Cjroen c2wartrjexels in het
'eso consolideert: nieuwe
„kleine" boot in 2005
)e Krim tracteert 1200 genodigden op vuurwerk
wiefsontwikkeling blijft zeer gematigd"
Afdeling consumptief
in rustig vaarwater
ummer
!un op Youp
Ervaren nieuwe docent
06 904 904 01
VERDER
Bi KT
Ouderwets gezellig
op Anbo-jubileum
Ploegkampioenen
prolongeren titels
w Oranjekoor met
ovaties ontvangen
Men-evenement
naar twee dagen
Deukschade bij
aanrijding
Gewonde NlOZ-man
eist schadevergoeding
Reuzegarnaal
TE\E1 SE-'COURANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een speelboek van:
en een folder van
Geef ons de zak!
start aanleg
TIE TeXELSE
golfbaan
.wat staat daar?.
Bijna 9 cm schoon aan de haak.
(Foto Gerard Timmerman)
15 SEPTEMBER 1887 NR 11022
DINSDAG 3 OKTOBER 1995
Langeveld en de Rooy b.v., tel. (02220) 62600.
ianties/abonnementen/bezorglng tel. 62600, fax 14111.
tel. 62620, fax 14111.
indringende gevallen 06-52 78 49 62.
^tie buiten werktijd Harry de Graaf,
janweg 75, De Koog, telefoon 17266.
£HljNT DINSDAGS EN VRIJDAGS. LOSSE NUMMERS M.45.
even de krant bellen
Kies I \<>or nieuw-. 2 voor -.pon.
3 VOO* de jycndj 4 suur hel weer
-Nieuwslijn, altijd hel laatste nieuws
hole in one": efie mikken...
wel geknal, rookeffecten en
mk gaf Exploitatiemaat-
pil De Krim IEMKI zaterdag-
het startsein voor een
inde viering van het zilveren
urn. Bijna 1200 genodigden
naar het vakantiecentrum
Oe Cocksdorp gekomen om
ast mee te vieren. Directeur
n Warnaar, toch wel iets ge
noemde de opkomstpver-
ijend".
Texelse college van b en w
üe een hoofdrol tijdens het
officiële gedeelte. „Het lijkt wel
een gemeentehappening", grapte
burgemeester Willem van Rap-
pard. „Je zou kunnen concluderen
dat er zonder de gemeente geen
Krim was geweest. Na het lezen
van het jubileumboek weten we
wel beter... Maar we maken graag
goed wat er toen niet is gebeurd."
De burgemeester doelde op de
roerige ontstaansgeschiedenis
van de EMK, waarin ondernemen
de Cocksdorpers een harde strijd
uitvochten met „Den Burg". Vol
gens Van Rappard zijn de tijden
veranderd en hebben de gemeente
en De Krim vandaag de dag een
gezamenlijk belang. Hij bestem
pelde de aanpak van De Krim als
„25 jaar grensverleggend den
ken", maar ook als „wij-denken".
„Tot nog toe hadden we te maken
met groei, groei en nog eens groei.
Maar als de groei eruit raakt, moe
ten we ons bezinnen op de te ma
ken keuzes. Daarbij is grensver
leggend denken nodig. De Krim en
de gemeente kunnen op dat ge
bied samen de kar trekken. Al ver
schillen we wel eens van mening,
over het einddoel denken we het
zelfde. Ik heb vertrouwen in de
toekomst van De Krim en Texel."
Met een druk op de knop en hulp
van mascotte Knijntje Krim ont
stak de burgemeester een vuur
werk, dat resulteerde in de tekst
„Vakantiecentrum De Krim 25
jaar". Ook de wethouders Nel
Eelman-van 't Veer en Daan Schil
ling verrichtten een handeling
waérbij het publiek de oren dicht
moest houden. Eelman zette een
kanon in werking om letterlijk het
startschot te geven voor het nieu-
...dia dekselse Warnaar...
we multifunctionele centrum 't
Paviljoen. Enigszins bezorgd had
zij aan Warnaar gevraagd of thea
ter De Kiekendief („een droom
voor een wethouder cultuur")
geen concurrent voor De Linde
boom zou worden. „Nee", ant-
'woordde Warnaar, „Texelaars
moeten wel een héél goede reden
hebben om naar het noorden te
gaan." „Nou, die is er", conclu
deerde Eelman.
Schilling gaf symbolisch het sein
voor de aanleg van de golfbaan
(die al in volle gang is). De wet
houder nam zijn petje af voor het
doorzettingsvermogen van de
EMK. Speciaal complimenteerde
hij Warnaar: „Een vechter tot op
het laatste bot."
