et extra motor blijft Teso het ijs de baas Café ontsnapt aan apenbare verkoping Slagwerkspektakel Percossa Percussion I Geknipga</ F amilieberichten Ammoniak 1 Executie verkoop Bezwaren tegen extra Koger standplaats TEXELSE J COURANT I brug van de Molengat. Henk Boon stuurt hogerop om de zijdelingse druk van het ijs en de vertraagde vaart te compenseren ai bedrijfszekerheid van de xelse veerdienst bewijst zich da- jelijks. Nog steeds is de boot de roeiende ijsmassa's op de Wad- ev enzee de baas en wordt keurig ilgens dienstregeling gevaren, juli leen bij extreem laag water wil- heo n er wel eens een of twee dien- 3dgg en uitvallen, maar dat is de afge- hi pen dagen niet meer gebeurd, line ovendien heeft het niets met het e vijs te maken, aeilfs Dat Teso gewoon doorvaart, wekt in bij Texelaars geen verbazing, maar menige buitenstaander kijkt ervan op. Artikelen in landelijke kranten hebben immers gemeld dat ,,de waddeneilanden" nog maar nau welijks zijn te bereiken en dat een veerboot soms uren lang muurvast zit in het ijs. Dat de dienst op Texel nog steeds keurig volgens dienstregeling wordt onderhouden is niet alleen de verdienste van de oersterke schepen en de al even degelijke We zien het met eigen ogen vanaf de brug van de juist vertrokken Molengat. De afstand die het schip vanaf 't Horntje door het ijs moet varen is nog geen kilometer. De rest van het Marsdiep is nagenoeg ijsvrij en daar is dan ook geen en kel probleem. ,,Maar als straks de eb begint te lopen wordt het veel moeilijker", vertelt kapitein Henk Boon. ,,Dan krijgen we ijsvelden die vanaf de Waddenzee de Noord zee opdrijven en dan moeten we wel drie kilometer door het ijs ploe- ge id p het laatste moment is de exe- ïce-cutie-verkoop van een deel van de di zan vot n ventaris van café Le Berry in De oog woensdag niet doorgegaan, genaar A. Bruin uit Amsterdam /vam alsnog tot overeenstem- ing met de Belastingdienst in kmaar. Alles dat was verschuldigd is door ruin betaald", aldus deurwaarder Helstone uit Den Helder. „Le erry kan nu in principe door- raaien." En dat gebeurt ook, ver- kert de Texelse bedrijfsleider oos Ruiter opgelucht. Vandaag al leeft hij het café weer geopend, 'olgens Ruiter was een oude lelastingschuld van Bruin de re ien. De zaak escaleerde terwijl uiter op vakantie was in Amerika. iToen ik daar hoorde dat de deur- VERVOLG VAN PAGINA 1 ven proberen op traditionele wijze te boeren. Dit is een over gangsfase, die veel pijn doet. Wie joch in de nabijheid van ver- juringsgevoelige gebieden wil poorgaan, zal de bedrijfsvoering loeten aanpassen, bijvoorbeeld Hoor over te schakelen op ecologi sche landbouw of andere teelten Toepassing van het ammoniak- feductieplan op Texel? Ja, dat kan pok, al zie ik de mogelijkheden hier /rij somber in." Convenant ve De Milieufederatie Noordholland nc leeft woensdag mede namens de ij* Vereniging Natuurmonumenten een brief gestuurd aan de raadsle- tien en het college van b en w. „Wij staan verbaasd dat de gemeente neent milieuwinst te kunnen ver binden aan het ammoni- akbeleidsplan", schrijft directeur TP. Gallacher van de Milieu- :ederatie. gemeente verdedigt de over- ;chrijding van wettelijke grenzen :U net de stelling dat daarmee de rd loeveelheid grasland op Texel kan ej: worden gehandhaafd. Het zou een iitwerking zijn van het convenant >u| )ver de invulling van het Texelse "landschap Dit verband is vergezocht", meent te de Milieufederatie. „Het lijkt er op Jat het convenant als alibi of als 5P breekijzer wordt gebruikt om maar d' geen milieumaatregelen te hoeven ui' nemen en op de oude voet verder te kunnen