Cjrocn r£wartsJ~exeU in het hart. Oudeschild niet blij met vertrek jutters Vaarverbod van drie weken voor schipper Lobbyen bij raadsfracties" Oudeschild „belangrijke alsnog haven' Handen uit de mouwen Uitspraak aanvaring TX 19: ummer Over de kop Herinneringen aan Jac. P. Thijsse VERDER IN Dl Fietsende Wout zag Texel groeien 2 w Jan Plaatje ruimt op 5 s>f Lancaster als eerbetoon 5 Aanwinst voor agrarisch museum Drankrijder Tien voor Texel: „Waarom mogen jutters méér?" Onder de Pomp Bestemmingsplan De Koog ter visie ^{orszel Ramp Brief veerdiensten over tv-uitzending OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10950 VRIJDAG 13 JANUARI 1995 Ook Erna Eelman brak een lans voor de Oudeschilder haven. De rode draad in haar betoog is dat het IBW niet mag leiden tot méér economische beperkingen voor de eilanden. Daarbij gaat het niet al leen om de beroepsvisserij, maar ook om de pleziervaart en water- recreatie. Verlenging van de ha venmond is nodig, zowel met het oog op de economische belangen als de veiligheid. Eelman wees er op dat deze argumenten voor Pro vinciale Staten van Noordholland reden waren om het streekplan Noordholland-Noord zodanig aan te passen, dat uitbreiding van de haven planologisch mogelijk is. Zij vroeg daarom woensdag om in het IBW dezelfde tekst als in het streekplan op te nemen. De gede puteerden gingen daarmee akkoord. Over de andere punten die door de Texelse vertegenwoordigers naar voren werden gebracht, deden de provinciebestuurders geen uit spraak. Ook de burgemeester van Ameland, die namens alle eilan den pleitte voor o.a. historisch me degebruik, het niet beperken van economische activiteiten en ver groting van de jachthavens, kreeg geen toezegging. De Staten van Groningen en Friesland gaan in fe bruari over tot vaststelling. Een 34-jarige automobiliste uit Den Hoorn is woensdagmorgen op de Hoornderweg uit de bocht gevlogen. Ter hoogte van de Oude Kamp kwam ze door gladheid naast de weg, waarna de wagen op de kop in de sloot raakte. De vrouw bleef ongedeerd. De „zoute veren" Teso, Doeksen (Vlieland en Terschelling), Wagen borg (Ameland en Schiermonni koog) en PSD (Zeeland) hebben een boze brief geschreven aan de minister van Verkeer en Wa terstaat over het optreden van de Scheepvaartinspectie (SI) in de Brandpunt-uitzending van afgelo pen zondag. In de brief staat dat de directies zich hebben gestoord aan de uitlatingen van de Sl- woordvoerder. De SI was volgens de veerdiensten bekend met de „onthullende" feiten, die in de tv- reportage werden getoond, met name dat passagiers in hun auto's blijven zitten tijdens de overtocht. De veerdiensten vinden het daar om vreemd dat de SI op tv de in druk heeft gewekt dat er maatregelen nodig zijn. De direc ties dringen in de brief aan op overleg met de SI. In het kader van het Thijsse- jaar zoekt de redactie mensen die herinneringen bewaren aan dr. Jac. P. Thijsse. Wel licht zijn er nog Texelaars die de beroemde natuurkenner persoonlijk hebben gekend; op hun reacties stellen wij ho ge prijs. Anderen weten mis schien verhalen of anekdotes „uit de overlevering". Ook knipsels en foto's zijn bijzon der welkom. Ons kantoor is bereikbaar via tel. 62620, vra gen naar Frans Hopman (bui ten werktijd tel. 15472). De redactie. Wie durft nog te beweren dat er in De Koog geen gemeen schapszin bestaat? Wie woensdag een kijkje nam in de voormalige hof van de R.K. kerk kon zien dat tientallen Kogers zich het vuur uit de sloffen liepen bij het storten van een betonnen vloer van 260 vierkante meter. De hof wordt straks het recreatiege deelte van het dorpshuis. Met succes was op de vrijwilligers een beroep gedaan door voor zitter Frits Ag ter van de dorps- commissie. Gratis arbeid is hard nodig om dorpshuispro- jekt financieel rond te krijgen. Alvorens het storten van het beton kon beginnen, werden de oude betontegels en 75 m3 zand verwijderd. Vervol gens werd een laag isolerend piepschuim aangebracht, daarop kwam de ijzeren wa pening en vanaf acht uur woensdagochtend was een man of twintig in touw (foto) met het gieten van het beton (met extra korting geleverd