Cjroen '^jwarL-Jexels in het harL, assagiers tussenboot /oortaan met lijn 26 Am 1 f N ummer Bezoekerscentrum dam grote trekpleister Ontwikkeling Marsplan in augustus van start TEXELS] COkRAAT De vakantieklant door de vakantiekrant 026 Den Burg-De Koog menwerking Taxi 12000, Texeltours en AOT a's betaald met tolen creditcard Anjercollecte VERDER IN DIT NZH: Haltetaxi geen reden tot opheffing lijnen Suppletie afgerond Fotoboek ten bate van hangaar zweefvliegclub 2 s* Lies en Frans presenteren CD 5 Wi „Paviljoen" van 3,5 miljoen 5 ïri Geheimzinnig wrak op de Razende Bol 7 s* Triatlete José weet niet van ophouden 7 sw Tweede lustrum ringstekers 9 Politiek spreekuur via Radio Texel 9 Landingsboot hele middag vast MO Project kocht grond derde fase WADDEN 'Og en een bestelkaart voor het fotoboek „Texel toen en nu in vogelvlucht" Waarom stapt de vakantieklant wèl bij naar binnen? Adverteren is de reden. De gratis vakantiekrant het medium. Verschijnt elke vrijdag t/m 1 september. Inleveren advertenties voor de vakantiekrant van 7 juli: tot en met 30 juni a.s. RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 10995 VRIJDAG 30 JUNI 1995 Uitgeverij Langeveld de Rooy BV, Parkstraat 10, Den Burg, telefoon (02220) 62600. intles/abonnementen (02220) 62 6 00, faxnr (02220) 14111. Parkstraat 10 of Warmoesstraat 45, Den Burg, (02220) 62 6 20, faxnr. (02220) 14111. bulten werktijd Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, telefoon (02220) - 17266. Postbank 652 Bankrelaties ABN-AMRO nr 46.99.17.636 Rabobank nr. 36.25.01.742; I.N.G. bank nr 67 34.60.398 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Abonnementsprijs /52,45 per half jaar; Los ƒ1,45 passagiers die met de tussenboot uit Den Helder arri- staat sinds half juni op 't Horntje een AOT-bus klaar m naar Den Burg of De Koog brengt. Opmerkelijk is n 26, zoals de verbinding heet, tot stand is gekomen samenwerking tussen de AOT, Taxi 12000 (Van de ring) en Texeltours. De NZH stelt de bus beschikbaar auffeurs van de twee Texelse bedrijven zitten aan het De bus rijdt tot 10 september. imenwerking tussen Taxi en AOT dateert eigenlijk al fig jaar. „Toen vroeg de AOT de tussenboot taxibusjes ;baar te houden om passa- rerder te vervoeren", aldus voerder Johan Wiersma. Ie proef een succes bleek rtNZH dat de verbinding een bare eenheid met de overi- Tverbindingen moest wor st betekende dat een grote ird ingezet. Die heeft NZH schikbaar, omdat er tijdens Lantietijd in de Randstad passagiers zijn. in AOT-buschauffeurs op oeristen die woensdag bij een pizzeria in De lorp hadden gegeten, heb- eprobeerd af te rekenen icreditcard die vermoede rclan was. De politie wist lal te achterhalen. ^automaat van de pizzeria dat de Visakaart onrecht- ivas verkregen en moest ingenomen. De restauran- ar waarschuwde de politie ig het drietal de komst in zijn zaak af te wachten, rokken echter toch, maar tenders wist de politie hen Kren. Agenten twijfelden verklaring dat ze de cre- m Spanje hadden gevon- i overleg met de Officier ititie mochten ze tegen be an een boete van ƒ400,- en ing van de maaltijd hun voortzetten. Openbare Scholenge- xhap De Hoge Berg is leken met menige 'I in de randstad een on- dige kleuterklas met bra- 9ehoorzame kinderen, ontkent het gebruik van van welke soort dan tat staan dat er gedeald Het is al erg genoeg, school met opheffing bedreigd en daarmee al genoeg problemen geplaagde school- ershoofd. Hoe is het hogelijk dat de namen ^bruikers en dealers bij klingen en ouders be- ?'