B D iiiiiii Bert Kooiman razend over bouwplannen Den Burg west „Ze hebben me gewoon belazerd" TEXELSE coURANT Iroers Hin winnen gouden" kalf it ikzeggen wou. de 1fiel r 'Ir ale _j(tra bootdienst iek Texel Belang ïidsplan wadden Vervoer gehandicapten nog niet collectief Cocksdorp praat over verkeer Kikkertstraat Doop blazer TX 11 herdacht in museum veerdienst er komt,, VEftHOfeEN Wü GEWOON Macho management ,angs de weg SBB probeert machine tegen begroeiing uit Geen vier miljoen Geslaagd Geknipg</ m VRIJDAG 7 OKTOBER 1994 "i no een aten e bf*/. abi| nat» uur, 1 sl 3 por het kalf de eigenschap- heeft van de vader en de ieder, dan loopt de melk tdks van het eiland." Die be deed fokker Jan Uiten- gisteren aan de tbroeders Jaap (rechts) en ieo Hin (tweede van rechts) de Nes weg. De vee hou rs hadden het dier gewon- als hoofdprijs van een edstrijd die door het farma- utische veterinaire bedrijf ssen farmaceutica BV >e ttf0 ïze jurlijfn ics, •en - Bis an In I 12 1) was uitgeschreven. „Zomaar voor de aardigheid", droeg commercieel manager M. Koesen het kalf ten overstaan van de familie over aan de ge broeders. Temidden van het gezelschap ook Jos Beeren- poot, vertegenwoordiger van Cavee Coveco. De geboorte- certificaten bewijzen dat het kalf van J. en H. Uitentuis- Knip van hoge komaf is. „De vader heet Jabot", dat zegt de kenners wel genoeg. „En de moeder is een erg produk- tieve melkkoe." (Foto Gorard Timmerman! •Ik ben gewoon belazerd. Op het raadhuis zeiden ze dat ik in het verleden een beetje fout ben geïnformeerd. Nou, dat komt op hetzelfde neer." Bert Kooiman uit Oosterend is ra zend op de gemeente naar aanleiding van de plannen om in Den Burg west de bouw van vier woningen toe te staan. Toen hij enige jaren geleden vroeg naar de mogelijkheden daar, kreeg hij nul op het rekest. Want volgens het bestem- Ko°lmar\l'e'; het T nie,t bij zitten mingsplan den Burg-west 1981 mocht het niet. enaderde weth°uders Poster Den Burg-west van september 1993. Ze gooiden met allerlei ambtelijke termen en zeiden dat ik indertijd fout was geïnfor meerd....Ja, dét is mooi makke lijk." in ik las dat er wellicht een ex- DOtdienst komt tussen Texel in Helder, kon ik mijn ogen met geloven. Het zou fan- Ha# n zijn. veel andere Texelaars ben ik het geringe aanbod van ba- :sen ip het eiland voor mijn werk Ie wezen op het vasteland. js loor kan ik na ouderavonden igaderingen niet meer thuis- 1. De laatste boot vertrekt s om 21.35 uur uit Den Hel im die te halen moet ik van- ulll(x recht de trein van 19.16 uur |a„ n, van 19.52 uur uit Amster- la n 20.28 uur uit Alkmaar. Tel on„ 1 op bezoeken aan concer- j mi heater, etc. Daardoor loopt ntal overnachtingen bij over- 1 vrienden of in hotels be- ia™ k op. Nogal vervelend op buft tui iabi iten mn. >.p. lijks Belang zet kanttekeningen Interprovinciaal Beleidsplan nzee (IBW) dat prioriteit aan natuur, landschap en en economische en recrea- activiteiten ondergeschikt 6 lit kan economisch nadelige 1tuni 3n hebben. TB vindt dit ver- iend en vraagt meer lokale in Natuurbeschermings- en en meer ruimte voor re- I en beroepsmatig Iebruik. Verder pleit TB voor ing van mosselpercelen telaars. Ik hoop van harte dat dit plan doorgaat. Wellicht betekent dit flexibeler vertrektijden, een betere aansluiting op de trein en gezonde concurrentie voor Teso (die als een dictator haar monopoliepositie handhaaft). En voor