Groen ^warG jexeh in het harL. 1 „Niemand heeft begrip voor afsluiting dijkweg" Jan Wolkers ontwerpt monument voor Thijsse TEXEL m Buurt niet gerust op goede afloop MAGAZINE 3 Niet aan de sleutel gedacht Enquête EcoMare wijst uit: Meer positieve reacties op windmolenplan Politie-escorte foor reuzenboot MM - Aangespoeld vet onschadelijk VERDER IN DIT w Hans Kazan vermaakt Texelaars 2 w Koninginnefeest ook voor het zwembad 3 ïw Kees en Kees onmisbaar voor de Zwaluwen 5 v> Honderd jaar gemechani seerde visserij op Texel 7 Man bleek geen lichtpunt.... Eind februari weer echte bommen op de Vliehors DOBBELMAN 4ki|° 1CQQ Advertenties kunnen ingeleverd worden t/m 17 februari a.s. RICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10959 DINSDAG 14 FEBRUARI 1995 f E X E LS E» COU RANT ,0 Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10, AC Den Burg, telefoon (02220) 62600 tnties/abonnementen (02220) 62600, faxnr (02220) 14111. tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, >n (02220) 62620. faxnr (02220) 14111 tie buiten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, og,:telefoon (02220) - 17266, Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr 46 99.17.636 Rabobank nr. 36.26.01.742; I N.G. bank nr. 67.34 60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f52.45 per half jaar; Los f1.45 de nacht van zaterdag op ïdag gebeurde het weer is: automatisch branda- tï. Deze keer kwam het van tel Den Burg in de Emma- n. De brandweer was ra- idsnel ter plekke, maar de ner op de bovenverdieping \ar volgens de alarmaanwij- g brand zou zijn, was op -<t. Omdat de hoteleigenaar 't thuis was, zette de brand- ter de ladder tegen de gevel drong het vertrek via een im binnen. Er was niets aan hand. Waardoor het alarm afgegaan, is een raadsel. De indweer had overigens op el eenvoudiger manier de mer kunnen binnengaan. Zij schikt namelijk over sleu- s van alle hotels en daar- ?e te vergelijken gebouwen, ze sleutels geven toegang T een kluisje bij de ingang en arin bevindt zich de cent ra - a sleutel waarmee alle ver- kken in het gebouw nnen worden ontsloten, emand van de zaterdag nwezige brandweerlieden st dat echter, waarschijnlijk ■idat de situatie waarbij jenaar of personeel afwezig zich niet eerder heeft voor- ~=èdaan. Het was dus toch sn leerzame avond. Het werd >k nog gezellig, want onder ,kef't genot van een pilsje werd men met de inmiddels gear- inrKeerde eigenaar aan de bar Igebg geruime tijd nagepraat. 199 sla? iroc 95, grote catamaran van Bert jsma werd in het weekend on- nn*politie-escorte van Oudeschild De Koog gebracht. Het ge- rte is uit het water gehaald om >n jerhoudswerkzaamheden te ag nen verrichten. „Ik was bang we onderweg ergens klem kocden lopen, maar het ging ge- fr.cig goed", aldus eigenaar gsma, die met de boot afgelo- jl^' seizoen rondes om het eiland e ft gemaakt met gasten. f april gaat de reuzencatama- weer te water. Bergsma gaat Bgr met belangstellenden varen, =3ter geen rondjes Texel meer. is toch een tamelijk lastige =fe, zeker als het weer tegenzit. f is me opgevallen dat mensen meegaan het alleen al leuk vin- om een stuk te zeilen, on- icht waar we heen gaan." Voor —inend seizoen staan hele en hal- dagtochten op het programma. Hlgsma gaat samenwerken met 12i rondvaartbedrijf in Oude- nild. Dat is makkelijk voor de Wekingen." eld iFoto Bert Koning i iU (TIC -• Het hek det de dijkweg langs Zeeburg afsluit moeten open, vinden Kees Hooyschuur. Kees Klaassen, Nico Roeper en Henk Broekman (vlnr). Om hun argumenten kracht bij te zetten boden ze een petitie met 70 handtekeningen aan aan b en w. iFoto Gerard Tmmermeni Een enquête die vorige week is gehouden onder de bezoekers van de bijeenkomst over het windmolenplan heeft uitgewezen dat méér dan één aanwezige posi tief denkt over de ideeën. Maar liefst twaalf personen lieten schriftelijk hun adhesie blijken. Tijdens de woensdagavond ge houden bijeenkomst tekenden 48 aanwezigen de presentielijst. Het