Cjroen cZwart,-J~exels in het
Treinkaartje voortaan
ook geldig voor boot
Teso-veerboot weer
uren uit de vaart
IN PIT IN ummer
Nu door extreem laag water:
Teso en NS toch eens over Waddenbiljet
06-11
VERDER \T
s+ Weer drie avonden
Kleinkunstfestival 2
Opstandige jutters
ontvouwen plan 5
w De Weijers en hun uit de
hand gelopen hobby's 7
Forse celstraf dreigt
voor drankrijder 9
Drie zeehondenbaby's
opgevangen in EcoMare 9
Schoonmaakbedrijf
slaat vleugels
uit op vastewal
TIorszel
Inzameling levert
1100 kerstbomen op
Vorst geeft ijspret
Anti-terreurbrigade
was dagje op Texel
Onder de Pomp
Texel ontwaakt onder
hagelwitte deken
VRIJDAG 6 JANUARI 1995
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10948
Uitgave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
1791 AC Den Burg, telefoon (02220) 62600
advertenties/abonnementen
telefoon (02220) 62600, faxnr. (02220) 14111.
Redaktle Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
telefoon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111.
Redactie bulten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75,
De Koog, telefoon (02220) - 17266
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46 99.17.636
Rabobank nr. 36 25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /48,50 per half jaar; Los ƒ1,45
A.s zaterdag
GRATIS voorproefje
op de nieuwe
DIESELKOLLEKTIE
In afwachting van de
nieuwe kollektie zijn
wij GESLOTEN van
9 januari tot 10 maart.
Zó weinig water stond er gistermiddag in de veerhaven.
(Foto Dirk Kuiter)
Het jaar 1995 is voor Teso met
horten en stoten begonnen. Na
dat de bootdienst op Nieuwjaars
dag wegens de extreem hoge
waterstand tijdelijk moest wor
den gestaakt, bleef de ,,Schul-
pengat" gistermiddag gedurende
vier uur aan de kant, ditmaal we
gens het zeer lage waterpeil.
De Teso-schepen varen bijna on
der alle omstandigheden, maar
haast elke winter komt het wel
eens voor dat afvaarten vervallen
wegens extreem laag water.
Gisteren waren de factoren daar
voor aanwezig: een harde zuid
oosten wind (kracht 7-8) in
combinatie met springtij (die niet
alleen een extra verhoging, maar
ook een extra verlaging tot gevolg
heeft).
Teso had de situatie tevoren zien
aankomen en waarschuwde het
publiek ditmaal tijdig en correct.
Via berichten op Kabelkrant Texel
(vanaf tien uur 's morgens) en Ra
dio Noordholland werden de men
sen geïnformeerd. Ook de
wachtenden op het opstelterrein
van de veerhavens op de hoogte
gebracht, zodat ze konden kiezen
om te blijven of nog even elders op
Texel te vertoeven. Teso liet weten
dat vermoedelijk tussen drie en
vijf uur 's middags geen boot zou
varen. Naderhand bleek dat de
boot al om twee uur uit de vaart
moest worden genomen. „Tussen
half twee en twee uur zakte het
water zéér snel. Er was geen hou
den meer aan", verklaart woord
voerder Jan Bloem.
Het waterpeil kwam toen onder de
kritische grens van 1.50 meter
verlaging in de veerhaven van Den
Helder. De „Schulpengat" kon
nog wel op Texel laden, maar zou
aan de overkant van het Marsdiep
niet meer kunnen lossen. Na laag
water, om 16.30 uur, steeg het
peil echter niet zodanig snel dat de
dienstregeling om vijf uur kon
worden hervat. De verlaging was
dan ook extreem: 2.01 meter be
neden NAR De verwachte wa
terstand was min 0.90, zodat de
extra verlaging 1.11 meter be
droeg.
Op de gebruikelijke tijd van 18.05
uur kwam de boot weer in de
vaart. Inmiddels stond het par
keerterrein op 't Horntje helemaal
vol, zodat wellicht enkele auto's
moesten blijven staan. Het was
echter niet dusdanig druk, dat het
nodig was om de reserveboot in te
schakelen. Voor vandaag ver
wachtte Teso geen problemen,
omdat de wind naar west zou
draaien.
