B
D
iiiiiii
Bert Kooiman razend over
bouwplannen Den Burg west
„Ze hebben me gewoon belazerd"
TEXELSE coURANT
Iroers Hin winnen
gouden" kalf
it ikzeggen wou.
de
1fiel
r
'Ir
ale
_j(tra bootdienst
iek Texel Belang
ïidsplan wadden
Vervoer
gehandicapten
nog niet collectief
Cocksdorp praat over
verkeer Kikkertstraat
Doop blazer TX 11
herdacht in museum
veerdienst er komt,,
VEftHOfeEN Wü GEWOON
Macho management
,angs de weg
SBB probeert
machine tegen
begroeiing uit
Geen vier miljoen
Geslaagd
Geknipg</
m
VRIJDAG 7 OKTOBER 1994
"i no
een
aten
e bf*/.
abi|
nat»
uur,
1 sl
3 por
het kalf de eigenschap-
heeft van de vader en de
ieder, dan loopt de melk
tdks van het eiland." Die be
deed fokker Jan Uiten-
gisteren aan de
tbroeders Jaap (rechts) en
ieo Hin (tweede van rechts)
de Nes weg. De vee hou
rs hadden het dier gewon-
als hoofdprijs van een
edstrijd die door het farma-
utische veterinaire bedrijf
ssen farmaceutica BV
>e ttf0
ïze
jurlijfn
ics,
•en
- Bis
an In
I 12
1)
was uitgeschreven. „Zomaar
voor de aardigheid", droeg
commercieel manager M.
Koesen het kalf ten overstaan
van de familie over aan de ge
broeders. Temidden van het
gezelschap ook Jos Beeren-
poot, vertegenwoordiger van
Cavee Coveco. De geboorte-
certificaten bewijzen dat het
kalf van J. en H. Uitentuis-
Knip van hoge komaf is. „De
vader heet Jabot", dat zegt
de kenners wel genoeg. „En
de moeder is een erg produk-
tieve melkkoe."
(Foto Gorard Timmerman!
•Ik ben gewoon belazerd. Op het raadhuis zeiden ze dat ik
in het verleden een beetje fout ben geïnformeerd. Nou, dat
komt op hetzelfde neer." Bert Kooiman uit Oosterend is ra
zend op de gemeente naar aanleiding van de plannen om
in Den Burg west de bouw van vier woningen toe te staan.
Toen hij enige jaren geleden vroeg naar de mogelijkheden
daar, kreeg hij nul op het rekest. Want volgens het bestem- Ko°lmar\l'e'; het T nie,t bij zitten
mingsplan den Burg-west 1981 mocht het niet. enaderde weth°uders Poster
Den Burg-west van september
1993. Ze gooiden met allerlei
ambtelijke termen en zeiden dat ik
indertijd fout was geïnfor
meerd....Ja, dét is mooi makke
lijk."
in
ik las dat er wellicht een ex-
DOtdienst komt tussen Texel
in Helder, kon ik mijn ogen
met geloven. Het zou fan-
Ha# n zijn.
veel andere Texelaars ben ik
het geringe aanbod van ba-
:sen ip het eiland voor mijn werk
Ie wezen op het vasteland.
js loor kan ik na ouderavonden
igaderingen niet meer thuis-
1. De laatste boot vertrekt
s om 21.35 uur uit Den Hel
im die te halen moet ik van-
ulll(x recht de trein van 19.16 uur
|a„ n, van 19.52 uur uit Amster-
la n 20.28 uur uit Alkmaar. Tel
on„ 1 op bezoeken aan concer-
j mi heater, etc. Daardoor loopt
ntal overnachtingen bij over-
1 vrienden of in hotels be-
ia™ k op. Nogal vervelend op
buft tui
iabi
iten
mn.
>.p.
lijks
Belang zet kanttekeningen
Interprovinciaal Beleidsplan
nzee (IBW) dat prioriteit
aan natuur, landschap en
en economische en recrea-
activiteiten ondergeschikt
6 lit kan economisch nadelige
1tuni 3n hebben. TB vindt dit ver-
iend en vraagt meer lokale
in Natuurbeschermings-
en en meer ruimte voor re-
I en beroepsmatig
Iebruik. Verder pleit TB voor
ing van mosselpercelen
telaars.
