Cjrocn <2warLr cJ~exelin het harL.
Documentaire Brandpunt
is storm in glas water
N
Interessante fietsroutes
in noord en zuid Texel
159
Teso-directeur: „Scheepvaartinspectie is hypocriet
ummer
„Als ratten
in de val..."
Straks acht tenten
op boerenerven?
Oproep: maakte
Engels regiment
oversteek in '45?
VERDER
IN DIT
w Vlaming via gup en -
goudvis naar de killivis
w Anbo wil Kruiswerk
op Texel houden
w Terreinfietsers leggen
eigen route aan
w Verhuist de Gamma?
w Voetbaltalent Kasper Zijm7
Skilder ondernemers
Stemmingmaken bezorgd QVer museum
Inbraak
Onder de Pomp
ROOKWORST
texelseÜcourant
UUirn mets
5PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10949
DINSDAG 10 JANUARI 1995
Jitgave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
1791 AC Den Burg, telefoon 102220) 62600.
advertenties/abonnementen
telefoon (02220) 62600, faxnr. (02220) 14111.
Redactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
Mieloon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111
Redactie buiten werktijd Frans Hopman, Pater Witteplein
27, Den Burg, telefoon (02220) 15472.
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs /52,45 per half jaar; Los fl,45
„Het optreden van de Scheepvaartinspectie is hypocriet te
noemen." Dat zegt Teso-directeur Rob Wortel, naar aanlei
ding van de televisiedocumentaire over de veiligheid van
Nederlandse zoute veren. Het verbaasde hemdat een
woordvoerder van de inspectie sprak over het verbieden
van verblijven in auto's tijdens de overtocht. „Ze zijn daar
zelf bij het ontwerp van deze schepen mee akkoord ge
gaan."
Naar aanleiding van de rampen
met de Herald of Free Enterprise
en de Estonia had actualiteitenru
briek Brandpunt van de KRO een
reportage gemaakt over de veilig
heid op de Nederlandse Wadden
en Zeeuwse veerboten. Deze
werd zondag uitgezonden. Tij
dens het programma werd een
woordvoerder van de Scheep
vaartinspectie geconfronteerd
met beelden van zwemvestkisten
die waren afgesloten met split-
pennen (rederij Doekseri) en pas
sagiers die tijdens een overtocht
in hun wagen op het autodek ble
ven (Teso). De woordvoerder rea
geerde met woorden als
„levensbedreigende situaties" en
„ratten in de val". Volgens de Te-
sodirecteur slaat dat nergens op.
„Storm in een glas water."
Met kromme tenen heeft Wortel
de Brandpuntuitzending gevolgd.
„Op gebied van verblijven in auto's
tijdens de overtocht is niets gere
geld. De Scheepvaartinspectie
heeft er nooit een punt van ge
maakt. Maar plotseling zou er een
onveilige situatie zijn? Dat is na
tuurlijk een beetje vreemd."
De verbazihg klinkt nog door in
zijn stem. „We nodigen de inspec
tie regelmatig uit, bijvoorbeeld als
onze schepen voor onderhoud in
dok gaan. Dan kunnen ze meteen
de onderkant bekijken." Ongeveer
eens per jaar komt iemand van de
instantie langs, zowel aangekon
digd als onaangekondigd. „Er zijn
nog nooit opmerkingen gemaakt
over de onveiligheid bij die gele
genheden. Kijk, die splitpennetjes,
waarmee bij Doeksen die zwem
vestkisten zijn afgesloten, zitten er
al jaren op. En niet zonder reden,
want die dingen werden gestolen
of overboord gegooid. Iedere in
specteur had dat kunnen consta
teren." Ook Teso heeft in het
verleden wel eens problemen ge
had met diefstal van zwemvesten,
maar dat gebeurt de laatste tijd
niet meer. Volgens dé bemanning
van de boten komt dat omdat de
zwemvesten in plastic zitten met
tape er om heen, die overigens in
geval van een ramp simpel is te
verwijderen. De Tesokisten waarin
de vesten zitten zijn wel open.
Ook lopen de matrozen regelmatig
een rondje ter controle. „Daar
naast duurt een overtocht bij ons
niet zo lang, dus hebben de men
sen niet veel tijd om zich te verve
len en rottigheid te verzinnen",
aldus Wortel
Geen maatregelen
Teso gaat, naar aanleiding van de
uitzending, op voorhand nog geen
maatregelen treffen. Wortel: „Re
gelgeving wordt niet via de televi
sie gedaan. Als er werkelijk een
gevaarlijke toestand is, moet dat
uiteraard worden aangepakt. En
wij zijn dan de eerste om er iets
aan te doen. Ik wacht af waar de
Scheepvaartinspectie mee komt.