oor Rabdat met kruiwagens vanuit een silo werd aange voerd. Het was zwaar werk, maar dank zij een goede orga nisatie liep alles op rolletjes en zat de 13 centimeter dikke vloer er kort na de middag in. De Koger gemeenschap moet zelf 10% van de totale kosten van het dorpshuis op tafel leg gen, wat neerkomt op f110.000,-. De dorpscommis sie heeft de afgelopen jaren daarvoor al een potje weten te vormen van f65.000,-. Om de rest bij elkaar te krijgen wor den acties gevoerd, waaron der een symbolische stoelenverkoop waarvoor de Kogers huis aan huis zullen worden benaderd. iFoto Harry de GraafI Een 54-jarige Texelse Noordzee visser is door de Raad voor de Scheepvaar schuldig bevonden aan de aanvaring tussen de kotter TX 19 en het Bahamaanse contai nerschip „Yolande Delmas", afge lopen zomer. De schipper, die op het moment van de botsing wacht hield op de brug, kreeg een vaarverbod van drie weken op gelegd. De Raad verwijt de schipper dat hij heeft verzuimd een goede wachtindeling op te stellen. „Hij heeft onverantwoord lang de wacht op de brug gedaan, waar door de kwaliteit van zijn taak is beïnvloed. De schipper heeft on voldoende uitgekeken en niet ge noeg waakzaamheid betracht, en daardoor heeft hij de veiligheid van zijn bemanning ernstig in ge vaar gebracht", oordeelt de Raad. Uit verklaringen blijkt dat de Texe laar, na een drukke visweek, al bij na acht uur in touw was toen hij op 9 juli 1994 om 04.00 uur de scheepvaartroute ten westen van Texel ging kruisen. „Hoewel hij zich niet moe voelde, kan het niet anders zijn dan dat hij zich toch in een staat van vermoeidheid moet hebben bevonden. Eén van de ge vaarlijke bijverschijnselen is, dat men dit niet perse zelf in de gaten heeft." Verdiept Het zicht was goed en de schipper liet blijken dat hij de andere sche pen in de gaten hield, want hij week uit voor een ander schip. „Daarna raakte hij echter verdiept in het met de kijker gadeslaan van de lichten van een vaartuig aan bakboord. Vervolgens legde hij zijn kijker neer en keer weer naar vo ren. De schipper had toen nog niets gezien of gehoord van het aan stuurboord naderende contai nerschip, dat hij pas opmerkte toen de aanvaring niet meer te vermijden was." Mogelijk hebben ook de hoog op- getopte gieken het uitzicht vanaf de brug beperkt. De Raad advi seert daarom -ook bij goed weer de gieken niet hoger dan circa 60 graden op te toppen. Voorts meent de Raad dat de schipper wegens het goede zicht onvoldoende op de radar heeft ge keken en zich heeft laten afleiden door de vele lichten van het ande re vaartuig dat hij door de kijker in de gaten hield. Ander niet schuldig De „Yolande Delmas" draagt vol gens de Raad geen schuld. Hoe wel de Raad niet heeft kunnen vaststellen of het containerschip voldoende heeft gedaan om de TX 19 te waarschuwen, staat vast dat dit schip de kotter vooraf goed heeft geplot en op de hoogte was van koers en vaart van de TX 19. „Mede omdat het op de grote vaart bekend is dat vissersvaartui gen veelal in een laat stadium uit wijken, acht de Raad de „Yolande Delmas" niet schuldig aan het pas op het laatste ogenblik reageren door stuurboord-uit te gaan. Deze manoeuvre heeft de kotter behoed voor het worden overvaren." Naast het vaarverbod voor de schipper doet de Raad nog een aanbeveling: ,,ln drukke vaarwa ters (speciaal nabij en in verkeers- scheidingstelsels) dienen twee man op de brug te zijn. Eén man om de radar te observeren en één man als visuele uitkijk." Een 22-jarige automobilist die dinsdagavond na een blaastest op de hallerweg in overtreding bleek te zijn, kon gelijk afrekenen* Om dat hij slechts een weinig teveel alcohol op had kwam hij er met een boete van f320,- en een rijver bod vanaf. „Onbegrijpelijk dat b en w zo makkelijk medewerking verlenen aan de bestemmingswijziging van boerderij Flora." Aldus het bestuur van Tien voor Texel in een reactie op de plannen om aan de Pontweg een tweede juttersmu- seum te beginnen. Het bestuur heeft, in aanloop naar de cruciale commissievergadering a.s. woensdag, inmiddels met enkele raadsfracties contact op genomen. „Er zijn nog wel