„Texelse kust beroerdste
stukje van Nederland"
Stichting Vluchteling, Den Haag
„Texel presenteert zich
te duur op Duitse tv"
P
„Westerslag" herdenkt
20-jarig jubileum
GeknipgK/
Kustverdediger Johannes Reeder over eiland:
Help de vrouwen en kinderen, verdreven nit Srebrenica,
gescheiden van hun mannen en zonen.
Help met tenten en dekens. Met drinkwater en medicijnen
Help mi!
TEXELSE COURANT
Autokraak
Commissie moppert over
presentatie kortingen
Johannes Reeder. tot 1 september hoofd van de dienstkring Texel van Rijkswaterstaat, vindt dat de mens de natuur op bepaaiae
,-v-ï$:.
Volgens Dick Drijver van Texels
Belang is op de Duitse televisie
een promotiespotje te zien. waar
bij bungalows op Texel met een
huur van f1500,- tot f1700,- in de
aandacht worden gebracht.
Hij vindt dat daarmee de indruk
wordt gewekt dat op het eiland al
leen maar bungalows in deze hoge
prijsklasse beschikbaar zijn, wat
menige prijsbewuste Duitser zal
afschrikken. In de woensdag ge
houden vergadering van de raads
commissie voor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid vroeg hij het
college (als partner van de stich
ting VVV Texelpromotiel stappen
te ondernemen.
Lagune
Drijver maakte gebruik van de
rondvraag in de vergadering. Dat
Uit o.a. de Echo en de Gooi- en
Eemlander. Het fragment is af
komstig uit een paginagroot artikel
met als titel „Texel heeft nadorst".
De schrijver hiervan, Ad Braken-
hoff, beschrijft naar aanleiding van
het Moksloot-project hoe Staats
bosbeheer bezig is de Texelse dui
nen weer gedeeltelijk nat te
maken.
deed ook Jan Koolhof, die onge
rust was over een „lagune" die de
gemeente heeft aangelegd op het
voormalige autokerkhof aan de
Pontweg ter hoogte van Den Burg.
In deze lagune is „prut" gestort.
Volkstuinders die hun hobby direct
grenzend aan dit terrein uitoefe
nen zijn bang dat vuiligheid in hun
tuinen doordringt.
Volgens wethouder Schilling valt
dat best mee. De prut is afkomstig
uit een sloot in Oudeschild en is in
zo geringe mate verontreinigd, dat
deze voor diverse doeleinden mag
worden gebruikt, bijvoorbeeld het
aanstorten van bermen. De massa
moet dan wel eerst flink indrogen
en dat gebeurt in de lagune.
Paardenstal
Jaap Vlaming van Groenlinks had
vernomen dat het pand Schilder-
weg 197 in het bestemmingsplan
als „paardenstal" te boek staat,
terwijl het toch als woonhuis is
verbouwd en als zodanig in ge
bruik is. Hij vroeg zich af of dit te
rijmen is met de houding die de
gemeente inneemt jegens andere
gevallen waarin een schuur tot
woonhuis is gemaakt (zoals Jaap
Dros aan de Hallerweg en Lou van
Kooten in het Kogerveld).
Vlaming wees ook op een bijna in
elkaar stortende schapenboet aan
Zelfstandiger
Reeders vertrek van Texel bete
kent allerminst dat zijn dienstkring
in navolging van het gefuseerde
waterschap ophoudt te bestaan.
„De eilandsituatie sluit moeizaam
aan bij het werk op de vastewal.
We zijn in 1991 juist zelfstandiger-
geworden. We hebben hier meer
bevoegdheden gekregen om zelf
over zaken te beslissen." Bij die re
organisatie van het rijk is wel
besloten de praktische uitvoering
van de werken uit te besteden.
„We houden ons alleen bezig met
de voorbereiding, uitwerking en
controle van de werkzaamheden."
VRIJDAG 21 JULI 1995
Behalve de technische en admi
nistratieve afdeling heeft RWS nog
een aantal havenmeesters in
dienst.
Afkalving
de Oosterenderweg bij Oosterend.
Hij vreesde dat het gebouw straks
zo vérgaand is vervallen, dat
restauratie niet meer mogelijk is.
Los daarvan vond hij zo'n bouwval
„anti reclame".
Drempels
Het is blijkbaar moeilijk om ver
keersdrempels een zodanige vorm
te geven dat een automobilist echt
gedwongen wordt zachtjes rijden.
Erna Eelman wees op de nieuwe
verkeersdrempels in de Gast
huisstraat, die volgens haar niets
voorstellen.