/n en dat die vrij over gaan? Zou jij dan die 'en aangegeven als je nderen op de OSG zou n?Ja! Want om erger te 'wen moet er worden ePen. Niks rechtse ■s van een voormalig lieveling, maar 'fe bezorgheid. Hande- 96bruik van (hard) °P school, het park bet gemeentehuis bond vervuilen, moeten Ml- 'n a"es Nederland in Wfin zijn? Wie de jeugd Horszei het eiland zijn echter onvoldoende om ook voor de nieuwe verbinding in te zetten. „Toch zetten we liever chauffeurs in die ter plaatse be kend zijn, zodat de passagiers ook nog eens de weg kunnen vragen. Extra service dus en we statione ren chauffeurs liever niet tijdelijk in een andere streek", aldus NZH- ranyonchef B. Alferink. Hij is blij dat zowel het taxibedrijf als Texel tours voldoende mankracht vrij kunnen maken om de bussen te besturen. „Voor ons is het perso neelsprobleem opgelost. En het blijft zo een Texelse aangelegen heid." Er zijn vier chauffeurs nodig om de busverbinding te onderhouden. Daarvan levert Van de Wetering één chauffeur en Sjors Twijnstra van Texeltours stelt drie bestuur ders beschikbaar. Nieuwe chauf feurs hoeven hiervoor niet in dienst te worden genomen. Texel tours kan gebruik maken van oproepkrachten en volgens Wiersma is Taxi 12000 voldoende flexibel om uit de bestaande be zetting een chauffeur televeren." De betrokkenen sluiten niet uit dat de samenwerking in de toekomst wordt uitgebreid. Route Lijn 26 rijdt zeven dagen in de week en loopt bij tussenboten vanaf de veerhaven via Den Burg naar De Koog. Vanuit de badplaats rijdt de bus terug langs de zoge naamde campingroute via de Schumacherweg, Bosrandweg, Ruijslaan, Gerritsland naar Den Burg. Als de tussenboot niet vaart, onderhoudt de bus een uursdienst tussen Den Burg en De Koog. Bijkomend voordeel is dat de verbinding vanaf de veerhaven nu naadloos aansluit op die van Den Burg naar Oudeschild. Als na 10 september de buslijn stopt, ne men taxi's van Van de Wetering het vervoer vanaf de tussenboot Rendabel Alferink gaat ervan uit dat het een rendabele nieuwe verbinding wordt en dat de busverbinding niet alleen uitconcurrentieoverwe- gingen met de Telekomtaxi van de firma Grootjen is geboren. „NZH heeft er geen behoefte aan geld in zee te gooien. Concurrentie is pri ma, maar die ga je niet aan met een doodgeboren kindje. Vorig jaar is gewoon gebleken dat er behoef te is aan een busverbinding vanaf de halfuursbood. Die service gaan we nu uitbreiden." Mede door de inzet van zeven Texelse verenigingen had de jaar lijkse Anjercollecte de recordop brengst van ƒ4499,70. Vorig jaar werd ƒ3771,- opgehaald. Éénderde van het bedrag is voor de collecterende verenigingen. Dit zijn DEK, Excelsior, 't Amateurtje, Peuterspeelzaal De Kooterkeet, Het Texels Vrouwenkoor, toneel vereniging Sint Jan en de Singers of the Lord. De organisatie was in handen van de Welzijnsstichting. Passagiers van de tussenboot worden voortaan opgewacht door de autobus van lijn 26. (Foto Gerard Timmerman De halteplaatsen van taxibedrijf Grootjen op het eiland zijn voor de AOT voorlopig geen reden (onren dabele) lijnen op het eiland op te heffen. Dat toezegging deed ray onchef Ben Alferink bij de presen tatie van de nieuwe lijn 26. In de zomer zijn er zoveel mensen op het eiland, dat er voor de AOT voldoende vervoersaanbod is. In het winterseizoen ligt dat anders, maar het tekort wordt gecompen seerd door de zomerse drukte. Ge middeld genomen is Texel dus een rendabel gebied, waarin de AOT voorlopig niet zal snijden. In hoe verre de Teletaxi daarop van in vloed zal zijn, is nog niet duidelijk. „Als anderen teveel van onze zo merkrenten' wegsnoepen, dan wordt de winterpap wel erg dun", De Razende Bol groeit in de toe komst toch aan Texel vast. Dit kunstmatig versnellen kan grote voordelen