Cfroen Cfwartsjexels in het harL, Jutters staan op scherp na winterse storm „Aan meeste bezwaren is wel tegemoet te komen" Stuifsneeuw maakt wegen onbegaanbaar ,Hout op 't strandwerk aan de kant... Stefan in de wolken Gestrand... Nauta na eerste informatieronde: Attence VERDER IN DIT Ju mm er Sport: voetvolleybal werkt op lachspieren 2 Ouderen in containers redden zich best 3 •o- Wenskind in de wolken 5 Popschool in d'Ouwe Ulo 5 Uniek: autobedrijven herstellen samen schade 7 Landschapszorg in beroep tegen schuur Bussen stranden in sneeuw TEXELSE^COURANT 3ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 DINSDAG 20 FEBRUARI 1996 NR 11059 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv dat lekstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS INNEMENTSPRIJS /54,55 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS /1,50 Redactie tel. 0222 - 36 26 20, fax 3141 11 B.g.g. 06 - 53 16 86 57, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 52 78 43 20 Buiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. 31 72 66 Èxelaars die vandaag niet op hun werk verschijnen of bij- jnder slaperig uit hun ogen kijken hebben waarschijnlijk en spannende nacht achter de rug. De jutters stonden nds gistermorgen op scherp, nadat een coaster een lading but overboord zette. Hoeveel ervan op Texel terecht komt vas bij het ter perse gaan van deze krant nog niet bekend, naar de wind is gunstig. vaart '94 spoelde ter hoogte van paal 15 een enorme partij hout aan. Sindsdien is if rustig geweest voor de jutters, (foto Archief to en na half acht gistermorgen akte de kustvaarder „Doggers- nk" slagzij. De coaster was op g van Delfzijl naar Amsterdam, melding kwam uit de buurt van de verkenner m het Stortemelk, dus sen Terschelling en Vlieland. De manning besloot de deklading ut te kappen. Daarmee werd tot n uur doorgegaan. Het was een ede beslissing, want het schip lakte daardoor weer in balans, or de aanhoudende noorden- lind dreven de pakken vuren- en enenhout aan de binnenzijde van scheepvaartroute op zo'n drie ijl uit de kust van Vlieland in de hting van Texel. De Terschel- ger vuurtoren Brandaris liet re- Imatig waarschuwingen voor het scheepvaartverkeer uitgaan, daar de pakken hout van ongeveer vijf meter lengte grote schade kun nen toebrengen als er een schip tegenaan vaart. Omslaan De ,,Doggersbank" kwam in de problemen door de harde wind. Op de positie waar de moeilijkheden ontstonden, waren golven van vijfenhalf a zes meter. In de nacht van zondag op maandag was het windkracht 9 uit noordelijke rich ting. Dat is lastig, want dat is dwars op het schip. De kans dat één zijde van de deklading nat wordt en daardoor zwaarder, is groot. Kap pen van die lading is dan het enige alternatief tegenover omslaan. Hulpstrandvonder en reddingboot- schipper Jaap Groen verwachtte gisteren niet veel hout op de Texelse kust. Bij noordenwind loopt de eb weliswaar iets langer door, maar ik denk toch dat het meeste hout door de vloed wordt meegenomen en op Terschelling en Vlieland terecht komt." Hij ver keerde nog even in de veronder stelling dat hij met de Beursplein 5 zou moeten uitrukken. „Die boot ging raar scheef, maar gelukkig hebben ze 'm recht gekregen. Met zulk weer is het ook voor ons geen pretje. Zeker niet als je het risico loopt om zo'n pak hout tegen te komen." Siberisch Jutters zijn optimistische lieden. „Ik ben ervan overtuigd dat het hout hierheen komt. Het zal wel in de Slufter bedaren of ten noorden van De Koog", aldus één van hen gisteren. Hij had naar eigen zeggen „behoorlijk de kriebels" en liet zich door het weerbericht niet afschrik ken. Een collega reageerde iets minder blij. „Het is alweer twee jaar geleden dat we een goede partij hout op het strand hadden, dat was bij Westerslag. Dus het mag wel weer eens. Maar bij zulke Siberi sche omstandigheden is het geen pretje om in de duinen te liggen." „Zie je me al, met mijn fiets in de Slufter tijdens zulke sneeuwbuien? Met een wit laken om ziet geen strandvonder je," lachte ook Cor Ellen. Hij kreeg gisteren bezoek van een verslaggeefster van Radio Noordholland, die er alles aan deed om het vuurtje onder de jutters hoog op te stoken. Boei overboord Behalve de „Doggersbank" kwam nog een schip in de problemen. Zo'n twintig mijF noord van Den Helder meldde de Engelse kust vaarder „Bearï ook slagzij. Dat schip was eveneens met hout ge laden. Omdat de helling slechts tien graden bedroeg, werd in de loop van maandag geprobeerd Den Helder aan te lopen. Een ander schip dat zich meer