TOV op de barricaden voor toerisme, wonen en werken „De politiek is het spoor bijster geraakt" Vaart achter veelzijdig plan TVO wil geen bloed aan de paal TEXELSE f coURANT igd heeft lol om If muziekschool Kleurwedstrijd Ronde om Texel Eilandcompetitie tennis Samen op examen Toerclub fietst van Parijs naar Texel Weinig vissers VRIJDAG 23 JUNI 1995 3 april hield Joke de Boer een spreekbeurt voor de else Ondernemende Vrouwen (TOV). Nog geen tweeën- e maand later ligt een professioneel ogend, uitgewerkt op tafel voor een openluchtmuseum en de bouw van loodsschoener, een project met veel aspecten. De ten lopen in de miljoenen, maar de TOV-dames zijn er- i overtuigd dat het haalbaar is. De naam van het project „ter Reede van Texel". todsschoener is geschikt voor tochten bij elk weertype. tad het er op kantoor eens on- koffie met Nel over. Er moet xeliets gebeuren voor jonge- Hetis nu zo uitzichtloos." Op ■verf wijze vertelt Joke de hoe ze in gesprek raakte met Texels meisje dat uitlegde na olweimg keus te hebben, om- Ijbanen bepaald niet voor het pn liggen. „Ik dacht: dat is Liriijk zo. De kinderen hébben weinig mogelijkheden. Maar evoor het eiland wél belang- bt ze hier blijven." Attractie c' ook het woningnoodpro- onder jongeren op het leen grote rol speelt, besloot ereen sluimerend plan uit te n tot een spreekbeurt voor W. „Gewoon een discus- ik En ook een beetje omdat poijtiek altijd zoveel wordt «tetakt over bestaande din- tormijn idee kan je beter als king met een idee komen, «ft helemaal niet altijd iets van bovenaf wordt op- id" :tze de „Batavia" in Lelystad icjw van een zeventiende VOC-schip) een fan- project vindt en omdat Texel behoefte heeft aan toeristi sche attracties die bij het eiland passen, dacht ze aan de bouw van een historisch schip. „Maar het moest méér zijn dan alleen een werkervaringsplaats. Er moet ook woonruimte bij komen in dezelfde oude stijl. En als het een boot is waar echt mee kan worden ge zeild, is het ook een blijvende trek pleister. Kijk, een dierentuin heb je overal, dus dat hoef je als attractie niet op Texel te verwezenlijken. Dit heeft echt een Texels karakter." Loodswezen Irene Penha, Miranda Grabowski en Henriëtte Timmermans meld den zich staande de TOV- vergadering voor een werkgroep, die zich nader over de plannen zou buigen. Siem Hemelrijk uit Oude- schild werd erbij gevraagd voor het nautische gedeelte. In een hoog tempo werden zaken aange pakt en uitgezocht. Hemelrijk werd door de dames op onderzoek uitgestuurd naar het soort schip waar de aandacht op moest worden gericht. Hij kwam met het idee voor een loodsschoe ner. De Boer: „Het loodswezen was erg belangrijk voor Texel. Er hebben honderden loodsen op het Wnjen musiceren mee met o.a. Betty Bakker en de onherkenbaar vermomde IrechtsI. Piet en hard meezingen. 'en van de Texelse ba sis- !n genoten van het school- f door docenten van de e Dans- en Muziekschool. je/öpen drie weken gaven de derare(sse)n elke woensdag 1vorstellingenZelf hadden zoveel lol als de school- venelt muziekschool- eur Hendrik Jan Trooster, heerlijk om te doen, vooral 'kinderen meedoen en je leu- Wies krijgt." ■nsen van de muziekschool 1 veel eer van hun werk. *e'den niet alleen mee, maar 1 de uitvoering ook hele- Je'f bedacht. Zowel de a'$ de muziek waren van ^akelij. Een half jaar gele erden ze de bandjes met naar de scholen, zodat wen konden repeteren. IFoto Frons Hopmenl Het schoolconcert was een com binatie van muziek en toneel. De muziekdocenten lieten zien dat ze ook acteertalent in huis hebben. De hoofdrollen waren voor Loes Bakker (dwarsfluit) en Jan Kühne (saxofoon). Zij speelden een meis je en een jongen die op zoek zijn naar leuke muziek. Tijdens hun tocht komen ze o.a. een jazzor kest, straatmuzikanten en een Ca- raibisch bandje tegen. Het jonge publiek maakte zo spelenderwijs kennis met diverse muziek soorten. Woensdagmiddag konden de do centen opnieuw aan de bak. In de Burg. De Koning hal voerden zij sa men met muziek- en