Texelaar maakt naam in medische wereld Wat ik zeggen wou... 6 350 ha. beschikbaar voor groener ondernemen" GeknipgC?; TEXELSE COURANT Wat ik zeggen wou Bedrijvi gheid Sauna Calluna: vrijdag open voor 55 plussers Zaalvoetbal voor pupillen Pianocursus Van pismarkt naar Vismarkt r Wie het eerst komt, die het eerst maalt Bedrijvig/k??r/ Het Kleine Verschil wordt „Bij Jef" Marsdiep VRIJDAG 2 FEBRUARI 1996 Ilfocn on temr« Stefan Kuip - van ,,Op Ruimte" - ontwikkelde een revolutionair computerprogramma voor het testen van röntaenfoto's. iFora Ham* ria Graat i voor het testen van röntgenfoto's. Toen hij vorig jaar zijn stage bij het Medisch Centrum Alkmaar (MCA) begon, wist Stefan Kuip (21) maar ternauwernood waarvoor röntgenfoto's dienen. Hoe ze worden ontwikkeld en dat je streng moet toezien op voldoen de kwaliteit, daar had hij zich het hoofd nooit over gebroken. Het vormde allemaal geen beletsel om in korte tijd een revolutionair com puterprogramma te ontwikkelen, waar zowel patiënten, bedieners van de ontwikkelmachine als de financiële mensen van het zieken huis veel baat bij hebben. Bedoeling van een röntgenfoto is De sauna van zwemparadijs Cal luna is voortaan ook op vrijdag open, speciaal voor 55 plussers. Dat heeft te maken met een actie om deze leeftijdscategorie te la ten kennis maken met sauna. „Vooral mensen die wat ouder zijn hebben veel voordeel van sauna baden om hun conditie op peil te houden. Bovendien is het een pri ma middel tegen verkoudheid, stij ve spieren en andere ongemak ken", vertelt waarnemend be drijfsleider Gert Pansier. De 55 plussers zijn welkom van 14.00 tot 19.30 uur. Om er maximaal genot en resultaat van te ondervinden is het belangrijk dat het saunabaden gebeurt volgens beproefde regels. Beginners worden daarom geïn strueerd en begeleid door een badmeester die ook zelf sauna- ganger ïs. Om de animo aan te wakkeren biedt Calluna tot 1 april a.s. een extra service: alle saunabezoekers (dus ook jongere leeftijdscatego rieën) mogen tussendoor of na af loop gratis gebruik maken van de rest van het zwemparadijs, tijds duur onbeperkt. Deze regeling geldt alle openingsdagen. (Foto Harry de Graaf) dat deze zoveel mogelijk over- gangstinten tussen zwart en wit laat zien, om lichamelijke afwijkin gen als kankergezwellen op te kunnen sporen. Er zijn twee me thoden om dat te bewerkstelligen. De machine die de foto's ontwik kelt moet goed werken. Water, ontwikkelvloeistof en fixeer horen in de juiste hoeveelheid te worden aangevoerd. De tweede methode, de patiënt een hogere dosis rönt genstraling toedienen, is eigenlijk geen écht alternatief, gezien het feit dat deze straling nu niet direct gezond is. Logisch dus dat de ontwikkelma- chines in een ziekenhuis regelma tig worden gecontroleerd. Daar voor heeft fabrikant Agfa een spe ciaal computerprogramma ont wikkeld, dat de foto's na scanning beoordeelt. Wanneer de kwaliteit beneden een bepaalde norm komt, is duidelijk dat de ontwikkelmachi ne hapert en moet worden gere pareerd. Vervloeken Bezwaar is echter dat het compu terprogramma van Agfa door de medewerkers van de röntgenafde- ling werd vervloekt. Het kon alleen worden opgestart door middel van een menu, waarna vele „stappen" moesten worden genomen. Con troles werden op die manier zeer tijdrovend en konden door de rönt- genafdeling niet vaker dan twee keer per week worden uitgevoerd. Het was niet het enige bezwaar tegen het programma, reden voor de betreffende afdeling om de in- strumentatiedienst van het MCA naar een betere oplossing te vra gen. Deze dienst - verantwoorde lijk voor aanschaf en beheer van de medische apparaten - besloot daarop Texelaar Stefan Kuip van de plaatselijke Hogeschool aan het karwei te zetten. De derdejaars student elektrotechniek had op dat moment, begin vorig jaar, een half jaar durende stage voor de boeg. „Ik had geen idee hoe een röntgenfoto wordtontwikkeld. Om eerlijk te zijn weet ik er ook nu nog niet zoveel