Cjroen c2wartrjexels in het 'eso consolideert: nieuwe „kleine" boot in 2005 )e Krim tracteert 1200 genodigden op vuurwerk wiefsontwikkeling blijft zeer gematigd" Afdeling consumptief in rustig vaarwater ummer !un op Youp Ervaren nieuwe docent 06 904 904 01 VERDER Bi KT Ouderwets gezellig op Anbo-jubileum Ploegkampioenen prolongeren titels w Oranjekoor met ovaties ontvangen Men-evenement naar twee dagen Deukschade bij aanrijding Gewonde NlOZ-man eist schadevergoeding Reuzegarnaal TE\E1 SE-'COURANT Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een speelboek van: en een folder van Geef ons de zak! start aanleg TIE TeXELSE golfbaan .wat staat daar?. Bijna 9 cm schoon aan de haak. (Foto Gerard Timmerman) 15 SEPTEMBER 1887 NR 11022 DINSDAG 3 OKTOBER 1995 Langeveld en de Rooy b.v., tel. (02220) 62600. ianties/abonnementen/bezorglng tel. 62600, fax 14111. tel. 62620, fax 14111. indringende gevallen 06-52 78 49 62. ^tie buiten werktijd Harry de Graaf, janweg 75, De Koog, telefoon 17266. £HljNT DINSDAGS EN VRIJDAGS. LOSSE NUMMERS M.45. even de krant bellen Kies I \<>or nieuw-. 2 voor -.pon. 3 VOO* de jycndj 4 suur hel weer -Nieuwslijn, altijd hel laatste nieuws hole in one": efie mikken... wel geknal, rookeffecten en mk gaf Exploitatiemaat- pil De Krim IEMKI zaterdag- het startsein voor een inde viering van het zilveren urn. Bijna 1200 genodigden naar het vakantiecentrum Oe Cocksdorp gekomen om ast mee te vieren. Directeur n Warnaar, toch wel iets ge noemde de opkomstpver- ijend". Texelse college van b en w üe een hoofdrol tijdens het officiële gedeelte. „Het lijkt wel een gemeentehappening", grapte burgemeester Willem van Rap- pard. „Je zou kunnen concluderen dat er zonder de gemeente geen Krim was geweest. Na het lezen van het jubileumboek weten we wel beter... Maar we maken graag goed wat er toen niet is gebeurd." De burgemeester doelde op de roerige ontstaansgeschiedenis van de EMK, waarin ondernemen de Cocksdorpers een harde strijd uitvochten met „Den Burg". Vol gens Van Rappard zijn de tijden veranderd en hebben de gemeente en De Krim vandaag de dag een gezamenlijk belang. Hij bestem pelde de aanpak van De Krim als „25 jaar grensverleggend den ken", maar ook als „wij-denken". „Tot nog toe hadden we te maken met groei, groei en nog eens groei. Maar als de groei eruit raakt, moe ten we ons bezinnen op de te ma ken keuzes. Daarbij is grensver leggend denken nodig. De Krim en de gemeente kunnen op dat ge bied samen de kar trekken. Al ver schillen we wel eens van mening, over het einddoel denken we het zelfde. Ik heb vertrouwen in de toekomst van De Krim en Texel." Met een druk op de knop en hulp van mascotte Knijntje Krim ont stak de burgemeester een vuur werk, dat resulteerde in de tekst „Vakantiecentrum De Krim 25 jaar". Ook de wethouders Nel Eelman-van 't Veer en Daan Schil ling verrichtten een handeling waérbij het publiek de oren dicht moest houden. Eelman zette een kanon in werking om letterlijk het startschot te geven voor het nieu- ...dia dekselse Warnaar... we multifunctionele centrum 't Paviljoen. Enigszins bezorgd had zij aan Warnaar gevraagd of thea ter De Kiekendief („een droom voor een wethouder cultuur") geen concurrent voor De Linde boom zou worden. „Nee", ant- 'woordde Warnaar, „Texelaars moeten wel een héél goede reden hebben om naar het noorden te gaan." „Nou, die is er", conclu deerde Eelman. Schilling gaf symbolisch het sein voor de aanleg van de golfbaan (die al in volle gang is). De wet houder nam zijn petje af voor het doorzettingsvermogen van de EMK. Speciaal complimenteerde hij Warnaar: „Een vechter tot op het laatste bot." Warnaar kreeg ook van de overige sprekers veel lof toegezwaaid. De voorzitter van de vereniging van eigenaren van Residentie Villa park De Krim, de heer Jan Visser uit Heiloo, liet een ander geluid ho ren. Als geschenk had hij een bank voor Warnaar, zodat die eindelijk eens rustig