Cjrocn ^wartr jexeh in het harL, Jutters vertrekken it Maritiem Museum Luchtvaartmuseum krijgt collectie Wim Kalkman boedelscheiding lijkt onvermijdelijk Na Kotters hielpen tanker door ijsbarrière R-WA y Permanente expositie Georgische Opstand -J\orszel Gevaar VERDER IN DIT mmer Bezoek Nieuw Zeeland krijgt leuke wending 2 •o- "Ezelgedachte" wint terrein 5 Texelaar maakt furore in medische wereld 6 350 hectare voor beheersovereenkomsten 6 SBB wint kort geding 7 •fr Nieuwe gele ambulance trok veel bekijks 7 Volleyballer Tevoko in de aanval 9 Toptijd Nel Bruining 9 V\V'VA "'«- v.:. 3*- :X'* '~V~ - - 7*" "i ■--••• Preview film na uitzending van TV Texel Frontale botsing auto en brommer Dorpen worden stukje groter TEXELSE^COURANT VRIJDAG 2 FEBRUARI 1996 GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 11054 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv ■arkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS. lONNEMENTSPRIJS /54,55 PER HALF JAAR. LOSSE NUMMERS 1,50 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 3141 11 B.g.g. 06 - 53 16 86 57, 06 - 52 78 43 20 of 06 - 53 14 91 08 Buiten werktijd. Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, tel. 31 46 87 jutters zien geen heil meer in verdere samenwerking net de Stichting Texels Museum (STM). Directie en estuur van de STM zijn vandaag per brief door het bestuur Bn de Stichting Jutters Museum (SJM) van dit besluit op hoogte gesteld. Na beëindiging van het huidige con tact, per 19 april 1997, zullen de jutters de ingebrachte pullen uit het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild veghalen. Zij hopen de collectie in een eigen museum ten- oon te stellen. breuk komt niet onverwacht, jutters hadden al eerder laten Jeten het contract met de STM Bet te willen verlengen, maar in et laatste kwartaal waren van 995 toch weer gesprekken op bng gekomen. De onderhandelin- en leken in eerste instantie kans Bn slagen te hebben, maar ver- Bndden begin dit jaar. Na de ont moeting tussen beide partijen op naandag 8 januari hing een geza menlijke oplossing aan een zijden draadje. De afgelopen weken trad de ogen van het SJM-bestuur en verbetering op, waarna deze 'eek de knoop werd doorgehakt, et SJM-bestuur gaat er vanuit t er een boedelscheiding komt. at betekent dat waarschijnlijk n (groot) deel van de jutterscol- ctie uit het Oudeschilder mu- ïum zal verdwijnen. In de isteren verstuurde brief staat dat laas Uitgeest namens de jutters ireid is zitting te nemen in een ledelscheidingscommissie. De IM geeft hiermee aan dat de pro- dure tot beëindiging van de sa- ienwerking in werking kan 'orden gezet. Knelpunten let al jaren spelende conflict itste zich tijdens de afgelopen nderhandelingen toe op drie knel- unten: de financiën, de mogelijk- eid om grote objecten tentoon te ellen en de zeggenschap over de verzamelthema's" (jutterij, loods- n reddingswezen). De gesprekken werden gevoerd oor Benno van Tilburg (directeur Maritiem en Jutters Museum) en Maarten Roeper enerzijds en de jutters Cor Ellen en Klaas Uitgeest anderzijds. Het initiatief was geno men door STM-bestuurslid Roe per. Ook voelden de jutters politieke druk om weer om tafel te gaan. Bovendien hoopten ze dat er Niet alleen het weer verhit on danks de koude onze gemoe deren (Elfstedentocht!) ook het verkeer blijft een eeuwige bron van ergernis, vermaak en lering. De Texelse Courant kopte dat in 1995 het aantal verkeersongevallen is toege nomen. In nauwkeurige aan tallen en percentages krijgen we tekst en uitleg over het hoe en waarom. De meeste ongelukken gebeuren in het hoogseizoen op onze drukste wegen, de Pont weg en de Postweg. Opvallend is dat er helemaal niets gebeurde op die zogenaamd gevaarlijke kruising Hoornderweg, Pont- weg en Emmalaan, maar wèl bij de kruising Schilderend en Emmalaan, waar nota bene ooit onze eerste verkeerslich ten stonden! De conclusie ligt voor de hand en de oplossing klaar. Maar ja, daarover moet natuurlijk eerst uitgebreid worden vergaderd. Dat is waarschijnlijk het grootste gevaar... Horszei na de komst van de nieuwe MJM- directeur Van Tilburg dat nieuwe openingen te vinden waren. De jutters voelden zich gesterkt door uitlatingen van interim directeur Margriet Lestraden, die afgelopen zomer een rapport over de toekomst van het MJM schreef. Ze gaf daarin een mogelij ke oplossing van het conflict aan. Lestraden nam tevens het sponta ne initiatief voor de viering van het 15-jarig bestaan van het