Op haar vraag hoe lang het nog
duurt voordat de Raad van State
beslist over het bezwaar dat tegen
het bestemmingsplan Zouteland
Den Hoorn is ingebracht, kreeg ze
meteen antwoord. Schilling schat
te drie maanden.
Schroot
De WD-vrouw vroeg ook aan
dacht voor de autowrakken en
schrootinzameling door de familie
Witte-Spigt. Wellicht moet het
contract dat de gemeente met dit
bedrijf heeft afgesloten, op de hel
ling. De marktsituatie is namelijk
totaal veranderd. Oud ijzer is weer
wat waard en de verwerking van
autowrakken zou betaald kunnen
worden uit de heffing die kopers
van nieuwe wagens daarvoor te
genwoordig moeten betalen. In
het contract met Witte-Spigt is
onder meer geregeld dat de ge
meente een ijzerprijs garandeert
van 0 tot 8 cent. Momenteel ligt
de marktprijs van oud ijzer boven
de acht cent, zo bleek uit een
prijslijstje van Hoogovens dat Erna
Eelman aan de wethouder toonde.
Volgens haar is datzelfde lijstje
door een belanghebbende, die
vindt dat hier sprake is van con
currentievervalsing, herhaaldelijk
naar de gemeente gefaxt, maar
die heeft er tot dusver niet op ge
reageerd.
Wethouder Schilling beloofde aan
dacht, maar dan moeten de bedra
gen die de gemeente eventueel
kan besparen, wel de moeite
waard zijn. De inzameling door
Witte-Spigt heeft tot dusver prima
gedraaid en ging van start op een
moment dat het met de schroot
prijzen droevig was gesteld. Als de
gemeente de inzameling zelf ter
Helmplanters aan het werk op het duin.
taken. Het rijk wil de haven in Ou
deschild overdoen aan de ge
meente. In de onderhandelingen
daarover lijkt echter weinig schot
te zitten.
Samenwerking
Op de grens van het strand en de
achterliggende natuur lopen de
belangen van RWS en Staatsbos
beheer vaak parallel. „Dat bleek
bijvoorbeeld bij het afplaggen van
het Mokslootgebied. De zoden zijn
in een zwakke plek in de waterke
ring gestort. Voor SBB een voorde
lige manier van afvoeren en wij
hielden er een stevige duinenrij
aan over." Dezelfde werkwijze,
maar dan op kleinere schaal,
wordt gevolgd bij De Lange Dam
in De Slufter, die binnenkort wordt
afgeplagd.
Mooie projecten in dynamische
gebieden. Wel eens tot zijn spijt
spendeerde Reeder de meeste tijd
achter de vergadertafel, om de or
ganisatie in goede banen te leiden.
Afsluitdijk
De immense Afsluitdijk lijkt op het
eerste gezicht geen aantrekkelijk
(Foto Archil 7j,
alternatief voor de Texel
Reeder denkt daar andi
„Afwisseling of niet, op f
wordt alles routine. En Te>
steeds drukker."
Reeder heeft zin in zijn
baan, die hem allerminst:
„Twee sluizen, de grote S
Lorenszsluis om het zoet
meerwater in de zoute Wa
te doseren, een vierbaans
een dijk te onderhouden,
cetten die voor mij een nie
daging zijn. En een die
met 50 man personeel,
dubbeling te opzichte var
Toch dreigt er wel afkalving van
Voor het behoud van de westkust wordt groot materieel Ingezet.
De raadscommissie Financiën is
ontevreden over de manier waar
op het college de voorgestelde
bezuinigingen aan de raad heeft
gepresenteerd. Op de lijst staan
alleen de instanties die wél wor
den gekort, maar niet degenen
aan wie de bezuinigingen voorbij
gaan.
Daardoor kan de raad zich geen
goed oordeel vormen. De advie
scommissie heeft b en w daarom
gisteravond een motie in het voor
uitzicht gesteld die het college
toch dwingt de volledige lijst te
presenteren.
Volgens wethouder Schilling had
den b en w zo gehandeld, omdat
de discussie zich anders zou
toespitsen op punten waarop niet
wordt bezuinigd, als punten waar
op wél wordt gekort.
Er bestaan ideeën binnen Rijkswaterstaat om de Razende
Bol kunstmatig aan Texel vast te maken. Een gigantische
operatie om de eilandkust te beschermen, zodat zandsup-
pleties overbodig worden. Johannes Reeder, die 1 augustus
zijn baan als hoofd van de dienstkring Texel verruilt voor de
Afsluitdijk, is er geen voorstander van. „Het is soms beter
niet in te grijpen, maar geduldig af te wachten tot de zand
plaat er over 40 tot 60 jaar vanzelf aangroeit, ook al moet
je nog enkele decennia het strand ophogen."
