Namen zijn voor mij personen geworden" Badhotel oriëntatiepunt Britse oorlogs vliegers Bram van Dijk zoekt Engelse oorlogsvliegers Neergekomen vliegtuigen ngespoelde walvis naakte opperbest TEXELSE COURANT Drama op Texel Amsterdam. Brussel /de cocksdoi Vliegveld DE KOOG IOSTEREND DE WAAL •JDEN BURG OUDESCHI ■rende bommenwerpers, waarvan soms de lading of toestel zelf naar beneden kwam, hebben een onuit- rbare indruk gemaakt. Dat op en rond het eiland naar [houding vrij veel geallieerde toestellen zijn neergeko- n is geen toeval. Texel lag op de route van de Engelse itkust van waaruit de bommenwerpers vertrokken de Duitse doelen. Om afweergeschut te omzeilen [gen ze vaak over Texel. In veel gevallen met rampzali gevolgen, ook voor de bemanning. Op deze pagina idacht voor het luchtoffensief. 121 juni '40 121 juni '40 129 juli '40 09 apr. '41 31 okt. '41 03 juni '42 09 nov '42 07-12 '42 16 maart '43 3 apr '43 127 apr '43 116 mei '43 112 juni '43 26 juni '43 26 juni '43 19 juli '43 13 okt '43 20 okt '43 23 nov '43 114 jan '44 115 feb '44 120 apr. '44 19 sept '44 125 jul '41 110 mei '40 18 juli '43 |2 aug '43 8 dec '42 14 mrt '43 3 feb. '45 I 3 apr '45 sqdrn type toestel Nat. plaats 826 Albacore Brits Bij Oosterend 826 Albacore De Slufter 82 Blenheim Bij De Cocksdorp 3e PRU Spitfire Waalenburg 51 Whitley V Achter Eendracht 115 Wellington Waddenzee 102 Halifax Nieuweschild 44 Lancaster De Westen 139 Mosquito Nabij Den Hoorn 156 Lancaster Waddenzee 102 Halifax Eierlandse Gronden 617 Lancaster Waddenzee 427 Halifax Prins Hendrikpolder 57 Lancaster De Hors 15 Stirling Waddenzee 3 Mustang Strand paal 8 83 Lancaster Noordzee paal 21 625 Lancaster Waddenzee 7 Lancaster Nabij Oudeschild 97 Lancaster Fonteinsnol 103 Lancaster Oost 489 Beaufighter Strand paal 8 138 Stirling Duinen paal 28 ME110 Messersschm. Du. Bij De Cocksdorp JU 88 Junker 88 Achter Oost DO 24 Vliegboot Mokbaai Spitfire Brits Burger Nieuwland MK IV Mosquito Waddenzee B-17F Vliegend frt USA Waddenzee B-17G Noordzee bij C'dorp B-17G Hoornder Nieuwland I nummer 6 is geen exacte vindplaats bekend, maar deze moet vlakbij Texel jat één van de inzittenden, Sgt. Thomas McGrath, dezelfde morgen om ir aanspoelde bij de haven van Oudeschild. Nummer 10 ligt ongeveer drie neter vanaf het moment van de Afsluitdijk. Nummer 15 ligt bij de boei lelstroom 13a. Nummer 18 ligt droog aan de groene kant in het Malzwin. Mo- jker'wijs ontbreken er toestellen op de lijst Oosterender Bram van Dijk achter zijn bureau op zoek naar gegevens over Engelse vliegtuigen die tijdens de oorlog op en rond Texel zijn neergestort. (Foto Gerard Timmerman) l/*f kaart/e staan de plaatsen genummerd waar de vliegtuigen zijn neergekomen. [oorlogsverhaal dat maar bij i Texelaars bekend is gaat leen walvis die in januari 1944 Slufter aanspoelde. Het I was door de Duitsers tot pebied verklaard en dus ver- i gebied. jZwan stuitte tijdens een be- aan boerderij Prinsenhagen [dendert Wetsteen op grote ]ken vlees in twee melkem- -.Dat hebben die Russen er- lestopt", vertelde Wetsteen. is vlees van een walvis die bij pjfter is aangespoeld." dier moet volgens Zwan nog "en zijn geweest. „Voordat het was, hadden de Georgiërs a| open gesneden. Het vlees vakkundig geslacht, dat kon r 2'en. Deze mensen verston dat vak. Het vlees was dorv P°d van kleur. Het leek wat op ?s van zeehonden, die ik zelf *9er wel slachtte als ze in vis- - [en terecht waren gekomen. Dat smaakte opperbest. Echt geen berevlees hoor, zoals veel mensen wel denken. Walvissen zijn tenslotte zoogdieren." „Ik heb het lekker opgegeten en er een hoop mensen blij mee ge maakt. Veel Hollanders lustten al leen maar karbonade of stooflappen. Wild, zoals konijnen of