Af I. 2: „Zo kijken we de lammeren uit de schapen" Jeugdige bands steken oude garde naar kroon Texelpop weer druk en gevarieerd Tussenstand TEXELSE^" coURANT nieuwe band bukken. Vrijdag 19.30 uur. Tatoe-tatoe- tatoel „De kinderen hebben hun pyama's al aan en ik lees voor het slapen gaan nog een stukje voor uit Pin keltje. Piet komt uit de stal en zegt (terwijl hij zijn zaalvoetbalkleren bij elkaar zoekt) dat ik zo direct even bij een schaap moet gaan kijken. Het dier heeft 's middags gelamd en het lijkt wel of één lammetje niet tiert. Snel leg ik de kinderen in bed en trek mijn overal aan. Het lam ligt wat slap in een hoekje en wat erger is: het bekkie is koud. In zo'n geval hoor ik gelijk de sire nes van de ziekenauto in mijn Jioofd. Snel handelen is nodig! Het lam moet worden opgewarmd met biest en de warmtelamp. leder jaar halen wij voor de lammerij koeie- biest (biest is de eerste voedzame melk met antistoffen tegen ziek ten) bij buurman Gerard Witte. In kleine bakjes vriezen we het in. Hup, ik ontdooi een bakje biest. Maar waar is de warmtelamp? Hij hangt niet op z'n plek. Het is vijf minuten voor de aan vang van Piet zijn wedstrijd en ik bel de sporthal op. Na wat telefo nisch geharrewar krijg ik Piet aan de lijn. Op mijn vraag waar die ifoio corord Timmorman) lamp is zegt hij kort: 'weet ik niet, leg 'm maar in de oven' en de lijn is verbroken. Kennelijk telt voor hem nu het voetbal. In een open oven (beslist niet te warm) kan een lam goed opwarmen, maar gelukkig blijkt het diertje nog te willen drinken en na een uur knapt het op. 's Avonds vind ik de warm telamp in de hoek van de stal. Had ik 'm daar zelf niet Vrijdag 22.00 uur. Lammeren tellen. „Het werk is af en de nacht kan beginnen. Piet en ik leunen nog even over het hek en bekijken de hoogdrachtige schapen. Met wat passen en meten gaat deze eerste groep net in de schuur. Dat is maar goed ook want het is nat en waait hard. We hebben de scha pen nog nooit zo schoon gehad. Ze hebben de afgelopen maanden op een droog stuk land gelopen (de Geelvink, vlak bij Kees Haarsma) en zo weinig last gehad van de regen. Prettig voor de die ren en voor ons; vooral bij het af- lammen. Er loopt een twee-jarige ooi langs. We overleggen of zij er een of twee zal brengen. Het lukt net om Aan het eind van iedere 'Lam- mertiêd' geven we een over zicht van het aantal geboren lammeren. Hierboven is reeds gezegd: het liefst hebben we twee lammeren per schaap. In de praktijk blijken de Texelaars een matige vruchtbaarheid te hebben: gemiddeld 1,8 lam per ooi. De stand tot nu toe: Aantal schapen gelamd: 32. 59 lammeren geboren waar van 56 levend. Gemiddeld 1,75 levend lam per ooi. Door Piet Monster en Renske van den Tempel die ooi op de rug te voelen. Bij een schaap met een goede conditie, dus met vlees op de rug, is de kans op een eenling groot. De moeder heeft zich dan niet hoeven geven aan de meerlmgendracht. De ooi voelt matig, het zijn er vast twee. Maar goed ook. Financieel gezien is één lam voor het schaap (dekt de kosten), en het andere lam is voor de boer. Zo kijken we de lammeren uit de schapen. Dan gaat Piet naar bed en ik op de bank. Ik controleer weer om 24.00 uur, Piet mag weer om 2.00 uur, 4.00 uur en net voor het mel ken om 6.00 uur." Zaterdag 6.00 uur. Moeilijk geval. ,,'s Nachts om vier uur heeft Piet het schaap al gezien: het is on rustig en het water is door. Met dit laatste bedoelen we dat de blaas met vruchtwater al uitgedreven is. Om 6.00 uur voelt Piet niks maar om 7.00 uur wel. Er zitten twee poten en een kop in de geboorte- weg. Dit zou een normale beval ling kunnen zijn, ware het niet dat het hier om achterpoten gaat! Het zijn dus twee lammeren die er te gelijk uitwillen. De eerste ligt met de kop in de geboortegang en de voorpoten teruggeslagen onder het lijf. De tweede ligt achterste voren dus met de achterpoten richting uitgang. Piet legt het schaap op de zij en duwt vervol gens beide lammeren terug in de baarmoeder. Het blijkt het meest eenvoudig om eerst het lam wat achterstevoren ligt geboren te la ten worden. Daarna haalt Piet ge lijk het andere lam. De eerst geborene heeft het een dag met makkelijk gehad. Hij puft, drinkt slecht en heeft extra warmte van de lamp nodig. Maar maakt u zich geen zorgen, hij huppelt nu alweer door het hokje." Zondag 8.30 uur. Gezellig. „Er zijn mensen die zondag saai vinden. Met ons boerengezin tij dens de lammerij is dat beslist niet zo. Met z'n