kon uitrusten in plaats van steeds maar weer nieuwe plannen maken... Volgens een an dere spreker, Erwin van der Linde namens de ondernemersvereni ging Eierland/De Cocksdorp, varen de Durper ondernemers wel dank zij De Krim. „In het dorp druppelt het niet, maar regent het." Andere sprekers waren Maarten Cuppen (Zilverberk Parken), Dick Koops (Recron Nederland) en Har ry Wuis (TVL). Het lijst met spre kers was eigenlijk te lang voor de feestgangers. Krim-medewerkers zorgden aan het eind nog voor een ludiek optreden met de aanbieding van een schaak- en damspel voor buiten. Maar toen alle verplichte nummers voorbij waren, gingen de gasten uit de bol en was het feest pas afgelopen toen de band een knallende toegift had gegeven. Elders in deze krant meer over het Krim-jubileum. sinds de oprichting steeds grotere schepen in gebruik ebben genomen om aan de voortdurend groeiende 3 naar vervoer te kunnen voldoen, staat het nu vrijwel Idat Teso rond het jaar 2005 een veerboot in gebruik nemen, die niet groter is dan de huidige „Schulpengat". deze vervanger van de iets kleinere „Molengat" moet mogelijk zijn het vervoersaanbod te verwerken zonder dittijden van betekenis. definitieve besluit zal over twee jaar worden genomen is hand van eventueel bij- Me vervoersprognoses. Dat allerlaatste gelegenheid, om een groot schip te kunnen Man want met de aanpas- van de infrastructuur en de bereiding en bouw van zo'n een jaar of vijf gemoeid dat Teso alsnog zou Jen een groot schip te bou- Sjkt echter theoretisch. Om- jk onderzoek wat betreft het ir in de toekomst geeft als waarschijnlijke ontwikke- an: tot het jaar 2000 nog een groei van het vervoersaan- óaarna een lichte daling. ran 't Hek was bereid twee roorstellingen te geven en Wen ze geweten bij Klif 12. taterdag om drie uur de kas- tenging, hadden al vieren- <9 belangstellenden in en voor heater een rij gevormd. In de l was op dat moment geen "keervak meer te vinden. De 1 'an van Youp meldde zich al bil twee. Als bij de slagerij supermarkt kregen ze van 'aar Cor van Heerwaarden en ^re Charlotte Lorier in volgor- aankomst een nummertje, respondeerde met het mo- dat ze geholpen werden, fis drie kwartier na het begin 'a verkoop waren alle twee honderdzestig kaarten uit- khr. Op één persoon na, die jen voor vier nog een poging 1 hoefde niemand te worden '9asteld. het dreigende parkeerpro- 1 wordt aangeraden zoveel 'Ik gebruik te maken van de :'e bus die dinsdag en ijsdag wordt ingezet. Er kan ■n ingestapt in Oudeschild, vend en Den Burg. Een re- ftost f5,-. De route stond in Courant van vrijdag. De keus voor stabilisering mag van historische betekenis worden genoemd. „Een trendbreuk", zei directeur Rob Wortel vrijdagavond in de Burgemeester De Koning-hal tijdens de aandeelhoudersverga dering. Gecompliceerd Het vervoersaanbod wordt door tal van factoren bepaald en niet al le factoren laten zich exact ramen, zodat aan een beslissing toch eni ge risico verbonden blijft. Teso heeft zich echter een zo goed mo gelijk beeld trachten te vormen van de groei van de Texelse bevol king, de ontwikkeling van het toe risme, de veranderende mobiliteit en andere factoren die de drukte bij de boot bepalen. Sommige van die factoren zijn nogal ongewis. In hoeverre toerisme vervoersvraag oproept, wordt beïnvloed door de groei van de accommodatie, de ontwikkeling van de gemiddelde verblijfsduur, de concurrentie in binnen- en buitenland waaronder Oost-Europa en verre bestemmin gen, de ontwikkeling van prijs en kwaliteit van het toeristisch aan bod op het eiland en de promotio nele inspanningen om de aandacht van de toerist op Texel te vestigen. Echt stoppen Sommige factoren zijn te beïnvloe den zodat het zin heeft om de vraag te stellen wat de Texelaars zelf willen. Dat laatste is duidelijk. Een 64-jarige automobilist uit De Cocksdorp verzuimde maanda gochtend op de Maricoweg voor rang te verlenen aan een 54-jarige