Groen ^warG jexeh in het harL.
1
„Niemand heeft begrip
voor afsluiting dijkweg"
Jan Wolkers ontwerpt
monument voor Thijsse
TEXEL
m
Buurt niet gerust op goede afloop
MAGAZINE
3 Niet aan
de sleutel
gedacht
Enquête EcoMare wijst uit:
Meer positieve reacties
op windmolenplan
Politie-escorte
foor reuzenboot
MM
-
Aangespoeld vet
onschadelijk
VERDER
IN DIT
w Hans Kazan vermaakt
Texelaars
2
w Koninginnefeest ook voor
het zwembad
3
ïw Kees en Kees onmisbaar
voor de Zwaluwen
5
v> Honderd jaar gemechani
seerde visserij op Texel
7
Man bleek geen
lichtpunt....
Eind februari
weer echte bommen
op de Vliehors
DOBBELMAN
4ki|° 1CQQ
Advertenties
kunnen ingeleverd
worden
t/m 17 februari a.s.
RICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10959
DINSDAG 14 FEBRUARI 1995
f E X E LS E» COU RANT
,0 Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
AC Den Burg, telefoon (02220) 62600
tnties/abonnementen
(02220) 62600, faxnr (02220) 14111.
tie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
>n (02220) 62620. faxnr (02220) 14111
tie buiten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75,
og,:telefoon (02220) - 17266,
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr 46 99.17.636
Rabobank nr. 36.26.01.742; I N.G. bank nr. 67.34 60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f52.45 per half jaar; Los f1.45
de nacht van zaterdag op
ïdag gebeurde het weer
is: automatisch branda-
tï. Deze keer kwam het van
tel Den Burg in de Emma-
n. De brandweer was ra-
idsnel ter plekke, maar de
ner op de bovenverdieping
\ar volgens de alarmaanwij-
g brand zou zijn, was op
-<t. Omdat de hoteleigenaar
't thuis was, zette de brand-
ter de ladder tegen de gevel
drong het vertrek via een
im binnen. Er was niets aan
hand. Waardoor het alarm
afgegaan, is een raadsel. De
indweer had overigens op
el eenvoudiger manier de
mer kunnen binnengaan. Zij
schikt namelijk over sleu-
s van alle hotels en daar-
?e te vergelijken gebouwen,
ze sleutels geven toegang
T een kluisje bij de ingang en
arin bevindt zich de cent ra -
a sleutel waarmee alle ver-
kken in het gebouw
nnen worden ontsloten,
emand van de zaterdag
nwezige brandweerlieden
st dat echter, waarschijnlijk
■idat de situatie waarbij
jenaar of personeel afwezig
zich niet eerder heeft voor-
~=èdaan. Het was dus toch
sn leerzame avond. Het werd
>k nog gezellig, want onder
,kef't genot van een pilsje werd
men met de inmiddels gear-
inrKeerde eigenaar aan de bar
Igebg geruime tijd nagepraat.
199
sla?
iroc
95,
grote catamaran van Bert
jsma werd in het weekend on-
nn*politie-escorte van Oudeschild
De Koog gebracht. Het ge-
rte is uit het water gehaald om
>n jerhoudswerkzaamheden te
ag nen verrichten. „Ik was bang
we onderweg ergens klem
kocden lopen, maar het ging ge-
fr.cig goed", aldus eigenaar
gsma, die met de boot afgelo-
jl^' seizoen rondes om het eiland
e ft gemaakt met gasten.
f april gaat de reuzencatama-
weer te water. Bergsma gaat
Bgr met belangstellenden varen,
=3ter geen rondjes Texel meer.
is toch een tamelijk lastige
=fe, zeker als het weer tegenzit.
f is me opgevallen dat mensen
meegaan het alleen al leuk vin-
om een stuk te zeilen, on-
icht waar we heen gaan." Voor
—inend seizoen staan hele en hal-
dagtochten op het programma.
Hlgsma gaat samenwerken met
12i rondvaartbedrijf in Oude-
nild. Dat is makkelijk voor de
Wekingen."
eld
iFoto Bert Koning i
iU
(TIC
-•
Het hek det de dijkweg langs Zeeburg afsluit moeten open, vinden Kees Hooyschuur. Kees Klaassen, Nico Roeper en Henk Broekman
(vlnr). Om hun argumenten kracht bij te zetten boden ze een petitie met 70 handtekeningen aan aan b en w. iFoto Gerard Tmmermeni
Een enquête die vorige week is
gehouden onder de bezoekers
van de bijeenkomst over het
windmolenplan heeft uitgewezen
dat méér dan één aanwezige posi
tief denkt over de ideeën. Maar
liefst twaalf personen lieten
schriftelijk hun adhesie blijken.