voor de natuur opleve ren. Dit revolutionaire idee werd gistermiddag geopperd door I.J. de Boer, directeur van de hoofdaf deling water van Rijkswaterstaat Noordholland. Hij opende het be zoekerscentrum bij de nieuwe strekdam aan de voet van de vuurtoren. Tevens werd de afron ding van de suppletie voor de kust van Eierland gevierd. Met de Pinkster werd het bezoe kerscentrum al officieus geopend. Het blijkt een grote publiekstrek ker. Of, zoals Jan Kuiper van Eco- Mare verwoordde: „Twee weken geleden kwamen hier op een zon dag zo'n 1500 mensen. Da's meer dan in EcoMare. Dét was eigenlijk niet de bedoeling...." EcoMare heeft de expositie ge maakt, in opdracht van en samen werking met Rijkswaterstaat. Het zijn eigenlijk drie projecten. Ten eerste is een tentoonstelling inge richt bij de bouwplaats. Niet alleen omdat in EcoMare zelf geen ruim te was, maar ook omdat het RWS beter leek de praktijk bij de hand te hebben. In zee gezakt Tweede onderdeel is een videopre sentatie over de dam, gemaakt door John Smit van Videolux en te bezichtigen in een apart zaaltje van het bezoekerscentrum. Daar komt tot de bouw klaar is iedere sluit Alferink niet uit dat in de toe komst wél onrendabele lijnen kun nen komen te vervallen. „Zover is het nog niet, maar we blijven waakzaam." Hij betwijfelt of Telekomtaxi tegen het huidige tarief kostendekkend kan werken. „Het vervoer dat wij niet hebben, kan een ander niet krijgen." NZH heeft wel het idee dat door de publiciteit rond de Teletaxi reizi gers dreigen te vergeten dat ze voor zes gulden de hele dag over het eiland kunnen reizen. Met de vier lijndiensten van de AOT kan men op geregelde tijden naar elk maand een stukje bij. „Het is niet alleen om nu de bezoekers te laten zien hoe het werk zich voltrekt, maar ook iets voor later", vertelde Kuiper. „Dan hebben we ten minste nog wat als over tien jaar de dam in zee zakt, zoals enkele kritische Texelaars verwachten." Derde punt van de drietalige folder die over het project is verschenen. Erosie RWS-directeur De Boer wees erop dat Texel door het rijk goed wordt bedeeld met jaarlijks zo'n twintig miljoen voor zandsuppleties. Dat is ook nodig, want het eiland ver liest jaarlijks een half miljoen kuub strand en duin door erosie, dat is zo'n zeven meter. Omdat suppletie op de lange duur te kostbaar wordt, is gekozen voor de dam. De Boer, die zich duidelijk niet vies van dergelijke rigoureuze ingrepen in het natuurlijke systeem toonde, gaf aan dat de dam waarschijnlijk vóór septem ber klaar zal zijn. Het bezoeker scentrum blijft echter tot eind oktober geopend en bemand door Paul Penning en Jan Timmer. dorp van het eiland reizen. Voor deze dagkaart, het Texelticket, zal de AOT de komende tijd extra re clame maken. De campagne hier voor is voor een groot deel bedacht door de AOT-chauffeurs zelf,,een initiatief dat Alferink bij zonder toejuicht. Televisie. Texel is zondag vanaf 19.45 uur te zien in het Duitse pro gramma Ticket op WDR 3. Collecte. De AVO collectê heeft op de Texel recordopbrengst van ƒ6616,30 opgeleverd. De bijdra gen worden gebruikt voor hulp aan gehandicapte mensen. Een Mk3 landingsboot van de Joost Dourleinkazerne heeft woensdag langdurig vastgezeten bij de Hors tussen paal 6 en 7. Bij een oefening waarbij mariniers aan land werden gezet, bevond de boot zich in een mui (tussen twee zandbanken) en raakte daar rond half twee 's middags bij zakkend water aan de grond. Er was geen beweging meer in te krijgen totdat de boot om half zeven bij hoog water vanzelf vlot kwam. Mede dank zij het fraaie weer was het voor de drie opvarenden geen zware beproeving. Bobo's in de branding, kijkend naar de aanleg van de dam. Voor de feestelijke gelegenheid gehuld in een toepasselijk T-shirt. 