Cjrocn <2warLr cJ~exelin het harL. Documentaire Brandpunt is storm in glas water N Interessante fietsroutes in noord en zuid Texel 159 Teso-directeur: „Scheepvaartinspectie is hypocriet ummer „Als ratten in de val..." Straks acht tenten op boerenerven? Oproep: maakte Engels regiment oversteek in '45? VERDER IN DIT w Vlaming via gup en - goudvis naar de killivis w Anbo wil Kruiswerk op Texel houden w Terreinfietsers leggen eigen route aan w Verhuist de Gamma? w Voetbaltalent Kasper Zijm7 Skilder ondernemers Stemmingmaken bezorgd QVer museum Inbraak Onder de Pomp ROOKWORST texelseÜcourant UUirn mets 5PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10949 DINSDAG 10 JANUARI 1995 Jitgave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 102220) 62600. advertenties/abonnementen telefoon (02220) 62600, faxnr. (02220) 14111. Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, Mieloon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111 Redactie buiten werktijd Frans Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon (02220) 15472. Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /52,45 per half jaar; Los fl,45 „Het optreden van de Scheepvaartinspectie is hypocriet te noemen." Dat zegt Teso-directeur Rob Wortel, naar aanlei ding van de televisiedocumentaire over de veiligheid van Nederlandse zoute veren. Het verbaasde hemdat een woordvoerder van de inspectie sprak over het verbieden van verblijven in auto's tijdens de overtocht. „Ze zijn daar zelf bij het ontwerp van deze schepen mee akkoord ge gaan." Naar aanleiding van de rampen met de Herald of Free Enterprise en de Estonia had actualiteitenru briek Brandpunt van de KRO een reportage gemaakt over de veilig heid op de Nederlandse Wadden en Zeeuwse veerboten. Deze werd zondag uitgezonden. Tij dens het programma werd een woordvoerder van de Scheep vaartinspectie geconfronteerd met beelden van zwemvestkisten die waren afgesloten met split- pennen (rederij Doekseri) en pas sagiers die tijdens een overtocht in hun wagen op het autodek ble ven (Teso). De woordvoerder rea geerde met woorden als „levensbedreigende situaties" en „ratten in de val". Volgens de Te- sodirecteur slaat dat nergens op. „Storm in een glas water." Met kromme tenen heeft Wortel de Brandpuntuitzending gevolgd. „Op gebied van verblijven in auto's tijdens de overtocht is niets gere geld. De Scheepvaartinspectie heeft er nooit een punt van ge maakt. Maar plotseling zou er een onveilige situatie zijn? Dat is na tuurlijk een beetje vreemd." De verbazihg klinkt nog door in zijn stem. „We nodigen de inspec tie regelmatig uit, bijvoorbeeld als onze schepen voor onderhoud in dok gaan. Dan kunnen ze meteen de onderkant bekijken." Ongeveer eens per jaar komt iemand van de instantie langs, zowel aangekon digd als onaangekondigd. „Er zijn nog nooit opmerkingen gemaakt over de onveiligheid bij die gele genheden. Kijk, die splitpennetjes, waarmee bij Doeksen die zwem vestkisten zijn afgesloten, zitten er al jaren op. En niet zonder reden, want die dingen werden gestolen of overboord gegooid. Iedere in specteur had dat kunnen consta teren." Ook Teso heeft in het verleden wel eens problemen ge had met diefstal van zwemvesten, maar dat gebeurt de laatste tijd niet meer. Volgens dé bemanning van de boten komt dat omdat de zwemvesten in plastic zitten met tape er om heen, die overigens in geval van een ramp simpel is te verwijderen. De Tesokisten waarin de vesten zitten zijn wel open. Ook lopen de matrozen regelmatig een rondje ter controle. „Daar naast duurt een overtocht bij ons niet zo lang, dus hebben de men sen niet veel tijd om zich te verve len en rottigheid te verzinnen", aldus Wortel Geen maatregelen Teso gaat, naar aanleiding van de uitzending, op voorhand nog geen maatregelen treffen. Wortel: „Re