(jvoen c2wartsJ~exeh in het onering betekent zorg /oor luchthaven Texel Groot alarm voor ramp op Teso-boot Najaarszon verleidt gasten laatste moment Vliegtuiglawaai moet nog verder terug H mm INummer GROTE - WUIS - OrVTBUT 06 904 904 01 Pinautomaat doet het weer Chloor gelekt uit tank jn Calluna Snelheidsduivels op Bolwerk gepakt Vakantiespreiding had beter gekund Waarom naar uw drukker voor een kerstkaart? ^UR VERDER XT w Media-expositie geeft leuk beeld 2 9* Thijsse: boek en schilderijen 5 9* Sint Maarten dankt Texelaars 5 9* Veiling manege: f20.000,- 7 Stut Julianacomplex roept vragen op (Q) drogisterij Reserveer nu: telefoon 314741. JUICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11029 DINSDAG 31 OKTOBER 1995 i Langeveld en de Rooy b.v., tel (0222) 362600. £trtenties/abonnementen/bezorging tel. 362600, fax 314111. 4actla tel. 362620, fax 314111. 10. in dringende gevallen 06-52 78 43 20 of 06-52 78 49 62. ^ctie buiten werktijd Tessa de Graaff, Witteplem 3, Den Burg, telefoon 315639. SCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS. LOSSE NUMMERS f1,45. even de krant bellen Kjc» I voor nieuw. n. 2 u«r sport. 3 \<jor dc agendj. 4 voor het weer IX- TC-N'ieuwslijn, altijd het Laat vit nieuws mortieden en ambulancepersoneel hijsen de ,,drenkellng" op de kade. (Foto Frans Hopman) Een brandende auto, ontplof fingsgevaar door een lekkende tankmagen, drie gemonden en één drenkeling. Alle rampspoed leek zich gistermiddag tegelijk te voltrekken bij Teso. De Texelse brandmeer en ambulancedienst misten in samenmerking met het bootpersoneel de situatie echter gaum onder controle te krijgen. Gelukkig was het maar een oefe ning. In werkelijkheid kan zich aan boord van één van de veerboten een calamiteit voordoen en dan moet op de juiste wijze worden gereageerd. Teso werkt deze week net als in voorgaande jaren een oefenprogramma af, waarbij het personeel steeds met andere noodsituaties te maken krijgt en waarbij de apparatuur aan boord wordt getest. De bootdienst krijgt daarbij hulp van overkantse des kundigen. Gistermiddag werd de samenwer king met de Texelse hulpverleners op de proef gesteld. De brand weerlieden waren niet ingelicht en kregen kort na drie uur via hun „pieper" te horen dat er een auto in brand stond aan boord van de „Molengat". Deze mededeling had een belletje kunnen doen rinkelen, omdat Teso deze week alleen de „Schulpengat" in de vaart heeft. De „Molengat" lag keurig aan de onderhoudskada Explosiegevaar De ambulance arriveerde als eer ste, gevolgd door een armada van brandweerwagens. Ook de ploeg uit De Cocksdorp kwam aanges neld. Teso-medewerker Alfred Schaatsenberg, die zogenaamd uit het schip was ontsnapt, stelde de hulpverleners met summiere infor matie op de hoogte van de situatie aan boord. Omdat niet duidelijk was welke vloeistof uit de tankwagen lekte, moest de brandweer daar eerst achter zien te komen. Twee brand weermannen in veiligheidspak en met persluchtmaskers drongen het schip binnen. Met een explo siemeter (die lucht/gas-verhou- ding meet) bepaalden ze of, en zo ja wéér, er ontploffingsgevaar was aan boord. Geen makkelijke actie, want op het autodek stond het vol rook. De inmiddels in groten geta le aanwezige brandweerlieden konden pas tot actie overgaan, toen duidelijk was dat het verant woord was om aan boord te klimmen. Veiligheid Deze situatie komt in de praktijk vaker voor. Omstanders begrijpen vaak niet waarom de brandweer ogenschijnlijk niets doet. „Veilig heid gaat voor alles", legt woord voerder Marius Banda uit. In voorkomende gevallen moet de brandweer eerst een bepaalde controle-procedure volgen. Bij een gebrek aan informatie gaat men van de meest gevaarlijke situatie uit. Gistermiddag kon aan de hand van de vrachtbrief echter worden uitgevonden om welke stof het ging- Een goede communicatie is van groot belang bij calamiteiten. Am bulancepersoneel moet van de brandweerlieden te horen krijgen hoe