Het Waddenbiljet van de Nederlandse Spoorwegen waar
mee treinreizigers met één kaartje met de trein, bus en
boot kunnen reizen heeft vanaf woensdag ook Texel als
reisdoel. NS geeft twintig procent korting op de treinreis.
Teso denkt echter niet dat het tot extra vakantiedrukte zal
leiden. Directeur Rob Wortel verwacht wel dat het reisbiljet
een beperkt aantal vakantiegangers kan bewegen de trein
in plaats van de auto te nemen.
Bij de invoering van het Wadden
biljet door de NS in 1993 ging
Teso als enige veerdienst voor de
waddeneilanden niet in zee met de
vervoersmaatschappij. Voormalig
Teso-directeur Theo Hoogerheide
had daarvoor destijds verschillen
de redenen, die hem door de toen
malige raad overigens niet in dank
werden afgenomen. Het omwisse
len van een vervoersbewijs (vou
cher) bij Teso zag de NS als een
probleem. De veerdienst vreesde
De voorpagina van de laatste
Texelse Courant toonde over
duidelijk aan, dat we op een
eiland wonen en dèt willen we
weten: de kolkende zee
knaagt aan de zandsuppletie,
een aangespoelde boei op De
Hors, de nieuwjaarsduik in de
ijskoude zee, maar vooral die
emotionele kop over de zin
kende kustvaarder die de kust
nèt niet haalde. Jammer, jam
mer. Niet alleen een te
leurstelling voor de echte
jutters. Alle Tesselaars hoop
ten in hun hart op een stran
ding. Waar ontmoet je familie,
vrienden en kennissenPre
cies, op het strand bij een
wrak, want daar gaan we alle
maal heen om wat te halen of
louter uit nieuwsgierigheid.
Als het feest wèl was doorge
gaan, was het bovendien een
uitgelezen plek voor een
nieuwjaarsreceptie. De burge
meester houdt vanaf de voor
plecht een vlammende en
inspirerende toespraak, terwijl
de kasteleins rondgaan met
een juttertje. Hé, VVV, een
toeristische trekpleister erbij!
Schip op het strandKleine
moeite. We weten al eeuwen
lang hoe dat moet. Deze keer
lukte het nèt met...
Horszei
door het systeem dat de NS han
teerde, dat het aantal reizigers met
het Waddenbiljet oncontroleer
baar zou zijn en dat Teso daardoor
inkomsten mis zou lopen. Ander
bezwaar was de korte tijd tussen
aankomst van de bus en vertrek
tijd van de boot, waardoor de af-
handelingstijd te krap zou zijn. Het
kortingspercentage van de boot-
dienst was tevens punt van dis
cussie.
Aanpassingen
Door een aantal aanpassingen
heeft Teso de bezwaren tegen het
Waddenbiljet laten varen. Eén van
de redenen is dat de NZH-bus nu
op een vroeger tijdstip bij de boot
arriveert. De bus vertrekt sinds
kort iets eerder, om 16 minuten
over de hele uren, vanaf het stati
on. NS verwacht dat de busonder
neming flexibel genoeg is om alle
passagiers te vervoeren, ook tij
dens pieken.
Tweede reden is dat treinreizigers
tegen inwisseling van een bon een
Teso-kaartje krijgen. Deze biljetten
zijn voor Teso voldoende bewijs
om de overtochten bij de NS te de
clareren.
Korting
Reizigers met het Waddenbiljet
genieten bij Teso een korting van
vijf procent. Doordat de afhande
ling van deze categorie aan het lo
ket in Den Helder minder tijd vergt,
Op negen plekken in de Texelse
dorpen werden woensdag in to
taal zo'n 1100 kerstbomen ingele
verd. Ten opzichte van vorig jaar
een succes, want toen was de
stapel niet groter dan 800 stuks.
De takken, die in december in me
nig huiskamer voor eeri feestelijke
sfeer zorgden, zijn door gemeente
werken opgehaald om te worden
gecomposteerd. De gemeente sti
muleerde de inzameling met een
loterij, waarbij de jeugd prijzen kon
winnen. In De Koog ligt voor de
bezitter van lotnummer 539 nog
een computerspelletje klaar en bij
inleverpunt De Krakeling in Den
Burg is de prijs (fotocameral op
nummer 634 nog niet afgehaald.
Informatie: gemeentewerken, tel.