gelgeving wordt niet via de televi sie gedaan. Als er werkelijk een gevaarlijke toestand is, moet dat uiteraard worden aangepakt. En wij zijn dan de eerste om er iets aan te doen. Ik wacht af waar de Scheepvaartinspectie mee komt. En als ze over een dag of drie nog niets van zich hebben laten horen, kom ik zelf in de lucht." Wortel is van mening dat de uit zending geen goed heeft gedaan aan het imago van de zoute veren. „Kijk, je kan het die televisiema kers niet kwalijk nemen. Die willen een spannend verhaal maken. Maar de Scheepvaartinspectie had wijzer moeten wezen en niet op basis van een paar videobeel den ineens regels mogen verzin nen." Hij denkt dat mensen die toch al wat angstig zijn voor een overtocht per boot een dergelijke uitzending wel eens als een laat ste druppel kunnen beschouwen, waardoor ze afzien van een reisje naar Texel. Veiligheid De Nederlandse zoute veren zijn De kisten met zwemvesten zijn bij Teso niet afgesloten. (Foto Dirk Kuiten B en W willen nog voor het ko mende zomerseizoen regelen dat het maximum aantal kampee- reenheden op boerenerven wordt uitgebreid van vijf naar acht. De gemeenteraad wordt voorgesteld dit mogelijk te maken door het ne men van een voorbereidings- besluit gevolgd door een artikel 19 procedure. Verruiming van kampeermogelijk- heden op boerenerven (a-blokken) was al neergelegd in het college programma. Voor het seizoen 1994 hadden agrarische organisa ties verzocht het plaatsen van acht kampeermiddelen „bij gedo gen" toe te staan, vooruitlopend op een definitieve regeling. Orga nisaties van logiesverstrekkers (TVL, Recron en de vereniging Kleine Logies Verstrekkers) wilden daar echter niet van weten, zodat het beter werd gevonden de zaak meteen formeel te regelen. Wat b en w betreft mogen alle huidige vergunninghouders drie extra kampeermiddelen plaatsen. Er wordt niet vooruit gelopen op het plan om in plaats van acht kam- peereenheden twee inpandige ap partementen te mogen stichten. De bestaande voorwaarden ten aanzien van kamperen bij de boe ren blijven ook in de nieuwe situa tie van kracht. Als de raad in de vergadering van 14 februari het voorbereidings- besluit heeft genomen, kan de eigenlijke procedure beginnen. In het kader daarvan kunnen bezwa ren worden ingediend waarover b en w en vervolgens de provincie beslissen. Worden de bezwaren van de hand gewezen, dan zou in de loop van mei de goedkeuring van de provincie binnen kunnen zijn, nog net voor het kampeer- seizoen. Hebben manschappen van het 49e West Yorkshire Reconnais sance Regiment in mei 1945 van uit Den Helder de oversteek naar Texel gemaakt? Op deze vraag wil de heer A.C Lind uit Alkmaar graag het antwoord. Als lid van de Binnenlandse Strijdkrachten ont moette hij in Limmen deze eerste geallieerde eenheid, die op weg was naar het noorden. Nu de her denking van 50 jaar bevrijding in aantocht is en Britse oud-strijders bijzonder veilig. Ze voldoen zelfs aan meer eisen dan de Scheep vaartinspectie oplegt. Wortel: „Wij eisen een zwaardere opleiding van ons personeel en we varen met zes man, in plaats van de vijf die door de inspectie worden voor gesteld. Maar zij vallen ineens over een splitpen, waar nota bene een verhaal achter zit..." Op gebied van veiligheid kennen de veerboten drie fases. In de eer ste plaats is het beleid gericht op voorkomen van gevaarlijke situa ties. Wortel: „Dat gebeurt door uitgebreide trainingen, gebruik van betrouwbare apparatuur en proce dures op het vaarwater. Zo heeft ieder schip van ons vier radars, twee op elke brug. Bovendien wordt de havendienst iedere keer ingeseind als een boot de haven in- of uitvaart." Evacuatie Ten tweede is in het ontwerp van de boten rekening gehouden met calamiteiten. Zelfs na een flinke aanvaring kunnen de Tesoboten in bijna alle gevallen nog een