Cfroen Cfwartsjexels in het harL,
Jutters staan op scherp
na winterse storm
„Aan meeste bezwaren is
wel tegemoet te komen"
Stuifsneeuw maakt
wegen onbegaanbaar
,Hout op 't strandwerk aan de kant...
Stefan in
de wolken
Gestrand...
Nauta na eerste informatieronde:
Attence
VERDER
IN DIT
Ju mm er
Sport: voetvolleybal
werkt op lachspieren 2
Ouderen in containers
redden zich best 3
•o- Wenskind in de wolken 5
Popschool in d'Ouwe Ulo 5
Uniek: autobedrijven
herstellen samen schade 7
Landschapszorg in
beroep tegen schuur
Bussen stranden
in sneeuw
TEXELSE^COURANT
3ERICHT 15 SEPTEMBER 1887
DINSDAG 20 FEBRUARI 1996
NR 11059
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
dat lekstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS
INNEMENTSPRIJS /54,55 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS /1,50
Redactie tel. 0222 - 36 26 20, fax 3141 11
B.g.g. 06 - 53 16 86 57, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 52 78 43 20
Buiten werktijd:
Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. 31 72 66
Èxelaars die vandaag niet op hun werk verschijnen of bij-
jnder slaperig uit hun ogen kijken hebben waarschijnlijk
en spannende nacht achter de rug. De jutters stonden
nds gistermorgen op scherp, nadat een coaster een lading
but overboord zette. Hoeveel ervan op Texel terecht komt
vas bij het ter perse gaan van deze krant nog niet bekend,
naar de wind is gunstig.
vaart '94 spoelde ter hoogte van paal 15 een enorme partij hout aan. Sindsdien is
if rustig geweest voor de jutters, (foto Archief to
en na half acht gistermorgen
akte de kustvaarder „Doggers-
nk" slagzij. De coaster was op
g van Delfzijl naar Amsterdam,
melding kwam uit de buurt van
de verkenner m het Stortemelk, dus
sen Terschelling en Vlieland. De
manning besloot de deklading
ut te kappen. Daarmee werd tot
n uur doorgegaan. Het was een
ede beslissing, want het schip
lakte daardoor weer in balans,
or de aanhoudende noorden-
lind dreven de pakken vuren- en
enenhout aan de binnenzijde van
scheepvaartroute op zo'n drie
ijl uit de kust van Vlieland in de
hting van Texel. De Terschel-
ger vuurtoren Brandaris liet re-
Imatig waarschuwingen voor
het scheepvaartverkeer uitgaan,
daar de pakken hout van ongeveer
vijf meter lengte grote schade kun
nen toebrengen als er een schip
tegenaan vaart.
Omslaan
De ,,Doggersbank" kwam in de
problemen door de harde wind. Op
de positie waar de moeilijkheden
ontstonden, waren golven van
vijfenhalf a zes meter. In de nacht
van zondag op maandag was het
windkracht 9 uit noordelijke rich
ting. Dat is lastig, want dat is dwars
op het schip. De kans dat één zijde
van de deklading nat wordt en
daardoor zwaarder, is groot. Kap
pen van die lading is dan het enige
alternatief tegenover omslaan.
Hulpstrandvonder en reddingboot-
schipper Jaap Groen verwachtte
gisteren niet veel hout op de
Texelse kust. Bij noordenwind
loopt de eb weliswaar iets langer
door, maar ik denk toch dat het
meeste hout door de vloed wordt
meegenomen en op Terschelling
en Vlieland terecht komt." Hij ver
keerde nog even in de veronder
stelling dat hij met de Beursplein 5
zou moeten uitrukken. „Die boot
ging raar scheef, maar gelukkig
hebben ze 'm recht gekregen. Met
zulk weer is het ook voor ons geen
pretje. Zeker niet als je het risico
loopt om zo'n pak hout tegen te
komen."
Siberisch
Jutters zijn optimistische lieden.
