Cjrocn r£wartsJ~exeU in het hart.
Oudeschild niet blij
met vertrek jutters
Vaarverbod van drie
weken voor schipper
Lobbyen bij raadsfracties"
Oudeschild
„belangrijke
alsnog
haven'
Handen uit
de mouwen
Uitspraak aanvaring TX 19:
ummer
Over de kop
Herinneringen aan
Jac. P. Thijsse
VERDER
IN Dl
Fietsende Wout zag
Texel groeien 2
w Jan Plaatje ruimt op 5
s>f Lancaster als eerbetoon 5
Aanwinst voor
agrarisch museum
Drankrijder
Tien voor Texel:
„Waarom mogen
jutters méér?"
Onder de Pomp
Bestemmingsplan
De Koog ter visie
^{orszel
Ramp
Brief veerdiensten
over tv-uitzending
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10950
VRIJDAG 13 JANUARI 1995
Ook Erna Eelman brak een lans
voor de Oudeschilder haven. De
rode draad in haar betoog is dat
het IBW niet mag leiden tot méér
economische beperkingen voor de
eilanden. Daarbij gaat het niet al
leen om de beroepsvisserij, maar
ook om de pleziervaart en water-
recreatie. Verlenging van de ha
venmond is nodig, zowel met het
oog op de economische belangen
als de veiligheid. Eelman wees er
op dat deze argumenten voor Pro
vinciale Staten van Noordholland
reden waren om het streekplan
Noordholland-Noord zodanig aan
te passen, dat uitbreiding van de
haven planologisch mogelijk is. Zij
vroeg daarom woensdag om in
het IBW dezelfde tekst als in het
streekplan op te nemen. De gede
puteerden gingen daarmee
akkoord.
Over de andere punten die door de
Texelse vertegenwoordigers naar
voren werden gebracht, deden de
provinciebestuurders geen uit
spraak. Ook de burgemeester van
Ameland, die namens alle eilan
den pleitte voor o.a. historisch me
degebruik, het niet beperken van
economische activiteiten en ver
groting van de jachthavens, kreeg
geen toezegging. De Staten van
Groningen en Friesland gaan in fe
bruari over tot vaststelling.
Een 34-jarige automobiliste uit
Den Hoorn is woensdagmorgen
op de Hoornderweg uit de bocht
gevlogen. Ter hoogte van de Oude
Kamp kwam ze door gladheid
naast de weg, waarna de wagen
op de kop in de sloot raakte. De
vrouw bleef ongedeerd.
De „zoute veren" Teso, Doeksen
(Vlieland en Terschelling), Wagen
borg (Ameland en Schiermonni
koog) en PSD (Zeeland) hebben
een boze brief geschreven aan de
minister van Verkeer en Wa
terstaat over het optreden van de
Scheepvaartinspectie (SI) in de
Brandpunt-uitzending van afgelo
pen zondag. In de brief staat dat
de directies zich hebben gestoord
aan de uitlatingen van de Sl-
woordvoerder. De SI was volgens
de veerdiensten bekend met de
„onthullende" feiten, die in de tv-
reportage werden getoond, met
name dat passagiers in hun auto's
blijven zitten tijdens de overtocht.
De veerdiensten vinden het daar
om vreemd dat de SI op tv de in
druk heeft gewekt dat er
maatregelen nodig zijn. De direc
ties dringen in de brief aan op
overleg met de SI.
In het kader van het Thijsse-
jaar zoekt de redactie mensen
die herinneringen bewaren
aan dr. Jac. P. Thijsse. Wel
licht zijn er nog Texelaars die
de beroemde natuurkenner
persoonlijk hebben gekend;
op hun reacties stellen wij ho
ge prijs. Anderen weten mis
schien verhalen of anekdotes
„uit de overlevering". Ook
knipsels en foto's zijn bijzon
der welkom. Ons kantoor is
bereikbaar via tel. 62620, vra
gen naar Frans Hopman (bui
ten werktijd tel. 15472).