waren veertig omwonenden van het plangebied (polder 't Noorden) en acht andere belangstellenden. De aanwezigen werden verzocht op een enquêteformulier in te vul len hoe ze over de plannen dach ten. Zestien reageerden afwijzend om verschillende redenen. In meeste gevallen betrof dat de vrees voor geluidsoverlast door de turbines, landschappelijk estheti sche overwegingen of angst voor slachtoffers onder de rijke vogel populatie in het gebied. Tegen het eind van de avond liet slechts één aanwezige zich posi tief uit over de plannen voor Wind- park Texel. Uit de enquête blijkt echter dat twaalf mensen er ach ter staan. Nog eens twaalf ande ren reageerden gematigd positief en hadden enige voorwaarden gesteld over het geluidsniveau van de molens en het gevaar voor de vogels. Horizonvervuiling „Het lijkt wel of niemand het ge looft, maar de mening van de mensen telt voor ons zwaar", al dus Jan Kuiper, directeur van Eco Mare Hem werd tijdens de avond verweten dat juist een instantie als EcoMare zich sterk maakt voor „horizonvervuilende" zaken als de grote windturbines. Kuiper vindt echter dat het ook een taak van EcoMare is om te zorgen voor een gezond en schoon milieu. „En daar hoort schone energie bij. Maar als iedereen tegen is of als er volgens ons onaarvaardbare consequen ties aan het plan zitten, dan heb ben de initiatiefnemers er een tegenstander bij. Het is echt niet zo dat EcoMare belangen heeft in het project. Ik krijg er heus geen geld voor." Participeren Bij het centrum zijn vier reacties binnengekomen van mensen die wel financieel willen participeren in het molenproject. Uit de enquê te heeft Kuiper geconcludeerd dat er nog eindeloos kan worden gedi scussieerd of de molens mooi of lelijk zijn, maar dat er eerst nader Hoewel Staatsbosbeheer bereid is de dijkweg bij Zeeburg toch open te stellen voor vrachtverkeer, zijn bewoners van De Cocksdorp en omgeving bang dat de zware transporten naar de strekdam toch nog via de Stuifweg, de Hoofdweg en de Vuurtorenweg zullen lopen. De garantstelling die SBB eist voor eventuele vreetschade door verstoorde rot ganzen, vindt Rijkswaterstaat namelijk aan de hoge kant. Na ruggespraak met de Wildscha- decommissie in Noordholland eist SSB in ruil voor openstelling van de weg een garantstelling voor de schade aan grasland van boeren in '95 en '96. Volgens Ko van Beek, hoofd projectleider van de strek dam die RWS aanlegt, is een be drag van een half miljoen gulden genoemd. Dat bedrag dateert al van eerder overleg tussen SBB en RWS, wat dus op niets is uitgelo pen. Volgens Van Beek is er sinds dien geen contact meer geweest over eventuele openstelling. Vol gens districtshoofd Roel Klaassen gaat het echter hooguit om f100.000,-. Het beheer van Zee burg heeft er volgens SBB mede toe geleid dat de schade door de trekvogels op de landerijen aan zienlijk is gedaald. In het rotganzen-overleg is afgesproken dat Staatsbosbeheer ervoor zorgt dat in het voorjaar, wanneer de meeste schade kan ontstaan, mi nimaal 70 procent van de ganzen (10.000 12.000) wordt opgevan gen. In '94 verbleef er 70,4 pro cent, terwijl SBB in '93 83 procent turfde. Geen begrip Bewoners van De Cocksdorp en omstreken zijn niet onder de in druk van de argumenten van SBB. „Als er inderdaad zulke zwaarwe gende argumenten zijn, laat ze die dan ter discussie stellen. In onze gemeenschap hebben wij nog nie mand ontmoet die begrip voor de wegafsluiting kan opbrengen", schrijven ze aan het college. „Rot ganzen op de wieken? Probeer ze maar eens te verjagen. Het lukt je gewoon niet", aldus landbouwer Nico Roeper. Volgens hem wen nen de dieren heel snel aan de vrachtauto's. Klaassen van SBB is echter een andere mening toege daan en verwijst naar schadege vallen in het verleden. „Er is destijds voor tonnen uitgekeerd." Petitie Ondertekenaars van de petitie aan de gemeente, reageerden volg- nens de inzamelaars emotioneel en soms boos. Ze vrezen voor de veiligheid van schoolgaande kin