Coureurs zorgen voor ongekend spektakel
Eén grote reclamespot
voor Texelse autocross
m-
mma
'rwm
TEXELSE^" coURANT
"■"r
DINSDAG 9 AUGUSTUS 1994
op elkaar in de sloot. Baancommissaris Jan Vonk Irechts achter nr 13) mocht van geluk spreken dat hij niet werd geraakt.
sklopte tijdens de tweede en laatste autocross van deze
er. Prima weer, veel toeschouwers, een vlekkeloze orga-
üe, een snelle niet té stoffige baan, veel auto's over de
en/of in de sloot, geen gewonden en sterke winnaars,
de enigszins „tamme" cross van juli lieten de coureurs
zondagmiddag van hun beste kant zien. Vanaf het eer-
'dagsignaal vlogen ze er vol in en maakten zo pure recla-
voor dit echt Texelse evenement.
Mark Pool heen, die daar een paar
ronden ervoor was „geparkeerd".
Vonk sprong opzij en kwam met
de schrik vrij. Eelmans auto
schoot niet door, maar kwam bo
venop de ander tot stilstand. Het
bewijs dat het maar een haartje
scheelde, hield Vonk in zijn han
den: de stok van zijn rode vlag
kunnen reageren op de vlagsigna-
len.
De hardste smak maakte Pieter
Slik, die tijdens een manche van
de standaardklasse keihard recht
toe recht-aan de baan uit vloog.
Dizzy en met pijn aan de rug liet hij
zich door twee verpleegkundigen
naar de EHBO-post begeleiden.
Ter voorkoming van nekletsel
droegen veel coureurs overigens
een zg. „nekband". De organisatie
overweegt deze volgend seizoen
verplicht te stellen.
Vijftien kratten
Het over de kop slaan en in de
sloot belanden, legde de coureurs
overigens geen windeieren. „Die
zit de hele avond goed", riep spea
ker Martin Trap uit, toen weer eens
een auto in de prut z'n Waterloo
vond. „Vanavond kan hij uit eten,
daarna naar de film en tot slot nog
een meter bier drinken." Heel bont
maakte piratenzender Radio Favo
riet het, door op een gegeven mo
ment vijftien kratten bier uit te
loven voor degene die als eerste
over de kop in de sloot zou gaan.
Binnen één ronde was Paul Dijt de
gelukkige.
Rodeorijder Simon Koopmans had
zo'n speciale prijs eigenlijk wel
verdiend. In de bocht na de start
sloeg hij in volle vaart wel zes of
zeven keer over de kop. Toen hij
ongedeerd tevoorschijn kwam,
tracteerde het publiek hem op een
publiek en de organiserende
club waren de grote win-
Van de deelnemers mocht
Arnout het meest tevreden
dankzij een eerste en tweede
kwam hij zowel in de
bard- als de rodeoklasse als
Iwinnaar van het seizoen
uit de bus. Ook Peter Boer-
Joeg een dubbelslag. Zijn
inning in de zware formule
kte hem tevens overall win-
De zege van Peter Betsema
(ormuïe 2 was niet genoeg
immer twee Piet Scholtanus
I? eerste plaats in het overall
wnent af te houden. Na af-
«n de verwarrend verlopen
bce kreeg Ronald Uitgeest
ker, maar de jury kwam later
conclusie dat Pieter Koper
trkelijke winnaar was.
ontziende rivalen op de baan,
daarbuiten vrienden. Tot ver
'bop maakten de Texelse
óoys achter het stuur" het
gin het rennerskwartier. Tal-
•ers gebakken slippies, ver
door de kotters TX 68 en
r. koele pilsjes vonden gretig
Dóér, in gezelschap van
fin, kinderen en kennissen,
'en de verhalen los. Anekdo-
een mooie cross, waaraan
"og wel eens herinneringen
worden opgehaald.