museum. Tijdens een „tuinfeest", waarvoor ook alle Oudeschilders waren uit genodigd, drukten tegenstanders elkaar de hand en gloorde er hoop. Terug gefloten? Na het eerste „open" gesprek dat de vier onderhandelaars voerden, bleef die hoop overeind. Maar daarna kwamen de partijen niet nader tot elkaar. De jutters hebben de indruk dat Van Tilburg en Roe per na het eerste gesprek door het STM-bestuur zijn terug gefloten. Blijkbaar wilden beide onderhan delaars de jutters verder tegemoet komen dan het bestuur aanvaard baar vond. Ook werd tot verbazing van de jutters niets gedaan met de aanbevelingen uit het rapport van Lestraden. Bij het gesprek op 8 januari j.l. la gen de voorstellen financieel ge zien nog ver uit elkaar. Het museum toonde zich bereid de jut ters een huurbedrag van ƒ3.000,-. per jaar te betalen. Na tien jaar zouden de spullen dan eigendom van het museum worden. De jut ters voelden niets voor deze „huur-koop"-constructie, maar wilden liever een vast bedrag van een dubbeltje 15 cent per beta lende bezoeker. Dat zou hen op jaarbasis ƒ7.000,- tot ƒ10.000,- opleveren. En dat vond het mu seum weer te gortig. MJM-directeur Van Tilburg bena drukte dat nog eens in een brief die hij naderhand aan Cor Ellen schreef: „Ik kan dat gewoon niet vinden in mijn begroting." Volgens Van Tilburg was het financiële voorstel gedaan om uit de al tien jaar durende impasse te komen. Hij sprak de hoop uit eerst tot overeenstemming te komen over het geld en daarna te praten over hoe er verder kan worden samen gewerkt. Niet afkopen De jutters voelden zich met het bod van het museum echter afge scheept. Zij gaan uit van de verze kerde waarde van de collectie (ƒ100.000,-) en tellen daar grote objecten als het Licht van Troost, de Joan Hodshon en de wipper- truck bij op. Zo komen ze uit op een bedrag van rond de anderhal- SJM-bestuursleden Jan Uitgeest IvoorzitterSil Boon. Cor Ellen en Klaas Uitgeest (v.l.n.r.) bij één van hun grote pronkstukken, de oude reddingboot Joan Hodshon op het buitenterrem van het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild De jutters voelen zich niet meer thuis in ..hun" museum en zullen hun collectie volgend jaar weghalen. iFoto Dirk Kuiten ve ton. Het museumvoorstel reikt tot ƒ30.000,- over tien jaar. „Zó kun je niet van samenwerking spreken. We laten ons niet afko pen", aldus woordvoerder Klaas Uitgeest van de SJM. De stelling die het museum in neemt over de „verzamelthema's" heeft voor de jutters de deur hele- maél dicht gedaan. De SJM wil controle houden over de spullen op gebied van jutterij, loods- en reddingswezen, zoals dat de eer ste tien jaar het geval was. Hoewel het museum de „emotionele waarde" van de collectie voor de jutters erkent, wordt begrip ge vraagd voor het feit dat de jutters daarover met meer de volledige zeggenschap hebben. Anders zou „een museum in een museum" Lees verder pagina 5 Het Luchtvaart Museum Texel, dat in mei op Vliegveld Texel wordt geopend, heeft een schat aan informatie gekregen over de Georgische opstand. Wim Kalk man uit Den Helder heeft zijn complete archief gistermorgen op de tentoonstelling „Van Nor- mandië tot Nieuwediep" in Den Helder. Dit materiaal vormt de ba sis van de permanente expositie in het toekomstige luchtvaart museum. Kalkman vocht op zijn zestiende zamelen. De collectie groeide uit tot een verzameling die niet meer in stuks maar alleen nog in kilo's is uit te drukken. Met Sjaak Bartels schreef hij het boek „Texel, Neder lands laatste slagveld", met daarin een kritische kijk op de beweegre- Hulp van twee kotters was woensdag nodig om een tanker met 1,2 miljoen liter gasolie in Ou deschild te krijgen. De bijna tach tig meter lange „Peter Kruijff" was niet zelfstandig in staat om door het pakijs te breken dat zich voor de haven van Oudeschild heeft opgehoopt. De olie, bestemd voor de Coöpera tieve Inkoopvereniging van Visse rijbenodigdheden (CIV), en was dringend nodig omdat de bodem van de voorraadtanks in zicht be gon te komen. De CIV laat onge veer drie keer per maand een tanker komen. Het laatste trans port was in verband met de ijs gang niet doorgegaan. De „Peter Kruyff" verscheen woensdag omstreeks half twee voor de rede, maar kon niet naar de kant komen. Het schip beschikt over betrekkelijk gering motorver mogen en liep bovendien gevaar om door het drijfijs met de vloedstroom in noordelijke richting te worden weggedrukt. De kotters TX 34 „Sola Gratia" en de TX 38 „Branding III" konden