deren. Nu de eerste vrachtwagens bij De Cocksdorp zijn gesigna leerd, groeit de irritatie. Om hun bezorgdheid kracht bij te zetten bood de dorpscommissie gisteren zo'n zeventig handtekeningen aan aan het gemeentebestuur.' SBB verklaart bang te zijn dat de rotganzen door het vrachtverkeer langs de dijkweg hun heil elders zoeken. „Wij hebben met de boe ren afspraken gemaakt over het beheer. Daar denken we niet licht vaardig over", aldus vogelwachter Piet Postma. Behalve de schade vergoeding wil SBB een positief advies van de commissie voor de verkeersveiligheid. Een deelvan dijkweg is namelijk onderdeel van de fietsroute langs de Waddendijk. „Aangezien het een drukke route is, gaat het vrachtverkeer ten koste van de verkeersveiligheid." Omdat personenwagens in geen geval wordt toegestaan, denkt Postma dat permanent toezicht bij de dijkweg nodig zal zijn. Het voorstel van Texels Belang om voor de verkeersveiligheid de weg aan de buitenkant van de dijk open te stellen voor fietsers, krijgt bij voorbaat geen steun van de Vere niging Natuurmonumenten, eige naar van natuurreservaat De Schorren. Volgens Kees Boot ver storen de fietsers overti|ende vo gels, die uitrusten aan de voet van de dijk. Met de verkeersonveilig heid voor fietsers zal het volgens hem zo'n vaart niet lopen en dat weegt daarom niet op tegen even tuele verstoring van vogels. Niet nodig geweest Volgens Kees Klaassen, voorzitter van de dorpscommissie, was de huidige ongerustheid niet nodig geweest, als het college beter had geluisterd tijdens de jaarlijkse overlegronde „We hebben b en w toen geadviseerd om eventuele extra kosten voor de aanvoer van materiaal in de aanlegvergunning op te nemen. Dan had Rijkswa- Jan Wolkers werkt momenteel aan een ontwerp voor een Thijsse-kunstwerk. Tevens zoekt hij een goede lokatie voor het mo nument. Begin maart zal hij zijn plannen presenteren aan de Stichting Thijssejaar Texel. Vorig jaar vroeg de stichting de gemeente om ƒ15.000,-. Met dat bedrag kon een ontwerp voor een kunstwerk worden gemaakt dat het tienvoudige zou gaan kosten. De raad zei nee. Men vond een kunstwerk niet iets dat bij iemand als Thijsse paste. „De raadsleden wilden liever iets educatiefs. Maar het monument vormt slechts een onderdeeltje van onze totale her denkingsplannen, waar nog ge noeg educatieve zaken bij zitten", vertelt Jan Kuiper van de Stichting Thijssejaar. Eeuwig leven Ook zonder de gemeente is de stichting doorgegaan met de plan nen voor een kunstwerk. Vier Texelse bedrijven, die niet met na me willen worden genoemd, brachten tienduizend gulden voor een ontwerp bijeen. De opdracht ging naar Jan Wolkers. „Waarom hij? Hij is een gewaardeerd beel dend kunstenaar en Texel heeft nog geen werk van hem. Hij woont hier en is betrokken bij de natuur en het eiland. En als je be langrijk vindt dat er een kunstwerk van hem op het eiland komt, moet je niet te lang meer wachten. Hij heeft niet het eeuwige leven", al dus Kuiper, die erkent dat ook wel andere namen van kunstenaars de revue zijn gepasseerd, maar dat de uitstraling van Wolkers de doorslag gaf. Ondanks dat hij het enorm druk heeft aanvaardde Wol kers de opdracht en zal hij begin maart een presentatie houden voor de stichting. Boven het gras Bij de opdracht werd de voorwaar de gesteld dat het een abstract werk moet betreffen dat méér moet uitdrukken dan alleen de man Thijsse. Kuiper: „Het gaat om waar hij voor stond. De relatie tus sen mens en natuur. Het moet een opvallend beeld worden. Het moet bepaald wél boven het gras uitko men. Daarom is de plaats ook zo Stinkende gele bolletjes, zo groot als een tennisbal. Ze spoelden vo rige week vrij massaal aan op het strand ten noorden van De Koog. Onderzoek door Rijkswaterstaat wees uit dat het vetbolletjes be trof van plantaardige of dierlijke oorsprong. Omdat de bolletjes voor het milieu met schadelijk zijn en het om een kleine hoeveelheid ging (vermoedelijk een paar kubie ke meter) ging RWS niet tot