fazanten, kon ik niet aan ze slij ten." Zwan gaf enkele lappen wal- vissenvlees mee aan een bakkerszoon voor zo'n klant. „Maar ze mocht niet weten wat voor vlees het was. Ik zei, lever het af en dan er direct vandoor. Die jongen kon namelijk niet liegen hè." De vrouw koesterde wel arg waan, maar dacht: als Zwan het geeft, dan is het vast wel goed. En inderdaad. „Toen ik haar achteraf vertelde dat het walvissenvlees was, geloofde ze me niet." De stranding van de walvis staat vermeld in de Texelse Courant van 5 februari. Uit een bericht blijkt dat de stranding bekend was bij het Natuurhistorisch Museum in Leiden. Uit tekeningen van de wal- Variatie Uit zijn gegevens blijkt de grote variatie in toestellen waarmee door de geallieerden werd gevlo gen. De lijst vermeldt type's als Al- bacore, Blenheim, Spitfire, Whitley, Halifax, Lancaster, Mos quito, Stirling, Mustang en Wel lington. Van Dijk heeft ook speurwerk ver richt naar twee Amerikaanse para chutisten die bij Oosterend zijn terechtgekomen. „Aan de hand van bemanningslijsten hebben we er ééntje, James Hicks, kunnen traceren, hij woont nu in Palm Beach." De speurtocht had succes dankzij Willem Bakker (Spyk), die zich vooral op Amerikaanse toestellen richt. De vliegenier Harold Kious, die door Boekei en Griek uit de Waddenzee is gered, is hem be hulpzaam. Krans Zijn Vlielandse collega-ëpeurder Dirk Bruin voorziet hem van veel informatie. „Prachtige rapporten", wijst hij op een tekening van twee Halifax-vliegtuigen die door het geduchte afweergeschut op west- Vlieland zijn geraakt, afbogen in zuidelijke richting en neerstortten in de Noordzee. „Ze zijn gemaakt aan de hand van ooggetuige verslagen." Eén bemanningslid daarvan ligt op Texel begraven. Van een Lancaster (JA 92) die bij paal 21 in zee stortte, liggen drie bemanningsleden op Texel begra ven. Hun lichamen spoelden aan bij paal 28. RAF-piloot Frederik Willson Read, gesneu veld bij de crash van Halifax-bommen- werker bij Nieuweschild. (Foto archief Bram van Dijk) Contact met anderen is bij dit soort speurwerk onontbeerlijk. Soms gebeurt dat door toeval. „Er lag eens een krans op het Commonwealth-kerkhof. Er stond een adres op, dus toen heb ik een brief geschreven. Bleek het graf van een soldaat te zijn uit Londen, die bij de landing in Normandië was gesneuveld. Hij spoelde hele maal hier aan." Correspondentie Het verhaal van de opgedoken identiteits-armband haalde ooit de Texelse Courant. Uit naspeuringen bleek die afkomstig vaneen Cana dese piloot. „Net voor de doden herdenking kreeg ik de bevestiging. Bij de ceremonie zweefde ik bijna." „Of ik nog verdere plannen heb met mijn gegevens? Niet direct, al heb ik iemand die er iets over wil publiceren mijn hulp aangeboden. Ach ja, je blijft bezig. Als ik eerst alles maar eens over mijn Halifax aan de weet kom." Van Dijk heeft zijn hoop gevestigd op correspon dentie tussen Texelaars en na bestaanden „Als iemand wat heeft, graag even een belletje." Foto van een geallieerde foto-spitfire (Lady Grace II) die op 9 april 1941 vermoedelijk brand werd gestoken. Als vierjarig jochie werd Oosterender Bram van Dijk (56) ge confronteerd met een Engelse bommenwerper die neerstortte bij Nieuweschild. De voltallige bemanning kwam om. Het voorval liet hem sindsdien niet meer los. Ruim vijf tig jaar later heeft hij gegevens verzameld over meer dan twintig Britse toestellen die op en rond Texel zijn terechtge komen. Die gesneuveld vliegeniers, dat zijn voor mij geen namen meer, maar personen geworden." „Het was op 10 november 1942, ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Ik zat bij mijn moeder achterop de fiets. Opeens zagen we bij Nieuweschild overal brokstukken liggen. We konden