Vee uit rivierenland op Texel onder dak t Gratis onderdak voor evacués watersnood Ernst dringt pas door als je de rivier ziet J „Bij dijkbreuk als ratten in de val" Texelaars bieden helpende hand: Peter Eelman al dagenlang achter het stuur Texelse ambulance helpt bij ontruiming rampgebied TEXELSE j? courant- Schaker Vittali krijgt Dros klein Test accommodaties voor gehandicapten Gelderse evacués in Bosch en Zee vrijdag 3 FEBRUARI 1995 ^slderse boeren maken dankbaar gebruik van de stalruim- die Texelse collega's bieden voor de opvang van vee dat sze week moest worden geëvacueerd uit het bedreigde ri- erengebied. In hoofdzaak koeien, maar ook schapen, gei- n en zelfs ezels vonden tijdelijk onderdak op het eiland, isteren was nog niet bekend hoe lang de dieren hier zullen ijven. transportbedrijf firma Leen Eel- san en Zn. aan de Veenselang- =3ig stond de telefoon deze week adgloeiend. oor de evacuaties uit het rivie- in ïgebied moeten alle andere kaïnsporten wijken, ledereen heeft letarvoor begrip", aldus Anneke et Iman, die het transport coördi- en ert. kreeg een waslijst van koeien op Texel kunnen worden ge- satst. Maar wegens de afstand oberen we de dieren eerst zoveel imogelijk bij dichterbij gelegen terderijen onder te brengen." idra de stallingsruimte daar vol akte, deed het coördinatiecen- p-jm dat de transporten regelt zijn partij tegen Rinus Vittali liet lerend kampioen Jaap Dros n dat hij ook maar een mens n vlees en bloed is. Dat is voor concurrentie een geruststel- ide gedachte. De achtervolgers n Dros leken de wanhoop nabij, ïdat Dros rechtstreeks op een f/iuwe titel leek af te stevenen. |^iar na de zege van Vittali ligt de ijd weer open. steeds vaker een beroep op Texel se veehouders. „Mij hebben al heel wat boeren gebeld die een stal over hebben. Ook hebben lo- giesverstrekkers appartementen beschikbaar gesteld voor boeren en hun gezinnen, zodat ze zelf op hun vee kunnen letten." Drukke tijden Drukke tijden voor chauffeurs Pe ter Eelman en Piet Wim van Leeu wen. In de loop van dinsdag arriveerden de eerste veetranspor ten op het eiland. Op hoeve Klein Buitenheim van Nico Bakker lever de Van Leeuwen dinsdagavond vee af dat door Bakkers broer Ge rard uit Echteld bij Tiel veiligheids halve naar Texel is overgebracht. Behalve een stuk of zeven drachti ge koeien bestond de vracht uit een koppel ezels, schapen en een geit die door particulieren bij de Gelderse boer waren gebracht. In de schuur aan de IJsdijk werd met vereende krachten een geïmprovi seerde stal ingericht. Extra vrachtwagens In de stallen van veehouders Axsel Lap en Frans Bakker, die onlangs hun eigen melkvee van de hand deden zouden zo'n 100 koeien worden ondergebracht, evenvals bij Rinus Kuiper. Dankzij de mel- kinstallatie is opvang van melkvee mogelijk, iets wat in de meeste stallen niet kan. Hoewel de stallen in gereedheid werden gehouden, waren de transporten gistermid dag nog niet gearriveerd. Verder is vee ondergebracht bij Kampstra in het Noorden. Stalling van vee op boerderij Labora en bij Dijkshoorn bleek achteraf met nodig. Vanuit het bedreigde gebied werd begin deze week om extra vracht wagens verzocht. Het verzoek om vrachtwagens bereikt ook aanne mer Tatenhove, maar werd al na een uur weer ingetrokken, kenne lijk omdat er voldoende vervoer omhanden was. Eerder opstaan Woensdagavond leverde Eelman Gelderse koeien af bij de gebroe ders Witte op