noordelijk bevond verloor een reddingboei in de storm. Dat werd over de radio doorgegeven aan de kustwacht, zodat niet onnodig naar drenkelingen wordt gezocht als ie mand de boei ziet drijven. Gisteravond ontstond enige op winding onder scannerluisteraars wegens oproepen voor een wip pertruck. Het bleek echter om sta tion Vlieland te gaan, waar on danks het slechte weer een oefening werd gehouden. In pilotenpak zit Stefan Hooger- heide glunderend in de marine helikopter, waarmee hij een rondvlucht boven Texel maakte. Het was eén van de wensen van de 10-jarige jon gen, die zaterdag door toedoen van de Doe een Wens-stichting in vervulling werden gebracht. Meer daarover elders in deze kra nt. iFoto Hurry de Graofl De werkgroep Landschapszorg gaat vrijwel zeker bezwaar aante kenen tegen de bouw van de schuur van Arie Lap uit Den Hoorn. De schuur, die Lap aan de buiten kant van de bestaande wil bouwen, past wegens de goothoogte van 4,5 meter niet in het huidige be stemmingsplan buitengebied, dat drie meter toestaat. Echter [dank zij een uitzonderingsregel) wél in het nieuwe concept bestemmings plan, dat naar verwachting na de zomer van 1997 wordt vastgesteld. Vooruitlopend daarop heeft het college ingestemd met het voeren van een artikel 19-procedure, die de vrijstelling mogelijk maakt. Landschapszorg vindt de nieuwe schuur -evenals de oude- door z'n massaliteit niet passen in het beeld van het dorp De goothoogte van de nieuwe schuur wordt een halve meter hoger dan de bestaande. De hoogte van de bollenschuur is no dig om zogenaamde kuubskisten effectief te kunnen gebruiken. De vergunning ligt nog niet ter visie, maar zodra dat het geval is over weegt Landschapszorg stappen te ondernemen. De hoge sneeuwduinen die gis teravond ontstonden bleken voor vele automobilisten een [[onneembare barrière. Een van de onfortuinlijken was Martin Karlas uit Den Burg, die even na 19.00 uur vast raakte op de Schansweg. Pogingen om met I hulp van de familie Boswijk en mensen van Panorama de wa gen weer vrij te krijgen misluk ten. Taxibedrijven wilden of konden niet komen en ook een poging van een welwillende jeep-bestuurder om de wagen vlot te trekken liepen op niets uit. Sneller dan gegraven kon worden stoof de weg weer dicht. Bij de familie Boswijk kwam het echtpaar Karlas op adem en werd daar van droge kleren voorzien, waarna beslo ten werd de wagen achter te laten en lopend naar het huis adres in de Brouwerstraat te gaan. Om half elf was de fami- I lie thuis. De omvang van de bebouwing op de Groeneplaats is het belangrijkste knelpunt in de reconstructieplannen van Jook Nauta voor het centrum van Den Burg. Aan deze bezwa ren kan binnen de uitgangspunten van de visie [groten deels] worden tegemoet gekomen Dat concludeert Nauta na afloop van de eerste ronde informatie-avonden, waarin de initiatiefnemer voor zeer uiteenlopende gezelschappen voordrachten hield. De reacties worden verwerkt in een her ziene versie van het plan, dat naar verwachting in mei aan de raadsleden wordt voorgelegd. Zowel Nauta als de gemeente, ver tegenwoordigd door Marjan Nicolay van de afdeling ruimtelijke ordening en huisvesting, conclude ren dat per saldo positief op het plan „Het Hart Hersteld" is gerea geerd. Beiden vinden het daarom verantwoord een tweede fase van de planontwikkeling in te zetten. De vorm en opzet van de reconstruc tie worden hierin meer gedetail leerd aangegeven. Daarin kunnen ook de ideeën in de reactie notitie „Geef Frans een Kans" van Frans Pieterse een rol spelen, aldus Nauta en Nicolay. Datzelfde geldt voor een alterna tieve invulling van de Groene plaats, gemaakt door bouwkundig ontwerper Erik J. Vermeulen, zoon van aannemer Elco Vermeulen. Net als een deel van Nauta's gehoor vindt de ontwerper dat de Groene plaats in diens plan te klein wordt en dat er te veel grootschalige be bouwing plaatsvindt. Als alterna tief presenteert Vermeulen een ar chitectonisch idee voor de bebouwing op [alleen) de Groene plaats. Baseert Nauta zich vooral op de [cultuurhistorische en be staande structuur en schaal van Den Burg, Vermeulens idee gaat uit van heel andere normen en vor men. Voortgang Ondanks de verschillende aanpak, reageert Nauté positief; „Alleen daarom al is het toe te juichen dat zo'n alternatief ontwerp naar voren wordt gebracht. Het bevordert goed de afgewogen keuzes. Het blijkt dat het initiatief heel wat heeft losgemaakt en dat de reconstructie van het centrum volop in de be langstelling staat. En dat is voor de verdere voortgang van groot be lang. De