kwaliteit en enthousiasme ip succesvol Strenderpop Postkantoor krijgt meer winkelimago et hulp zelfstandig leven HET NRF MAAKT HET MOGELIJK. GIRO 953. TEXELSE C0URANT Brommer gestolen Verkeerd begrepen Verdraagzaamheid weg r ik zeggen wou.. waren, langen xip verleidde DINSDAG 23 AUGUSTUS 1994 Naar school. Een baan. Reizen per trein. Met vakantie gaan. Je eigen gang gaan. Iedereen wil dat. Ook mensen met een handicap. Maar voor hen zijn deze dagelijkse dingen vaak lastig. Het NRF financiert projecten voor toegankelijke gebouwen, alternatief openbaar vervoer, aangepast werk en onderwijs. Zodat ook mensen met een handicap zelfstandig kunnen leven. NATIONAAL REVALIDATIE FONDS POSTBUS 96I 3800 AZ AMERSFOORT TEL. 033 758050 - FA* 033 75771 5 Een ontwikkeling die in mid denstandskringen in DenBurg ove rigens sceptisch wordt gevolgd. Volgens een woordvoerder van Postkantoren BV, de dochtermaat schappij van Ptt Post, komen er geen afzonderlijke loketten voor reizen, uitzendwerk en andere markten waarop de geprivatiseer de organisatie zich ook heeft be geven De precieze indeling van de balies en het aanbod in de winkel zijn deels afhankelijk van de perso neelsbezetting. De postkamer achterin het gebouw ondergaat voor zover bekend geen wijzigin gen. De verbouwing neemt ongeveer drie weken in beslag. Gedurende die tijd zal het kantoor in een alter natieve lokatie worden onderge bracht. niet op een varken. Jammer, als mensen letterlijk en figuurlijk el- kaars taal niet begrijpen. Als iemand wil weten hoe Engel sen over Hollanders denken is ,,The Undutchables" van C. White en L. Benche een aanrader. Het boek is vertaald door Justus van Oei en uitgegeven door Nijgh van Ditmar. Het is gechargeerd en soms „verkeerd begrepen", maar wel heel grappig met veel door denkers. En wij komen er meestal niet zo goed af, de Nederlanders. Veel succes met krant en carToons. Arieta Tijssen-Remiëns, Buinen. 4 Voor een 26-jarige inwoner van Den Burg kreeg een avondje stap pen in De Koog een nare afloop. Toen hij terugkwam bij de schuur aan de Nikadel waarin hij zijn brommer had gestald, bleek zijn tweewieler te zijn verdwenen. De diefstal moet zijn gepleegd in de nacht van vrijdag op zaterdag tus sen 02.00 en 04.30 uur. Het be treft een rode Puch maxi, voorzien van het verzekeringsnummer RHV675. „jeugdige musici die de in het lan; delijke muziekcircuit gerenom meerde Jeroen Drabbe hebben weten te strikken als mentor". Bij zangeres Elles Kaercher (17) schoot deze zinsnede in het ver keerde keelgat. „Jeroen heeft al leen Daniël van der Vis een paar maanden vervangen toen die moest varen. In die tijd heeft hij twee nummers voor ons geschre ven. Daniël is nu terug, maar om dat we ons repertoire niet zo snel konden aanpassen, speelt Jeroen hier toch mee. Eigenlijk mag hij oog blij zijn..." Omdat Drabbe zich niet wenste uit te laten over zijn rol bij Pride and Joy, moeten we aannemen dat het ontstane onge noegen op een misverstand be rust. Overigens verzorgde de band een aardig en „bluesy" optreden, waarbij Drabbes nummers niet on gunstig afstaken. Het stemgeluid van Kaercher was zuiver, maar nog weinig vol. De act van „Skeuriezer" was ver frissend. Tot dan toe werd het ge luid vooral bepaald door akoestische, melodieuze pop. De ze „jonge honden" gingen er ste vig tegenaan met strakke funkmuziek. Vooral de inbreng van twee blazers (Bart Bakker op saxo foon en Maarten Elzinga op trom pet) zorgde voor een „swingend" geluid. De hernieuwde kennismaking werd met instemming begroet. „Geronimo's Cadillac" kampte