balletleerlin gen voor de derde maal de show „De beer is los" op. Ditmaal be stond het publiek uit liefst 250 ouderen. Het initiatief, in samen werking met de Stichting Welzijn Ouderen Texel, was een doorslaand succes en is voor her haling vatbaar. eiland gewoond, toen schepen van de rede gebruik maakten." Het loodswezen heeft aan de ba sis gestaan van de visserij op het eiland en de haven van Oude- schild. Die werd gegraven, nadat de loodsen van Den Helder de ha ven van Het Nieuwe Diep hadden laten maken. Er bestond grote concurrentie tussen beide in stanties. „We zochten een schip waar met een kleine bemanning mee kan worden gevaren, zonder al teveel toestanden. Een schip waar ook dagtochten mee gemaakt kunnen worden. En in combinatie met het historisch interessante verhaal kwamen we op een loodsschoe ner." Een verhaal Een loodsschoener is een houten, klipperachtig schip, zeer geschikt voor slechte weersomstandighe den. Hemelrijk zoekt momenteel naar tekeningen van een exem plaar dat een bijzondere geschie denis heeft. „We willen een boot met een verhaal, bijvoorbeeld met een interessante kapitein of een schip dat is vergaan. Er moet iets aan vast hangen dat we kunnen gebruiken voor de expositie." Batavia Volgens De Boer heeft het plan eigenlijk geen raakvlakken met dat van de Batavia. „Het zijn allebei schepen, maar daar houdt het wel mee op. Ons plan is uitgebreider, het omvat veel meer. Tot nu toe zijn alle deuren voor ons open ge gaan in de maritieme wereld,nadat we lieten vallen dat we een loods schoener wilden bouwen. We hebben tal van relaties, referen ties, er zijn God weet hoeveel mensen voor ons aan het werk aan de overkant omdat ze het zo'n interessant project vinden." Openluchtmuseum Het bouwen van de schoener is een deel van het plan, maar het creëren van een soort openlucht museum waarin echt wordt ge woond is een zo mogelijk nog be langrijker stuk van het project. „Het moet een dorpje worden dat bruist van de activiteiten. Bezoe kers moeten er een dag kunnen Op verzoek van de raadsleden in de commissie voor finan cieel, economisch en tech nisch beleid wordt het plan van de TOV-vrouwen behan deld in de eerstvolgende bij eenkomst. Bedoeling is om dat ook Aquacultuur Texel BV en Dirk Slik te horen over de plannen met het Pén-bassin. Enkele commissieleden willen uitzoeken of alle initiatieven bij elkaar kunnen worden ge bracht. net een-bassin is groot genoeg voor de plannen van de TOV èn de uitbreiding van de jachthaven doorbrengen zonder zich te verve len. Ook als de schoener een dag je weg is voor een tocht moet het aantrekkelijk zijn om te komen. Zomer en winter, welteverstaan." De werkgroep denkt aan huisjes die zijn aangepast aan de eisen van deze tijd, maar die een nostal gisch uiterlijk krijgen. „Kleine, goedkope huurwoningen, want het barst op het eiland van de jon geren die in caravans, zomerhuis jes, vogelhokken en weet ik het wat zitten. Mensen met weinig in komen, komen op Texel gewoon niet aan woonruimte." Bordeel De kern van het dorpje moet be staan uit huisjes waarvan het inte rieur ook te bezichtigen is. „Joost van Linge van de VVV kwam met idee die huisjes te laten bewonen door acteurs. Dat is veel levendi ger dan suffe aangeklede pop pen." Ook het tonen van oude ambachten moet onderdeel uitma ken van het museum. „We hebben in het plan ook een bordeel gezet, met tussen haakjes „ha,ha" er achter. Maar Van Linge vond het helemaal geen gekke suggestie, want dat had je in die tijd in haven plaatsen. Als je dat een beetje stijlvol doet, kun je er iets leer zaams van maken", vertelt Joke de Boer. Miljoenen Qua werkgelegenheid biedt het plan meer dan alleen erva ringsplaatsen voor ambachtslie den. Ook op gebied van administratie en p.r. is er veel werk. Ter vergelijking: bij de bouw van de Batavia zijn twintig vaste krachten betrokken en zestig men sen in het kader van werkerva ringsprojecten. De Boer erkent dat realisatie in de miljoenen zal lopen. Toch denken de TOV-vrouwen