I
__J2000
T.V.O.
m^|1996
12000
V.V.V.
TEXELSE y couRANT
Parasiet
Ingeloot!ijk: Na tien jaar betaalt
minder dan 50%
Nieuw eontract
De stand nu: tl 125.000,-
niddeld per ondernemer ft 400,-
Verzet
Wat zijn de argumenten
erschelling is ook één eiland
TESO
TVL
Gemeente
TVO
VVV kantoor te huur
Dat doen ze niet!
Bikkelhard
1996 Wie wel!
Texel nu:
Afhankelijk van toerisme
Bron: D.P.O. 1994
Historische terugblik in 2005
Anno 1995
Wekelijks
Hakblok
Bestuur T.V.O.
T.V.O.
^^Hl996
V.V.V.
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995
TEXEL IS ZIEK
'O -
2000
sfctt sticker moet gezien worden..
Erger dan wij beseffen. Na een mooie zomer op ons mooie eiland kan hel niet meer stuk. Denken wij. Al jaren knaagt er een parasiet aan onze vele organisaties en
verenigingen. Steeds minder mensen dragen de lasten van steeds meer mensen. Kijk in uw eigen omgeving en oordeelt u zelf! We hebben méér dan 500 onderne
mers op lexel. Minder dan de helft betaalt zijn bijdrage aan de VVV Texel Promotie.
Na tien jaar - en ondertussen zijn er tien jaar voorbijgegaan - dragen dus minder dan de helft van de ondernemers de lasten van bun collega's. En dat dreigt nog
minder te worden terwijl de lasten van tie V V natuurlijk stijgen. Na tien jaar stelt dit I O bestuur zich de vraag: Waar ligt de grens? 01 vragen we aan nog minder
ondernemers gewoon nog meer geld voor de VVV
Dit TVO bestuur wil in december een nieuw contract tekenen met de YV.V, waarbij gedurende vijf jaar 11. 200.000,- per jaar wordt betaald (van 1996 tot en met het
jaar 2000). Eind 1995 loopt bet huidige vijl jaar contract al. Vanaf de oprichting van de VVV Texel Promotie bedroeg de bijdrage, ondanks de sterk gestegen kosten,
fl 150.000,- per jaar. lussentijdse aanpassingen waren onmogelijk, want die weinig betalende ondernemers wilden niet nog meer bijdragen.
Zoals h cLer nu n<iür uitziet is er over acht weken 11 125.000.- een bedrag dat door een minderheid van (grotere) ondernemers bij elkaar is gebraebt. Juist! hen meer-
derheid van ca. 250 ondernemers moet II 75.000,- bij elkaar brengen. liet aantal personeelsleden per onderneming bepaalt het te betalen bedrag: een eenmans be-
drijl betaalt (1 276.-, bedrijven met meer personeel dus meer lot II 5.520,-).
Die 75.000,- mogen de VVV toch niet de kop kosten. Precies. Het probleem wordt gevormd door die 'meer dan 250 ondernemers. En dat worden er meer! Niet min
der. Zoals overal loopt de bereidheid om met elkaar een probleem op te lossen hard terug. Dat is aan de overkant al jaren het geval. Is Texel nu aan de beurt'.'' En la
ten we dat over ons heen komen of verzetten we ons? x.v.o.
Dit I VO bestuur beeft besloten zich te verzetten. Met argumenten en met een beroep op de Texelse solidariteit.
Die solidariteit is ons kapitaal, dat is de voorsprong die wij hebben op de overkant.
1996
2000
V.V.V.
de duurste sticker
van Nederland
De taak van de V V is door promotie en inlormatie II 200.000.000,- toeristische guldens ieder jaar naar Texel te halen. Dat wordt ieder jaar moeilijker: I. Het aantal
concurrerende binnenlandse en buitenlandse bestemmingen wordt steeds groter en goedkoper. 2. De verblijfsduur van toerist op Texel wordt steeds korter. Dus moe
ten er meer toeristen komen om hetzelfde aantal overnachtingen, maaltijden en andere bestedingen te halen. 3. Het werven van meer "nieuwe" vakantiegangers, die
zelfs niet weten waar Texel ligt, vraagt meer geld en inspanning 49% van de Nederlanders weet niet dat je via Den Helder naar Texel moet en dat de overtocht
slechts 20 minuten in plaats van een 1.5 uur duurt).
Dal Texel een eiland is weet men nog net. maar wal voor een eiland, moet steeds opnieuw aan de steeds nieuwe mensen worden uitgelegd. Miljoenen mensen boren
de boodschap. Slechts honderdduizenden komen daadwerkelijk naar Texel.
Deze partijen hebben de handen ineen geslagen om met succes een van de drie beste VY'V's van Nederland op te zetten. Een unieke constructie! Ondanks menings
verschillen en zells belangen-tegenstellingen beeft men dat ene grote gemeenschappelijke belang onderkend en er naar gehandeld: Welvaart. Wélzijn en Werkgele
genheid. Als je Texel als een onderneming wilt zien met fl. 200.000.000,- omzet dan heeft Texel een reclame budget van fl. 1.000.000,- of 0,5% van de omzet Voor
de meeste consument gerichte ondernemingen is dat 5% of meer.