met bezettingsproblemen. Broer en zus Rey (Christiaan en Claudia) en Jean Kooien moesten het zon der drummer stellen, maar percus sionist Rob Valkenburg zorgde er met een geestdriftig gastoptreden voor dat de ritmes desondanks goed verzorgd waren. De presen tatie ademde overigens veel pro fessionaliteit, zonder dat dit iets afdeed aan de lol in het spel. Het gegeven dat de songs van eigen hand waren, maakte de bewonde ring er alleen maar groter op. Rammelend Naar het optreden van „Round up" werd reikhalzend uitgekeken. Menig festivalganger komt zelfs speciaal voor de zangkwaliteiten van de gezusters Sigrid en Ignace Ramaker. Anderen vinden dat de overige bandleden door deze be langstelling tekort wordt gedaan. Feit is dat de zussen prachtig kun nen zingen en misschien wel te weinig tot hun recht komen in de enthousiast gebrachte, maar ram melende muziek van Round up. De band doet enigszins denken aan de „vroege" Stones en met alleen omdat nummers als „Beast of Bur den" en „Start me up" op het re pertoire staan. Het gitaargeluid van Pieter Jan Kooger kent duide lijke overeenkomsten met dat van Keith Richard: „hakkend" en niet altijd even zuiver. „Super Groover!" was daarna van een heel andere orde. Sinds Texel- pop, waar de band veel indruk maakte, had het vijftal slechts twee optredens verzorgd. Een mo gelijk gebrek aan ritme was echter niet merkbaar. Hoewel vier „nieu we" nummers gebracht werden, klonk het geheel zeer doortim merd. Het kan niet anders of de bandleden doen de hele dag niets anders dan luisteren naar CD's van groepen als The Cult, Smas hing Pumpkins en Soundgarden. Anders valt niet te verklaren dat de act zaterdag zeer vakbekwaam oogde en klonk, terwijl de muzi kanten klaagden over een gebrek aan „geluid op het podium". Gita rist Niek Witte: „Ik hoorde op mijn monitor alleen drum, basgitaar en heel in de verte mezelf. Op de gok ben ik maar doorgegaan. Maar iedereen zegt dat het zo goed klonk. Nou, dat is mooi." Magen vullen Het optreden van „Peanuts", het orkest rond de muzikale familie Schafer, begon op het moment dat het aantal toeschouwers een hoogtepunt bereikt had. Na het geweld van Super Groover! was de rustige pop voor velen een wel kome afwisseling. Anderen bega ven zich gauw even richting huis om hun magen te vullen. De afsluiting van Strenderpop ken de weinig verrassingen. Van „Just Marrie", „Van Beurden Blues band" en „The Shakin' Legends" verwacht iedere Texelse muzie kliefhebber dat ze kwaliteit op de planken brengen. Dat vertrouwen werd ook zaterdag niet be schaamd. Just Marrie was mooi en breekbaar (alleen het gitaarge- luid klonk wat minder dan anders). Van Beurden Bluesband strak en hard en bij The Shakin' Legends ging iedereen nog één keer uit zijn dak. Helaas voor korte duur, want toen de kerkklokken van Ooster end aankondigden dat het negen uur was, klonk de allerlaatste noot. Jammer voor de festivalgan gers, maar volgend jaar is er onge twijfeld weer een aflevering van Strenderpop. Joop Rommets Discussie „Nothing to Lose" gaf aanleiding tot discussie onder de festivalgan gers. Als afsluiter werd namelijk „Baby love" gespeeld, een num mer van „Mother's Finest". Een gepland optreden van deze Ameri kaanse rockband in 't Stappeland kon geen doorgang vinden, omdat omringende campingbeheerders bezwaar maakten. De immer- enthousiaste speaker Henk Slikker riep daarom uit: „Nothing to Lose zorgt ervoor dat we op Texel toch nog van Mother's Finest kunnen genieten." Ook de andere num mers ontmoetten trouwens veel bijval onder het