at ik zeggen wou... Van gehuurde stoomsleper tot zijtrawler en kotter TEXEL KÜ MAG/ i ^AüLbü, y couRANT 100 jaar mechanisatie in visserij £/indmolenpark I kker-trekwedstrijd Windmolenpark II Reinigingstarief i i>j ai krt Advertenties kunnen ingeleverd worden t/m 17 februari a.s. TMTVT7T CT? ,-T DINSDAG 14 FEBRUARI 1995 ibroeders van lezers Buiten verantwoordelijkheid ran de redactie Ellen vatten toen het plan op de stoomsleepboot ..Rijp" te huren als rste gemechaniseerde Texe- vas de NV Stoomboot Mij. I" (de firma Dros en Co.), et het ss „Texel" van 1914 919 elk jaar gedurende de jteelt ter visserij ging, zij het een visserijnummer uit IJ- jn (IJM8). Al gedurende de e Wereldoorlog werd op geëxperimenteerd met mo- in blazers en botters, maar terste Texelse kotter ver- ■sn pas in 1927. Dat was de j,Op hoop van zegen" van P. jr. (De eerste kotter van Ne- jnd was (in 1920) de Rotter- ;e R016 „Eersteling" met rdriecilinder Berkelmotor van Ik.) :t begin van de jaren twintig Aris Ellen als stuurman op ^«van de schepen van de fa. en uit Haarlem, die een beurt - Kt onderhield tussen Amster- I Haarlem en Rotterdam, tende was hij goed op de Ite van het reilen en zeilen van •innenvaart, een ervaring die kl later, in 1934, goed van pas I Ikomen. ^t jaar was de fa. Ellen uitge- id tot een visserijbedrijf en al enkele jaren met hun motor- 3r TX14 „Vier gebroeders" sa- met de TX19 „Dirk" van Fup rtjen in span op haring gevist, r#] gebeurde op de Waddenzee b» het, na de afsluiting van de erzee in 1932, wemelde van iaring. De vis liep te hoop te- de Afsluitdijk en al vissend (de visserman „vast in de ha- Die situatie heeft maar eni- \ören geduurd. Toen verdween wing voorgoed uit de Wad zee. de samenwerking tussen de C4 en de TX19 kwam in 1933 eind, waardoor de gebroeders - n zich genoodzaakt zagen voor nieuwe haringseizoen een an dere spanmaat te vinden. Die was op Texel echter niet zo gauw voor handen. Maar Aris Ellen, niet voor een gat te vangen, herinnerde zich de Rederij NV Sleep- en Drinkwa- terdienst v/h H. Rutters uit zijn pe riode op de binnenvaart. Deze firma (aan de De Ruyterkade in Amsterdam) had niet alleen stoomsleepboten in de vaart, maar verhuurde deze ook. De ge broeders Ellen vatten toen het plan op de stoomsleepboot „Rijp" te huren als spanmaat. Dit was het schip niet vreemd, want het had al van 16 juni 1918 tot 14 maart 1921 als AM77 „Rijp" en van 3 maart 1931 tot 15 augustus 1932 als de VD103 „Rijp" deelge nomen aan de visserij. En zo werd de 50 npk sterke stoomsleepboot - trawlerop 10 februari 1934 inge schreven als TX67 „Rijp". Dat het en goed seizoen was, blijkt wel uit het feit dat Aris Ellen aan de fa. Rutters te kennen geeft voor het seizoen 1935 over een sterkere stoomsleepboot te willen beschik ken, daar de TX14 „Vier gebroe ders" over een motor van 100 pk beschikte. Dit bleek geen enkel probleem en zo werd op 21 januari 1935 de stoomsleepboot Obi in geschreven als TX67 „Obi", met als huurder de fa. Ellen. Het mo torvermogen van deze sleper lag rond de 150 ipk. In 1936 laten de gebroeders Ellen een nieuwe kotter bouwen. Deze nieuwe TX14 gaat in span op de Noordzee haring vissen met de TX39 „Vertrouwen" van B. en R van der Vis. Dit betekende het ein de van een kortstondige, maar heel bijzondere periode in de ge schiedenis van de Texelse visserij. Oudere vissers kunnen zich de sleepboten nog goed