Tijdens de woensdagavond ge
houden bijeenkomst tekenden 48
aanwezigen de presentielijst. Het
waren veertig omwonenden van
het plangebied (polder 't Noorden)
en acht andere belangstellenden.
De aanwezigen werden verzocht
op een enquêteformulier in te vul
len hoe ze over de plannen dach
ten. Zestien reageerden afwijzend
om verschillende redenen. In
meeste gevallen betrof dat de
vrees voor geluidsoverlast door de
turbines, landschappelijk estheti
sche overwegingen of angst voor
slachtoffers onder de rijke vogel
populatie in het gebied.
Tegen het eind van de avond liet
slechts één aanwezige zich posi
tief uit over de plannen voor Wind-
park Texel. Uit de enquête blijkt
echter dat twaalf mensen er ach
ter staan. Nog eens twaalf ande
ren reageerden gematigd positief
en hadden enige voorwaarden
gesteld over het geluidsniveau van
de molens en het gevaar voor de
vogels.
Horizonvervuiling
„Het lijkt wel of niemand het ge
looft, maar de mening van de
mensen telt voor ons zwaar", al
dus Jan Kuiper, directeur van Eco
Mare Hem werd tijdens de avond
verweten dat juist een instantie
als EcoMare zich sterk maakt voor
„horizonvervuilende" zaken als de
grote windturbines. Kuiper vindt
echter dat het ook een taak van
EcoMare is om te zorgen voor een
gezond en schoon milieu. „En daar
hoort schone energie bij. Maar als
iedereen tegen is of als er volgens
ons onaarvaardbare consequen
ties aan het plan zitten, dan heb
ben de initiatiefnemers er een
tegenstander bij. Het is echt niet
zo dat EcoMare belangen heeft in
het project. Ik krijg er heus geen
geld voor."
Participeren
Bij het centrum zijn vier reacties
binnengekomen van mensen die
wel financieel willen participeren
in het molenproject. Uit de enquê
te heeft Kuiper geconcludeerd dat
er nog eindeloos kan worden gedi
scussieerd of de molens mooi of
lelijk zijn, maar dat er eerst nader
Hoewel Staatsbosbeheer bereid is de dijkweg bij Zeeburg
toch open te stellen voor vrachtverkeer, zijn bewoners van
De Cocksdorp en omgeving bang dat de zware transporten
naar de strekdam toch nog via de Stuifweg, de Hoofdweg
en de Vuurtorenweg zullen lopen. De garantstelling die
SBB eist voor eventuele vreetschade door verstoorde rot
ganzen, vindt Rijkswaterstaat namelijk aan de hoge kant.
Na ruggespraak met de Wildscha-
decommissie in Noordholland eist
SSB in ruil voor openstelling van
de weg een garantstelling voor de
schade aan grasland van boeren in
'95 en '96. Volgens Ko van Beek,
hoofd projectleider van de strek
dam die RWS aanlegt, is een be
drag van een half miljoen gulden
genoemd. Dat bedrag dateert al
van eerder overleg tussen SBB en
RWS, wat dus op niets is uitgelo
pen. Volgens Van Beek is er sinds
dien geen contact meer geweest
over eventuele openstelling. Vol
gens districtshoofd Roel Klaassen
gaat het echter hooguit om
f100.000,-. Het beheer van Zee
burg heeft er volgens SBB mede
toe geleid dat de schade door de
trekvogels op de landerijen aan
zienlijk is gedaald. In het
rotganzen-overleg is afgesproken
dat Staatsbosbeheer ervoor zorgt
dat in het voorjaar, wanneer de
meeste schade kan ontstaan, mi
nimaal 70 procent van de ganzen
(10.000 12.000) wordt opgevan
gen. In '94 verbleef er 70,4 pro
cent, terwijl SBB in '93 83
procent turfde.
Geen begrip
Bewoners van De Cocksdorp en
omstreken zijn niet onder de in
druk van de argumenten van SBB.
„Als er inderdaad zulke zwaarwe
gende argumenten zijn, laat ze die
dan ter discussie stellen. In onze
gemeenschap hebben wij nog nie
mand ontmoet die begrip voor de
wegafsluiting kan opbrengen",
schrijven ze aan het college. „Rot
ganzen op de wieken? Probeer ze
maar eens te verjagen. Het lukt je
gewoon niet", aldus landbouwer
Nico Roeper. Volgens hem wen
nen de dieren heel snel aan de
vrachtauto's. Klaassen van SBB is
echter een andere mening toege
daan en verwijst naar schadege
vallen in het verleden. „Er is
destijds voor tonnen uitgekeerd."