dat het van de grond kan komen. „De huizen moeten zichzelf opleveren via de huurinkomsten. Bouwen is duur, maar door er leerlingbouwplaat sen van te maken, kunnen de kosten worden gedrukt." Verder wordt gerekend op subsidies en entreegelden. „Bij de Batavia komt tachtig procent van de inkomsten uit de toegangskaartjes. We heb ben het globaal onderzocht en dat is voor ons ook haalbaar. Uiteraard hebben we een startkapitaal no dig, maar er zijn al tal van instan ties, waaronder een bank, voor ons aan het bekijken hoe dat kan worden gerealiseerd. Commer cieel gezien is het zeker te doen." Expositie Belangrijk bij de aanloop van het project is dat snel iets wordt opge zet waardoor het publiek de ont wikkeling kan volgen. „We willen als eerste een loods neerzetten in oude stijl, passend bij het dorpje dat we voor ogen hebben. Een deel daarvan moet werkplaats worden, waarin bezoekers het ver loop van de bouw kunnen volgen. Een ander deel moet expositie ruimte worden, waarin het verhaal van het loodswezen en het project op aansprekendewijze uit de doe ken wordt gedaan. Er kunnen tal van zaken aan worden gekoppeld, bijvoorbeeld de ontwikkeling van de visserij op het eiland. We zijn in deze aanloopperiode al zoveel bij zondere wetenswaardigheden te gen gekomen. En als wij dat al leuk vinden, dan vinden anderen dat toch ook?" Voor concurrentie met het Mari tiem en Juttersmuseum in Oude- schild, dat ook openlucht- museum-achtige plannen heeft is Joke de Boer niet bang. Er is al contact geweest met Jan Kuiper van Stichting Texels Museum, die wel iets ziet in samenwerking. Het MJM kampt met ruimtegebrek, dus misschien kan het TOV-plan voor beiden een uitkomst be tekenen. Pen-basis Over de lokatie voor het project is momenteel veel te doen. De Boer heeft van begin af aan het Pen- bassin in gedachte gehad, wegens de ligging in de buurt van Oude- schild en vooral de haven. Boven dien denkt zij dat een combinatie tussen het project en uitbreiding van de passantenhaven mogelijk moet zijn. „Het is een ruim bassin. Een deel ervan zou ligplaats voor de Bruine vloot kunnen worden, dat past ook wel in het beeld. Maar een andere hoek kan worden ingeruimd als jachthaven. Voor die mensen is nu niet veel te doen op de haven, maar als wij straks dat dorpje hebben, wordt het veel aantrekkelijker." Door realisering van het TOV-plan zou een toegang tot de passantenhaven via het Pen-bassin kunnen worden ge maakt, zodat de pleziervaart niet langer door de krappe entree van de werkhaven hoeft. De beslissing van het college om het Pen-bassin voor mossel- en oesterkweek beschikbaar te hou den, was voor de TOV-dames een koude douche. „Maar we leggen ons er niet bij neer. Niemand kan zich in de beslissing van b en w vinden. Die ondernemers zijn ook niet blij, want je gaat geen grote investeringen doen voor een perio de van slechts vijf jaar." Er is een bezwaarschrift geschreven. „Ons plan is wél lokatiegebonden, veel meer dan mossel- en oesterkwe kerij! De gemeente heeft alleen gekeken naar de museumfunctie van ons plan. Maar het gaat juist ook om de werkgelegenheid." De Boer zegt te begrijpen dat de beslissing voor de gemeente niet meevalt, omdat aan het TOV-plan -ook voor de gemeente kosten zul len kleven. „Wij zien het echter zó zitten dat we ervoor willen gaan. En als het echt niet op die plek kan, gaan we op zoek naar een an dere plaats." Het college heeft aangekondigd de haalbaarheid van het TOV-plan te willen onderzoeken. Dat vinden de dames onzin, want daar zijn ze zelf al druk mee bezig. Samenwer king met de gemeente om het plan verder uit te werken wordt door de initiatiefneemsters toege juicht. „We moeten elkaar niet ontkrachten, maar versterken. We willen graag gebruik maken van de in het raadhuis aanwezige kennis." Joke de Boer hoopt dat in de win ter de eerste paal kan worden geslagen. „Maar het is enorm moeilijk om voor dit soort projec ten een aanvangsdatum na te streven. De enige die roet in het eten kan gooien is de