et extra motor blijft Teso het ijs de baas
Café ontsnapt aan
apenbare verkoping
Slagwerkspektakel
Percossa Percussion
I
Geknipga</
F amilieberichten
Ammoniak
1
Executie
verkoop
Bezwaren tegen
extra Koger
standplaats
TEXELSE J
COURANT
I brug van de Molengat. Henk Boon stuurt hogerop om de zijdelingse druk van het ijs en de vertraagde vaart te compenseren
ai bedrijfszekerheid van de
xelse veerdienst bewijst zich da-
jelijks. Nog steeds is de boot de
roeiende ijsmassa's op de Wad-
ev enzee de baas en wordt keurig
ilgens dienstregeling gevaren,
juli leen bij extreem laag water wil-
heo n er wel eens een of twee dien-
3dgg en uitvallen, maar dat is de afge-
hi pen dagen niet meer gebeurd,
line ovendien heeft het niets met het
e vijs te maken,
aeilfs
Dat Teso gewoon doorvaart, wekt
in
bij Texelaars geen verbazing, maar
menige buitenstaander kijkt ervan
op. Artikelen in landelijke kranten
hebben immers gemeld dat ,,de
waddeneilanden" nog maar nau
welijks zijn te bereiken en dat een
veerboot soms uren lang muurvast
zit in het ijs.
Dat de dienst op Texel nog steeds
keurig volgens dienstregeling
wordt onderhouden is niet alleen
de verdienste van de oersterke
schepen en de al even degelijke
We zien het met eigen ogen vanaf
de brug van de juist vertrokken
Molengat. De afstand die het schip
vanaf 't Horntje door het ijs moet
varen is nog geen kilometer. De
rest van het Marsdiep is nagenoeg
ijsvrij en daar is dan ook geen en
kel probleem. ,,Maar als straks de
eb begint te lopen wordt het veel
moeilijker", vertelt kapitein Henk
Boon. ,,Dan krijgen we ijsvelden
die vanaf de Waddenzee de Noord
zee opdrijven en dan moeten we
wel drie kilometer door het ijs ploe-
ge
id p het laatste moment is de exe-
ïce-cutie-verkoop van een deel van de
di
zan
vot
n
ventaris van café Le Berry in De
oog woensdag niet doorgegaan,
genaar A. Bruin uit Amsterdam
/vam alsnog tot overeenstem-
ing met de Belastingdienst in
kmaar.
Alles dat was verschuldigd is door
ruin betaald", aldus deurwaarder
Helstone uit Den Helder. „Le
erry kan nu in principe door-
raaien." En dat gebeurt ook, ver-
kert de Texelse bedrijfsleider
oos Ruiter opgelucht. Vandaag al
leeft hij het café weer geopend,
'olgens Ruiter was een oude
lelastingschuld van Bruin de re
ien. De zaak escaleerde terwijl
uiter op vakantie was in Amerika.
iToen ik daar hoorde dat de deur-
VERVOLG VAN PAGINA 1
ven proberen op traditionele wijze
te boeren. Dit is een over
gangsfase, die veel pijn doet. Wie
joch in de nabijheid van ver-
juringsgevoelige gebieden wil
poorgaan, zal de bedrijfsvoering
loeten aanpassen, bijvoorbeeld
Hoor over te schakelen op ecologi
sche landbouw of andere teelten
Toepassing van het ammoniak-
feductieplan op Texel? Ja, dat kan
pok, al zie ik de mogelijkheden hier
/rij somber in."
Convenant
ve De Milieufederatie Noordholland
nc leeft woensdag mede namens de
ij* Vereniging Natuurmonumenten
een brief gestuurd aan de raadsle-
tien en het college van b en w. „Wij
staan verbaasd dat de gemeente
neent milieuwinst te kunnen ver
binden aan het ammoni-
akbeleidsplan", schrijft directeur
TP. Gallacher van de Milieu-
:ederatie.
gemeente verdedigt de over-
;chrijding van wettelijke grenzen
:U net de stelling dat daarmee de
rd loeveelheid grasland op Texel kan
ej: worden gehandhaafd. Het zou een
iitwerking zijn van het convenant
>u| )ver de invulling van het Texelse
"landschap
Dit verband is vergezocht", meent
te de Milieufederatie. „Het lijkt er op
Jat het convenant als alibi of als
5P breekijzer wordt gebruikt om maar
d' geen milieumaatregelen te hoeven
ui' nemen en op de oude voet verder
te kunnen gaan."