Petitie
Ondertekenaars van de petitie aan
de gemeente, reageerden volg-
nens de inzamelaars emotioneel
en soms boos. Ze vrezen voor de
veiligheid van schoolgaande kin
deren. Nu de eerste vrachtwagens
bij De Cocksdorp zijn gesigna
leerd, groeit de irritatie. Om hun
bezorgdheid kracht bij te zetten
bood de dorpscommissie gisteren
zo'n zeventig handtekeningen aan
aan het gemeentebestuur.'
SBB verklaart bang te zijn dat de
rotganzen door het vrachtverkeer
langs de dijkweg hun heil elders
zoeken. „Wij hebben met de boe
ren afspraken gemaakt over het
beheer. Daar denken we niet licht
vaardig over", aldus vogelwachter
Piet Postma. Behalve de schade
vergoeding wil SBB een positief
advies van de commissie voor de
verkeersveiligheid. Een deelvan
dijkweg is namelijk onderdeel van
de fietsroute langs de Waddendijk.
„Aangezien het een drukke route
is, gaat het vrachtverkeer ten
koste van de verkeersveiligheid."
Omdat personenwagens in geen
geval wordt toegestaan, denkt
Postma dat permanent toezicht bij
de dijkweg nodig zal zijn.
Het voorstel van Texels Belang om
voor de verkeersveiligheid de weg
aan de buitenkant van de dijk open
te stellen voor fietsers, krijgt bij
voorbaat geen steun van de Vere
niging Natuurmonumenten, eige
naar van natuurreservaat De
Schorren. Volgens Kees Boot ver
storen de fietsers overti|ende vo
gels, die uitrusten aan de voet van
de dijk. Met de verkeersonveilig
heid voor fietsers zal het volgens
hem zo'n vaart niet lopen en dat
weegt daarom niet op tegen even
tuele verstoring van vogels.
Niet nodig geweest
Volgens Kees Klaassen, voorzitter
van de dorpscommissie, was de
huidige ongerustheid niet nodig
geweest, als het college beter had
geluisterd tijdens de jaarlijkse
overlegronde „We hebben b en w
toen geadviseerd om eventuele
extra kosten voor de aanvoer van
materiaal in de aanlegvergunning
op te nemen. Dan had Rijkswa-
Jan Wolkers werkt momenteel
aan een ontwerp voor een
Thijsse-kunstwerk. Tevens zoekt
hij een goede lokatie voor het mo
nument. Begin maart zal hij zijn
plannen presenteren aan de
Stichting Thijssejaar Texel.
Vorig jaar vroeg de stichting de
gemeente om ƒ15.000,-. Met dat
bedrag kon een ontwerp voor een
kunstwerk worden gemaakt dat
het tienvoudige zou gaan kosten.
De raad zei nee. Men vond een
kunstwerk niet iets dat bij iemand
als Thijsse paste. „De raadsleden
wilden liever iets educatiefs. Maar
het monument vormt slechts een
onderdeeltje van onze totale her
denkingsplannen, waar nog ge
noeg educatieve zaken bij zitten",
vertelt Jan Kuiper van de Stichting
Thijssejaar.
Eeuwig leven
Ook zonder de gemeente is de
stichting doorgegaan met de plan
nen voor een kunstwerk. Vier
Texelse bedrijven, die niet met na
me willen worden genoemd,
brachten tienduizend gulden voor
een ontwerp bijeen. De opdracht
ging naar Jan Wolkers. „Waarom
hij? Hij is een gewaardeerd beel
dend kunstenaar en Texel heeft
nog geen werk van hem. Hij
woont hier en is betrokken bij de
natuur en het eiland. En als je be
langrijk vindt dat er een kunstwerk
van hem op het eiland komt, moet
je niet te lang meer wachten. Hij
heeft niet het eeuwige leven", al
dus Kuiper, die erkent dat ook wel
andere namen van kunstenaars de
revue zijn gepasseerd, maar dat de
uitstraling van Wolkers de
doorslag gaf. Ondanks dat hij het
enorm druk heeft aanvaardde Wol
kers de opdracht en zal hij begin
maart een presentatie houden
voor de stichting.
Boven het gras
Bij de opdracht werd de voorwaar
de gesteld dat het een abstract
werk moet betreffen dat méér
moet uitdrukken dan alleen de
man Thijsse. Kuiper: „Het gaat om
waar hij voor stond. De relatie tus
sen mens en natuur. Het moet een
opvallend beeld worden. Het moet
bepaald wél boven het gras uitko
men. Daarom is de plaats ook zo
Stinkende gele bolletjes, zo groot
als een tennisbal. Ze spoelden vo
rige week vrij massaal aan op het
strand ten noorden van De Koog.
Onderzoek door Rijkswaterstaat
wees uit dat het vetbolletjes be
trof van plantaardige of dierlijke
oorsprong. Omdat de bolletjes
voor het milieu met schadelijk zijn
en het om een kleine hoeveelheid
ging (vermoedelijk een paar kubie
ke meter) ging RWS niet tot oprui
ming over, zoals dat op Vlieland
wel gebeurde. Overigens was daar
aanzienlijk meer aangespoeld.