De redactie.
Wie durft nog te beweren dat
er in De Koog geen gemeen
schapszin bestaat? Wie
woensdag een kijkje nam in
de voormalige hof van de R.K.
kerk kon zien dat tientallen
Kogers zich het vuur uit de
sloffen liepen bij het storten
van een betonnen vloer van
260 vierkante meter. De hof
wordt straks het recreatiege
deelte van het dorpshuis. Met
succes was op de vrijwilligers
een beroep gedaan door voor
zitter Frits Ag ter van de dorps-
commissie. Gratis arbeid is
hard nodig om dorpshuispro-
jekt financieel rond te krijgen.
Alvorens het storten van het
beton kon beginnen, werden
de oude betontegels en 75
m3 zand verwijderd. Vervol
gens werd een laag isolerend
piepschuim aangebracht,
daarop kwam de ijzeren wa
pening en vanaf acht uur
woensdagochtend was een
man of twintig in touw (foto)
met het gieten van het beton
(met extra korting geleverd
oor Rabdat met kruiwagens
vanuit een silo werd aange
voerd. Het was zwaar werk,
maar dank zij een goede orga
nisatie liep alles op rolletjes en
zat de 13 centimeter dikke
vloer er kort na de middag in.
De Koger gemeenschap moet
zelf 10% van de totale kosten
van het dorpshuis op tafel leg
gen, wat neerkomt op
f110.000,-. De dorpscommis
sie heeft de afgelopen jaren
daarvoor al een potje weten te
vormen van f65.000,-. Om de
rest bij elkaar te krijgen wor
den acties gevoerd, waaron
der een symbolische
stoelenverkoop waarvoor de
Kogers huis aan huis zullen
worden benaderd.
iFoto Harry de GraafI
Een 54-jarige Texelse Noordzee
visser is door de Raad voor de
Scheepvaar schuldig bevonden
aan de aanvaring tussen de kotter
TX 19 en het Bahamaanse contai
nerschip „Yolande Delmas", afge
lopen zomer. De schipper, die op
het moment van de botsing
wacht hield op de brug, kreeg een
vaarverbod van drie weken op
gelegd.
De Raad verwijt de schipper dat
hij heeft verzuimd een goede
wachtindeling op te stellen. „Hij
heeft onverantwoord lang de
wacht op de brug gedaan, waar
door de kwaliteit van zijn taak is
beïnvloed. De schipper heeft on
voldoende uitgekeken en niet ge
noeg waakzaamheid betracht, en
daardoor heeft hij de veiligheid
van zijn bemanning ernstig in ge
vaar gebracht", oordeelt de Raad.
Uit verklaringen blijkt dat de Texe
laar, na een drukke visweek, al bij
na acht uur in touw was toen hij
op 9 juli 1994 om 04.00 uur de
scheepvaartroute ten westen van
Texel ging kruisen. „Hoewel hij
zich niet moe voelde, kan het niet
anders zijn dan dat hij zich toch in
een staat van vermoeidheid moet
hebben bevonden. Eén van de ge
vaarlijke bijverschijnselen is, dat
men dit niet perse zelf in de gaten
heeft."
Verdiept
Het zicht was goed en de schipper
liet blijken dat hij de andere sche
pen in de gaten hield, want hij
week uit voor een ander schip.
„Daarna raakte hij echter verdiept
in het met de kijker gadeslaan van
de lichten van een vaartuig aan
bakboord. Vervolgens legde hij zijn
kijker neer en keer weer naar vo
ren. De schipper had toen nog
niets gezien of gehoord van het
aan stuurboord naderende contai
nerschip, dat hij pas opmerkte
toen de aanvaring niet meer te
vermijden was."
Mogelijk hebben ook de hoog op-
getopte gieken het uitzicht vanaf
de brug beperkt. De Raad advi
seert daarom -ook bij goed weer
de gieken niet hoger dan circa 60
graden op te toppen.