Op woensdag 7
februari 1996 te 14.00 uur,
vindt een openbare ver
koop plaats
De verkoop komt
voor rekening van A Brum
(h o bar-discotheek 'Le
Berry Texel").
Te koop wordt
aangeboden
de complete barinventa-
ris w.o.: geluidsappara
tuur, bierpompen en
koelers, glaswerk, luxe
barmeubels, frisdrank-
installatie etc. en wat
verder te koop zal wor
den aangeboden.
Oe plaats van
verkoop is Oorpsstraat 3 te
De Koog (Texel)
De zaken zijn
een uur voor de verkoop te
bezichtigen op bovenver
meld adres
Alleen contante betaling.
Geen opgeld
waarder was ingeschakeld en een
openbare verkoping dreigde, ben
ik meteen gaan bellen. Maar mede
door het tijdsverschil en het feit dat
het weekend was, lukte het me niet
om het tegen te houden. Ik ben
daarom maar terug naar Holland
gegaan."
Middels een publicatie in de
Helderse Courant was de executie
verkoop inmiddels aangekondigd.
De complete barinventaris werd te
koop aangeboden. Toen hij dins
dag arriveerde nam Ruiter onmid
dellijk contact op met de belasting
dienst en met Bruin.
Woensdagochtend kwam de beta
ling voor elkaar en werd de verko
ping afgelast. „Als Bruin het niet
had geregeld, zou ik de inventaris
zelf hebben gekocht", aldus Ruiter.
„De zaak draait hartstikke goed, die
laat ik niet uit m'n handen glippen."
Omdat De Koog is uitgebreid met
het Stappelandgebied overwegen
b en w een zevende standplaats
toe te staan voor verkoop van
snacks. Ondernemers in het dorp
zijn niet blij met deze extra concur
rentie en hebben bezwaar aange
tekend.
Het verzoek voor een extra stand
plaats komt van Rob Zuidwijk. Het
college wil zijn voorstel overwe
gen, maar dat houdt een wijziging
van de Algemene Plaatselijke Ver
ordening in. Er zijn al twee be
zwaarschriften ingediend: door de
ondernemers van De Koog en door
bestaande standplaatshouders.
Meer kunnen nog volgen want de
termijn voor bezwaarmaken loopt
nog tot vrijdag over een week.
Het onderwerp zal worden behan
deld in de raadscommissie voor
algemeen en organisatorisch be
leid, waarna het in de raad komt.
„We wilden het in april op de
agenda zetten, maar ik vrees dat
we dat niet halen", vertelt een ge
meentelijke woordvoerder.
Pas nadat deze APV-wijziging is
behandeld kan eventueel worden
overgegaan tot inschrijving. „Het is
nog helemaal niet gezegd dat het
dan Zuidwijk wordt, ledereen kan
meedingen, als het zover komt."
Fragment uit een toeristisch artikel
in het Nieuwsblad van het Noor
den.
Raar dc Engelse Motorways bTff
of omgekeerd. Veerdiensten ver
laagden - aanvankelijk aarzelend,
later rigoureuzer - hun prijzen om
de concurrentie van dc ondergrond
se sluipmoordenaar het hoofd te
bieden niet als merkwaardig gevolg
dat |c het afgelopen seizoen nog
goedkoper van Calais naar Dover
(P&O, Stcna) kon varen dan van^
Den Helder naar Texel (Teso).
Dat die toestand (en dan nog een 1
tikje extremer) zich ook het komcn-l
dc jaar zal voordoen, staat hu al
vast. Marktleider P&Q^^dc afge
lopen jaren
Heden ontvingen wij het bericht van het over
lijden van onze oud-medewerker en
oud-collega
Willem Dooren
Zijn grote betrokkenheid bij onze dienst zal ons
altijd bijblijven.
Directie en medewerkers
Gemeentewerken Texel
'Jezus zegt: komt tot Mij, allen,
die vermoeid en belast zijt. en Ik
zal u rust geven'
Matthéus 11:28
Na een lange dappere strijd, verlangend naar
rust, is van ons heengegaan onze lieve broer
en oom
i
Arie Douma
op de leeftijd van 64 jaar
Geb en Leida
Tjeerd en Carla
Piet en Martie
neven en nichten
Texel, 6 februari 1996
Wintergroen 11, De Koog
Gelegenheid tot condoleren vrijdag 9 februari
van 19.30 - 20.30 uur in "Uitvaartcentrum
Texel", Bernhardlaan 147 te Den Burg.