gaan." Op woensdag 7 februari 1996 te 14.00 uur, vindt een openbare ver koop plaats De verkoop komt voor rekening van A Brum (h o bar-discotheek 'Le Berry Texel"). Te koop wordt aangeboden de complete barinventa- ris w.o.: geluidsappara tuur, bierpompen en koelers, glaswerk, luxe barmeubels, frisdrank- installatie etc. en wat verder te koop zal wor den aangeboden. Oe plaats van verkoop is Oorpsstraat 3 te De Koog (Texel) De zaken zijn een uur voor de verkoop te bezichtigen op bovenver meld adres Alleen contante betaling. Geen opgeld waarder was ingeschakeld en een openbare verkoping dreigde, ben ik meteen gaan bellen. Maar mede door het tijdsverschil en het feit dat het weekend was, lukte het me niet om het tegen te houden. Ik ben daarom maar terug naar Holland gegaan." Middels een publicatie in de Helderse Courant was de executie verkoop inmiddels aangekondigd. De complete barinventaris werd te koop aangeboden. Toen hij dins dag arriveerde nam Ruiter onmid dellijk contact op met de belasting dienst en met Bruin. Woensdagochtend kwam de beta ling voor elkaar en werd de verko ping afgelast. „Als Bruin het niet had geregeld, zou ik de inventaris zelf hebben gekocht", aldus Ruiter. „De zaak draait hartstikke goed, die laat ik niet uit m'n handen glippen." Omdat De Koog is uitgebreid met het Stappelandgebied overwegen b en w een zevende standplaats toe te staan voor verkoop van snacks. Ondernemers in het dorp zijn niet blij met deze extra concur rentie en hebben bezwaar aange tekend. Het verzoek voor een extra stand plaats komt van Rob Zuidwijk. Het college wil zijn voorstel overwe gen, maar dat houdt een wijziging van de Algemene Plaatselijke Ver ordening in. Er zijn al twee be zwaarschriften ingediend: door de ondernemers van De Koog en door bestaande standplaatshouders. Meer kunnen nog volgen want de termijn voor bezwaarmaken loopt nog tot vrijdag over een week. Het onderwerp zal worden behan deld in de raadscommissie voor algemeen en organisatorisch be leid, waarna het in de raad komt. „We wilden het in april op de agenda zetten, maar ik vrees dat we dat niet halen", vertelt een ge meentelijke woordvoerder. Pas nadat deze APV-wijziging is behandeld kan eventueel worden overgegaan tot inschrijving. „Het is nog helemaal niet gezegd dat het dan Zuidwijk wordt, ledereen kan meedingen, als het zover komt." Fragment uit een toeristisch artikel in het Nieuwsblad van het Noor den. Raar dc Engelse Motorways bTff of omgekeerd. Veerdiensten ver laagden - aanvankelijk aarzelend, later rigoureuzer - hun prijzen om de concurrentie van dc ondergrond se sluipmoordenaar het hoofd te bieden niet als merkwaardig gevolg dat |c het afgelopen seizoen nog goedkoper van Calais naar Dover (P&O, Stcna) kon varen dan van^ Den Helder naar Texel (Teso). Dat die toestand (en dan nog een 1 tikje extremer) zich ook het komcn-l dc jaar zal voordoen, staat hu al vast. Marktleider P&Q^^dc afge lopen jaren Heden ontvingen wij het bericht van het over lijden van onze oud-medewerker en oud-collega Willem Dooren Zijn grote betrokkenheid bij onze dienst zal ons altijd bijblijven. Directie en medewerkers Gemeentewerken Texel 'Jezus zegt: komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt. en Ik zal u rust geven' Matthéus 11:28 Na een lange dappere strijd, verlangend naar rust, is van ons heengegaan onze lieve broer en oom i Arie Douma op de leeftijd van 64 jaar Geb en Leida Tjeerd en Carla Piet en Martie neven en nichten Texel, 6 februari 1996 Wintergroen 11, De Koog Gelegenheid tot condoleren vrijdag 9 februari van 19.30 - 20.30 uur in "Uitvaartcentrum