Duitse toeriste die van rechts kwam. De man kwam vanuit de richting Georgiëweg, de vrouw reed op de weg (die ook Marico weg heet) die evenwijdig aan de parkeerplaats loopt. Er was slechts lichte materiële schade. Publieke opinie en overheden heb ben zich de laatste jaren uit gesproken tegen verdere groei en dat feit heeft Teso meegenomen bij zijn beslissing. Het beleid om de toeristische groei te stoppen moet dan wel stringent worden doorgevoerd. Als dat niet gebeurt, kunnen de Teso-boten op termijn toch te klein blijken. Wortel herin nerde eraan dat ondanks de stabi lisatie waarmee de bootdienst de afgelopen paar jaar al te maken had en de gemiddelde bezetting van de schepen met 30% er het afgelopen jaar toch af en toe wachttijden waren die incidenteel opliepen tot twee uur. De huidige capaciteit van de veerdienst is al gauw te klein. „Als er 1200 slaap plaatsen bijkomen, betekent dat 400 auto's extra naar Texel ofte wel een uur extra wachttijd op piekdagen", aldus de directeur. Wortel is niet erg gelukkig met het officiële maximum van 47000 slaapplaatsen omdat hij vindt dat het zover nooit mag komen. Laatste kans De twijfel of er echt geremd zal worden en de onzekerheid over andere vervoersbepalende facto ren zorgen toch voor enige angst in het hart. Teso zal in 1997 dan ook nog eens heel goed kijken, al vorens de scheepsontwerpers aan het werk te zetten. Een klein beet je groei kan overigens nog wel worden opgevangen. Een vervan gend schip ter grootte van de Schulpengat betekent immers een capaciteitsvergroting van 15%, maar veel stelt dat niet voor. Promotie De mogelijk door sommigen ge trokken conclusie dat het onder deze omstandigheden niet nodig is om nog langer veel geld te ste ken in toeristische promotie, werd door Wortel meteen ontzenuwd. Ook bij ongewijzigde capaciteit van de boten moet alles op alles worden gezet om de stroom toe risten in stand te houden en buiten het hoogseizoen aan te wakkeren. In dat verband sprak Wortel zijn sympathie uit voor de actie die het TVO momenteel voert om het aandeel van de ondernemers in de financiering van deze promotie bij elkaar te krijgen. Zou Teso toch kiezen voor veel grotere schepen, dan moeten aan beide kanten van het Marsdiep nieuwe havens worden aangelegd en ook moeten aanvoerwegen, opstelplaatsen en andere in frastructurele voorzieningen wor den aangepast, waarmee totaal honderden miljoenen gemeen schapsgeld zijn gemoeid. Wortel maakte de vrij gecompli ceerde problematiek van de capa citeitsraming duidelijk aan de hand van dia's met vergelijkende cijfers en statistieken. Balgzand Een nieuw aspect in de al jaren voortdurende discussie over het capaciteitsvraagstuk bij Teso is dat het wel eens noodza kelijk zou kunnen zijn om ook bij voortgezet gebruik van boten van de huidige grootte de haven van Den Helder te verplaatsen naar het Balgzand. Voor de duur van de overtocht maakt het niets uit en men zou dan definitief af zijn van de flesse- hals die de stad Den Helder mo menteel al is bij de aan- en afvoer van het bootverkeer. Dit vraagstuk is acuut geworden nu Den Helder plannen ontwikkelt om van de oude Rijkswerf en om geving een grote toeristische at tractie te maken, die ongetwijfeld veel verkeer zal aantrekken, pre cies in de route naar de boot. Zo wel president-commissaris Bob Bakker als directeur Wortel lieten vrijdagavond blijken zich daarover grote zorgen te maken en verwe ten Den Helder: „Er is onvoldoen de aandacht voor de toekomstige bereikbaarheid van de veerboot". Rustig De aandeelhoudersvergadenng had een rustig karakter en duurde nog geen twee uur. De belangstel ling was echter groot. Er waren 308 aandeelhouders die totaal Lees verder pagina 5 Drs Gert Jan Gast uit Den Hoorn botste begin augustus 's nachts met zijn fiets tegen de paaltjes waarmee de gemeente vernau wingen heeft gemaakt op het Bol werk om op deze wijze de veiligheid voor fietsers en voet