(jrocn ^warL-Jexels in het Transport van stenen verloopt voorspoedig ,Mensen stimuleren tot lagere afvalproductie" N Vliegtuig crasht door windvlaag S. •\arde wind vertraagt stort, maar: Nota over tariefsdifferentiatie TEXPO '95 ummer VERDER IN DIT Spectaculaire show jubileum Cocky ïrt Dubbele van Sion voor Musicalvereniging w GVT loopt f10.000,- bijeen s» Geen vernieuwing in Texelse vloot jh Oorlogsherinneringen Behoud visgebied garnalenvangst voor de rechter 12 13 mei 1995 LU Bastogne koeken TEXELSE® COURANT UJim fTiets iERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 10971 DINSDAG 28 MAART 1995 ave Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10, I AC Den Burg, telefoon (02220) 62600. irtentles/abonnemonten oon (02220) 62600, faxnr (02220) 14111. ictie Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, oon (02220) 62620, faxnr. (02220) 14111. ictie buiten werktijd Tessa de Graaff, Pater Witteplein ien Burg, telefoon (02220) - 15639 Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr. 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G. bank nr. 67.34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs f52,45 per half jaar; Los M.45 aanleg van de 550 meter lange strekdam bij de vuurto- kan bijna beginnen. Gisteren startte het stenen- isport met acht vrachtwagens die pendelden tussen jeschild en De Cocksdorp. De volle wagens mogen tóch ruik maken van de dijkweg door polder De Eendracht, swaterstaat en Staatsbosbeheer bereikten hierover i vorige week, dankzij bemiddeling van de gemeente, akkoord. De eerste stort laat wegens het stormachtige üO-ler nog even op zich wachten. gebruik van de route door De dracht betekent vooral voor de jners van De Cocksdorp en Ïving een hele opluchting. Zij den dat het zware vrachtver- jia de Vuurtorenweg of heen eer de Hoofdweg zou gaan, mogelijk tot onveilige situa ties zou leiden. Openstelling van de dijkweg was echter afhankelijk van Staatsbosbeheer (SBB). Nor maliter is de weg afgesloten met het oog op verstoring van rotgan zen in het reservaat bij Zeeburg. SBB wilde alleen meewerken als Rijkswaterstaat (RWS) financieel garant zou staan voor de eventue le schade die verjaagde ganzen el ders op het Texelse boerenland veroorzaken. Vraag en aanbod la gen echter te ver uit elkaar. Vorige week kwamen de partijen op uitnodiging van wethouder Daan Schilling en directeur ge meentewerken Piet Plug opnieuw bij elkaar. Afgesproken werd dat SBB de normale wildschade be taalt, maar RWS de extra veroor zaakte kosten voor z'n rekening neemt. RWS zal maximaal f50.000,- vergoeden. Mocht de schade onverhoopt hoger uitval len, dan springt de gemeente in de bres. Gisteren dreigde er een kink in de kabel, omdat de dijkweg niet werd bewaakt, zoals SBB verlang- jC'Tv-; -- '«W6CT.V-, x •- maar het begin (Foto Frans Hopman) Is mensen spullen kopen denken ze er niet bij na dat ze esi i afval kopen. Je koopt iets, dat zit verpakt en die ver- b mkking gooi je weg. Dat je betaalt voor die verpakking is ■I algemeen geaccepteerd. Maar dat je ook moet betalen er weer van af te komen is vrij nieuw. Ons plan grijpt tamelijk diep in op huishoudens", aldus Peter Bakker i Groen Links. De partij overhandigde vanmorgen een m :a aan het college van b en w over tariefsdifferentiatie bij (aanbieden van huisvuil. Een „praatstuk", want aan het Jerwerp zitten nog vele haken en ogen. basistarief met daarnaast aparte nota's per hoeveelheid aangebo- de. De gemeente kwam met een tijdelijke oplossing door voor wachtposten te zorgen. Over dit punt zijn nog onderhandelingen gaande. Drie kwartier Het transport verliep meteen vloeiend. „Het gaat perfect", meldde Jan de Groote van aanne mersbedrijf Daalder Alkmaar, één van de partners in de combinatie die het werk uitvoert. Chauffeur Piet Daalder kon dat beamen: „Je gaat in drie kwartier heen en weer, prachtig." Ook Ko van Beek, die namens RWS de supervisie heeft, was blij met de goede start: „Het begin is er." Het schip met stenen was afgelo pen weekend al afgemeerd in de haven van Oudeschild, zodat de eerste vrachtwagen gisterochtend om 7.00 uur kon worden geladen. Er waren acht vrachtwagens op pad, afkomstig van Werner Dros uit Oosterend en Jan Klein uit Wieringen. De trucks reden af en aan; laden en lossen gebeurde in een mum van tijd. Elke vrachtwa gen vervoerde minstens 15 ton stenen. Steensoorten Het schip had 2.400 ton aange voerd, zodat het ruim in twee da gen leeg kan zijn. Het volgende schip vanuit Duitsland was dan ook al onderweg. De