En als ze over een dag of drie nog
niets van zich hebben laten horen,
kom ik zelf in de lucht."
Wortel is van mening dat de uit
zending geen goed heeft gedaan
aan het imago van de zoute veren.
„Kijk, je kan het die televisiema
kers niet kwalijk nemen. Die willen
een spannend verhaal maken.
Maar de Scheepvaartinspectie
had wijzer moeten wezen en niet
op basis van een paar videobeel
den ineens regels mogen verzin
nen." Hij denkt dat mensen die
toch al wat angstig zijn voor een
overtocht per boot een dergelijke
uitzending wel eens als een laat
ste druppel kunnen beschouwen,
waardoor ze afzien van een reisje
naar Texel.
Veiligheid
De Nederlandse zoute veren zijn
De kisten met zwemvesten zijn bij Teso niet afgesloten.
(Foto Dirk Kuiten
B en W willen nog voor het ko
mende zomerseizoen regelen dat
het maximum aantal kampee-
reenheden op boerenerven wordt
uitgebreid van vijf naar acht. De
gemeenteraad wordt voorgesteld
dit mogelijk te maken door het ne
men van een voorbereidings-
besluit gevolgd door een artikel
19 procedure.
Verruiming van kampeermogelijk-
heden op boerenerven (a-blokken)
was al neergelegd in het college
programma. Voor het seizoen
1994 hadden agrarische organisa
ties verzocht het plaatsen van
acht kampeermiddelen „bij gedo
gen" toe te staan, vooruitlopend
op een definitieve regeling. Orga
nisaties van logiesverstrekkers
(TVL, Recron en de vereniging
Kleine Logies Verstrekkers) wilden
daar echter niet van weten, zodat
het beter werd gevonden de zaak
meteen formeel te regelen. Wat b
en w betreft mogen alle huidige
vergunninghouders drie extra
kampeermiddelen plaatsen. Er
wordt niet vooruit gelopen op het
plan om in plaats van acht kam-
peereenheden twee inpandige ap
partementen te mogen stichten.
De bestaande voorwaarden ten
aanzien van kamperen bij de boe
ren blijven ook in de nieuwe situa
tie van kracht.
Als de raad in de vergadering van
14 februari het voorbereidings-
besluit heeft genomen, kan de
eigenlijke procedure beginnen. In
het kader daarvan kunnen bezwa
ren worden ingediend waarover b
en w en vervolgens de provincie
beslissen. Worden de bezwaren
van de hand gewezen, dan zou in
de loop van mei de goedkeuring
van de provincie binnen kunnen
zijn, nog net voor het kampeer-
seizoen.
Hebben manschappen van het
49e West Yorkshire Reconnais
sance Regiment in mei 1945 van
uit Den Helder de oversteek naar
Texel gemaakt? Op deze vraag wil
de heer A.C Lind uit Alkmaar
graag het antwoord. Als lid van de
Binnenlandse Strijdkrachten ont
moette hij in Limmen deze eerste
geallieerde eenheid, die op weg
was naar het noorden. Nu de her
denking van 50 jaar bevrijding in
aantocht is en Britse oud-strijders
bijzonder veilig. Ze voldoen zelfs
aan meer eisen dan de Scheep
vaartinspectie oplegt. Wortel: „Wij
eisen een zwaardere opleiding van
ons personeel en we varen met
zes man, in plaats van de vijf die
door de inspectie worden voor
gesteld. Maar zij vallen ineens over
een splitpen, waar nota bene een
verhaal achter zit..."
Op gebied van veiligheid kennen
de veerboten drie fases. In de eer
ste plaats is het beleid gericht op
voorkomen van gevaarlijke situa
ties. Wortel: „Dat gebeurt door
uitgebreide trainingen, gebruik van
betrouwbare apparatuur en proce
dures op het vaarwater. Zo heeft
ieder schip van ons vier radars,
twee op elke brug. Bovendien
wordt de havendienst iedere keer
ingeseind als een boot de haven
in- of uitvaart."
Evacuatie
Ten tweede is in het ontwerp van
de boten rekening gehouden met
calamiteiten. Zelfs na een flinke
aanvaring kunnen de Tesoboten in
bijna alle gevallen nog een haven
bereiken. „Wij hebben waterdichte
compartimenten. Zelfs als er twee
kapot zijn kan er nog worden door
gevaren. We hebben ook twee
aparte machinekamers."