van. Maar daar ging het niet om. Als ik maar be greep wat het gevraagde compu terprogramma moest doen." Dat deed de Texelaar kennelijk erg goed, want na circa drie maanden had hij reeds een werkend pro gramma ontwikkeld. „Dat was mijn bedoeling ook, want daar door konden de medewerkers er eerst nog mee stoeien." Toen tenslotte ook de spaarzame plooi en waren gladgestreken, beschik te de röntgenafdeling over een geolied en zeer gebruikersvriende lijk programma. „Een controle duurt precies een half uur korter dan vroeger", vertelt Kuip. „Daar door kunnen ze de apparaten nu drie keer per week testen." Er zijn nog meer voordelen. Omdat de kwaliteit van de foto's stabieler is, hoeven opnamen minder vaak te worden overgedaan. Dat is zo wel kostenbesparend als een ge luk voor de patiënt, die aan minder straling hoeft bloot te staan. „De directie van het ziekenhuis was ook blij met mijn programma. Er wordt een nieuwe regelgeving ver wacht, waarin de maximum hoe veelheid röntgenstraling per patiënt wordt vastgesteld. Met dit programma lopen ze daarop voor uit." Volgens de Alkmaarse Hoge schoolkrant, die een paginagroot artikel aan de uitvinding wijdde, hebben andere ziekenhuizen in middels interesse getoond. Het MCA is bereid het programma op termijn tegen kostprijs te verko pen. Een en ander betekent ook dat de naam Stefan Kuip inmid dels niet onbekend meer is in de medische wereld. Wat verwacht hij van zijn eigen toekomst? „Ik wil verder in de computertechniek, maar niet in de medische richting. Precies weet ik het nog niet. Trou wens, mijn studie duurt nog een jaar. Ik moet eerst maar eens een afstudeerproject vinden." Joop Rommets In Ons Genoegen start zaterdag om 9.00 uur een zaalvoetbaltoer- nooi voor D-pupillen. Ruim vijftig voetballertjes in de leeftijd van tien tot twaalf jaar worden door organisator Texel '94 ingedeeld in teams met de namen van de Euro pese kampioenen. Om ongeveer 12.30 uur wordt de finale gespeeld. Op 11 februari wordt waarschijnlijk een toernooi gehou den voor E- en F-pupillen. De Muziek- en Dansschool start in februari een pianocursus. Onder leiding van Tineke Schoo verken nen de cursisten in tien lessen de mogelijkheden van het pianospel. De cursus is met name bestemd voor mensen die geen piano heb ben en geen noten kunnen lezen. De cursisten krijgen les in een groep van maximaal vier perso nen. De lestijden worden in over leg met de cursisten en docenten afgesproken. Deelname kost ƒ125,-. Voor meer informatie of voor inschrijvingen: Muziek en Danschool, tel. 313493. Als ze een jaar geleden hadden ge zegd dat de Waag verplaatst moet worden, had ik gezegd: doe niet zo gek, die Waag hóórt daar. Maar ik ben erover gaan nadenken en weet nu zeker dat het beter is om hem te verplaatsen. Hij gaat dus niet weg, hij wordt alleen 20 me ter verzet en gedraaid in mijn plan. Waarom? De Zaanse Schans, u allen be kend, is wereldberoemd. Mensen uit alle delen van de wereld kom je daar tegen, ook van Texel. De mo lens (7) en huisjes zijn allen uit de Zaan en omgeving gehaald en daar bij elkaar neergezet. De Texel se Schans zijn we aan het restau reren en wordt teruggebracht in de staat van voor 1800. Men had ook verder terug kunnen restaure ren, bijvoorbeeld tot 1500. Hoe ver moet je gaan? Het schoutshuis aan de Vismarkt heeft een trapge vel gekregen bij de laatste restau ratie. Maar ze hadden ook minder ver kunnen gaan en de 19e eeuw- se gevel kunnen herstellen. Mis schien was de waag er voor die tijd nog helemaal niet.. Intussen vindt iedereen dat fraaie dingen uit het verleden bewaard moeten worden, maar evengoed gaan we door met vernielen. Het gebouw van Bakker Timmer in de Hogerstraat is van onder een mo derne winkel geworden. Voor het pand Agter aan de Stenenplaats geldt hetzelfde. Voor Albert Heijn in de Waalderstraat moest onder andere een stijlvol gebouw van bij zondere architectuur verdwijnen. De Goutsberg in de Binnenburg werd van onderen