■nerverende motorcross
in slopend modderbad
Ook Roomeijer kan
Texel '94 niet stuiten
Test (II)
TEXELSE^ couRANT
Voetbaluitslagen
Jaarvergadering
judovereniging
Voetbalprogramma
Programma zaalvoetbal
DINSDAG 1 NOVEMBER 1994
zag er even naar uit dat het
imaal niet door kon gaan. De
iphoudelijke regen had de
isbaan in Eierland in een waar
iras veranderd waarin de aan-
iigde grote cross om de Wil-
Goënga-bokaal onmogelijk
Met inzet van veel man-
:ht en materieel werd de baan
iter weer bruikbaar gemaakt
ilie betrokkenen zien nu terug
je grootste motorcross die
H door de MAB-club is georga-
terd.
lag werd al veel water van het
;ours gezogen en zaterdag
[den met behulp van kraan sho-
en kilver redelijke wedstrij-
istandigheden gecreëerd,
it het ging nog harder en zeer
Jdurig regenen zodat zondag
weer blank stond. De cros-
mmissie (Gerrit Zijm en Jos
ie) wilde echter niet tot afge-
ng besluiten. „Crossen doe je
trelke omstandigheid, weer of
iweer", was hun parool. Met
end materieel, onder andere
Jan van der Star en Ron Hin
dde strijd tegen de bagger op-
iw aangebonden. Er werden
fen gespit en naar schatting
derd kuub water werd wegge-
ipt. Bij een proefritje met een
cc-motor bleek: het is te
t.
Veel schade
jmstandigheden waren echter
jnderlijk zwaar, ook voor de
oren. De verstoppende mod-
veroorzaakte oververhitting;
ige motor sloeg grote stoom-
en uit. Bij de training kregen
teams al met ernstige mate-
pech te maken. Uiteindelijk
jen 26 teams de anderhalf uur
nde veldslag aan met elkaar
iet de blubberzooi. Er ontston-
grote gaten. Zes motoren
ior Willem Goenga
werden reddeloos in elkaar ge
draald. Henri van Maldegem alleen
al zag twee van zijn motoren vast
lopen, wat een schade van een
paar duizend gulden betekent.
Aan de motorcross kon alleeri
door MAB-leden worden deelge
nomen. De club heeft echter zo'n
dertig overkantse leden. Dat deze
niet de slechtsten zijn, bleek uit de
uitslag. Grote smaakmaker was de
wereldkampioen endurorijden Ge
rard Jimmink uit Kolhorn die met
Texelse teamgenoot Pablo Bran
denburg de eerste plaats bereikte.
Een andere sterke was Gert Jan
Bonenberg uit Nunspeet die vier
jaar niet op een motor had gezeten
maar met zijn monteur fred de
tweede plaats bezette. Derde
werd het team Hans Adams-
Martin Flink en vierde Menno ten
Wolde-Johan Kistemaker.
Het beste Texelse team Egbert van
der Werf-Ben Rentenaar moest
genoegen nemen met een negen
de plaats op de ranglijst. Opmer
kelijk was de prestatie van Jacky
Knol en Christiaan Landman.
Laatstgenoemde reed op een 80
cc motortje, maar kon toch heel
goed meekomen.
Moeders en vaders
Van de Goënga-race wordt altijd
iets bijzonders gemaakt. Naast de
serieuze anderhalfuurscross kon
den ook moeders van crossers
hun krachten meten op de baan.
Niet meer dan vijf waagden het er
op. Wilma Rentenaar werd eerste,
Afke Witte tweede en Marloes van
der Vis Idie een spectaculaire val
partij goed doorstond) moest ge
noegen nemen met de derde
plaats.
Een speciaal wedstrijdje was er
ook voor de crossers van 8-14 jaar.
Voor de coureurtjes Arjan van Mal
degem en Jan van der Vis met 60
cc motortjes was het nauwelijks
te doen. Meer dan eens zakte een
motor tot ver over zijn assen in de
prut en moest een vader te hulp
schieten. Eerste werd het team
Louis Bonenberg-Arjan van Malde
gem, tweede Dave de Jong-Bonne
Klein Wolthuis en derde Jan van
der Vis-Joost van Heerwaarden.
