Texel Den Helder Amsterdam 1,4 miljoen publiciteit Bereikbaarheid Texel I speerpunt promotie Thijssejaar zorgde voor Helemaal weg en toch zo dichtbij WW met groter budget aan de slag Kunstwerk Wolkers laatste project 20 MINUTEN 1 UUR, 15 MINUTEN I i bAüLbH. y COURANT PPS is kwestie van overeenstemming Cabaretiers maken VVV-avond luchtig Schiphol Strandslag paal 21 wordt stuk verlegd Geen dure lantaarns Duo Barhorst/Schraag haalt hoogste score V Voor het komende seizoen toonde Van Linge zich alvast optimistisch. Na twee mooie zomers is het in gebouwde wantrouwen tegen Ne derland als strandland duidelijk afgenomen; dit is te merken aan het enorme aantal verzoeken om informatie dat ons sinds eind vorig jaar bereikt. Vanavond is een aan- Oostzeekust De concurrentie zit dus niet stil, zowel in eigen land als internatio naal. Ontwikkelingen als stuntrei- zen naar verre paradijzen, het overschot aan vakantiehuizen, de stagnerende koopkracht van de Duitse toerist en de opkomst van de Oostzeekust zijn bijkomende Q VRIJDAG 19 JANUARI 1996 schermen veel werk hebben ver zet. Met name Jan van Eeden, oud-wethouder van Den Helder, die veel voorbereidend werk ver richtte en belangrijke contacten legde met overheden, organisaties en fondsen. Ook burgemeester Van Rappard vervulde als lid van het comité van aanbeveling en Texels gastheer een vooraanstaan de rol. Sausje Het oorspronkelijke programma was zeer omvangrijk en zou veel geld kosten. Een aantal projecten, zoals een Texelse theater- en mu ziekuitvoering, bleek niet haalbaar. Uiteindelijk zijn de meeste onder delen -soms in afgeslankte vorm- toch gerealiseerd. Sommige reeds bestaande activi teiten werden met een „Thijsse- sausje" overgoten, maar er waren ook organisaties die spontaan met iets nieuws op de proppen kwa men. Bijvoorbeeld werd de stich ting in juni verrast door een initiatief van de IVN-afdeling Texel die een natuurwandeling door Oosterend organiseerde en stelde de Thijsseschool in eigen beheer een boekje samen. Markt Een succes was de milieumarkt in het Hemelvaartsweekend, toen een opmerkelijk groot geïnteres seerd publiek naar de Groene- plaats stroomde. Wellicht komt er dit jaar een herhaling. Een ander pluspunt is dat niet al leen natuur- en milieu-organisaties bij de activiteiten waren betrok ken. Zo hield het Agrarisch Mu seum in De Waal een expositie in het kader van het Thijssejaar, leid de duinboer Dick Drijver groepen door zijn pachtgebied en nam ho telier Harry Wuis het initiatief voor een Thijsse-wandelpad. Jac. P. Thijsse, gefotografeerd op de Texelse boot in het begin van deze eeuw, spreekt nog steeds tot de verbeelding, zo Is In 1995 gebleken. (Foto Hoimans Thi/ssostichOng. Amsterdam Het grootste winstpunt van het Thijssejaar was de publiciteit die bijna het hele jaar in Nederland en Vlaanderen werd gegenereerd. De eerste persberichten leidden me teen al tot o.a. een volle kleurenpa- gina in De Telegraaf. Een door de stichting georganiseerde persdag in april sloeg aan bij de betreffen de groep journalisten en de effec ten daarvan waren het hele jaar nog te merken. Tijdens het „Thijs- seweekend" in mei was ook de te levisie present (actualiteitenru briek Twee Vandaag). Tot verbazing van de organisatie bleef de aandacht het hele jaar door groot. De figuur Jac. R Thijs se bleef blijkbaar tot de verbeel ding spreken en steevast werd Texel daarbij genoemd. „Er werd zelfs gedacht dat wij het Thijsse jaar landelijk hadden georgani seerd", aldus Kuiper. Nieuw thema Hoeveel bezoekers Texel extra heeft getrokken dankzij het Thijs sejaar valt niet te zeggen. In elk geval heeft het bijgedragen aan het „natuurlijk" imago van Texel. De uitstraling bleek zó groot, dat de VW ook in toekomstige cam pagnes gebruik zal blijven maken van de figuur Jac. P. Thijsse om Texel als „groene" vakantie bestemming te promoten. De VVV is momenteel op zoek naar een thema voor het jaar 1997, waar mee Texel landelijk in de belangstelling komt te staan. „Maar het zal moeilijk zijn om Thijsse te overtreffen." Pieter de Groot van D66 heeft meerdere malen gevraagd naar kriteria en richtlijnen voor publiek- private samenwerking (PPS). De gemeente heeft een waslijst aan punten op een rij gezet die gister avond werden behandeld. De