Texel", Bernhardlaan 147 te Den Burg. De uitvaartdienst zal worden gehouden op zaterdag 10 februari om 14.00 uur in de Her vormde kerk te De Koog, waarna de begrafe nis op de begraafplaats te De Cocksdorp zal plaatsvinden. Na de begrafenis is er gelegenheid tot condo leren in de "Schuilhut" achter de Hervormde kerk te De Koog. Correspondentie-adres: G. Douma, Muyweg 13, 1795 KA De Cocksdorp. (ome) Arie Al is er maar één die je in bloei hebt- gezet, één voor wie je mens, hartverwarmend mens bent geweest - subliem ben je. Niet tevergeefs heb je geleefd. Hans Bouma We zullen u missen. Giel, Roma, Ruben en Tommy Lau Jack, Sonja, Mandy en Kevin Marijke VRIJDAG 9 FEBRUARI 1996 rom iet de boot door het ijs opweg naar Den Helder. Aan hun r'13 ezicht kun je zien dat heel wat passagiers het toch wel annend vinden. Sommigen lopen naar de ramen of trot- ren de snijdende kou buiten om te zien hoe de Molengat h door het ijs worstelt. Ze kijken geïmponeerd naar de op over elkaar schuivende schotsen en luisteren naar het kraak en geknal waarmee ijsvelden worden gespleten. Het hip schudt en trilt maar kan er blijkbaar tegen. kerels van Teso. Het is ook te dan ken aan het totaal andere karakter van het vaarwater. Het Marsdiep is een diep zeegat met veel stroming, nauwelijks te vergelijken met de „echte" Waddenzee, waar zich op de vele banken, ondiepten en in de smalle vaargeulen veel makkelijker vaste ijsmassa's vormen. De boot scheurtdoor het ijs. gen. Die velden worden elke dag dikker en groter en dat kun je best merken" Meer kracht Als de veerboot een ijsveld ramt, scheurt dat onmiddellijk. Het is vanaf de brug een mooi gezicht om de tientallen meters lange donkere scheuren in de witte massa te zien ontstaan. Het gaat gepaard met veel gerommel en geschud en de snelheid van de boot neemt merk baar terug. De weerstand is dan ook enorm. Vastlopen is er echter (nog) niet bij. Eerste machinist Jan Keizer vertelt dat de boot onder de huidige omstandigheden voortdu rend met vier inplaats van drie motoren vaart. Dat betekent dat een vermogen van zo'n 5000 pk wordt ingezet. „Net als bij zieken- reizen waarbij extra hard moet worden gevaren". Dat kost natuur- Het dnjfijs dat de veerboot moet overwinnen is bij vloed nog geen kilometer breed maar groeien. lijk extra brandstof. Normaal ver stookt Teso ongeveer vijf ton gas- olie per dag, thans is dat acht ton. Daar staan niet zoveel inkomsten tegenover want het vervoers-aan- bod is m deze tijd van het jaar mi nimaal. Daarbij komt dat door het varen in het ijs toch wel enige schade ontstaat. Het trillen en schudden tijdens het ijsbreken mag enigszins beangsti gend zijn, het staat vast dat de Marsdiep er goed tegen kan. Het is dan wel geen ijsbreker die voor poolkondities is gemaakt, maar nog onlangs liet een der ontwer pers van het Bureau voor Scheeps bouw weten dat de boot een der gelijke krachtproef probleemloos kan doorstaan. Een béétje schade ontstaat natuurlijk wel. De verflaag is in de buurt van de waterlijn is inmiddels flink weggeschuurd en verwacht wordt dat ook de Voith Schneider propellers waarmee het schip wordt voortgestuwd en ge stuurd, de nodige deukjes zullen vertonen. Die propellers steken weliswaar vrij diep onder het drij vende ijs, maar ze zuigen tijdens het varen wel voortdurend brokken ijs aan die dan met veel geweld tegen de schoepen kletteren. De andere veerboot Schulpengat ligt nog in Rotterdam waar het in het overdekte dok van Wilton Feijenoord een onderhoudsbeurt heeft gehad. In de loop van de vol gende week komt het schip terug naar Texel, maar het zal nog even duren