stenen ko men uit Trechtinghausen, een groeve in de omgeving van Maipz. Planning is wekelijks 5 6.000 ton aan te voeren. De keien - soortnaam Grauwacke- wegen tussen de 10 en 60 kg. Totaal is hiervan 10.000 ton nodig om de zinkstukken af te storten. Daarnaast wordt 20.000 ton ge bruikt voor de kern van de dam. Een grovere steensoort, afkomstig uit Noorwegen, komt daar over heen. Die stenen wegen 1.000 tot 3.000 kg. Op de kop van de dam komen nog zwaardere stenen, van drie tot zes ton per stuk. In depot De eerste 10.000 ton Grauwacke wordt opgeslagen op het strand bij paal 33, nabij de steiger van de Vlieland-lijn. Omdat het daar rede- Lees verder pagina 5 den afval. „Wegen is toch het meest objectief", zegt Bakker. „En daarnaast hebt je als gemeente vaste kosten. Die wagens moeten toch een route rijden en je hebt mensen in dienst. Vandaar dat ba sistarief dat gewoon in die gecom bineerde aanslag kan blijven." Ontduiking De partij denkt dat het met ontdui king van het systeem wel mee zal vallen. Bakker: „Vuilnis kost geld. Er zal een categorie mensen zijn Ie nota geeft Groen Links een rsti van verschillende moge- eden om belasting te heffen vuilnis, gedifferentieerd naar bod. Het draait allemaal om principe „de vervuiler betaalt", partij vindt dat mensen die en- Jsiast proberen de afvalstroom erminderen en daardoor daad- kelijk bijdragen aan een beter eu daarvoor zouden moeten den beloond in de vorm van legere heffing. Dure zak schillende systemen zijn in het beproefd. In de Haarlemmer- ir werd betaald naar het aantal in dat een container werd ge ld. In Westervoort verschilt de s'a9 Per aantal en grootte van container die iemand heeft, kan de gemeente besluiten al- 1 afval af te voeren dat in spe- „dure" vuilniszakken zit. Ook er systemen waarbij het aantal ionen per huishouden het be- 3 bepalen. 'e Oostzaan is met succes een gedaan met weging van afval 'inicontainers. Groen Links wil dat Texel zich in dit systeem f'ept. „Er zullen ongetwijfeld de nodige kinderziektes in zit- :ut ian il ten. Van ons hoeft Texel heus niet overal in vooraan te lopen, dus la ten we nou eerst eens goed kijken hoe het is die gemeente werkt. La ten we dan eens berekenen wat voor het eiland de mogelijkheden en de onmogelijkheden zijn. Maar binnen een jaar of anderhalf ben je toch al een eind verder. Het is niet iets dat je in een achternamiddag beslist." Toch niet duur Het invoeren van een weeg systeem vergt nogal wat investe ringen. Maar de test in Oostzaan heeft uitgewezen dat dit uit kan. Het afvoeren van vuilnis is erg duur. In de Zaanstreek verminder de die hoeveelheid ongeveer met de helft en dat was zo'n enorme besparing dat het de investeringen voor het weegsysteem dekte. Groen Links benadrukt dat die in vestering eenmalig is, terwijl de verminderde afvalstroom waar schijnlijk iets blijvends is. „En bo vendien ging het daar om een proef, waarvoor speciaal materiaal is ontwikkeld. Als dat voor meer gemeenten gebeurt worden de kosten ervan ook weer lager.," Groen Links neigt duidelijk het meest naar betaling van een vast Peter Bakker: ....Je moet ook betalen om weer van die verpakking af te komen.... (Foto Tessa do Graait Op 7 april wordt duidelijk of de garnalenvissers afstand moeten doen van 470 hectare waardevol le visgronden in de Waddenzee. Dan doet de rechter uitspraak in het kort geding dat de vissers hebben aangespannen tegen mi nister Van Aartsen (Visserij) dat gisteren werd gevoerd. De be windsman wil de gebieden reser veren voor de mosselkwekers. Volgens raadsman A.R. van den Noort worden de garnalenvissers de beste gronden ontnomen. In het Paleis van Justitie in Den Haag stelde hij dat de gebieden die nieuw beschikbaar komen nauwe lijks van enige waarde zijn voor de garnalenvissers. Een uitkooprege ling ter compensatie voldoet vol gens hem niet. Mr. N.B. de Witte, die namens de minister het woord voerde, bracht veel cijfermateriaal in stelling. Ze wees erop dat een kwart van de westelijk Waddenzee beschikbaar is voor de garnalenvisserij en slechts vijf procent voor de mos selvissers. Door de aanwijzing gaan de garnalenvissers er 1,5 procent op achteruit. De advocate gaat ervan uit dat garnalen zich wel verplaatsen naar compensa- tiegebieden. Die zijn volgens de garnalenvissers echter moeilijk be vaarbaar door de ondieptes. Om de rechtsgang van de Wieringer vissers mede te bekostigen, stelde DETV ƒ5000,- beschikbaar. die dat er niet voor over hebben. En die zal een andere manier zoe ken om van z'n afval af te komen. Bij