ook gesloopt en de voormalige AH-zaak er tegen over heeft een gevel die ook alleen aan de bovenkant nog monumen taal is. En wat dacht u van de ijs- salon aan de Stenenplaats en Zeeman in de Weverstraat? Als we niet oppassen gaat ook het pand van André Ran (voorheen veearts Zwart) plat. Als we dat allemaal best vinden, begrijp ik niet waar om men zich zorgen maakt over een Waag die ik alleen maar wil verplaatsen. De Vismarkt is thans 's avond een pismarkt. Er staan meer plassers om het gebouw dan erin. Verzet die Waag en maak een mooie, rui me, lichte Groeneplaats en Park. Ik luister naar alle positieve krJ Bel me of schrijf een briefje Frans Pieterse Den Burg. In het januarinummer van fraaie maandblad Groei E. zijn twee pagina's aan Texel wijd. Tips voor een bezoek Texel zijn lang niet volledig, rr er staan toch aardige weteL waardigheden in. Zo is er al dacht voor het aardappelras Ta dat door Gelein Jansen is ontvf keld en staat er een recept een Texelse lamsstoofpot in. natuur. Omdat het een experiment betreft duren de overeenkomsten nooit langer dan tot 31 december 1999. De overeenkomsten worden gesloten met het Bureau Beheer Landbouwgronden te Haarlem, (tel. 023-5301112), onderdeel van het Ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij. Bedrijven die in aanmerking komen krijgen informatie toegezonden. Grondge bruikers die per 1 maart nog geen informatie hebben gekregen, kun nen contact met bovenstaand bu reau opnemen. Grondgebruikers met grasland kunnen vanaf 1 maart 1996 een zogenaamde „ruimte jas"- overeenkomst met het rijk sluiten. Zo'n beheersovereenkomst kan geheel vrijwillig worden gesloten voor het behoud en de ontwikke ling van weidevogels en zeldzame planten. De regeling vloeit voort uit het convenant met de provin cie. Op Texel komt maximaal 350 hectare grasland in aanmerking voor beheersgebied. Voor zover bekend is nog niet duidelijk waar de 255 hectare reservaatgebie- den en 235 hectare natuuront wikkeling komt. Met de regeling wijkt het eiland af van de gangbare invulling van het natuurbeleid. De landbouwers, die zich gesteund wisten door de ge meente, wilden niet dat bepaalde delen van het eiland tot potentieel beheersgebied werden verklaard, omdat ze hierin een bedreiging voor de bedrijfstak zien. In plaats daarvan koos Texel mee te doen aan het „ruime jas"- experiment, ofwel een flexibele in vulling. Binnen een zoekgebied van 6000 hectare cultuurland kan voor maximaal 350 hectare een beheersovereenkomst worden af gesloten. De provincie en andere belanghebbenden ondertekenden het convenant waarin deze rege ling is opgenomen. Experiment De „ruime jas"-overeenkomst is er enerzijds op gericht om de om standigheden voor de weidevogels te verbeteren door de eerste maai en weidedatum uit te stellen. An derzijds worden de omstandighe den voor bepaalde planten verbeterd door de bemesting terug te dringen. Er zijn verschillende overeenkomsten mogelijk, zodat voor de boer en de natuur de meest ideale situatie kan worden gekozen. Gezien de beperkte op pervlakte geldt wel: wie het eerst komst, die het eerst maalt. De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. De vergoedingen variëren van f400,- tot 71.500,- per hectare, af hankelijk van de mate waarin reke ning wordt gehouden met de Op 15 juni 1964 vond er op Texel op het gebied van het vervoer naar de vaste wal een ingrijpende 'gebeurtenis plaats en vanaf dat jaar dateert ook mijn beroepsmatige belangstelling voor dit eiland met zijn vele mogelijkheden. De lichte zandgrond in het noorden is bijvoorbeeld zeer geschikt voor de teelt van waspeen en voor de zandwinning van veldsla en komkommcrkruid. Nieuw op tuinbouwgebied zijn de teelt van groene asperges, de produktie van zilte zeegroente en de introductie van een milieu- Lvriendelijke winteraardappel. Bovendien is Texel een prachtig eiland om per fiets, auto of bus rond te toeren en te genieten van de rijke flora en fauna. Tjliik