r. koele pilsjes vonden gretig Dóér, in gezelschap van fin, kinderen en kennissen, 'en de verhalen los. Anekdo- een mooie cross, waaraan "og wel eens herinneringen worden opgehaald. Puinhoop b er de derde manche van toen in één bocht liefst 'jto's van de baan raakten, eerst stuntrijder Jacco Gie- -rde kop in de sloot was be- volgde zowat elke ronde "«te één coureur dit „goe- oorbeeld. toiakend was ook de puin- tijdens de afvalrace. De jdleiding had bedacht om smplete veertigtal wagens di- de start over de spring- Simon de Smidt (nr. 39) ramt Siem de Porto. Ala twee buitelingen zal deze zijn weg gewoon vervolgen. schans te sturen. Het gevolg laat zich raden. Nadat één coureur (Pieter Koper) de sprong met suc ces had gewaagd, reed de rest zich muurvast en was de schans volkomen geblokkeerd. Toen het stofgordijn was opgetrokken, besloten de overigen toch maar gewoon buitenom te gaan. Nou ja, gewoon... Liefhebbers van drama kwamen ook aan hun trekken. Neem rodeorijder Robert Grisnigt, die de hele middag indruk had ge maakt door slim te profiteren van de schans. Toen hij in de finale weer op kop lag, sloeg het noodlot toe. Eerst maakte een onvrijwillige buiteling een abrupt eind aan zijn kansen en bij het wegtakelen ont stond er brand, die alles onder de motorkap verwoestte. Rode vlag Baancommissaris Jan Vonk ont snapte op het nippertje aan een ziekenhuisopname. Teruglopend naar zijn post kwam plotseling de auto van John Eelman op hem af. De bolide gleed over het wrak van was half doormidden... Het inci dent liep met een sisser af, maar geeft toch aan dat bepaalde situa ties zowel voor medewerkers als het publiek niet geheel veilig zijn. Ook de situatie met het aanstor mende wiel (afgebroken van de wagen van Hans Veeger), dat ter hoogte van de finishbus voor op winding zorgde, had fout kunnen aflopen. Veiligheid Een beetje geluk kwam er dus wel aan te pas, maar veiligheid stond voortdurend voorop. Als er een auto in de sloot lag en de bestuur der kwam er niet meteen uit, sta ken de baancommissarissen de rode vlag in de lucht en werd de race stilgelegd. Kraanwagens en trekkers, die zich op het midden terrein paraat hielden, waren tel kens snel ter plekke. Druk werk had kraanmachinist Ronald Zijm, die in de buurt van de beruchte bocht na de finish met draaiende motor klaar stond om direct te van een spectaculaire zondagmiddag. applaus. „En ik had hem net ge maakt. Nou is ie wéér krom", zei de coureur lachend, toen zijn wa gen werd weggesleept. Siem de Porto vestigde eveneens de aan dacht op zich met een fraai staalt je luchtacrobatiek. Na zijn „dubbele Rietberger" reed hij tot ieders verbazing vrolijk verder en haalde de finish, ondanks een lek ke achterband. Harde gevechten De coureurs spaarden hun auto's dus niet, maar tegelijk werd hard gevochten om een plaats in de fi nale. Wel moet worden gezegd, dat sommige deelnemers te wild over de baan gaan, een gevaar vormend voor de veiligheid van anderen. Gelukkig zijn er ook rij ders, die opvallen door stuurmans kunst. Peet Boersen was zondag de ver diende winnaar in de formule 1. Vorig jaar eindigde hij al als twee de achter broer Jaap, maar dit maal was hij niet te stuiten. Alleen Klaas Pieter Zuidewind, die ook in de manches goed had ge presteerd, wist in het spoor van Boersen te blijven. Dirk Barends maakte met een nieuwe crosswa gen een geslaagde comeback; voor het eerst haalde hij het erepo dium. „Ik had er niet op gerekend", ver telde de winnaar na afloop. „De concurrentie was dit jaar