Warnaar kreeg ook van de overige
sprekers veel lof toegezwaaid. De
voorzitter van de vereniging van
eigenaren van Residentie Villa
park De Krim, de heer Jan Visser
uit Heiloo, liet een ander geluid ho
ren. Als geschenk had hij een bank
voor Warnaar, zodat die eindelijk
eens rustig kon uitrusten in plaats
van steeds maar weer nieuwe
plannen maken... Volgens een an
dere spreker, Erwin van der Linde
namens de ondernemersvereni
ging Eierland/De Cocksdorp, varen
de Durper ondernemers wel dank
zij De Krim. „In het dorp druppelt
het niet, maar regent het."
Andere sprekers waren Maarten
Cuppen (Zilverberk Parken), Dick
Koops (Recron Nederland) en Har
ry Wuis (TVL). Het lijst met spre
kers was eigenlijk te lang voor de
feestgangers. Krim-medewerkers
zorgden aan het eind nog voor een
ludiek optreden met de aanbieding
van een schaak- en damspel voor
buiten. Maar toen alle verplichte
nummers voorbij waren, gingen de
gasten uit de bol en was het feest
pas afgelopen toen de band een
knallende toegift had gegeven.
Elders in deze krant meer over het
Krim-jubileum.
sinds de oprichting steeds grotere schepen in gebruik
ebben genomen om aan de voortdurend groeiende
3 naar vervoer te kunnen voldoen, staat het nu vrijwel
Idat Teso rond het jaar 2005 een veerboot in gebruik
nemen, die niet groter is dan de huidige „Schulpengat".
deze vervanger van de iets kleinere „Molengat" moet
mogelijk zijn het vervoersaanbod te verwerken zonder
dittijden van betekenis.
definitieve besluit zal over
twee jaar worden genomen
is hand van eventueel bij-
Me vervoersprognoses. Dat
allerlaatste gelegenheid, om
een groot schip te kunnen
Man want met de aanpas-
van de infrastructuur en de
bereiding en bouw van zo'n
een jaar of vijf gemoeid
dat Teso alsnog zou
Jen een groot schip te bou-
Sjkt echter theoretisch. Om-
jk onderzoek wat betreft het
ir in de toekomst geeft als
waarschijnlijke ontwikke-
an: tot het jaar 2000 nog een
groei van het vervoersaan-
óaarna een lichte daling.
ran 't Hek was bereid twee
roorstellingen te geven en
Wen ze geweten bij Klif 12.
taterdag om drie uur de kas-
tenging, hadden al vieren-
<9 belangstellenden in en voor
heater een rij gevormd. In de
l was op dat moment geen
"keervak meer te vinden. De
1 'an van Youp meldde zich al
bil twee. Als bij de slagerij
supermarkt kregen ze van
'aar Cor van Heerwaarden en
^re Charlotte Lorier in volgor-
aankomst een nummertje,
respondeerde met het mo-
dat ze geholpen werden,
fis drie kwartier na het begin
'a verkoop waren alle twee
honderdzestig kaarten uit-
khr. Op één persoon na, die
jen voor vier nog een poging
1 hoefde niemand te worden
'9asteld.
het dreigende parkeerpro-
1 wordt aangeraden zoveel
'Ik gebruik te maken van de
:'e bus die dinsdag en
ijsdag wordt ingezet. Er kan
■n ingestapt in Oudeschild,
vend en Den Burg. Een re-
ftost f5,-. De route stond in
Courant van vrijdag.
De keus voor stabilisering mag
van historische betekenis worden
genoemd. „Een trendbreuk", zei
directeur Rob Wortel vrijdagavond
in de Burgemeester De Koning-hal
tijdens de aandeelhoudersverga
dering.
Gecompliceerd
Het vervoersaanbod wordt door
tal van factoren bepaald en niet al
le factoren laten zich exact ramen,
zodat aan een beslissing toch eni
ge risico verbonden blijft. Teso
heeft zich echter een zo goed mo
gelijk beeld trachten te vormen
van de groei van de Texelse bevol
king, de ontwikkeling van het toe
risme, de veranderende mobiliteit
en andere factoren die de drukte
bij de boot bepalen. Sommige van
die factoren zijn nogal ongewis. In
hoeverre toerisme vervoersvraag
oproept, wordt beïnvloed door de
groei van de accommodatie, de
ontwikkeling van de gemiddelde
verblijfsduur, de concurrentie in
binnen- en buitenland waaronder
Oost-Europa en verre bestemmin
gen, de ontwikkeling van prijs en
kwaliteit van het toeristisch aan
bod op het eiland en de promotio
nele inspanningen om de
aandacht van de toerist op Texel te
vestigen.
Echt stoppen
Sommige factoren zijn te beïnvloe
den zodat het zin heeft om de
vraag te stellen wat de Texelaars
zelf willen. Dat laatste is duidelijk.