vijven gaan we aan de slag om de dieren eten en drinken te geven en de hokken van een nieuw laagje stro te voorzien. Zelfs Sara van 7 jaar die anders weinig in de stal is te vinden, loopt te sjouwen met voer en hooi. Rik (5) durft veel lammetjes op te til len, en Emmie (1)b) deelt gul brok jes uit. Op zo'n moment genieten Piet en ik volop." Maandagmorgen. Resultaten tot nu toe. Tijdens de lammerij is er sprake van een sterkere verbroedering tussen de schapenboeren. Het is altijd prettig van een collega te ho ren hoe het gaat. Aan het eind van de lammerij wordt er ook over ge tallen gepraat: veel of weinig tweelingen, zoveel drielingen etc. Bij sommige collega's gaat het ieder jaar heel best: het regent lammeren en geen kleintjes ook!" Met in de hoofdrol de grappige blazers Maarten Maarten en Bart Bakker zette deze jonge band met aanstekelijke dansmuziek de zaal in vuur en vlam. Flower power Misschien dat het verdienstelijk, maar iets te langzaam spelende Pride Joy volgend jaar deze sprong ook kan maken. Lois Lane's „My best friend" was de band op het lijf geschreven. Poundcake, voorheen de Legendary Late Inbet- weenies, liet horen waarom zij veel gevraagd is voor feestavon den. De groep beheerst vele stijlen .en dan omhoogl Martijn Schrama linksI en Sjoerd Siebinga van Crystal Illumination en weet de jongste hits vlekkeloos in actie. uit te voeren. Broer en zus Fonds bezorgden het publiek een brok in de keel. Een stagediver vliegt tijdens het optreden (met Belinda van Diesen) waren vrouwelijke stemmen ook te horen bij Round Up (met Sigrid Ramaker) The Madmen Special (met de zeer jonge Josje Schëfer), Pride Joy (met Elles Kaercher), Poundcake (een goed debuut van Marianne Dapper), Chaos (met Lot Kom- van Deluge de zaal in. The Madmen Special, de band van de familie Schafer, bleek in verge lijking met een jaar geleden de huiskamer te zijn ontgroeid. Het vrolijke trio Chaos -een attractie voor de jeugd op de voorste rij deed het „flower power"-tijdperk herleven, maar stond te laat ge programmeerd. Jaren zestig sfeer was er tevens bij The Small Buzz, de band rond Texelpop-veteraan Jaap Dros, die doorgaans unplug ged speelt, maar ook electrisch versterkt aangenaam klonk Stones Van de nieuwe bands maakte Jug Bros grote indruk. De rasmuzikan ten Ewout Adriaans, Rikus Kloosterhuis en Hans Vlaming ga ven een zeer gedreven optreden. Met goed in het gehoor liggende eigen nummers leek het alsof de Rolling Stones Texel in hun wereld- toernee hadden opgenomen. Jug Bros is geen gelegenheidsband, dus dat belooft nog wat. Onder de naam Undercover lieten de rockers Rob Kooiman en Je roen Drabbe zich van een andere zijde zien. Met TC-journalist Ge rard Timmerman, die zijn notitie boekje had verruild voor een gitaar, speelden ze akoestische nummers van o.a. Eric Clapton en Neil Young. Aan de vertolking moet nog worden geschaafd, maar het klonk zeker prettig. Syl via de Ruiter, die samen met San dra Legierse de achtergrondzang deed, zorgde met het mooi gezon gen „Dust in the wind" voor een prima afsluiting. Ongepolijst Veelbelovend was het debuut van de jongste band, Deluge (gemid deld 15 jaar). Ongepolijst, maar muzikaal goed en vol overgave slingerde het vijftal hun zelf ge componeerde prunge de zaal in, aangedreven door de stuwende drummer Robert Buijsman. De gi taristen Joost Bakker en Tobias van der Zee blikten tevreden te rug: „We waren de eerste band die de zaal in beweging kreeg. Op zo'n groot podium viel het best wel mea Het geluid stond goed af gesteld, waardoor we elkaar goed konden horen en lekker konden samenspelen." Een compliment aan de technici dus. Tijdens het optreden van Deluge maakte Texelpop voor het eerst kennis met stagediving. Bij Crystal Illumination werd het nog eens dunnetjes overgedaan. Bovendien vormde zich voor het podium een soort arena, waarin de fans elkaar wild te lijf gingen. Deze niet ge heel van gevaar ontblote pogo- dans sloot aan bij de agressieve gotische deathmetal van Crystal Illumination. Sinds hun experi mentele optreden in 1994 is de groep flink vooruit gegaan. Een deel van de jongens keerde terug in de „pretband" Wild Stallions, die eigenlijk nog in de repetitie ruimte thuishoort, ondanks grap pige uitvoeringen van o.a. Kortjakje. Maar wie weet, volgend jaar... Frans Hopman DINSDAG 21 MAART 1995 ilazerssectie van Skeuriezer was te gek. Wederom bewees Texelpop dat het als culturele, echt Tesselse manifestatie een vaste plaats