menigeen de mogelijkheid 's avonds iets aan de vastewal te ondernemen zonder dat er meteen van alles geregeld moet worden. Meneer Veenstra: succes' Lida Wels, De Waal. Het college gaat niet in op een aanbieding van taxibedrijven Smidt en Grootjen voor vervoer van gehandicapten. Het gaat om een collectief vervoersysteem, waarmee tachtig procent van het gehandicaptenvervoer op Texel wordt afgedekt. Momenteel ge beurt een beperkt gedeelte van het vervoer per taxi. Aangezien meer dan driekwart van de gehan dicapten een eigen auto heeft, zou dat door het wegvallen van subsi dies voor de meesten grote gevol gen hebben. Men gaat echter liever per eigen auto, dan afspra ken te moeten maken over georga niseerd vervoer. De vergoeding per gehandicapte bedraagt ƒ2.275,-. Voor 1994 rekent de gemeente op 100 gehandicapten. De gemeente gaat ervan uit dat de vergoeding kan blijven gehandhaafd. Voorspeeluur. In d'Ouwe Ulo houdt de Muziek- en Dansschool woensdag om 19.15 uur voorspee luur. De gemeenteraad beslist dinsdag over een plan van Dick Graaf en het daarmee samenhangende bouwrijp maken van de hoek Den Burg west. Graaf heeft al vergun ningen van b en w gekregen voor de sloop van Mont Rosa en de bouw van een nieuw woonhuis op die plaats. Nu wil hij een stuk grond afstaan aan de gemeente, als een deel daarvan wordt bestemd voor vier woningen in de vrije sector. De rest bestaat onder andere uit de punt Pontweg- Emmalaan, die de gemeente als schapenweide in stand wil hou den, omdat dat een „passende en tree" voor Den Burg vormt. De gemeente wil geen grootschalige woningbouw op dat gedeelte. Infrastructuur De grond van Graaf valt onder het Uitbreidingsplan Den Burg 1965. Daarin staat de bestemming „in hoofdzaak woongebied". In 1981 is een ontwerp gemaakt voor een nieuw bestemmingsplan voor Den Burg west. Wegens de ontwikke ling van de eerste en tweede fase van De Mars, die in die tijd startte, is de procedure echter nooit afge rond. In dit ontwerp werd de grond overigens bestemd als agra risch. In september vorig jaar is in een zogenaamde „structuurge dachte" het gebied ook als agra risch aangemerkt. In een zogenaamde exploitatieve rordening, die is vastgesteld in 1969, staat dat als er toestem ming voor bouw wordt gegeven, de gemeente de grond geschikt Over de verkeerssituatie van de Kikkertstraat in De Cocksdorp zijn al veel suggesties gedaan. Een éénrichtingsweg, drempels, hele maal afsluiten voor auto's of laten zoals ie is. De gemeente heeft er momenteel geen plannen mee, maar vaak' wordt de dorpscom missie wel met voorstellen in ver band gebracht. Die zou echter nooit een ingrijpende verandering toestaan, zonder te weten hoe de bewoners erover denken. De dorpscommissie houdt daarom op donderdag 13 oktober om 20.00 uur in het Eierlandsche Huis een openbare vergadering. Niet om een plan te verdedigen, maar om de meningen van de Cocksdorpers te horen en hun motivaties. Kees Klaassen hanteert de voorzitters hamer. maakt en zorgt voor riolering, we gen, verlichting enzovoort. De ex ploitant moet de grond beschikbaar stellen en een bijdra ge leveren. Graaf heeft in dat ka der aangeboden ƒ100.000,- te betalen. De totale kosten voor de infrastructuur zijn echter hoger, maar Graaf voert aan dat hij ook grond afstaat die een zekere waar de vertegenwoordigd. Het bouwrijp maken van de grond kost ƒ855.000,- en de raad beslist dinsdag of dit