Een 64-jarige automobilist uit De
Cocksdorp verzuimde maanda
gochtend op de Maricoweg voor
rang te verlenen aan een 54-jarige
Duitse toeriste die van rechts
kwam. De man kwam vanuit de
richting Georgiëweg, de vrouw
reed op de weg (die ook Marico
weg heet) die evenwijdig aan de
parkeerplaats loopt. Er was
slechts lichte materiële schade.
Publieke opinie en overheden heb
ben zich de laatste jaren uit
gesproken tegen verdere groei en
dat feit heeft Teso meegenomen
bij zijn beslissing. Het beleid om
de toeristische groei te stoppen
moet dan wel stringent worden
doorgevoerd. Als dat niet gebeurt,
kunnen de Teso-boten op termijn
toch te klein blijken. Wortel herin
nerde eraan dat ondanks de stabi
lisatie waarmee de bootdienst de
afgelopen paar jaar al te maken
had en de gemiddelde bezetting
van de schepen met 30% er het
afgelopen jaar toch af en toe
wachttijden waren die incidenteel
opliepen tot twee uur. De huidige
capaciteit van de veerdienst is al
gauw te klein. „Als er 1200 slaap
plaatsen bijkomen, betekent dat
400 auto's extra naar Texel ofte
wel een uur extra wachttijd op
piekdagen", aldus de directeur.
Wortel is niet erg gelukkig met het
officiële maximum van 47000
slaapplaatsen omdat hij vindt dat
het zover nooit mag komen.
Laatste kans
De twijfel of er echt geremd zal
worden en de onzekerheid over
andere vervoersbepalende facto
ren zorgen toch voor enige angst
in het hart. Teso zal in 1997 dan
ook nog eens heel goed kijken, al
vorens de scheepsontwerpers aan
het werk te zetten. Een klein beet
je groei kan overigens nog wel
worden opgevangen. Een vervan
gend schip ter grootte van de
Schulpengat betekent immers een
capaciteitsvergroting van 15%,
maar veel stelt dat niet voor.
Promotie
De mogelijk door sommigen ge
trokken conclusie dat het onder
deze omstandigheden niet nodig
is om nog langer veel geld te ste
ken in toeristische promotie, werd
door Wortel meteen ontzenuwd.
Ook bij ongewijzigde capaciteit
van de boten moet alles op alles
worden gezet om de stroom toe
risten in stand te houden en buiten
het hoogseizoen aan te wakkeren.
In dat verband sprak Wortel zijn
sympathie uit voor de actie die het
TVO momenteel voert om het
aandeel van de ondernemers in de
financiering van deze promotie bij
elkaar te krijgen.
Zou Teso toch kiezen voor veel
grotere schepen, dan moeten aan
beide kanten van het Marsdiep
nieuwe havens worden aangelegd
en ook moeten aanvoerwegen,
opstelplaatsen en andere in
frastructurele voorzieningen wor
den aangepast, waarmee totaal
honderden miljoenen gemeen
schapsgeld zijn gemoeid.
Wortel maakte de vrij gecompli
ceerde problematiek van de capa
citeitsraming duidelijk aan de hand
van dia's met vergelijkende cijfers
en statistieken.
Balgzand
Een nieuw aspect in de al jaren
voortdurende discussie over het
capaciteitsvraagstuk bij Teso is
dat het wel eens noodza kelijk zou
kunnen zijn om ook bij voortgezet
gebruik van boten van de huidige
grootte de haven van Den Helder
te verplaatsen naar het Balgzand.
Voor de duur van de overtocht
maakt het niets uit en men zou
dan definitief af zijn van de flesse-
hals die de stad Den Helder mo
menteel al is bij de aan- en afvoer
van het bootverkeer. Dit
vraagstuk is acuut geworden nu
Den Helder plannen ontwikkelt
om van de oude Rijkswerf en om
geving een grote toeristische at
tractie te maken, die ongetwijfeld
veel verkeer zal aantrekken, pre
cies in de route naar de boot. Zo
wel president-commissaris Bob
Bakker als directeur Wortel lieten
vrijdagavond blijken zich daarover
grote zorgen te maken en verwe
ten Den Helder: „Er is onvoldoen
de aandacht voor de toekomstige
bereikbaarheid van de veerboot".
Rustig
De aandeelhoudersvergadenng
had een rustig karakter en duurde
nog geen twee uur. De belangstel
ling was echter groot. Er waren
308 aandeelhouders die totaal
Lees verder pagina 5
Drs Gert Jan Gast uit Den Hoorn
botste begin augustus 's nachts
met zijn fiets tegen de paaltjes
waarmee de gemeente vernau
wingen heeft gemaakt op het Bol
werk om op deze wijze de
veiligheid voor fietsers en voet
gangers te vergroten. Hij hield er
drie gebroken voortanden, flinke
schaafwonden in het gezicht en
een opgezette knie aan over. Hij
eist nu dat de situatie veiliger
wordt en dat de schade die hij
door het ongeluk heeft opgelo
pen, wordt vergoed.