die proef in Zaanstad bleek on geveer tien procent een poging te wagen het systeem te ontduiken door vuilnis mee te slepen naar een andere gemeente of door het op het werk weg te gooien. Dat zakte echter alweer snel in de be nen, want mensen hebben na ver loop van tijd echt geen zin om altijd maar met afval te slepen. Op Texel is die andere gemeente na tuurlijk al helemaal geen optie. We denken dat het milieugevoel en de sociale controle op het eiland wel zo groot zijn dat men het niet ach ter diek mietert...." Ongelijkheid Mensen die minder afval aanbie den hebben dus minder kosten. Maar iemand die in een dorp woont heeft minder gelegenheid tot zelf composteren dan iemand in het buitengebied. Ongelijkheid? „Tja", peinst Bakker, „je krijgt een systeem nooit zo waterdicht dat het sluit op drie punten achter de komma. Mensen die op een bo venwoning zitten hebben niet eens een minicontainer die kari worden gewogen. Voor hen zal dus een apart plan moeten wor den gemaakt, bijvoorbeeld door hen te verplichten afval in speciale vuilniszakken te doen die tegen een bepaald bedrag kunnen wor den aangekocht bij de gemeente. Trouwens, als dat met die eigen composthoop onrechtvaardig zou zijn, dan bestaat die scheefheid nu ook al." Om het de mensen mak kelijker te maken de afvalstroom te verminderen wil Groen Links, in navolging van Oostzaan, enkele in itiatieven aanmoedigen. De luier- Lees verder pagina 2 Of het toestel total loss is kan pas worden bekeken als het uit elkaar is gehaald. Inzet: het kapotte wiel. Foto's Tessa de Graaff) Een harde windvlaag tijdens de landing zorgde zaterdag voor een crash op vliegveld Texel. Een toestel van een vliegclub uit het Brabantse Seppe werd naar de slootrand geblazen, waardoor één wiel afbrak en het andere ver boog onder de druk. Een vleugel raakte de grond, maar toen het toestel na twintig meter stil lag bleken alle vier inzittenden on gedeerd. Het was zaterdag helder weer toen de 35-jarige piloot de „Ro bin" (bouwjaar 1990) aan de grond wilde zetten. Havenmeester Ed de Bruijn: „Het woei pittig, maar op zich hoeft dat geen pro blemen op te leveren. De landing zag er aanvankelijk netjes uit. Maar toen de wielen de grond raakten schoof hij ineens opzij." De Bruijn griste zijn draagbare ra dio en telefoon bij elkaar en holde enigszins wit om zijn neus naar de brandweerwagen die altijd stand by voor zijn kantoor staat. „Maar ik was nog niet halverwege toen de piloot zelf over de radio meldde dat niemand iets mankeerde. Toen ik bij hen aankwam hadden ze de kap al open gemaakt." Eén van de vier inzittenden bleek een kleine snijwond in het gezicht te hebben opgelopen. Laconiek De Brabantse piloot was al drie jaar in het bezit van zijn brevet en heeft 250 vlieguren op zijn naam. Zowel hij als zijn drie passagiers reageerden laconiek op de crash. De Bruijn: „Van paniek was geen sprake. Het ging ook niet erg hard, ga maar na: bij een landingssnel heid van 125 km per uur en een te genwind van vijftig km is de grondsnelheid nog maar 75 km per uur." Wegens de harde wind was op het vliegveld maar één van beide lan dingsbanen in gebruik. Na de on gelukkige landing was die dus geblokkeerd. Bij dergelijke onge vallen dient eerst een onderzoek te worden ingesteld door de Rijkslucht vaartdienst, maar om dat het meestal enige tijd duurt voor die ter plaatse is en er geen persoonlijke ongelukken waren ge beurd kreeg De Bruijn toestem ming, na het nemen van situatiefoto's, het wrak te laten verplaatsen. De foto's gaan, met verklaringen yan de havenmeester en de piloot, naar de RLD op Schiphol. Het toestel wordt door vader en zoon Kortenhoeven uit el kaar gehaald en door Werner Dros naar de thuisbasis Seppe ver voerd. Of herstel nóg de moeite is zal afhangen van de schade aan de romp. De vier Brabanders werden zater dagmiddag door een instructeur van vliegveld Seppe opgehaald. Lage score Het Texelse vliegveld heeft overi gens een opvallend lage score op het gebied van ongelukken. „Daar zijn we ook behoorlijk trots op", al dus De Bruijn. „We proberen de pi loten altijd goed te begeleiden en we beschikken over een ruim veld waarop vier landingsrichtingen kunnen worden benut. Dat scheelt kennelijk toch." (ADVERTENTIE) Zie grote advertentie in deze krant. (ADVERTENTIE) naturel, pak 260 gram aa van 239 voor I U w Zie voor meer aanbiedingen onze advertentie op pagina 4 (ADVERTENTIE) Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: drogisterijen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1