hoeve Julia en bij Arie van Zuilen van Don Bosco. Van Zuilen: „Eerst heb ik geprobeerd vee van een neef uit dat gebied hier naartoe te halen. Dat gaf kennelijk problemen bij de coördinatie. Van de eigenaar van deze koeien heb ik alleen het tele foonnummer." Zekerheidshalve werden deoornummers van de dieren zorgvuldig genoteerd. Extra drukte dus voor Van Zuilen, die zelf een kleine veertig koeien melkt. „Ik denk dat ik morgenoch- ten maar wat eerder opsta, maar dat is voor mij geen probleem. An dersom hadden ze ons ook gehol pen." Van Zuilen stapte deze week spontaan op als bijrijder van chauffeur Piet Wim van Leeuwen. Behalve de hulp, was wat aan spraak op de soms nachtelijke tochten meer dan welkom. Van Zuilen viel tijdens de reis van de ene verbazing in de andere, „Ongelooflijk wat je allemaal op de snelweg tegenkomt. Mensen met hun inboedel op de imperial en een ziekenwagen met een aanhanger erachter." inhalve Dros en Vittali doet ook '"ap de Wijk volop mee in de ti- strijd. De Wijk profiteerde maar —If van de misstap van Dros, ~ordat Piet Bakelaar hem op re- se hield. it was eigenlijk de avond van mpetitieleider Frans Eijgenraam. idat hij verloren had gestaan te- n het jeugdig talent, Arjan Wit- liet hij in de slotfase de kansen ren om de winst voor zich op te ;en. Maar bovenal speelde Eij- nraam een belangrijke rol bij de ieling. Rinus Vittali had gere nd op Piet Bakelaar als tegen- ander en had daar -s'middags n voorbereiding op gericht. En ap de Wijk dacht met Jaap Dros n doen te krijgen. Bij het avon- ten was, naast het etensbord, k het schaakbord op tafel geko- an om nog even snel een strijd- m te ontwikkelen. Maar de mpetitieleider beschikte anders. Wijk werd aan Bakelaar gekop- Id en Vittali kreeg Dros tegen- er zich. Bakelaar verloor in de ening al een pion, maar kreeg ar ruimschoots compensatie or. Aan het slot van de partij had Wijk nog steeds die pion meer, aar dat was wel een randpion. it is in het schaken nu eenmaal n ijzeren wet: een randpion pro- Dveert niet. Dat gebeurde ook i niet, zodat de partij in remise idigde. Het echte vuurwerk viel bewonderen in de partij tussen os en Vittali. Via de favoriete >ening van Vittali, de Caro-Kann irdediging, kwam er een prachti- i partij op het bord. Met vlijm- :herpe wendingen, schijnoffers 'er en weer en sterk positiespel in beide spelers belandden de jee vechtjassen in een gelijk aardig eindspel. Dros was ge- larlijker met zijn toren en paard, rwijl Vittali zijn pionnen beter jd geposteerd. Het voorafgaan- had echter al veel van de ïnksporters gevergd, zodat bei- ïn in tijdnood verkeerden en aan ïherpte moesten inboeten. Vittali ek te moeten vechten voor remi- maar de ommekeer kwam toen ros de mogelijkheid om een pion winnen over het hoofd zag. De gerend kampioen had het moei- c. Zijn hand maakte nerveuze be- egingen. Van de toren naar de Dk en van het notitiebiljet naar n shagbuidel. Aan noteren vam hij niet meer toe, laat staan in het rollen van een sigaret. Vit- li zat aanmerkelijk rustiger ach- r het bord. De expert op het ïbied van eindspelen gebruikte n schaarse bedenktijd goed en en de paarden waren afgeruild >n hij een verre vrijpion te gelde aken. Toen Dros constateerde it er geen uitweg meer mogelijk as, toonde hij zich een heer en •eculeerde niet op het vallen van n 'vlag, mapr gaf op. tslagen: A. Zijm-W. v.d Rijke 1-0; T. tte-W. Hoekman Vi-Vi, JW. Bakker-D. lekman 