TEXEL IS BETER MAAR MOET NOG VEEL BETER NIEUWJAARSREDE DOOR CO VINKE, VOORZITTER VAN HET TEXELS VERBOND VAN ONDERNEMERS UITGESPROKEN IN HOTEL OPDUIN DONDERDAG 2 NOVEMBER 1995 BON TEXELSE y COURANT Kijk - op - Texel-projekt Het TVO, behoudens de ver wachte goedkeuring van haar leden, sponsort een projekl om de Texel-kennis van seizoen krachten van alle bedrijven te verhogen. Met een busje en een stapel informatiemateriaal zul len deze een lange rondleiding over Texel krijgen. Details volgen. Ik wil meepraten over de organisatie van het TVO Ik word lid Naam: Adres: Woonplaats: DINSDAG 7 NOVEMBER 1995 Goede morgén, dames en heren. Ik hoef U vermoedelijk niet te vertellen hoe blij ik hen, dal wij hier vanochtend bij elkaar zijn geko men, In ieder geval zou het verhaal dat ik Li ga vertellen heel anders zijn uitgevallen, en ik had het zeker niet op deze plaats staan te vertellen. Mijn wat vroege nieuwjaarsrede heeft de titel: TEXEL IS HETER, MAAR MOET NOG VEEL BETER! Het TVO kan niet aan zijn verplichtingen voldoen. Dat betekent dat het TVO zich terugtrekt uil het VVV. Dat leek vlak voor de zomer de situatie waar het TVO in verkeerde, financiële reparaties met wat kunst en vliegwerk en eventueel hulp van de part ners hadden de ernst van de situatie kunnen ver bloemen. Tot een terugtrekken van de andere part ners uit de VVV zou het weliswaar niet zijn geko men, alhoewel dat op grond van de samenwerkings overeenkomst mogelijk zou zijn. Mogelijk maar on denkbaar als wc denken aan hét belang van een promotiebudget voor de VVV. De overige drie part ners zouden rustig verder gaan, maar een vraagte ken bij de deelname van de Gemeente zou realis tisch zijn. liet financiële probleem Het TVO moest een situatie onder ogen zien, w aar bij wij in de afgelopen vijfjaar El. 15.000 per jaar uit de TVO kas dienden te halen om aan onze ver plichtingen aan de VVV te kunnen voldoen. We betaalden jaarlijks KI. 150.000. In de nieuwe vijl- jaars-periode stijgt dit bedrag naar Fl. 195.000. (Een eenvoudig sommetje leert, dal het tekort dus zal stijgen tot Fl. 60.000 of drie ton over vijfjaar.) J 1 >ft vvas bO financiële probleem "Het Sólidarïleïis-probleem profile 40% van de Texelse ondernemers is aangesloten bij het TVO. Dat is landelijk een fraai percentage. Het huidige rekensysteem vraagt echter een deel name van 80% om die Fl. 195.000 te halen. Een verdubbeling dus. Van een verhoging van de indi viduele bijdrage van de 150 "altijd" betalers kon al helemaal geen sprake zijn. De houding van deze groep was natuurlijk: De VVV bijdrage is in het belang van alle ondernemers, we hebben al 10 jaar de kar getrokken, NL moeten we allemaal mee doen. Samengevat: door de gemiddeld kleinere contributiebijdrage van nieuwe betalers hadden we voor Fl. 60.000 meer 150 nieuwe ondernemers nodig (de 150 oude ondernemers brachten dus 135.000 bij elkaar). Belangrijker nog dan het geld was echter de deel name van alle ondernemers, omdat hel niet om het TVO gaat maar om de VVV! Een puur solidariteitsproblecm liet representativiteit-.