n?
Cjrocn 'ZwartsJ "ex els in het
N
Cocksdorpers willen
dorp niet afsluiten
Kabeltex oneens
over Oosterend
College tilt zwaar aan
kritiek Den Burg-west
EUREKA
een steun voor verkeersplan
^Iv^poea
Onzekerheid voor tv-kij'kers:
„Gemeente heeft Kooiman niet belazerd"
et
VERDER
iimm
IN DIT
^orszel
Poseidon
Wèl wederhoor
Ook ander tarief
voor woonforensen
Hond bijt schaap
Postkantoor maand
november gesloten
w OSG-scholieren praten
over ergernissen 2
s+ Bezwaar Nauta tegen
vernieuwing postkantoor 3
sh Raadsvergadering:
- openbaar groen
wethoudersvergoeding
- (il)legale schuur 5
sh Toch kap op mestbassin 7
n Ewout Adriaans klaar
voor Bluesfestival 9
n 100 Jaar blazer TX 11 9
Lagere contributie
TVL in 1996
Dienstwoningen
in Den Burg west
Politie ontnuchtert
vroege drankrijder
TEXELSE'® COURANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant
De Texelse Uitkrant
en folders van
Tuincentrum
en
Onder de Pomp
TEXELSE
DJ WEDSTRIJDEN
1994
IN QUESTION
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10925
VRI.l-
A4 OKTOBER 1994
t aan
w *ontro
.Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
IC Den Burg, telefoon (02220) 62600.
fnties/abonnementen telefoon (02220) 62600
je Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
p (02220) 62620. faxnr (02220) 14111.
m buiten werktijd Gerard Timmerman,
wal 11, Den Burg, telefoon (02220) - 14687
Verschijning
Dinsdags en vrijdags vrijt
Oplage 7200
Abonnementsprijs
f49,95 per half jaar. Losse numm.
JC>\erk
iets wordt gedaan aan de vele obstakels voor wande-
en de hardrijders in de Kikkertstraat worden aange-
hoeft voor de bewoners van De Cocksdorp verder
te veranderen aan de huidige verkeerssituatie. Een
om het dorp af te sluiten voor doorgaand verkeer werd
tafel geveegd.
de openbare vergadering in
ierlandse Huis, die door de
Kommissie gisteravond was
iet, waren de „durpers" in
getalen te porren. Voorzitter
assen legde uit dat het colle-
n b en w het autogebruik in
rpskernen op Texel wil terug-
in. Naar aanleiding van dat
punt had een dorpsbewoner
rerkeersplan opgesteld. Zijn
doorgaand verkeer in De
sdorp niet meer mogelijk te
n door de wegen aan het
te sluiten, waardoor ieder-
ir via de Molenlaan in en uit
Door aan de ingang van het
A aan te geven dat automobi-
Heen doodlopend gedeelte in-
V wil hij hen ontmoedigen.
Hardrijders
irste vraag die Klaassen de
voorschotelde was of er
imen zijn met de huidige si-
Nadat iedereen elkaar een
had aangekeken barstte
Zuidema los. „De Kik-
raat is net een racebaan,
moet wat aan worden ge-
Er wonen veel mensen met
i kinderen. Ik hou m'n hart
m van der Linde, die met zijn
e verschillende bedrijven aan
ükkertstraat heeft, noemde
ifsluiten van het dorp de
weken vergaderen achter
loten deuren? Dat gelooft
geen mens! Nee, we
Wen Texel verruild voor het
',kse eilandje Spetses, half
groot, maar 20 maal zo
)g. Je loopt er rond als een
ische naseizoentoerist
k daar was een aantal
I nsen het helemaal zat) en
\unt het weer niet laten om
m gelijkingen te trekken. In
enige dorp concentreren
h alle activiteiten, géén au
di, maar wel een over-
id aan brommers, verder
Itame strandjes, indruk-
i kkende vergezichten, dro-
f hoogvlakten, geurende
ibossen en een altijd schrij-
de zon. Bovendien was
er voor Griekse begrippen
el erg schoon. Dat is vooral
danken aan de plaatselijke
ütiek. Het eiland wordt
etuurd door een gekozen
gemeester, die samen met
gemeenteraad, die geen
positie kent, de dienst uit
tikt. Zelf een burgemeester
'ten. Goed idee! Poster mis
ken? Maar ook daar komt
.eigen" in de verdrukking
verschijnt er steeds meer
i hetzelfde. Een cynische
'reenkomst met Texel is het
bssa/e hotel Poseidon, ge-
tnvd aan het begin van de-
Beu w door een schatrijke
èk, die het eilandje de allu-
van de Franse Rivièra wilde
fên. Maar Poseidon is vrij-
'I altijd gesloten, want het
"er zo moeilijk te exploite-
tals onze Lindeboom. Nou
int het dat Van der Valk...