Vermoedelijk is het spul geloosd
door een passerend schip. Daar
aan hadden de meeuwen die zich
aan de vetbolletjes te goed deden,
echter geen boodschap.
terstaat daar in het bestek reke
ning mee kunnen houden en was
deze toestand met nodig geweest.
Nu vragen we ons af of dergelijk
overleg nog wel zin heeft."
Volgens burgemeester Van Rap-
pard, die bij SBB heeft aangedron
gen op een soepele houding en
daarmee gehoor gaf aan het ver
zoek van Texels Belang en het
CDA, heeft de gemeentelijke in
vloed wel degelijk vruchten afge
worpen. „We moeten er nu voor
oppassen dat we het overleg niet
frustreren", doelt hij op een even
tuele alternatieve route voor fiet
sers. Toch is haast geboden, want
volgens RWS starten de steen-
transporten vanaf half maart. To
taal zal vanuit Oudeschild 50.000
ton steen naar de vuurtoren wor
den gebracht.
belangrijk. Dat moet de symboli
sche waarde van het kunstwerk
versterken."
Voor de financiering van het an
derhalve ton kostende project is
de hulp ingeroepen van Art Bus-
siness. Dit gespecialiseerde bedrijf
gaat in het land geld proberen te
verwerven voor het project. De
stichting heeft er alle vertrouwen
in dat dit lukt, ook zonder ge
meentelijke steun. „Anders had
den we er nooit f10.000,-in
gestoken. Maar je moet eerst een
ontwerp hebben voor je de boer
op kunt. Anders krijg je nooit geld
los."
Of de geldgevers nog op een spe
ciale manier aandacht krijgen is
nog niet bekend. „Ze zullen uiter
aard wel een speciale behandeling
krijgen bij de onthulling."
Met het kunstwerk wil de stich
ting de nagedachtenis van Thijsse
laten voortduren, ook als het jubi
leumjaar voorbij is. „En wat zou
een mooiere afsluiting kunnen zijn
van het jaar dan de onthulling van
het kunstwerk?"
In de nacht van zaterdag op zon
dag troffen agenten in de Keesom-
laan een man bovenin een
lantaarnpaal aan. Vanuit die hoge
positie verklaarde hij dat hij in de
paal was geklommen wegens een
weddenschap met een vriendin.
Omdat hij niets had vernield kreeg
hij geen prent. Wel werd hem aan
geraden voortaan andere wedden
schappen af te sluiten.
onderzoek moet worden gedaan
naar de effecten van het geluid en
het gevaar voor vogels. Er zijn con
tacten gelegd met de Texelse vo
gelwerkgroep, waar de nodige
kennis aanwezig is. Kuiper: „Geza
menlijk gaan we ons verdiepen in
de lokale situatie Volgende week
zullen we daar meer over kunnen
zeggen En wat betreft het geluid
zal Buro Oranjewoud de sommet
jes nog eens kritisch moeten bekij
ken. In hun rapport stonden wel
tal van tabellen, maar daar kan
een leek geen wijs uit worden. Dat
moeten ze dan eerst maar eens
verduidelijken. Een excursie naar
vergelijkbare molens? Ja, dat is
ook een optia"
Van 21 tot en met 28 februari
worden weer luchtmachtoefenin
gen met echte bommen gedaan
op de Vliehors. Op Texel worden
twee meetposten ingericht om
hét effect van de explosies te re
gistreren.
Het betreft een Fighter Weapons
Instructor Training vanaf de vlieg
basis Leeuwarden. Vliegers uit
België, Denemarken, Noorwegen
en Nederland worden met hun
F-16's opgeleid tot wapeninstruc
teur. Een onderdeel van de oplei
ding die nog tot 1 april duurt is het
afwerpen van enkele echte
bommen.
Ook F-16 piloten van vliegbasis
Leeuwarden die vanaf april wor
den uitgezonden naar de Italiaan
se basis Villafranca zullen
meedoen aan de oefening.
Per dag nemen maximaal twaalf
vliegtuigen deel aan de oefenses
sies die tussen 10.00 en 12.00 uur
en tussen 13.30 en 15.30 uur wor
den gehouden. Op zaterdag en
zondag wordt niet gevlogen:
Klachten over de oefening kunnen
worden gemeld via 06-0226033
of 058-346700.
(ADVERTENTIE)
voor IO%/0
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 4
(ADVERTENTIE)
Drukkerij/Uitgeverij
Langeveld en de Rooy
Parkstraat 10, Den Burg
Telefoon 02220 - 62600
Fax 02220 - 14111