-problceem Daarenboven waren we de opmerking legen geko men: als ik al betaal dan hoeft het TVO mij niet te vertegenwoordigen in het VVV bestuur. Vis feil kun je dat accepteren, maar we zijn wel verantwoorde lijk om dit op een democratische manier op te los sen. Dit is dus liet representativiteits-probleem. Ik kom daar later op terug. Dus drie problemen: een financieel probleem, een representativileils- en een solidaritcitsprobleem. We onderkenden dal het solidaritcitsprobleem het belangrijkste was. Als Texelaars en niet als onder nemers realiseerden wij ons, dat een van de aller belangrijkste karaktertrekken van de Texelaars is: solidariteit als het er op aankomt! En dat stond op liet spel. Bij de thermomelercampagne werden niet voor niets het geldbedrag en het aantal onderne mers vermeld. Als wij geen solidariteit konden opbrengen voor een vanzelfsprekende zaak en ondiscutabele zaak als de VVV, dan zou het nooit meer kunnen. Een ding werd nog duidelijker, het toerisme dient het speerpunt van hel TVO te zijn. Want het toerisme is het speerpunt van Texel. Daarmee was de con clusie duidelijk binnen hel TVO, dal op het eiland, het toerisme organisatorisch niet de positie heeft die liet verdient. Ik kom daarop terug. Campagne In de heftige campagne die we gevoerd hebben stonden twee punten centraal. Het VVV en de soli dariteit. We kunnen ons voorstellen dat sommige van u vraagtekens stellen bij het introduceren van de "pa rasiet". De tijd was echter voorbij dat wij een cam pagne konden voeren van "Joh de VVV is toch zo belangrijk en jij doet toch ook mee". Nee, iedereen moest wakker geschud worden! We hebben de af gelopen 10 jaar, ook nog eens met een afgevallen partner, voldoende leergeld betaald. Onze VVV is in de ogen van de overkant een van de drie beste van Nederland. Mede dankzij het ini tiatie! van Theo Hogerheide met zijn nota, "verlo pend tij" in 1984. De kwaliteit van onze VVV moesten we in de cam pagne vertellen, want dat is kennelijk op 'lëxel nog niet doorgedrongen. Dit zonder dat de VVV een zichzelf op de borst slaande organisatie wordt. Wij zijn blij dat de VVV zich dit probleem bewust is en met functionele voorstellen komt om daar iets aan te veranderen. Maar ondertussen lag de bal bij WV Als di* VVV zo belangrijk is voor alle Texelaars, is ook duidelijk dat met een huisbezoekje en wal brie ven aan ondernemers niets opgelost was. De om vang en de betekenis van het toerisme bepalen de hoeveelheid werk en het welzijn op Texel. Laat dal dan ook maar heel duidelijk weten aan alle betrok kenen: De Gemeente, onze leden, onze partners in de VVV. alle werknemers en alle kiezers en geko zenen. Nogmaals met andere woorden aan ieder een. Er zijn weinig beslissingen op dit eiland, die niet direct of indirect het toerisme raken. We we ten hel, maar we handelen er niet naar. Of we on derschatten allerlei zaken nog steeds en we lossen de problemen wel of niet op, als we ze tegenko men. Individuele zaken onderschatten we in mijn ogen niet, maar de samenhang lussen al die indivi duele zaken wel. De samenhang Ik wil u wat recente voorbeelden geven over die samenhang en ik begin met een gesprekje wal ik opving tussen een overkanter en een Texelaar. De overkanter vroeg waarom hij meer moest beta len voor de overtocht dan een Texelaar. Het ant woord was "liet zit zo, dat een Texelaar het vervoer moet betalen en een toerist het toegangsbewijs voor Texel. Deze beeldspraak vind ik een hele diepe, niet alleen voor het tariefsbeleid van de Teso, maar vooral ook vanwege de visie dat de verzameling van individuele attracties, ieder met een eigen toegangsprijs, een onlosmakelijke samenhang ver tonen. (Dus de gratis zee, met het betaalde bed, met het betaalde diner en met het gratis strand kunnen niet los van elkaar worden gezien. Die samenhang komt te weinig tol uiting in onze beleidsmatige en organisatorische aanpak. Deze sa menhang is ook de basis van de veel genoemde