(jvoen c2wartsJ~exeh in het
onering betekent zorg
/oor luchthaven Texel
Groot alarm voor
ramp op Teso-boot
Najaarszon verleidt
gasten laatste moment
Vliegtuiglawaai moet nog verder terug
H
mm INummer
GROTE - WUIS - OrVTBUT
06 904 904 01
Pinautomaat
doet het weer
Chloor gelekt uit
tank jn Calluna
Snelheidsduivels
op Bolwerk gepakt
Vakantiespreiding had beter gekund
Waarom naar uw
drukker voor een
kerstkaart?
^UR
VERDER XT
w Media-expositie
geeft leuk beeld
2
9* Thijsse: boek
en schilderijen
5
9* Sint Maarten
dankt Texelaars
5
9* Veiling manege:
f20.000,-
7
Stut Julianacomplex
roept vragen op
(Q) drogisterij
Reserveer nu: telefoon 314741.
JUICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11029
DINSDAG 31 OKTOBER 1995
i Langeveld en de Rooy b.v., tel (0222) 362600.
£trtenties/abonnementen/bezorging tel. 362600, fax 314111.
4actla tel. 362620, fax 314111.
10. in dringende gevallen 06-52 78 43 20 of 06-52 78 49 62.
^ctie buiten werktijd Tessa de Graaff,
Witteplem 3, Den Burg, telefoon 315639.
SCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS. LOSSE NUMMERS f1,45.
even de krant bellen
Kjc» I voor nieuw. n. 2 u«r sport.
3 \<jor dc agendj. 4 voor het weer
IX- TC-N'ieuwslijn, altijd het Laat vit nieuws
mortieden en ambulancepersoneel hijsen de ,,drenkellng" op de kade.
(Foto Frans Hopman)
Een brandende auto, ontplof
fingsgevaar door een lekkende
tankmagen, drie gemonden en
één drenkeling. Alle rampspoed
leek zich gistermiddag tegelijk te
voltrekken bij Teso. De Texelse
brandmeer en ambulancedienst
misten in samenmerking met het
bootpersoneel de situatie echter
gaum onder controle te krijgen.
Gelukkig was het maar een oefe
ning. In werkelijkheid kan zich aan
boord van één van de veerboten
een calamiteit voordoen en dan
moet op de juiste wijze worden
gereageerd. Teso werkt deze week
net als in voorgaande jaren een
oefenprogramma af, waarbij het
personeel steeds met andere
noodsituaties te maken krijgt en
waarbij de apparatuur aan boord
wordt getest. De bootdienst krijgt
daarbij hulp van overkantse des
kundigen.
Gistermiddag werd de samenwer
king met de Texelse hulpverleners
op de proef gesteld. De brand
weerlieden waren niet ingelicht en
kregen kort na drie uur via hun
„pieper" te horen dat er een auto
in brand stond aan boord van de
„Molengat". Deze mededeling had
een belletje kunnen doen rinkelen,
omdat Teso deze week alleen de
„Schulpengat" in de vaart heeft.
De „Molengat" lag keurig aan de
onderhoudskada
Explosiegevaar
De ambulance arriveerde als eer
ste, gevolgd door een armada van
brandweerwagens. Ook de ploeg
uit De Cocksdorp kwam aanges
neld. Teso-medewerker Alfred
Schaatsenberg, die zogenaamd uit
het schip was ontsnapt, stelde de
hulpverleners met summiere infor
matie op de hoogte van de situatie
aan boord.
Omdat niet duidelijk was welke
vloeistof uit de tankwagen lekte,
moest de brandweer daar eerst
achter zien te komen. Twee brand
weermannen in veiligheidspak en
met persluchtmaskers drongen
het schip binnen. Met een explo
siemeter (die lucht/gas-verhou-
ding meet) bepaalden ze of, en zo
ja wéér, er ontploffingsgevaar was
aan boord. Geen makkelijke actie,
want op het autodek stond het vol
rook. De inmiddels in groten geta
le aanwezige brandweerlieden
konden pas tot actie overgaan,
toen duidelijk was dat het verant
woord was om aan boord te
klimmen.
Veiligheid
Deze situatie komt in de praktijk
vaker voor. Omstanders begrijpen
vaak niet waarom de brandweer
ogenschijnlijk niets doet. „Veilig
heid gaat voor alles", legt woord
voerder Marius Banda uit. In
voorkomende gevallen moet de
brandweer eerst een bepaalde
controle-procedure volgen. Bij een
gebrek aan informatie gaat men
van de meest gevaarlijke situatie
uit. Gistermiddag kon aan de hand
van de vrachtbrief echter worden
uitgevonden om welke stof het
ging-
Een goede communicatie is van
groot belang bij calamiteiten. Am
bulancepersoneel moet van de
brandweerlieden te horen krijgen
hoe ze slachtoffers aan boord heb
ben aangetroffen. Daarnaast
wordt de directie in het Teso-
kantoor op de hoogte gehouden.
