Ook voor privécollecties ruimte in juttersmuseum Texeltarief brengt NIOZ en IBN weinig voordeel Texelse economie steeds eenzijdiger Texelse musea boven de landelijke score carmoon GIRO 68 68 0 c?r. Minder bezoek in 1994, maar: MOEDER .NU NOG DRIE NIEUW^RRR^ BORRELS EM DRM WACHTEN Vacatures arbeidsbureau bevestigen: BRANDWONDEN Amputaties BLOEDTRANSFUSIES CP Een druk begin „Noordkroon" houdt avonden over wol Wat zou Thijsse van vogelstand vinden? Auto beschadigd Nieuwjaar manege Trouwe klanten: geen strafport TEXELSE^" COURANT boomsingel y i A JL— Afrastering ""singe, OP 2>E pOA)8 y ur.ar'-ui III Tl swebEoog/w Hoewel het twijfelachtig is of „de politiek" eraan zal mee werken, gaan de opstandige jutters door met de voorberei dingen voor het juttersmuseum dat ze bij het huidige „Flora" aan de Californiëweg willen stichten. Ze hebben door Rob Visser van het gelijknamige Bouw- en Timmerbe- drijf een schets laten maken waarin de voorgenomen ont wikkeling van hun museum is neergelegd voor zowel de korte als de lange termijn. Hun lobby om van de plaatselijke politiek medewerking te krijgen heeft echter nog geen re sultaat opgeleverd. Tot dusver is gesproken met de fracties van Partij van de Arbeid en Texels Belang, maar geen van deze partijen heeft tot dusver adhesie betuigd. een dorsmachine zullen in een of meer gebouwen ook interessante collecties van particulieren kun nen worden geshowd, tijdelijk of permanent. Volgens de jutters zijn op Texel tal van liefhebbers van oude auto's, motoren en van klei nere voorwerpen die graag van de gelegenheid gebruik zullen maken om hun spullen op deze wijze vei lig op te stellen zodat ook anderen ervan kunnen genieten. De jutters hebben inmiddels van de gemeente de officiële brief ont vangen waarin medewerking wordt toegezegd. Daarin wordt gesproken van verplaatsing van het museum en wordt de bereid heid uitgesproken het terrein van Flora de bestemming „maat schappelijke voorzieningen" te ge ven. Deze biedt niet alleen de mogelijkheden voor een museum maar ook voor educatieve centra, vuurtoren, reddingboothuis en zelfs verzorgingstehuizen en be graafplaatsen... Omdat het mu seum niet eerder dan in het voorjaar van 1997 wordt geopend is geen artikel 19-procedure nodig maar kan de wijziging gewoon worden meegenomen in de tot standkoming van het nieuwe bestemmingsplan voor het buiten gebied Vooral de Partij van de Arbeid is niet gelukkig met de situatie. Fractieleider Dirk Terpstra: „Een zorgelijke ontwikkeling. Texel heeft immers een uitstekend mu seumbeleid en dat wordt nu on deruit gehaald. We hebben met de jutters gesproken maar we wil len ook praten met de burge meester die een half jaar geleden heeft bemiddeld in het conflict tussen jutters en Stichting Texels Museum. En woensdag praten we met directeur Jan Kuiper. Pas daarna zullen we een standpunt innemen". Dat het besluit van b en w om aan een bestemmingswijziging van „Flora" mee te werken, unaniem was, heeft bij de socialisten verba zing gewekt. Het betekent immers dat ook wethouder Nel Eelman het onderschrijft, strijdig met het mu seumbeleid dat zij in haar porte feuille heeft. Solidair? De als geruststelling bedoelde op merking van de wethouders dat niet het college maar de raad de uiteindelijke beslissing neemt over de bestemmingswijziging, is door de fractie met enig cynisme ont vangen. Terpstra: „Als de fracties van CDA en Texels Belang hun respectievelijke wethouders in de ze steunen, is er een meerderheid en gaat het door". Voor Dick Drijver van Texels Be lang staat dat nog allerminst vast. „Voor ons is het ook niet zo een voudig. We hebben woensdag de jutters aangehoord en vragen gesteld maar geen standpunt in genomen. We hebben best begrip voor die jutters, maar wat zijn de financiële consequenties als ze voor zichzelf mogen beginnen? Moeten ze dan ook subsidie heb ben, net als het Agrarisch en Wa genmuseum? De jutters zullen zeker flinke concurrentie veroorza ken voor het bestaande maritiem en Juttersmuseum in Oudeschild en met de