haven bereiken. „Wij hebben waterdichte compartimenten. Zelfs als er twee kapot zijn kan er nog worden door gevaren. We hebben ook twee aparte machinekamers." Evacuatie mag pas worden over wogen als er echt niets anders meer mogelijk is. Wortel: „Dat is het allerlaatste. Als er 1200 1300 mensen overboord springen in water met zo'n hevige stroming is het de vraag wat je ervan terug vindt. Er bestaan voor zo'n situatie trouwens wel weer goede ram- Tesodirecteur Wortel:... geen regelgeving via de televisie.... penplannen, waarbij wordt sa mengewerkt met instanties als de marine en de kustwacht. Maar dan praat je wel over een zeer ex treme calamiteit." Toch een lift? Pas als een Tesoboot drie lekke compartimenten zou oplopen en zeer sterk zou overhellen waar door de auto's naar één kant schuiven, kunnen passagiers in die wagens klem komen te zitten. Een bijna onmogelijke situatie, acht Wortel. „Bij hevige storm ma ken onze boten hooguit twee drie graden slagzij, terwijl ze 45 graden kunnen hebben. Bovendien zijn de vloeren zo stroef dat schui vende lading bijna niet kan. Maar als de Scheepvaartinspectie meent dat dit een reeel gevaar is, dan moeten ze hun regelgeving er op afstemmen." Als dat gebeurt heeft Teso wel meteen een probleem. Want waar moeten de ouderen, minder vali den en mensen in een ziekenauto dan naartoe? Wortel: „Tja, daar heb ik nog geen oplossing voor. Laten we eerst maar eens afwach ten waar de inspectie mee komt voor we discussie over de lift weer beginnen...." Hij voorziet nog meer toestanden als passagiers van de autodekken worden verbannen. „Moeten we wachten met varen tot iedereen eruit is? Moeten we mensen waarschuwen en zeggen dat ze voor eigen risico mogen blij ven zitten of moet het worden af gedwongen? En zo ja, mogen ze dan pas na het afmeren naar hun auto's? Allemaal nog niet helder." Wederom heeft een eigenaar van een vakantiewoning aan de Ko ningsweg bij de politie aangifte gedaan van een inbraak. Het „gil de" moet al in december een be zoek aan het huisje hebben gebracht. De eigenaar, een 55-jarige inwoner van De Lier, mist o.a. twee dekbedden f300,- een stereoset ter waarde van f800,- en twee luidsprekerboxen. Werner van der Meer van het be drijf Ensaco dat onder meer ram penbestrijdingsplannen maakt voor zoute veren is woedend over de uitzending. „Stemmingmake rij", briest hij. „De houding van de inspectie is totaal onbegrijpelijk. Er bestaat goed overleg tussen de re derijen en deze instantie en de on derlinge afspraken over veiligheidsmaatregelen gaan veel verder dan de wettelijke eisen. Al zes jaar komt de inspectie regel matig kijken op de schepen en nooit hebben ze iets gezegd. En dan zou er nu ineens een levens bedreigende situatie zijn? Belache lijk." Ensaco regelt in februari een uitgebreide veiligheidstraining voor het personeel van rederij Wa genborg, die onder andere de ver binding tussen Ameland en Hol- werd verzorgt. Deze plannen zijn aan de Scheepvaartinspectie voor gelegd. „Ze wéten hoeveel er aan veiligheid wordt gedaan. Hun ge loofwaardigheid is door deze uit zending in het geding. Als passagier van de zoute veren zou je door zoiets een gevoel van on behagen kunnen krijgen. En dat is volkomen onterecht, wat ze zijn zo veilig als wat." in mei a.s. samenkomen in Utrecht, probeert Lind alle histori sche informatie over het regiment te achterhalen. Volgens hem is het regiment, bijgenaamd „the Polar Bears", na Limmen verder getrok ken via Alkmaar naar Den Helder. Daar vernam men dat op Texel nog werd gevochten, hoewel de capi tulatie reeds een feit was. Als het regiment inderdaad het Marsdiep is overgestoken, is Lind ook be nieuwd naar eventuele ontmoetin gen met Texelaars en naar wat de Engelsen op Texel hebben gedaan. Reacties bij de redactie van Texel se Courant, of naar