Cjrocn c/tmrL-Jexels in het harL> PLUS Provincie: rotonde bij Emmalaan èn Akenbuurt Landschapszorg: natuur onvoldoende beschermd Texel denkt mee over verkeer Den Helder 0 At te nee lest fietspad Vuurtorenweg stap dichterbij Noorlander wil Ceres en Neptunus behouden Verruiming detailhandel op bedrijventerreinen TEXELSE^COURANT Van der Vis VERDER TVT IN DIT l\|ummer Weer theaterproject op 0SG De Hogeberg 2 Vertraging voor bestemmingsplan 3 Kosterspaar Sampiemon naar Alphen a/d Rijn 3 Opruimen blindgangers veroorzaakt overlast 5 Vereniging vreest voor wildgroei windmolens 5 Gezellige verkoping in buurthuis Bethel 5 Zwemclub jubileert 9 Taxibedrijf 25 jaar 9 genoeg r GEHAD OP ^ÖRUIDSSHÖ^ edeputeerde wachten voor boot snel beu Telefoon Terschellinger vist hout op Henk Noorlander gehecht aan Ceres en Neptunus. PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 11062 VRIJDAG 1 MAART 1996 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv 'arkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 -31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS ÉNNEMENTSPRUS /54,55 PER HALF JAAR. LOSSE NUMMERS ƒ1,50 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 31 41 11 B-g g. 06 53 16 86 57, 06 - 52 78 43 20 of 06 - 53 14 91 08 Buiten werktijd: Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, tel 31 46 87 Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: DOE HET ZELF MARKT Kom nog eens op je gemak kijken en informeren naar alle mogelijke soorten familiedrukwerk DnikJimi/Uufrvcn) Lmfrvcld ra dc Rooy rirbrnjt 10, Den Rury Telefoon 0222 - 362600 Fu 0222 - 3I41U (ADVERTENTIE) tevreden betrokken te worden bij het onderzoek. Met name de rol van de provincie is belangrijk, om dat die volgens neutraler zou aan kijken tegen de verschillender deel belangen die een rol kunnen spelen. De provincie is verder eige naar van het parkeerterrein in Den Helder. Weliswaar liet burgemeester Van Rappard zich lovend uit over de plannen met de Rijkswerf, hij koes- kruising Pontweg/Emmalaan wordt zo goed als zeker i rotonde, nu de provincie heeft toegezegd de helft van kosten te betalen. Gedeputeerde Hen de Boer (Wegen, rkeer en Vervoer) liet bovendien doorschemeren op de lising Akenbuurt ook graag een rotonde te zien, waar- li hij wil meebetalen. or de aanleg van een fietspad gs de Vuurtorenweg hield De er de hand nog even op de knip. beloofde hij in Den Haag zijn lt te doen geld los te peuteren, iet gunstigste geval krijgt Texel entig procent van de aanleg- ten 1/1,4 miljoen) vergoed. fietspad langs de Vuurtoren- 3 is een langgekoesterde wens i de Cocksdorpers. Subsidiëring ^ai het fietspad is echter een com- -léxe zaak. Het rijk heeft de subsi- ië daarvoor (gebundelde doel- Rering) aan de provincie Hlelegeerd. De Boer: ,,We kunnen ^loordholland wel twee keer zo- il geld aan, als dat we ter be- ikking hebben. Halverwege dit rgaan we daarom met de minis- praten om te kijken of we meer kunnen loskrijgen. Het is dan n zaak dat de plannen klaar lig- wees hij het college er op zo I mogelijk een afgerond voor- voor de Vuurtorenweg te pre- ■teren. lËDen Haag over de brug komt, fckent dit vijftig procent subsi- Uit het provinciale fietspaden- Is kan Texel dan nog twintig :ent extra verwachten. zijn deze week genoeg zaken om eens lekker je angeltje in te Steken. Trouwe lezers missen ioms bepaalde onderwerpen en de argwanenden suggere ren dat vermeend eigen belang de oorzaak is. Het zij zo. Dan j naar een stokpaardje. Zondag middag rond een uur of vier, m de vroege schemering ma noeuvreerde, zonder licht een fgeladen BMW langs de Vesterweg. Terwijl de bestuur der met één hand de bocht am, hield hij in zijn andere and een autotelefoon. Kinde en en een grote hond ravotten