de lijken in het weiland zien liggen. Het is me altijd bij gebleven. Toen ik op latere leeftijd meer over de crash wilde weten, was er echter niemand die me aan informatie kon helpen." Ook de graven op het Commonwealth kerkhof brachten Van Dijk geen stap verder. Tot hij in het gemeente-archief in de raadhuiskelder belandde. „Toen visschedel en een balein uit de bek leidde het museum af dat het om een dwergvinvis (Balaenoptera acutorostrata) ging, van hooguit negen meter lengte. Voor zover bekend betrof het toen het 19de exemplaar dat sinds 1808 was aangespoeld, maar het achtste exemplaar sinds het uitbreken van de oorlog. Johan Reydon, conser vator bij EcoMare, acht het moge lijk dat het dier tegen een zeemijn is gezwommen, die toen ontploft is. Het bericht bevestigt dat het dier vrijwel onmiddelijk na de stranding is geslacht en opgegeten. „De ontvleesde bovenkaak werd op het strand teruggevonden." werd het me snel duidelijk." De Halifax bommenwerker (DT 539) van het 102de squadron werd om 22.02 uur door afweer geschut van de bezetters in Harlin- gen naar beneden gehaald. De bemanning van acht man (vijf Ca nadezen en drie Britten) kwam om het leven. Speurwerk Van Dijk wist na veel speurwerk het adres van de weduwe van be manningslid Sidny Broome te ach terhalen. „Ze stuurde mij foto's en is hier vier jaar geleden op bezoek is neergekomen in Waalenburg en in (Foto archief Bram ven Dijk) geweest." Ook heeft hij contact gelegd met de broer van boord werktuigkundige Richardson. On langs traceerde Van Dijk ook de zuster van de piloot. Via haar hoopt hij meer over zijn achter grond aan de weet te komen. „Zelf hield ze een shock aan het voorval over. Maar ze toonde zich zeer vereerd dat wij er nu nog mee bezig zijn." Via de Anglicaanse kerk probeert hij nabestaanden van bemanningslid Moir, in Glas gow te achterhalen. Door een be richt in een Canadees blad hoopt hij contact te leggen met vier Ca- nadesefamilies. Nabestaanden De crash van de Halifax is één van 21 toestellen waarnaar Van Dijk naspeuringen heeft verricht. „Ik beperk me tot Engelse (Commen- wealthl-toestellen. De 168 slacht offers liggen hier nog begraven. De Amerikanen en Duitsers zijn el ders herbegraven, dat maakt het voor mij veel moeilijker." Het is Van Dijk niet zozeer om de vliegtuigen, maar meer om de vlie geniers te doen. „Ik probeer con tact te leggen met de nabestaanden. Je leert hun ach tergronden kennen, hoe ze waren. En je doet de families er een ple zier mee. Ze zijn erg geïnteres seerd in de achtergronden, hoe en waar het gebeurd is. Vaak weten ze zelf niets. Ze zijn hartstikke dankbaar met gegevens over om gekomen familieleden." Computer Het slaapkamertje aan de Kot- terstraat van waaruit Van Dijk zijn naspeuringen verricht puilt inmid dels uit van de documentatie en De noodlanding van een Ameri kaanse bommenwerper op 3 fe bruari 1945 in de Noordzee tussen paal 26 en 27 is de ge schiedenis ingegaan als het Dra ma op Texel. Het Vliegend fort (type B17 G, nummer 42-102951) keerde terug van een bombardement op Berlijn, waar het was aangeschoten door Duits luchtafweergeschut (flak). Ooggetuigen meldden dat het toestel om 11.30 uur boven Texel verscheen, waar het opnieuw vanaf de grond werd beschoten. Kennelijk als teken van overgave wierp het rondcirkelende vliegtuig rode lichtkogels af, maar de be schietingen vanaf de zuid- en VRIJDAG 14 APRIL 1995 noordbatterijen gingen onophou delijk door. Hoewel het toestel tij dens de noodlanding op zo'n 400 meter vanaf het strand doorzeefd moet zijn geweest, kropen na de landing zeven bemanningsleden uit het vliegtuig en namen plaats op de vleugel. Toen ze goed en wel zaten openden Wehrmacht- soldaten het vuur op de