geld beschikbaar wordt gesteld. Er is al een voorbe- reidingsbesluit genomen door de raad voor de bouw van een make laarskantoor met dienstwoning voor J. Duin in het gebied bij de Keesomlaan. De gemeente moet de grond daar ook bouwrijp ma ken en betrekt dat bij het gedeelte aan de Emmalaan. Geluidhinder In de wet geluidhinder is een pas sage opgenomen over woning bouw in de buurt van (drukke) wegen. Er wordt een afstand van 250 meter genoemd, maar de wet staat een uitzondering toe, waarbij de gemiddelde verkeersintensiteit de doorslag geeft. In het niet vast gestelde en dus niet rechtsgeldige ontwerpplan van 1981 wordt gesproken over een afstand van 100 meter voor bebouwing tot de Pontweg. Een officieel akoestisch rapport van 1992 geeft echter aan dat 56,5 meter vanaf de Pontweg en 25 meter vanaf de Emmalaan genoeg is. Volgens de gemeente zal de provincie bij haar goedkeu ring afgaan op dit rapport. Geen plannen Kooiman is des duivels. „Ik heb een paar jaar geleden op 't raad huis laten informeren naar de mo gelijkheden op dat stuk grond. Niet dat ik al plannen had, hoor. Ik wilde gewoon weten waar ik aan toe was voor ik verder ging. Ze hadden het over een ontwerp- bestemmingsplan uit 1989 waarin zou staan dat het hele gebied schapenwei moest blijven." Kooi man kon zich daar toen wel in vin den. „Het is tenslotte het eerste gezicht op Den Burg als je aan komt rijden." Toen de bouwplannen van Graaf bekend werden en bleek dat het college wel oren heeft naar wonin gen op het bewuste gedeelte, ging Kooiman op het raadhuis verhaal halen. „Ze kwamen ineens met plannen uit 1965 en 1969. Dat laatste zou méér rechtskracht hebben dan dat van 1981 en 1989 en de „structuurgedachte" voor en Schilling. „Die beriepen zich eerst op het advies dat ze van hun ambtenaren kregen en vervolgens wezen ze erop dat de toestem ming voor het huis van Graaf was verleend door het vorige college." Zoete koek Volgens Kooiman wordt het besluit er even snel doorgedrukt. „De wethouders spelen het ballet je heen en weer, er wordt met wat plannen en besluiten gegooid en de raadsleden slikken het voor zoete koek. Ze durven zaken niet meer terug te draaien." Kooiman wil het gevecht met de gemeente echter niet aangaan. „Ik zie er te genop. Het is vechten tegen de bierkaai. Ik heb de kracht niet meer voor zo'n kwestie die jaren lang kan duren. Ik voel me bela zerd, maar ik zal me er bij neer moeten leggen." Het Maritiem en Juttersmuseum (MJM) vestigt vanaf donderdag 13 oktober de aandacht op de blazer TX 11. Restanten van dit oude vissersschip bevinden zich al enkele jaren in het Oudeschil der museum, maar nu wordt ge vierd dat de blazer precies honderd jaar geleden voor het eerst het ruime sop koos. Na een rondvaart voor genodig den, donderdagmiddag met de Texelse blazer van Siem Hemelrijk, is er 's avonds een interessante le zing die door iedere belangstellen de kan worden bezocht. De lezing wordt verzorgd door Tedo Früithof, conservator van het Zuiderzeemu seum in Enkhuizen en in de jaren tachtig projectleider van de bouw van de TX 11-replica. Die nage bouwde blazer is in het Zuiderzee museum te zien. Fruithof zal zijn verhaal verlevendigen met dia's en een videofilm. De lezing kan door maximaal dertig personen worden bijgewoond. Kaarten f5,- zijn verkrijgbaar aan de kassa van het MJM. Tevens valt vanaf donderdag ook de herziene tentoonstelling over de TX 