ver de achterbank. Met een igaret achteloos bungelend in ijn mondhoek moest deze nelle jongen zbnodig bellen, tiet wie? Schoonmoeder, res- 1urantzakengesprek, mmna- 'S? Alweer zo'n verkeers- tuatie, die net geen ongeluk eroorzaakt, maar verdomd evaarlijk is. De prijs van altijd n overal bereikbaar zijn. Het an ook anders. Een cabaretier ertelde eens, dat op weg naar et theater z'n telefoon ging. larst, moest hij weer helemaal vug naar huis... Horszei Mocht het geld niet op deze wijze los komen, dan wil De Boer via andere wegen de subsidiëring rond krijgen, al zal het bedrag dan wel lager uitvallen. Vuurtorenweg De plannen voor het fietspad langs de Vuurtorenweg nemen steeds concretere vormen aan. Het lijkt erop dat de benodigde grond bin nenkort in handen van de ge meente is. Als het geld loskomt kan in principe nog dit jaar worden be gonnen met de uitvoering. Het fietspad langs de Limietweg, een recreatieve route, gaat ruim vier ton kosten. De subsidiëring hiervan moet uit een ander provin ciaal fonds geschieden. Maximaal 45 procent van dit bedrag komt voor subsidie in aanmerking. De gemeente is in staat de rest zelf te financieren. Gezien de regionale spreiding vindt de gedeputeerde dat Texel voor een bijdrage in aan merking moet komen. Potentheorie De verkeersaanpassing van de oversteek Pontweg/Emmalaan ge niet wat betreft de provincie geen prioriteit. Deze komt niet voor op de lijst van „gevaarlijke kruisin gen". Toch ziet De Boer wel moge lijkheden om deze oversteek aan te pakken. „Het verkeer van en naar de boot is toch een heel apart ver haal, dat om een aanpassing vraagt." De gedeputeerde was daarvan overtuigd geraakt, toen het college hem meenam voor een rondrit over het eiland. Op dat moment stroomde net de boot* leeg, zodat De Boer geruime tijd' moest wachten. Een rotonde beschouwt de provin cie als de meest veilige en doeltref fende oversteek. Bij de sub sidiëring hanteert de provincie de „potentheorie". „Kijk, de provincie heeft als eigenaar van de Pontweg de verantwoording voor twee af slagen (Pontweg), de gemeente déf Lees verder pagina 9 WV-directeur Joost van Linge Irechtsgeeft de Helderse burgemeester Hoekzema uitleg over de veerboten De provincie, Den Helder, Texel en Teso starten samen een groot on derzoek naar de verkeers problemen in de marinestad. De plannen voor openstelling van de Rijkswerf en het toerisme naar het eiland vergen een grote parkeer voorziening en een goede door- streming van het verkeer. De pro vincie zegde toe menskracht te &iej(£D in het~£mderzoek, dat rond de ƒ100.000,- gulden gaat kosten. Het ligt in de bedoeling dat alle Terschellinger kotter is woens- volgeladen met hout huis- rts gekeerd. Een dag eerder den al opvallend veel boten d het eiland gesignaleerd. De Ijers van Texel, Vlieland en eland lijken dus definitief ach- net net te vissen, wat betreft het t van de kustvaarder •ggersbank". Op een enkele k na is tot nu toe niets van de lading aangespoeld. Het nieuwe bestemmingsplan buitengebied biedt te wei nig bescherming aan natuur en milieu. Dat stelt de Werk groep Landschapszorg Texel in een gisteren openbaar ge maakte brief aan b en w. In de brief, die mede namens de Vereniging Natuurmonumenten is opgesteld, wordt erop aangedrongen het plan terug te trekken. Landschapszorg wil over bepaalde punten eerst overeenstemming bereiken in de convenantgroep. Wethouder Daan Schilling (ruimte lijke ordening) zegt in een eerste reactie niets te voelen voor uitstel. „Daar kan geen sprake van zijn. Het plan is al zes jaar onderweg, het moet niet nog langer duren. Schor sing hoeft ook niet; een ieder kan een bezwaarschrift indienen." Het overleg in de werkgroep die het convenant tussen gemeente en provincie over