gemeente. Als die mensen hun nek ervoor uit durven steken lukt het zeker." „Een verdrietig mens? Nee, dat ben ik niet. Maar als je praat over de escalatie van het reinigingsver- haal dan vind ik dat wel erg jam mer." TVO-voorzitter Co Vinke heeft gisteravond met zijn bestuur de vergadering van de raadscommissie voor financieel, economisch en technisch beleid bijgewoond. Vooraf gaf hij zijn mening over de kwestie, die be hoorlijk uit de hand is gelopen. Vinke denkt dat de gemeente heeft onderschat hoe belangrijk het punt voor ondernemers is. „Het was ons menens. Al vanaf 1992 proberen we de kosten van het vuilophalen voor bedrijven om laag te krijgen. We hebben niet het gevoel dat de gemeente daarin wil meedenken." TVO vindt het verschil in tarief voor particulieren en bedrijven op Texel te groot. En in vergelijking met ondernemers aan de overkant moet op het eiland veel worden betaald. Vinke vindt het de plicht van een belangenorganisatie als TVO om te kijken of daar verande ring in kan worden gebracht. Veel goedkoper Over het verwerken van vuil is TVO het eens met de gemeente: dat kan niet goedkoper. Verbran den is nu eenmaal een kostbare zaak en storten is niet meer van deze tijd. De enige rek in de tarie ven zit in het ophalen. TVO ging op onderzoek uit en ontdekte dat dat inderdaad goedkoper kan: minstens twintig procent, in veel gevallen zelfs meer. Vinke: „We praten over een stukje zakelijke dienstverlening. Als je markt ver andert, moet je daar als bedrijf op inspelen. De gemeente is in deze het bedrijf. Je kan allemaal wel roepen dat dat niet zomaar kan, maar het is verstandiger om na te gaan waarom een ander het voor zoveel minder kan leveren. Anders mis je de boot. Bij zulke verschillen is het toch logisch dat onderne mers naar een ander willen?" Prikkels Afgelopen winter heeft TVO met het hele college van b en w om ta fel gezeten. „Een bijzonder vrucht baar gesprek", herinnert Vinke zich. „We waren het er allemaal over eens dat er een bedrijfsmati ge aanpak moest komen. Er zou inzichtelijk worden gemaakt wat voor diensten er tegen wat voor kosten worden geleverd door de gemeente. Een calculatie, waarna wij ideeën konden aandragen om de kosten naar beneden te bren gen." Vinke erkent dat tijdens de onderhandelingen van de kant van TVO druk op de ketel is gezet. „Je legt prikkels neer, natuurlijk. Je moet aangeven wat de signalen uit de markt zijn, hoe heet het is. De offerte van de landelijk opere rende vuilophaler BFI is in '92 al zo'n prikkel geweest. Toen is er wél adequaat gereageerd, waar door de problemen werden opge lost. Nu niet." Op de persoon Hoewel de gesprekken dus aan- vankel Ijk constructief waren, lie pen zaken op gegeven moment gigantisch uit de hand. Volgens Vinke doordat te vaak op de per soon werd gespeeld. „Door beide partijen. Er zijn dingen gezegd die de persoon die het woord voerde werden aangerekend. Dat mag na tuurlijk nooit. Je moet zulke gesprekken zuiver zakelijk hou den." Hij denkt ook dat de politiek er gens het spoor bijster is geraakt. „Het TVO bestuur kreeg van de le den groen licht om met een parti culier in zee te gaan. Dat was een unanieme uitspraak. De politiek heeft het niet begrepen. Een raadslid dat ook bij ons in de le denvergadering was zei: ik geloof er geen flikker van. Daarmee doel de ze op dat enorme prijsverschil in ophaalkosten. Maar de cijfers liegen niet. Er is geen speld tussen te krijgen." Verwijten De raad heeft gezegd geen veran dering te willen brengen in de ge meentelijke tarieven. Dat gebeurde nadat een meerderheid van het college (de burgemeester nam in deze zaak een minder heidsstandpunt in-red) had aange- Een blikvanger in de tent tijdens de Ronde om Texel was de wand vol schitterend gekleurde tekenin gen. Deze waren afkomstig van de kinderen die meededen aan'de kleurwedstrijd. Voorafgaande aan de prijsuitrei king was er een bruisend kinder programma, waarvan ruim honderdvijftig kinderen met volle teugen genoten. De kinderen kon den zich laten schminken en daar werd flink gebruik van gemaakt. Het Regenboogtheater voerde een spannend toneelstuk op over een jutter die een kist vond met een zeemeermin. Zij was gevlucht voor de drukte van de Ronde om Texel. Na dit onderdeel volgde de prijsuit reiking van de kleurwedstrijd. De winnaars zijn: 3 tot 6 jarigen 1. Chris Verra, 2. Qhristiaan Isreal; 3. Wessel Schoo 7 tot 9 jaar- Marije Heems, 2. Jan Willem Cupido; 3. Floortje Roeper. 