„Ik ben ervan overtuigd dat het
hout hierheen komt. Het zal wel in
de Slufter bedaren of ten noorden
van De Koog", aldus één van hen
gisteren. Hij had naar eigen zeggen
„behoorlijk de kriebels" en liet zich
door het weerbericht niet afschrik
ken. Een collega reageerde iets
minder blij. „Het is alweer twee jaar
geleden dat we een goede partij
hout op het strand hadden, dat was
bij Westerslag. Dus het mag wel
weer eens. Maar bij zulke Siberi
sche omstandigheden is het geen
pretje om in de duinen te liggen."
„Zie je me al, met mijn fiets in de
Slufter tijdens zulke sneeuwbuien?
Met een wit laken om ziet geen
strandvonder je," lachte ook Cor
Ellen. Hij kreeg gisteren bezoek van
een verslaggeefster van Radio
Noordholland, die er alles aan deed
om het vuurtje onder de jutters
hoog op te stoken.
Boei overboord
Behalve de „Doggersbank" kwam
nog een schip in de problemen.
Zo'n twintig mijF noord van Den
Helder meldde de Engelse kust
vaarder „Bearï ook slagzij. Dat
schip was eveneens met hout ge
laden. Omdat de helling slechts
tien graden bedroeg, werd in de
loop van maandag geprobeerd
Den Helder aan te lopen.
Een ander schip dat zich meer
noordelijk bevond verloor een
reddingboei in de storm. Dat werd
over de radio doorgegeven aan de
kustwacht, zodat niet onnodig naar
drenkelingen wordt gezocht als ie
mand de boei ziet drijven.
Gisteravond ontstond enige op
winding onder scannerluisteraars
wegens oproepen voor een wip
pertruck. Het bleek echter om sta
tion Vlieland te gaan, waar on
danks het slechte weer een
oefening werd gehouden.
In pilotenpak zit Stefan Hooger-
heide glunderend in de marine
helikopter, waarmee hij een
rondvlucht boven Texel
maakte. Het was eén van de
wensen van de 10-jarige jon
gen, die zaterdag door toedoen
van de Doe een Wens-stichting
in vervulling werden gebracht.
Meer daarover elders in deze
kra nt. iFoto Hurry de Graofl
De werkgroep Landschapszorg
gaat vrijwel zeker bezwaar aante
kenen tegen de bouw van de
schuur van Arie Lap uit Den Hoorn.
De schuur, die Lap aan de buiten
kant van de bestaande wil bouwen,
past wegens de goothoogte van
4,5 meter niet in het huidige be
stemmingsplan buitengebied, dat
drie meter toestaat. Echter [dank
zij een uitzonderingsregel) wél in
het nieuwe concept bestemmings
plan, dat naar verwachting na de
zomer van 1997 wordt vastgesteld.
Vooruitlopend daarop heeft het
college ingestemd met het voeren
van een artikel 19-procedure, die
de vrijstelling mogelijk maakt.
Landschapszorg vindt de nieuwe
schuur -evenals de oude- door z'n
massaliteit niet passen in het beeld
van het dorp De goothoogte van
de nieuwe schuur wordt een halve
meter hoger dan de bestaande. De
hoogte van de bollenschuur is no
dig om zogenaamde kuubskisten
effectief te kunnen gebruiken. De
vergunning ligt nog niet ter visie,
maar zodra dat het geval is over
weegt Landschapszorg stappen te
ondernemen.
De hoge sneeuwduinen die gis
teravond ontstonden bleken
voor vele automobilisten een
[[onneembare barrière. Een van
de onfortuinlijken was Martin
Karlas uit Den Burg, die even
na 19.00 uur vast raakte op de
Schansweg. Pogingen om met
I hulp van de familie Boswijk en
mensen van Panorama de wa
gen weer vrij te krijgen misluk
ten. Taxibedrijven wilden of
konden niet komen en ook een
poging van een welwillende
jeep-bestuurder om de wagen
vlot te trekken liepen op niets
uit. Sneller dan gegraven kon
worden stoof de weg weer
dicht. Bij de familie Boswijk
kwam het echtpaar Karlas op
adem en werd daar van droge
kleren voorzien, waarna beslo
ten werd de wagen achter te
laten en lopend naar het huis
adres in de Brouwerstraat te
gaan. Om half elf was de fami-
I lie thuis.