Voorts meent de Raad dat de
schipper wegens het goede zicht
onvoldoende op de radar heeft ge
keken en zich heeft laten afleiden
door de vele lichten van het ande
re vaartuig dat hij door de kijker in
de gaten hield.
Ander niet schuldig
De „Yolande Delmas" draagt vol
gens de Raad geen schuld. Hoe
wel de Raad niet heeft kunnen
vaststellen of het containerschip
voldoende heeft gedaan om de TX
19 te waarschuwen, staat vast dat
dit schip de kotter vooraf goed
heeft geplot en op de hoogte was
van koers en vaart van de TX 19.
„Mede omdat het op de grote
vaart bekend is dat vissersvaartui
gen veelal in een laat stadium uit
wijken, acht de Raad de „Yolande
Delmas" niet schuldig aan het pas
op het laatste ogenblik reageren
door stuurboord-uit te gaan. Deze
manoeuvre heeft de kotter behoed
voor het worden overvaren."
Naast het vaarverbod voor de
schipper doet de Raad nog een
aanbeveling: ,,ln drukke vaarwa
ters (speciaal nabij en in verkeers-
scheidingstelsels) dienen twee
man op de brug te zijn. Eén man
om de radar te observeren en één
man als visuele uitkijk."
Een 22-jarige automobilist die
dinsdagavond na een blaastest op
de hallerweg in overtreding bleek
te zijn, kon gelijk afrekenen* Om
dat hij slechts een weinig teveel
alcohol op had kwam hij er met
een boete van f320,- en een rijver
bod vanaf.
„Onbegrijpelijk dat b en w zo
makkelijk medewerking verlenen
aan de bestemmingswijziging van
boerderij Flora." Aldus het
bestuur van Tien voor Texel in een
reactie op de plannen om aan de
Pontweg een tweede juttersmu-
seum te beginnen. Het bestuur
heeft, in aanloop naar de cruciale
commissievergadering a.s.
woensdag, inmiddels met enkele
raadsfracties contact op
genomen.
„Er zijn nog wel tientallen Texe
laars, die net als de jutters wat
leuks zouden willen beginnen op
een boerderij", stelt bestuurslid
Menno Stam. „Waarom mogen de
jutters méér dan een ander? Om
een uit de hand gelopen ruzie te
sussen?"
Het bestuur heeft volgens Stam
de indruk dat het college met
twee maten meet. „De één mag
niks, terwijl bij de ander alles is
toegestaan. Als je de tekeningen
ziet, dan is er sprake van een rigo-
reuze verandering. Wij vrezen dat
als Flora een M-(museum)bestem-
ming krijgt, er op den duur een
klein pretpark kan ontstaan."
Daarnaast waarschuwt het Tien
voor Texel-bestuur voor de finan
ciële gevolgen, zowel voor de ove
rige musea als de gemeente.
(ADVERTENTIE)
Hew jee 't ok hoord? Stropen is
gien kunst, de kunst is de kniene
uut hun holen te lokke.
Jajet, dat is dan bee Knippenberg
prima lukt.
J* mcni gewoon bij HieDce zijn.
EL-VET Electrocar,
reeds 1000 km gereden.
De energiekosten tot nu toe f4,80.
Nog geen cent p/km
BRINK 6/POSTKANTOOR
DE KOOG TEL. 27027, FAX 17482.
Jltgave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
1791 AC Den Burg, telefoon (02220) 62600.
idvertenties/abonnementen
alefoon (02220) 62600, faxnr. (02220) 14111.
ledactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
:elefoon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111.
ledactie buiten werktijd Frans Hopman, Pater Witteplein
27, Den Burg, telefoon (02220) 15472.