11 te bezichtigen. De histo rie wordt belicht in de wierschuur, waar het schip z'n onderdak heeft. In de videoruimte ernaast draait een film over de bouw van de replica. De tentoonstelling is de hele herfstvakantie te zien. AL5 DIE RflDERE S DE PRDZEN DRNK U DE WEL HENEEP. PRESIDENT Zoek de schat Maandag 17 oktober en dinsdag 25 oktober kunnen kinderen op speurtocht door het museum, op is aars. De auto's moeten san heel andere eisen vol- dan in andere landen. Het at, de plaatselijke ver- bepalingen, het karakter Is wegen, de parkeervoor- igen, de mentaliteit van de king en het vakantiege- »an de toeristen stellen fieke eisen aan uitvoering •staties. Een auto die el- at het land prima bevalt, 'P Texel als een onprakti- benzineslurper door de vallen. Voor een autofa- tt die zijn marktaandeel op m stand wil houden ot •ten heeft het dus zin om •gen aan een speciale ei st te onderwerpen. Pon's "obielhandel in Leusden, teur van Volkswagen, valt 'te beurt dit als eerste te 'n ingezien. Dealer Jan gt van de Texelse Auto- kreeg van Pon op- 1 om de autoredacteur Plaatselijke krant te vra- •te test uit te voeren. Het natuurlijk wel een jonge, i'sche en trendy persoon- d zijn met een vlotte bab- •assend bij een snelle 'fe In verband met de fo- l'aag good looking en zo fik sexy. I'isnigt dacht dus onmid dellijk aan mij. Hij was verguld dat ik al na één nacht bedenk tijd instemde, hoewel ik van auto's totaal geen verstand heb. Kort daarop ontving ik van Pon de officiële uitnodiging voor mij en mijn partner. Daar uit bleek aardig hoe autojourna listen in de watten worden gelegd om hen bij de test niet al te kritisch te stemmen. Ik werd uitgenodigd om dinsdag 11 ok tober per openbaar vervoer (treint/ckef werd beschikbaar gesteld) naar het introductie programma te komen in de NOS-studio's te Hilversum. Toen ik belde voor nadere infor matie, probeerde een lieve juf frouw me enthousiast te krijgen. „Een fantastische avond meneer De Graaf en uw gastheer is niemand minder dan Robert ten Brink met tal van bekende Nederlandse ar tiesten die live voor u optreden en het wordt allemaal uitgezon den via cje satelliet". We zouden een interessante rondleiding krijgen in het NOB mediapark, er was natuurlijk een uitgebreid diner en na af loop zou ik een nieuwe Volks wagen Polo mee naar huis mogen nemen om er een paar dagen naar hartelust in te rij den. Jan Grisnigt en de bovenbazen van Pon deden geschokt toen ik liet weten op dit alles geen prijs te stellen. Ik wilde alleen maar die auto hebben en die flauwe kul vooraf kon me gestolen worden. Ik ben niet zo gesteld op Robert ten Brink en andere live optredende beken de Nederlanders. Stel je voor dat Robert me vraagt om mee te doen aan All You Need is Lo ve. Word ik onverhoeds gecon fronteerd met mijn al lang vergeten vriendin uit Akersloot, waarmee ik het weer goed moet maken ten aanschouwe van vier miljoen kwijlende kij kers. Thuis op de televisie vind ik dat al erg, maar dat ding kun je uitzetten en naar de Twaalf Balcken rennen om je hart uit te storten en je te bedrinken, maar in Hilversum kun je moeilijk die zaal uitvluchten. Het kan na tuurlijk wel, maar waar moet je heen als de laatste boot al weg is? Met mijn partner een beetje door de nachtelijke kop van Noordholland zwerven in zo'n nieuwe auto, waaraan ik nog helemaal niet gewend ben? Dan kunnen ze die wagen beter rechtstreeks naar Harm