Een standpunt waarover ingenieur
Reeder (51) in zijn negenjarige car
rière op het eiland lang genoeg
heeft kunnen nadenken. Maar ver
trouwd met de grillen van het
Noordzeewater raakte hij al op Ter
schelling, waar zijn vorige stand
plaats lag. „De omstandigheden
verschillen er niet zoveel van die
van Texel. Maar af en toe heb ik
weer behoefte aan een andere
stek. Bij Rijkswaterstaat zijn we
niet zo honkvast."
Toen hij in 1986 op het eiland arri
veerde, was de dubbeldeks aan
legsteiger van Teso de eerste grote
klus waarmee hij te maken kreeg.
„Ik arriveerde nog via het bene-
dendek, maar de brug was bijna
klaar."
Westkust
De verdediging van de westkust
eiste door de jaren heen de
meeste energie „Texel is door de
ligging toch het beroerdste stukje
kustgebied van Nederland. Zowel
bij zuidwestelijke als noordweste
lijke wind krijgen de duinen er van
langs." De overheid zag het gevaar
en liet het strand al voor Reeders
tijd enkele malen ophogen. Toen
het Noordzeewater eind jaren
tachtig waardevolle natuurgebie
den bedreigde, bleef de Haagse
geldkraan echter dicht. „Wij heb
ben op Texel veel moeitemoeten
doen om het ministerie van de
noodzaak tot suppleren te overtui
gen."
Sil
De kwestie kwam in de publiciteit
toen jutter Sil Boon met drie kor
nuiten na een rit per huifkar over
het strand oud-minister Neelie
Smit-Kroes persoonlijk van het na
derend onheil op de hoogte
bracht. In 1990 werd voor het
eerst weer zand op de meest be
dreigde Eierlandse kust gespoten.
Er zouden de jaren daarop nog
veel suppleties volgen. Een snelle
rekensom leert dat in vijf jaar tijd
het strand met zeker 7,5 miljoen
kuub zand vanuit zee is opge
hoogd. Een belangrijk deel van de
geïnvesteerde 75 miljoen gulden is
weliswaar in zee verdwenen, de
duinenrij is mede dankzij de opho
ging al een jaar of vijf niet noe
menswaardig meer
achteruitgegaan.
De strandhoofden aan de zuidkant
van het eiland hebben ook bijge
dragen aan vermindering van de
kustafslag. Reeder verwacht niet
dat door de diepe geul die voorbij
de strandhoofden ontstaat, de
kustverdedigers het op den duur
moeten afleggen tegen de golven.
Strekdam
De voltooiing van de ruim 500 me
ter lange dam waaraan in Eierland
wordt gewerkt eind september, zal
Reeder in zijn huidige functie niet
meer meemaken. „Maar ik kom er
wel even voor terug naar Texel."
Met de aanleg is een slordige 15
miljoen gulden gemoeid. „Het
gaat bij waterstaatkundige werken
vaak om grote bedragen", wijst hij
op de gemiddelde jaarbegroting
van vijf tot zes miljoen gulden bin
nen zijn dienstkring.
Dat bedrag is bestemd voor be
heer van de bestaande situatie, zo
als het onderhoud van de duinen,
de oostkust (aanleg en onderhoud
zinkstukken om de dijk te behoe
den voor de oprukkende
Texelstroom) en het beheer van de
havens.
De investering in de strekdam en
de zandsuppletie valt buiten de
begroting. „Het lijkt veel geld,
maar als je bedenkt hoeveel kapi
taal de infrastructuur en andere in
vesteringen in het achterliggende
gebied vergen dat we bescher
men, valt het nog wel mee."
Chagrijnig
De instandhouding van de kustlijn
wordt Rijkswaterstaat niet door
iedereen in dank afgenomen. „Als
we met de landrover op het strand
rijden, kijken de badgasten bij De
Koog ons nogal eens chagrijnig
na. Maar hoe meer we richting
paal 9 komen, des vriendelijker
men wordt. Kennelijk komt daar
toch een publiek dat beter beseft
waar we mee bezig zijn. Overigens
proberen we het strand op zomer
se dagen zoveel mogelijk te mij
den. En als we er toch naar toe
moeten, dan rijden we héél rustig
aan." Momenteel wordt bij laag
water gewerkt aan het onderhoud
van de strandhoofden en de strek
dam bij de vuurtoren.