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G bank nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs ƒ52,45 per half jaar; Los ƒ1,45
Inwoners van Oudeschild zijn helemaal niet blij met het ver
trek van de jutters uit het museum in hun dorp. Dat bleek
dinsdag tijdens de jaarlijkse vergadering van de dorpscom
missie met het college van b en w. Wethouder Daan Schil
ling wees erop dat het niets uitmaakt of er wel of geen
nieuw museum voor de jutters op „Flora" komt. De jutters
willen hun spullen evengoed uit Oudeschild weghalen.
Enkele bewoners reageerden ron
duit verbolgen op het besluit van
het college mee te werken aan
een nieuw museum voor de jutters
aan de Pontweg. Ze vinden het
schandalig dat veel vrijwilligers
zich hebben ingezet om het mu
seum in Oudeschild tot iets moois
te maken en dat daar nu zomaar
een deel uit verdwijnt. De angst
bestaat dat dit arbeidsplaatsen
gaat kosten. In het Maritiem en
Juttersmuseum werken momen
teel acht betaalde krachten.
Tevens zijn de „Skilders" bang dat
een extra museum met ongeveer
hetzelfde expositie-karakter teveel
een zuigende werking heeft, zodat
er minder mensen naar het dorp
komen. Wethouder Schilling wees
erop dat de raad zich ook nog over
het museumverhaal moet buigen
en dat het dus nog helemaal niet
zeker is of aan de Pontweg een
nieuw juttersmuseum komt. Ruud
Boom riep dorpsgenoten op hun
politieke vertegenwoordigers te
bellen en te laten weten wat ze er
van vinden. „De jutters lobbyen
voortdurend bij de politiek, dus
moeten wij dat ook maar doen."
Overigens zal Gemeentewerken
onderzoeken of bij de ingang van
het museum in Oudeschild een in-
/uitstapplaats voor bussen kan
worden gemaakt. Nu blijven tou
ringcars half op de weg staan, wat
gevaarlijke situaties oplevert.
Drempels
Verkeersremmende maatregelen
in het dorp leverden veel stof tot
discussie. Bewoners van de De
Wittstraat hadden gevraagd om
een woonerf-regeling, maar dat
wil de gemeente niet. Wel zal een
dertig kilometerzone worden inge
voerd, aangevuld met snelheids-
remmende maatregelen. De aard
daarvan zal met de bewoners in
klein comité worden doorgepraat.
Anneke van Mil, beheerder van
het dorpshuis, heeft actie gevoerd
om de hardrijders op het Bolwerk
aan de kaak te stellen. Ze heeft
schriften rondgestuurd waarin
omwonenden hun afkeuring heb
ben genoteerd. Wethouder Poster
bleek ze allemaal gelezen te heb
ben. „Eén van de mensen vond
het de beste oplossing als daar
voortaan alleen nog achteruit
wordt gereden... Dat lijkt met toch
wat te gevaarlijk met die vracht
wagens", aldus de wethouder.
Wethouder Schilling vond de zaak
echter wel zo belangrijk dat hij be
loofde dat vóór het seizoen maat
regelen zullen worden genomen.
Drempels zijn uit den boze, omdat
de route wordt gebruikt door
vrachtwagens die naar het in
dustrieterrein worden geleid.
Schilling dacht aan wegversmal
lingen waarbij de fietsers wel ge
woon rechtuit kunnen, zodat ze
niet in de knel raken. De bewoners
willen vooral graag meer snelheid
scontroles door de politie.
Op het bewuste stuk weg komen
ook nog enige zijwegen uit. Ver
warrend is dat die eigenlijk voor
rang hebben, terwijl de aan de
zelfde kant gelegen afritten van
parkeerterreintjes dat niet hebben.
Ook daar zal iets aan worden
gedaan.
Kadootje
De politici, die zonder de burge
meester en wethouder Nel Eelman
naar Oudeschild waren gekomen,
zegden nog een „bevrijdingska-
dootje" toe. leder Texels dorp
krijgt ƒ500,- plus 50 cent per in-
Lees verder pagina 5
bevolking van Oudeschild wil de jutters liever bij het museum houden.