Met Nioz-schip „Griend" werd de
„drenkeling" (een pop) aan wal
gebracht. Ook werd dit vaartuig
ingezet om de passagiers en opva
renden via een nooduitgang van
boord te halen. De bestelde hoog
werker kon weer worden afgebeld.
gksregeling om de geluidshinder van het vliegveld Texel
en nauwkeurige perken te houden („zonering") laat
op zich wachten. Hoewel de procedure is afgerond en
n de Tweede Kamer nog akkoord moet gaan, is de re-
9 in de ijskast gezet als gevolg van bezorgdheid in die-
Ie Kamer over de hinder van een ander klein vliegveld
de directe omgeving. Men wil nog eens nadenken
de geluidsoverlast van de kleine vliegvelden van Ne-
ind.
tverre een luchthaven hinder
:aakt, is afhankelijk van
lictoren: het aantal landen-
dalende vliegtuigen, de tijd
te dag, de dag van de week
jaargetijde waarin dat ge-
het type vliegtuig, etc. In
meringsmaatregelen is een
male geluidsbelasting be
en vliegvelden moeten dus
n daar binnen te blijven, zo-
door middel van restricties
betreft het toelaten van be
te vliegtuigen of helikopters.
isen zijn zodanig dat het
tal niet zonder maatregelen
Daardoor wordt afgedwon-
lat lawaaiige vliegtuigen niet
of in beperkte mate welkom
Dat geldt vooral voor „gevoe-
tijden, als het publiek meer
ap andere momenten op rust
zoals zondags, 's mor-
koopavondgangers en stap-
keken op hun neus: de giro-
bij het postkantoor van Den
was vanaf vrijdagavond de-
Pas gistermorgen kon meer
worden getapt bij de
Hue.
'."raak? „Een pasje dat er ver-
1 in zat, in combinatie met slij-
verklaarde een woordvoer
en de PTT. Een medemerker
^t Texelse postkantoor mist
Mo maat 's maandagochtend
praat te krijgen en in de
ran dedag verving een mon-
gemraakte delen.
'oring veroorzaakte veel ge
it'. Geld halen in het post-
bar ging ook niet, mant dat is
terdags gesloten. De enige
^ikheid mas een tochtje naar
of De Cocksdorp, waar
'Wntschappen mei op zater-
%en geopend. Het is de be-
dat de ING-bank
tekort ook een pinautomaat
waar mensen met een giro-
k'echt kunnen.
gens vroeg en 's avonds. Ook
wordt zo gestimuleerd dat steeds
geluidsarmer vliegtuigen worden
geïntroduceerd en dat bestaande
vliegtuigen worden omgebouwd
zodat ze minder decibellen afge
ven. Aan de vliegvelden is als het
ware een „lawaaiquotum" toege
kend dat niet mag worden over
schreden.
43.000
Nogal onverhoeds werden de
luchthavens een jaar of vier gele
den met de op handen zijnde zo
neringsmaatregelen
geconfronteerd. Ze moesten een
prognose maken voor het jaar
2000 wat het jaarlijks aantal vlieg
bewegingen (landingen en opstij
gingen) betreft. Het Vliegveld
Texel gaf 43.000 vliegbewegingen
op, wat gelijk is aan het aantal dat
in het gemeentelijke recreatieba
sisplan is genoemd. Dat is geen
toeval. Directeur Ed de Bruyn van
het Vliegveld Texel: „Dat aantal
was eigenlijk te laag maar we wil
den aansluiten bij een bestaande
gemeentelijke visie om niet bij
voorbaat een conflict te ver
oorzaken".
Die 43.000 vliegbewegingen lijken
op het eerste gezicht geen pro
bleem voor Texel, aangezien het
recordjaar 1992 nog geen 34.000
vliegbewegingen opleverde terwijl
het dit jaar rond de 27.000 zal
liggen.
Strenger
De adder onder het gras is echter
dat de normen ingaand 2000 zul
len worden aangescherpt, waar
door het aantal „Texelse" vlieg
bewegingen dan niet hoger mag
zijn dan 21.000 onder de huidige
omstandigheden. Voor de exploi
tatie van het vliegveld (sinds enke
le jaren sluitend na jaren van
verlies) is dat bedreigend. Er zullen
dus maatregelen genomen moe
ten worden om de geluidsbe
lasting terug te dringen om toch
het huidige aantal vliegbewegin
gen in stand te kunnen houden.