Een bijzondere prestatie leverde de
11-jarige Joost de Winter waar
voor geen teamgenoot was, zodat
hij de hele race van een half uur in
zijn eentje reed.
Vaders
De hoofdbokaal en de bekers voor
de eerste plaatsen werden be
schikbaar gesteld door Willem
Goënga uit Den Hoorn. Deze
sponsor zette echter een zeer ma
tige prestatie neer in de speciale
De vaders gaan van start.
race voor vaders van coureurs.
Dat zijn de mensen die doorgaans
langs de lijn staan en hun racende
kinderen op luidruchtige wijze tot
grotere prestaties opzwepen. Het
MAB-bestuur vond het dan ook de
hoogste tijd dat deze betweters
zelfs eens lieten zien wat ze ervan
konden. Goënga bakte er dus wei
nig van door als laatste te eindi
gen, hoewel hij een paar keer zijn
positie op illegale wijze trachtte te
verbeteren door een stuk van het
parcours af te snijden. Volgens
eigen zeggen had hij zo terughou-
IFoto's Harry de GraatI
dend gereden omdat de verzeke
ring in geval van ongeluk niet
uitkeert. Adrie Rentenaar werd
eerste. Jos Witte („Blij dat ik effe
leg", zei hij na een valpartij) werd
tweede en Kees Bakker derde
Zoals gewoonlijk liep het allemaal
zonder persoonlijke ongelukken af.
De twee Rode Kruis-dames die in
de kantine paraat waren, hoefden
niets te doen. Wat dat betreft
heeft voorzitter Henri van Malde
gem over het seizoen als geheel
ook niet te klagen. Er was slechts
één gebroken been te betreuren.
Zaterdag 29 oktober:
JVC B2-0osterend B1 0-6
Oosterend C2-Helder C2 2-1
Pupillen:
HCSC D2-Texel D2
Meisjes:
Duinzanders-Texel
Texelse pupillencompetitie:
De Koog D1-SVC D1
Recreatievoetbal:
ZDH-Oosterend
Tex.Boys-De Koog
SVC-Texel
afgelast
afgelast
3-3
0-16
3-5
9-2
Zondag 30 oktober:
Grasshoppers-T exel
De Koog-Knollendam
Oosterend-Zuidermeer
SRC 3-Texel 2
Texel 3-0udesluis 2
ZAP 8-Texel 4
Oosterend 3-Petten 3
JVC Al-Texel A1
Dames:
Alkm. Boys 2-Texel
1-2
1-2
7-3
afgelast
afgelast
afgelast
7-2
4-1
afgelast
Op woensdagavond wordt een
jaarvergadering gehouden voor de
ouders en verzorgers van de leden
van Judoclub Shima in de hal van
de Jozefschool, aanvang 20.00
uur. Op deze avond zal naast de
bestuursverkiezing ook de ontwik
kelingen rond de Ferrever naar vo
ren komen. Informatie over de
bijeenkomst die ook voor niet-
leden toegankelijk is, is te verkrij
gen bij het secretariaat tel. 14239.
Zaterdag 5 november:
Texel A2-Reiger Boys A313.30 u.
Texel B1-HCS B1 13.30 u.
De Koog B1-Succes B1 13.30 u.
JVC C2-Texel Cl 14.30 u.
Texel C2-Succes C2 15.00 u.
Oosterend C1-HRC C2 13.30 u.
Texel C3-Helder C3 15.00 u.
ZAP C2-Oosterend C2 13.00 u.
Meisjes:
Winkel-Texel 12.00 u.
Texelse pupillencompetitie:
Texel'94 F2-0'end F1 10.00 u.
Texel'94 F1-De Koog F110.00 u.
SVC F1-Texel'94 F3 10.00 u.
ZDH F1-Texel'94 F4 10.00 u.
Texel'94 E4-0'end E2 11.00u.
Texel'94 E3-SVC El 11.00 u.
ZDH E1-Texel'94 E1 II.OOu.