is net of je niet bent weg-
'eest.
Horszei
doodsteek voor middenstanders.
„Er is trouwens geen parkeerruim
te aan de rand van het dorp waar
men de auto dan zou kunnen la
ten. Cocksdorp heeft niets te bie
den. Een toerist zal niet gauw
zeggen: daar ga ik nu eens gezellig
doorheen lopen."
Aantrekkelijker
Meijert Boon had zich al eens eer
der verdiept in de verkeersproble
matiek van de Kikkertstraat. Hij
had uitgerekend dat zeventig pro
cent van de ruimte werd ingeno
men door auto's. „Maar als je
bekijkt hoeveel mensen er rondlo
pen in verhouding tot het aantal
auto's, dan zijn de meesten lopend
of op de fiets gekomen. Dus de
auto levert niet veel klanten op,
maar neemt wèl veel ruimte in...."
Boon betoogde dat als er minder
auto's in het dorp worden toegela
ten de vrijkomende ruimte kan
worden benut voor „leuke din
gen". „Dat heb je als dorp meer te
bieden en wordt het aantrekkelij
ker om wèl doorheen te lopen. Ik
durf er een weddenschap op af te
sluiten dat het aantal klanten voor
de ondernemers erdoor alleen
maar toeneemt."
Deskundige
Terwijl Boon door enkele mid
denstanders _werd verzocht die
toezegging van die weddenschap
even zwart op wit te zetten merk
te Jan van 't Noordende op dat in
het verleden een deskundige zich
al eens had gebogen over een plan
om in de Kikkertstraat eenrich
tingsverkeer in te stellen. „Die zei
toen duidelijk nee. De straat zou
zich er niet voor lenen. Dus waar
praten we over? Elke keer wordt
die uitspraak echter weer gene
geerd." Volgens Klaassen is er al
tijd wel een deskundige die een
visie onderschrijft. „Er is gerust
wel eentje te vinden die het tegen
deel beweert."
Kleis Hooijschuur wees op het
DPO-onderzoek dat onlangs is ge
daan. „Daarin staat dat de toe
risten het parkeren in De
Cocksdorp niet als probleem erva
ren. Wel wordt het advies gegeven
zones in te stellen in het centrum
waar alleen kort mag worden ge
parkeerd. Als je het ontmoedigt,
pakken toeristen eerder de fiets.
Maar je moet het gebruik van de
auto niet onmogelijk maken."
Politie
Piet Stam merkte op dat de gesig
naleerde problemen allemaal te
maken hebben met gedragsregels.
„Waar was die agent die hier 's zo
mers voor een boel geld is neerge
zet?" Dat was koren op de molen
van Zuidema. „Ik heb een uur lo
pen zoeken, maar ik hèb hem ge
vonden! Hij zat achterin de ouwe
boerenleenbank. Er kwamen ook
twee Duitsers die geld bij hem wil
den wisselen, maar dat kon hij
niet. Ik zei nog tegen hem: je moet
een fiets pakken en het dorp in
gaan. Zo is het niks waard. Ja,
tenzij we aan het begin van het
dorp een speurtocht laten begin
nen met als vraag: zoek de politie,
wie 'm vindt krijgt f 50,-...."