0-1; F. Eijgenraam-A. Witte 1-0; Dros-R. Vittali 0-1; P. Eelman-K. Bruimng F. van Tatenhove-H. Tuinema 0-1; P. keiaar-J. de Wijk '/i-'A; T. vanLingen-C. n Houten 1-0. Texelse bedrijven en particulieren hebben honderden slaap plaatsen gratis ter beschikking gesteld voor de getroffenen van de watersnood. Er hoefde echter nauwelijks van wor den gebruikgemaakt. Verscheidene Texelaars boden spon taan hulp aan, daarnaast zorgden gemeente, VVV en logiesverstrekkers voor een georganiseerde opvang. Totaal reageerden bij de VVV 31 verhuurders, die samen circa 35 appartementen, 31 bungalows, 40 hotelkamers, 17 particuliere kamers en 14 caravans aanbo den. Ook zou men in geval van nood kunnen uitwijken naar het Tesselhuus en de grote Stappe- landhal. Uiteindelijk kregen giste ren en eergisteren ruim veertig personen langs deze weg onder dak. Volgens gemeentecoördina tor Wout Stam heeft de landelijke overheid de opvang gisteren, toen het grootste gevaar geweken leek, op een lager pitje gezet. Het hangt van de omstandigheden in de bedreigde gebieden af in hoe verre de Texelse accommodatie nodig zijn. Woensdag sloegen de gemeente, VVV en TVL de handen ineen. Op dat moment hadden de ontruimin gen in het Gelderse rivierengebied een enorme omvang aangeno men. Met het oog op de dreigende overstromingen van laaggelegen gebieden als de Bommelerwaard en het Land van Maas en Waal moesten meer dan 300.000 men sen huis en haard in de steek la ten. Zij moesten maar afwachten waar ze terecht konden, en dat terwijl de situatie minstens een week zou kunnen duren. De coördinerende instanties heb ben daarom aan alle gemeenten, dus ook aan Texel, gevraagd op te geven hoeveel ruimte beschikbaar is voor opvang. Om de zaken goed te laten verlopen riep de gemeente de hulp van de logiesverstrekkers en de VVV. In een overleg maak ten de vertegenwoordigers Stam (gemeente), Wuis (TVL) en Van Linge (VVV) afspraken over de op vang. De gemeente zorgt voor de verdeling en de VVV houdt bij wel ke accommodatie vrij is. Oproep TVL roept alle leden op om hun vrije ruimte gratis ter béschikking te stellen; Teso zal in dat geval de bootkosten terugbetalen. Wie nog een huisje, caravan of appar tement voor noodopvang vrij heeft, wordt verzocht dit aan de WV door te geven via tel. 14741 of 10785. Het faxnummer is 14129. De VVV blijft bemand tot de laat ste boot; ook in het weekend zal het kantoor zo lang mogelijk ge opend blijven, tenminste als de si tuatie daar nog aanleiding toe geeft. Voor de opvang van huisdie ren kan worden gezorgd. Wanneer men zelf al evacués heeft onder gebracht, wil de VVV graag de na men en adressen van de gasten weten. Ook makelaarskantoor Eelman van Heerwaarden zoekt contact met iedereen die ruimte heeft voor mensen en vee. De makelaars ha ken daarmee in op een landelijke verzoek van de Nederlandse Vere niging van Makelaars (NVM), waarbij het kantoor is aangeslo ten. Zowel woningen en stallen als winkelruimten, bedrijfshallen e.d. kunnen als opvang dienen. Geen reclame De telefonische drukte was zelfs zó groot, dat de VVV-centrale gisterochtend met een storing kampte. Aan de balie werden zo wel woensdag als gisteren water- vluchtelingen geholpen, die op de bonnefooi naar Texel waren door gereisd. Hen wachtte, behalve het gratis bootkaartje, nóg een verras sing. Ze kregen ook toegangsbe wijzen voor zwemparadijs Calluna, om het gedwongen verblijf