De Koog E1-Texel'94 E211.00 u.
O'end E1 vrij
Texel'94 D4 vrij
De Koog D1-0'end Dl 12.00 u.
Texel'94 D3-SVC D1 12.00 u.
Zondag 6 november:
Texel-Hollandia 14.00 u.
Can Zelo-Oosterend 14.30 u.
ZDH-Purmerland 14.00 u.
Texel 2-Berdos 2 12.00 u.
De Koog 2-HRC 4 14.00 u.
W.waard 3-Oosterend 14.00 u.
Texel 3-VZV 5 12.00 u.
Oosterend 3-W.waard 412.00 u.
Texel 4-WGW 6 14.00 u.
Texel A1-Succes A1 12.00 u.
Schagen B2-Texel B2 14.30 u.
Een grote groep supporters ging
zondag met Texel '94 naar Grass
hoppers. Niet alleen was deze
wedstrijd belangrijk voor de eer
ste periodetitel, maar ook een be
zoekje aan de oud-trainer van
Texel, Willem Roomeijer, lieten de
supporters zich niet ontnemen.
Voor de wedstrijd werd het veld in
Hoogwoud „ingewijd" door de
Texelse aanhang met duizend
klappers en werden de spelers
van Texel als vedettes onthaald.
Of deze poging tot intimidatie ge
holpen heeft, is de vraag, maar
feit is dat het duel overtuigend
met 2-1 door Texel werd ge
wonnen.
Het veld van Grasshoppers was
ondanks de hevige regenval nog
goed bespeelbaar. De stevige klei
grond zorgde er echter voor dat te
gen het einde van de wedstrijd bij
beide partijen het meeste vuur ge
doofd was. Texel ging, zoals in de
ze competitie gebruikelijk, met
sterk spel van start. De tegenstan
der werd onmiddelijk goed vastge
zet en van meet af aan dicteerde
Texel het spel. Na zo'n zeven minu
ten resulteerde de druk in een pri
ma goal van Ralph Koning. Vanaf
het rechtermiddenveld stak hij
over naar de linkerkant, waar hij
een één-twee aanging met Paul
van Exel. De verdediging van
Grasshoppers bleef verbaasd ach
ter en Koning scoorde met een
schuiver van de rand van het straf
schopgebied knap in de beneden
hoek. De gehele eerste helft had
Texel het beste van het spel en kon
Grasshoppers slechts sporadisch
gevaarlijk worden. Slechts één
maal, vijf minuten voor de rust,
kreeg Grasshoppers een kans. In-
gmar Moerbeek wist met een
uiterste krachtsinspanning een
doelpunt te voorkomen.
Na de rust ging Texel met de wind
in de rug op jacht naar een tweede
doelpunt. De de eerste helft wat
tegenvallende Arnold Kaercher
kreeg de tweede helft veel betere
ballen aangespeeld en werd daar
door een moeilijk af te stoppen
rechtsbuiten. Vele voortzetten
kwamen goed voor de goal waar
Kaagvogels B1-Oosterend BI
14.00 u.
Argon-De Koog (G) 11.30TJur
(boot 08.00 uur)
Dames:
Texel-Go Ahead 2 14.00 u.
Recreatievoetbal:
De Koog-Oosterend 10.30 u.
Texel-Tex. Boys 10.30 u.
SVC-ZDH 10.30 u.
Erwin Koning klaar stond om af te
ronden. Het was echter niet zijn
dag. Steeds zat de goede keeper
van Grasshoppers er met zijn vin
gertoppen aan. Na zo'n 25 minu
ten luwde het offensief van Texel
en probeerde Grasshoppers het
nog een keer.
Toch was het Texel dat door Gerco
van Putten op 2-0 kwam. Vanaf
links schoot hij uit een melée van
spelers de bal in de verste bene
denhoek.
De wedstrijd was toen gespeeld.