In een brief aan de raad legt Gast
uit waarom met de wegvernauwin-
gen het tegengestelde werd be
reikt van wat de bedoeling was.
Hoewel inmiddels verbeteringen
zijn aangebracht zegt hij dat niet
met borden of een markering op
het wegdek was aangegeven dat
men een vernauwing nadert, dat
op de paaltjes geen behoorlijke re
flectoren waren aangebracht, zo
dat ze mede door hun donkere
kleur 's nachts niet waren te zien
en dat er ook geen straatverlich
ting was op het betreffende weg
gedeelte Gast vindt dan ook dat
de gemeente in gebreke is geble
ven en daardoor aansprakelijk is
voor het gevaar dat daardoor voor
de weggebruiker is ontstaan.
De brief van Drs Gast zal deze
maand in de vergadering van de
raadscommissie voor ruimtelijk en
huisvestingsbeleid worden behan
deld.
Met het aantrekken van de 47-jarige Jan Teernstra lijkt de
afdeling consumptief van de Texelse scholengemeenschap
in rustiger vaarwater te zijn gekomen. De recente strubbe
lingen in personele sfeer zijn daarmee nog niet opgelost,
maar de voortgang voor de leerlingen is gewaarborgd.
In Het Proefkonijn (het restaurant
van de school) heeft de Texelse
horeca vorige week kennis kunnen
maken met de nieuwe docent. Hij
gaat, samen met llian de Kleijn, de
afdeling koken en serveren met
nieuw élan aanpakken.
Teernstra komt uit het Friese
Mantgum. Na jarenlang te hebben
gewerkt als kok in binnen- en bui
tenland doceerde hij achttien jaar
aan een scholengemeenschap
voor middelbaar beroepsonder
wijs. Vijf jaar lang runde Teernstra
een eigen specialiteitenrestaurant,
tot het werk zijn vrouw teveel
werd. Hij reageerde op een adver
tentie van de Texelse OSG.
Inspirerend
Drie kandidaten werden door de
schoolleiding uitgenodigd voor
een gesprek. „Ze voldeden alle
drie, maar de enorme ervaring en
de persoonlijkheid van Teernstra
gaven de doorslag", vertelt con
rector Gerben van der Feen. Er
werd gezocht naar iemand die in
spirerend leiding kan geven, zodat
de vervelende geschiedenis van
de afdeling snel in de vergetelheid
zal raken. „Tot nu toe heeft
Teernstra deze verwachting zeker
waargemaakt."
De nieuwe docent begeleidt met
llian de Kleijn ruim dertig leerlin
gen. De animo is minder groot dan
andere jaren. „We hebben er geen
bewijs voor, maar we zijn ervan
overtuigd dat de problemen van de
laatste tijd daaraan debet zijn", al
dus Van der Feen. Hij hoopt dat
betere dagen aanbreken. Daar lijkt
het wel op, nu het ministerie voor
zichtige stappen doet in de rich
ting van officiële erkenning van de
afdeling. Er is een financiële toe
zegging gedaan.
Van eigen bodem
De Texelse horeca is ingenomen
met de aanpak van de OSG. Dui
delijk is dat het onderwijs als voor
bereiding moet worden gezien
voor de beroepsrichting en even
tuele vervolgopleidingen. Op het
eiland zijn veel bedrijven waarin de
leerlingen ervaring kunnen op
doen. Deze firma's hebben be
hoefte aan vakbekwame
medewerkers en als ze van eigen
bodem komen is dat mooi mee
genomen.
De TX 10 heeft vorige week een
garnaal van bijna ongekende
grootte gevangen. In de Wadden
zee, ter hoogte van Ottersaat,
kreeg schipper Alfons Boom een
exemplaar van 87 millimeter in het
net. Normaal heeft de gewone
garnaal een lengte van hooguit vijf
centimeter. Het toeval trof dat aan
boord net een schoolgroep van
EcoMare meevoer. Boom vertelde
nooit eerder een dergelijk grote
garnaal te hebben gezien. Volgens
de boeken kunnen ze maximaal
negen centimeter worden.
EcoMare-medewerker Pierre Bon
net wist geen verklaring voor de
extreme groei. „Waarschijnlijk is
de vangst een toevalstreffer" De
reuzegarnaal is aan de collectie
van EcoMare toegevoegd.
(ADVERTENTIE)