financiële gevolgen daarvan zullen wij op een of ande re manier ook te maken krijgen. Op 12 januari hebben we een ge sprek met Jan Kuiper. Nee, we zijn er nog niet uit". Veel gebouwen Op het terrein van Flora staan mo menteel 11 gebouwen en ge bouwtjes. Een aantal daarvan met een gezamenlijke oppervlakte van 800 m2 is direct voor het museum beschikbaar. De bedoeling is hierin de afdelingen jutterij met een bon te collectie aangespoelde en op geviste spullen, te huisvesten. Ook de afdeling scheepsarcheolo gie, dewerkplaats en vaste en wis selende exposities kunnen hier terecht. Binnen enkele jaren willen de jutters nieuwe expositielood- sen bouwen op het terrein waar onder drie zeer grote, die moeten dienen voor respectievelijk een ex positie over het reddings- en loodswezen, oude tractoren en werktuigen en stationaire moto ren. De plannen voorzien verder in een toiletgebouw, kantine, entree- gebouw, speelweide, een terrein voor buitenexpositie en een par keerterrein dat plaatsbiedt aan 130 auto's en 12 autobussen. Me de door aanvulling van de be staande boomsingels moet het terrein een aangenaam en beschut karakter krijgen, waar de bezoe kers zich ook in gezinsverband op allerlei manieren kunnen verma ken. Op het terrein is zoveel ruimte dat ook zeer grote stukken er per- manement tentoongesteld kunnen worden, zodat er dingen zijn te zien waarvoor in het museum in Oudeschild en in het Agrarisch Museum in De Waal geen plaats is. het museum zal grotendeels gerund moeten worden door vrij willigers, ongeveer op dezelfde wijze als gebeurt in het Agrarisch Museum in De Waal. Gastcollecties De collectie ven het museum blijft niet beperkt tot zaken die met de zee hebben te maken. Naast oude trekkers, stationaire motoren en een demonstratieopstelling van De Texelse economie is in 1994 verder afhankelijk van het toe risme geworden. Dat blijkt uit cij fers van het arbeidsbureau. Het aantal vacatures in de horeca steeg vorig jaar van 251 naar 280. De vraag in de overige sec toren bleef achter. Op 31 decem ber stonden 675 niet-werkenden bij het arbeidsbureau gere gistreerd. 34 méér dan een jaar geleden. Het aantal niet-werkenden liet vanaf oktober (547) een stijgende lijn zien, maar dat is gebruikelijk voor het laatste kwartaal. De stij ging verliep echter minder snel dan het jaar ervoor. Vergeleken met de werkloosheid in de kop van Noordholland steekt Texel gemid deld niet ongunstig af. Per decem ber stond 4,7 procent van alle inwoners van de noordkop bij het Regionaal Arbeidsbureau inge schreven. Op Texel waren dat er weliswaar iets meer (5,1 procent), maar in juni scoorde het eiland met 3,9 procent aanmerkelijk lager. Niet stilgezeten De medewerkers van het arbeids bureau hebben dan ook niet stilge zeten. Ze bezochten vorig jaar totaal 46 bedrijven. Het leverde 535 vacatures op. Hoewel dat er 13 minder zijn dan in '93, lijkt de dalende tendens langzaam om te buigen. In maart was de vraag naar arbeidskrachten het grootst. De helft was afkomstig uit de ho reca. De detailhandel en de schoonmaakbranche dienden sa men 129 vacatures in. Veel minder vacatures kwamen vanuit de kan toorsector (31). Vergeleken met drie jaar geleden is de vraag naar personeel zelfs gehalveerd. Ook de transportsector en wegenbouw en -onderhoud moesten een veer laten. Arbeidsbureau-directeur Theo Zijm sluit niet uit dat door de ople ving van de economie de vraag naar chauffeurs komend jaar weer zal toenemen. Ook de aanleg van de strekdam nabij De Cocksdorp kan volgens Zijm extra arbeids plaatsen opleveren. Het arbeids bureau slaagde er in '94 in 416 van de 535 vacatures in te vullen. en... soms een troostend woord. WE KUNNEN NIET ZONDER, GEEN MINUUT. Het Nederlandse Rode Kaki „Flora" jj «O <3 o O Q& Poort Grasveld Parkeerplaats 12 autobussen Het financiële nadeel dat het NIOZ en het Instituut voor Bos- en Natuuronderzoek (IBN) ondervinden van de ta riefstructuur van Teso, stelt zo weinig voor, dat het voor de ze instituten geen echt probleem kan zijn. Dat is de mening van