Groot ontbrak daarbij om gezond heidsredenen. De commissie voor algemeen en organisatorisch beleid vond dat de kriteria voor het afsluiten van een PPS afhangen van de omstandig heden.. „Je praat er van tevoren over met z'n allen en je bereikt Dankzij het cabaretdu „Pepper Co" kreeg de promotieavond van de VW een onvoorspelbaar ver loop VVV-directeur Van Linge was nog maar nauwelijks aan zijn betoog begonnen, of het tweetal deed al van zich spreken. Toen Van Linge stelde dat „zowat iedereen in 1995 goed heeft geboerd", sprong één der komedianten op en riep „dat zeg je nu wel, maar weet je dat wel zeker?". Harry Wuis kreeg de microfoon vervolgens on der de neus geduwd, maar kreeg tot hilariteit van het publiek geen kans om zich er makkelijk van af te maken. In het verdere verloop van de avond verscheen het door de WV ingehuurde duo regelmatig ten to nele Zo hielden de heren een amu sante nep-verloting en zelfs wisten ze tijdens de onderteke ning van de contracten de span ning er in te houden. Hoogtepunt was het moment waarop één van beiden zich niet meer kon beheer sen en ook een handtekening leek te zetten. Een daverend applaus was zijn deel. Een leuke vondst was het uitdelen van rollen behang, waarop de mensen in de zaal met stiften eveneens „het contract" konden ondertekenen. Het draagvlak voor Texelpromotie bleek groot, want velen zetten hun handtekening. IFoto Frans Hopman) overeenstemming. Dat moet je ruim houden, anders beperkt je de mogelijkheden", vond Peter Bak ker van Groen Links. Hans Roeper (PvdA) is van mening dat het on derscheid tussen een samenwer kingscontract en een PPS niet altijd duidelijk is. Tussen de commissieleden be stond ook onduidelijkheid over de begrippen evenredigheid en gelijk waardigheid. Erna Eelman (VVD) vindt gelijke hoogte van bijdrage door deelnemers wel essentieel bij een PPS, Bakker wilde dat juist in het midden laten. „Het gaat erom dat je iets wilt met elkaar dat je af zonderlijk niet kunt bereiken en dat een meerwaarde voor Texel heeft." Texel helemaal niet zo dichtbij is. Een reis naar Texel zou gepaard gaan met lange wachttijden bij de boot. Ook schatten velen de reistijd verkeerd in, omdat men denkt in het noorden van Friesland aan boord te gaan. Volgens een steekproef weet slechts 51% van de bevolking dat de boot uit Den Helder vertrekt. En dat de over tocht maar 25 minuten duurt, is voor menigeen een verrassing. De VVV zal dit jaar de goede be reikbaarheid van Texel extra onder aandacht brengen. Om dit helder en simpel over te brengen, heeft de VVV een aantal „verkeersbor den" laten ontwerpen, waarop de aanrijroute vanaf Amsterdam en het vertrekpunt van de boot zijn aangegeven. Aan de Texelse recla mebureaus zal worden gevraagd om het ontwerp voor hun klanten te gebruiken. Ook kunnen onder nemers tegen betaling verkeers bord-stickers, waarop de plaats van het bedrijf is aangegeven, la ten maken voor hun gasten. Waddenreisgids De promotie in samenwerking met de andere Waddeneilanden is de VVV goed bevallen. De gezamen lijke „Waddenreisgids" speelt in op de manier waarop mensen hun vakantie uitzoeken. Onderzoek toont aan dat eerst het soort va kantie wordt bepaald, daarna kiest men voor een regio en tenslotte pas de plaats. Omdat Texel niet als een aparte regio wordt be schouwd en de Wadden (net als bijv. de kust, de Veluwe en de Frie se meren) wèl, is de Waddenreis gids volgens de VW een juiste zet gebleken. Koopdaad Overigens heeft de VVV een on derzoek laten uitvoeren naar het effect van één van de gidsen, de Vakantiereisgids. Daar rolde uit De publicitaire waarde van het zo juist afgelopen Thijssejaar be draagt f\A miljoen. Dit bedrag zou de VVV kwijt zijn geweest, als men zelf de ruimte in kranten, tijdschriften, op radio en tv had moeten kopen. Volgens adjunct directeur Henk Groenen van de WV is van kapitaalsvernietiging sprake als er niets meer met dit thema wordt gedaan. Ook de Stichting Thijssejaar Texel, die gisteren een punt zette achter een jaar vol activiteiten, roept op om de denkbeelden van Jac. P. Thijsse -die vandaag de dag nog actueel zijn- levend te houden. Een voorbeeld van een verkeersbord", waarmee de WV dit jaar de goede bereik baarheid van Texel onder aandacht wil brengen. Ook bedrijven