Ruish.iniT gc en 8 km brede eiland .lig. jxid, w«i Aan de Gravenstraat in Den Burg wordt momenteel hard gewerkt om op dinsdag 6 februari restau rant „Bij Jef" te kunnen openen. De nieuwe exploitant Jef Schuur (25) geeft met deze naam aan dat de gasten iets anders moeten ver wachten dan in „Het Kleine Ver schil", zoals het restaurant de afgelopen 12% jaar heette. Schuur gaat de zaak runnen met zijn compagnon Peter Boonstra (20). De jonge ondernemers werk ten de afgelopen jaren al samen in de restaurants De Smulpot en De Pelikaan. Met laatstgenoemd be drijf blijft het contact bestaan. Be doeling is dat in de keuken van hotel De Pelikaan de voorbereidin gen worden getroffen, zoals het klaarmaken van groentes en des serts. De verse etenswaren wor den elke middag naar Den Burg gereden. De menukaart zal echter niet het zelfde zijn. „Uit eten gaan is toch iets anders dan halfpension. In ons nieuwe restaurant moet het vooral 'anders' zijn. Leuke gerechten, goed op smaak, niet doorsnee, wisselend. We doen het naar eigen inzicht en reageren op wat er gevraagd wordt. Het moet eerst groeien. We beginnen met duizend ideeën, daarvan gooien we er mis schien 999 weg en komen er tien nieuwe bij." Zeker is dat Schuur en Boonstra niet voortborduren op de succes formule van Joyce Swemle en Ja- comien Bas. „Die meiden hadden hun eigen winkeltje, zij deden het. We denken niet dat wij dat kunnen brengen." Het speciale karakter van restaurant Het Kleine Verschil blijkt uit het boekje met favoriete menu's, waarmee de twee dames afscheid namen van hun vaste gasten. De twee heren die hen opvolgen hebben allebei een koksopleiding (inclusief serveren) gevolgd. Boonstra is geboren en getogen in Den Burg. Hij deed na de Mavo een jaar hotelschool en ging via het leerlingstelstel als kok de prak tijk in. De in Wieringerwaard geb. Schuur, die op zijn zesde nxj Texel verhuisde, behoort tot f eerste lichting van de LBI afdeling consumptief die exam deed. „Nu ben ik zelf leermees Waarschijnlijk de enige van klas." Schuur deed ervaring op bij hele serie horecabedrijven. Niet! leen op Texel, maar ook o.a. in i sterdam, Maastricht, België Duitsland. Nu grijpt hij zijn om een eigen zaak te starten. I de eigenaar van het pand. Je"1 Hopster, heeft hij een pachtox reenkomst van vijf jaar afgeslote Peter Boonstra (links) en Jef Schuur: nu even bouwvakker, straks ober en kok in t eigen restaurant. (Foto Frans Hopr. Bneven van lezers Buiten verantwoordelijkheid van de redactie Het is de jaarlijkse vergadering. Dé enige, echte jaarlijkse vergadering. Die van TESO. Harry twijfelt nog tussen zijn pa- poea's en z'n knie, maar zelfs Texels starreporter gaat in de typi sche aandeelhouderssfeer „om" en de woorden verglijden naar oude tijden. Naar herinneringen aan die heel speciale geur van stoom, warme olie en zout water. De geur die alle eilanders van zo half de veertig en ouder tussen de oren hebben. We praten over de „Marsdiep". Niet die van Malta, maar dè enige, echte oude „Marsdiep" van 1926. Destijds dè Texelse boot. En ik beloof Harry om uit te vissen of de geruchten waar zijn dat die oude scheve krab nu eindelijk het loodje heeft gelegd. Want wat zou het mooi zijn als... Op voorhand hebben we er al een hard hoofd in: dat kan vanwege de centen niet en het zal technisch ook wel niets meer zijn. Maar goed, er is iets beloofd en dat moeten we zien waar te ma ken. Even de geschiedenis nalo pen... is het al weer zo'n dertig jaar terug of meer? Ik zie het ding nog in de Wiltonhaven in Schiedam lig gen, witte whalegangen en een zuil van een schoorsteen. Tankers cleanen, over de Waterweg hob belend naar een volgende klus, te rugkomend nog vuiler dan-ie erheen gegaan was. In de loop van de jaren steeds meer butsen, steeds zwarter. De schoorsteen weg, een andere Stuurhut, maar in naam en in wezen nog steeds de Marsdiep. Het is september 1981 of daarom trent, als 's morgens op m'n werk om een uur of half elf