Cjrocn ^wartr jexeh in het harL,
Jutters vertrekken
it Maritiem Museum
Luchtvaartmuseum krijgt
collectie Wim Kalkman
boedelscheiding lijkt onvermijdelijk
Na
Kotters hielpen tanker
door ijsbarrière
R-WA y
Permanente expositie Georgische Opstand
-J\orszel
Gevaar
VERDER
IN DIT
mmer
Bezoek Nieuw Zeeland
krijgt leuke wending 2
•o- "Ezelgedachte"
wint terrein 5
Texelaar maakt furore
in medische wereld 6
350 hectare voor
beheersovereenkomsten 6
SBB wint kort geding 7
•fr Nieuwe gele ambulance
trok veel bekijks 7
Volleyballer Tevoko
in de aanval 9
Toptijd Nel Bruining 9
V\V'VA "'«- v.:.
3*-
:X'*
'~V~ -
- 7*" "i ■--•••
Preview film
na uitzending
van TV Texel
Frontale botsing
auto en brommer
Dorpen worden
stukje groter
TEXELSE^COURANT
VRIJDAG 2 FEBRUARI 1996
GERICHT 15 SEPTEMBER 1887
NR 11054
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
■arkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS.
lONNEMENTSPRIJS /54,55 PER HALF JAAR. LOSSE NUMMERS 1,50
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 3141 11
B.g.g. 06 - 53 16 86 57, 06 - 52 78 43 20 of 06 - 53 14 91 08
Buiten werktijd.
Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, tel. 31 46 87
jutters zien geen heil meer in verdere samenwerking
net de Stichting Texels Museum (STM). Directie en
estuur van de STM zijn vandaag per brief door het bestuur
Bn de Stichting Jutters Museum (SJM) van dit besluit op
hoogte gesteld. Na beëindiging van het huidige con
tact, per 19 april 1997, zullen de jutters de ingebrachte
pullen uit het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild
veghalen. Zij hopen de collectie in een eigen museum ten-
oon te stellen.
breuk komt niet onverwacht,
jutters hadden al eerder laten
Jeten het contract met de STM
Bet te willen verlengen, maar in
et laatste kwartaal waren van
995 toch weer gesprekken op
bng gekomen. De onderhandelin-
en leken in eerste instantie kans
Bn slagen te hebben, maar ver-
Bndden begin dit jaar. Na de ont
moeting tussen beide partijen op
naandag 8 januari hing een geza
menlijke oplossing aan een zijden
draadje. De afgelopen weken trad
de ogen van het SJM-bestuur
en verbetering op, waarna deze
'eek de knoop werd doorgehakt,
et SJM-bestuur gaat er vanuit
t er een boedelscheiding komt.
at betekent dat waarschijnlijk
n (groot) deel van de jutterscol-
ctie uit het Oudeschilder mu-
ïum zal verdwijnen. In de
isteren verstuurde brief staat dat
laas Uitgeest namens de jutters
ireid is zitting te nemen in een
ledelscheidingscommissie. De
IM geeft hiermee aan dat de pro-
dure tot beëindiging van de sa-
ienwerking in werking kan
'orden gezet.
Knelpunten
let al jaren spelende conflict
itste zich tijdens de afgelopen
nderhandelingen toe op drie knel-
unten: de financiën, de mogelijk-
eid om grote objecten tentoon te
ellen en de zeggenschap over de
verzamelthema's" (jutterij, loods-
n reddingswezen).
