(jrocn ^warL-Jexels in het
Transport van stenen
verloopt voorspoedig
,Mensen stimuleren tot
lagere afvalproductie"
N
Vliegtuig crasht
door windvlaag
S.
•\arde wind vertraagt stort, maar:
Nota over tariefsdifferentiatie
TEXPO '95
ummer
VERDER
IN DIT
Spectaculaire show
jubileum Cocky
ïrt Dubbele van Sion voor
Musicalvereniging
w GVT loopt f10.000,-
bijeen
s» Geen vernieuwing in
Texelse vloot
jh Oorlogsherinneringen
Behoud visgebied
garnalenvangst
voor de rechter
12 13 mei 1995
LU Bastogne koeken
TEXELSE® COURANT
UJim fTiets
iERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10971
DINSDAG 28 MAART 1995
ave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10,
I AC Den Burg, telefoon (02220) 62600.
irtentles/abonnemonten
oon (02220) 62600, faxnr (02220) 14111.
ictie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg,
oon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111.
ictie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein
ien Burg, telefoon (02220) - 15639
Postbank 652
Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636
Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Abonnementsprijs f52,45 per half jaar; Los M.45
aanleg van de 550 meter lange strekdam bij de vuurto-
kan bijna beginnen. Gisteren startte het stenen-
isport met acht vrachtwagens die pendelden tussen
jeschild en De Cocksdorp. De volle wagens mogen tóch
ruik maken van de dijkweg door polder De Eendracht,
swaterstaat en Staatsbosbeheer bereikten hierover
i vorige week, dankzij bemiddeling van de gemeente,
akkoord. De eerste stort laat wegens het stormachtige
üO-ler nog even op zich wachten.
gebruik van de route door De
dracht betekent vooral voor de
jners van De Cocksdorp en
Ïving een hele opluchting. Zij
den dat het zware vrachtver-
jia de Vuurtorenweg of heen
eer de Hoofdweg zou gaan,
mogelijk tot onveilige situa
ties zou leiden. Openstelling van
de dijkweg was echter afhankelijk
van Staatsbosbeheer (SBB). Nor
maliter is de weg afgesloten met
het oog op verstoring van rotgan
zen in het reservaat bij Zeeburg.
SBB wilde alleen meewerken als
Rijkswaterstaat (RWS) financieel
garant zou staan voor de eventue
le schade die verjaagde ganzen el
ders op het Texelse boerenland
veroorzaken. Vraag en aanbod la
gen echter te ver uit elkaar.
Vorige week kwamen de partijen
op uitnodiging van wethouder
Daan Schilling en directeur ge
meentewerken Piet Plug opnieuw
bij elkaar. Afgesproken werd dat
SBB de normale wildschade be
taalt, maar RWS de extra veroor
zaakte kosten voor z'n rekening
neemt. RWS zal maximaal
f50.000,- vergoeden. Mocht de
schade onverhoopt hoger uitval
len, dan springt de gemeente in de
bres. Gisteren dreigde er een kink
in de kabel, omdat de dijkweg niet
werd bewaakt, zoals SBB verlang-
jC'Tv-; --
'«W6CT.V-, x •-
maar het begin
(Foto Frans Hopman)
Is mensen spullen kopen denken ze er niet bij na dat ze
esi i afval kopen. Je koopt iets, dat zit verpakt en die ver-
b mkking gooi je weg. Dat je betaalt voor die verpakking is
■I algemeen geaccepteerd. Maar dat je ook moet betalen
er weer van af te komen is vrij nieuw. Ons plan grijpt
tamelijk diep in op huishoudens", aldus Peter Bakker
i Groen Links. De partij overhandigde vanmorgen een
m :a aan het college van b en w over tariefsdifferentiatie bij
(aanbieden van huisvuil. Een „praatstuk", want aan het
Jerwerp zitten nog vele haken en ogen.
basistarief met daarnaast aparte
nota's per hoeveelheid aangebo-
de. De gemeente kwam met een
tijdelijke oplossing door voor
wachtposten te zorgen. Over dit
punt zijn nog onderhandelingen
gaande.