ze slachtoffers aan boord heb ben aangetroffen. Daarnaast wordt de directie in het Teso- kantoor op de hoogte gehouden. Met Nioz-schip „Griend" werd de „drenkeling" (een pop) aan wal gebracht. Ook werd dit vaartuig ingezet om de passagiers en opva renden via een nooduitgang van boord te halen. De bestelde hoog werker kon weer worden afgebeld. gksregeling om de geluidshinder van het vliegveld Texel en nauwkeurige perken te houden („zonering") laat op zich wachten. Hoewel de procedure is afgerond en n de Tweede Kamer nog akkoord moet gaan, is de re- 9 in de ijskast gezet als gevolg van bezorgdheid in die- Ie Kamer over de hinder van een ander klein vliegveld de directe omgeving. Men wil nog eens nadenken de geluidsoverlast van de kleine vliegvelden van Ne- ind. tverre een luchthaven hinder :aakt, is afhankelijk van lictoren: het aantal landen- dalende vliegtuigen, de tijd te dag, de dag van de week jaargetijde waarin dat ge- het type vliegtuig, etc. In meringsmaatregelen is een male geluidsbelasting be en vliegvelden moeten dus n daar binnen te blijven, zo- door middel van restricties betreft het toelaten van be te vliegtuigen of helikopters. isen zijn zodanig dat het tal niet zonder maatregelen Daardoor wordt afgedwon- lat lawaaiige vliegtuigen niet of in beperkte mate welkom Dat geldt vooral voor „gevoe- tijden, als het publiek meer ap andere momenten op rust zoals zondags, 's mor- koopavondgangers en stap- keken op hun neus: de giro- bij het postkantoor van Den was vanaf vrijdagavond de- Pas gistermorgen kon meer worden getapt bij de Hue. '."raak? „Een pasje dat er ver- 1 in zat, in combinatie met slij- verklaarde een woordvoer en de PTT. Een medemerker ^t Texelse postkantoor mist Mo maat 's maandagochtend praat te krijgen en in de ran dedag verving een mon- gemraakte delen. 'oring veroorzaakte veel ge it'. Geld halen in het post- bar ging ook niet, mant dat is terdags gesloten. De enige ^ikheid mas een tochtje naar of De Cocksdorp, waar 'Wntschappen mei op zater- %en geopend. Het is de be- dat de ING-bank tekort ook een pinautomaat waar mensen met een giro- k'echt kunnen. gens vroeg en 's avonds. Ook wordt zo gestimuleerd dat steeds geluidsarmer vliegtuigen worden geïntroduceerd en dat bestaande vliegtuigen worden omgebouwd zodat ze minder decibellen afge ven. Aan de vliegvelden is als het ware een „lawaaiquotum" toege kend dat niet mag worden over schreden. 43.000 Nogal onverhoeds werden de luchthavens een jaar of vier gele den met de op handen zijnde zo neringsmaatregelen geconfronteerd. Ze moesten een prognose maken voor het jaar 2000 wat het jaarlijks aantal vlieg bewegingen (landingen en opstij gingen) betreft. Het Vliegveld Texel gaf 43.000 vliegbewegingen op, wat gelijk is aan het aantal dat in het gemeentelijke recreatieba sisplan is genoemd. Dat is geen toeval. Directeur Ed de Bruyn van het Vliegveld Texel: „Dat aantal was eigenlijk te laag maar we wil den aansluiten bij een bestaande gemeentelijke visie om niet bij voorbaat een conflict te ver oorzaken". Die 43.000 vliegbewegingen lijken op het eerste gezicht geen pro bleem voor Texel, aangezien het recordjaar 1992 nog geen 34.000 vliegbewegingen opleverde terwijl het dit jaar rond de 27.000 zal liggen. Strenger De adder onder het gras is echter dat de normen ingaand 2000 zul len worden aangescherpt, waar door het aantal „Texelse" vlieg bewegingen dan niet hoger mag zijn dan 21.000 onder de huidige omstandigheden. Voor de exploi tatie van het vliegveld (sinds enke le jaren sluitend na jaren van verlies) is dat bedreigend. Er zullen dus maatregelen genomen moe ten worden om de geluidsbe lasting terug te dringen om toch het huidige aantal vliegbewegin gen in stand te kunnen houden. Een belangrijke stap is vorig jaar al gezet toen het Paracentrum Texel, belangrijkste gebruiker van het vliegveld, een groter toestel aan schafte. Omdat daarmee meer pa ra's tegelijk meegenomen kunnen