de tanker vanuit de haven bereiken dank zij hun sterke motoren, al kostte dat veel moeite. Ze maakten in het ijs een „paadje" en de TX 38 maakte vast en trok de „Peter Kruijff" naar binnen. Ook in de haven had de tanker hulp nodig bij het ma noeuvreren alvorens aan de kade bij het CIV-gebouw kon worden afgemeerd. Rab Ook de oliehandel van Rab onder vindt problemen bij de bevoorra ding als gevolg van de ijsgang. Rab levert de benzine en andere motorbrandstoffen voor alle pompstations van Texel. Een tan ker met een nieuwe voorraad moest vorige week worden afge zegd omdat het transport zeer moeizaam dreigde te worden en bovendien kostbaar omdat as sisterende ijsbrekers nodig waren. De voorraden benzine en diesel op Texel zijn daardoor flink geslonken. Automobilisten hoeven echter niet bang te zijn dat ze zonder komen te zitten, want de brandstoffen kunnen destijds ook per tankauto met de veerboot worden aange voerd. Met benzine is dat echter slechts eens per 14 dagen moge lijk omdat deze hoort tot gevaarlij ke stoffen die Teso slechts eens per 14 dagen vervoert met een speciale dienst zonder passagiers. Als de nood aan de man komt zou een extra transport van gevaarlijke stoffen georganiseerd kunnen worden. sta»* W.. "T-*- - - A J r V. -w L De „Branding III" trekt de 90 meter lange tanker „Peter Kruijff" de haven van Oudeschild binnen. <cT -• -i-.. - - (Foto Harry de Graat) Wim Kalkman (midden) kijkt toe hoe Ed de niging de overeenkomst ondertekenen. overgedragen aan het museum, evenals materiaal dat te zien was De eerste officiële uitzending van TV Texel is zondag om 11.00 uur. Het programma duurt ongeveer twee uur en bevat onderwerpen als De Schans, de sportman/- vrouw verkiezing en het uit gaansleven van 14 tot 16-jarigen. Erna is de ruwe versie van een do cumentaire te zien, waarin ook opnamen van Texel zitten. Ruud Monster verkende enige ja ren geleden Nederland. Hij maakte er een bijzondere film van, die vier jaargetijden en allerlei speciale plekjes in beeld brengt. Ook de fantasieën van de reiziger, de ge dachten die onderweg bij hem op kwamen bij de aanblik van bepaalde lokaties of het beleven van voorvallen zijn opgenomen. Monster heeft tijdens de opnamen goede ervaringen opgedaan op Texel. Vandaar dat hij zondag naar het eiland komt voor een live- interview tijdens de eerste uitzen ding van TV Texel. De vertoning van de film na die uitzending is bij zonder, omdat de NRCV dinsdag pas landelijk de documentaire ver toond, verdeeld in vier afleve ringen. Bruijn van het Luchtvaartmuseum (links) en Gerard van der Kooij van de Historische Vere- iFoto Gerard Timmerman) jaar op „De Dag der Geboorte" mee met de Georgiërs. „In de loopgraven naast de ULO-school. Ik moest het de dag erop bezuren; ik werd gevangen genomen en moest alle omgebrachte Duitsers begraven met de bedreiging: als het klaar is, ga jij. Er brak een vuurgevecht uit in het barakken kamp naast het kerkhof aan de Kogerstraat. Ik maakte van de ver warring gebruik om te ontsnap pen." De gebeurtenissen in april '45 gre pen Kalkman zo aan dat hij foto's en krantenknipsels begon te ver- Een 21-jarige bromfietser uit De Waal mag van geluk spreken dat hij ongedeerd bleef bij een ongeval op de Zaandammerdijk. Woens dag omstreeks 18.40 uur kwam hij daar frontaal in botsing met een personenauto, bestuurd door een 32-jarige man uit De Cocksdorp. De automobilist reed richting De Waal maar hield onvoldoende rechts, waardoor hij bromfietser die uit tegenovergestelde richting naderde, aanreed. De Waalder werd naar een huisarts vervoerd, maar die constateerde geen ver wondingen. De brommer en de auto waren er ernstiger aan toe. Volgens de politie waren beiden zwaar beschadigd en mogelijk to tal loss. denen van de Georgiërs. Verder werkte Kalkman mee aan verschil lende radio- en televisie- Lees verder pagina 5 Oudeschild, Den Hoorn en De Cocksdorp worden een klein beet je groter. De bebouwde kom bor den op de Laagwaalderweg, de Witteweg en de Molenlaan wor den namelijk verplaatst, zodat het gebied waarbinnen maar 50 km per uur mag worden gereden gro ter wordt. Nu staan deze borden op genoemde wegen op onlogi sche plaatsen halverwege. Door ze op een andere plek te zetten vallen ze beter op en is de bedoe ling dat een verkeersveiliger situa tie ontstaat. (ADVERTENTIE) /ïir/i l»l*l Lilt. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: MAOTW TOOMP |jWDJCB

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 1