Drie kwartier
Het transport verliep meteen
vloeiend. „Het gaat perfect",
meldde Jan de Groote van aanne
mersbedrijf Daalder Alkmaar, één
van de partners in de combinatie
die het werk uitvoert. Chauffeur
Piet Daalder kon dat beamen: „Je
gaat in drie kwartier heen en weer,
prachtig." Ook Ko van Beek, die
namens RWS de supervisie heeft,
was blij met de goede start: „Het
begin is er."
Het schip met stenen was afgelo
pen weekend al afgemeerd in de
haven van Oudeschild, zodat de
eerste vrachtwagen gisterochtend
om 7.00 uur kon worden geladen.
Er waren acht vrachtwagens op
pad, afkomstig van Werner Dros
uit Oosterend en Jan Klein uit
Wieringen. De trucks reden af en
aan; laden en lossen gebeurde in
een mum van tijd. Elke vrachtwa
gen vervoerde minstens 15 ton
stenen.
Steensoorten
Het schip had 2.400 ton aange
voerd, zodat het ruim in twee da
gen leeg kan zijn. Het volgende
schip vanuit Duitsland was dan
ook al onderweg. De stenen ko
men uit Trechtinghausen, een
groeve in de omgeving van Maipz.
Planning is wekelijks 5 6.000
ton aan te voeren. De keien -
soortnaam Grauwacke- wegen
tussen de 10 en 60 kg. Totaal is
hiervan 10.000 ton nodig om de
zinkstukken af te storten.
Daarnaast wordt 20.000 ton ge
bruikt voor de kern van de dam.
Een grovere steensoort, afkomstig
uit Noorwegen, komt daar over
heen. Die stenen wegen 1.000 tot
3.000 kg. Op de kop van de dam
komen nog zwaardere stenen, van
drie tot zes ton per stuk.
In depot
De eerste 10.000 ton Grauwacke
wordt opgeslagen op het strand
bij paal 33, nabij de steiger van de
Vlieland-lijn. Omdat het daar rede-
Lees verder pagina 5
den afval. „Wegen is toch het
meest objectief", zegt Bakker. „En
daarnaast hebt je als gemeente
vaste kosten. Die wagens moeten
toch een route rijden en je hebt
mensen in dienst. Vandaar dat ba
sistarief dat gewoon in die gecom
bineerde aanslag kan blijven."
Ontduiking
De partij denkt dat het met ontdui
king van het systeem wel mee zal
vallen. Bakker: „Vuilnis kost geld.
Er zal een categorie mensen zijn
Ie nota geeft Groen Links een
rsti van verschillende moge-
eden om belasting te heffen
vuilnis, gedifferentieerd naar
bod. Het draait allemaal om
principe „de vervuiler betaalt",
partij vindt dat mensen die en-
Jsiast proberen de afvalstroom
erminderen en daardoor daad-
kelijk bijdragen aan een beter
eu daarvoor zouden moeten
den beloond in de vorm van
legere heffing.
Dure zak
schillende systemen zijn in het
beproefd. In de Haarlemmer-
ir werd betaald naar het aantal
in dat een container werd ge
ld. In Westervoort verschilt de
s'a9 Per aantal en grootte van
container die iemand heeft,
kan de gemeente besluiten al-
1 afval af te voeren dat in spe-
„dure" vuilniszakken zit. Ook
er systemen waarbij het aantal
ionen per huishouden het be-
3 bepalen.
'e Oostzaan is met succes een
gedaan met weging van afval
'inicontainers. Groen Links wil
dat Texel zich in dit systeem
f'ept. „Er zullen ongetwijfeld
de nodige kinderziektes in zit-
:ut
ian
il
ten. Van ons hoeft Texel heus niet
overal in vooraan te lopen, dus la
ten we nou eerst eens goed kijken
hoe het is die gemeente werkt. La
ten we dan eens berekenen wat
voor het eiland de mogelijkheden
en de onmogelijkheden zijn. Maar
binnen een jaar of anderhalf ben je
toch al een eind verder. Het is niet
iets dat je in een achternamiddag
beslist."