worden, hoeft er minder te wor den geland en opgestegen. Het mes snijdt van twee kanten want dit toestel is ook nog uitgerust met een lawaaiarme motor en pro peller. Ook de zweefvliegclub le verde zijn aandeel in de oplossing van het probleem door met geluid sarme motorzwevers te gaan vliegen. Belangrijk Er moet volgens De Bruyn echter meer gebeuren om de gewenste lichte groei van de bedrijvigheid op het veld mogelijk te maken. Waar bij hij erop wijst dat zo'n 25 gezin nen voor hun bestaan afhankelijk zijn van het vliegveld. Om die re- den heeft de Kamer van Koophan del Alkmaar onlangs jegens minister A. Jorritsma zijn veront rusting uitgesproken over de toe komst van het Vliegveld Texel. In de betreffende brief wijst secreta ris J. Glaubitz erop dat sluiting van het vliegveld ernstige gevolgen zal hebben voor werkgelegenheid en economie van het eiland. De waar schuwing van de KvK wordt mede ingegeven door de angst dat de vertraging bij het vaststellen van de zonering zal leiden tot nog strengere normen. Nog stiller Nog verder terugdringen van de geluidsbelasting van het vliegveld is mogelijk door het weren van toestellen die naar verhouding veel lawaai maken, zoals Dakota's en helikopters, maar het zet meer zoden aan de dijk als toestellen die zeer regelmatig het vliegveld be zoeken wat stiller worden ge maakt. Daarbij moet worden gedacht aan de bedrijven die het vliegveld als vaste basis gebrui ken. Naast het paracentrum en de zweefvliegclub zijn dat Tessel Air, Texelwings en Balance Internatio nal. Merendeels gebruiken die echter al vliegtuigen die in de gunstigste van de vijf verschillen de lawaaiklassen zitten. Het bestuur van het Vliegveld Texel pleit daarom voor invoering van een extra stille klasse, zodat ook de eigenaars van de nu gunstigste klasse gestimuleerd worden tech nische veranderingen aan te bren gen waardoor het geluid nog verder wordt teruggedrongen. Zonder zo'n stimulans voelen ze er weinig voor, want het vervangen van uitlaatsysteem en propeller kost al gauw een halve ton. Reserve Het streven is gericht op het vor men van een zo groot mogelijke „geluidsreserve" zodat niet alleen de normale dagelijkse exploitatie van het veld in stand kan blijven, maar dat het ook mogelijk is inci denteel Dakota's en andere oude re vliegtuigen te ontvangen zonder Lees verder pagina 5 De brandweer is gisteren drie uur lang bezig geweest in zwempara dijs Calluna om de gevolgen van een lek in een leiding tussen twee chloortanks te verhelpen. Een kleine hoeveelheid dertig pro- cents-oplossing van het gevaarlij ke goedje was gesijpeld in de zo geheten calamiteitenbak waarin de twee tanks staan. Zes van perslucht voorziene en in chemicaliënpakken gehulde brandweerlieden pompten het chloor in jerrycans. Toen de vloeistofspiegel in de bak tenslot te zover was gezakt dat de pomp het spul niet meer „pakte", werd het restant verdund met water en op dezelfde wijze overgeheveld, een procédé dat enkele malen werd herhaald. Een jaar geleden werd elders in de chloorinstallatie van Calluna ook al een lek geconstateerd. Een woordvoerder spreekt tegen dat sprake is van achterstallig onder houd. Vermoed wordt dat het gaat om een zwakke plek in de constructie. Gevaar voor het mi lieu is er volgens hem nooit ge weest, want de calamiteitenbak was nog maar een half jaar oud. Op korte termijn zal worden beke ken of de defecte leiding gerepa reerd danwel vervangen zal worden. Na herhaaldelijk aandringen heb ben omwonenden van het Bol werk in Oudeschild (eindelijk) een luisterend oor gevonden. Bij een snelheidscontrole zijn vrijdagoch tend maar liefst 25 automobilisten bekeurd. Eén van hen reed zelfs 91 kilometer per uur, waar maximaal 50 is toegestaan. In totaal werden tussen half tien en twaalf uur 174 voertuigen geregistreerd. Fiets gestolen. Een 12-jarig meisje uit Den Burg werd vorige week slachtoffer van een snelle diefstal. Ze had haar fiets rond tien uur 's avonds even