gangers te vergroten. Hij hield er drie gebroken voortanden, flinke schaafwonden in het gezicht en een opgezette knie aan over. Hij eist nu dat de situatie veiliger wordt en dat de schade die hij door het ongeluk heeft opgelo pen, wordt vergoed. In een brief aan de raad legt Gast uit waarom met de wegvernauwin- gen het tegengestelde werd be reikt van wat de bedoeling was. Hoewel inmiddels verbeteringen zijn aangebracht zegt hij dat niet met borden of een markering op het wegdek was aangegeven dat men een vernauwing nadert, dat op de paaltjes geen behoorlijke re flectoren waren aangebracht, zo dat ze mede door hun donkere kleur 's nachts niet waren te zien en dat er ook geen straatverlich ting was op het betreffende weg gedeelte Gast vindt dan ook dat de gemeente in gebreke is geble ven en daardoor aansprakelijk is voor het gevaar dat daardoor voor de weggebruiker is ontstaan. De brief van Drs Gast zal deze maand in de vergadering van de raadscommissie voor ruimtelijk en huisvestingsbeleid worden behan deld. Met het aantrekken van de 47-jarige Jan Teernstra lijkt de afdeling consumptief van de Texelse scholengemeenschap in rustiger vaarwater te zijn gekomen. De recente strubbe lingen in personele sfeer zijn daarmee nog niet opgelost, maar de voortgang voor de leerlingen is gewaarborgd. In Het Proefkonijn (het restaurant van de school) heeft de Texelse horeca vorige week kennis kunnen maken met de nieuwe docent. Hij gaat, samen met llian de Kleijn, de afdeling koken en serveren met nieuw élan aanpakken. Teernstra komt uit het Friese Mantgum. Na jarenlang te hebben gewerkt als kok in binnen- en bui tenland doceerde hij achttien jaar aan een scholengemeenschap voor middelbaar beroepsonder wijs. Vijf jaar lang runde Teernstra een eigen specialiteitenrestaurant, tot het werk zijn vrouw teveel werd. Hij reageerde op een adver tentie van de Texelse OSG. Inspirerend Drie kandidaten werden door de schoolleiding uitgenodigd voor een gesprek. „Ze voldeden alle drie, maar de enorme ervaring en de persoonlijkheid van Teernstra gaven de doorslag", vertelt con rector Gerben van der Feen. Er werd gezocht naar iemand die in spirerend leiding kan geven, zodat de vervelende geschiedenis van de afdeling snel in de vergetelheid zal raken. „Tot nu toe heeft Teernstra deze verwachting zeker waargemaakt." De nieuwe docent begeleidt met llian de Kleijn ruim dertig leerlin gen. De animo is minder groot dan andere jaren. „We hebben er geen bewijs voor, maar we zijn ervan overtuigd dat de problemen van de laatste tijd daaraan debet zijn", al dus Van der Feen. Hij hoopt dat betere dagen aanbreken. Daar lijkt het wel op, nu het ministerie voor zichtige stappen doet in de rich ting van officiële erkenning van de afdeling. Er is een financiële toe zegging gedaan. Van eigen bodem De Texelse horeca is ingenomen met de aanpak van de OSG. Dui delijk is dat het onderwijs als voor bereiding moet worden gezien voor de beroepsrichting en even tuele vervolgopleidingen. Op het eiland zijn veel bedrijven waarin de leerlingen ervaring kunnen op doen. Deze firma's hebben be hoefte aan vakbekwame medewerkers en als ze van eigen bodem komen is dat mooi mee genomen. De TX 10 heeft vorige week een garnaal van bijna ongekende grootte gevangen. In de Wadden zee, ter hoogte van Ottersaat, kreeg schipper Alfons Boom een exemplaar van 87 millimeter in het net. Normaal heeft de gewone garnaal een lengte van hooguit vijf centimeter. Het toeval trof dat aan boord net een schoolgroep van EcoMare meevoer. Boom vertelde nooit eerder een dergelijk grote garnaal te hebben gezien. Volgens de boeken kunnen ze maximaal negen centimeter worden. EcoMare-medewerker Pierre Bon net wist geen verklaring voor de extreme groei. „Waarschijnlijk is de vangst een toevalstreffer" De reuzegarnaal is aan de collectie van EcoMare toegevoegd. (ADVERTENTIE)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1