Toch niet duur
Het invoeren van een weeg
systeem vergt nogal wat investe
ringen. Maar de test in Oostzaan
heeft uitgewezen dat dit uit kan.
Het afvoeren van vuilnis is erg
duur. In de Zaanstreek verminder
de die hoeveelheid ongeveer met
de helft en dat was zo'n enorme
besparing dat het de investeringen
voor het weegsysteem dekte.
Groen Links benadrukt dat die in
vestering eenmalig is, terwijl de
verminderde afvalstroom waar
schijnlijk iets blijvends is. „En bo
vendien ging het daar om een
proef, waarvoor speciaal materiaal
is ontwikkeld. Als dat voor meer
gemeenten gebeurt worden de
kosten ervan ook weer lager.,"
Groen Links neigt duidelijk het
meest naar betaling van een vast
Peter Bakker: ....Je moet ook betalen om weer van die verpakking af te komen....
(Foto Tessa do Graait
Op 7 april wordt duidelijk of de
garnalenvissers afstand moeten
doen van 470 hectare waardevol
le visgronden in de Waddenzee.
Dan doet de rechter uitspraak in
het kort geding dat de vissers
hebben aangespannen tegen mi
nister Van Aartsen (Visserij) dat
gisteren werd gevoerd. De be
windsman wil de gebieden reser
veren voor de mosselkwekers.
Volgens raadsman A.R. van den
Noort worden de garnalenvissers
de beste gronden ontnomen. In
het Paleis van Justitie in Den Haag
stelde hij dat de gebieden die
nieuw beschikbaar komen nauwe
lijks van enige waarde zijn voor de
garnalenvissers. Een uitkooprege
ling ter compensatie voldoet vol
gens hem niet.
Mr. N.B. de Witte, die namens de
minister het woord voerde, bracht
veel cijfermateriaal in stelling. Ze
wees erop dat een kwart van de
westelijk Waddenzee beschikbaar
is voor de garnalenvisserij en
slechts vijf procent voor de mos
selvissers. Door de aanwijzing
gaan de garnalenvissers er 1,5
procent op achteruit. De advocate
gaat ervan uit dat garnalen zich
wel verplaatsen naar compensa-
tiegebieden. Die zijn volgens de
garnalenvissers echter moeilijk be
vaarbaar door de ondieptes. Om
de rechtsgang van de Wieringer
vissers mede te bekostigen, stelde
DETV ƒ5000,- beschikbaar.
die dat er niet voor over hebben.
En die zal een andere manier zoe
ken om van z'n afval af te komen.
Bij die proef in Zaanstad bleek on
geveer tien procent een poging te
wagen het systeem te ontduiken
door vuilnis mee te slepen naar
een andere gemeente of door het
op het werk weg te gooien. Dat
zakte echter alweer snel in de be
nen, want mensen hebben na ver
loop van tijd echt geen zin om
altijd maar met afval te slepen. Op
Texel is die andere gemeente na
tuurlijk al helemaal geen optie. We
denken dat het milieugevoel en de
sociale controle op het eiland wel
zo groot zijn dat men het niet ach
ter diek mietert...."
Ongelijkheid
Mensen die minder afval aanbie
den hebben dus minder kosten.
Maar iemand die in een dorp
woont heeft minder gelegenheid
tot zelf composteren dan iemand
in het buitengebied. Ongelijkheid?
„Tja", peinst Bakker, „je krijgt een
systeem nooit zo waterdicht dat
het sluit op drie punten achter de
komma. Mensen die op een bo
venwoning zitten hebben niet
eens een minicontainer die kari
worden gewogen. Voor hen zal
dus een apart plan moeten wor
den gemaakt, bijvoorbeeld door
hen te verplichten afval in speciale
vuilniszakken te doen die tegen
een bepaald bedrag kunnen wor
den aangekocht bij de gemeente.