voordat het weer als dienst- boot wordt ingezet. De werkzaam heden aan het inmiddels al weer vijfjaar oude schip waren omvang rijker dan gewoonlijk en vooral gericht op het Voith Schneider voortstuwingssysteem. kan bij eb tot meer dan twee kilometer aan- (Foto's Harry de Graaf) De aanvoer van gas, benzine en andere „gevaarlijke" stoffen naar Texel gebeurt momenteel met de gewone dienstboot, dus in combi natie met ander auto- en passagiersvervoer. Omdat geen tweede boot beschikbaar is, is daar onder bepaalde voorwaarden ont heffing voor verleend. Het ziet ernaar uit dat de op handen zijnde weersomslag een spoedig eind zal maken aan het ongerief. Het record van 1963, toen de ijs massa's in de Waddenzee een on gekende omvang bereikten, blijft onaangetast. Het ijs verdwijnt niet zozeer door de dooi maar door de andêre windrichting en het hogere water, waardoor het loskomt en wordt weggeblazen. Kapitein Boon: „Als de wind west wordt, is alles razendsnel verdwenen". De vijf slagwerkers van „Percossa Percussion", die zondag 18 fe bruari te gast zijn in theater De Kiekendief (De Krim), dwalen door de fascinerende wereld van de muziek; waarbij het publiek kennis kan maken met een kleurrijk palet aan muziekstijlen. Een impone rende show op Aziatische drums, spetterend vuurwerk op traditio nele Afrikaanse instrumenten, zwoele Latijns-Amerikaanse melo- dieén, vrolijke ragtimes, swin gende jazz, op eigen wijze be werkte klassiekers en virtuoze improvisaties brachten hen reeds succes in binnen- en buitenland. Deze Haagse slagwerkgroep was al eerder te gast op Texel. Zij trad toen in 1990 op in het kader van het Texel-Japan weekend in Klif 12 en oogstte grote waardering bij het Texelse publiek. Sinds 1987 bewijst Percossa Percussion dat slagwerk méér is dan alleen het verzorgen van ritmi sche begeleiding voor ander instru menten. De vijf leden van Percossa Percussion zijn muzikanten met een klassieke opleiding en een def tige baan bij o.a. het Residentie Orkest, Circle Percussion en Capital Swing. Al vele jaren trekken ze in de zomer rond als straat- en festi val 'act. Naast de verschillende trommels wordt ook gespeeld op zgn. melodische percussie-instru menten als vibrafoon, xylofoon, marimba en een amadinda uit Zuid-Oeganda. De grote blikvan gers bij de trommels zijn vooral de authentieke Senegalese Djembé, de Sabar-trommen en de grote Nagadodaiko's uit China. Het optreden heeft soms weg van topsport, getuige de fysieke wijze waarop de verschillende instru menten worden bespeeld. Percossa Percussion treedt in fe bruari en maart ook op voor de hoogste groepen van de Texelse basisscholen in een speciaal schoolconcert. Slagwerkdocent Peter Dijkstra, verbonden aan de Muziek- en Dansschool op Texel, heeft in een aantal voorbereidende schoolconcerten dit concert voor bereid. Dit schoolconcert heeft een educatief karakter en verschilt we zenlijk van het concert van 18 fe bruari, dat onderdeel is van concertserie „De Muze". Kaartjes voor het optreden zijn te verkrijgen bij voorverkoopadressen De Krim, de VW en Nauta Boek. Daarnaast zijn ze door de week verkrijgbaar bij de Muziek- Dans school De toegangsprijs bedraagt 20,-. Vrienden van de Muze betalen 15, Op ver zoek bemiddelt de muziekschool voor men sen die een vervoersprobleem hebben, zo dat ook zij in (Je gelegenheid worden gesteld het concert te bezoeken. De aanvang van het concert is 14.00 uur. Symposium. Het negende inter nationale wetenschappelijke Wad denzee symposium wordt van 5 tot 8 november op het Duitse eiland Norderney gehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 3