Een belangrijke stap is vorig jaar al
gezet toen het Paracentrum Texel,
belangrijkste gebruiker van het
vliegveld, een groter toestel aan
schafte. Omdat daarmee meer pa
ra's tegelijk meegenomen kunnen
worden, hoeft er minder te wor
den geland en opgestegen. Het
mes snijdt van twee kanten want
dit toestel is ook nog uitgerust
met een lawaaiarme motor en pro
peller. Ook de zweefvliegclub le
verde zijn aandeel in de oplossing
van het probleem door met geluid
sarme motorzwevers te gaan
vliegen.
Belangrijk
Er moet volgens De Bruyn echter
meer gebeuren om de gewenste
lichte groei van de bedrijvigheid op
het veld mogelijk te maken. Waar
bij hij erop wijst dat zo'n 25 gezin
nen voor hun bestaan afhankelijk
zijn van het vliegveld. Om die re-
den heeft de Kamer van Koophan
del Alkmaar onlangs jegens
minister A. Jorritsma zijn veront
rusting uitgesproken over de toe
komst van het Vliegveld Texel. In
de betreffende brief wijst secreta
ris J. Glaubitz erop dat sluiting van
het vliegveld ernstige gevolgen zal
hebben voor werkgelegenheid en
economie van het eiland. De waar
schuwing van de KvK wordt mede
ingegeven door de angst dat de
vertraging bij het vaststellen van
de zonering zal leiden tot nog
strengere normen.
Nog stiller
Nog verder terugdringen van de
geluidsbelasting van het vliegveld
is mogelijk door het weren van
toestellen die naar verhouding
veel lawaai maken, zoals Dakota's
en helikopters, maar het zet meer
zoden aan de dijk als toestellen die
zeer regelmatig het vliegveld be
zoeken wat stiller worden ge
maakt. Daarbij moet worden
gedacht aan de bedrijven die het
vliegveld als vaste basis gebrui
ken. Naast het paracentrum en de
zweefvliegclub zijn dat Tessel Air,
Texelwings en Balance Internatio
nal. Merendeels gebruiken die
echter al vliegtuigen die in de
gunstigste van de vijf verschillen
de lawaaiklassen zitten. Het
bestuur van het Vliegveld Texel
pleit daarom voor invoering van
een extra stille klasse, zodat ook
de eigenaars van de nu gunstigste
klasse gestimuleerd worden tech
nische veranderingen aan te bren
gen waardoor het geluid nog
verder wordt teruggedrongen.
Zonder zo'n stimulans voelen ze er
weinig voor, want het vervangen
van uitlaatsysteem en propeller
kost al gauw een halve ton.
Reserve
Het streven is gericht op het vor
men van een zo groot mogelijke
„geluidsreserve" zodat niet alleen
de normale dagelijkse exploitatie
van het veld in stand kan blijven,
maar dat het ook mogelijk is inci
denteel Dakota's en andere oude
re vliegtuigen te ontvangen zonder
Lees verder pagina 5
De brandweer is gisteren drie uur
lang bezig geweest in zwempara
dijs Calluna om de gevolgen van
een lek in een leiding tussen twee
chloortanks te verhelpen. Een
kleine hoeveelheid dertig pro-
cents-oplossing van het gevaarlij
ke goedje was gesijpeld in de zo
geheten calamiteitenbak waarin
de twee tanks staan.
Zes van perslucht voorziene en in
chemicaliënpakken gehulde
brandweerlieden pompten het
chloor in jerrycans. Toen de
vloeistofspiegel in de bak tenslot
te zover was gezakt dat de pomp
het spul niet meer „pakte", werd
het restant verdund met water en
op dezelfde wijze overgeheveld,
een procédé dat enkele malen
werd herhaald.
Een jaar geleden werd elders in de
chloorinstallatie van Calluna ook
al een lek geconstateerd. Een
woordvoerder spreekt tegen dat
sprake is van achterstallig onder
houd. Vermoed wordt dat het gaat
om een zwakke plek in de
constructie. Gevaar voor het mi
lieu is er volgens hem nooit ge
weest, want de calamiteitenbak
was nog maar een half jaar oud.
Op korte termijn zal worden beke
ken of de defecte leiding gerepa
reerd danwel vervangen zal
worden.
Na herhaaldelijk aandringen heb
ben omwonenden van het Bol
werk in Oudeschild (eindelijk) een
luisterend oor gevonden. Bij een
snelheidscontrole zijn vrijdagoch
tend maar liefst 25 automobilisten
bekeurd. Eén van hen reed zelfs 91
kilometer per uur, waar maximaal
50 is toegestaan. In totaal werden
tussen half tien en twaalf uur 174
voertuigen geregistreerd.
Fiets gestolen. Een 12-jarig meisje
uit Den Burg werd vorige week
slachtoffer van een snelle diefstal.