Bieuwk Monen ergert zich aan
auto's die op de gereserveerde
plaats voor de dokterspraktijk
worden gezet of op de invaliden
parkeerplaats.
Dokter Van der Bent vatte samen
dat als iets meer wordt gedacht
aan de wandelaars en meer con
trole komt om naleving van regels
iedereen gelukkig is en er mets
hoeft te veranderen aan de huidige
situatie. Die stelling werd door alle
aanwezigen overgenomen.
Zolang de kabel Oosterend niet bereikt, zullen schotels de daken blijven sieren.
IFoto Dirk KuilerI
De aanleg van de tv-kabel richting
Oosterend ligt momenteel stil.
Binnen de directie van exploitant
Kabeltex BV is verschil van inzicht
gerezen over het tempo waarin de
bekabeling op Texel moet worden
uitgevoerd en over de financiële
risico's die daarmee gemoeid zijn.
Hierdoor ziet het ernaar uit dat de
Oosterenders voorlopig van
kabel-tv verstoken zullen blijven.
Na de bouwvak is door Drijver
„De gemeente heeft Bert Kooiman niet belazerd." Boos nam Dick Drijver (Texeis Belang)
reageerde wethouder Daan Schilling (ruimtelijke ordening) het v00r b en w op'
dinsdagavond op beschuldigingen inzake bouwplannen in Makelaar
Den Burg west. Initiatiefnemer Dick Graaf kocht de bouw- Niet alleen Kooiman, maar ook
grond voor een schijntje van de werkelijke waarde van een ervaren makelaar heeft het
Kooiman. Die had volgens het college echter kunnen weten verkeerd begrepen", schaarde Pie-
dat woningbouw op zijn land mogelijk was. Een raadsmeer- "makelat
derheid wees schadevergoeding daarom van de hand. waarmee Kooiman in zee was ge
Schilling voelde zich persoonlijk
aangevallen en reageerde boos op
de kritiek van Kooiman en de ge
meenteraad. „Hier is sprake van
een vermenging van persoonlijke
en financiële belangen en ruimte
lijke ordening. De beschuldigingen
zijn allemaal ongefundeerd." De
kwestie leidde tot een emotionele
discussie waarbij de onderste
steen boven kwam.
Schadevergoeding
Kooiman, voormalig eigenaar van
een perceel op de hoek Emmalaan
en de Pontweg, beticht de ge
meente ervan hem onjuiste infor
matie te hebben verstrekt toen hij
in het verleden naar bouwmoge
lijkheden vroeg. „Kooiman heeft
meerdere malen bij de afdeling
ruimtelijke ordening geïnformeerd
of het om bouwgrond ging.
Steeds is gezegd dat dit niet mo
gelijk was", trok Peter Bakker
(Groen Links) partij. In de overtui
ging dat op de grond een agrari
sche bestemming rustte, verkocht
Kooiman het perceel voor een veel
lagere prijs aan Graaf dan de wer
kelijke waarde. Volgens Bakker is
de gemeente Kooiman daarom
een schadevergoeding verschul
digd. „Ik kan me voorstellen dat
door de opeenstapeling van
bestemmingsplannen en struk-
tuurschetsen verwarring is ont
staan, maar Kooimans verhaal
heeft geen handen en voeten",
Meerdere politici lieten zich
dinsdagavond kritisch uit over
het artikel in de Texelse Cou
rant waarin Bert Kooimanzijn
onvrede uit jegens de ge
meente inzake de kwestie
Den Burg-west. De redactie
heeft daar moeite mee. De be
schuldiging dat geen weder
hoor bij de gemeente is
gepleegd is onjuist. De schrij
ver heeft de verkregen infor
matie wel degelijk bij de
afdeling ruimtelijke ordening
van de gemeente op juistheid
gecontroleerd. De bedragen
en andere gegevens bleken te
kloppen, -red.
gaan, had de grond na advies te
hebben ingewonnen bij een beleid
sambtenaar van de afdeling ruim
telijke ordening in 1991 als
agrarisch getaxeerd. Hans Eelman
baseerde zich op een principe
besluit van b en w.