wat aangenamer te maken... VVV-directeur Joost van Linge zei niet van plan te zijn extra aan dacht te vestigen op de gratis Texelse steun. Woensdag werd in de NOS-journaals telkens gewe zen op de inzet van ambulances uit heel Nederland, „zelfs uit Tes- sel". Van Linge: „Ja, maar dat was meer om aan te geven dat er uit al le uithoeken hulp wordt aangebo den. Wij vinden het niet passend om er nu een slaatje uit te slaan. Geen stampij, we regelen het ge woon." „Eigenlijk is het best wel een vreemde gewaarwording, leder een wil weg uit de polder, terwijl er nog niets onder water staat. De ernst van de situatie dringt pas door als je het rivierwater te gen de dijk ziet klotsen." Voor chauffeur Peter Eelman van het gelijknamige transportbedrijf en bijrijder Eduard Hin was het bijna letterlijk pompen of verzuipen. Om het vee van gedupeerde vee houders te evacueren was Eel man van maandagmorgen vroeg tot woensdagavond laat onafge broken in touw. „Er is een hoop paniek gaande. Vooral de polderbewoners bij het plaatsje Ochten waar de dijk woensdag op doorbreken stond en hun woning hals over kop moesten verlaten. De spanning was voelbaar." De uittocht kende volgens Eelman en Hin een chao tisch verloop. „Lange files. Het is de kunst ze te omzeilen. Bijvoor beeld door via sluipweggetjes op je bestemming te komen." Dat lukte echter niet altijd. „Dinsdag avond zaten we er middenin. We hadden uren werk voor we er doorheen waren. Als je dan ziet dat mensen vluchten met slechts een hamster of cavia achter in de auto, krab je je wel achter de oren." Volgens Eelman verliep de coördi natie van de massale veetranspor ten niet altijd even vlekkeloos. „Die had toch wel een chaotisch verloop, al is dat door de ernst van de situatie en de enorme vraag naar transport ook wel begrijpe- Chauffeur Peter Eelman en bijrijder Eduard Hin lossen Gelders melkvee dat door Arie van Zuilen van boerderij Don Bosco wordt opgevangen. (Foto Gerard Timmerman) lijk." Eelman had graag nog een aanhanger extra gehad voor ach ter de tweede vrachtwagen. „Er was in het hele land echter geeno plegger meer te begaan." Overal licht Problemen om de boerderijen in het Land van Maas en Waal te vin den, deden zich nauwelijks voor, ook niet tijdens nachtelijk tochten. „Het gonsde 's nachts van de acti viteiten. Het leek wel of iedereen bezig was, hetzij om de spullen te verhuizen, of om aan de dijken te werken. Overal brandde licht en konden we de weg vragen. Dan stuurden ze ons zó de goeie kant op. Het was juist een probleem om de boerderijen te vinden waar het vee naar toe moest. In die gebie den sliep iedereen en kon je niet zomaar de weg vragen." Mede dankzij gelegenheidsbijrijder Edu ard Hin wist het tweetal met ver eende krachten de juiste adressen te vinden. Om zo snel mogelijk de volgende vracht te evacueren, werden eerst de dichtstbijzijnde boerderijen van dieren voorzien. „Toen die schuren vol raakten, moest naar verdere adressen worden gereden." Eel man vervoert hoofdzakelijk koeien. „Hoewel er veel vraag naar var kenstransport was, zijn we daar voor niet ingericht. Vanmorgen belde nog iemand met 300 melk- geiten, maar daarvan heb ik niets meer gehoord." Laatste boot Met de laatste boot bracht Eelman woensdagavond een vracht melk vee, die bij de gebroeders Witte van Julia en Arie van Zuilen van Don Bosco werd afgeleverd. Daar mee kwam een einde aan meer dan 48 uur onafgebroken