Ik hoop van harte dat dit plan
doorgaat. Wellicht betekent dit
flexibeler vertrektijden, een betere
aansluiting op de trein en gezonde
concurrentie voor Teso (die als een
dictator haar monopoliepositie
handhaaft). En voor menigeen de
mogelijkheid 's avonds iets aan de
vastewal te ondernemen zonder
dat er meteen van alles geregeld
moet worden. Meneer Veenstra:
succes'
Lida Wels, De Waal.
Het college gaat niet in op een
aanbieding van taxibedrijven
Smidt en Grootjen voor vervoer
van gehandicapten. Het gaat om
een collectief vervoersysteem,
waarmee tachtig procent van het
gehandicaptenvervoer op Texel
wordt afgedekt. Momenteel ge
beurt een beperkt gedeelte van
het vervoer per taxi. Aangezien
meer dan driekwart van de gehan
dicapten een eigen auto heeft, zou
dat door het wegvallen van subsi
dies voor de meesten grote gevol
gen hebben. Men gaat echter
liever per eigen auto, dan afspra
ken te moeten maken over georga
niseerd vervoer. De vergoeding per
gehandicapte bedraagt ƒ2.275,-.
Voor 1994 rekent de gemeente op
100 gehandicapten. De gemeente
gaat ervan uit dat de vergoeding
kan blijven gehandhaafd.
Voorspeeluur. In d'Ouwe Ulo
houdt de Muziek- en Dansschool
woensdag om 19.15 uur voorspee
luur.
De gemeenteraad beslist dinsdag
over een plan van Dick Graaf en
het daarmee samenhangende
bouwrijp maken van de hoek Den
Burg west. Graaf heeft al vergun
ningen van b en w gekregen voor
de sloop van Mont Rosa en de
bouw van een nieuw woonhuis op
die plaats. Nu wil hij een stuk
grond afstaan aan de gemeente,
als een deel daarvan wordt
bestemd voor vier woningen in de
vrije sector. De rest bestaat onder
andere uit de punt Pontweg-
Emmalaan, die de gemeente als
schapenweide in stand wil hou
den, omdat dat een „passende en
tree" voor Den Burg vormt. De
gemeente wil geen grootschalige
woningbouw op dat gedeelte.
Infrastructuur
De grond van Graaf valt onder het
Uitbreidingsplan Den Burg 1965.
Daarin staat de bestemming „in
hoofdzaak woongebied". In 1981
is een ontwerp gemaakt voor een
nieuw bestemmingsplan voor Den
Burg west. Wegens de ontwikke
ling van de eerste en tweede fase
van De Mars, die in die tijd startte,
is de procedure echter nooit afge
rond. In dit ontwerp werd de
grond overigens bestemd als agra
risch. In september vorig jaar is in
een zogenaamde „structuurge
dachte" het gebied ook als agra
risch aangemerkt.
In een zogenaamde exploitatieve
rordening, die is vastgesteld in
1969, staat dat als er toestem
ming voor bouw wordt gegeven,
de gemeente de grond geschikt
Over de verkeerssituatie van de
Kikkertstraat in De Cocksdorp zijn
al veel suggesties gedaan. Een
éénrichtingsweg, drempels, hele
maal afsluiten voor auto's of laten
zoals ie is. De gemeente heeft er
momenteel geen plannen mee,
maar vaak' wordt de dorpscom
missie wel met voorstellen in ver
band gebracht. Die zou echter
nooit een ingrijpende verandering
toestaan, zonder te weten hoe de
bewoners erover denken. De
dorpscommissie houdt daarom op
donderdag 13 oktober om 20.00
uur in het Eierlandsche Huis een
openbare vergadering. Niet om
een plan te verdedigen, maar om
de meningen van de Cocksdorpers
te horen en hun motivaties. Kees
Klaassen hanteert de voorzitters
hamer.
maakt en zorgt voor riolering, we
gen, verlichting enzovoort. De ex
ploitant moet de grond
beschikbaar stellen en een bijdra
ge leveren. Graaf heeft in dat ka
der aangeboden ƒ100.000,- te
betalen. De totale kosten voor de
infrastructuur zijn echter hoger,
maar Graaf voert aan dat hij ook
grond afstaat die een zekere waar
de vertegenwoordigd.