heeft veroverd. Het evenement leeft zowel bij de bands (21 optre dens over twee avonden) als bij het publiek. Vrijdagavond was het al vroeg smoordruk en zaterdag avond kon er helemaal geen kip meer bij. De organisatie had geen moeite om de drukte te verwer ken; alles liep gesmeerd. Prima niveau Kwalitatief was deze editie van Texelpop geslaagd. Er steekt mo menteel niet één band echt bove nuit; diverse groepen zijn aan elkaar gewaagd. De Van Beurden Bluesband, die vorig jaar met per sonele problemen kampte, bleek zaterdagavond helemaal terug aan de Texelse top. Van hun half uurtje bluesrock spatten de vonken af. Supergrooverl, de uit Texelse en Utrechtse studenten bestaande band die vorig jaar verpletterend debuteerde, bleek de rol van festival-uitsmijter prima aan te kunnen. Hun op grunge gestoelde sound klonk hecht en opwindend, wat leidde tot wilde taferelen op de neg goed gevulde dansvloer. Nothing to Lose, weer uitstekend op dreef, ging speciaal voor Texel pop „back to the seventies". Met jaren 70 hits als „Brick House" en „I wish" bracht de band de menig te in beweging. Vrijdagavond kre gen The Shakin' Legends, die voor het eerst hun verbeterde sound lieten horen, het publiek aan het Texelpop stond bol van verrassin gen. Veel deelnemers grijpen het festival aan om hun nieuwste nummers te laten horen en zich zo origineel mogelijk te presenteren. Zo traden de meiden van Just Marry in witte bruidsjaponnen voor het voetlicht, hiermee ludiek inspelend op de woordspeling just married. De gebroeders Adriaans ist Rikus Kloosterhuis leefde zich uit Jug Bros. De gebroeders Dirk en Frank Rieu. afgewerkt. Een schare supporters met spandoeken en het gescan deerde „Hi-ha-meidenband" zorg de meteen al voor sfeer in de grote zaal. Sprong voorwaarts Zangeressen stalen ook ditmaal de show. Naast Leanen (met Ma rieke Fonds) en Nothing to Lose brink) en Skeuriezer (met Martine Eelman, de jongste van de zingen de zusjes). Met Round Up en Skeuriezer zijn meteen twee bands genoemd die een grote sprong voorwaarts heb ben gemaakt. Round Up speelde vorig jaar nog „gouwe ouwe"-hits, maar schudde ditmaal in een bijna compleet nieuwe bezetting dat ietwat belegen imago overtuigend van zich af. Hard, modern en me lodieus zijn nu de trefwoorden. Skeuriezer was de aangename surprise op de late zaterdagavond. schreven voor Bottle, Steel Company een geheel nieuw reper toire, dat soms net zo authentiek klonk als dat van hun blues voorbeelden. Het bontst maakte natuurlijk De Klapband het. Tijdens het liedje Dracula verscheen een levensech te vampier die de muzikanten in de hals beet. Sterke vondst was het optreden van de „gebroeders Rieu", oftewel Dirk Bousma (cor net) en Frank de Grave (trompet). De twee KTF-muzikanten kregen met hun uitvoering van „The se cond waltz" de handen op elkaar. Voor een ontroerend hoogtepunt zorgde de jeugdige zangeres Ma rieke Fonds van de band Leanan. Het zelfgeschreven juweeltje „I write letters to my brother", opge dragen aan haar overleden broer Lennart, kreeg een extra dimensie doordat broer Mark haar op gitaar begeleidde. Het publiek hield de adem in en beloonde het tweetal met een ovationeel applaus. swingen. Het trio, dat sinds hun comeback op de vorige Texelpop een succesvol jaar achter de rug heeft, had behalve rock&roll ook new wave op het menu. Hi-ha-meidenband Pieternel Geurtz, Belinda van Die sen en Marije Schoo maakten vo rig jaar bij hun debuut als Just Marry indruk met slechts drie nummers. Ditmaal, vele (straat)optredens verder, vulden ze vol overtuiging een half uur. Be geleid door Nienke Bloksma op bas openden ze echt Tessels met prachtige liedjes van Nils Lely, Jaap Dros en Marije Schoo zelf. Op deze Texelpop kondigde zich nog een uit louter dames bestaan de formatie aan. The Expensive Noise, met een kern van vier Verpleeghuis-medewerksters, opende vrijdagavond met lekker klinkende covers, die vlot werden nieuwe generatie Texelse popmuzikanten nam vrijdag- ind tijdens de vijftiende editie van Texelpop het heft in iden. Tijdens de optredens van de festival-benjamins De- e en Crystal Illumination sloeg de vlam in de pan. Met het ctaculaire stagediving (duiken vanaf het podium) zorg- 'ngtfi hun fans voor niet eerder vertoonde taferelen op Texel- Omdat ook de gevestigde bands zich van hun beste it lieten zien, kwamen de in groten getale opgekomen be- ikers prima aan hun trekken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 5