Teso-directeur R. Wortel en b en w zijn het met hem eens. In het onlangs gepresenteerde op Texel woonachtig zijn. Schapenboerderij De Noordkroon houdt drie avonden over wol. le dereen die enthousiast is over wol is welkom, beginners en gevorder den. De volgende onderwerpen komen (zoveel mogelijk praktisch) aan de orde: de vacht, wolkwali teit, bewaren, kaarden, spinnen, twijnen. De kosten per avond be dragen f 5,-. De avonden worden 10, 17 en 24 januari van 20.00 tot 22.00 uur gehouden op de boer derij (Nieuwlanderweg 10). Inlich tingen en opgave bij Renske van den Tempel, telefoon 17263. sociaal-economisch structuuron derzoek werd het wèl een pro bleem genoemd dat genoemde instituten geen gebruik kunnen maken van het lagere „Texelse" tarief voor de veerdienst. Dat was voor het college aanleiding om met de Teso-directie te praten en die heeft nu voorgerekend dat er nauwelijks iets aan de hand is. Het gaat vooral om het tarief voor vrachtauto's. Volgens de regels van Teso moeten NIOZ en IBN het volle pond betalen omdat de besturen van deze instituten niet Aan het begin van het Thijssejaar, zoals 1995 op Texel is gedoopt, houdt EcoMare een serie winter- lezingen over de natuur nè Thijs se. Adriaan Dijksen, o.a. lid van Vogelwerkgroep Texel, bijt hot spits af. Dinsdagavond, aanvang 20.00 uur, gaat hij in op de veran deringen in de Texelse vogelbevol king na de tijd van Thijsse. Toen dr. Jac. P. Thijsse hier in 1890 als onderwijzer kwam wer ken, was hij verrukt over de vogel rijkdom op Texel. Ook nu komen er veel vogels voor op ons eiland, maar voor een deel zijn dat niet dezelfde als in het begin van deze eeuw. Ganzen en spechten zijn toegenomen, terwijl weidevogels veel zeldzamer zijn geworden. Ook zijn mensen zich ten opzichte van vogels anders gaan gedragen. Eierzoeken was vroeger populair, nu wordt het weinig meer gedaan. Waardoor zijn die veranderingen ontstaan? Is de vogelbevolking nu beter of slechter af? Zou Thijsse in onze tijd tevreden zijn? Op deze vragen zal Adriaan Dijksen ingaan. Entree kost f5,-, inclusief kof fie/thee. Een abonnement voor al le vijf winterlezingen verkrijgt men voor ƒ20,-. Het NIOZ betaalt per jaar f20.000,- voor het vervoer van vrachtauto's met de Teso-boot. Als het Texelse tarief zou worden gehanteerd zou dat een jaarlijkse korting van f8000,- betekenen, wat volgens Wortel geen „groot structuurprobleem" kan worden genoemd. Hij vindt dan ook dat de uitvoerders van het sociaal econo misch structuuronderzoek (Buck Consultants) te gemakzuchtig zijn omgegaan met het signaleren van dit „probleem". „Enig doorvragen had genoemde getallen reeds in een eerder stadium boven water gebracht". Voor het IBN geldt het zelfde. „De werkgelegenheid en toekomstperspectieven voor dit soort instituten worden uiteraard niet bepaald aan de hand van dit soort bedragen", aldus Wortel. Volgens het rapport van het so ciaal economisch structuuronder zoek zou door de tarieven sprake zijn van „belemmeren van externe contacten met bedrijven en insti tuten op de vaste wal". Wortel wijst erop dat alle op Texel woo nachtige medewerkers van de in stituten als privépersoon met hun auto voor Texels tarief met de boot meekunnen. Daar kan het pro bleem dus niet zitten. Verder had hij van de NlOZ-directie gehoord dat de niet-Texelse medewerkers niet met de auto naar Texel reizen maar te voet of met de fiets gaan. Teso zal dan ook geen uitzonde ring te maken voor NIOZ en IBN. Dat zou bovendien onverstandig zijn bij de strijd tegen de tariefs harmonisatie voor vrachtverkeer. De huidige strikte regeling is zó beperkt wat betreft de totale om vang van de korting dat deze on der het „bagatelbeginsel" zou kunnen vallen. Als Teso de korting ook toekent aan NIOZ en IBN zul len andere bedrijven deze ook clai men, wat volgens Wortel voor het Ministerie van Economische Za ken onverteerbaar zal zijn. „Daar door zal de discussie rondom de tariefsharmonisatie weer oplaaien en is het niet uitgesloten dat het Texelse vrachttarief moet verdwij nen. Dat probleem