Schilling ergerde zich eraan dat de
betreffende ambtenaar met name
werd genoemd. „Ik ken geen amb
tenaar die beter op de hoogte was
van bestemmingsplannen dan Al-
bert Hut. Met hem en een beëe-
digde makelaar hebben we twee
zwaargewichten in de ring. Toen
die uit elkaar gingen, wisten ze
beiden precies waar ze aan toe
waren." Overigens verwacht
Schilling geen soortgelijke proble
men door oude bestemmingsplan
nen elders op Texel.
Schuur
Kooiman had volgens Schilling wel
degelijk op de hoogte kunnen zijn
van de woningbouwbestemming.
De wethouder verwees naar een
landbouwschuur waarvoor de
broer van Kooiman op 19 decem
ber '89 vergunning aanvroeg. Op
Lees verder pagina 9
Bouw begonnen met het leggen
van een glasvezelkabel langs de
Waalder- en Oosterenderweg. Be
doeling was zo spoedig mogelijk
Oosterend te bereiken, zodat het
dorp nog vóór de jaarwisseling op
het Texelse kabelnet kon worden
aangesloten. Vanuit startpunt Den
Burg waren de grondwerkers al bij
na tot Harkebuurt gevorderd, toen
het sein werd gegeven het werk
stil te leggen.
De oorzaak is een meningsverschil
tussen de twee Kabeltex-
directeuren Jaap Drijver en Gert
Jan Schoorl. Laatstgenoemde wil
daar liever niet op in gaan, maar
laat weten: „Jaap Drijver heeft als
directeur-eigenaar van Drijver
Bouw andere belangen bij Kabel
tex dan ik. Het gaat in dit geval om
een verschil in strategisch inzicht
en volgens mij is het in de zaken
wereld niet gebruikelijk dit via de
pers te uiten, omdat de discussie
nog met gesloten is."
Behoefte
Schoorl zou liever eerst wachten
op verbetering van de winstge-
In navolging van de toeristenbe
lasting verandert ook de woonfo-
rensenbelasting. Tot dusver waren
de tarieven voor tweede woningen
gebaseerd op de economische
waarde van de huizen. Voor een
zomerhuis in de A-zone is ƒ1026,-
verschuldigd, in de B-zone f 774,-
en in de C-zone ƒ510,-. Eigenaars
van goedkopere woningen in de
duurdere gebieden gaan in sommi
ge gevallen extra betalen, terwijl
de huizenbezitter in de C-zone
voordeliger af zijn.
Een hond die vorige week bij
Westergeest achter een koppel
schapen aan ging, heeft één dier
gebeten. Het schaap, eigendom
van Piet Bakker van Westergeest,
raakte in een shocktoestand en
moest door een veearst worden
verzorgd. De eigenaar van de hond
heeft de schade vergoed. Bakker
wijst erop honden in de buurt van
schapen aan te lijnen. „Vooral het
jachtinstict van herdershonden
maakt hen onberekenbaar."
De verbouwing van het postkan
toor in Den Burg begint op maan
dag 31 oktober a.s. en zal vier
weken in beslag nemen. De hero
pening is gepland op donderdag 1
december. Het kantoor zal hier
door de hele maand november
gesloten zijn. Klanten kunnen dan
terecht bij het postagentschap
Brink 6 (gevestigd in Verhuurbe
drijf H. Bruining) in De Koog.
Het Koger kantoor is geopend van
maandag tot en met vrijdag van
09.00 tot 18.00 uur en zaterdag
van 09.00 tot 12.00 uur. In De
Koog kunnen ook kentekenbewij
zen worden overgeschreven. Set
jes girobetaalkaarten, giromaat-
passen en afhaalstukken kunnen
aan het postbussenloket van het
postkantoor in Den Burg worden
afgehaald. Dat kan van maandag
tot en met vrijdag van 09.00 tot
12.00 uur. De giromaat in Den
Burg kan gedurende de verbou
wing niet worden gebruikt. De
postbussen blijven wèl normaal
bereikbaar voor het afhalen van
stukken; postbushouders worden
hierover nog door PTT Post inge
licht.