Puinhoop
b er de derde manche van
toen in één bocht liefst
'jto's van de baan raakten,
eerst stuntrijder Jacco Gie-
-rde kop in de sloot was be-
volgde zowat elke ronde
"«te één coureur dit „goe-
oorbeeld.
toiakend was ook de puin-
tijdens de afvalrace. De
jdleiding had bedacht om
smplete veertigtal wagens di-
de start over de spring-
Simon de Smidt (nr. 39) ramt Siem de Porto. Ala twee buitelingen zal deze zijn weg gewoon vervolgen.
schans te sturen. Het gevolg laat
zich raden. Nadat één coureur
(Pieter Koper) de sprong met suc
ces had gewaagd, reed de rest
zich muurvast en was de schans
volkomen geblokkeerd. Toen het
stofgordijn was opgetrokken,
besloten de overigen toch maar
gewoon buitenom te gaan. Nou ja,
gewoon... Liefhebbers van drama
kwamen ook aan hun trekken.
Neem rodeorijder Robert Grisnigt,
die de hele middag indruk had ge
maakt door slim te profiteren van
de schans. Toen hij in de finale
weer op kop lag, sloeg het noodlot
toe. Eerst maakte een onvrijwillige
buiteling een abrupt eind aan zijn
kansen en bij het wegtakelen ont
stond er brand, die alles onder de
motorkap verwoestte.
Rode vlag
Baancommissaris Jan Vonk ont
snapte op het nippertje aan een
ziekenhuisopname. Teruglopend
naar zijn post kwam plotseling de
auto van John Eelman op hem af.
De bolide gleed over het wrak van
was half doormidden... Het inci
dent liep met een sisser af, maar
geeft toch aan dat bepaalde situa
ties zowel voor medewerkers als
het publiek niet geheel veilig zijn.
Ook de situatie met het aanstor
mende wiel (afgebroken van de
wagen van Hans Veeger), dat ter
hoogte van de finishbus voor op
winding zorgde, had fout kunnen
aflopen.
Veiligheid
Een beetje geluk kwam er dus wel
aan te pas, maar veiligheid stond
voortdurend voorop. Als er een
auto in de sloot lag en de bestuur
der kwam er niet meteen uit, sta
ken de baancommissarissen de
rode vlag in de lucht en werd de
race stilgelegd. Kraanwagens en
trekkers, die zich op het midden
terrein paraat hielden, waren tel
kens snel ter plekke. Druk werk
had kraanmachinist Ronald Zijm,
die in de buurt van de beruchte
bocht na de finish met draaiende
motor klaar stond om direct te
van een spectaculaire zondagmiddag.
applaus. „En ik had hem net ge
maakt. Nou is ie wéér krom", zei
de coureur lachend, toen zijn wa
gen werd weggesleept. Siem de
Porto vestigde eveneens de aan
dacht op zich met een fraai staalt
je luchtacrobatiek. Na zijn
„dubbele Rietberger" reed hij tot
ieders verbazing vrolijk verder en
haalde de finish, ondanks een lek
ke achterband.
Harde gevechten
De coureurs spaarden hun auto's
dus niet, maar tegelijk werd hard
gevochten om een plaats in de fi
nale. Wel moet worden gezegd,
dat sommige deelnemers te wild
over de baan gaan, een gevaar
vormend voor de veiligheid van
anderen. Gelukkig zijn er ook rij
ders, die opvallen door stuurmans
kunst.
Peet Boersen was zondag de ver
diende winnaar in de formule 1.
Vorig jaar eindigde hij al als twee
de achter broer Jaap, maar dit
maal was hij niet te stuiten. Alleen
Klaas Pieter Zuidewind, die ook in
de manches goed had ge
presteerd, wist in het spoor van
Boersen te blijven. Dirk Barends
maakte met een nieuwe crosswa
gen een geslaagde comeback;
voor het eerst haalde hij het erepo
dium.
„Ik had er niet op gerekend", ver
telde de winnaar na afloop. „De
concurrentie was dit jaar groot; er
waren er zeker een stuk of zeven
aan elkaar gewaagd." Boersen
greep de gelegenheid aan om iets
rechtzetten. „Het is niet waar dat
wij er 20.000 of 30.000 gulden in
stoppen. Dat gaat maar voor een
enkeling op. Zelf heb ik er een mo
tor van f8.000,- in zitten, een
Chevrolet van 400 pk en 5.700
cc."