De afspraak is: Als TVO er niet in slaagt zijn bijdrage van II. 200.000,- te voldoen, dan mogen TESO. Gemeente en TVL zich uit de VVV terugtrekken.
Om het geld alleen zal men dit misschien niet doen. Maar waarom zullen TESO, Gemeente en TVL solidair blijven als het TVO dat zelf al niet kan opbrengen. Het
draagvlak wordt vooral zo klein, omdat de belangrijkste economische en marktgerichte partij afhaakt. Het zijn toch immers de ondernemers die moeten weten, wat
reclame en concurrentiekracht betekent. Of weten zij dat alleen als bet om hun eigen bedrijf gaat!
Het gaat niet om een intern verschil van mening van een paar ondernemers! Het gaat om de welvaart van ons allemaal. We zullen het allemaal weten als die toeris
tische gulden wegvalt ol minder wordt. Ook bij degenen die niet in bet toerisme werkzaam zijn. De zomerbaantjes van onze kinderen staan ook op de tocht).
Daarom mag u weten welke ondernemers wel htm WV promotie bijdrage betalen; daarom is deze sticker ontworpen, zodat u kunt zien wie er solidair wil zijn, wie
hecht aan welzijn voor ons allen. Wie er nog in gelooft om binnen een organisatie of vereniging met elkaar er het beste van te maken.
De ondernemers die deze sticker duidelijk zichtbaar aanbrengen op hun bedrijf geven aan, dat niet alleen een w elbegrepen eigen belang, maar daarenboven een
groot lexels belang wordt gediend.Het winkelbestand en de dienstverlening zijn door het toerisme ingrijpend vergroot en verbeterd. Er zijn merkartikelen en dien
sten die in gemeenten van dezelfde omvang zonder toerisme niet vookomen. Dat is alleen mogelijk door grotere omzetten bij de toeristen.
IMeer dan de helft van alle levensmiddelen wordt gekocht door toeristen. 2. Hetzelfde geldt voor alle terreinen buiten de levensmiddelensfeer. 3. De horeca zou
.3/4 (75 kleiner zijn zonder toeristen. 4. Daarom hehben we acht maal zoveel horeca instellingen als een gemeente zonder toerisme. Dit is maar een greep!
Maar zells op het gemeentehuis zouden we met 50 mensen muider toekunnen. Zelfs doktoren en fysiotherapeuten zou onze
sticker niet misstaan daardoor zijn dc wachttijden in de wintermaanden zo kort).
Vertwijfeld vraagt men zich af: Wanneer is het misgegaan en wie zijn schuld was dat? Te lang en te gemakzuchtig heeft men gedacht, dat alles wel op zijn pootjes te
recht zou komen, zoals een Texelse enquêtecommissie concludeerde. t.v.o.
Dit TVO bestuur is van mening, dat we nu iedereen wakker moeten maken. Het heeft misschien al te lang geduurd, maar misschien
is ook met een (duur) aspirientje deze parasiet te bestrijden.
1996
2000
V.V.V.
deze sticker mag
gezien «worden
Op onze wekelijkse thermometer in deze krant kunt u de toestand van de patiënt (TVO) volgen. Met 100 ondernemers meer zijn we een eind op weg. Kijkt u niet al
leen naar het geld. maar vooral naar de namen en hel aantal ondernemers dal deelneemt. Kqkt u wie manmoedig de aspirine slikt en zijn kleine en grotere bezwa
ren opzij zet. Onoverkomelijke bezwaren? Praat erover met uw bestuur. Daar zijn ze voor.
Over acht weken zijn we beter of niet. Wij geloven het eerste, anders bad deze thermometer campagne geen zin. Bovendien geloven we in een gezond verstand en de
solidariteit van onze' ondernemers. Het TNO bestuur besell dat bet zijn nek uitsteekt. Over acht weken weten we of onze kop er nog opzit. Een aspirientje of het hak
blok? W'e wensen ons allemaal veel gezondheid, want Texel moet beter!
C. Vinke tel.
tel 12912 J. Drij
N. Ooy
16507 C. Graaf tel 15140.
b-. M-OrijNtW
12277
18221
nbaas tel 14358 de Boer tel 27171 B. Rienkitel il891
Stuur mij een nieuwe machtiging, want de oude is kennelijk bij bet oude papier terecht gekomen.
Naam:
Adres:
Tel:
Versturen aan T.V.O. Postbus 97, 1790 AB Den Burg.
p.s.l. Texel 94 zoekt nog jeugdleiders en andere vrijwilligers.
..dit is een goed adres
p.s.2. Uitsluitend deelnemende bedrijven hebben toestemming om deze sticker in hun drukwerk en advertenties op te nemen.