weerloze mannen. Volgens ooggetuigen gleden ze één voor één van de vleugels in zee. Hoewel deze actie volgens de Conventie van Genève voor moord doorgaat, zijn de daders na de oorlog niet berecht. De mis daad is waarschijnlijk een wraa kactie van de bezetters geweest, die steeds vaker verhalen hoorden over de geallieerde bombarde menten op hun land. Texelaars poseren na de oorlog op het neergeschoten Vliegend Fort bij paal 27. Vlnr R.C. Dros. A. Dros. B. Dros en J.C Dros en staande Nardus van Heerwaarden. •Foto arcnief Jaap Bakker) Amerikanen vlogen meestal in kleine groepen en voerden pre cisiebombardementen uit. Om de oriëntatie vanuit de lucht te be moeilijken, was iedereen verplicht om te verduisteren. Van de neergestorte vliegtuigen vonden veel vliegeniers de dood en werd op Texel begraven. Ameri kanen en Duitsers werden elders herbegraven. Een deel van de be manningsleden werden door de bezetters ter plaatse gefussilleerd en anderen werden krijgsgevan gen gemaakt. Met dank aan Bram van Dijk en Jaap Bakker voor het beschikbaar stellen van de ge gevens. Engelse en Amerikaanse bom menwerpers die Duitse doelen bestookten als Hannover, Bre men, Berlijn en het Roergebied stegen op vanaf vliegvelden langs de gehele Britse oostkust. Ze werden aan de Nederlandse kust opgewacht door afweergeschut en nachtjagers, die geen kans on benut lieten de vijandige toestel len neer te halen. De Engelse Halifax-bommenwer- pers vlogen vrijwel allemaal vanuit vliegbases in Yorkshire (midden- Engeland). Iets zuidelijker, in Lin colnshire, lag het vertrekpunt van de Lancaster-bommenwerpers. Nog meer zuidelijk, in Norfolk en Suffolk, lagen de Amerikaanse vliegvelden. De Britse toestellen, die nauwe lijks afweergeschut aan boord hadden, vlogen zo veel mogelijk 's nachts, om aan het oog van de vij and te ontsnappen. Om de Duitse radar te misleiden wierpen bom menwerpers van de Royal Air For ce (RAF) tijdens de aanval op Hamburg in juni 1943 voor het eerst grote hoeveelheden zilverpa pier af. Resten daarvan dwarrel den ook op het eiland neer. Amerikaanse vliegtuigen konden Om zich te oriënteren gebruikten de geallieerde vliegers het opval lende witte Badhotel op de duinen bij De Koog als oriëntatiepunt. Toen dit bekend werd sloopten de Duitsers dit hotel halverwege de oorlog. Voorbij Texel oriënteerden de piloten zich op hun weg naar het Ruhrgebied op de Friese kust bij Gaasterland. Tactiek De Engelsen piloten vlogen vol gens een andere tactiek dan hun Amerikaanse collega's. De RAF opereerde doorgaans in grote for maties om Duitse doelen te besto ken met een tapijt van bommen. archiefstukken. Nog wat onwen nig neemt de voormalige visser man plaats achter zijn computer. Er zit een scheepvaartbestand in. Het schip „Sylvia", waarvan de schroef vorig jaar werd opgevist, komt er in voor. „Het werd door de Engelse Coastal Command tot zin ken gebracht. We hebben er met de kotter vaak genoeg omheen lig gen te vissen." „En deze heb ik zelf nog opgevist", haalt hij een verweerd zuurstofmasker tevoor schijn. zichzelf beter verdedigen en vlo gen bij daglicht. Nachtjagers De Duitsers bestreden de geal lieerde toestellen met nachtjagers die opstegen vanaf vliegveld Ber gen en vanaf de basis Leeuwar den. Ze haalden tal van vliegtuigen naar beneden. Verder werden de toestellen beschoten door zwaar luchtdoelgeschut dat onder meer stond opgesteld in Den Helder en op de Vliehors. Om de projectielen te omzeilen volg den veel vliegtuigen een route over het midden van Texel. Lübeck Hamburg c«_Bremen Berlijn Hannover Brunswijk keule Kassei Leipzig Overzicht van de route die de bommenwerpers vlogen op weg naar Duitsland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 13