tientallen Texe laars, die net als de jutters wat leuks zouden willen beginnen op een boerderij", stelt bestuurslid Menno Stam. „Waarom mogen de jutters méér dan een ander? Om een uit de hand gelopen ruzie te sussen?" Het bestuur heeft volgens Stam de indruk dat het college met twee maten meet. „De één mag niks, terwijl bij de ander alles is toegestaan. Als je de tekeningen ziet, dan is er sprake van een rigo- reuze verandering. Wij vrezen dat als Flora een M-(museum)bestem- ming krijgt, er op den duur een klein pretpark kan ontstaan." Daarnaast waarschuwt het Tien voor Texel-bestuur voor de finan ciële gevolgen, zowel voor de ove rige musea als de gemeente. (ADVERTENTIE) Hew jee 't ok hoord? Stropen is gien kunst, de kunst is de kniene uut hun holen te lokke. Jajet, dat is dan bee Knippenberg prima lukt. J* mcni gewoon bij HieDce zijn. EL-VET Electrocar, reeds 1000 km gereden. De energiekosten tot nu toe f4,80. Nog geen cent p/km BRINK 6/POSTKANTOOR DE KOOG TEL. 27027, FAX 17482. Jltgave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon (02220) 62600. idvertenties/abonnementen alefoon (02220) 62600, faxnr. (02220) 14111. ledactie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, :elefoon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111. ledactie buiten werktijd Frans Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, telefoon (02220) 15472. Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G bank nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs ƒ52,45 per half jaar; Los ƒ1,45 Inwoners van Oudeschild zijn helemaal niet blij met het ver trek van de jutters uit het museum in hun dorp. Dat bleek dinsdag tijdens de jaarlijkse vergadering van de dorpscom missie met het college van b en w. Wethouder Daan Schil ling wees erop dat het niets uitmaakt of er wel of geen nieuw museum voor de jutters op „Flora" komt. De jutters willen hun spullen evengoed uit Oudeschild weghalen. Enkele bewoners reageerden ron duit verbolgen op het besluit van het college mee te werken aan een nieuw museum voor de jutters aan de Pontweg. Ze vinden het schandalig dat veel vrijwilligers zich hebben ingezet om het mu seum in Oudeschild tot iets moois te maken en dat daar nu zomaar een deel uit verdwijnt. De angst bestaat dat dit arbeidsplaatsen gaat kosten. In het Maritiem en Juttersmuseum werken momen teel acht betaalde krachten. Tevens zijn de „Skilders" bang dat een extra museum met ongeveer hetzelfde expositie-karakter teveel een zuigende werking heeft, zodat er minder mensen naar het dorp komen. Wethouder Schilling wees erop dat de raad zich ook nog over het museumverhaal moet buigen en dat het dus nog helemaal niet zeker is of aan de Pontweg een nieuw juttersmuseum komt. Ruud Boom riep dorpsgenoten op hun politieke vertegenwoordigers te bellen en te laten weten wat ze er van vinden. „De jutters lobbyen voortdurend bij de politiek, dus moeten wij dat ook maar doen." Overigens zal Gemeentewerken onderzoeken of bij de ingang van het museum in Oudeschild een in- /uitstapplaats voor bussen kan worden gemaakt. Nu blijven tou ringcars half op de weg staan, wat gevaarlijke situaties oplevert. Drempels Verkeersremmende maatregelen in het dorp leverden veel stof tot discussie. Bewoners van de De Wittstraat hadden gevraagd om een woonerf-regeling, maar dat wil de gemeente niet. Wel zal een dertig kilometerzone worden inge voerd, aangevuld met snelheids- remmende maatregelen. De aard daarvan zal met de bewoners in klein comité worden doorgepraat. Anneke van Mil, beheerder van het dorpshuis, heeft actie gevoerd om de hardrijders op het Bolwerk aan de kaak te stellen. Ze heeft schriften rondgestuurd waarin omwonenden hun afkeuring heb ben genoteerd. Wethouder Poster bleek ze allemaal gelezen te heb ben. „Eén van de mensen vond het de beste oplossing als daar voortaan alleen nog achteruit wordt gereden... Dat lijkt met toch wat te gevaarlijk met die vracht wagens", aldus de wethouder. Wethouder Schilling vond de zaak echter wel zo belangrijk dat hij be loofde dat vóór het seizoen maat regelen zullen worden genomen. Drempels