Waarover zullen we het van
daag hebbenHet moet een
onderwerp zijn, dat een breed
publiek raakt, spraakmakend
is, maar vooral hoge kijkcijfers
scoort. Bosnië, Prinses Diana,
Romario, Jomanda of het ge
heime sexleven van Bill Clin
ton? Nee, nee. Een ramp, dat
doet het altijd en als die er
niet is, een bijna-ramp, want
die kun je zelf creëren. Iets
met water? Verdomd ja, dèt is
het. Een dramatische
scheepsramp met een veer
boot in de Nederlandse wate
ren. Denk aan die 900 doden
in de Oostzee in september en
projecteer dat op de Wadden
zee. Fantastisch, doen we. Je
zet een onopvallend mannetje
op zo'n pont, met een verbor
gen camera, op zoek naar al
les wat maar enigszins
verdacht is of wat we niet be
grijpen. Daarna confronteren
we de scheepvaartinspectie
met onze indringende reporta
ge en dwingen ijzersterke uit
spraken en keiharde
toezeggingen af. Onder aan
wezigheid van de camera zeg
gen ze meestal precies wat
wij willen horen. „Als ratten in
de val, veerdiensten onveilig,
rampen niet uitgesloten..."
Ach, de echte deskundigen en
tienduizenden passagiers we
ten wel beter. Dit was Brand
hout, goedenavond...
Horszei
In het Interprovinciaal Beleidsplan
Waddenzeegebied (IBW) zal de
haven van Oudeschild toch wor
den aangemerkt als „belangrijke
haven". Deze toezegging deden
woensdag de gedeputeerden van
Noordholland, Friesland en Gro
ningen tijdens een hoorzitting in
Leeuwarden. Een succes voor de
sprekers Dick Drijver (Texels Be
lang) en Erna Eelman-van der Kooi
(VVD).
Drijver, die samen met fractiege
note Corrie Heijne-Dros naar Fries
land was afgereisd, wees er in zijn
drie minuten spreektijd op dat Ou
deschild niet voorkwam op een
lijst van belangrijke Waddenha
vens. Het bevreemdde hem dat
een vergelijkbare haven als Den
Oever wél op de lijst staat, naast
grotere havens als Den Helder,
Harlingen en Delfzijl. De Texelaar
trok een vergelijking tussen Den
Oever en Oudeschild, waaruit
bleek dat de Texelse vissershaven
qua omzet en economische activi
teiten niet voor de Wieringer basis
onderdoet.
Geen beperkingen
Texels Belang, gesteund door de
Texelse vfesersvereniging DETV,
vindt het van belang dat Oude
schild dezelfde status krijgt met
het oog op eventuele toekomstige
ontwikkelingen. Daarbij wordt ge
dacht aan verbreding van de ha
venmond, uitbreiding van de
(jacht)haven en eventuele nieuwe
activiteiten, waarvoor planologi
sche medewerking van de provin
cie nodig is. Als Oudeschild
eenmaal als belangrijke haven is
aangemerkt, zou er makkelijker
medewerking kunnen worden
verleend.
Vanaf 16 januari a.s. ligt het
ontwerp-bestemmingsplan De
Koog vier weken ter inzage op de
afdelingruimtelijke ordening van
het gemeentehuis (kamer 0.15).
Het plangebied betreft het nu gel
dende bestemmingsplan, aange
vuld met het gebied dat is
omsloten door de Kamperfoelie-
weg, Mienterglop en Boodtlaan
(o.a. Stappeland). In het plan is o.a.
een nadere invulling van het zg.
„middengebied" en de uitbreidin
gen aan de Nikadel opgenomen.
Komende maand kan ieder zijn of
haar zienswijze (voorheen „be
zwaarschrift") tegen het plan in
dienen bij de gemeenteraad en
later eventueel mondeling toelich
ten tijdens een vergadering van de
raadscommissie ruimtelijk en huis
vestingsbeleid.