reacties en inzichten die op de avonden naar voren komen zijn zeer verhelderend en opbou wend geweest." Waardering Als punten waarover instemming en waardering bestaat, signaleert De sneeuwstorm die het eiland gis teren en vandaag in z'n greep hield, heeft het verkeer grote problemen gebracht. Stapvoets begaven au- to's, brommers, fietsers en wande laars zich maandag over de wegen op het eiland, waar de straffe wind de stuifsneeuw op grote hopen blies. Op sommige wegen was er bijna geen doorkomen meer aan, op andere boorden de automobilis ten zich met flinke vaart door de witte heuvels. De gladheids bestrijder van gemeentewerken rukten gistermorgen in alle vroegte uit met groot materieel om wegen en fietspaden weer enigszins be gaanbaar te maken en reden de hele dag af en aan. Het sneeuw ruimen lukte niet overal. Op de Schansweg moesten automobilis ten bijvoorbeeld rechtsomkeert maken. Verschillende weg gebruikers raakten in de slip, gin gen onderuit of kregen met andere ongemakken te maken. Met hulp van anderen kon in de meeste ge vallen de weg weer worden ver volgd. Op de Schilderweg, ter hoogte van aannemer Martin Vis ser, kon een vrachtwagen met op legger gisteren geen kant meer op. Pas toen gemeentewerken met kon de chauffeur weer verder. In de loop van de avond verslechterde het weer en namen de sneeuw hopen weer in omvang toe. Menig een die huiswaarts keerde raakte in de problemen. Veel Texelaars zeg den hun afspraken 's avonds af en bleven wijselijk thuis. Nauta het principe dat de kleinschaligheid en de besloten heid moeten worden hersteld, evenals de bebouwing van de hoek Warmoesstraat, Elemert en Park straat Ook de doorgang vanaf de Vismarkt naar de Wezentuin heeft instemming, waardoor het park bij het centrum wordt betrokken. De bebouwing van de achterkant van het gemeentehuis [nieuwe voorge vel raadhuis) en ondergronds par keren worden als gewenst ervaren. Verschil van mening Verschil van mening heerst over het kleiner worden van de Groene plaats na de bebouwing. Er moet ruimte blijven voor markten en evenementen. Wonen op de Groeneplaats en horecalokaties zijn in strijd met een goede leef baarheid. Bebouwing van de Wezentuin, naast het kerkhof lijkt ongewenst. Verschil van mening is er over uitbreiding van het winkel bestand. Verder wordt de bebou wing op de Groeneplaats, die als een „archeologisch monument" te boek staat, niet als kleinschalig er varen, maar wel als „problema tisch". Tenslotte bestaat er twijfel over de financiële haalbaarheid van het plan. Nauta maakt uit de reacties op dat de architectuur kleinschalig, geva rieerd en traditioneel van vorm moet zijn. Financiering, ontwikke ling en exploitatie moet een zaak van Texelse ondernemers zijn en alleen kleinschalige winkels zijn gewenst. Verder is er behoefte aan een groot plein. Suggesties kreeg Nauta te over, zoals een kunst- en expositieruimte in het park, herstel van de pomp en bank, verplaatsing van de distribu tie-afdeling van de PTT, waardoor parkeerruimte ontstaat achter het postkantoor. Meubelhuis Texel ziet een „voorgevel" aan de achterzijde wel zitten. De Parkstraat zou smal ler kunnen door achter het ge meentehuis te bouwen. Bij ver plaatsing van Grand Café De Kel der naar de Groeneplaats kan de entree worden weggesloopt, zodat een brede doorgang ontstaat vanaf de Vismarkt naar het park. Ver gaand was een reactie om het ge meentehuis in z'n geheel te slopen. Frans Pieterse Nauta vindt de suggesties van Frans Pieterse [nostalgische ele menten zoals pomp, verlichting, Groeneplaats groen met een muzieknis, aparte taxibaan, kindervriendelijk plan park, en nos talgische huisjes voor het raad huis) aspecten die betrekking heb ben op de inrichting en vorm geving en die een rol kunnen spe len in de herziene versie. Een AOT bus is gisteravond op de Langeveldstraat in De Cocksdorp in de opgewaaide sneeuwhopen vastgelopen. Datzelfde gebeurde op de Hollandseweg. Na hulp van een sleepbedrijf konden de bussen hun weg vervolgen. Op de Schilderweg kwam een bus door de sneeuw in de problemen. Een lantaarnpaal werd geraakt waarbij de voorruit sneuvelde. (ADVERTENTIE) Sneeuwschuivers, hier aan het werk op de Oosterenderweg, rijden af ten aan om de wegen begaanbaar te houden (FotoOirk Kunon strOOizOUt de hulpende hand bood, De fietspaden hield gemeentewerken berijdbaar met de landrover Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van OIO WJimfTlets drogisterijparfumerie, fotohandel IFoio Daan Koopman)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 1