Evacuatie mag pas worden over
wogen als er echt niets anders
meer mogelijk is. Wortel: „Dat is
het allerlaatste. Als er 1200
1300 mensen overboord springen
in water met zo'n hevige stroming
is het de vraag wat je ervan terug
vindt. Er bestaan voor zo'n situatie
trouwens wel weer goede ram-
Tesodirecteur Wortel:... geen regelgeving
via de televisie....
penplannen, waarbij wordt sa
mengewerkt met instanties als de
marine en de kustwacht. Maar
dan praat je wel over een zeer ex
treme calamiteit."
Toch een lift?
Pas als een Tesoboot drie lekke
compartimenten zou oplopen en
zeer sterk zou overhellen waar
door de auto's naar één kant
schuiven, kunnen passagiers in
die wagens klem komen te zitten.
Een bijna onmogelijke situatie,
acht Wortel. „Bij hevige storm ma
ken onze boten hooguit twee
drie graden slagzij, terwijl ze 45
graden kunnen hebben. Bovendien
zijn de vloeren zo stroef dat schui
vende lading bijna niet kan. Maar
als de Scheepvaartinspectie
meent dat dit een reeel gevaar is,
dan moeten ze hun regelgeving er
op afstemmen."
Als dat gebeurt heeft Teso wel
meteen een probleem. Want waar
moeten de ouderen, minder vali
den en mensen in een ziekenauto
dan naartoe? Wortel: „Tja, daar
heb ik nog geen oplossing voor.
Laten we eerst maar eens afwach
ten waar de inspectie mee komt
voor we discussie over de lift weer
beginnen...." Hij voorziet nog meer
toestanden als passagiers van de
autodekken worden verbannen.
„Moeten we wachten met varen
tot iedereen eruit is? Moeten we
mensen waarschuwen en zeggen
dat ze voor eigen risico mogen blij
ven zitten of moet het worden af
gedwongen? En zo ja, mogen ze
dan pas na het afmeren naar hun
auto's? Allemaal nog niet helder."
Wederom heeft een eigenaar van
een vakantiewoning aan de Ko
ningsweg bij de politie aangifte
gedaan van een inbraak. Het „gil
de" moet al in december een be
zoek aan het huisje hebben
gebracht. De eigenaar, een
55-jarige inwoner van De Lier,
mist o.a. twee dekbedden f300,-
een stereoset ter waarde van
f800,- en twee luidsprekerboxen.
Werner van der Meer van het be
drijf Ensaco dat onder meer ram
penbestrijdingsplannen maakt
voor zoute veren is woedend over
de uitzending. „Stemmingmake
rij", briest hij. „De houding van de
inspectie is totaal onbegrijpelijk. Er
bestaat goed overleg tussen de re
derijen en deze instantie en de on
derlinge afspraken over
veiligheidsmaatregelen gaan veel
verder dan de wettelijke eisen. Al
zes jaar komt de inspectie regel
matig kijken op de schepen en
nooit hebben ze iets gezegd. En
dan zou er nu ineens een levens
bedreigende situatie zijn? Belache
lijk." Ensaco regelt in februari een
uitgebreide veiligheidstraining
voor het personeel van rederij Wa
genborg, die onder andere de ver
binding tussen Ameland en Hol-
werd verzorgt. Deze plannen zijn
aan de Scheepvaartinspectie voor
gelegd. „Ze wéten hoeveel er aan
veiligheid wordt gedaan. Hun ge
loofwaardigheid is door deze uit
zending in het geding. Als
passagier van de zoute veren zou
je door zoiets een gevoel van on
behagen kunnen krijgen. En dat is
volkomen onterecht, wat ze zijn zo
veilig als wat."
in mei a.s. samenkomen in
Utrecht, probeert Lind alle histori
sche informatie over het regiment
te achterhalen. Volgens hem is het
regiment, bijgenaamd „the Polar
Bears", na Limmen verder getrok
ken via Alkmaar naar Den Helder.
Daar vernam men dat op Texel nog
werd gevochten, hoewel de capi
tulatie reeds een feit was. Als het
regiment inderdaad het Marsdiep
is overgestoken, is Lind ook be
nieuwd naar eventuele ontmoetin
gen met Texelaars en naar wat de
Engelsen op Texel hebben gedaan.
Reacties bij de redactie van Texel
se Courant, of naar de heer Lind,
Kennemerpark 22, 1811 DE Alk
maar, tel. 072 114515.