Het bouwrijp maken van de grond
kost ƒ855.000,- en de raad beslist
dinsdag of dit geld beschikbaar
wordt gesteld. Er is al een voorbe-
reidingsbesluit genomen door de
raad voor de bouw van een make
laarskantoor met dienstwoning
voor J. Duin in het gebied bij de
Keesomlaan. De gemeente moet
de grond daar ook bouwrijp ma
ken en betrekt dat bij het gedeelte
aan de Emmalaan.
Geluidhinder
In de wet geluidhinder is een pas
sage opgenomen over woning
bouw in de buurt van (drukke)
wegen. Er wordt een afstand van
250 meter genoemd, maar de wet
staat een uitzondering toe, waarbij
de gemiddelde verkeersintensiteit
de doorslag geeft. In het niet vast
gestelde en dus niet rechtsgeldige
ontwerpplan van 1981 wordt
gesproken over een afstand van
100 meter voor bebouwing tot de
Pontweg. Een officieel akoestisch
rapport van 1992 geeft echter aan
dat 56,5 meter vanaf de Pontweg
en 25 meter vanaf de Emmalaan
genoeg is. Volgens de gemeente
zal de provincie bij haar goedkeu
ring afgaan op dit rapport.
Geen plannen
Kooiman is des duivels. „Ik heb
een paar jaar geleden op 't raad
huis laten informeren naar de mo
gelijkheden op dat stuk grond.
Niet dat ik al plannen had, hoor. Ik
wilde gewoon weten waar ik aan
toe was voor ik verder ging. Ze
hadden het over een ontwerp-
bestemmingsplan uit 1989 waarin
zou staan dat het hele gebied
schapenwei moest blijven." Kooi
man kon zich daar toen wel in vin
den. „Het is tenslotte het eerste
gezicht op Den Burg als je aan
komt rijden."
Toen de bouwplannen van Graaf
bekend werden en bleek dat het
college wel oren heeft naar wonin
gen op het bewuste gedeelte, ging
Kooiman op het raadhuis verhaal
halen. „Ze kwamen ineens met
plannen uit 1965 en 1969. Dat
laatste zou méér rechtskracht
hebben dan dat van 1981 en 1989
en de „structuurgedachte" voor
en Schilling. „Die beriepen zich
eerst op het advies dat ze van hun
ambtenaren kregen en vervolgens
wezen ze erop dat de toestem
ming voor het huis van Graaf was
verleend door het vorige college."
Zoete koek
Volgens Kooiman wordt het
besluit er even snel doorgedrukt.
„De wethouders spelen het ballet
je heen en weer, er wordt met wat
plannen en besluiten gegooid en
de raadsleden slikken het voor
zoete koek. Ze durven zaken niet
meer terug te draaien." Kooiman
wil het gevecht met de gemeente
echter niet aangaan. „Ik zie er te
genop. Het is vechten tegen de
bierkaai. Ik heb de kracht niet
meer voor zo'n kwestie die jaren
lang kan duren. Ik voel me bela
zerd, maar ik zal me er bij neer
moeten leggen."
Het Maritiem en Juttersmuseum
(MJM) vestigt vanaf donderdag
13 oktober de aandacht op de
blazer TX 11. Restanten van dit
oude vissersschip bevinden zich
al enkele jaren in het Oudeschil
der museum, maar nu wordt ge
vierd dat de blazer precies
honderd jaar geleden voor het
eerst het ruime sop koos.
Na een rondvaart voor genodig
den, donderdagmiddag met de
Texelse blazer van Siem Hemelrijk,
is er 's avonds een interessante le
zing die door iedere belangstellen
de kan worden bezocht. De lezing
wordt verzorgd door Tedo Früithof,
conservator van het Zuiderzeemu
seum in Enkhuizen en in de jaren
tachtig projectleider van de bouw
van de TX 11-replica. Die nage
bouwde blazer is in het Zuiderzee
museum te zien. Fruithof zal zijn
verhaal verlevendigen met dia's en
een videofilm. De lezing kan door
maximaal dertig personen worden
bijgewoond. Kaarten f5,- zijn
verkrijgbaar aan de kassa van het
MJM.