De omvang van de bebouwing op de Groeneplaats is het
belangrijkste knelpunt in de reconstructieplannen van Jook
Nauta voor het centrum van Den Burg. Aan deze bezwa
ren kan binnen de uitgangspunten van de visie [groten
deels] worden tegemoet gekomen Dat concludeert Nauta
na afloop van de eerste ronde informatie-avonden, waarin
de initiatiefnemer voor zeer uiteenlopende gezelschappen
voordrachten hield. De reacties worden verwerkt in een her
ziene versie van het plan, dat naar verwachting in mei aan
de raadsleden wordt voorgelegd.
Zowel Nauta als de gemeente, ver
tegenwoordigd door Marjan
Nicolay van de afdeling ruimtelijke
ordening en huisvesting, conclude
ren dat per saldo positief op het
plan „Het Hart Hersteld" is gerea
geerd. Beiden vinden het daarom
verantwoord een tweede fase van
de planontwikkeling in te zetten. De
vorm en opzet van de reconstruc
tie worden hierin meer gedetail
leerd aangegeven.
Daarin kunnen ook de ideeën in de
reactie notitie „Geef Frans een
Kans" van Frans Pieterse een rol
spelen, aldus Nauta en Nicolay.
Datzelfde geldt voor een alterna
tieve invulling van de Groene
plaats, gemaakt door bouwkundig
ontwerper Erik J. Vermeulen, zoon
van aannemer Elco Vermeulen. Net
als een deel van Nauta's gehoor
vindt de ontwerper dat de Groene
plaats in diens plan te klein wordt
en dat er te veel grootschalige be
bouwing plaatsvindt. Als alterna
tief presenteert Vermeulen een ar
chitectonisch idee voor de
bebouwing op [alleen) de Groene
plaats. Baseert Nauta zich vooral
op de [cultuurhistorische en be
staande structuur en schaal van
Den Burg, Vermeulens idee gaat uit
van heel andere normen en vor
men.
Voortgang
Ondanks de verschillende aanpak,
reageert Nauté positief; „Alleen
daarom al is het toe te juichen dat
zo'n alternatief ontwerp naar voren
wordt gebracht. Het bevordert
goed de afgewogen keuzes. Het
blijkt dat het initiatief heel wat heeft
losgemaakt en dat de reconstructie
van het centrum volop in de be
langstelling staat. En dat is voor de
verdere voortgang van groot be
lang. De reacties en inzichten die
op de avonden naar voren komen
zijn zeer verhelderend en opbou
wend geweest."
Waardering
Als punten waarover instemming
en waardering bestaat, signaleert
De sneeuwstorm die het eiland gis
teren en vandaag in z'n greep hield,
heeft het verkeer grote problemen
gebracht. Stapvoets begaven au-
to's, brommers, fietsers en wande
laars zich maandag over de wegen
op het eiland, waar de straffe wind
de stuifsneeuw op grote hopen
blies. Op sommige wegen was er
bijna geen doorkomen meer aan,
op andere boorden de automobilis
ten zich met flinke vaart door de
witte heuvels. De gladheids
bestrijder van gemeentewerken
rukten gistermorgen in alle vroegte
uit met groot materieel om wegen
en fietspaden weer enigszins be
gaanbaar te maken en reden de
hele dag af en aan. Het sneeuw
ruimen lukte niet overal. Op de
Schansweg moesten automobilis
ten bijvoorbeeld rechtsomkeert
maken. Verschillende weg
gebruikers raakten in de slip, gin
gen onderuit of kregen met andere
ongemakken te maken. Met hulp
van anderen kon in de meeste ge
vallen de weg weer worden ver
volgd. Op de Schilderweg, ter
hoogte van aannemer Martin Vis
ser, kon een vrachtwagen met op
legger gisteren geen kant meer op.