Spigt brengen. Dat uitgebreide diner stond me wèl aan, maar ik heb nog maar kort geleden uitgebreid zitten zwelgen na afloop van de Teso vergadering, zodat het hoog tijd werd om wat soberheid te be trachten. Later schoot me nog een prima reden te binnen om niet naar Brink te hoeven. Dins dag moet ik op Texel immers zakken kleding en schoenen ophalen ten bate van zeer goe de Texelse doelen? Dat zei ik natuurlijk niet alle maal tegen die automannen. Nee, ik greep de gelegenheid aan om te tonen dat Wij op Texel nog Normen en Waarden kennen, zelfs in de journa listiek. Ik schreef: „Hartelijk dank voor uw uitnodiging, maar wij maken er geen ge bruik van. Voor de maximale zuiverheid is het beter dat onze man/vrouw die de test moet uitvoeren, volstrekt neutrale gevoelens koestert jegens uw concern zodat hij/zij zich niet bezwaard voelt als naast de on getwijfeld vele goede eigen schappen van de Polo ook negatieve punten de aandacht moeten krijgen. Dat Nederland se journalisten er anders over denken en zich graag met hun partner door u laten inpakken en volgieten, moeten zij maar met hun eigen geweten in over eenstemming brengen, maar Wij op Texel denken dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van de test daaronder zullen lij den. En aangezien kwaliteit op dit eiland hoog in het vaandel staat willen wij daarbij niet worden betrokken." De mannen van Pon moesten even slikken, maar bleven breed glimlachen. Ik wilde dus niet naar de introductieshow, héél jammer, want ze hadden zich nu juist zo verheugd op juist mijn komst, maar de autobran che was de afgelopen jaren al door zoveel tegenslag getrof fen, dus dit kon er ook nog wel bij. Het was al mooi dat ik even goed testritten op Tersche... eh Texel wilde maken met de Polo, maar hoe kregen ze die wagen op dat eiland? Dat probleempje was vlot opgelost. In ons be drijf vond ik een snelle persoon lijk die wèl gek is op Robert ten Brink en zelfs een beetje lijkt op nationale autotestpiloot Fred van der Vlugt in jeugdige uit voering: Kees Klaassen. Hij wil de als plaatsvervanger optreden. Een partner voor hem vonden we ook binnen ons eigen concern: Ted Redeker, een Brink-fan die wel vijf afle veringen van All You Need zou kunnen vullen. Het duo zal zich in Hilversum aandienen als vriendenpaar en zich daarnaar gedragen. Moet kunnen. Sa men zullen ze na afloop van de show met de Polo naar een overnachtingsadresje in de kop van Noordholland rijden en de volgende ochtend met de tweede boot keurig op tijd op hun werk zijn. Zo regelen wij dat op Texel, meneer Pon. Woensdag D.V. is de Polo dus op Texel en kan ik onmiddellijk met het testprogramma begin nen, dat naar schatting twee dagen in beslag zal nemen. De wagen zal goed herkenbaar zijn want Jan Grisnigt zal er grote letters op laten zetten: „Test Texelse Courant". Je kunt dus tijdig opzij springen als je me aan ziet komen. Houd woens dag en donderdag wel kinderen en huisdieren binnen en ga al leen de straat op voor dringen de zaken. Het resultaat van de test zal in een van de komende nummers van deze Courant verschijnen. Ik stel mijn rubriek Langs de Weg daar gaarne voor beschikbaar. Reken op een eer lijk, maar keihard oordeel inzake de Texelgeschiktheid van de Volkswagen Polo. Wacht zo lang met het kopen van een nieuwe auto. zoek naar een schat. Het speur tochtboekje is gratis verkrijgbaar. Het museum is die dagen voor kin