)am „doet" iet nu al...! ieuw strand vormt zich aan zuidkant =- Mensen TEXELSE P COURANT aQQGnZ66 nGGITlT tOG conditie en de 9roei van ('on9e) tolers aangehouden Kruiplijner loste keien in Oudeschild Tekst en foto's Harry de Graaf Crossers op dreef ondanks de hitte Reddingsdemonstratie wijkt voor onweer VRIJDAG 28 JULI 1995 met zwin. De gevaarlijke stroming is weg. Het zwemverbod dat hier nog al tijd officieel geldt, wordt op grote schaal overtreden. De recreanten hebben het nieuwe strand ont dekt. Er staat een tiental wind schermen, kinderen spelen in het zwin. larfc+al 70ohnnrlon In de huidigegrenzen van de zeehon- |QI I IClI bCwl IUIIU vl I lil denreservaten in de Waddenzee. Toen kwamen echter niet de con- MX_ sequenties van verstoring op de zeehonden aan de orde. pulatie van gewone zeehon- i de Waddenzee groeit, zo ds persdienst van EcoMare. Hste officiële tellingen, uit- i'd door het Instituut voor in Natuuronderzoek (IBN) in 'mie, komen uit op 1360 toen, waarvan 260 jon- 'sn opzichte van vorig jaar is "i stijging met 11 procent. "tons van de laatste jaren ach volgens onderzoeker Reijnders (IBNI voortgezet, "ekt van „een krachtige, vi- Populatie zeehonden" en tot^herstel sinds de viruse- 9r°ep jongens was in de 'van maandag op dinsdag zo handig om vernielingen aan ten in de buurt van het Ko- °iiebureau. Ondermeer wa- eteen het mikpunt. Bewakers dat en waarschuwden de De jongens waren net per Rokken toen de politie ter kwam. Op de Pontweg taxi echter worden achter- e groep bestond uit totaal L^Qens: een van 18 jaar uit JJ9°waard, vier 19-jarigen en - uit 't Veld. Ze kre- bekeuring en moesten de R ^rgoeden. pidemie van 1988 „wonderbaar lijk". Het aantal zeehonden ligt inmiddels beduidend hoger dan vóór 1988. Aanvankelijk verklaarde men de extra snelle groei juist als een ge volg van de epidemie, omdat al leen jonge dieren de ramp hadden overleefd. Na enkele jaren zou dit effect uitgewerkt moeten zijn. „Deze verwachting is niet uitgeko men", aldus Reijnders. Cijfers uit het Deense en Duitse waddenge bied bevestigen de stijgende lijn. Bij de huidige groei kan het aantal Nederlandse zeehonden na het jaar 2000 zijn gegroeid tot 3.000 dieren, en in 12 13 jaar tot circa 5.000. Het percentage jongen blijft overi gens nog wat achter. Momenteel bestaat 19 procent van de popula tie uit jongen, evenals vorig jaar. Een gezonde, ongestoorde groep zeehonden zou elk jaar echter 25 procent jongen moeten hebben. Onderzoek Voorlopig zal de toename geen problemen geven. Wel vindt het IBN het van groot belang dat er onderzoek komt naar de reactie van zeehonden op verstoring door scheepvaart en visserij, recreatie en toerisme en het vliegverkeer. Dit voorjaar sloot het instituut een onderzoek af naar de juistheid van De ..Breezand" In de heven van Oudeschi, Het schip „Breezand" had afgelo pen week een primeur. Het loste als eerste en laatste zeeschip ste nen uit Noorwegen voor de nieu we dam in de Oudeschilder haven. Eerder was al een aantal scheepsladingen met zware Noor se keien aangevoerd, maar die werden buitengaats op de Texelstroom in duwbakken en steenstorters overgeslagen. Met 2300 ton stenen, afkomstig uit Kragerö Inabij het Oslofjord), voordat hij klaar is, heeft de 800 meter lange strekdam lEierlandse vuurtoren al het gewenste effect: er vormt nieuw strand aan de zuidkant. Dat is een aangename ssing voor de ontwerpers, die hun verwachtingen wat ft het zandvangend vermogen inmiddels hebben bij- tuatie op de bekende trucfo- karop een zeer breed strand n direct ten zuiden van de zal veel eerder worden be- jan in het jaar 2045. oor een leek zonder meetin- jnten is de vorming van het strand goed te zien. lissers gooien hun hengel taf plekken waar je een paar tón geleden nog niet kon projectleider Co van Beek idat het zand dat hier is af- grotendeels afkomstig is suppletie die het afgelopen voorjaar werd uitgevoerd. Het is door de dam „gevangen", anders zou het zijn verdwenen. Leuk strandje Nog verrassender is dat ook de bodemverandering aan de noord kant van de dam zich anders vol trekt dan was voorzien. Als gevolg van de stroom zou op enige af stand rechts van de kop van de dam een „gat" moeten ontstaan, maar dat valt tot dusver erg mee. Sterker nog: iets dichter bij de kust zet zich ook veel zand af, waardoor een heel ander