De verbouwing is het gevolg van
landelijk beleid: alle postkantoren
in Nederland worden gemoderni
seerd. De inrichting verandert in
grijpend; ondermeer maken de
loketten met glasafscheiding
plaats voor open balies.
vendheid van kabel-tv in de al aan
gesloten gebieden (Den Burg,
Oudeschild, De Koog), alvorens te
investeren in verdere uitbreiding
van het kabelnet. Bovendien zou
de kabelaanleg door nieuwe tech
nische ontwikkelingen over enkele
jaren goedkoper kunnen.
Drijver vindt het echter van groot
belang om gestaag door te gaan
met de bekabeling. „Het zou een
slechte zaak zijn voor zowel Kabel
tex als de Texelse bevolking als we
stoppen met de ontwikkeling van
het net. Ik denk dat een zo groot
mogelijk kabelnet op Texel in een
behoefte voorziet." Bovendien
vreest Drijver dat een concurrent
in het gat zal springen. „We moe
ten zorgen dat er op Texel één net
blijft. Het zou geen goede zaak zijn
daarin een scheiding aan te bren
gen."
Andere financiering
Overigens heeft Drijver als direc
teur van Drijver Bouw zelf het risi
co genomen alvast met de aanleg
te beginnen. Formeel had de
Kabeltex-directie nog niet het
besluit genomen Oosterend aan te
sluiten. Drijver erkent dat directe
werkgelegenheid daarbij een rol
speelde. Dankzij de kabelaanleg
kon hij enkele medewerkers van
zijn bouwbedrijf aan het werk
houden.
Om nu Texel toch in een rap tempo
te kunnen bekabelen, heeft Drijver
aan zijn compagnon Schoorl aan
geboden de financiering van de
uitbreiding-Oosterend voor zijn re
kening te nemen. Door dit onder te
brengen in een BV van Drijver, zou
er voor Kabeltex geen exploitatieri
sico bestaan. De beide directeuren
(tevens enige aandeelhouders)
konden over dit voorstel echter
geen overeenstemming bereiken.
Het is nog onduidelijk hoe de ont
stane patstelling kan worden door
broken.
(ADVERTENTIE)
Niet in 1995 maar in 1996 zal de
contributie van de Texelse Vereni
ging van Logiesverstrekkers met
5-10% worden verlaagd. Om
administratief-technische redenen
is eerdere wijziging niet mogelijk.
Nu bekend is dat in Den Burg
west woningen mogen wor
den gebouwd, komen er in na
volging van Dick Graaf meer
initiatieven. Wethouder Poster
bevestigde dinsdagavond dat
er plannen bestaan voor de
bouw van dienstwoningen.
Daarmee kan het exploitatie
tekort van ƒ300.000,- op het
bouwrijp maken van Den
Burg-west voor een deel on
gedaan worden gemaakt, al
dus de wethouder.
Een 24-jarige automobilist uit Den
Burg, die woensdagochtend vanaf
de eerste boot het eiland opreed,
bleek te diep in het glaasje te heb
ben gekeken. De politie hield hem
aan en liet de man blazen. Zijn
adem bevatte driemaal de toe
gestane hoeveelheid alcohol. De
man kreeg een rijverbod van zeven
uur opgelegd en moest bovendien
zijn rijbewijs inleveren. Hij ver
klaarde dat hij in Den Helder was
doorgezakt, nadat hij de dinsdag
avond de laatste boot had gemist.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Hew jee ok hoort wat Jan Wol
kers sien vrouw met heur ouwe
jassen doet?
Weljajet, in de Zak van Max ne-
tuurlijk.
Welninnet, ze draagt ze gewoon.
J« moet gewoon bij Hlelke zijn.
opgave en deelname
(zie advertentie in deze TC)