4 (Foto Tessa de Groeft) De ontwikkeling van de derde fa se van De Mars, waar de komen de zes jaar 116 huizen worden gebouwd, is een volledig Texelse aangelegenheid geworden. Ed Momberg van MO Project heeft met de overname van het plan van Hino Holding BV uit Loos- drecht de grootste klus uit zijn loopbaan binnengehaald. Hij kon dat doen dankzij een samenwer kingsverband met Visser's Bouw bedrijf. In augustus start de firma Tatenhove met de aanleg van de infrastructuur. De huizenbouw begint in oktober. De verkoop is gegund aan makelaars Eelman en Van Heerwaarden. De overname van het project door Momberg komt nog geen half jaar nadat de Loosdrechtse belegger de definitieve plannen in februari in de raadszaal presenteerde. Dat de bemoeienissen van het bedrijf bij dit soort projecten beperkt blijft tot dit voorbereidende werk is vol gens Momberg niet ongebruikelijk. Zelfs logisch, omdat Texel voor de plannenmakkers toch wat afgele gen ligt. Hino benaderde Momberg geruime tijd geleden al om toe zicht te houden op de ontwikke ling. Toen bij de onderhandelingen vraag- en biedprijs niet ver uit el kaar bleken te liggen, kwamen partijen tot een akkoord. Bij Hino was gisteren niemand voor com mentaar bereikbaar. Het mag duidelijk zijn, dat het om een miljoenentransactie gaat. De Mars derde fase behelst een ge bied van zes hectare bouwgrond waarop in fase's 80 koophuizen en 36 huurwoningen verrijzen. 8800 Vierkante meter is gereserveerd voor bedrijven. Op details anders Volgens Momberg zal slechts op details van het oorspronkelijke en door de gemeente goedkeurde plan van Hino worden afgeweken. Het betreft enkele waterpartijen en mogelijk een ander type woon huis, omdat het „Randstedelijke type", wellicht niet aansluit bij de Texelse wensen. De gefaseerde bouw in zes jaar waartoe de gemeente de ontwik kelaar heeft verplicht, komt MO Project en de andere bedrijven niet slecht uit. „Bouw ineens zou voor ons te hoog gegrepen zijn." Sprei ding betekent voor de betrokken bedrijven de komende jaren, waar in naar verwachting de totale bou wactiviteiten zullen afnemen, behoud van werkgelegenheid. Nieuwe werkkrachten zijn volgens hoofdaannemer Visser niet nodig. Het is de bedoeling dat onderaan nemers op Texel worden in gehuurd. Mieland Het project in De Mars is op de zelfde leest geschoeid als momen teel het Mieland, waar ook gefaseerd wordt gebouwd. De eerste 17 van de 53 zijn daar in middels gereed. Alleen in Oude schild gaat het om zo'n tweeëneenhalve hectare. Visser start in de noordwesthoek van het plangebied in De Mars in oktober met de bouw van de'eer ste 26 van de 116 huizen. Volgend jaar komen daar nog 20 bij, zodat in anderhalf jaar 46 koop- en huur woningen verrijzen. Voldoende vraag Makelaar Hans Eelman schat in dat er voldoende vraag is naarde koophuizen. Zijn kantoor nodigt kopers uit vóór 1 augustus bouw percelen te kopen, de datum waarop de eerste schop de grond ingaat, om te kunnen profiteren van een BTW-voordeel (11,5 pro cent). Voor degenen die pas over zes jaar kunnen bouwen lijkt dat een voorbarige ipvestering, maar die betaalt zich volgens de make laar door de waardestijging wel te rug. De grondprijzen varieren momenteel afhankelijk van de lo- katie van ƒ162,- tot f205,- per vierkante meter. Voor een huis moet (inclusief grond) tussen de ƒ225.000,- en ƒ325.000,- worden neergeteld. (ADVERTENTIE) T E E LS E - 'COURANT Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: (ADVERTENTIE)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1