de invulling van het Texelse landschap begeleidt, is echter mede bedoeld om geharrewar over het beleid te voor komen. Volgens Adriaan Dijksen, secretaris van Landschapszorg, was het de bedoeling om tevoren in de convenantgroep afspraken te maken over het landschapsbeleid en die vervolgens over te nemen in het bestemmingsplan. Zo'n geza menlijke benadering zou zowel natuurbeschermers als de land bouw de wind uit de zeilen nemen. Nu in de ogen van Landschapszorg en Natuurmonumenten echter on voldoende rekening is gehouden met hun belangen, ziet het er naar uit dat zij bezwaarschriften zullen indienen, waardoor de vaststelling van het plan vertraging kan op lopen. Wezenlijke invloed? In de inleiding van het bestem mingsplan staat dat het convenant een wezenlijke invloed heeft gehad op de benadering van natuur, land bouw en recreatie. „Maar in de uit gangspunten en doelstellingen van het plan vinden wij van die wezen lijke invloed vrijwel niets terug waar het natuur- en milieubescher ming betreft", zo staat in de brief van Landschapszorg. „Mede ge zien onze ervaringen met de afhandeling van de problematiek rond het ammoniakbeleidsplan, dringen wij bij u aan op het zo spoedig mogelijk openen van over leg in de convenantgroep. Onze verdere opstelling met betrekking tot de convenant hangt daarvan af." Reactie Wethouder Schilling kende de brief gistermiddag nog niet, maar gaf op persoonlijke titel wel een reactie. Het convenant is is in het bestem mingsplan verweven. Dat was juist de reden dat het nog langer "heeft geduurd voordat het plan ter visie kwam. De kritiek snap ik daarom niet helemaal." In de ogen van Schilling had Landschapszorg eerder aan de bel kunnen trekken. „De werkgroep wist dat het bestemmingsplan ter visie zou komen. Dus als ze daar over in de convenantgroep wilden praten, hadden ze dat als agenda punt kunnen opvoeren." participanten een bijdrage zullen leveren. Een Texelse delegatie, bestaande uit het college met ambtelijke on dersteuning en Teso-directeur Rob Wortel, voerde gisteren overleg over de kwestie in het Helderse gemeentehuis. Van Texelse zijde is bezorgdheid geuit over het zogenaamde „Mastersplan", dat tot doel heeft de Rijkswerf tot toeristische attrac tie te maken. De extra toestroom van auto's die dit geeft, valt waar schijnlijk samen met de periode waarop de vakantiedrukte naar het eiland groot is, zodat dit tot grote problemen kan leiden. Om aan deze problemen het hoofd te bie den, besloten de participanten de komende maanden een onderzoek sopdracht vast te stellen. Daarin worden de uitkomsten van het Teso-rapport „Vervoerscapaciteit Texel-Den Helder" en bevindingen van Helderse kant op elkaar afge stemd Op welke termijn het onder zoek moet zijn afgerond, kon niet worden meegedeeld. Evenals de vraag op welke manier de daad werkelijke uitvoering van de plan nen moeten worden gefinancierd. Gedeputeerde Hen de Boer (We gen, Verkeer en Vervoer) deed op dit punt geen duidelijke toezeggin gen „Maar we zullen onze verant woordelijkheid nemen als dat no dig is." De Texelse delegatie toonde zich Het Maritiem en Juttersmu'seum wil de tuinbeelden Ceres en Neptunes die nu in Den Hoorn staan graag naar Oudeschild ha len. Directeur Benno van Tilburg vindt de beelden, die al tientallen jaren bij de Vermaning staan, be ter op z'n plaats bij het buiten museum. Hoewel hij nog geen aanvraag heeft ingediend, heeft Den Hoorn al bjj voorbaat gepro testeerd. De beelden Ceres (godin van de landbouw] en Neptunus (god van de zee) zijn gemaakt in de acht tiende eeuw en stonden oorspron kelijk in de Franse tuin van hoeve Brakenstein. Ze herinneren aan de bloeiperiode van Texel en zijn in 1978 in langdurige bruikleen afge staan aan de gemeente door