Grasshoppers kreeg toch nog een
doelpunt, doordat Texel niet vol
doende attent was bij een snel ge
nomen vrije trap op zo'n twintig
meter van het doel. De bal werd
lichtelijk van richting veranderd en
in het spekgladde doelgebied
gleed Bart Heerschap uit en kreeg
de bal niet voldoende onder con
trole. De uitstekend leidende
scheidsrechter Van Groningen
Schinkel oordeelde van ver af dat
de bal over de doellijn was ge
gaan. Verder liet Texel het niet
komen.
De andere wedstrijden gingen niet
door. Voorlopig gaat Texel aan de
kop in de vierde klasse met vijftien
punten uit acht wedstrijden. SEW
is tweede met een punt minder,
maar ook een wedstrijd minder
gespeeld. Zondag a.s. speelt Texel
om 14.00 uur tegen Hollandia T.
Woensdag 2 november:
18.15 u. O'end-ASC Texel J
19.00 u. Texel 2-Klif J
19.45 u. Texel 4-ZDH
20.40 u. Casino 3-RAB 2
21.30 u. De Krim 3-De Koog 7
Zaaldienst: Texel
Donderdag 3 november:
18.30 u. Texel 1-De Koog J
19.20 u. Texel 3-Mantje 2
20.15 u. De Krim 2-Gempo
21.10 u. De Mok-Nioz
22.00 u. Jelleboog 4-0'end 2
Zaaldienst: Casino
Vrijdag 4 november:
18.15 u. Plus Klus-Jelleboog 3
19.05 u. Klif 3-De Krim
19.55 u. Mantje-Jelleboog
20.50 u. De Koog 2-Texel
21.40 u. Texel 2-De Koog
22.30 u. Casino-Klif
Zaaldienst: De Krim
Zaterdag 5 november:
18.00 u. De Krim 3-Texel 4
18.50 u. De Krim-O'end
19.40 u. De Koog 3-Plus Klus
20.30 u. De Koog 4-Rab
21.20 u. Jelleboog 2-Klif 3
Zaaldienst: De Koog
er dan de bedoeling was
ng ik verslag uit van mijn
(ritten met de Volkswagen
o. Oorzaak van de vertraging
«en op Texel zeldzaam na-
verschijnsel: windstilte, die
|en voortduurde. Daardoor
ik een week moeten wach-
alvorens de zijwindgevoe-
'eid van de auto te kunnen
ien. Het zat daarmee overi-
goed: de wagen laat zich
-r geen stormwind van de
g drukken. Heel belangrijk,
fit op Texel waait het harder
waar ook in Nederland en
belangrijkste verkeersaders
(weg en Postweg lopen on
eer noord-zuid. Dat bete-
tdat je heel vaak wind in de
ik heb aangezien de wind
stal uit westelijke richting
fit. De wagen scoorde in dat
icht 9 punten, uitstekend
was ook prima gesteld met
wegvastheid, blijkens de
om-proef. Ook belangrijk op
il want het komt daar regel-
iig voor dat een automobi-
onbeheerst fietsende en
adelende toeristen op zijn
9 vindt en daar omheen
et zien te komen. Zonder
te raken natuurlijk want we
^ien geen enkele toerist
sen, al dachten we daar vo-
par nog anders over. Ik deed
proef op het Hoomderslag
kon nog net voor de aanleg
het fietspad) en zag kans in
«n seconden zigzaggend
een file fietsende Duitsers
omen. Slechts één werd ge-
maar kwam met de
rik vrij. Dat het allemaal
isers waren kan ik niet hei-
want de eerste week van
ober waren er nauwelijks
'ere toeristen op het eiland.
Ier geruststelling van Ulrike.
Trouwens, met Nederlanders
zou de proef slechter zijn afge
lopen, want die gedragen zich
veel minder gedisciplineerd.
De topsnelheid van het Polo
type dat ik testte bedraagt
maar liefst 156 kilometer per
uur. Het type met 1,6 liter mo
tor haalt zelfs 172 kilometer,
een schandalig feit dat vijf
strafpunten heeft opgeleverd.
