Cjroen cZwart,-J~exels in het Treinkaartje voortaan ook geldig voor boot Teso-veerboot weer uren uit de vaart IN PIT IN ummer Nu door extreem laag water: Teso en NS toch eens over Waddenbiljet 06-11 VERDER \T s+ Weer drie avonden Kleinkunstfestival 2 Opstandige jutters ontvouwen plan 5 w De Weijers en hun uit de hand gelopen hobby's 7 Forse celstraf dreigt voor drankrijder 9 Drie zeehondenbaby's opgevangen in EcoMare 9 Schoonmaakbedrijf slaat vleugels uit op vastewal TIorszel Inzameling levert 1100 kerstbomen op Vorst geeft ijspret Anti-terreurbrigade was dagje op Texel Onder de Pomp Texel ontwaakt onder hagelwitte deken VRIJDAG 6 JANUARI 1995 OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10948 Uitgave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon (02220) 62600 advertenties/abonnementen telefoon (02220) 62600, faxnr. (02220) 14111. Redaktle Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, telefoon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111. Redactie bulten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02220) - 17266 Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46 99.17.636 Rabobank nr. 36 25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /48,50 per half jaar; Los ƒ1,45 A.s zaterdag GRATIS voorproefje op de nieuwe DIESELKOLLEKTIE In afwachting van de nieuwe kollektie zijn wij GESLOTEN van 9 januari tot 10 maart. Zó weinig water stond er gistermiddag in de veerhaven. (Foto Dirk Kuiter) Het jaar 1995 is voor Teso met horten en stoten begonnen. Na dat de bootdienst op Nieuwjaars dag wegens de extreem hoge waterstand tijdelijk moest wor den gestaakt, bleef de ,,Schul- pengat" gistermiddag gedurende vier uur aan de kant, ditmaal we gens het zeer lage waterpeil. De Teso-schepen varen bijna on der alle omstandigheden, maar haast elke winter komt het wel eens voor dat afvaarten vervallen wegens extreem laag water. Gisteren waren de factoren daar voor aanwezig: een harde zuid oosten wind (kracht 7-8) in combinatie met springtij (die niet alleen een extra verhoging, maar ook een extra verlaging tot gevolg heeft). Teso had de situatie tevoren zien aankomen en waarschuwde het publiek ditmaal tijdig en correct. Via berichten op Kabelkrant Texel (vanaf tien uur 's morgens) en Ra dio Noordholland werden de men sen geïnformeerd. Ook de wachtenden op het opstelterrein van de veerhavens op de hoogte gebracht, zodat ze konden kiezen om te blijven of nog even elders op Texel te vertoeven. Teso liet weten dat vermoedelijk tussen drie en vijf uur 's middags geen boot zou varen. Naderhand bleek dat de boot al om twee uur uit de vaart moest worden genomen. „Tussen half twee en twee uur zakte het water zéér snel. Er was geen hou den meer aan", verklaart woord voerder Jan Bloem. Het waterpeil kwam toen onder de kritische grens van 1.50 meter verlaging in de veerhaven van Den Helder. De „Schulpengat" kon nog wel op Texel laden, maar zou aan de overkant van het Marsdiep niet meer kunnen lossen. Na laag water, om 16.30 uur, steeg het peil echter niet zodanig snel dat de dienstregeling om vijf uur kon worden hervat. De verlaging was dan ook extreem: 2.01 meter be neden NAR De verwachte wa terstand was min 0.90, zodat de extra verlaging 1.11 meter be droeg. Op de gebruikelijke tijd van 18.05 uur kwam de boot weer in de vaart. Inmiddels stond het par keerterrein op 't Horntje helemaal vol, zodat wellicht enkele auto's moesten blijven staan. Het was echter niet dusdanig druk, dat het nodig was om de reserveboot in te schakelen. Voor vandaag ver wachtte Teso geen problemen, omdat