Ze had haar fiets rond tien uur 's
avonds even onbeheerd tegen een
muur in de Kantoorstraat gezet.
Toen ze vijf minuten later terug
kwam, bleek de blauwe tweewie-
Ier weg.
Steeds meer vakantiegangers
beslissen op het laatste ogenblik
of ze naar Texel gaan. Dat bleek
tijdens de herfstvakantie, toen
zich door het fraaie najaarsweer
in de eerste week bijna het dub
bele aantal mensen bij het WV
meldde. De reserveringscentrale
daarentegen spreekt niet van een
toename van het aantal boekin
gen. De vakantiespreiding pakte
dit jaar voor veel logiesverstrek-
kers wat ongunstig uit.
Steeds minder scholen in Neder
land houden zich aan de beoogde
vakantiespreiding. Die in het zuid
en en westen van het land kregen
s
Helikopters maken meer lawaai dan vliegtuigen. Als ze naar Texel komen, wordt gestreefd naar tijdstippen waarop de minste hinder
wordt verwacht. Dat geldt dus ook voor de gloednieuwe door Eurocopter geproduceerde Ecureildie onlangs werd aangeschaft
door de Politie Luchtvaartdienst. Het toestel arriveerde gisterochtend voor het eerst op Texel voor enkele uren testen.
{Foto Harry de GraafI
het advies de herfstvakantie te
houden in week 42, van 14 tot 21
oktober. Veel scholen in het noor
delijk deel sloten in die week ech
ter ook de deuren. In combinatie
met vakanties in het Duitse Nordr-
hein Westfalen leidde dat tot on
gewone drukte bij Teso en aan het
loket van de VVV, dat praktisch al
le beschikbare accommodatie pad
verhuurd. Alleen bij de apparte
menten zat nog ruimte. „Voor ons
is het beter als de vakantieperiode
zich gelijk over drie weken uit
spreidt. Vorige week hadden we
bijvoorbeeld accommodatie over",
aldus André van der Vliet van het
vakantiecentrum De Krim.
Terugslag
Die periode, week 43, zou het
noordelijk deel van het land vrij
moeten hebben. Traditioneel ko
men van die kant minder mensen
naar het eiland. De terugslag was
duidelijk te merken bij de reserve
ringscentrale. Aan de balie was
het echter wat drukker dan de ver
gelijkbare periode een jaar eerder.
Daaruit valt te concluderen dat het
mooie weer voor velen toch aan
leiding is geweest op het laatste
moment naar Texel af te reizen.
Deze week zijn de Belgen aan de
beurt. De invloed hiervan is echter
niet groot, aldus Teso, die het af
gelopen weekend als „normaal"
bestempelt.
Kamperfoelie
De wisselende bezetting ging
voorbij aan het nieuwe Villapark
Kamperfoelie. Volgens beheerder
P. Thijssen zitten alle huisjes nog
steeds vol. „Al moet ik er wel bij
zeggen dat de huurprijs van de
goedkoopste huisjes deze week
bijvoorbeeld van 71000,- naar
f625,- is verlaagd. Dit is een
mooie periode om de gasten met
ons park kennis te laten maken."
In de zomer varieert de prijs er tus
sen 71235,-en 71625,-, afhankelijk
van de omvang en luxe. Het appar
tementencomplex Juliana is nu
iets minder in trek. Zestig procent
is verhuurd.
(ADVERTENTIE)
Alleen hij heeft de
grootste keuze.
Ook kaarten van WWF en
Amnesty
In november
10% korting
op de indrukprijs
'ï.i.h-v
„Appartementencomplex Juliana
verzakt? Welnee, we zijn bezig
met groot onderhoud." Beheerder
P. Thijssen van Exclusief Bemidde
ling BV heeft al heel wat vragen
moeten beantwoorden over het
stut dat al enige tijd tegen de ge
vel van het voormalige badhotel in
De Koog staat. De conclusie dat
het kapitale complex aan verzak
king onderhevig is, noemt hij on
gegrond. „Er is een stuk lood
vernieuwd en de muur moet op
dat plekje weer worden gemet
seld. Alleen hebben ze de verkeer
de partij stenen gestuurd. De
goeie zending laat even op zich
wachten. Helaas, want zo'n fraai
gezicht vind ik het ook niet."
IFoto Gerard Timmerman)
(ADVERTENTIE)
T E X ELS E*^ COURANT
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
(ADVERTENTIE)
Over 36 uur zit u met honderden mede ondernemers en
vertegenwoordigers van andere maatschappelijke organisaties
en
politieke partijen aan het le prijswinnende
Dit ontbijt wordt mede mogelijk gemaakt door TESO EN TVL