Trouwens, als dat met die eigen
composthoop onrechtvaardig zou
zijn, dan bestaat die scheefheid nu
ook al." Om het de mensen mak
kelijker te maken de afvalstroom
te verminderen wil Groen Links, in
navolging van Oostzaan, enkele in
itiatieven aanmoedigen. De luier-
Lees verder pagina 2
Of het toestel total loss is kan pas worden bekeken als het uit elkaar is gehaald.
Inzet: het kapotte wiel. Foto's Tessa de Graaff)
Een harde windvlaag tijdens de
landing zorgde zaterdag voor een
crash op vliegveld Texel. Een
toestel van een vliegclub uit het
Brabantse Seppe werd naar de
slootrand geblazen, waardoor
één wiel afbrak en het andere ver
boog onder de druk. Een vleugel
raakte de grond, maar toen het
toestel na twintig meter stil lag
bleken alle vier inzittenden on
gedeerd.
Het was zaterdag helder weer
toen de 35-jarige piloot de „Ro
bin" (bouwjaar 1990) aan de
grond wilde zetten. Havenmeester
Ed de Bruijn: „Het woei pittig,
maar op zich hoeft dat geen pro
blemen op te leveren. De landing
zag er aanvankelijk netjes uit.
Maar toen de wielen de grond
raakten schoof hij ineens opzij."
De Bruijn griste zijn draagbare ra
dio en telefoon bij elkaar en holde
enigszins wit om zijn neus naar de
brandweerwagen die altijd stand
by voor zijn kantoor staat. „Maar
ik was nog niet halverwege toen
de piloot zelf over de radio meldde
dat niemand iets mankeerde. Toen
ik bij hen aankwam hadden ze de
kap al open gemaakt." Eén van de
vier inzittenden bleek een kleine
snijwond in het gezicht te hebben
opgelopen.
Laconiek
De Brabantse piloot was al drie
jaar in het bezit van zijn brevet en
heeft 250 vlieguren op zijn naam.
Zowel hij als zijn drie passagiers
reageerden laconiek op de crash.
De Bruijn: „Van paniek was geen
sprake. Het ging ook niet erg hard,
ga maar na: bij een landingssnel
heid van 125 km per uur en een te
genwind van vijftig km is de
grondsnelheid nog maar 75 km
per uur."
Wegens de harde wind was op het
vliegveld maar één van beide lan
dingsbanen in gebruik. Na de on
gelukkige landing was die dus
geblokkeerd. Bij dergelijke onge
vallen dient eerst een onderzoek
te worden ingesteld door de
Rijkslucht vaartdienst, maar om
dat het meestal enige tijd duurt
voor die ter plaatse is en er geen
persoonlijke ongelukken waren ge
beurd kreeg De Bruijn toestem
ming, na het nemen van
situatiefoto's, het wrak te laten
verplaatsen. De foto's gaan, met
verklaringen yan de havenmeester
en de piloot, naar de RLD op
Schiphol. Het toestel wordt door
vader en zoon Kortenhoeven uit el
kaar gehaald en door Werner Dros
naar de thuisbasis Seppe ver
voerd. Of herstel nóg de moeite is
zal afhangen van de schade aan
de romp.
De vier Brabanders werden zater
dagmiddag door een instructeur
van vliegveld Seppe opgehaald.
Lage score
Het Texelse vliegveld heeft overi
gens een opvallend lage score op
het gebied van ongelukken. „Daar
zijn we ook behoorlijk trots op", al
dus De Bruijn. „We proberen de pi
loten altijd goed te begeleiden en
we beschikken over een ruim veld
waarop vier landingsrichtingen
kunnen worden benut. Dat scheelt
kennelijk toch."
(ADVERTENTIE)
Zie grote advertentie in
deze krant.
(ADVERTENTIE)
naturel,
pak 260 gram aa
van 239 voor I U w
Zie voor meer aanbiedingen onze
advertentie op pagina 4
(ADVERTENTIE)
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
drogisterijen