Op Texel mag je niet harder dan
tachtig en het is dus onzinnig
om daar auto's te hebben, die
zóveel harder kunnen. Het was
nog een hele toer om een stuk
weg te vinden waar ik die snel
heid kon bereiken. Het lukte uit
eindelijk op de Pontweg tussen
Akenbuurt en Rozendijk. Ver
schrikte boeren in de belenden
de landerijen sloegen het met
gebalde vuisten gade en ge
loofden hun ogen niet toen ze
zagen dat ik uit dat rode race
monster stapte. Bij de start van
af de stoplichten accelereerde
ik maximaal. Heavy! Even werd
het beest in mij wakker, toen ik
in de spiegel zag hoe andere
automobilisten hieraan niet
konden tippen, hoe graag ze
ook wilden, de sukkels. Alleen
de Telekomtaxi (vol angstig
schreeuwende passagiers die
bezig waren aan een opwinden
de zeven dorpentocht) wist me
bij te houden. Snel kunnen
wegsprinten is overigens alleen
van belang als er gevlucht moet
worden, bijvoorbeeld als je bij
het stropen de jachtopziener
van je af moet zien te schud
den. Of bij het jutten de
hulpstrandvonder, al naar ge
lang. Snelle acceleratie is dus
nooit weg, maar ik heb er geen
punten voor toegekend wegens
het onmaatschappelijk gedrag
dat erdoor wordt uitgelokt.
Remmen is minstens zo belang
rijk als gas geven&vooral nu we
straks worden geconfronteerd
met overstekend groot wild in
de vorm van kolossale Schotse
Hooglanders. Een konijn, egel
kat of kangoeroe kun je platrij-
den zonder er zelf last van te
hebben maar bij zo'n koe lukt
dat niet, tenzij je een
Centurion-tank gebruikt. Rem
men gaat héél best met de Po
lo. In een mum van tijd sta je
stil. De Polo blijft dan muurvast
in de rijrichting terwijl mijn
eigen kleine gele bolide dan
meestal de berm opzoekt of
zelfs rechtsomkeert maakt.
Acht punten.
Bij zo'n proef moet je tevoren
wel losse spullen aan boord
vastzetten, inclusief de passa
giers, want anders vliegt alles
alle kanten op. Na een remproef
op de Laagwaalderweg ter
hoogte van hoeve Welbedacht,
vond ik het kunstgebit van een
meeliftende corpulente dame
terug in mijn foto-tas. Heavy!
De vrouw verliet daarop ontre
geld de auto, waarna het acce
lereren nog beter ging.
Nu ik de wagen toch gratis in
gebruik had, heb ik meteen
eens vastgesteld welke tijd
winsten er in de Texelse situatie
zijn te behalen met hard rijden.
Ik reed daarvoor De Cocksdorp-
veerhaven (zo ongeveer het
langste stuk dat je hier in één
ruk aflegt) eerst bij 80 kilome
ter en vervolgens hetzelfde tra
ject retour, maar dan zo hard
mogelijk. Mijn vermoeden dat
het in de praktijk geen donder
uitmaakt, werd overtuigend be
vestigd. Het scheelde niet meer
dan vier minuten, hoewel ik
echt plankgas had gegeven op
elk moment dat het kon en
dwars óver de Eierlandse mini-
rotonde reed inplaats van keu
rig het rondje te volgen. De
oude route, noem ik dat. Het
wordt wel tijd dat de gemeente
die rozenstruiken eens inkort
want er is haast niet meer door
te komen zonder een hoop
krassen op te lopen.
Tegenover die tijdwinst van en
kele minuten staat een nadeel
in de vorm van een sterk toege
nomen benzinegebruik, ban-
denslijtage, schrik voor de
burgerij, kans op een bekeuring
en een aanmerkelijk groter
doodsrisico bij een aanrijding.
Je kunt dus beter wat eerder
van huis gaan om je doel tijdig
te bereiken. Bovendien is er al
tijd nog het Texels kwartiertje.
Te laat komen moet kunnen als
het in het belang is van rust en
vrede.