publiek. Met covers van oude bluesgigan ten als Robert Johnson was „Bott le, Steel Company" ouderwets goed. Het optreden werd ingezet met „Er ligt een mooie toekomst voor jou en mij". Dit nummer werd speciaal voor „Een dagje we- reld(s)wijd" in Molenkoog gecom poneerd door gitarist Pieter Adriaans en gaat over de verbon denheid die mogelijk moet zijn tus sen autochtonen en allochtonen. De funkband Skeuriezer zorgde voor een strak en swingend geluid. Niet alle jeugdige toeschouwers toonden evenveel interesse. Het postkantoor aan de Park straat ondergaat in november een ingrijpende aanpassing. De ver bouwing is het gevolg van een aanpassing van de landelijke huisstijl van Ptt Post en de Post bank. Er komt een winkel waarin een breed assortiment produkten en diensten worden aangeboden. Afgezien een aanpassing van het logo, verandert de buitenzijde van het kantoor niet. Na de verbouwing zullen de mede werkers de klanten niet meer van achter glas van dienst zijn, maar staan de mensen voortaan aan open balies te woord. In het kan toor komt verder een winkeltje waarin kranten, tijdschriften en andere spullen worden aangebo den, zoals dat elders ook gebeurt. mogelijkheid bestaan, tijdens de vakantieweken elkaar met respect tegemoet te treden. Dat betreft in de eerste plaats de gasten die het eiland bezoeken. Maar ook de in woners, de gastheren- en vrou wen van de vakantiegangers. Natuurlijk bestaat tussen Neder land en Duitsland een verschil van humor, cultuur, enz., maar is het niet onjuist van „de Duitsers" en „de Nederlanders" te spreken? Kunnen we niet vrij van vooroor deel met elkaar omgaan? Misschien verbeteren enkele Nederlands-Duitse avonden tij dens de vakantie de situatie. Mis schien vinden sommige mensen van Texel het ook leuk binnen- en buitenlanders te leren kennen. In juni ben ikzelf voor de twintigste keer met vakantie op het eiland geweest. Ik hou van Texel en heb gelukkig nog nooit problemen met de Texelaars gehad. Ik denk dat het best zo kan blijven. Wolfgang Stiene, Leverkusen. Jammer dat de carToon sommigen zo verkeerd viel. Ik vond het een aardig woordgrapje en na goed kij ken zag ik dat die ene man punto- ren had, maar daarom lijk je nog waar het hier over gaat: de toe komstige gast van het eiland Texel, oftewel de jonge generatie van nu. Afgelopen weekend was ik een dagje op Vlieland. Het viel me op, in vergelijking met enkele jaren ge leden, hoeveel jonge mensen het eiland bevolkten. Bij navraag in en kele horecagelegenheden bleek dit de Vlielanders zelf ook verrast te hebben. Voor hen een prettige ontwikkeling. Tenslotte keren veel Bij deze wil ik reageren op uw re dactioneel commentaar „Duit sers" in de Texelse Courant van 12 augustus. Is het niet een kwestie van verdraagzaamheid, als met Duitsers niet zou zijn op te schie ten? Is het niet dezelfde vraag, die wij Duitsers ons moeten stellen? Hoe zit het nou met onze ver draagzaamheid? We moeten niet alles dulden wat er gebeurt en we mogen niet alles doen wat ons te binnen schiet. Ik denk dat wij grotere problemen hebben, dan de groei van een be paalde vorm van racisme. En op het eiland Texel moet toch ook de veel over gezegd en mis- f nog wel meer over ge- maar vaak door mensen bij het onderwerp be- Mensen met zake- in de doelgroep len", meende Hopman. „Het was heel erg ondankbaar", vond ook Rey. „Maar ja, dit was ons eerste optreden op Texel. Dan hoort het er een beetje bij." „De Daltons", zoals de band heet, zijn sinds een half jaar actief. Aan grote optredens kwamen ze nog niet toe, maar het feit dat