Pas toen gemeentewerken met
kon de chauffeur weer verder. In de
loop van de avond verslechterde
het weer en namen de sneeuw
hopen weer in omvang toe. Menig
een die huiswaarts keerde raakte in
de problemen. Veel Texelaars zeg
den hun afspraken 's avonds af en
bleven wijselijk thuis.
Nauta het principe dat de
kleinschaligheid en de besloten
heid moeten worden hersteld,
evenals de bebouwing van de hoek
Warmoesstraat, Elemert en Park
straat Ook de doorgang vanaf de
Vismarkt naar de Wezentuin heeft
instemming, waardoor het park bij
het centrum wordt betrokken. De
bebouwing van de achterkant van
het gemeentehuis [nieuwe voorge
vel raadhuis) en ondergronds par
keren worden als gewenst ervaren.
Verschil van mening
Verschil van mening heerst over
het kleiner worden van de Groene
plaats na de bebouwing. Er moet
ruimte blijven voor markten en
evenementen. Wonen op de
Groeneplaats en horecalokaties
zijn in strijd met een goede leef
baarheid. Bebouwing van de
Wezentuin, naast het kerkhof lijkt
ongewenst. Verschil van mening is
er over uitbreiding van het winkel
bestand. Verder wordt de bebou
wing op de Groeneplaats, die als
een „archeologisch monument" te
boek staat, niet als kleinschalig er
varen, maar wel als „problema
tisch". Tenslotte bestaat er twijfel
over de financiële haalbaarheid
van het plan.
Nauta maakt uit de reacties op dat
de architectuur kleinschalig, geva
rieerd en traditioneel van vorm
moet zijn. Financiering, ontwikke
ling en exploitatie moet een zaak
van Texelse ondernemers zijn en
alleen kleinschalige winkels zijn
gewenst. Verder is er behoefte aan
een groot plein.
Suggesties kreeg Nauta te over,
zoals een kunst- en expositieruimte
in het park, herstel van de pomp en
bank, verplaatsing van de distribu
tie-afdeling van de PTT, waardoor
parkeerruimte ontstaat achter het
postkantoor. Meubelhuis Texel ziet
een „voorgevel" aan de achterzijde
wel zitten. De Parkstraat zou smal
ler kunnen door achter het ge
meentehuis te bouwen. Bij ver
plaatsing van Grand Café De Kel
der naar de Groeneplaats kan de
entree worden weggesloopt, zodat
een brede doorgang ontstaat vanaf
de Vismarkt naar het park. Ver
gaand was een reactie om het ge
meentehuis in z'n geheel te slopen.
Frans Pieterse
Nauta vindt de suggesties van
Frans Pieterse [nostalgische ele
menten zoals pomp, verlichting,
Groeneplaats groen met een
muzieknis, aparte taxibaan,
kindervriendelijk plan park, en nos
talgische huisjes voor het raad
huis) aspecten die betrekking heb
ben op de inrichting en vorm
geving en die een rol kunnen spe
len in de herziene versie.
Een AOT bus is gisteravond op de
Langeveldstraat in De Cocksdorp
in de opgewaaide sneeuwhopen
vastgelopen. Datzelfde gebeurde
op de Hollandseweg. Na hulp van
een sleepbedrijf konden de bussen
hun weg vervolgen. Op de
Schilderweg kwam een bus door
de sneeuw in de problemen. Een
lantaarnpaal werd geraakt waarbij
de voorruit sneuvelde.
(ADVERTENTIE)
Sneeuwschuivers, hier aan het werk op de Oosterenderweg, rijden af ten aan om de wegen begaanbaar te houden (FotoOirk Kunon strOOizOUt de hulpende hand bood, De fietspaden hield gemeentewerken berijdbaar met de landrover
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van
OIO WJimfTlets
drogisterijparfumerie, fotohandel
IFoio Daan Koopman)