en veel veiliger strand ontstaat, compleet Dichtbij de auto Vooral luie of moeilijk ter been zijn de strandbezoekers vinden hier een ideale stek. Nergens anders op Texel is de afstand tussen par keerterrein en strand zó klein. Dat parkeerterrein bij de vuurtoren (di rect aan de verharde duinvoetbe- scherming die hier ooit werd aangelegd om de toren van de on dergang te redden) is beter bezet dan ooit. Overigens zijn het niet al leen strandbezoekers die deze drukte veroorzaken. Ook de men sen die komen kijken naar de ten toonstelling over de veelbesproken dam, veroorzaken aanloop. Dat laatste is natuurlijk tijdelijk, maar evengoed heeft de exploitant van het naburige Torenpaviljoen reden om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Verboden Die zou zich waarschijnlijk nog meer in de handen wrijven als de De rotsblokken morden niet zómaar neergegooid Arjen ven Opstal luistert near de laserstraal die het juiste tracee aangeeft en geeft de kraanmachinist 800 meter lange dam toegankelijk zou worden voor publiek. Maar dat zit er volgens Van Beek niet in. Te gevaarlijk. Er komt dan ook een bord Verboden Toegang. Het risico schuilt niet alleen in het feit dat de dam bij vloed nauwelijks boven water steekt, zodat een wandelaar door een onverwachte hoge golf kan worden weggespoeld. Minstens zoveel gevaar veroorza ken de grote, onregelmatige brok ken steen waaruit de buitenkant van de dam bestaat. Wie daarover klautert kan uitglijden, vallen of bekneld raken. De gaten tussen sommige rotsblokken zijn zo groot dat een kind er makkelijk in kan verdwijnen. Momenteel is de „rug" van de dam nog aardig beloopbaar dank zij een laag puin en zand, nodig voor het zware rijdende materieel, waarmee de met vrachtauto's op het strand gedeponeerde stenen naar de kop worden getranspor teerd. Bij de eerste de beste storm na de ingebruikneming zal dit fij nere materiaal echter wegspoelen en resteert een tracé van onbe gaanbare rotsblokken. Tenzij de Dienstkring Texel van Rijkswa terstaat er voor het onderhouds werk belang bij zou hebben om op de dam een berijdbare weg te ma ken, wat mogelijk is door puin aan te brengen en dit met gietasfalt vast te leggen. De kans is dan ech ter groot dat dit materiaal bij storm weer kapot slaat. Juist doordat hij poreus en open is, zo dat het water er doorheen kan spoelen, is de dam goed bestand tegen de druk van brekende wa termassa's. is uitgetrokken, is 10 miljoen uit gegeven. De dam ligt er nu in bijna volle lengte. De volgende week wordt de kop gebouwd, waarbij extra zware rotsblokken worden gebruikt: drie tot zes ton per stuk, terwijl de blokken waarmee de rest van de dam is bekleed „slechts" één tot drie ton wegen. De kop van de dam bevindt zich een halve meter boven NAP en zal dus bij iedere vloed onder water verdwijnen. Van hieruit naar het strand wordt de dam steeds ho ger, tot twee meter boven NAP. Zeer zware rotsblokken zijn nodig om de verzekering te hebben dat ze ook bij de sterkste stroom en de zwaarste storm muurvast blijven liggen. Om dezelfde reden wordt een steensoort met hoog soortge lijk gewicht gebruikt. Dat is Noriet, een soort graniet waarvan elke ku- aanwijzingen. bieke meter meer dan drie ton weegt. Noorwegen Dit materiaal wordt aangevoerd door de onder Panamese vlag va rende coaster „Reksnes" vanuit de Hardanger-fjord, honderd kilo meter ten zuiden van Stavanger. De steengroeve bevindt zich in de directe omgeving van de fjord. De coaster maakt elke week de over steek Texel-Noorwegen v.v. waar bij telkens 6000 ton steen wordt aangevoerd. Op de rede ter hoogte van Oudeschild slaat de coaster met een eigen kraan de blokken over op een bak, Hoe het transport naar het werk verder gaat, hangt af van het weer. Bij rustig weer met weinig deining wordt de bak over zee naar de kop van de dam gesleept. Bij flinke wind is dat te gevaarlijk en gaat de bak naar de Oudeschilder haven, waar de blok ken met vrachtauto's naar Texels noordpunt worden gereden. Dank zij het fraaie weer van de afgelo pen weken kon veel materieel he lemaal over zee worden aangevoerd, wat gunstig is want wegtransport is veel duurder. Het eind van deze fase van het werk is in zicht. Nog twee coasterladin gen, dan zit het erop. De dam had gisteren een lengte van 750 meter. Als de weergoden blijven meewerken is de