De gesprekken werden gevoerd
oor Benno van Tilburg (directeur
Maritiem en Jutters Museum) en
Maarten Roeper enerzijds en de
jutters Cor Ellen en Klaas Uitgeest
anderzijds. Het initiatief was geno
men door STM-bestuurslid Roe
per. Ook voelden de jutters
politieke druk om weer om tafel te
gaan. Bovendien hoopten ze dat er
Niet alleen het weer verhit on
danks de koude onze gemoe
deren (Elfstedentocht!) ook
het verkeer blijft een eeuwige
bron van ergernis, vermaak en
lering. De Texelse Courant
kopte dat in 1995 het aantal
verkeersongevallen is toege
nomen. In nauwkeurige aan
tallen en percentages krijgen
we tekst en uitleg over het
hoe en waarom. De meeste
ongelukken gebeuren in het
hoogseizoen op onze drukste
wegen, de Pont weg en de
Postweg. Opvallend is dat er
helemaal niets gebeurde op
die zogenaamd gevaarlijke
kruising Hoornderweg, Pont-
weg en Emmalaan, maar wèl
bij de kruising Schilderend en
Emmalaan, waar nota bene
ooit onze eerste verkeerslich
ten stonden! De conclusie ligt
voor de hand en de oplossing
klaar. Maar ja, daarover moet
natuurlijk eerst uitgebreid
worden vergaderd. Dat is
waarschijnlijk het grootste
gevaar...
Horszei
na de komst van de nieuwe MJM-
directeur Van Tilburg dat nieuwe
openingen te vinden waren.
De jutters voelden zich gesterkt
door uitlatingen van interim
directeur Margriet Lestraden, die
afgelopen zomer een rapport over
de toekomst van het MJM
schreef. Ze gaf daarin een mogelij
ke oplossing van het conflict aan.
Lestraden nam tevens het sponta
ne initiatief voor de viering van het
15-jarig bestaan van het museum.
Tijdens een „tuinfeest", waarvoor
ook alle Oudeschilders waren uit
genodigd, drukten tegenstanders
elkaar de hand en gloorde er hoop.
Terug gefloten?
Na het eerste „open" gesprek dat
de vier onderhandelaars voerden,
bleef die hoop overeind. Maar
daarna kwamen de partijen niet
nader tot elkaar. De jutters hebben
de indruk dat Van Tilburg en Roe
per na het eerste gesprek door het
STM-bestuur zijn terug gefloten.
Blijkbaar wilden beide onderhan
delaars de jutters verder tegemoet
komen dan het bestuur aanvaard
baar vond. Ook werd tot verbazing
van de jutters niets gedaan met de
aanbevelingen uit het rapport van
Lestraden.
Bij het gesprek op 8 januari j.l. la
gen de voorstellen financieel ge
zien nog ver uit elkaar. Het
museum toonde zich bereid de jut
ters een huurbedrag van ƒ3.000,-.
per jaar te betalen. Na tien jaar
zouden de spullen dan eigendom
van het museum worden. De jut
ters voelden niets voor deze
„huur-koop"-constructie, maar
wilden liever een vast bedrag van
een dubbeltje 15 cent per beta
lende bezoeker. Dat zou hen op
jaarbasis ƒ7.000,- tot ƒ10.000,-
opleveren. En dat vond het mu
seum weer te gortig.
MJM-directeur Van Tilburg bena
drukte dat nog eens in een brief
die hij naderhand aan Cor Ellen
schreef: „Ik kan dat gewoon niet
vinden in mijn begroting." Volgens
Van Tilburg was het financiële
voorstel gedaan om uit de al tien
jaar durende impasse te komen.
Hij sprak de hoop uit eerst tot
overeenstemming te komen over
het geld en daarna te praten over
hoe er verder kan worden samen
gewerkt.
Niet afkopen
De jutters voelden zich met het
bod van het museum echter afge
scheept. Zij gaan uit van de verze
kerde waarde van de collectie
(ƒ100.000,-) en tellen daar grote
objecten als het Licht van Troost,
de Joan Hodshon en de wipper-
truck bij op. Zo komen ze uit op
een bedrag van rond de anderhal-
SJM-bestuursleden Jan Uitgeest IvoorzitterSil Boon. Cor Ellen en Klaas Uitgeest (v.l.n.r.) bij één van hun grote pronkstukken, de
oude reddingboot Joan Hodshon op het buitenterrem van het Maritiem en Jutters Museum in Oudeschild De jutters voelen zich
niet meer thuis in ..hun" museum en zullen hun collectie volgend jaar weghalen. iFoto Dirk Kuiten
ve ton. Het museumvoorstel reikt
tot ƒ30.000,- over tien jaar. „Zó
kun je niet van samenwerking
spreken. We laten ons niet afko
pen", aldus woordvoerder Klaas
Uitgeest van de SJM.