herinneren. Met hun lange, witte schoorste nen waren ze een blikvanger van formaat. Waar de Rijp uiteindelijk is geble- %iie voorlichtingsavond over het ande winmolenpark werd de gelijkheid geboden anonie- Jj?) vragen te stellen. ^noor mij op het formuliertje in- jlde en later ook nog maar s mondeling herhaalde nood- it „moeten we alles wat kan, op Texel doen?" werd als te fi- ifisch terzijde geschoven... het eraan gekoppelde voor als eiland deel te nemen in taande parken, zoals het maar eeltelijk functionerende pro- langs het Noord-Hollands aal, werd nauwelijks serieus .omen. Er werd geschermd met ^k onze verantwoording nemen r het energie/milieu probleem". lijkt mij dat onze verantwoor- vjkheid moet worden gezocht in Oude Trekker en Motorenvere- ng organiseert zaterdag 11 art een busreis naar de Indoor cker-trekwedstrijden in Ahoy in terdam. Zowel leden als niet- an mogen mee. Het evenement als voorproefje op het ksterevenement, dat dit jaar op programma staat. In Rotter- n maken wereldberoemde trek- s hun opwachting. De kosten de reis zijn f60,-, afhankelijk li het aantal gegadigden. Deel leners kunnen tot 8.45 uur ^«tappen op het perkeerterrein i de Emmalaan. Opgeven bij Si- 3n Stark, tel. 16220. het behoud van de energie die Texel als eiland gelukkig nog steeds bezit en uitstraalt. Die energie, hier jaarlijks opge daan, bijgetankt door duizenden mensen die hun eigen volgebouw de woonomgeving ontvluchten, zal moeilijker in rapporten zijn sa men te vatten, maar is van even groot, zo niet groter belang. Er zal dus geen sprake zijn van „afschui ven", maar eerder van het nemen en beseffen van een andere ver antwoordelijkheid. ledereen on derkent toch zo langzamerhand dat de waarde van ons eiland voor een groot deel wordt bepaald door de ruimte die hier nog kan worden ervaren. Nu liggen de plannen van „zon en wind" op tafel en zijn er twee aan vragen van agrariërs om op de bin nendijk van de polder 't Noorden windmolens te plaatsen. In eerste instantie denk je dan: goed voor 't milieu, er is altijd veel wind, benut ten dus. Bovendien lijken de mo lens op de impressies van de landschapsarchitect van Oranje woud net zo fraai in het landschap te passen als de molentjes in Waal en Burg... We moeten ons echter terdege realiseren dat het nu om installaties gaat van een heel an der kaliber: molens met een basis van veertig meter hoog, dus hoger dan de toren van de N.H. kerk te Den Burg, en dan, om het land schapskarakter te versterken, niet eéri, maar vijftien op een rij! Zoals te verwachten was, is er sterke tegenwind vanuit Eierland en het Noorden. Logisch, wie wil er nu zo'n ding voor z'n deur, zal de meest voor de hand liggende reactie zijn van de niet direct be trokkenen. Zeker het artikel over schilderes Marianne Kersting (TC 27 jan.), waarin ze haar bezorgd heid uit over onder andere vibra ties, zal door de meest nuchtere Texelaars lachend zijn gelezen en als Ouwe Sunderklaas-idee zijn genoteerd. ledereen heeft zo z'n eigen invals hoek en benadering, ledereen heeft natuurlijk ook het recht om alles dat als „goed voor het mi lieu" wordt verkocht, kritisch te volgen. M'n collega heeft echter een pro bleem: ze woont eigenlijk te kort op Texel om te mogen klagen, al thans zo werd het haar haarfijn uitgelegd onder aanbieding van een verhandeling over „historisch medegebruik". Mij ontgaat de be doeling en de