onbeheerd tegen een muur in de Kantoorstraat gezet. Toen ze vijf minuten later terug kwam, bleek de blauwe tweewie- Ier weg. Steeds meer vakantiegangers beslissen op het laatste ogenblik of ze naar Texel gaan. Dat bleek tijdens de herfstvakantie, toen zich door het fraaie najaarsweer in de eerste week bijna het dub bele aantal mensen bij het WV meldde. De reserveringscentrale daarentegen spreekt niet van een toename van het aantal boekin gen. De vakantiespreiding pakte dit jaar voor veel logiesverstrek- kers wat ongunstig uit. Steeds minder scholen in Neder land houden zich aan de beoogde vakantiespreiding. Die in het zuid en en westen van het land kregen s Helikopters maken meer lawaai dan vliegtuigen. Als ze naar Texel komen, wordt gestreefd naar tijdstippen waarop de minste hinder wordt verwacht. Dat geldt dus ook voor de gloednieuwe door Eurocopter geproduceerde Ecureildie onlangs werd aangeschaft door de Politie Luchtvaartdienst. Het toestel arriveerde gisterochtend voor het eerst op Texel voor enkele uren testen. {Foto Harry de GraafI het advies de herfstvakantie te houden in week 42, van 14 tot 21 oktober. Veel scholen in het noor delijk deel sloten in die week ech ter ook de deuren. In combinatie met vakanties in het Duitse Nordr- hein Westfalen leidde dat tot on gewone drukte bij Teso en aan het loket van de VVV, dat praktisch al le beschikbare accommodatie pad verhuurd. Alleen bij de apparte menten zat nog ruimte. „Voor ons is het beter als de vakantieperiode zich gelijk over drie weken uit spreidt. Vorige week hadden we bijvoorbeeld accommodatie over", aldus André van der Vliet van het vakantiecentrum De Krim. Terugslag Die periode, week 43, zou het noordelijk deel van het land vrij moeten hebben. Traditioneel ko men van die kant minder mensen naar het eiland. De terugslag was duidelijk te merken bij de reserve ringscentrale. Aan de balie was het echter wat drukker dan de ver gelijkbare periode een jaar eerder. Daaruit valt te concluderen dat het mooie weer voor velen toch aan leiding is geweest op het laatste moment naar Texel af te reizen. Deze week zijn de Belgen aan de beurt. De invloed hiervan is echter niet groot, aldus Teso, die het af gelopen weekend als „normaal" bestempelt. Kamperfoelie De wisselende bezetting ging voorbij aan het nieuwe Villapark Kamperfoelie. Volgens beheerder P. Thijssen zitten alle huisjes nog steeds vol. „Al moet ik er wel bij zeggen dat de huurprijs van de goedkoopste huisjes deze week bijvoorbeeld van 71000,- naar f625,- is verlaagd. Dit is een mooie periode om de gasten met ons park kennis te laten maken." In de zomer varieert de prijs er tus sen 71235,-en 71625,-, afhankelijk van de omvang en luxe. Het appar tementencomplex Juliana is nu iets minder in trek. Zestig procent is verhuurd. (ADVERTENTIE) Alleen hij heeft de grootste keuze. Ook kaarten van WWF en Amnesty In november 10% korting op de indrukprijs 'ï.i.h-v „Appartementencomplex Juliana verzakt? Welnee, we zijn bezig met groot onderhoud." Beheerder P. Thijssen van Exclusief Bemidde ling BV heeft al heel wat vragen moeten beantwoorden over het stut dat al enige tijd tegen de ge vel van het voormalige badhotel in De Koog staat. De conclusie dat het kapitale complex aan verzak king onderhevig is, noemt hij on gegrond. „Er is een stuk lood vernieuwd en de muur moet op dat plekje weer worden gemet seld. Alleen hebben ze de verkeer de partij stenen gestuurd. De goeie zending laat even op zich wachten. Helaas, want zo'n fraai gezicht vind ik het ook niet." IFoto Gerard Timmerman) (ADVERTENTIE) T E X ELS E*^ COURANT Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: (ADVERTENTIE) Over 36 uur zit u met honderden mede ondernemers en vertegenwoordigers van andere maatschappelijke organisaties en politieke partijen aan het le prijswinnende Dit ontbijt wordt mede mogelijk gemaakt door TESO EN TVL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 1