so lidariteit. Voorbeelden Een paar voorbeelden, er zijn er natuurlijk veel meer, die aangeven wat ik met het woord samen werking bedoel. De eerste gaat over Calluna, één van onze slechl- weer accommodaties (inderdaad meervoud). In mijn ogen hebben wij er inderdaad meerdere, maar de exploitanten zelf hebben hun gemeenschappe lijke noemer nog niet ontdekt. Zoals dat hoort pro beert iedereen in deze liberaal kapitalistische sa menleving zijn eigen broek op te houden. Het marktmechanisme moet zijn werk kunnen doen. Als Calluna door de aanhoudende mooie zomers in de problemen komt, dan wenden we even het hoofd af. Ondanks de 2 miljoen eigen vermogen. De vergelijking lussen Calluna en de brandweer gaat verder dan veel water. De brandweer hopen we niet nodig te hebben en calluna ook niet. De beschikbaarheid van Calluna ingeval van slechts weer, stemt veel van onze loeristen tevreden. Een reden dus om de vakantie niet af te breken of volgend jaar terug te komen. Zou Calluna maxi maal gebruikt moeten worden, dan geloof ik dat we onze huidige actie niet hoefden te voeren en de VVV dus ook overbodig is. 2e Hel 2e voorbeeld, ik neem niet de eenvoudigste, gaat over het plaveisel in De Koog. Zonder twijfel een uitstekende zaak. Daar moeten wij niet alleen De Koog mee feliciteren, maar heel Texel. Heel Texel feliciteert De Koog met het plaveisel en.... de rekening. Het gaat weer over de samenhang en de toepassing van hel profijt-beginsel. 3e Die kostbare onderzoeken (het MKB en KNOV en SES) voor totaal ca. Fl 390.000 wordt gehanteerd als een soort grabbelton. Iedereen haalt er maar uit wat van zijn gading is. 4e Over het initiatief van Jook Nauta, kunnen w ij kort zijn. De samenhang met het toeristisch produkt Texel is omvangrijk. Ik zou het niet aandurven om de toeristische betekenis hiervan zelfs maar in een ruwe schets neer te zetten. Maar dat die er is, is wel zeker. Organisatorisch onderkennen we dus een toene mende behoefte aan samenwerking om de gecon stateerde samenhang tot zijn recht te laten komen. Dat betekent op zijn beurt een versterkte samen hang tussen alle organisaties die bij hel toeristisch produkt zijn betrokken. Bij de jongste algemene beschouwingen zeiden twee politieke partijen helemaal niets over de VVV. Er was één partij D66, die de suggestie van een toeristische begroting op tafel legde. Voor de rest kwamen de commissieleden met een beperkt aantal Financiële eontrolevragen en bcrcikbaarheidsvragen over de VVV. Een toeris tische begroting is een uitstekend idee, want het toerisme is meer dan het VVV alleen. Ook dat vraagt om een stuk organisatie. Het TVO Hel lijkt me juist om bij onze eigen organisatie te beginnen. Einddoel is een open. innovatieve, pro fessionele organisatie. In onze eerst volgende ledenvergadering in november willen we discus siëren over een open organisatie die uit de volgende secties zou kunnen bestaan. Dienstverlening, de tailhandel lood, detailhandel non food, horeca, bouw en aanverwante activiteiten, ondernemers verenigingen van de dorpen en de VVV. De VVV- belalers die vinden dat ze niet bij een sectie horen, dan wel juist ondernemers die de voorkeur aan deze sectie geven, vormen een eigen sectie. Iedere sectie heeft een eigen bestuur en kiest een eigen voorzitter. Periodiek komen de voorzitters van de secties met het dagelijks bestuur bijeen. Hel dagelijks bestuur wordt door alle leden geko zen. De voorzitter wordt in zijn functie gekozen. Op alle vergader-agenda's dient het toerisme