koppeling, maar je zou er wel uit kunnen opmaken dat het aantal jaren dat iemand op Texel woont blijkbaar maatgevend is voor de geloofwaardigheid van de geuite bezwaren en ideeën. Vaak is dat ook zo, maar soms worden maar al te graag ideeën van buitenstaanders, zoals bijvoor beeld Thijsse die hier maar kort woonde, in ons voordeel gebruikt. Het is maar net hoe het te pas komt. Voor Marianne Kersting was het feit dat ze inderdaad weinig van Texel weet een reden contact te zoeken met een vermoedelijke geestverwant. Zij wilde wel eens horen hoe andere kunstenaars denken over de windmolen plannen. Ik heb haar uitgelegd hoe ik sinds m'n jeugd het eiland ten goede en ten kwade heb zien veranderen, hoe er langzaam maar zeker steeds minder als typisch eilands kan worden bestempeld en ook hoe (over)gevoelig onze Texelse samenleving op dat punt in elkaar steekt. Dat er onder andere bij de afwijzing van de nationaal landschapspark-ideeën verzekerd werd dat wij zelf in staat zouden zijn goed voor ons landschap te zorgen. Natuurlijk heb ik als schilder een gekleurde blik en ben ik voor som migen een wat overgevoelige dro mer. Gek genoeg verwacht men wel van ons soort dromers dat we er kijk op hebben, maar ook dat we romantische plaatjes kunnen blijven vervaardigen van een land schap dat we met z'n allen lang zaam om zeep helpen. „Zon en Wind" heeft nu plannen gelanceerd voor een Texels wind molenpark. Voorlichtingsavonden moeten zorgen voor discussies en naar men hoopt acceptatie. Tege lijkertijd liggen er twee aanvragen van agrariërs, waarvoor snel iets „geregeld" dient te worden via een voorbereidingsbesluit. „Als er één schaap... wordt dat straks „als er één molen op de dijk staat...? Het is te wensen, dat onze huidige raad van wijze mensen inziet dat we weer op het punt staan een stuk uniek eilandkarakter - wijds polderland - in te leveren. Laten we realistisch zijn; sinds Texel aangesloten is op het lande lijke electriciteitsnet, is er geen echte noodzaak voor een „eigen" windmolenpark of nieuwe, gesub sidieerde, molenaars. Energie opwekken door middel van wind is onbetwist een goede zaak. We zullen ons echter wel moeten afvragen wat ons eiland daarvoor opoffert als een windmo lenplan op de beoogde lokatie zal worden verwezenlijkt. Laten we zuinig zijn op wat ons nog rest: zon, wind en ruimte! Niek Welboren, Eierland. Gymlokaal Wielewaal. De vloer van de gymzaal in De Wielewaal is aan slijtage onderhevig. De dorps commissie zou de vloer liefst ver vangen, maar heeft hiervoor niet voldoende geld. De gemeente voelt echter weinig voor de inves tering en zal in overleg met het dorpsbestuur kijken of de vloer is op te knappen. Ook de afdekking om de vloer bij evenementen te beschermen is aan veranging toa Medisch Kleuterdagverblijf. De informatiemiddag voor het Me disch Kleuterdagverblijf in Den Helder op 22 februari in d'Ouwe Ulo om 13.30 uur is uitsluitend bestemd voor hulpverleners en niet voor iedereen, zoals eerder vermeld. Mocht er bredere belang stelling bestaan, dan graag con tact opnemen met H. Holtslag, tel 02230, 41897. Als aanvulling op het verslag over het windmolenplan in de Texelse Courant van 10 februari 1995 het volgende: Omdat voor mijn gevoel de heren De Wolff, Van de Velde, Roeper en Kuiper het economisch aspect van het te realiseren windmolenpark te veel benadrukten, leek het mij wenselijk erop te