de wind naar west zou draaien. Het Waddenbiljet van de Nederlandse Spoorwegen waar mee treinreizigers met één kaartje met de trein, bus en boot kunnen reizen heeft vanaf woensdag ook Texel als reisdoel. NS geeft twintig procent korting op de treinreis. Teso denkt echter niet dat het tot extra vakantiedrukte zal leiden. Directeur Rob Wortel verwacht wel dat het reisbiljet een beperkt aantal vakantiegangers kan bewegen de trein in plaats van de auto te nemen. Bij de invoering van het Wadden biljet door de NS in 1993 ging Teso als enige veerdienst voor de waddeneilanden niet in zee met de vervoersmaatschappij. Voormalig Teso-directeur Theo Hoogerheide had daarvoor destijds verschillen de redenen, die hem door de toen malige raad overigens niet in dank werden afgenomen. Het omwisse len van een vervoersbewijs (vou cher) bij Teso zag de NS als een probleem. De veerdienst vreesde De voorpagina van de laatste Texelse Courant toonde over duidelijk aan, dat we op een eiland wonen en dèt willen we weten: de kolkende zee knaagt aan de zandsuppletie, een aangespoelde boei op De Hors, de nieuwjaarsduik in de ijskoude zee, maar vooral die emotionele kop over de zin kende kustvaarder die de kust nèt niet haalde. Jammer, jam mer. Niet alleen een te leurstelling voor de echte jutters. Alle Tesselaars hoop ten in hun hart op een stran ding. Waar ontmoet je familie, vrienden en kennissenPre cies, op het strand bij een wrak, want daar gaan we alle maal heen om wat te halen of louter uit nieuwsgierigheid. Als het feest wèl was doorge gaan, was het bovendien een uitgelezen plek voor een nieuwjaarsreceptie. De burge meester houdt vanaf de voor plecht een vlammende en inspirerende toespraak, terwijl de kasteleins rondgaan met een juttertje. Hé, VVV, een toeristische trekpleister erbij! Schip op het strandKleine moeite. We weten al eeuwen lang hoe dat moet. Deze keer lukte het nèt met... Horszei door het systeem dat de NS han teerde, dat het aantal reizigers met het Waddenbiljet oncontroleer baar zou zijn en dat Teso daardoor inkomsten mis zou lopen. Ander bezwaar was de korte tijd tussen aankomst van de bus en vertrek tijd van de boot, waardoor de af- handelingstijd te krap zou zijn. Het kortingspercentage van de boot- dienst was tevens punt van dis cussie. Aanpassingen Door een aantal aanpassingen heeft Teso de bezwaren tegen het Waddenbiljet laten varen. Eén van de redenen is dat de NZH-bus nu op een vroeger tijdstip bij de boot arriveert. De bus vertrekt sinds kort iets eerder, om 16 minuten over de hele uren, vanaf het stati on. NS verwacht dat de busonder neming flexibel genoeg is om alle passagiers te vervoeren, ook tij dens pieken. Tweede reden is dat treinreizigers tegen inwisseling van een bon een Teso-kaartje krijgen. Deze biljetten zijn voor Teso voldoende bewijs om de overtochten bij de NS te de clareren. Korting Reizigers met het Waddenbiljet genieten bij Teso een korting van vijf procent. Doordat de afhande ling van deze categorie aan het lo ket in Den Helder minder tijd vergt, Op negen plekken in de Texelse dorpen werden woensdag in to taal zo'n 1100 kerstbomen ingele verd. Ten opzichte van vorig jaar een succes, want toen was de stapel niet groter dan 800 stuks. De takken, die in december in me nig huiskamer voor eeri feestelijke sfeer zorgden, zijn door gemeente werken opgehaald om te worden gecomposteerd. De gemeente sti muleerde de inzameling met een loterij, waarbij de jeugd prijzen kon winnen. In De Koog ligt voor de bezitter van lotnummer 539 nog een computerspelletje klaar en bij inleverpunt