aan de orde te worden gesteld. Zo moeten we proberen de secties het bestuur aan te laten sturen en omge keerd hel hesluur de secties. Een part-time profes sioneel secretariaat dient alle secties bij te staan. Wij stellen ons voor dat op den duur allerlei effi ciency maatregelen mogelijk zijn, door samenwer king, ook met andere organisaties ondermeer op het gebied van contributie-inning. Het streven naar een overzichtelijke organisatie voor de onderne mers is hoogst gewenst, vooral ook op ontributie- gebicd. Onder de leden is veel informatie aanwezig. We achten hel één van onze taken die informatie te organiseren, te structureren en te communiceren naar de plek waar dat hoort en er daadwerkelijk voor te zorgen dat er iets mee gedaan wordt. Ver volgens willen we gaan praten met andere organi saties. In de eerste plaats met hel TVL en vervol gens met de visserij en de landbouw: EEN TOERISTISCHE RAAD Uil deze gesprekken zal ook moeten blijken waar deze raad organisatorisch thuishoort. Deze raad geeft gevraagd en ongevraagd advies inzake toeris tische aangelegenheden. Dit kan een zelfstandig orgaan zijn dan wel ver bonden zijn aan de VVV, mits dit niet gaat ten koste van de eenheid van beleid. Die raad moet kunnen terugvallen op alle aangesloten organisaties. Maar het mag niet zo zijn dal de agenda van de raad leidt tot een onoverzichtelijk praatcollege, dat open deuren intrapt. Wij willen vanuit onze ver nieuwde organisatie niet alle andere verkennen of hiermee een slagvaardig selectief beleids en advies college, in opzet vergelijkbaar met de SER, tot stand is te brengen. Duidelijk is dat niet het primaat van de politiek wordt aangetast en ook dat anderzijds geen one is sue aktiepartij mag ontstaan (denkt u bijvoorbeeld aan Greenpeace of de ouderenpartij als voorbeeld van one issue partijen). Slechts op deze manier kan de rol \an de gemeente duidelijk worden. Dit alles ten behoeve van een Texels toeristisch produkt, dat een toenemende concurrentie kan weerstaan. Concurrentie Het is verleidelijk om op die concurrentie dieper in te gaan. Maar dat is weggelegd voor de toeris tische raad. Over de concurrentie slechts nog één ding. We hebben het over concurrentie maar begin eens met dit begrip duidelijk de definiëren: wat houdt de concurrentie voor Texel in. Zoveel is dui delijk geworden dat organisatie een doorslagge vend»- factor is. De concentratietendens en daar mee tevens de concentratie van promotiebudgetten (zie bijvoorbeeld in Noord-Holland) is levens bedreigend voor ons. Laten we zelf als eerste orde op zaken stellen. Alles bijclkaar moet dit er toe leiden dat het toe risme altijd hij ons leeft en niet eens in de vijf jaar als het VVV geld nodig heeft. Laat dit onze belang rijkste les zijn! Dit moet de laatste campagne in zijn soort zijn geweest. A.C.B. >oorr vif er. Daarom zullen we voorstellen Fl. 10.000 uit te trek ken om te onderzoeken of we een dergelijke cam pagne kunnen voorkomen. En dat zeg ik niet van wege de kosten van de campagne, alhoewel zelfs de cartoonist van de Texelse Courant zich druk maakt over de betaling van onze campagne. Ter geruststelling, het sommetje luidt als volgt: In de afgelopen vijfjaar werd Fl. 75.000 bijgepast uit de TVO kas. Deze campagne heeft nog geen Fl. 20.000 gekost. Batig saldo Fl. 55.000. Maar dat w ij kunnen rekenen was u al lang bekend uit de dis cussie over de reinigingsrechten. Ik dank u voor uw aandacht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1995 | | pagina 7