deren voor de speciale prijs van f3,- toegankelijk. Een educatief medewerker/jutter begeleidt de kinderen bij het speuren. Aan het eind krijgen de deelnemers een leuke herinnering. Op beide dagen begint de speurtocht om 13.30 uur. Begroeiing die al zo verruigd is dat er geen Schotse Hooglander te gen is opgewassen, wordt door Staatsbosbeheer aangepakt met machines. Vrijdag werd een nieuw exemplaar uitgeprobeerd. Firma Tatenhove heeft een machi ne op proef die in één werkgang begroeiing en een deel van de strooilaag hakselt en in een bak opvangt. Omdat SBB in duingebie den de heide weer een kans wil geven, moet op die plaatsen ver ruiging worden verwijderd. Voor heen konden machines die daarvoor geschikt waren echter niet worden ingezet in oneffen duinterrein. Als Tatenhove het apparaat koopt, gaat SBB 'm af en toe huren. Om dat ook elders de machine bruik baar kan zijn, werd vrijdag een demonstratie verzorgd waar zo'n veertig duinbeheerders op af kwamen. De Texelse SBB-afdeling was wel te spreken over de machirle, die wordt voortgetrokken door een tractor. Het materiaal dat overblijft Journalisten zijn meestal handiger met woorden dan met cijfers. Dat bleek in de vorige krant, toen in het artikel over de snelboot werd gesteld dat Teso vier miljoen gul den extra nodig heeft via een ta riefsverhoging om de eventuele inkomstenderving van twee mil joen gulden te compenseren. Goe de rekenaars hadden gelijk in de gaten dat de opbrengst van het duurdere bootkaartje gelijk moet zijn aan de lagere inkomsten. Aan de Hogeschool van Amster dam behaalde Anet Schraag het diploma lerares handvaardigheid en tekenen Dit geeft haar de be voegdheid les te geven in het mid delbaar beroepsonderwijs. gaat voor een deel naar Loodsmansduin voor herstel van het terrein en naar Donatus voor in de potstal en als organische meststof. Tatenhove zal een deel proberen te composteren en SBB gebruikt een hoeveelheid om zandpaden mee te verbeteren. Uit de september/oktober uitgave van het tijdschrift „Vogels". Het citaat is afkomstig uit een mooi geschreven en fraai geïllustreerd artikel van fotograaf-journalist Toon Fey. Het artikel is een onver hulde oproep aan vogelliefhebbers om in het najaar naar Texel te ko men om de vogeltrek van nabij te volgen. Harry. teg dus naar dit schitterende eiland. Het^J heeft iets avontuurlijks, iets riskants. Dat moeten sommige vo^H| ook zo voelen, want er is een aantal soorten die zich nog nooitl aan de oversteek van het Marsdiep heeft gewaagd. UitgesprokeiJ standvogels als de groene specht, bosuil of boomklever komen opl Texel niet voor. U bent dus op weg naar een écht eiland. De veer-l boot heeft veel weg van een drijvende parkeerplaats-annex-res-1 taurant, maar dat brengt ook voordelen met zich mee. Het schip is" zo stabiel, dat je met een kijker rustig het zeegat kunt afspeuren. De oogst blijft meestal beperkt tot meeuwen en wat stems, maar u zou niet de eerste zijn die ook opeens een avontuurlijke Jan-van- gent in beeld krijgt. Zodra de luiken van de boot omhoog zijn, ontlaadt het onge duld van de wachtende automobilisten zich en scheuren de auto's rechtdoor het eiland op. Doe daar niet aan mee. Afgezien van de mogelijkheid om al bij de boot een fiets te huren, kunt u veel be ter de eerste afslag naar links nemen, richting Mokbaai. Vriu^l

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1994 | | pagina 3