De Krakeling in Den Burg is de prijs (fotocameral op nummer 634 nog niet afgehaald. Informatie: gemeentewerken, tel. 12510. verloopt een en ander wat effi ciënter en dus kan er een kleine korting gegeven worden. Het gaat niet helemaal kosten-neutraal, al dus Wortel. „Doordat méér vakan tiegangers de auto zullen laten staan, loopt Teso toch wat omzet mis." Wortel noemt de omvang daarvan echter „marginaal". „We zijn wel blij dat we de reizigers nu nog beter de keus kunnen bieden om met de auto of met de trein naar Texel te gaan." Hij verwacht niet dat de vervoerscijfers door het Waddenbiljet spektaculair zul len groeien. „De vakantiegangers hebben toch al besloten naar Texel te gaan. Voor hen is het alleen nog de vraag hóe." Wèl extra? De NS verwacht dat het Wadden biljet toch wel wat extravakantie gangers naar Texel zal lokken. Vorig jaar kochten 22.000 treinrei zigers een drie-in-één-kaart voor één van de vier andere Wadden eilanden. Volgens M. Holtel van de NS zijn de korting en het gemak voor steeds meer vakantiegangers re den zo'n kaartje te kopen. De reizi gers krijgen twintig procent korting op een treinkaartje. Voor de bus geldt het normale tarief. „Zo'n tienduizend van de Wadden- Een paar dagen lichte vorst bleek lang genoeg om het ijs op Waalen burg „houwes" te maken. Lief hebbers haalden gisteren daarom hun schaatsen uit het vet en reden de eerste rondjes op natuurijs. Ook sommige toeristen maakten er een heuse wintersportvakantie van, zoals deze kinderen uit Utrecht, die toevallig twee weken op Texel verbleven. (Foto Frans Hopman) biljetten in '94 waren bestemd voor Terschelling", becijfert Holtel, die verwacht dat Texel minstens zo hoog zal scoren. „Gezien de aantrekkelijkheid van het eiland zit dat er wel in. Voor de toeristische markt is een interessant produkt aan het assortiment toegevoegd. We waren dan ook erg blij toen Teso ons benaderde om toch weer over het Waddenbiljet te gaan pra ten. Toen we eenmaal tot een ak koord kwamen hebben we het dan ook zo snel mogelijk ingevoerd." In het promotiemateriaal van de NS voor het Waddenbiljet hoeft voor Texel niet langer een uitzon deringsregel te worden opgeno men, maar zal het eiland nu prominent naar voren worden ge bracht. Arrangementen Naast het Waddenbiljet, dat meer voor langere vakanties is bestemd, verkocht de NS vorig jaar 2.500 dagtochten (Rail Idee) naar Texel. Bij dat treinkaartje zijn ook de bus en bootreis inbegrepen Volgens Holtel wint de trein aan populari teit onder vakantiegangers en was 1993 ondanks het slechte weer zelfs een topjaar. NS Travelgroup, een dochterorga nisatie, stoeit met de gedachte om het Waddenbiljet onderdeel te ma ken van een zogenaamd Wadden- arrangement, waarbij ook de ver- blijfsaccommodatie wordt ge boekt. Mannen met walkie-talkies in snelle auto's verzamelen zich aan de rand van De Koog. Eén voor één rijden ze weg van de parkeer plaats bij Bosch en Zee. Een mas sale FIOD-inval? Het oprollen van een illegaal netwerkEen puzzelrit voor overspannen managers Niets van dit alles: het betreft slechts een oefening. Actief is een aanhoudingseenheid van de poli tieregio Haaglanden, die in de om geving van De Koog en Paal 77 traint in het oplossen van vuurwapen-jgevaarlijke situ a ties. De brigade was woensdag op het eiland te gast. Met de overname van een Helder- se onderneming heeft Vinke Schoonmaakbedrijf uit Den Burg de activiteiten aan de vastewal aanzienlijk uitgebreid. ,,We willen niet te afhankelijk zijn van de toe ristische markt op het eiland, maar kiezen voor groei in de schoonmaak van kantoren