wijzen dat het park ook effecten zal hebben op het landschap. Niet alleen vanaf de Slufterdijk ge zien, maar vooral wanneer men zich op de Waddenzeedijk bevindt, hebben deze hoge molens een storende invloed op het omliggen de gebied. Een landschap niet ver van „Drij vers vogelweid De Bol", het orchi- deeënveld dat ook Fey in „In het voetspoor van Thijsse" beschrijft, de molen van het Noorden. Een natuurgebied dat vooral in het voor- en najaar erg geliefd is bij natuur- en vogelliefhebbers en -kenners uit binnen- en buitenland. Tevens sprak ik mijn verbazing uit dat er niemand van de VVV aan wezig was, omdat voor de verbre ding van het seizoen dit deel van het eiland vanwege de vogeltrek ook voor het toerisme van belang is. Ook twijfelde ik er aan of vogels zich aan de ruimte zullen houden die tussen de twee groepen mo lens is gelaten, afgaand op het ge drag van de rotganzen Waarom het uitzicht over een bij zonder landschap stukmaken? C. Stiehl-van der Vis, Eierland (ADVERTENTIE) Als ingezetene van Texel heb ik be grepen dat de ondernemers jaren lang teveel reinigingsgeld hebben betaald om zo de reinigingstarie ven voor huishoudens (dus ook het mijne) laag te kunnen houden. Dat houdt in dat niet de gemeente het particuliere tarief laag houdt, maar diezelfde ondernemers. Ik heb dit tot nu toe nooit geweten en zeer waarschijnlijk de meeste Texelaars niet. College, u wilt het particuliere ta rief zo laag mogelijk houden, een loffelijk streven, maar wat doet u: u adviseert negatief over het voor stel van TVO. Gevolg: de onderne mers lopen weg bij dé gemeente, dat gaat de gemeente veel geld kosten. De kosten moeten toch worden betaald. Wie gaat dat be talen? De burger? Jazeker, de bur ger zal, vanaf het moment dat de ondernemers naar een particuliere inzamelaar overstappen, vijftig gulden meer moeten betalen voor het ophalen van het afval. Indien de raad het voorstel echter accepteert, betekent dat slechts een verhoging van vijf en twintig gulden per huishouden. Welnu, die meerprijs heb ik er dan als burger over de jaren wel als voordeel uit gehaald. Uw zogenaamde burger- vriendelijke houding kost de huishoudens op Texel straks dus, in plaats van een geringe verho ging, het dubbele. Ik kan daar niet echt blij mee zijn. De particulier ziet best in dat deze situatie voor de ondernemer niet langer acceptabel is. Gewoon dui delijk uitleg geven over het waar om, kweekt begrip. De Texelaar begrijpt dan best dat het tijd is voor een rechtvaardige verdeling van de kosten van de reiniging. Raad, wees verstandig, neem de tijd voor herbezinning. Els van Asperen, Oosterend Wie op maandagmorgen de Texelse Noordzeekotters de haven ziet verlaten, zal zich niet realiseren dat de Neder landse visserij pas 100 jaar gemechaniseerd is: in 1895 kwam de eerste Nederlandse stoomtrawler, de HD348 „Betsy". Hebben de tegenwoordige schepen een motor vermogen van zo'n 2000 pk, de Betsy had de beschikking over 32 npk, wat overeenkomt met 160 ipk. Dit Helderse schip heeft het volgehouden tot 1936, toen ze werd ver kocht voor de sloop. Het bijzondere aan dit schip was dat ze, inclusief de stoommachine, geheel in Nederland was gebouwd. In die dagen hadden de Nederlandse werven en machinefabrieken nog weinig ervaring met stoomvisserij en werden de meeste stoomkoopvaardijschepen in Engeland gebouwd. ven, vermeldt de historie niet. De Obi