10 tot 13 jaar: 1. Myrthe Heems; 2. Esther Min ne; 3. Silvia v. Katwijk. geven dat het verschil in kosten tussen de gemeentelijke ophaal dienst en een particulier hooguit tien procent bedragen. „Daar ligt de kern van de escalatie", vertelt Vinke. „Ons verwijt is dat de raad niet is ingelicht over het werkelijke verschil. Ze hebben ontoereikende informatie gehad. Slechts een en kel raadslid heeft de moeite geno men TVO te benaderen om de echte cijfers op te vragen." Hak zetten De standpunten lijken zó verhard dat verder praten nauwelijks nog mogelijk is. Vinke twijfelt: „De raad hééft een besluit genomen, daar valt verder weinig over te pra ten. Ik hoop alleen dat wij duidelijk kunnen maken waarom we voor een particulier kiezen. Het is een weloverwogen keus, zonder de bedoeling om de gemeente een hak te zetten. De besparing is der mate groot dat je dat als onderne mers niet ter zijde legt." Onderstaand programma betreft de laatste competitiedag. Nog niet gespeelde wedstrijden moeten zo snel mogelijk worden ingehaald. Uitslagen moeten worden doorge geven aan de wedstrijdleiding, tel. 16301. In het najaar zal een nieu we competitie worden georga niseerd. Deuce: 9.00 u. R.Buitenweg-L.Saal 10.00 u. A. Heidstra-P.Brons 19.00 u. H.Bockel-W.Oosterhof 20.00 u. A.Westerl.-J.Zoetelief Heri Hodie: 9.00 u. J.v/d Meer-D.Bol 10.00 u. H.Bakker-R.Zoetelief 20.00 u. Land/Bokma-Aken/Meijer Uitslagen: Beverdam-Westerlaken 0-2, Oosterhof-Zoetelief 1-1; Keyser-E v. Bom mel 0-2; Heidstra-Verduyn 1-1; K.v. Bommel-Bol 1-1. Voor de tweede keer dit seizoen wordt in Molenkoog afgezwom men. Dat gebeurt vrijdag 30 juni om 17.00 uur (diploma A) en 18.00 uur (diploma B). Ouders mo gen meezwemmen, publiek is welkom. In verband met de examens is het bad vanaf 16.45 uur voor andere activiteiten gesloten. Voor de tweede maal fietst Toer club Taxi 12000 de monstertocht Parijs-Texel. Negen leden zijn van daag naar Frankrijk vertrokken om morgen voor dag en dauw op de fiets te stappen. De eerste dag wordt 315 km afgelegd, de twee de dag 285 km. Zondagavond om 20.00 uur hoopt de groep op Texel te arriveren. Enkele jaren geleden waagde een groep kilometervreters zich voor het eerst aan de heuveltjes in Noord-Frankrijk, de regen in België en de wind in Nederland. In het noorden van Frankrijk rijden ze eerst 200 km de tocht Parijs- Brussel, uitgezet door toerclub Le Champion uit Zaandam. De weg is gepijld met de letters PB, zodat de route makkelijk gevolgd kan worden. Om Charleroi te vermijden en vooral om de rode (drukke) wegen in België links te laten liggen, is ge kozen voor weggetjes binnendoor. De toerrijders zullen vooral over de witte en gele wegen fietsen. Erva ren fietsers weten dat er dan de nodige steile klimmetjes te ver wachten zijn. De totale afstand loopt hierdoor op tot 600 km. Aan het eind van de eerste dag wordt overnacht in Tienen (Bel gië). De ervaring leert dat de eer ste 50 km op de tweede dag zwaar zijn, omdat de spieren nog stijf zijn van de voorgaande dag. Er wordt dan weinig gezegd, som migen zitten nog „te pitten" op hun fiets. Beide dagen wordt om 04.00 uur gestart. Slechts acht vissers deden mee aan de wedstrijd die bij de asfalt- molen te Oudeschild werd gehou den. Nico Tessel werd eerste met twee vissen en een totaal van 103 cm. Map van der Zwaag ving zelfs drie vissen, maar die maten totaal slechts 94 cm. Piet Kingma was met één exemplaar van 55 cm derde. De volgende wedstrijd is 1 juli om 18.00 uur bij de Krassekeet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 7