onder weg, dagen waarin Eelman méér kilometers aflegde dan hij waar schijnlijk ooit weer in zo'n korte periode zal doen. De vermoeidheid was op zijn gezicht af te lezen. „Tja, eigenlijk is het niks waard. Maar wat moet je. Je probeert die mensen toch te helpen. De boeren waren hartstikke blij als we kwa men. Ach, en onderweg stopten we af en toe voor een bak koffie. Dan trok de vermoeidheid wel weer wat weg. En verder een beetje ouwehoeren met mekaar, dat houdt je wel overeind." Taart De tweede vrachtwagen werd bestuurd door Piet Wim van Leeu wen, die de wintersportende Ro nald Eelman verving. Broer Peter: „Dat gaat nu al een paar jaar zo. Steeds als Ronald op vakantie is, wordt het ineens vliegend druk. Vorig jaar hadden we in die perio de op vervoer van 75 dieren gere kend. Werden het er zomaar dubbel zoveel. Maar vanaf maan dag kan ie aan de bak hoor." Als troost voor de uitputtende dagen kregen de chauffeurs van dankba re veehouders een taart. Lang kon Eelman er echter niet van genie ten. Na een korte nachtrust, ver trok de chauffeur gistermorgen met de eerste boot alweer naar de volgende bestemming. Dit koppel geëvacueerde ezels vond onderdak op hoeve Klein Buitenhelm van Nico Bak ker. (Foto Gerard Timmerman) Een Texelse ambulance heeft dinsdag hulp verleend in het wa- tersnoodgebied. Dat gebeurde na een oproep van de alarmcentrale. Eén wagen heeft de hele dag stand by gestaan op het knoop punt Deil, maar hoefde niet in ac tie te komen, 's Avonds zorgde wagen twee voor aflossing. Deze ambulance heeft een patiënt uit een ziekenhuis in Tiel geëvacu eerd naar Utrecht. Landelijk zijn er zo'n 600 ambulan ces. Ze nemen allen een bepaald gebied voor hun rekening. Ner gens zijn wagens „over", maar in geval van een ramp wordt bekeken waar eventueel een ambulance kan worden gemist. Logiesverstrekkers kunnen hun onderkomens nog laten testen op geschiktheid voor gehandicapte toeristen. Deze BTB-test (Bereik baarheid, Toegankelijkheid, Bruik baarheid) wordt uitgevoerd door vrijwilligers van de Stichting Va- kantiezorg Texel (SVT), in samen werking met de VW Texel. Doel van de classificatie is het in kaart brengen van de mogelijkheden voor gehandicapten op het vakantie-eiland Texel. De gege vens worden vermeld in de regu liere VVV-brochures, maar wellicht verschijnt er ook een spe ciale uitgave. In november deden SVT en VVV hiervoor een oproep, waarop diverse bedrijven hebben gereageerd. Anderen hebben nog tot 11 februari a.s. de tijd. Aanmel ding bij de VVV, tel. 14741, fax 14129. Informatie: Ineke van Koe- veringe, SVT, tel. 16687 (iedere werkdag van 12.00-14.00 uur). Texel heeft twee wagens. Omdat het buiten het seizoen niet druk is en de mariniers van de Joost Dourleinkazerne voor noodgeval len ook altijd nog een ambulance beschikbaar hebben, kon het eiland er eentje tijdelijk missen. Bij de evacuatie van het ziekenhuis in Tiel waren negentig ambulan ces uit het hele land betrokken. De Texelse wagen haalde het nieuws. Dat er zelfs van een eiland hulp kwam, werd bijzonder gevonden. Mariniers. De mariniers van de Joost Dourleinkazerne hebben gisteren met twee MK2 landings- boten assistentie verleend bij het verstevigen van de dijk bij Ochten. de boten blijven voorlopig op de Waal om bijstand te verlenen. De rubberboten en bemanningen staat in Doorn gereed om onmid dellijk in actie te komen, mocht een dijk doorbreken. Het vertrek