zijn uit den boze, omdat de route wordt gebruikt door vrachtwagens die naar het in dustrieterrein worden geleid. Schilling dacht aan wegversmal lingen waarbij de fietsers wel ge woon rechtuit kunnen, zodat ze niet in de knel raken. De bewoners willen vooral graag meer snelheid scontroles door de politie. Op het bewuste stuk weg komen ook nog enige zijwegen uit. Ver warrend is dat die eigenlijk voor rang hebben, terwijl de aan de zelfde kant gelegen afritten van parkeerterreintjes dat niet hebben. Ook daar zal iets aan worden gedaan. Kadootje De politici, die zonder de burge meester en wethouder Nel Eelman naar Oudeschild waren gekomen, zegden nog een „bevrijdingska- dootje" toe. leder Texels dorp krijgt ƒ500,- plus 50 cent per in- Lees verder pagina 5 bevolking van Oudeschild wil de jutters liever bij het museum houden. Waarover zullen we het van daag hebbenHet moet een onderwerp zijn, dat een breed publiek raakt, spraakmakend is, maar vooral hoge kijkcijfers scoort. Bosnië, Prinses Diana, Romario, Jomanda of het ge heime sexleven van Bill Clin ton? Nee, nee. Een ramp, dat doet het altijd en als die er niet is, een bijna-ramp, want die kun je zelf creëren. Iets met water? Verdomd ja, dèt is het. Een dramatische scheepsramp met een veer boot in de Nederlandse wate ren. Denk aan die 900 doden in de Oostzee in september en projecteer dat op de Wadden zee. Fantastisch, doen we. Je zet een onopvallend mannetje op zo'n pont, met een verbor gen camera, op zoek naar al les wat maar enigszins verdacht is of wat we niet be grijpen. Daarna confronteren we de scheepvaartinspectie met onze indringende reporta ge en dwingen ijzersterke uit spraken en keiharde toezeggingen af. Onder aan wezigheid van de camera zeg gen ze meestal precies wat wij willen horen. „Als ratten in de val, veerdiensten onveilig, rampen niet uitgesloten..." Ach, de echte deskundigen en tienduizenden passagiers we ten wel beter. Dit was Brand hout, goedenavond... Horszei In het Interprovinciaal Beleidsplan Waddenzeegebied (IBW) zal de haven van Oudeschild toch wor den aangemerkt als „belangrijke haven". Deze toezegging deden woensdag de gedeputeerden van Noordholland, Friesland en Gro ningen tijdens een hoorzitting in Leeuwarden. Een succes voor de sprekers Dick Drijver (Texels Be lang) en Erna Eelman-van der Kooi (VVD). Drijver, die samen met fractiege note Corrie Heijne-Dros naar Fries land was afgereisd, wees er in zijn drie minuten spreektijd op dat Ou deschild niet voorkwam op een lijst van belangrijke Waddenha vens. Het bevreemdde hem dat een vergelijkbare haven als Den Oever wél op de lijst staat, naast grotere havens als Den Helder, Harlingen en Delfzijl. De Texelaar trok een vergelijking tussen Den Oever en Oudeschild, waaruit bleek dat de Texelse vissershaven qua omzet en economische activi teiten niet voor de Wieringer basis onderdoet. Geen beperkingen Texels Belang, gesteund door de Texelse vfesersvereniging DETV, vindt het van belang dat Oude schild dezelfde status krijgt met het oog op eventuele toekomstige ontwikkelingen. Daarbij wordt ge dacht aan verbreding van de ha venmond, uitbreiding van de (jacht)haven en eventuele nieuwe activiteiten, waarvoor planologi sche medewerking van de provin cie nodig is. Als Oudeschild eenmaal als belangrijke haven is aangemerkt, zou er makkelijker medewerking kunnen worden verleend. Vanaf 16 januari a.s. ligt het ontwerp-bestemmingsplan De Koog vier weken ter inzage op de afdelingruimtelijke ordening van het gemeentehuis (kamer 0.15). Het plangebied betreft het nu gel dende bestemmingsplan, aange vuld met het gebied dat is omsloten door de Kamperfoelie- weg, Mienterglop en Boodtlaan (o.a. Stappeland). In het plan is o.a. een nadere invulling van het zg. „middengebied" en de uitbreidin gen aan de Nikadel opgenomen. Komende maand kan ieder zijn of haar zienswijze (voorheen „be zwaarschrift") tegen het plan in dienen bij de gemeenteraad en later eventueel mondeling toelich ten tijdens een vergadering van de raadscommissie ruimtelijk en huis vestingsbeleid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1