de telefoon gaat. „Texelstoom" is net uit. De chef technische dienst van de ge fuseerde Junius en Unitas- bedrijven meldt zich. De inhoud van dat telefoontje ben ik nooit vergeten. „Ja, kijk, ik heb met de TESO ge beld en daar wisten ze van niks, en zeiden ze, u heeft een boek ge maakt en schijnt wat meer te we ten of zo." „Ja, mogelijk, waar kan ik u mee helpen?" „Nou, ik wou-es weten, hebt u nog tekeningen van de Marsdiep, want die is meegekomen en nou zit ik ermee, want ik heb die niet." „Ja, er is wel wat, maar meer dan een algemeen plan heb ik ook niet en ik heb al bij de werf gezocht, maar noppes." „O, dus geen lijnenplan?" „Nee, dat niet, maar mag ik-es vragen, bent u soms aan 't bal lasten?" „Ja, hoe weet u dat?" „Nou, dan moet u daar maar mee ophouden, want hij ligt vanzelf scheef en nou denk ik dat uw stoomgenerator niet goed werkt en dat u denkt dat u hem met bal lasten weer recht krijgt," ratel ik, totdat het aan de andere kant van de lijn heel stil wordt. „Is dat zo?", vraag ik om de stilte te doorbreken en dan barst de we derzijdse informatie volop los. Het tekent de Marsdiep ten voeten uit: scheef en niet recht te krijgen. Waaraan het ligt, weten we niet. Maar „hij" komt niet recht. Andere dingen slokken tijd en aan dacht op, totdat we de Marsdiep een paar jaar later bij het Amster damse TCA tegenkomen, van on deren zwart, van boven oranje en met de naam „Joke Langenberg". We informeren nog eens naar de plannen van TCA, omdat drijvende tankercleaners steeds zeldzamer worden. Voor geld blijkt dan alles te koop, maar er wordt een ont moedigend bedrag genoemd, ter wijl de eigenaar triomfantelijk kraait: „Maar hij is nog helemaal goed hoor!!" De jaren zestig student wantrouwt de medede ling, gaat stiekum kijken en denkt er het zijne van. Eind 1995. Speurwerk heeft suc ces: de Marsdiep blijkt niet gesloopt, z'n laatst bekende eige naar zo plat als 'n dubbeltje en na vele telefoontjes leren we, dat de nieuwe eigenaar geen trek heeft het bootje in de vaart te houden. Zo vinden we de Marsdiep terug in de Petroleumhaven in Amsterdam. Om kort te blijven: de sloper heeft de prijs geaccepteerd, weer een paar telefoontjes en een gespan nen achtermiddag denken, reke nen en schrijven: Kan het of kan het niet? Ja, het kan, mits... en dus zullen we eerst eens moeten kijken of dat mits ja kan worden. Twee TESO-ers en een aandeel houder, drie TESO-ers dus eigen lijk, gaan dan half januari 1996 kijken. Het is zeventig jaar na aan komst van de Marsdiep op Texel en veertig jaar nadat de Marsdiep van Texel is vertrokken. De eerste aanblik is volgens de verwachting die op papier is ge zet: de Marsdiep is niet meer dan een gemotoriseerd casco, wat het voordeel biedt dat je van de grond af aan opnieuw kan beginnen". We klimmen over enkele pijpjes, manoeuvreren over vier meter (smalle) loopplank en daar sta je dan. Als je aan zo'n vooralsnog vaag plan begint te denken, heb je geen voorstelling van wat je aantreft. Natuurlijk, met je ogen dicht zie je strakke, zwarte, witte en bruine lak, hoge masten, die gigantische schoorsteen. Je hebt op de ach terkant van je electronische klomp wat ruwe berekeningen gemaakt. Op het voorschip twee grote slur- rytanks. De dekken zijn kaal: de volgens bestek 7,5 cm dikke laag Oregon pitch-pine met breeuw- naad van 3,5 cm („katoenen koord en twee draden bruinwerk"), ooit „voldoende verschervend" gelegd in een „dikke meniepap", is alleen op het uiterste achterschip nog aanwezig. Mos gedijt in meniepap kennelijk goed. De schuifdeuren vanaf het voor dek naar binnen zijn vervangen door stalen draaideuren. Als we door een forse plas water de „ac commodatie" betreden, vinden we ter hoogte van het ketelruim nog de oude indeling, zij het dat de Posthut aan bakboord nu voor WC moet doorgaan. Aan stuurboord vinden we alle oude kasten en toi letten nog terug. De machine schacht is er ook nog, inclusief de kleine raampjes, waardoor Harry destijds