Ongeveer f30.000,- is gemoeid
met de bewegwijzering van twee
educatieve fietsroutes van elk on
geveer 35 kilometer. Op zuidelijk
Texel komt de „Thijsse-route" en
in het noorden de „Eierlandrou-
te". Beide routes voeren langs tal
van natuurhistorische en cultuur
historische bijzonderheden.
Omdat ANWB en Provincie resp.
f3000,- en f20.000,- bijdragen,
kost het de gemeente slechts
f7000,-.
Het is de bedoeling de zuidelijke
Thijsse-route nog voor het komen
de zomerseizoen in gebruik te ne
men, in het kader van het
Thijssejaar. De Eierland-route
volgt een jaar later.
De routes zijn ontworpen in over
leg tussen ANWB, de stichting
Thijssejaar, de gemeente en fiets-
verhuurster (tevens raadslid) Cor-
rie Heyne-Dros. Het kwam goed
uit dat de ANWB al plannen had
voor een bewegwijzerde route;
men zocht nog naar een instantie
die daarin wilde investeren. Aan
vankelijk werd alleen aan de zuide
lijke Thijsseroute gedacht, maar
de gemeente vond dat er ook in
noordelijk Texel een interessante
route moest komen. EcoMare be
dacht toen twee trajecten, die elk
in 2 a 2,5 uur gefietst kunnen wor
den en langs zoveel mogelijk aan
gegeven bezienswaardigheden
voeren.
Fietsers kunnen de route bereiken
via een aanlooproute, die ook de
mogelijkheid biedt een stuk af te
snijden. Aangezien beide routes
elkaar „raken" is het voor stoere
wielrijders ook mogelijk beide rou
tes in één keer te „doen".
De fietsers worden geacht de rou
tes linksom af te leggen, dus te
gen de wijzers van de klok in. De
ANWB geeft over het algemeen
de voorkeur aan rechtsom in het
belang van de verkeersveiligheid,
maar op Texel kan het beter anders
omdat het daar bijna altijd stevig
waait uit het westen. Door link
som te fietsen heeft men de wind
in de rug in het open landschap en
geniet men van de beschutting
van bos en duin op het gedeelte
waar de wind tegen zit.
De routes zullen worden aangege
ven met standaard zeshoekige
Ondernemersvereniging Oude-
schild, toont zich bezorgd over de
toekomst van het Maritiem en Jut-
tersmuseum (MJM), nu een aantal
jutters op boerderij Flora een eigen
museum wil starten. Voorzitter
Annelies Jansen van de 67 leden
tellende vereniging laat dit weten
in een brief aan alle fracties van de
gemeenteraad. De ondernemers
beschouwen het MJM als een be
langrijke toeristentrekker voor het
dorp. „Bij ons groeit de angst dat
er al verregaande stappen zijn on
dernomen, zonder dat er bij nage
dacht wordt wat dit voor directe
en indirecte gevolgen zal hebben
voor Oudeschilder", zo staat in de
brief. De Texelse politiek spreekt
zich volgende week woensdag
voor het eerst over de kwestie uit.
Het staat op de agenda van de
raadscommissie ruimtelijk en huis
vestingsbeleid, die vanaf 16.00
uur in het raadhuis vergadert.
(ADVERTENTIE)
ANWB-bordjes, zoveel mogelijk
aangebracht op reeds bestaande
lantaarn-en andere palen. Voor de
Thijsseroute wordt door de Stich
ting Thijssejaar een brochure (te
koop voor f10,-) uitgebracht, waar
in uitgebreid op de bezienswaar
digheden wordt ingegaan.
Hew jee 't ok hoord? Hoe veer ut
al komme is met Tessel.
Verleje week moest ik een gebo
ren Kogenaar uutlegge hoe een
kolk er uut siet.
Jajet, dan hoef je over n' kalke-
dotter helegaar nie te beginne.
Je moet gewoon bij Hiaike zijn.
GAS BESTELLEN, HIELKE BELLEN
gasflessen en cilinders
BRINK 6/POSTKANTOOR
DE KOOG TEL. 27027, FAX 17482.
(ADVERTENTIE)
per stuk 250 gram
van 229 VOOr
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 4
(ADVERTENTIE)
C/rti! rrh it b* kirt.
Het tracé van de Thijsseroute (zuid) en Eierlandroute. zoals voorlopig vastgesteld. De
stippellijnen geven de aanlooproutes aan.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
drogisterijen