Topsnelheden
De ranke racekarren waarmee de
formule 2 wordt gereden, doen
het minst denken aan crosswa
gens. Op de meeste auto's ont
breekt zelfs een voorbumper en op
het rechte eind bereiken ze soms
topsnelheden van 120 km/u.
Nieuwkomer Niels Huisman liet in
enkele manches zijn talent zien,
maar in de finale kwam hij tekort
tegen de „kanonnen" Peter Betse
ma en Piet Scholtanus, die zich
scherp sturend losmaakten van de
achtervolgers. Als derde eindigde
Arie Huisman, die in de manches
naam maakte door telkens de
springschans te nemen. „Dat was
om een lekke band en kapotte
koppeling te compenseren."
In de meest spectaculaire klasse,
de rodeo, reed Nico Uitgeest onbe
dreigd naar de overwinning, nadat
de aanvallend rijdende Robert
Grisnigt door het pechduiveltje
werd uitgeschakeld. Goed rijdend
breidde Uitgeest zijn voorsprong
steeds verder uit. Hans Arnout en
Ronald Uitgeest werden afgevlagd
als nummer twee en drie, voor
Jacco Gieles, Pieter Koper en Mar
co Zuidewind, die na een goed be
gin was teruggezakt.
Perfect
Bij de standaardwagens was Hans
Arnout de grote man. „Eindelijk.
Al drie jaar win ik alle manches,
maar struikel ik in de finale. Nu is
het me dan gelukt." Met zijn opge
voerde 1.600 cc VW-motor, waar
aan hij vele uren heeft gesleuteld
en duizenden guldens heeft
gespendeerd, bleef Arnout de be
heerst rijdende Frans Stolk voor.
Bert Uitgeest, die lange tijd derde
lag, belandde in de sloot en zag
toe hoe Piet Dam de derde plaats
wist te veroveren.
Landeigenaar Werner Dros, die de
baan perfect had geprepareerd
door de laatste dagen een paar
honderd kuub water te sproeien
en het land met de cultivator te
bewerken, at na afloop een visje
mee. Tevreden, want, zo zei hij:
„Dit is een van de beste weilanden
van Texel. Het wordt elk jaar op
nieuw omgeploegd en ingezaaid!"
Tekst en foto's: Frans Hopman
Scheef over de springschans. De dader is verborgen in de enorme stofwolk.
Het publiek kwam soms ogen tekort.
Coureur Simon Koopmans gebaart bij zijn gehavende crosswagen uit hoe het voelde om
zevenmaal over de kop te gaan.
Uitslag
Formule 1: 1.Peter Boersen; 2.Klaas Pieter
Zuidewind; 3.Dirk Barends, 4.Martm
Schoo; 5 Simon de Smidt; 6.Klaas Jan
Modder, 7.Jan Willem Koorn; 8.Mario
Heerschap, 9 Dirk Plaatsman, 10. Siem de
Porto Formule 2: 1.Peter Betsema; 2 Piet
Scholtanus; 3.Arie Huisman; 4.Hans Vee
ger; 5 Jeroen Visser; 6 Bert Barhorst,
7 Niels Huisman; 8 Jan Plaatsman; 9.Cor
Snoeij; 10-Peter van der Vis. Rodeo I.Nico
Uitgeest; 2 Hans Arnout; 3 Ronald Uit
geest; 4.Jacco Gieles, 5 Pieter Koper,
6 Marco Zuidewind, 7.Robert Saai, 8.Jan
Amens; 9.Rienk Mosk; 10.Jan Zijm Stan
daard: I.Hans Arnout; 2.Frans Stolk;
3.Piet Dam, 4.John Eelman, 5.Ronald
Zijm; 6.John van der Zwaag; 7.Rick Gris
nigt; 8.Sijp van Egmond; 9.Bram de Smidt;
10-Corme Plaatsman.
Peter Boersen, die half schuil gaat achter het overwinningsboeket, zwaait tr
met de overwinningsbeker naar zijn supporters op de dijk Ook nummer 3 i
geniet ervan.
Bij de start van de afvalrace was het dringen geblazer
Onder het genot van ..een vissie en een pilsie" werd de cross na afloop in het rennerskwartier nog eens dunnetjes overgedaan