Tevens valt vanaf donderdag ook
de herziene tentoonstelling over
de TX 11 te bezichtigen. De histo
rie wordt belicht in de wierschuur,
waar het schip z'n onderdak
heeft. In de videoruimte ernaast
draait een film over de bouw van
de replica. De tentoonstelling is de
hele herfstvakantie te zien.
AL5 DIE RflDERE
S
DE PRDZEN
DRNK U
DE
WEL HENEEP.
PRESIDENT
Zoek de schat
Maandag 17 oktober en dinsdag
25 oktober kunnen kinderen op
speurtocht door het museum, op
is aars. De auto's moeten
san heel andere eisen vol-
dan in andere landen. Het
at, de plaatselijke ver-
bepalingen, het karakter
Is wegen, de parkeervoor-
igen, de mentaliteit van de
king en het vakantiege-
»an de toeristen stellen
fieke eisen aan uitvoering
•staties. Een auto die el-
at het land prima bevalt,
'P Texel als een onprakti-
benzineslurper door de
vallen. Voor een autofa-
tt die zijn marktaandeel op
m stand wil houden ot
•ten heeft het dus zin om
•gen aan een speciale ei
st te onderwerpen. Pon's
"obielhandel in Leusden,
teur van Volkswagen, valt
'te beurt dit als eerste te
'n ingezien. Dealer Jan
gt van de Texelse Auto-
kreeg van Pon op-
1 om de autoredacteur
Plaatselijke krant te vra-
•te test uit te voeren. Het
natuurlijk wel een jonge,
i'sche en trendy persoon-
d zijn met een vlotte bab-
•assend bij een snelle
'fe In verband met de fo-
l'aag good looking en zo
fik sexy.
I'isnigt dacht dus onmid
dellijk aan mij. Hij was verguld
dat ik al na één nacht bedenk
tijd instemde, hoewel ik van
auto's totaal geen verstand
heb. Kort daarop ontving ik van
Pon de officiële uitnodiging
voor mij en mijn partner. Daar
uit bleek aardig hoe autojourna
listen in de watten worden
gelegd om hen bij de test niet al
te kritisch te stemmen. Ik werd
uitgenodigd om dinsdag 11 ok
tober per openbaar vervoer
(treint/ckef werd beschikbaar
gesteld) naar het introductie
programma te komen in de
NOS-studio's te Hilversum.
Toen ik belde voor nadere infor
matie, probeerde een lieve juf
frouw me enthousiast te
krijgen. „Een fantastische
avond meneer De Graaf en uw
gastheer is niemand minder
dan Robert ten Brink met tal
van bekende Nederlandse ar
tiesten die live voor u optreden
en het wordt allemaal uitgezon
den via cje satelliet".
We zouden een interessante
rondleiding krijgen in het NOB
mediapark, er was natuurlijk
een uitgebreid diner en na af
loop zou ik een nieuwe Volks
wagen Polo mee naar huis
mogen nemen om er een paar
dagen naar hartelust in te rij
den.
Jan Grisnigt en de bovenbazen
van Pon deden geschokt toen
ik liet weten op dit alles geen
prijs te stellen. Ik wilde alleen
maar die auto hebben en die
flauwe kul vooraf kon me
gestolen worden. Ik ben niet zo
gesteld op Robert ten Brink en
andere live optredende beken
de Nederlanders. Stel je voor
dat Robert me vraagt om mee
te doen aan All You Need is Lo
ve. Word ik onverhoeds gecon
fronteerd met mijn al lang
vergeten vriendin uit Akersloot,
waarmee ik het weer goed
moet maken ten aanschouwe
van vier miljoen kwijlende kij
kers. Thuis op de televisie vind
ik dat al erg, maar dat ding kun
je uitzetten en naar de Twaalf
Balcken rennen om je hart uit te
storten en je te bedrinken, maar
in Hilversum kun je moeilijk die
zaal uitvluchten. Het kan na
tuurlijk wel, maar waar moet je
heen als de laatste boot al weg
is? Met mijn partner een beetje
door de nachtelijke kop van
Noordholland zwerven in zo'n
nieuwe auto, waaraan ik nog
helemaal niet gewend ben?