groot; er waren er zeker een stuk of zeven aan elkaar gewaagd." Boersen greep de gelegenheid aan om iets rechtzetten. „Het is niet waar dat wij er 20.000 of 30.000 gulden in stoppen. Dat gaat maar voor een enkeling op. Zelf heb ik er een mo tor van f8.000,- in zitten, een Chevrolet van 400 pk en 5.700 cc." Topsnelheden De ranke racekarren waarmee de formule 2 wordt gereden, doen het minst denken aan crosswa gens. Op de meeste auto's ont breekt zelfs een voorbumper en op het rechte eind bereiken ze soms topsnelheden van 120 km/u. Nieuwkomer Niels Huisman liet in enkele manches zijn talent zien, maar in de finale kwam hij tekort tegen de „kanonnen" Peter Betse ma en Piet Scholtanus, die zich scherp sturend losmaakten van de achtervolgers. Als derde eindigde Arie Huisman, die in de manches naam maakte door telkens de springschans te nemen. „Dat was om een lekke band en kapotte koppeling te compenseren." In de meest spectaculaire klasse, de rodeo, reed Nico Uitgeest onbe dreigd naar de overwinning, nadat de aanvallend rijdende Robert Grisnigt door het pechduiveltje werd uitgeschakeld. Goed rijdend breidde Uitgeest zijn voorsprong steeds verder uit. Hans Arnout en Ronald Uitgeest werden afgevlagd als nummer twee en drie, voor Jacco Gieles, Pieter Koper en Mar co Zuidewind, die na een goed be gin was teruggezakt. Perfect Bij de standaardwagens was Hans Arnout de grote man. „Eindelijk. Al drie jaar win ik alle manches, maar struikel ik in de finale. Nu is het me dan gelukt." Met zijn opge voerde 1.600 cc VW-motor, waar aan hij vele uren heeft gesleuteld en duizenden guldens heeft gespendeerd, bleef Arnout de be heerst rijdende Frans Stolk voor. Bert Uitgeest, die lange tijd derde lag, belandde in de sloot en zag toe hoe Piet Dam de derde plaats wist te veroveren. Landeigenaar Werner Dros, die de baan perfect had geprepareerd door de laatste dagen een paar honderd kuub water te sproeien en het land met de cultivator te bewerken, at na afloop een visje mee. Tevreden, want, zo zei hij: „Dit is een van de beste weilanden van Texel. Het wordt elk jaar op nieuw omgeploegd en ingezaaid!" Tekst en foto's: Frans Hopman Scheef over de springschans. De dader is verborgen in de enorme stofwolk. Het publiek kwam soms ogen tekort. Coureur Simon Koopmans gebaart bij zijn gehavende crosswagen uit hoe het voelde om zevenmaal over de kop te gaan. Uitslag Formule 1: 1.Peter Boersen; 2.Klaas Pieter Zuidewind; 3.Dirk Barends, 4.Martm Schoo; 5 Simon de Smidt; 6.Klaas Jan Modder, 7.Jan Willem Koorn; 8.Mario Heerschap, 9 Dirk Plaatsman, 10. Siem de Porto Formule 2: 1.Peter Betsema; 2 Piet Scholtanus; 3.Arie Huisman; 4.Hans Vee ger; 5 Jeroen Visser; 6 Bert Barhorst, 7 Niels Huisman; 8 Jan Plaatsman; 9.Cor Snoeij; 10-Peter van der Vis. Rodeo I.Nico Uitgeest; 2 Hans Arnout; 3 Ronald Uit geest; 4.Jacco Gieles, 5 Pieter Koper, 6 Marco Zuidewind, 7.Robert Saai, 8.Jan Amens; 9.Rienk Mosk; 10.Jan Zijm Stan daard: I.Hans Arnout; 2.Frans Stolk; 3.Piet Dam, 4.John Eelman, 5.Ronald Zijm; 6.John van der Zwaag; 7.Rick Gris nigt; 8.Sijp van Egmond; 9.Bram de Smidt; 10-Corme Plaatsman. Peter Boersen, die half schuil gaat achter het overwinningsboeket, zwaait tr met de overwinningsbeker naar zijn supporters op de dijk Ook nummer 3 i geniet ervan. Bij de start van de afvalrace was het dringen geblazer Onder het genot van ..een vissie en een pilsie" werd de cross na afloop in het rennerskwartier nog eens dunnetjes overgedaan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 5