van het eerste peloton van de bootcompagnie naar Noorwegen is uitgesteld tot maandag 13 fe bruari. Vernieling. In de Vliestraat te Oosterend is een auto-antenne vernield. Gedupeerde is een 52-jarige Oosterender. Fiets. Uit de Julianastraat is de zwarte Gazellefiets van een 51-jarige man gestolen. Deze stond op slot. Hans en Riet Beynen uit Beuschen in de Tieler- en Culemborgerwaard tonen op hun Texelse logeeradres het advies om te evacueren. (Foto Gerard Timmerman) „Ik hoop uit de grond van m'n hart dat deze evacuatie voor niets is geweest. Maar aangezien de dijken plaatselijk zo rot als een mispel zijn, hebben we geen enkel risico genomen." Hans en Riet Beynen uit het Gelders Beus- schem, vijf kilometer oostelijk van Culemborg, lieten dinsdag huis en haard achter zich en ver trokken spoorslags naar Texel, waar ze kosteloos hun intrek na men in appartementencomplex Bosch en Zee. „Ons huis staat in de Tieler- en Culemborger waard, aan de fatale kant van de rivier, waar de Lek in de Rijn overgaat. De polder is net een badkuip. Als de dijk breekt zit ten we als ratten in de val." Zodra het tot de Beynens maandag avond doordrong dat de situatie kritiek werd, begonnen ze direct aan de verhuizing van de inboedel naar de hoogste plekken in huis. „Als het bij ons. onderloopt, komt er zeker zes meter water te staan." Nog voor Commissaris van de Koningin Jan Terlouw aan 140.000 Gelderlanders het bevel tot evacuatie gaf, zaten de Bey nens met hun twee Engelse set ters al in de auto. „Familie en buren grinnikten wel wat, maar ik dacht: laat ze me maar uitlachen. Ik neem geen risico." Toch waren ze de files nog niet vóór, want de grootste exodus uit de geschiedenis was al niet meer te stuiten. „We deden er vijf uur over om de Betuwe uit te" komen. Over al files." Onderdak Tweede probleem was het vinden van onderdak. Eén telefoontje naar Rein Steenhuizen van Bosch en Zee, waar het echtpaar al eens eerder had gelogeerd, was vol doende. „Maar zet er ook maar in dat we terecht konden bij Arie van Zuilen van Don Bosco, ons vaste kampeeradres." Een dag nadat ze hun intrek na men in het appartement bij De Koog, is het echtpaar nog volledig in de ban van de watersnood in Gelderland en laaiden emoties hoog op, „Deze ramp was niet nodig was geweest. Maar een kleine groep- mensen die tegen aantasting van het rivierenlandschap is, heeft de procedures voor de dijkverzwaring gerekt. Het zijn vaak bewoners van oude dijkhuisjes, die door de Gelderlanders al lang zijn verlaten. De niet verzwaarde dijkstukken, blijken nu de zwakke schakels. Tweede oorzaak is de onderhouds- situatie. Muskusratten ondermij nen de dijk. De bestrijding daarvan liet te wensen over. Niet zo gek, want een tijdje geleden werd een rattenbestrijder bijna nog ge lyncht." eynen verbaasde zich er woensdag over dat ondanks de noodsituatie polderbewoners nog niet weg waren. „Hoe langer je wacht, des te groter de files." Op indringende wijze probeerde hij wat onverschillige familieleden via de telefoon naar veiliger oorden te praten. Als de nieuwslezer ver haalt over de dreigende situatie in Ochten, barst mevrouw Beynen spontaan in snikken uit. „Daar wo nen we nauwelijks twintig kilome ter vandaan." Enigszins bedaard, spreekt ze haar bewondering uit over de hartver warmende wijze waarop de be dreigde Gelderlanders te hulp worden geschoten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 9