kunnen ervan ge bruik maken, eventueel met naamsvermel ding. De VVV wil hiermee laten zien dat Texel aantrekkelijk is voor snelle uitstapjes en korte vakanties. IFoto wv Texel) Rijkswaterstaat is van plan het strandslag bij paal 21 een stukje in noordelijke richting verleggen. Het bestaande pad is tamelijk steil en stuift bovendien snel on der. Een paar honderd meter ver der is het terrein aanmerkelijk flauwer. De gemeente heeft geen bezwaar, de provincie moet nog goedkeuring verlenen. Aanleiding tot de aanpassing wa ren klachten die binnenkwamen bij RWS. Paviljoenhouder D. Grob- ben (Beach Inn) had op eigen ini tiatief een verharding aange bracht, maar het ongemak bleef. Als het strandslag enige honder den meters wordt verplaatst, bete kent dit ook dat het Beach Inn-paviljoen op een andere plek Bewoners van de Slufterweg heb ben de gemeente gevraagd om straatlantaarns. Omdat dat echter zeker ƒ10.000,- kost voor vier exemplaren heeft het college van b en w het verzoek afgewezen. Bovendien zijn b en w bang dat als de Slufterweg verlichting krijgt de andere zijstraten van de Postweg ook een verzoek indienen, dat dan moeilijk zou kunen worden ge weigerd. komt te staan. Het is de bedoeling dat het verleggen van het pad wordt gecombineerd met de aan leg van riolering naar het paviljoen. Het slag, iets ten noorden van de RST-camping, sluit aan op het te gelpad vanaf de parkeerplaats aan de weg. Het is de bedoeling om de tegels te vervangen door klinkers uit de Dorpsstraat, die bij de herin richting beschikbaar komen. Er is hoog gescoord tijdens de veertiende avond van klaverjasc- lub Den Burg. Als eerste eindigden Nico Barhorst en Chris Schraag met 7891 punten. Ze stijgen van de zevende naar de zesde plaats. Ook Jelle Wiersma en Johan Vin- ke speelden goed. Dankzij de sco re van 7616 klommen ze met één plaats naar de vijfde positie. Het duo Eelman/De Vries behaalde 7425 punten. Ze blijven echter op de vierde plaats steken. Het twee tal wordt op de voet gevolgd door Dina van der Molen en Gusta Win ter, die 7416 punten haalden. Zij stegen een plaatsje Er werden de ze avond twintig marsen behaald en het puntengemiddelde was 6317. Het klassement wordt aangevoerd door het duo L. van der Veen en H. Westdorp met 95.061 punten. De stichting is nog niet helemaal klaar, want één project is nog niet afgerond: het kunstwerk, dat door Jan Wolkers zou moeten worden vervaardigd en daarna een plaats in de eendenvijver van Den Burg krijgt. De opdracht is nog niet ver strekt, omdat het geld ervoor ont breekt. Realisatie vergt een bedrag in de orde van een ton, maar de stich ting heeft pas ongeveer de helft binnen. Volgens voorzitter Jan Kuiper is „de fondswerving van kunst een vak apart". Ondanks in schakeling van het gespecialiseer de bureau Art Business gaat er erg veel tijd in zitten. Een pro bleem is bijvoorbeeld dat het lang duurt voordat aangeschreven fondsen een beslissing nemen. Kuiper: „Je moet toch op het ant woord wachten. Want als een cul tureel fonds van de ene bank nog geen ja of nee heeft gezegd, kun je niet alvast met het fonds van een andere bank aan de slag." Bestuur en stuurgroep houden hoop dat het dit jaar alsnog in orde komt. Als dat lukt, heeft het Thijs sejaar naast o.a. boeken, een vide oband en een fietsroute ook een monumentale herinnering aan Jac. P. Thijsse opgeleverd. Veel werk Door voorzitter Kuiper werd het Thijssejaar als „geslaagd" om schreven. „De vele publiciteit is geen maat voor de toename van de waardering van de natuur. Wel heeft het bijgedragen tot een gro tere bekendheid van de fantasti sche natuur op ons eiland, die uniek is in Nederland. Een van de belangrijkste resultaten is dat wij allemaal op Texel ons nog meer bewust zijn geworden van de waarde van natuur en landschap. Hopelijk blijven ook na afloop van het Thijssejaar natuurbescher mers en ondernemers vanuit toe risme en landbouw goed samenwerken." Kuiper wilde zichzelf en zijn mede bestuurders niet op de borst klop pen en schoof een deel van de eer door naar personen die achter de let een budget van A780.000,- per jaar gaat de Stichting VV Texelpromotie tot en met het jaar 2000 de concurren te met andere vakantiebestemmingen aan. Woensdag- ivond tekenden de partners TVL, TVO, Teso