Dan kunnen ze die wagen beter
rechtstreeks naar Harm Spigt
brengen.
Dat uitgebreide diner stond me
wèl aan, maar ik heb nog maar
kort geleden uitgebreid zitten
zwelgen na afloop van de Teso
vergadering, zodat het hoog tijd
werd om wat soberheid te be
trachten. Later schoot me nog
een prima reden te binnen om
niet naar Brink te hoeven. Dins
dag moet ik op Texel immers
zakken kleding en schoenen
ophalen ten bate van zeer goe
de Texelse doelen?
Dat zei ik natuurlijk niet alle
maal tegen die automannen.
Nee, ik greep de gelegenheid
aan om te tonen dat Wij op
Texel nog Normen en Waarden
kennen, zelfs in de journa
listiek. Ik schreef: „Hartelijk
dank voor uw uitnodiging,
maar wij maken er geen ge
bruik van. Voor de maximale
zuiverheid is het beter dat onze
man/vrouw die de test moet
uitvoeren, volstrekt neutrale
gevoelens koestert jegens uw
concern zodat hij/zij zich niet
bezwaard voelt als naast de on
getwijfeld vele goede eigen
schappen van de Polo ook
negatieve punten de aandacht
moeten krijgen. Dat Nederland
se journalisten er anders over
denken en zich graag met hun
partner door u laten inpakken
en volgieten, moeten zij maar
met hun eigen geweten in over
eenstemming brengen, maar
Wij op Texel denken dat de
kwaliteit en betrouwbaarheid
van de test daaronder zullen lij
den. En aangezien kwaliteit op
dit eiland hoog in het vaandel
staat willen wij daarbij niet
worden betrokken."
De mannen van Pon moesten
even slikken, maar bleven breed
glimlachen. Ik wilde dus niet
naar de introductieshow, héél
jammer, want ze hadden zich
nu juist zo verheugd op juist
mijn komst, maar de autobran
che was de afgelopen jaren al
door zoveel tegenslag getrof
fen, dus dit kon er ook nog wel
bij. Het was al mooi dat ik even
goed testritten op Tersche... eh
Texel wilde maken met de Polo,
maar hoe kregen ze die wagen
op dat eiland? Dat probleempje
was vlot opgelost. In ons be
drijf vond ik een snelle persoon
lijk die wèl gek is op Robert ten
Brink en zelfs een beetje lijkt op
nationale autotestpiloot Fred
van der Vlugt in jeugdige uit
voering: Kees Klaassen. Hij wil
de als plaatsvervanger
optreden. Een partner voor hem
vonden we ook binnen ons
eigen concern: Ted Redeker,
een Brink-fan die wel vijf afle
veringen van All You Need zou
kunnen vullen. Het duo zal zich
in Hilversum aandienen als
vriendenpaar en zich daarnaar
gedragen. Moet kunnen. Sa
men zullen ze na afloop van de
show met de Polo naar een
overnachtingsadresje in de kop
van Noordholland rijden en de
volgende ochtend met de
tweede boot keurig op tijd op
hun werk zijn. Zo regelen wij
dat op Texel, meneer Pon.
Woensdag D.V. is de Polo dus
op Texel en kan ik onmiddellijk
met het testprogramma begin
nen, dat naar schatting twee
dagen in beslag zal nemen. De
wagen zal goed herkenbaar zijn
want Jan Grisnigt zal er grote
letters op laten zetten: „Test
Texelse Courant". Je kunt dus
tijdig opzij springen als je me
aan ziet komen. Houd woens
dag en donderdag wel kinderen
en huisdieren binnen en ga al
leen de straat op voor dringen
de zaken. Het resultaat van de
test zal in een van de komende
nummers van deze Courant
verschijnen. Ik stel mijn rubriek
Langs de Weg daar gaarne voor
beschikbaar. Reken op een eer
lijk, maar keihard oordeel inzake
de Texelgeschiktheid van de
Volkswagen Polo. Wacht zo
lang met het kopen van een
nieuwe auto.
zoek naar een schat. Het speur
tochtboekje is gratis verkrijgbaar.