staat niet in verhouding tot de geringe finan ciële problematiek waarmee NIOZ en IBN nu kampen". Een blauwe Ford Escort, die aan de Thijsselaan was geparkeerd, is door onbekenden beschadigd. Tussen 31 december en 3 januari is een diepe kras over de hele rechter zijkant aangebracht. De eigenaar, een 44-jarige inwoner van Den Burg, schat de schade op minimaal duizend gulden. Manege Akenburg houdt voor lief hebbers en beoefenaars van paar densport zondagmiddag nieuw jaarsreceptie in de kantine van de manege aan de Akenbuurtweg. De bijeenkomst duurt van 15.00 tot 17.00 uur. Plattegrond van het toekomstige museumterrein bij ..Flora". 1. beheerderswoning; 2. Garage; 3. Jutterij; 4. Scheepsarcheologie. 5. Werkplaats; 6 en 7. Magazijn; 8 Oud jut tersmuseum; 9. berging; 10. Ruimte voor wisselende exposities; 11. Expositieruimte; 12. Licht van Troost; 13. Reddings- en Loodswezen; 14. Oude tractoren en werktuigen; 15. Stationaire motoren; 16. Toiletgebouw; 17. Kantine; 18. Terras; 19. Entreegebouw; 20. Speelweide21. Buitenexpositie; 22. Parkeerterrein; 23. Toegangsweg vanaf de Cali forniëweg. (1 tm 11 betreft bestaande gebouwen). Een fout van Stadspost Den Helder zorgde ervoor dat 150 van de 700 klanten strafport moesten betalen voor de kerst- en nieuwjaarskaart van Reisburo Texel. In plaats van de kaarten te bezorgen, had de Stadspost ze in de PTT-bus gedeponeerd. Ongefrankeerd nog wel. Reis-ondernemer Joop Groen nam daarmee geen genoegen en laat de Stadspost voor de extra kosten opdraaien. Hij bood zijn klanten excuses aan en -in ruil voor de ingeleverde wens kaart met strafport- een klem relatiegeschenk (een koffer riem). Een klein aantal.gedu peerden" heeft inmiddels gereageerd. Mede door de hete zomer was 1994 geen geweldig museumjaar. Na jaren van stijgende aantallen kregen de Texelse trekpleisters EcoMare en het Maritiem en Jut tersmuseum te maken met een terugslag. „Heel vervelend", zegt directeur Jan Kuiper van de Stich ting Texels Museum. „Maar als je ziet welke klappen er zijn gevallen in de rest van het land, mogen wij onze handen dichtknijpen." Voor het eerst sinds de aanstelling van Kuiper als directeur, in 1986, werd hij geconfronteerd met een daling van het aantal bezoekers. „Dat is even wennen. Ik ben er best bezorgd over, het moet na tuurlijk geen trend worden. Het weer zal een rol hebben gespeeld. Niet alleen was het 's zomers min der druk, ook het voorseizoen bleef achter bij '93. Maar dat geldt voor het bezoek aan heel Texel. Het naseizoen kon de vergelijking met '93, dat trouwens een abso luut piekjaar was, wèl aan. Met de kerst was het zelfs druk, een leuk eindsprintje." Volgens Kuiper trokken de musea landelijk 20 tot 30 procent minder mensen. Enkelen beleefden zelfs een dramatische terugval van 75 procent. Daarmee vergeleken val len de Texelse cijfers inderdaad mee. Bij EcoMare kwamen afgelo pen jaar 247.744 betalende be zoekers. In het topjaar 1993 waren dat er nog 258.054. In de jaren '91 en '92 passeerde Eco Mare net het kwart miljoen. Precies 66.364 mensen namen een kijkje bij het Maritiem en Jut tersmuseum, ongeveer tien pro cent minder dan het jaar ervoor, toen nog 73.400 gasten over de vloer kwamen. Kuiper meent dat de schade voor het Oudeschilder museum beperkt is gebleven dankzij speciale activiteiten, zoals visroken, speurtochten, de Schans-excursies en de Teso- expositie. De Oudheidkamer in Den Burg kende een aanmerkelijke terugloop: de vrijwillige gidsen verwelkomden 5.331 bezoekers, tegen nog 6.378 in 1993. Wellicht zal daarin verbetering komen als komend seizoen een nieuwe ten- toonstelling wordt ingericht. Het Agrarisch en Wagenmuseum maakte een goed seizoen door, maar bleef qua aantal bezoekers eveneens steken onder dat van het voorgaande jaar. Eind septem ber noteerde men in De Waal de 10.000ste en toen na de herfstva kantie de balans werd opgemaakt, bleef men ongeveer duizend ach ter bij de recordscore van 12.500 in 1993. J VRIJDAG 6 JANUARI 1995

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 5