de heer Lind, Kennemerpark 22, 1811 DE Alk maar, tel. 072 114515. Ongeveer f30.000,- is gemoeid met de bewegwijzering van twee educatieve fietsroutes van elk on geveer 35 kilometer. Op zuidelijk Texel komt de „Thijsse-route" en in het noorden de „Eierlandrou- te". Beide routes voeren langs tal van natuurhistorische en cultuur historische bijzonderheden. Omdat ANWB en Provincie resp. f3000,- en f20.000,- bijdragen, kost het de gemeente slechts f7000,-. Het is de bedoeling de zuidelijke Thijsse-route nog voor het komen de zomerseizoen in gebruik te ne men, in het kader van het Thijssejaar. De Eierland-route volgt een jaar later. De routes zijn ontworpen in over leg tussen ANWB, de stichting Thijssejaar, de gemeente en fiets- verhuurster (tevens raadslid) Cor- rie Heyne-Dros. Het kwam goed uit dat de ANWB al plannen had voor een bewegwijzerde route; men zocht nog naar een instantie die daarin wilde investeren. Aan vankelijk werd alleen aan de zuide lijke Thijsseroute gedacht, maar de gemeente vond dat er ook in noordelijk Texel een interessante route moest komen. EcoMare be dacht toen twee trajecten, die elk in 2 a 2,5 uur gefietst kunnen wor den en langs zoveel mogelijk aan gegeven bezienswaardigheden voeren. Fietsers kunnen de route bereiken via een aanlooproute, die ook de mogelijkheid biedt een stuk af te snijden. Aangezien beide routes elkaar „raken" is het voor stoere wielrijders ook mogelijk beide rou tes in één keer te „doen". De fietsers worden geacht de rou tes linksom af te leggen, dus te gen de wijzers van de klok in. De ANWB geeft over het algemeen de voorkeur aan rechtsom in het belang van de verkeersveiligheid, maar op Texel kan het beter anders omdat het daar bijna altijd stevig waait uit het westen. Door link som te fietsen heeft men de wind in de rug in het open landschap en geniet men van de beschutting van bos en duin op het gedeelte waar de wind tegen zit. De routes zullen worden aangege ven met standaard zeshoekige Ondernemersvereniging Oude- schild, toont zich bezorgd over de toekomst van het Maritiem en Jut- tersmuseum (MJM), nu een aantal jutters op boerderij Flora een eigen museum wil starten. Voorzitter Annelies Jansen van de 67 leden tellende vereniging laat dit weten in een brief aan alle fracties van de gemeenteraad. De ondernemers beschouwen het MJM als een be langrijke toeristentrekker voor het dorp. „Bij ons groeit de angst dat er al verregaande stappen zijn on dernomen, zonder dat er bij nage dacht wordt wat dit voor directe en indirecte gevolgen zal hebben voor Oudeschilder", zo staat in de brief. De Texelse politiek spreekt zich volgende week woensdag voor het eerst over de kwestie uit. Het staat op de agenda van de raadscommissie ruimtelijk en huis vestingsbeleid, die vanaf 16.00 uur in het raadhuis vergadert. (ADVERTENTIE) ANWB-bordjes, zoveel mogelijk aangebracht op reeds bestaande lantaarn-en andere palen. Voor de Thijsseroute wordt door de Stich ting Thijssejaar een brochure (te koop voor f10,-) uitgebracht, waar in uitgebreid op de bezienswaar digheden wordt ingegaan. Hew jee 't ok hoord? Hoe veer ut al komme is met Tessel. Verleje week moest ik een gebo ren Kogenaar uutlegge hoe een kolk er uut siet. Jajet, dan hoef je over n' kalke- dotter helegaar nie te beginne. Je moet gewoon bij Hiaike zijn. GAS BESTELLEN, HIELKE BELLEN gasflessen en cilinders BRINK 6/POSTKANTOOR DE KOOG TEL. 27027, FAX 17482. (ADVERTENTIE) per stuk 250 gram van 229 VOOr Zie voor meer aanbiedingen onze advertentie op pagina 4 (ADVERTENTIE) C/rti! rrh it b* kirt. Het tracé van de Thijsseroute (zuid) en Eierlandroute. zoals voorlopig vastgesteld. De stippellijnen geven de aanlooproutes aan. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: drogisterijen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1