aanleg van de laatste vijftig meter een kwestie van enkele dagen en kan worden begonnen met het aan brengen van de „kruin" over de volle lengte. Er bestaat goede hoop dat het karwei er half sep tember op zit, twee weken eerder dan de planning. Bijna klaar Het project verkeert inmiddels in afrondend Stadium Van de biina cen snove' mex OIOKKen "Jai vanar net strand naar de kop van de dam. Bij het achteruitrijden klinkt in verband met de veiligheid een signaal, dat zo luid was dat omwonenden van de vuurtoren erdoor uit de slaap werden gehouden. De hoorns zijn naar aanleidinq dertien miljoen gulden die ervoor daarvan wat zachter gezet. Dat de deelnemers aan de MAB- motocross tijdens de warme zon dag de „vlammen op de uitlaat" maakte de Breezandeen reisje tussendoor. Normaal vaart het schip met marmersplit van Noor wegen naar Utrecht, maar tijdens de bouwvak is er minder transpor taanbod. Het marmersplit wordt verwerkt tot bijv. gevelstenen. Het schip wordt ook wel als „kruiplij ner" aangeduid, omdat het zowel op zee als op kanalen en rivieren kan varen doordat de stuurhut ver ticaal op en neer kan en de masten strijkbaar zijn. De 88 meter lange „Breezand" werd in 1983 door de bekende fa milie Verschoor uit Lemmer ge reden, was voor menig volger ver rassend. Aan de start verschenen 49 coureurs. In de 60 cc won Rick Dijker voor Pascal Veenstra. Het Texelse drietal Jan van der Vis, Joost de Winter en Arjan van Maldegem moest in de 80 cc klei ne wielen de hoogste eer laten aan overkanter Dave de Jong, die al wat meer stuurervaring heeft. Bonne Klein Wolthuis werd het makkelijk gemaakt, want zijn con currentie in de 80 cc grote wielen was op vakantie. Gezien zijn goe de rijstijl kon hij zich wel eens rich ten op de 125 cc junioren. Die klasse was zondag behoorlijk sterk, mede dankzij zes gastrij- ders. Gaandeweg de wedstrijd ble ken deze junioren eigenlijk thuis te horen bij de senioren. Toch ging MAB-clublid Jack Vledder met de eerste prijs strijken. Ben Rentenaar en Willem Johan Bakker eindigden als zevende en achtste. De strijd in de 125 en 250 cc seni oren was ook deze zondag weer het daverend klapstuk. Zeventien rijders knalden samen met ruim 80 km/u de eerste bocht in, wat menig toeschouwer rillingen be zorgde. Dankzij hun goede stuur manskunst kwamen ze er zonder kleerscheuren weer uit. Sander Witte gaf op de „tafelberg" weer een mooie demonstratie van zijn kunnen. De prijzen gingen echter allemaal naar de overkant. Egbert van der Werf behaalde een glo rieuze vijfde plaats. Jeroen van der Sar wist zich niet te plaatsen voor de 250 cc en ho ger. Marco Witte behaalde een tweede plaats achter de onge naakbare Mart Hink op zijn 500 cc machine. Nico Bakker reed buiten mededinging mee bij de liefheb bers en zorgde voor een puike prestatie door in de eerste manche als derde en in de tweede als eer ste te eindigen. De hoofdprijzen gingen allemaal naar de overkant, eerste Texelaar was Henri van Mal degem op de vierde plaats. nog berijdbare dam. ïytnaf het uiteinde van de dam op de plek waar de komende week de kop wordt gebouwd, rutin alleen zware rotsblokken op hun plaats büjven. Goed zichtbaar is de hevige stro- bouwd en in 1993 verkocht aan Duitse belanghebbenden, die het schip onder Cypriotische vlag brachten, het management in Bel gische handen gaven en er een Nederlandse kapitein op zetten. Ondanks haar „goedkope vlag" is het goed onderhouden schip nog steeds een varende reclame voor haar Friese bouwers. Na in Oudeschild ruim een etmaal de stenen Itot drie ton per stuk) te hebben gelost, vertrok de „Bree zand" richting Polen voor een on derhoudsbeurt. IMet donk oen Roy Hellemen; foto Bert Koning) De reddingsdemonstraties die gistermiddag onder auspiciën van De Koog Badplaats op het strand van paal 20 zouden worden gege ven door de KNRM en de red dingsbrigade van de KNBRD, zijn niet doorgegaan. De KNRM besloot tot afgelasting in verband met het onweer. Voorafgaand ging het zandfiguren maken en het schatgraven wél door. De bedoe ling is de reddingsdemonstraties nu te houden op 17 augustus. Caroline van der Geest (24 jaar) slaagde voor de HBO-studie Facili taire Dienstverlening, richting Consumentenzaken. Zij volgde de opleiding aan de Hogeschool Die- denoort in Wageningen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 7