12510.
verloopt een en ander wat effi
ciënter en dus kan er een kleine
korting gegeven worden. Het gaat
niet helemaal kosten-neutraal, al
dus Wortel. „Doordat méér vakan
tiegangers de auto zullen laten
staan, loopt Teso toch wat omzet
mis." Wortel noemt de omvang
daarvan echter „marginaal". „We
zijn wel blij dat we de reizigers nu
nog beter de keus kunnen bieden
om met de auto of met de trein
naar Texel te gaan." Hij verwacht
niet dat de vervoerscijfers door
het Waddenbiljet spektaculair zul
len groeien. „De vakantiegangers
hebben toch al besloten naar Texel
te gaan. Voor hen is het alleen nog
de vraag hóe."
Wèl extra?
De NS verwacht dat het Wadden
biljet toch wel wat extravakantie
gangers naar Texel zal lokken.
Vorig jaar kochten 22.000 treinrei
zigers een drie-in-één-kaart voor
één van de vier andere Wadden
eilanden.
Volgens M. Holtel van de NS zijn
de korting en het gemak voor
steeds meer vakantiegangers re
den zo'n kaartje te kopen. De reizi
gers krijgen twintig procent
korting op een treinkaartje. Voor
de bus geldt het normale tarief.
„Zo'n tienduizend van de Wadden-
Een paar dagen lichte vorst bleek
lang genoeg om het ijs op Waalen
burg „houwes" te maken. Lief
hebbers haalden gisteren daarom
hun schaatsen uit het vet en reden
de eerste rondjes op natuurijs.
Ook sommige toeristen maakten
er een heuse wintersportvakantie
van, zoals deze kinderen uit
Utrecht, die toevallig twee weken
op Texel verbleven. (Foto Frans Hopman)
biljetten in '94 waren bestemd
voor Terschelling", becijfert Holtel,
die verwacht dat Texel minstens
zo hoog zal scoren. „Gezien de
aantrekkelijkheid van het eiland zit
dat er wel in. Voor de toeristische
markt is een interessant produkt
aan het assortiment toegevoegd.
We waren dan ook erg blij toen
Teso ons benaderde om toch weer
over het Waddenbiljet te gaan pra
ten. Toen we eenmaal tot een ak
koord kwamen hebben we het dan
ook zo snel mogelijk ingevoerd."
In het promotiemateriaal van de
NS voor het Waddenbiljet hoeft
voor Texel niet langer een uitzon
deringsregel te worden opgeno
men, maar zal het eiland nu
prominent naar voren worden ge
bracht.
Arrangementen
Naast het Waddenbiljet, dat meer
voor langere vakanties is bestemd,
verkocht de NS vorig jaar 2.500
dagtochten (Rail Idee) naar Texel.
Bij dat treinkaartje zijn ook de bus
en bootreis inbegrepen Volgens
Holtel wint de trein aan populari
teit onder vakantiegangers en was
1993 ondanks het slechte weer
zelfs een topjaar.
NS Travelgroup, een dochterorga
nisatie, stoeit met de gedachte om
het Waddenbiljet onderdeel te ma
ken van een zogenaamd Wadden-
arrangement, waarbij ook de ver-
blijfsaccommodatie wordt ge
boekt.
Mannen met walkie-talkies in
snelle auto's verzamelen zich aan
de rand van De Koog. Eén voor
één rijden ze weg van de parkeer
plaats bij Bosch en Zee. Een mas
sale FIOD-inval? Het oprollen van
een illegaal netwerkEen puzzelrit
voor overspannen managers
Niets van dit alles: het betreft
slechts een oefening. Actief is een
aanhoudingseenheid van de poli
tieregio Haaglanden, die in de om
geving van De Koog en Paal 77
traint in het oplossen van
vuurwapen-jgevaarlijke situ a ties.
De brigade was woensdag op het
eiland te gast.
Met de overname van een Helder-
se onderneming heeft Vinke
Schoonmaakbedrijf uit Den Burg
de activiteiten aan de vastewal
aanzienlijk uitgebreid. ,,We willen
niet te afhankelijk zijn van de toe
ristische markt op het eiland,
maar kiezen voor groei in de
schoonmaak van kantoren en in
dustriële objecten", aldus Co Vin
ke, die zijn bedrijf op Texel op de
huidige voet blijft voortzetten.