Laat je niets wijsmaken; hard
rijden op Texel is niets anders
dan lustbevrediging. Dat ge-
scheur wordt mannelijk gevon
den. Net als veel ander
mannelijk gedrag is dat heel
schadelijk. Vrouwen doen dat
veel minder, tenzij er iets mis is
met hun hormonen. Ik vind dat
er onmiddellijk een gemeentelij
ke verordening moet komen
waarin staat dat alle auto's op
Texel voorzien moeten zijn van
een snelheidsbegrenzer. Tech
nisch is dat een fluitje van een
cent. Castratie van de chauf
feur heeft hetzelfde effect,
maar stuit op praktische be
zwaren.
Toegegeven moet worden dat
de Polo ook bij topsnelheid
muurvast op de weg ligt, nog
beter dan mijn eigen kleine gele
Suzuki-bolide en dat zegt wat.
En van het motorgeraas is ook
bij die snelheid in de cabine zo
weinig te horen, dat je daar op
normale toon een gesprek met
je lifters kunt voeren. Een paar
keer nam ik tijdens de tests lif
ters aan boord. Ik doe dat uit
promotionele overwegingen.
Het is een van de manieren
waarop een kleine logies-
verstrekkèr een groot gastheer
kan zijn. Je kunt die mensen
over Texel vertellen en je leert
wat van de vragen die ze stel
len. Ze waren nogal dik en het
was een heel gewurm om ze
langs de voorstoelen naar de
achterbank te krijgen. Pas later
ontdekte ik dat mijn Polo ook
achterin twee portieren heeft.
Totaal zijn er zelfs vijf deuren.
Nummer vijf is de achterklep.
Erg handig als je heel krap ge
parkeerd staat zodat de gewo
ne portieren niet open kunnen.
Je kunt dan door die achter
deur de wagen verlaten. De
hoedenplank zit dan wel in de
weg en als er meer dan drie
kratten pils achterin staan (een
heel normale lading op het
drankzuchtige Texel) dan lukt
het helemaal niet en moet je
door het dakraam. Dat dakraam
is echter niet standaard aanwe
zig en kost f1495,- extra. Als al
le auto's met achterdeur en
dakraam waren uitgevoerd,
zouden er veel meer op een ter
rein kunnen staan en was het
parkeerprobleem op Texel over
wonnen. Han Stapersma zou
dan werkloos zijn, maar elke
maatschappelijke ontwikkeling
heeft zijn schaduwkanten en
het is bovendien hoog tijd dat
Han het wat kalmer aan gaat
doen.
Mijn testauto was rood. De Po
lo is ook in acht andere kleuren
verkrijgbaar. De mooiste en
meest functionele kleur, kana
riegeel, is echter niet leverbaar.
Foei. Vijf strafpunten.
De vandaalbestendigheid is het
enige punt waarop de Polo nog
niet is getest. Dat kan pas de
komende zomer. De Polo zal
dan in De Koog worden gepar
keerd en na drie nachten bekijk
ik hoeveel toeristen over het
dak hebben gelopen en wat er
over is van antennes, spiegels
en nummerplaten. De proef
wordt herhaald nadat er een
Duits kenteken op is aange
bracht.
Het leuke van die Polo is dat je
hem in de meest uiteenlopende
uitvoeringen kunt krijgen. Aller
lei extra's zoals stuurbekrachti
ging, airconditioning, sterkere
motoren, airbags, dakraam en
niet te vergeten en make up
spiegel zijn mogelijk, maar
standaard zit er ook al veel
meer in dan je ooit nodig hebt.
Helaas is een schietstoel nog
niet leverbaar. Jammer, want
bij een dreigende aanrijding is
het handig om op die manier je
voertuig te kunnen verlaten.
Het lijkt me fantastisch om
hangende aan de parachute in
vogelvlucht te zien hoe je onbe
mande auto zich een weg door
het Texelse landschap baant.
Tegen meerprijs kun je ook
electrische ramen krijgen. Heel
sjiek, maar ook veilig, want
meer dan eens raken auto's van
de weg omdat de chauffeur be
zig is het raampje open of dicht
te zwengelen. Verder is zo'n
automatisch raam oómisbaar
bij het eten van fruit aan boord.