de familie Vreede. Deze familie wilde de beschadigde beelden voor ver der verval behoeden en hoopte met de gift de restauratie te be spoedigen. Ze kregen een plaatsje bij het toenmalige scheepvaart museum in Den Hoorn, waar ze met een hoogwerker in de tuin zijn gezet. De Vermaning is al lang geen museum meer, de beelden staan er nog steeds, tezamen met het voet stuk van een zonnewijzer en een groot anker Brief De signalen van Van Tilburg heb ben enkele Hoornders al in opper ste staat van paraatheid gebracht. Zowel atelierbeheerder Henk Noorlander als de dorpscommissie stuurde het college een brief met het verzoek de beelden te mogen houden. Noorlander: „Kijk, als ze nu de tuin van Brakestein opknap pen en openstellen, ben ik de eer ste die zegt: zet ze daar neer. Maar op het museumterrein in Oude schild moeten de mensen eerst entree betalen om ze te mogen zien. Hier staan ze gewoon op openbaar terrein." Nog niet besloten Van Tilburg heeft nog niet besloten of hij de gemeente daadwerkelijk zal vragen of de beelden naar zijn museum mogen. „Tot dusver heb ik me alleen georiënteerd. De beel den hebben toch een hoge histori sche waarde-Ze zijn het best in Oudeschild op z'n plaats." Wat hem betreft kan dat bijvoorbeeld zijn op de plaats van het Licht van Troost, dat wellicht verdwijnt. Ove rigens is volgens Van Tilburg zijn „oriëntatie" beslist niet het gevolg van de breuk tussen de jutters en de Stichting Texels Museum Mocht hij zijn verzoek bij de ge meente doorzetten, dan heeft de raad het laatste woord over de plek waar de beelden komen te staan. terde wel enige bedenkingen. „Zo dra Den Helder richting Marsdiep kijkt, dat wordt het beeld wat min der gedetailleerd", doelde hij op de maquette van de werf. De boten in de veerhaven lijken namelijk niet in de verste verte op de Schulpengat en Molengat. Van Rappard had daarom een presentje voor zijn Helderse ambtsgenoot Hoeksema, in de vorm van twee exacte schaal modellen van beide vlaggesche- pen. De schaalmodellen zijn ge bouwd door de maker van de maquette zelf. Bedrijven op industrieterreinen moeten op een beperkte opper vlakte detailhandel kunnen bedrij ven, die rechtstreeks verband houdt met de hoofdfunctie. Dat vindt het college, naar aanleiding van eerdere discussie in de raad. Ook focyJ-bedrijven moeten branche-eigen produkten kunnen verkopen. Dat betekent dat de kleine winkel van Bakkerij Dros in Oudeschild kan worden gelegali seerd. Meubelbedrijven en fysio- therapie-praktijken mogen zich niet er niet vestigen. Detailhandel op bedrijventerreinen is meerdere malen aan de orde ge weest in de gemeenteraad. Over eenstemming is er over de verkoopruimte, die hooguit vijftig vierkante meter mag zijn. De par tijen verschilden van mening over de vraag of bedrijven die voedings middelen produceren detailhandel mogen bedrijven. Groen Links waarschuwt dat dit niet in horeca- activiteiten mag uitmonden. B en w willen bestaande situaties, zoals Dros, wel legaliseren. Ook groot handels- en vishandelbedrijven mogen aan de consument verko pen, echter zonder dat er branche vreemde zaken als dranken en pa tat worden verkocht. Viscentrum Blom valt dus buiten de regeling en kan alleen op gedoogbasis blijven bestaan. Voor volledige detailhandels bedrijven op industrieterreinen wordt een vrijstellingsregeling op genomen. Het gaat hier om bedrij ven die doe-het-zelf-, kampeer, tuinartikelen of witgoed verkopen, tuincentra of garagebedrijven. Een detailhandelsbedrijf wordt echter alleen toegestaan, als eerst de raadscommissie ruimtelijke orde ning daarvoor toestemming heeft gegeven. Gamma heeft inmiddels vergunning voor een nieuw bedrijf in De Mars. (ADVERTENTIE)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 1