de geur van stoom en wat dies meer zij opving. Machinist of stoker bij TESO moet vroeger een beroep zijn geweest voor kleine mensen. Je komt zon der diep bukken de machineka meringang niet door en de trapjes naar beneden zijn ook niet de breedste. Voor de rest is er boven deks niet veel meer over. Waar vroeger de trap naar de achterka juit was, is niets van een salon te herkennen. De deksalon achterop is weg. Op het promenadedek is niets meer wat was, behalve de railings en de machinekap, overi gens zonder klapdeksels. Dan maar naar beneden. Voorop hebben we al gezien dat in de bak en in het voorschip niets meer ori gineel is. Bovendien is er een langsschot in de voorkajuit gelast. Onder de vloer zien we beton. In de machinekamer een stoomke tel die er niet thuishoort. Het ach terschot van de machinekamer is eruit gebrand. Het schot tussen machinekamer en ketlruim is weg. In de machinekamer een echte oude tweetakt zescilinder Bolnes van een vermogen dat je tegen woordig in een middenklasse auto tegenkomt, maar met de omvang van tweemaal die middenklasser. Vanuit de machinekamer loop je zo de achterkajuit in, ware het niet dat die is vervangen door twee langsschotten, die vuilwatertanks omgeven. Conclusie: er is bijna niets meer van de oude Marsdiep terug te vin den, behalve het casco en dat ook nog maar gedeeltelijk. Als we weer aan dek staan, valt één ding onmiddelijk op: de Mars diep ligt enkele graden scheef. Bij wijze van vingerafdruk. Van de halve gedachten om hier nog wat van te maken blijft op dat moment nog maar weinig over, al valt de toestand van het casco binnenwerks niet tegen. Als we onze loopplank en pijpjes geno men hebben, laat het strijklicht van de winterse middagzon geen enkele twijfel over: langs de hele cascolijn zie je nu hoe zwaar de huidplaten zijn ingeteerd en over welke grote oppervlakten je dan praat. Van onderen heb je dan nog niets gezien, maar het spreekt voor zich dat het er daar niet veel beter zal zijn. Het „mits" is nee gebleken. Wil je met z'n allen de schouders onder zoiets zetten, dan moet je weten waar je begint en waar je eindigt. De interingen en sloperij aan het casco maken glashelder dat je niet eens weet waar je beginnen moet. Als je er een miljoentje of zes, ze ven inpompt, over dat bedrag niet verder praat, dan zou het heel mis schien kunnen, maar... dan moet je wel weten waar je eindigt en dat is misschien nog wel een gro ter probleem. Wat moet je met een gerestau reerde Marsdiep? Museumboot? Toeristen varen? Parties? Repre- sentatie? Horeca? Wat ons alledni opvalt is, hoe klein de Marsdie' eigenlijk is. Zelfs in de meest opt' mistische gedachten kan je nitl meer dan een man of vijftig tege I lijk aan boord zoet houden. E zelfs dat zal nog wel teveel zijr I Varend? Voor pessagiersvervoe komt zelfs na grondige restauratr dit schip nooit door de keuring Lekstabiliteit en dat soort onger kenden ze in 1926 nog niet en b dit schip moet je daar niet eert over denken. Liggend? Enkf kosten. Geen ruimte om doorhee te lopen. Als we aan de wal staan en no: eenmaal, misschien wel voor hé allerlaatst, de blikken over dit af|i gebeulde bootje laten glijden, zijrë we het roerend eens: niet mee over praten. Het kan niet en het ze ook niet kunnen. Met de beste wi van de wereld niet, ook al donder de er zo een schip met geld uit d( hemel. Wat achterblijft, is de verwonde ring dat binnen zeventig jaar uil zoiets nietigs de „Schulpengat' van nu heeft kunnen groeien. On: bezoek aan de Marsdiep geeft de cultuurschok tussen -in ieder ge val mijn- oren tastbare afmetin gen. Het versleten verleden in eer nu dat van andere grootte is. Harry, beloofd is beloofd. We heb ben 'm gevonden. We hebben 'm bekeken. De „Marsdiep" zal tus sen je oren blijven hangen inclu sief z'n geur van stoom, warmel olie en zout water. De Texelse boot] zoals die er nooit meer zijn zal. Willem J.J. Boot

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 6