ze al eens in „De Engelenbak" optra den, zegt het een en ander over hun capaciteiten. In het Amster damse theater-café spelen ar tiesten die doorgaans doorbreken naar de grotere podia. Doorleéfd De muzikanten van „Chaos" wa ren zaterdag als tweede aan de beurt om vijfentwintig minuten lang het podium te bevolken. Hun akoestische muziek was als van ouds melodieus en goed in het ge hoor liggend. Lot Kombrink verkeerde in een uitstekende vorm. Haar doorleefde stem, met hier en daar forse uithalen naar hogere registers, maakte in ieder geval indruk op de langzaam in ge tal groeiende schare toehoorders. De enorme contrabas van Nienke Bloksma voorzag het optreden van een mooie visuele component. In „Wij" kon het publiek vervol gens mensen zien spelen die daar voor en daarna hard moesten werken om de organisatie op rol letjes te laten verlopen. Dat lukte ze overigens, net als hun optreden een succes was. Het betrof dan ook een bekende band met een bekende stijl. De onbekende naam was slechts te danken aan het feit dat de band in deze samenstelling voor het eerst een concert gaf. Het betrof echter voor het meren deel muzikanten die tot voor kort actief waren in „Never Ending". Vooral het laatste nummer deed menigeen de oren spitsen. In de popmuziek heet zoiets een cover, in de klassieke muziek wordt gesproken van een vertolking. Om een lang verhaal kort te houden: een stuk van Johan Sebastian Bach werd uitgevoerd op een wij ze zoals Exception dat in het verle den heeft gedaan. Je moet ervan houden, maar knap was het wel. Mentor? Het optreden van „Pride and Joy" kunnen we niet afdoen met een paar woorden van lof danwel kri tiek. In de Vakantiekrant van vrij dag werd gesproken over van deze jongeren op oudere leef tijd weer terug naar de plaats waar ze vroeger een fijne vakantie heb ben doorgebracht. Voor het be treffende eiland een zekerheid voor de toekomst. De toename van het aantal jonge vakantie gasten geldt met alleen voor Vlie land, maar ook voor de overige waddeneilanden, behalve Texel... Een zorgelijke en enge ontwikke ling waar menige branche op ons eiland dit jaar al in negatieve zin mee te maken heeft. Texel heeft dit jaar een bepaalde matheid over zich. Mede een gevolg van het ontbreken van jonge gasten. Gasten die hun vakantie nu voor een deel op onze buureilanden doorbrengen. Gasten die in de toe komst mogelijk ook niet voor Texel kiezen. Waarom jongeren weige ren? Als ze rottigheid uithalen, dien je ze niet weg te jagen, maar maatregelen te nemen om die rot tigheid te voorkomen. Wellicht kan ik als niet-economisch betrokkene een discussie op gang brengen. Kees Klaassen, Den Hoorn. ad nóg wel een paar uren duren", luidde zaterdag- tven na negen uur één van j weinige klachten over irpop. Voor de rest bijna Ioeds over het festival, dat tl5 wat betreft het aantal de hoeveelheid bezoekers \waliteit van het gebodene dijveren met Texel pop. Het kelijke nazomerweer en lie terrein bij de muzieknis Oranjestraat zorgden zelfs n extra dimensie. nng van het festijn riep ge- gevoelens op. Volgens ibruik mogen jonge bands minder toegankelijk genre I opwarmen. Rommelige iziek voor een handjevol luwers, dat idee... Ditmaal I. de gerenommeerde muzi- ^laudia Rey en Hans Hop- bijgestaan door twee tse collega's, echter de aak voor een mooie ouver- zorgen. Met aanstekelijk nasme en klokgave pop- lingen ze de uitdaging aan, lemaal voldaan was na af- en van de bandleden. „Dit oof ik de eerste keer dat ik itien man heb staan spe-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 5