De stelling die het museum in
neemt over de „verzamelthema's"
heeft voor de jutters de deur hele-
maél dicht gedaan. De SJM wil
controle houden over de spullen
op gebied van jutterij, loods- en
reddingswezen, zoals dat de eer
ste tien jaar het geval was. Hoewel
het museum de „emotionele
waarde" van de collectie voor de
jutters erkent, wordt begrip ge
vraagd voor het feit dat de jutters
daarover met meer de volledige
zeggenschap hebben. Anders zou
„een museum in een museum"
Lees verder pagina 5
Het Luchtvaart Museum Texel,
dat in mei op Vliegveld Texel
wordt geopend, heeft een schat
aan informatie gekregen over de
Georgische opstand. Wim Kalk
man uit Den Helder heeft zijn
complete archief gistermorgen
op de tentoonstelling „Van Nor-
mandië tot Nieuwediep" in Den
Helder. Dit materiaal vormt de ba
sis van de permanente expositie
in het toekomstige luchtvaart
museum.
Kalkman vocht op zijn zestiende
zamelen. De collectie groeide uit
tot een verzameling die niet meer
in stuks maar alleen nog in kilo's is
uit te drukken. Met Sjaak Bartels
schreef hij het boek „Texel, Neder
lands laatste slagveld", met daarin
een kritische kijk op de beweegre-
Hulp van twee kotters was
woensdag nodig om een tanker
met 1,2 miljoen liter gasolie in Ou
deschild te krijgen. De bijna tach
tig meter lange „Peter Kruijff"
was niet zelfstandig in staat om
door het pakijs te breken dat zich
voor de haven van Oudeschild
heeft opgehoopt.
De olie, bestemd voor de Coöpera
tieve Inkoopvereniging van Visse
rijbenodigdheden (CIV), en was
dringend nodig omdat de bodem
van de voorraadtanks in zicht be
gon te komen. De CIV laat onge
veer drie keer per maand een
tanker komen. Het laatste trans
port was in verband met de ijs
gang niet doorgegaan.
De „Peter Kruyff" verscheen
woensdag omstreeks half twee
voor de rede, maar kon niet naar
de kant komen. Het schip beschikt
over betrekkelijk gering motorver
mogen en liep bovendien gevaar
om door het drijfijs met de
vloedstroom in noordelijke richting
te worden weggedrukt. De kotters
TX 34 „Sola Gratia" en de TX 38
„Branding III" konden de tanker
vanuit de haven bereiken dank zij
hun sterke motoren, al kostte dat
veel moeite. Ze maakten in het ijs
een „paadje" en de TX 38 maakte
vast en trok de „Peter Kruijff"
naar binnen. Ook in de haven had
de tanker hulp nodig bij het ma
noeuvreren alvorens aan de kade
bij het CIV-gebouw kon worden
afgemeerd.
Rab
Ook de oliehandel van Rab onder
vindt problemen bij de bevoorra
ding als gevolg van de ijsgang.
Rab levert de benzine en andere
motorbrandstoffen voor alle
pompstations van Texel. Een tan
ker met een nieuwe voorraad
moest vorige week worden afge
zegd omdat het transport zeer
moeizaam dreigde te worden en
bovendien kostbaar omdat as
sisterende ijsbrekers nodig waren.
De voorraden benzine en diesel op
Texel zijn daardoor flink geslonken.
Automobilisten hoeven echter niet
bang te zijn dat ze zonder komen
te zitten, want de brandstoffen
kunnen destijds ook per tankauto
met de veerboot worden aange
voerd. Met benzine is dat echter
slechts eens per 14 dagen moge
lijk omdat deze hoort tot gevaarlij
ke stoffen die Teso slechts eens
per 14 dagen vervoert met een
speciale dienst zonder passagiers.