en de emeente het 5-jarig contract tijdens een bijeenkomst in ;e Krim, waar de VVV de plannen voor 1996 ontvouwde, nkele speerpunten zijn: meer nadruk op de bereikbaarheid van Texel, het .eilandgevoel" versterken en intensievere bewerking van de Duitse markt. ,Het jaar 1995 was goed, maar we hadden er negen warme we ken voor nodig. Achteraf zal het waarschijnlijk een unieke zomer blijken. Daarom kunnen we beter maar op promotie blijven vertrou wen. Nadenken over de toekomst van Texel is nodig", aldus Rob Wortel, vervangend voorzitter van de promotiestichting. „Er is ge noeg om ons zorgen over te ma ken", erkende VVV-directeur Joost van Linge. „Maar Texel heeft nog steeds een gunstige startpositie en heeft alles in huis om die vast te houden." tal VVV-medewerkers niet aanwe zig, omdat ze overwerken in de reserveringscentrale.' De VVV-directeur denkt dat de Texelse voorsprong mede behou den kan blijven dankzij de samen werking en professionalisering, die nu al tien jaar gestalte krijgt in de Stichting VVV Texelpromotie. „Er zijn maar bitter weinig promotie organisaties in staat om in samen werking met hun partners even slagvaardig te reageren als wij. Niet voor niets kijken velen aan de overkant naar het Texels model' voor hun eigen organisatie." bedreigingen. In het promotieplan 1996 speelt de VVV daar op in. „De Duitse Oostzeekust zal op korte termijn geen bedreiging voor het toerisme naar Texel vormen. Over enkele jaren misschien wel; het is dus zaak onze voorsprong te behouden", aldus adjunct directeur Henk Groenen, die woensdagavond het promotieplan toelichtte. De VVV zal dat in 1996 doen door meer geld uit te trekken voor promotie bij de oosterburen. Gestreefd wordt in elk geval het marktaandeel in de voor Texel be langrijkste deelstaat Nordrhein- Westfalen te behouden. Eilandgevoel Volgens Groenen is het na het be zoek van een Texelse delegatie aan de Oostzeekust duidelijk ge worden hoe belangrijk het is dat Texel een eiland is. „Dat hebben we daar herontdekt." In de promotiecampagne zal dat een nog belangrijker rol gaan spe len. In vergelijking tot andere ei landen zal nadruk worden gelegd op de verschilpunten: Texel is veel- zijdiger, beter bereikbaar en heeft een „ideaal" formaat. De slogan „Helemaal weg en toch zo dicht bij" blijft actueel. Verkeersborden Vooral in Nederland bestaat echter nog steeds het vooroordeel dat Impressie van de ondertekening van de co, dat de beoordeling op vrijwel alle punten gunstiger uitpakte dan ge middeld voor geadresseerd druk werk. Toch zijn naar aanleiding van deze meting enkele verbete ringen aangebracht in de gidsen voor 1996. Belangrijkste actiepunt is het verkleinen van de kloof tus sen „koopplannen" en „koop daad": aanvragers die aangeven best wel naar Texel op vakantie te willen, moeten worden overge haald om ook werkelijk te boeken. Truck Het grotere budget betekent niet dat de VVV het beursbezoek weer opvoert. „Door samenwerking met andere partijen, zoals de Wad- [raeten. V.l.n.r. Jaap Drijver. Martin Warnaar, deneilanden, kunnen we met het- zelfde budget op de belangrijkste beurzen aanwezig blijven." Het ligt meer in de bedoeling dat de naam Texel hier en daar opval lend opduikt, zoals via de VVV- truck. Waarschijnlijk wordt het op vallende voertuig dit jaar in een ander jasje gestoken. Bedrijven kunnen eventueel als co-sponsor optreden. Juttersverhalen De VVV heeft meer pijlen op de boog in de campagne: o.a. adver teren, vrije publiciteit, sponsoring en direct marketing. Het Thijsse jaar bleek een gouden greep. Om gerekend had de aandacht van Harry Wuis. Gerard Zoetelief en Rob Wortel. (Foto Frans Hopman) pers, radio en tv goed een publici taire waarde van ƒ1,4 miljoen. Dit jaar ontbreekt een thema, maar de VVV wil toch een paar keer sco ren met stunts. Gedacht wordt aan een Nederlands kampioen schap juttersverhalen schrijven. Adverteren leverde 35.000 schrif telijke reacties op. Dat lijkt niet veel, als wordt beseft dat Texel wekelijks gemiddeld in anderhalf miljoen bladen stond. VVV- directeur Joost van Linge legt des gevraagd uit dat lang niet alle ad vertenties een antwoordcoupon bevatten. Het werkelijke aantal reacties ligt dus veel hoger.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 7