De uitvaartdienst zal worden gehouden op
zaterdag 10 februari om 14.00 uur in de Her
vormde kerk te De Koog, waarna de begrafe
nis op de begraafplaats te De Cocksdorp zal
plaatsvinden.
Na de begrafenis is er gelegenheid tot condo
leren in de "Schuilhut" achter de Hervormde
kerk te De Koog.
Correspondentie-adres: G. Douma,
Muyweg 13, 1795 KA De Cocksdorp.
(ome) Arie
Al is er maar één die je in bloei hebt- gezet,
één voor wie je mens, hartverwarmend mens
bent geweest - subliem ben je. Niet tevergeefs
heb je geleefd.
Hans Bouma
We zullen u missen.
Giel, Roma, Ruben en Tommy
Lau
Jack, Sonja, Mandy en Kevin
Marijke
VRIJDAG 9 FEBRUARI 1996
rom iet de boot door het ijs opweg naar Den Helder. Aan hun
r'13 ezicht kun je zien dat heel wat passagiers het toch wel
annend vinden. Sommigen lopen naar de ramen of trot-
ren de snijdende kou buiten om te zien hoe de Molengat
h door het ijs worstelt. Ze kijken geïmponeerd naar de op
over elkaar schuivende schotsen en luisteren naar het
kraak en geknal waarmee ijsvelden worden gespleten. Het
hip schudt en trilt maar kan er blijkbaar tegen.
kerels van Teso. Het is ook te dan
ken aan het totaal andere karakter
van het vaarwater. Het Marsdiep is
een diep zeegat met veel stroming,
nauwelijks te vergelijken met de
„echte" Waddenzee, waar zich op
de vele banken, ondiepten en in de
smalle vaargeulen veel makkelijker
vaste ijsmassa's vormen.
De boot scheurtdoor het ijs.
gen. Die velden worden elke dag
dikker en groter en dat kun je best
merken"
Meer kracht
Als de veerboot een ijsveld ramt,
scheurt dat onmiddellijk. Het is
vanaf de brug een mooi gezicht om
de tientallen meters lange donkere
scheuren in de witte massa te zien
ontstaan. Het gaat gepaard met
veel gerommel en geschud en de
snelheid van de boot neemt merk
baar terug. De weerstand is dan
ook enorm. Vastlopen is er echter
(nog) niet bij. Eerste machinist Jan
Keizer vertelt dat de boot onder de
huidige omstandigheden voortdu
rend met vier inplaats van drie
motoren vaart. Dat betekent dat
een vermogen van zo'n 5000 pk
wordt ingezet. „Net als bij zieken-
reizen waarbij extra hard moet
worden gevaren". Dat kost natuur-
Het dnjfijs dat de veerboot moet overwinnen is bij vloed nog geen kilometer breed maar
groeien.
lijk extra brandstof. Normaal ver
stookt Teso ongeveer vijf ton gas-
olie per dag, thans is dat acht ton.
Daar staan niet zoveel inkomsten
tegenover want het vervoers-aan-
bod is m deze tijd van het jaar mi
nimaal. Daarbij komt dat door het
varen in het ijs toch wel enige
schade ontstaat.
Het trillen en schudden tijdens het
ijsbreken mag enigszins beangsti
gend zijn, het staat vast dat de
Marsdiep er goed tegen kan. Het is
dan wel geen ijsbreker die voor
poolkondities is gemaakt, maar
nog onlangs liet een der ontwer
pers van het Bureau voor Scheeps
bouw weten dat de boot een der
gelijke krachtproef probleemloos
kan doorstaan. Een béétje schade
ontstaat natuurlijk wel. De verflaag
is in de buurt van de waterlijn is
inmiddels flink weggeschuurd en
verwacht wordt dat ook de Voith
Schneider propellers waarmee het
schip wordt voortgestuwd en ge
stuurd, de nodige deukjes zullen
vertonen. Die propellers steken
weliswaar vrij diep onder het drij
vende ijs, maar ze zuigen tijdens
het varen wel voortdurend brokken
ijs aan die dan met veel geweld
tegen de schoepen kletteren.