Als de nood aan de man komt zou
een extra transport van gevaarlijke
stoffen georganiseerd kunnen
worden.
sta»*
W..
"T-*- - -
A
J r
V. -w L
De „Branding III" trekt de 90 meter lange tanker „Peter Kruijff" de haven van Oudeschild binnen.
<cT
-• -i-.. - -
(Foto Harry de Graat)
Wim Kalkman (midden) kijkt toe hoe Ed de
niging de overeenkomst ondertekenen.
overgedragen aan het museum,
evenals materiaal dat te zien was
De eerste officiële uitzending van
TV Texel is zondag om 11.00 uur.
Het programma duurt ongeveer
twee uur en bevat onderwerpen
als De Schans, de sportman/-
vrouw verkiezing en het uit
gaansleven van 14 tot 16-jarigen.
Erna is de ruwe versie van een do
cumentaire te zien, waarin ook
opnamen van Texel zitten.
Ruud Monster verkende enige ja
ren geleden Nederland. Hij maakte
er een bijzondere film van, die vier
jaargetijden en allerlei speciale
plekjes in beeld brengt. Ook de
fantasieën van de reiziger, de ge
dachten die onderweg bij hem op
kwamen bij de aanblik van
bepaalde lokaties of het beleven
van voorvallen zijn opgenomen.
Monster heeft tijdens de opnamen
goede ervaringen opgedaan op
Texel. Vandaar dat hij zondag naar
het eiland komt voor een live-
interview tijdens de eerste uitzen
ding van TV Texel. De vertoning
van de film na die uitzending is bij
zonder, omdat de NRCV dinsdag
pas landelijk de documentaire ver
toond, verdeeld in vier afleve
ringen.
Bruijn van het Luchtvaartmuseum (links) en Gerard van der Kooij van de Historische Vere-
iFoto Gerard Timmerman)
jaar op „De Dag der Geboorte"
mee met de Georgiërs. „In de
loopgraven naast de ULO-school.
Ik moest het de dag erop bezuren;
ik werd gevangen genomen en
moest alle omgebrachte Duitsers
begraven met de bedreiging: als
het klaar is, ga jij. Er brak een
vuurgevecht uit in het barakken
kamp naast het kerkhof aan de
Kogerstraat. Ik maakte van de ver
warring gebruik om te ontsnap
pen."
De gebeurtenissen in april '45 gre
pen Kalkman zo aan dat hij foto's
en krantenknipsels begon te ver-
Een 21-jarige bromfietser uit De
Waal mag van geluk spreken dat
hij ongedeerd bleef bij een ongeval
op de Zaandammerdijk. Woens
dag omstreeks 18.40 uur kwam hij
daar frontaal in botsing met een
personenauto, bestuurd door een
32-jarige man uit De Cocksdorp.
De automobilist reed richting De
Waal maar hield onvoldoende
rechts, waardoor hij bromfietser
die uit tegenovergestelde richting
naderde, aanreed. De Waalder
werd naar een huisarts vervoerd,
maar die constateerde geen ver
wondingen. De brommer en de
auto waren er ernstiger aan toe.
Volgens de politie waren beiden
zwaar beschadigd en mogelijk to
tal loss.
denen van de Georgiërs. Verder
werkte Kalkman mee aan verschil
lende radio- en televisie-
Lees verder pagina 5
Oudeschild, Den Hoorn en De
Cocksdorp worden een klein beet
je groter. De bebouwde kom bor
den op de Laagwaalderweg, de
Witteweg en de Molenlaan wor
den namelijk verplaatst, zodat het
gebied waarbinnen maar 50 km
per uur mag worden gereden gro
ter wordt. Nu staan deze borden
op genoemde wegen op onlogi
sche plaatsen halverwege. Door
ze op een andere plek te zetten
vallen ze beter op en is de bedoe
ling dat een verkeersveiliger situa
tie ontstaat.
(ADVERTENTIE)
/ïir/i l»l*l Lilt.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
MAOTW TOOMP |jWDJCB