Momenteel nemen zijn mensen
het grote mammoetdok op de
marinewerf onder handen.
Vinke is niet onbekend met de
overkantse schoonmaakmarkt,
waarop hij al jaren actief is. Voor
een groep aannemers zorgt hij dat
alle huizen boven het Noordzeeka
naal die door hen worden ge
bouwd, schoon worden
opgeleverd. Verder hield Vinke
zich aan de vastewal bezig met
het schoonmaken van glas. Het nu
door hem overgenomen Guijken
Schoonmaakbedrijf was actief in
de institutionele markt (kantoren
en industrie). Behalve spreiding
van risico voor zijn bedrijf is een
betere verdeling van het werk voor
de in totaal 129 medewerkers (in
clusief part time-krachten) een
tweede reden voor de aankoop.
(ADVERTENTIE)
Hew jee 't ok hoord? Hoe sel Har
ry zeuve jannewari deurkomme.
Jajet, hee hep zoveul pitte spoo-
ge naar ol die koperasie vijande,
dat sien lippe helegaar sleete
benne.
Je moet gewoon bij Hielke zijn.
NACHTKIJKERS, afkomstig
van Russische tanks (deerom
kenne ze ok helegaar niet winne
bij GROZNY). Bij roetnacht kunt
u op 150 meter de grassprieten
tellen. Zeer geschikt om b.v. de
schapen te kontroleren.
KOM LANGS OF BEL
VOOR INFO. SLECHTS f750,-,
BRINK 6/POSTKANTOOR
DE KOOG TEL. 27027, FAX 17482.
Je moet gewoon bij Hielke zijn1! 24 uur 0652817378
Menig Texelaar was vanmorgen al vroeg in
De hagelwitte deken waaronder
het eiland vanmorgen ontwaakte
kwam voor menig sneeuwljefheb-
ber als een verrassing. Kinderen
werden gesignaleerd met de slee,
terwijl hier en daar een sneeuw
pop uit de sneeuw verrees en de
eerste sneeuwballengevechten
ontbranden. Door de ijzige wind
was de sneeuw die kort na mid
dernacht begon te vallen op veel
plekken op banken gewaaid.
Assisten-havenmeester Nico Mul
der van Vliegveld Texel schatte de
gemiddelde hoeveelheid op zo'n
vijf centimeter. Het spekgladde
wegdek was minder aangenaam
voor de Texelaars die zich in alle
vroegte naar hun werk begaven.
Vooral voor fietsers en voetgan
gers, maar ook voor automobi
listen was het uitkijken. Volgens
de politie hebben zich vanmorgen
echter geen ongevallen van bete-
touw om de stoep sneeuwvrij te maken.
(Foto Dirk Kuiter)
kenis voorgedaan door de glad
heid. Strooiwagens en sneeuw
schuivers van gemeentewerken
waren dan ook vanaf een uur of
vijf druk in de weer om de belang
rijkste (bus)routes sneeuwvrij te
krijgen. Op sommige weggedeel
ten, bijvoorbeeld langs bossages,
hadden zich door de wind flinke
sneeuwbanken gevormd terwijl op
open plekken vrijwel niets lag.
Twee speciale fietspadstrooiers
effenden het pad voor de wielrij
ders. De strooiwagens waren de
resterende dag nog druk in touw
de wegen sneeuwvrij te krijgen.
Een ploeg van aannemersbedrijf
Tatenhoven was behulpzaam bij
het opruimen van sneeuw in de
dorpen, evenals de gemeentelijke
buitendienst die met de schop en
bezem stoepen en trappen van
met name bejaardentehuizen
sneeuwvrij maakte.
ALARM
ALS ELKE SECONDE TELT
„Ik heb de mensen nu meer te bie
den dan alleen een bungalowtje
schoonmaken in het weekend."
Dat lijkt wat overdreven. Vinke
houdt zich op het eiland naast de
recreatiesector ook bezig met het
reinigen van kantoren en specia
listisch werk zoals glas, tapijt,
scholen en schoorstenen. Dankzij
het Helderse dochterbedrijf (Vinke
Schoonmaak Den Helder), gaat de
uitwisselbaarheid van de mede
werkers er een stuk op vooruit.
VcHgens de ondernemer levert de
overstap naar de vastewal organi
satorisch geen problemen op.
(ADVERTENTIE)