en in dustriële objecten", aldus Co Vin ke, die zijn bedrijf op Texel op de huidige voet blijft voortzetten. Momenteel nemen zijn mensen het grote mammoetdok op de marinewerf onder handen. Vinke is niet onbekend met de overkantse schoonmaakmarkt, waarop hij al jaren actief is. Voor een groep aannemers zorgt hij dat alle huizen boven het Noordzeeka naal die door hen worden ge bouwd, schoon worden opgeleverd. Verder hield Vinke zich aan de vastewal bezig met het schoonmaken van glas. Het nu door hem overgenomen Guijken Schoonmaakbedrijf was actief in de institutionele markt (kantoren en industrie). Behalve spreiding van risico voor zijn bedrijf is een betere verdeling van het werk voor de in totaal 129 medewerkers (in clusief part time-krachten) een tweede reden voor de aankoop. (ADVERTENTIE) Hew jee 't ok hoord? Hoe sel Har ry zeuve jannewari deurkomme. Jajet, hee hep zoveul pitte spoo- ge naar ol die koperasie vijande, dat sien lippe helegaar sleete benne. Je moet gewoon bij Hielke zijn. NACHTKIJKERS, afkomstig van Russische tanks (deerom kenne ze ok helegaar niet winne bij GROZNY). Bij roetnacht kunt u op 150 meter de grassprieten tellen. Zeer geschikt om b.v. de schapen te kontroleren. KOM LANGS OF BEL VOOR INFO. SLECHTS f750,-, BRINK 6/POSTKANTOOR DE KOOG TEL. 27027, FAX 17482. Je moet gewoon bij Hielke zijn1! 24 uur 0652817378 Menig Texelaar was vanmorgen al vroeg in De hagelwitte deken waaronder het eiland vanmorgen ontwaakte kwam voor menig sneeuwljefheb- ber als een verrassing. Kinderen werden gesignaleerd met de slee, terwijl hier en daar een sneeuw pop uit de sneeuw verrees en de eerste sneeuwballengevechten ontbranden. Door de ijzige wind was de sneeuw die kort na mid dernacht begon te vallen op veel plekken op banken gewaaid. Assisten-havenmeester Nico Mul der van Vliegveld Texel schatte de gemiddelde hoeveelheid op zo'n vijf centimeter. Het spekgladde wegdek was minder aangenaam voor de Texelaars die zich in alle vroegte naar hun werk begaven. Vooral voor fietsers en voetgan gers, maar ook voor automobi listen was het uitkijken. Volgens de politie hebben zich vanmorgen echter geen ongevallen van bete- touw om de stoep sneeuwvrij te maken. (Foto Dirk Kuiter) kenis voorgedaan door de glad heid. Strooiwagens en sneeuw schuivers van gemeentewerken waren dan ook vanaf een uur of vijf druk in de weer om de belang rijkste (bus)routes sneeuwvrij te krijgen. Op sommige weggedeel ten, bijvoorbeeld langs bossages, hadden zich door de wind flinke sneeuwbanken gevormd terwijl op open plekken vrijwel niets lag. Twee speciale fietspadstrooiers effenden het pad voor de wielrij ders. De strooiwagens waren de resterende dag nog druk in touw de wegen sneeuwvrij te krijgen. Een ploeg van aannemersbedrijf Tatenhoven was behulpzaam bij het opruimen van sneeuw in de dorpen, evenals de gemeentelijke buitendienst die met de schop en bezem stoepen en trappen van met name bejaardentehuizen sneeuwvrij maakte. ALARM ALS ELKE SECONDE TELT „Ik heb de mensen nu meer te bie den dan alleen een bungalowtje schoonmaken in het weekend." Dat lijkt wat overdreven. Vinke houdt zich op het eiland naast de recreatiesector ook bezig met het reinigen van kantoren en specia listisch werk zoals glas, tapijt, scholen en schoorstenen. Dankzij het Helderse dochterbedrijf (Vinke Schoonmaak Den Helder), gaat de uitwisselbaarheid van de mede werkers er een stuk op vooruit. VcHgens de ondernemer levert de overstap naar de vastewal organi satorisch geen problemen op. (ADVERTENTIE)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1