Vaak koop ik bij Huisman op de
hoek Pontweg-Pelikaanweg een
kilo pruimen en al rijdende eet
ik die allemaal op. Heerlijk en
het is ook nog goed voor een
feestelijke stoelgang. De pitten
spuug ik door het linkerraam
naar buiten, bij voorkeur in de
richting van vijandige andere
wèggebruikers, zoals mensen
die tegen de Teso-coöperatie
hebben gestemd. Daarvoor
moet dus telkens dat raam
open. En telkens weer dicht, als
het koud is. Na vijftien pruimen
heb je een lamme linkerarm en
enkele bijna-aanrijdingen. Dat
automatiek is dus een
uitkomst.
De prijs van de Polo hangt af
van de mate waarin deze en an
dere extra's zijn aangebracht.
De eenvoudigste uitvoering
kost bijna 24 mille. Mijn testwa
gen had twee deuren extra,
was „flashrood" van kleur, had
een 1,3 liter motor en had een
fluweelzwart interieur waar
door hij f26.780,- kostte. Een
heel gewone prijs voor een
auto. Nog niet eens midden
klasse. Maar ik vind het vrese
lijk veel, want voor dat bedrag
bouwde ik in 1965 een kom
pleet woonhuis en dat hoefde
ik niet in zeven jaar af te schrij
ven zoals de Polo. In de duurste
uitvoering met alle beschikbare
extra's erop en eraan kost de
wagen nog aanzienlijk meer.
Een royale troost is echter dat
hij weinig bezine gebruikt. Na
twee dagen scheuren was de
tank nog lang niet leeg, zodat ik
mij begon af te vragen of het
metertje defect was.
Is de Volkswagen Polo een
móóie auto? Kwestie van
smaak en daar valt over te
twisten. Persoonlijk vind ik dat
platte kontje niet mooi omdat
kontjes rond behoren te zijn. Ik
dacht eerst dat het vrienden
paar dat de wagen uit Hilver
sum had gehaald, achteruit
tegen een boom was gereden.
En die bumper, die in dezelfde
kleur is gespoten als de carros
serie, is ook niet fraai en boven
dien onpraktisch. De geringste
aanrijdingsschade kun je zien.
Ik maak er een gewoonte van
om mijn auto in de garage net
zo ver te rijden tot hij tegen de
muur botst. Met de Polo kan
dat niet want dan zit er een dui
delijk zichtbare bres in die dikke
bumper. Denk ik, want ik durf
de het niet te proberen.
De Polo is slechts 3,72 meter
lang. Een kleine auto dus. Pri
ma. Een auto kan op Texel niet
klein genoeg zijn. Acht punten.
Met kleine auto's kun je beter
manoeuvreren en parkeren en
ze kosten minder brandstof en
belasting. Toch willen veel
mannen een grote auto. Zoge
naamd om meer beenlengte te
hebben. Ja ja. Ik aarzel nu even
want het is een raar praatje,
maar ik zeg het toch: het willen
hebben van een grote auto is
het bewijs van hanenmentali-
teit. Je bent meer mans met
een grote wagen. Ik verbaasde
me dan ook niet over dat Rea
ders Digest-onderzoek van eind
vorig jaar, waaruit bleek dat
mannen met een grote auto bij
na altijd een kleine penis heb
ben. Of het omgekeerde ook
waar is, kan ik slechts vermoe
den. En ik weet evenmin wat er
gebeurt als een man zijn grote
auto inruilt voor een kleine.
Trekt het dan bij? En geldt dat
ook voor het kleintje van Gert,
om maar een willekeurige be
kende Texelaar te noemen?
Laat Jan Grisnigt dat eens uit
zoeken (liefst bij koud weer)
want als het waar is, zou dat de
verkoop van de Polo wel eens
flink kunnen stimuleren. Zo'n
onderzoek moet hij natuurlijk
uitbesteden aan een deskundig
bureau zoals Buck Consultants
International zodat het veel
geld kost, anders gelooft nie
mand erin. De titel van het rap
port dat straks officieel aan de
burgemeester wordt overhan
digd, heb ik al voor hem be
dacht: „De jongeheer in het
verkeer".
Harry.