daarentegen werd in 1937 door eigenaar Rutter verkocht. In 1955 werden stoomketel en ma chine eruit gehaald en vervangen door een tweedehands Bronsmo tor van 240 pk. In de jaren zeven tig werd het schip verkocht naar Singapore; als het meezit, vaart het daar nog steeds in het wild rond. Het zou tot 1971 duren voor Texel se vissers weer een trawler in de vaart brachten. Dan koopt M. R El len uit Oosterend bij Maaskant de BRU61, die in 1959 als SCH261 „Onderneming I" bij de scheeps- bouwwerf „De Vooruitgang" van D. en J. Boot in Alphen aan de Rijn werd gebouwd. Onvermijdelijk be schikte het schip over een In dustriemotor, want ook deze werd door de gebroeders Boot ge bouwd. Met dit schip werd niet getrawld, maar geboomkord. Het schip, dat werd ingeschreven als TX18 „Noorderkroon", beschikte over een motorvermogen van 750 pk en kreeg Jan van Beek als schipper. Later werd deze opge volgd door Cees Vlaming. Er werd hoofdzakelijk voor de Nederlandse kus gevist, maar ook voor de En gelse kust, de zuid-westkant van de Doggersbank (de zogeheten Afgrond) en in de Duitse Bocht gingen de netten „over de muur". Deze 41 meter lange trawler werd op de laatste dag van 1976 ge saneerd. De tweede Texelse trawler was de TX46 „Antje" van de fa. P.A. van der Vis en zonen. Deze firma nam het schip op 2 september 1971 over van Rederij Kennemerland, waar ze vanaf 1959 als KW49 „Antje" had gevist. Deze 44 me ter lange trawler was bij scheeps- bouwwerf „De Dageraad" te Woubrugge van stapel gelopen en had als kloppend hart een 1000 pk sterke K.H. Deutz. De fa. Van der ..In de jaren zeventig werd het schip verkocht naar Singapore. ...en zo werd op 21 januari 1935 de stoomsleepboot „Obi" ingeschreven als TX67 Vis zat met deze trawler veel „op de kust", maar was ook regelma tig op de Engelse banken te vin den. In 1974 wordt het schip naar Argentinië verkocht en vertrekt in de tweede helft van augustus naar de overkant van de ,,grote haring vijver". In oktober 1971 komt de derde trawler in de Oudeschilder haven aan, de TX20 „Dirk Senior" van de fa. D. Krijnen. Het schip was af komstig van W. de Boer en H. Dek ker uit Den Helder, waar het als HD84 „Cornelis" had gevist. (Het visserijnummer HD staat overi gens voor Huisduinen, dat in het verleden een veel grotere rol als vissersplaats speelde dan Den Helder.) Het schip was oorspron kelijk afkomstig uit Scheveningen, waar ze,in 1958, als SCH8 „Gerar- dina" door de Sleephelling Mij Scheveningen wordt opgeleverd. Eigenaar is dan de NV Reederij v/h A. van den Toorn Jzn. Deze bijna 43 meter lange trawler bezat een MWM-motor van 1200 pk. Jaap Krijnen heeft met dit schip voorna melijk de toen nog onbekende vis- bestekken aan de Off Ground en de Flamborough Ground verkend. Toen deze goed in kaart stonden, heeft de fa. Krijnen de dan 17 jaar oude trawler in 1975 gesaneerd en ging over op nieuwbouw. Op 17 mei 1972 komt Sieb van der Knaap in de haven met een trawler, die hij uitrust voor de boomkorvisserij. Het is de gewe zen SCH162 „Yke" van de Rederij Jaczon uit Scheveningen. Het 45 meter lange schip werd echter in 1960 gebouwd als de KW144 „C. den Duik" in opdracht van de Re derij en Handelsmij v/h C. den Duik uit Katwijk aan Zee. De bouwwerf „De Industrie" van de al eerder genoemde gebroeders D. en J. Boot uit Alphen aan den Rijn. En, het kon haast niet anders, ook dit schip was voorzien van een In