De andere veerboot Schulpengat
ligt nog in Rotterdam waar het in
het overdekte dok van Wilton
Feijenoord een onderhoudsbeurt
heeft gehad. In de loop van de vol
gende week komt het schip terug
naar Texel, maar het zal nog even
duren voordat het weer als dienst-
boot wordt ingezet. De werkzaam
heden aan het inmiddels al weer
vijfjaar oude schip waren omvang
rijker dan gewoonlijk en vooral
gericht op het Voith Schneider
voortstuwingssysteem.
kan bij eb tot meer dan twee kilometer aan-
(Foto's Harry de Graaf)
De aanvoer van gas, benzine en
andere „gevaarlijke" stoffen naar
Texel gebeurt momenteel met de
gewone dienstboot, dus in combi
natie met ander auto- en
passagiersvervoer. Omdat geen
tweede boot beschikbaar is, is daar
onder bepaalde voorwaarden ont
heffing voor verleend.
Het ziet ernaar uit dat de op handen
zijnde weersomslag een spoedig
eind zal maken aan het ongerief.
Het record van 1963, toen de ijs
massa's in de Waddenzee een on
gekende omvang bereikten, blijft
onaangetast. Het ijs verdwijnt niet
zozeer door de dooi maar door de
andêre windrichting en het hogere
water, waardoor het loskomt en
wordt weggeblazen. Kapitein
Boon: „Als de wind west wordt, is
alles razendsnel verdwenen".
De vijf slagwerkers van „Percossa
Percussion", die zondag 18 fe
bruari te gast zijn in theater De
Kiekendief (De Krim), dwalen door
de fascinerende wereld van de
muziek; waarbij het publiek kennis
kan maken met een kleurrijk palet
aan muziekstijlen. Een impone
rende show op Aziatische drums,
spetterend vuurwerk op traditio
nele Afrikaanse instrumenten,
zwoele Latijns-Amerikaanse melo-
dieén, vrolijke ragtimes, swin
gende jazz, op eigen wijze be
werkte klassiekers en virtuoze
improvisaties brachten hen reeds
succes in binnen- en buitenland.
Deze Haagse slagwerkgroep was
al eerder te gast op Texel. Zij trad
toen in 1990 op in het kader van
het Texel-Japan weekend in Klif 12
en oogstte grote waardering bij
het Texelse publiek.
Sinds 1987 bewijst Percossa
Percussion dat slagwerk méér is
dan alleen het verzorgen van ritmi
sche begeleiding voor ander instru
menten. De vijf leden van Percossa
Percussion zijn muzikanten met
een klassieke opleiding en een def
tige baan bij o.a. het Residentie
Orkest, Circle Percussion en Capital
Swing. Al vele jaren trekken ze in
de zomer rond als straat- en festi
val 'act. Naast de verschillende
trommels wordt ook gespeeld op
zgn. melodische percussie-instru
menten als vibrafoon, xylofoon,
marimba en een amadinda uit
Zuid-Oeganda. De grote blikvan
gers bij de trommels zijn vooral de
authentieke Senegalese Djembé,
de Sabar-trommen en de grote
Nagadodaiko's uit China.
Het optreden heeft soms weg van
topsport, getuige de fysieke wijze
waarop de verschillende instru
menten worden bespeeld.
Percossa Percussion treedt in fe
bruari en maart ook op voor de
hoogste groepen van de Texelse
basisscholen in een speciaal
schoolconcert. Slagwerkdocent
Peter Dijkstra, verbonden aan de
Muziek- en Dansschool op Texel,
heeft in een aantal voorbereidende
schoolconcerten dit concert voor
bereid. Dit schoolconcert heeft een
educatief karakter en verschilt we
zenlijk van het concert van 18 fe
bruari, dat onderdeel is van
concertserie „De Muze".
Kaartjes voor het optreden zijn te verkrijgen
bij voorverkoopadressen De Krim, de VW
en Nauta Boek. Daarnaast zijn ze door de
week verkrijgbaar bij de Muziek- Dans
school De toegangsprijs bedraagt 20,-.
Vrienden van de Muze betalen 15, Op ver
zoek bemiddelt de muziekschool voor men
sen die een vervoersprobleem hebben, zo
dat ook zij in (Je gelegenheid worden gesteld
het concert te bezoeken. De aanvang van het
concert is 14.00 uur.
Symposium. Het negende inter
nationale wetenschappelijke Wad
denzee symposium wordt van 5 tot
8 november op het Duitse eiland
Norderney gehouden.