Een ritje over het strand levert
soms problemen op, zo blijkt op
het slag bij paal 9, als de jeep bijna
vast raakt. „Dat ronde suppletie-
zand blijft goed liggen, maar voor
je het weet zak je er in weg."
delen van het eiland z'n gang moet laten gaan.
werd het meest belangw
sportevenement dat Te)
met internationale reputa'
De kustzeilvereniging blei
sen een club waar gezellig
grote rol speelt. Dat zal
volgende weekend blijken
Zaterdagmiddag 29 juli tt
vier uur begonnen. De fi
gers kunnen zich vermal
de „Janse Takke Band",
en visbakken, slippies etei
vuur, wildwaterschaken
dammen, limbodansen ei
zwemmen bij zonsom
Zondagochtend om elf u
briefing voor surf- en zeil'
den, die daarop van sta
Wie zelf geen boot heef
een lenen van de verenig
genen die zich liever op li
vermaken, kunnen meed
volleybal.
Eerst
even
Texel
het dichtst bij de kust
ligt (Texels Eigen
Stoomboot Onderne
ming zet de bezoeker
in twintig minuten
over) is het ook het
goedkoopst bereik
baar. Dit laatste as
pect laat velen niet
onberoerd, waardoor
het vooral in vakan
tieperioden lijkt of
het gehele continent
zich op de zandplaat
heeft geperst.
Texel heeft reeds
Vele decennia terug
een bloedverbond
met de toerist geslo
ten. Deze innige, we
derzijdse omarming
lijkt niet zelden op
een doodskus, zo vin
den kritische eiland
bewoners. Zij zien de
projectontwikkelaars
met lede ogen steeds
meer urbanisaties het
duinzand uit stampen
en hun geliefde
eiland tot één groot
pretpark verworden.
hand had genomen, zou het drie
keer zo duur zijn geweest.
Fietspad
Dirk Terpstra wees op een ondui
delijke situatie rond het fietspad
van de Waalderstraat. Fietsers ko
men soms op het parkeerterrein
terecht. Ook verlaten veel mensen
het pad voortijdig en zitten dan
weer op de autoweg. Door aanwij
zingen op het wegdek is daar mis
schien verbetering in te brengen.
Dezelfde vragensteller pleitte voor
een wandelpadenplan voor Texel,
naast het bestaande fietspaden
plan dat binnenkort wordt geactu
aliseerd. Er zijn tal van leuke
wandelmogelijkheden op Texel,
o.a. via de binnendijken. De provin
cie is ook met iets dergelijks bezig.
Mogelijk kan Texel aansluiten en
wellicht zelfs meeprofiteren van
de financiën die ervoor worden
uitgetrokken.
Kustzeilvereniging Westerslag
(KZVW) herdenkt het vierde
lustrum. Het volgend weekend
wordt op de basis op het strand
bij Paal 17 een feest gehouden,
waarbij ook niet aangesloten zei
lers en surfers welkom zijn.
Als officiële oprichtingsdatum
geldt 21 augustus 1975. Het was
destijds een initiatief van Martin
van der Wal, Jan Hennink en wij
len Henk Koopman. Laatstge
noemde was op het strand
Westerslag een zeilschool begon
nen. Van der Wal brengt in het
jongste nummer van het clubblad
KZVW-magazine in herinnering
hoe hij met Hennink in 1972 met
kustzeilen begon met een Hobie
16 vanaf een vlot in de jachthaven
van Oudeschild. Ze waren lid van
een landelijke vereniging en wer
den uitgenodigd om deel te nemen
aan wedstrijden op het vasteland,
georganiseerd door de daar al be
staande kustzeilverenigingen. De
behoefte aan een eigen Texelse
vereniging deed zich voelen. Die
kwam er dus.
Belangrijkste wapenfeit van de
club is de organisatie van de cata
maranronde om Texel, die op 27
mei 1978 voor het eerst werd ge
varen door 84 boten, waarvan er
69 de finish haalden. Het aantal
deelnemers is in de loop der jaren
vertienvoudigd en de „ronde"
Een 19-jarige man uit Meppen
(Duitsland) werd in de nacht van
dinsdag op woensdag het slacht
offer van een autokraak. Onbeken
den, die één van de portiersloten
forceerden, ontvreemdden een
radio-cassetterecorder. De auto
stond geparkeerd in de Ruyslaan.
als u het juist wilt
uitspreken, maar als
je Tessel zegt geef je
nonchalant aan er ge
weest te zijn. Dus
mag het allebei.
Omdat dit grootste
van de vijf bewoonde
Nederlandse wadden
eilanden bovendien