dustriemotor van 1000 pk. Sieb van der Knaap vernummerde het schip in TX22 „Bartina Klazi- na" en viste er voornamelijk mee op schol in de noordelijk gelegen viswateren, waarbij regelmatig in Deense aanvoerhavens wordt ge lost. In 1978 gaat de TX22 mee in de saneringsronde en Van der Knaap „vlagt" de trawler uit naar Duitsland, waar hij zal worden in geschreven als OR31. In 1981 ver huist het schip naar België, om tenslotte, in augustus 1989, via Amsterdamse slopers voor eeu wig in de smeltovens van Hoogo vens te verdwijnen. Als laatste in deze rij van vijf mo tortrawlers schaft Aad van der Knaap in 1972 de TX10 „Neptu- nus" aan, welker naam in 1973 wordt veranderd in „Benjamin Jan". Het schip kwam als KW171 „Jan Maria" uit Katwijk en had de vorige eigenaar was Rederij „De Samenwerking" (Parlevliet en Van der Plas). Ook dit schip was ge bouwd door de gebroeders D. en J. Boot, en had ook weer de onver mijdelijke Industriemotor van 1000 pk. Na deze 44 meter lange trawler geschikt te hebben ge maakt voor de boomkorvisserij, vist Van der Knaap op de gehele Noordzee op tong en schol. Door de verscherpte quote ringsmaatregelen ontkomt de TX10 tenslotte niet aan sanering. In 1977 wordt ze uitgevlagd naar Denemarken en in 1983 verkoopt Aad van der Knaap (die nog steeds eigenaar is) de trawler naar Griekenland. Onderweg naar de nieuwe thuishaven, raakt het schip op 10 april 1983 in moeilijk heden. De acht opvarenden wor den per helicopter gered en in het Engelse Birxham aan land gezet; het schip wordt zwaar beschadigd Guernsey binnengesleept. Daar worden reparaties verricht en na verloop van tijd hervat het schip de reis. Nog in 1994 werd de traw ler gesignaleerd voor de West- Afrikaanse kust, vissende op gamba's. Het idee van enkele Texelse schipper-eigenaren om in het be gin van de jaren 70 over te gaan tot het aanschaffen van een traw ler werd mede ingegeven door het feit dat de aanschafprijs niet hoog was. Door de spectaculaire op komst van de vries/hektrawler, wilden de grote trawlerredenjen in IJmuiden, Katwijk, Scheveningen en Vlaardingen wel van hun tradi tionele zijtrawlers af, die ze voor niet te veel geld te koop aanbo den. Deze trawlers waren mooie schepen om op tewerken, met veel dekruimte, maar uiteindelijk bleken de exploitatiekosten van de meestal sterk Verouderde schepen toch tegen te vallen in vergelijking met de voor de boomkorvisserij veel geschiktere kotter. Het verschil tussen de trawler van destijds en de kotter van' vandaag is niet meer duidelijk aan te geven. Waren de trawlers van toen door hun grootte een opvallende ver schijning in de haven van Oude- schild, vandaag de dag zijn kotters van dezelfde afmeting (of groter) geen uitzondering. Er kan dus rustig worden gesteld dat de vis sers met de 1000 pk van toen nu geen droog brood meer zouden verdienen. Tekst- Sam van der Slikke en Roy Helleman Medewerking werd verleend door: Arie El len Azn, Oosterend; Martin van der Geer, Rotterdam (foto's); Ger van der Plas, Den Haag; Pieter Inpijn, Den Haag, R Koster, Amsterdam. met Gratis Thijssejaar-brochure INCL. FOLDER "ECHT TEXELS PRODUKT" OPLAGE: 55.000 EX. mk jaies het meest gelezen en verkochte mk ralss toeristisch advertentie medium Drukkerij/Uitgevenj Langeveld en de Roov Parkstraat 10, Den Burg Telefoon 02220 - 62600 Fax 02220 - 14111

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 7