Het museum is die dagen voor kin
deren voor de speciale prijs van
f3,- toegankelijk. Een educatief
medewerker/jutter begeleidt de
kinderen bij het speuren. Aan het
eind krijgen de deelnemers een
leuke herinnering. Op beide dagen
begint de speurtocht om 13.30
uur.
Begroeiing die al zo verruigd is dat
er geen Schotse Hooglander te
gen is opgewassen, wordt door
Staatsbosbeheer aangepakt met
machines. Vrijdag werd een
nieuw exemplaar uitgeprobeerd.
Firma Tatenhove heeft een machi
ne op proef die in één werkgang
begroeiing en een deel van de
strooilaag hakselt en in een bak
opvangt. Omdat SBB in duingebie
den de heide weer een kans wil
geven, moet op die plaatsen ver
ruiging worden verwijderd. Voor
heen konden machines die
daarvoor geschikt waren echter
niet worden ingezet in oneffen
duinterrein.
Als Tatenhove het apparaat koopt,
gaat SBB 'm af en toe huren. Om
dat ook elders de machine bruik
baar kan zijn, werd vrijdag een
demonstratie verzorgd waar zo'n
veertig duinbeheerders op af
kwamen.
De Texelse SBB-afdeling was wel
te spreken over de machirle, die
wordt voortgetrokken door een
tractor. Het materiaal dat overblijft
Journalisten zijn meestal handiger
met woorden dan met cijfers. Dat
bleek in de vorige krant, toen in
het artikel over de snelboot werd
gesteld dat Teso vier miljoen gul
den extra nodig heeft via een ta
riefsverhoging om de eventuele
inkomstenderving van twee mil
joen gulden te compenseren. Goe
de rekenaars hadden gelijk in de
gaten dat de opbrengst van het
duurdere bootkaartje gelijk moet
zijn aan de lagere inkomsten.
Aan de Hogeschool van Amster
dam behaalde Anet Schraag het
diploma lerares handvaardigheid
en tekenen Dit geeft haar de be
voegdheid les te geven in het mid
delbaar beroepsonderwijs.
gaat voor een deel naar
Loodsmansduin voor herstel van
het terrein en naar Donatus voor in
de potstal en als organische
meststof. Tatenhove zal een deel
proberen te composteren en SBB
gebruikt een hoeveelheid om
zandpaden mee te verbeteren.
Uit de september/oktober uitgave
van het tijdschrift „Vogels". Het
citaat is afkomstig uit een mooi
geschreven en fraai geïllustreerd
artikel van fotograaf-journalist
Toon Fey. Het artikel is een onver
hulde oproep aan vogelliefhebbers
om in het najaar naar Texel te ko
men om de vogeltrek van nabij te
volgen.
Harry.
teg dus naar dit schitterende eiland. Het^J
heeft iets avontuurlijks, iets riskants. Dat moeten sommige vo^H|
ook zo voelen, want er is een aantal soorten die zich nog nooitl
aan de oversteek van het Marsdiep heeft gewaagd. UitgesprokeiJ
standvogels als de groene specht, bosuil of boomklever komen opl
Texel niet voor. U bent dus op weg naar een écht eiland. De veer-l
boot heeft veel weg van een drijvende parkeerplaats-annex-res-1
taurant, maar dat brengt ook voordelen met zich mee. Het schip is"
zo stabiel, dat je met een kijker rustig het zeegat kunt afspeuren.
De oogst blijft meestal beperkt tot meeuwen en wat stems, maar u
zou niet de eerste zijn die ook opeens een avontuurlijke Jan-van-
gent in beeld krijgt.
Zodra de luiken van de boot omhoog zijn, ontlaadt het onge
duld van de wachtende automobilisten zich en scheuren de auto's
rechtdoor het eiland op. Doe daar niet aan mee. Afgezien van de
mogelijkheid om al bij de boot een fiets te huren, kunt u veel be
ter de eerste afslag naar links nemen, richting Mokbaai. Vriu^l