oprui ming over, zoals dat op Vlieland wel gebeurde. Overigens was daar aanzienlijk meer aangespoeld. Vermoedelijk is het spul geloosd door een passerend schip. Daar aan hadden de meeuwen die zich aan de vetbolletjes te goed deden, echter geen boodschap. terstaat daar in het bestek reke ning mee kunnen houden en was deze toestand met nodig geweest. Nu vragen we ons af of dergelijk overleg nog wel zin heeft." Volgens burgemeester Van Rap- pard, die bij SBB heeft aangedron gen op een soepele houding en daarmee gehoor gaf aan het ver zoek van Texels Belang en het CDA, heeft de gemeentelijke in vloed wel degelijk vruchten afge worpen. „We moeten er nu voor oppassen dat we het overleg niet frustreren", doelt hij op een even tuele alternatieve route voor fiet sers. Toch is haast geboden, want volgens RWS starten de steen- transporten vanaf half maart. To taal zal vanuit Oudeschild 50.000 ton steen naar de vuurtoren wor den gebracht. belangrijk. Dat moet de symboli sche waarde van het kunstwerk versterken." Voor de financiering van het an derhalve ton kostende project is de hulp ingeroepen van Art Bus- siness. Dit gespecialiseerde bedrijf gaat in het land geld proberen te verwerven voor het project. De stichting heeft er alle vertrouwen in dat dit lukt, ook zonder ge meentelijke steun. „Anders had den we er nooit f10.000,-in gestoken. Maar je moet eerst een ontwerp hebben voor je de boer op kunt. Anders krijg je nooit geld los." Of de geldgevers nog op een spe ciale manier aandacht krijgen is nog niet bekend. „Ze zullen uiter aard wel een speciale behandeling krijgen bij de onthulling." Met het kunstwerk wil de stich ting de nagedachtenis van Thijsse laten voortduren, ook als het jubi leumjaar voorbij is. „En wat zou een mooiere afsluiting kunnen zijn van het jaar dan de onthulling van het kunstwerk?" In de nacht van zaterdag op zon dag troffen agenten in de Keesom- laan een man bovenin een lantaarnpaal aan. Vanuit die hoge positie verklaarde hij dat hij in de paal was geklommen wegens een weddenschap met een vriendin. Omdat hij niets had vernield kreeg hij geen prent. Wel werd hem aan geraden voortaan andere wedden schappen af te sluiten. onderzoek moet worden gedaan naar de effecten van het geluid en het gevaar voor vogels. Er zijn con tacten gelegd met de Texelse vo gelwerkgroep, waar de nodige kennis aanwezig is. Kuiper: „Geza menlijk gaan we ons verdiepen in de lokale situatie Volgende week zullen we daar meer over kunnen zeggen En wat betreft het geluid zal Buro Oranjewoud de sommet jes nog eens kritisch moeten bekij ken. In hun rapport stonden wel tal van tabellen, maar daar kan een leek geen wijs uit worden. Dat moeten ze dan eerst maar eens verduidelijken. Een excursie naar vergelijkbare molens? Ja, dat is ook een optia" Van 21 tot en met 28 februari worden weer luchtmachtoefenin gen met echte bommen gedaan op de Vliehors. Op Texel worden twee meetposten ingericht om hét effect van de explosies te re gistreren. Het betreft een Fighter Weapons Instructor Training vanaf de vlieg basis Leeuwarden. Vliegers uit België, Denemarken, Noorwegen en Nederland worden met hun F-16's opgeleid tot wapeninstruc teur. Een onderdeel van de oplei ding die nog tot 1 april duurt is het afwerpen van enkele echte bommen. Ook F-16 piloten van vliegbasis Leeuwarden die vanaf april wor den uitgezonden naar de Italiaan se basis Villafranca zullen meedoen aan de oefening. Per dag nemen maximaal twaalf vliegtuigen deel aan de oefenses sies die tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 13.30 en 15.30 uur wor den gehouden. Op zaterdag en zondag wordt niet gevlogen: Klachten over de oefening kunnen worden gemeld via 06-0226033 of 058-346700. (ADVERTENTIE) voor IO%/0 Zie voor meer aanbiedingen onze advertentie op pagina 4 (ADVERTENTIE) Drukkerij/Uitgeverij Langeveld en de Rooy Parkstraat 10, Den Burg Telefoon 02220 - 62600 Fax 02220 - 14111

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1