Cjrocn c/tmrL-Jexels in het harL>
PLUS
Provincie: rotonde bij
Emmalaan èn Akenbuurt
Landschapszorg: natuur
onvoldoende beschermd
Texel denkt mee over
verkeer Den Helder
0 At te nee
lest
fietspad Vuurtorenweg stap dichterbij
Noorlander wil Ceres
en Neptunus behouden
Verruiming detailhandel
op bedrijventerreinen
TEXELSE^COURANT
Van der Vis
VERDER TVT
IN DIT l\|ummer
Weer theaterproject
op 0SG De Hogeberg
2
Vertraging voor
bestemmingsplan
3
Kosterspaar Sampiemon
naar Alphen a/d Rijn
3
Opruimen blindgangers
veroorzaakt overlast
5
Vereniging vreest voor
wildgroei windmolens
5
Gezellige verkoping
in buurthuis Bethel
5
Zwemclub jubileert
9
Taxibedrijf 25 jaar
9
genoeg r
GEHAD OP
^ÖRUIDSSHÖ^
edeputeerde wachten
voor boot snel beu
Telefoon
Terschellinger
vist hout op
Henk Noorlander gehecht aan Ceres en Neptunus.
PGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 NR 11062
VRIJDAG 1 MAART 1996
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
'arkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 -31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS
ÉNNEMENTSPRUS /54,55 PER HALF JAAR. LOSSE NUMMERS ƒ1,50
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 31 41 11
B-g g. 06 53 16 86 57, 06 - 52 78 43 20 of 06 - 53 14 91 08
Buiten werktijd:
Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, tel 31 46 87
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant folders van:
DOE HET ZELF MARKT
Kom nog eens op je gemak kijken
en informeren naar alle mogelijke
soorten familiedrukwerk
DnikJimi/Uufrvcn)
Lmfrvcld ra dc Rooy
rirbrnjt 10, Den Rury
Telefoon 0222 - 362600
Fu 0222 - 3I41U
(ADVERTENTIE)
tevreden betrokken te worden bij
het onderzoek. Met name de rol
van de provincie is belangrijk, om
dat die volgens neutraler zou aan
kijken tegen de verschillender deel
belangen die een rol kunnen
spelen. De provincie is verder eige
naar van het parkeerterrein in Den
Helder.
Weliswaar liet burgemeester Van
Rappard zich lovend uit over de
plannen met de Rijkswerf, hij koes-
kruising Pontweg/Emmalaan wordt zo goed als zeker
i rotonde, nu de provincie heeft toegezegd de helft van
kosten te betalen. Gedeputeerde Hen de Boer (Wegen,
rkeer en Vervoer) liet bovendien doorschemeren op de
lising Akenbuurt ook graag een rotonde te zien, waar-
li hij wil meebetalen.
or de aanleg van een fietspad
gs de Vuurtorenweg hield De
er de hand nog even op de knip.
beloofde hij in Den Haag zijn
lt te doen geld los te peuteren,
iet gunstigste geval krijgt Texel
entig procent van de aanleg-
ten 1/1,4 miljoen) vergoed.
fietspad langs de Vuurtoren-
3 is een langgekoesterde wens
i de Cocksdorpers. Subsidiëring
^ai het fietspad is echter een com-
-léxe zaak. Het rijk heeft de subsi-
ië daarvoor (gebundelde doel-
Rering) aan de provincie
Hlelegeerd. De Boer: ,,We kunnen
^loordholland wel twee keer zo-
il geld aan, als dat we ter be-
ikking hebben. Halverwege dit
rgaan we daarom met de minis-
praten om te kijken of we meer
kunnen loskrijgen. Het is dan
n zaak dat de plannen klaar lig-
wees hij het college er op zo
I mogelijk een afgerond voor-
voor de Vuurtorenweg te pre-
■teren.
lËDen Haag over de brug komt,
fckent dit vijftig procent subsi-
Uit het provinciale fietspaden-
Is kan Texel dan nog twintig
:ent extra verwachten.
zijn deze week genoeg zaken
om eens lekker je angeltje in te
Steken. Trouwe lezers missen
ioms bepaalde onderwerpen
en de argwanenden suggere
ren dat vermeend eigen belang
de oorzaak is. Het zij zo. Dan
j naar een stokpaardje. Zondag
middag rond een uur of vier, m
de vroege schemering ma
noeuvreerde, zonder licht een
fgeladen BMW langs de
Vesterweg. Terwijl de bestuur
der met één hand de bocht
am, hield hij in zijn andere
and een autotelefoon. Kinde
en en een grote hond ravotten
ver de achterbank. Met een
igaret achteloos bungelend in
ijn mondhoek moest deze
nelle jongen zbnodig bellen,
tiet wie? Schoonmoeder, res-
1urantzakengesprek, mmna-
'S? Alweer zo'n verkeers-
tuatie, die net geen ongeluk
eroorzaakt, maar verdomd
evaarlijk is. De prijs van altijd
n overal bereikbaar zijn. Het
an ook anders. Een cabaretier
ertelde eens, dat op weg naar
et theater z'n telefoon ging.
larst, moest hij weer helemaal
vug naar huis...
Horszei
Mocht het geld niet op deze wijze
los komen, dan wil De Boer via
andere wegen de subsidiëring
rond krijgen, al zal het bedrag dan
wel lager uitvallen.
Vuurtorenweg
De plannen voor het fietspad langs
de Vuurtorenweg nemen steeds
concretere vormen aan. Het lijkt
erop dat de benodigde grond bin
nenkort in handen van de ge
meente is. Als het geld loskomt kan
in principe nog dit jaar worden be
gonnen met de uitvoering.
Het fietspad langs de Limietweg,
een recreatieve route, gaat ruim
vier ton kosten. De subsidiëring
hiervan moet uit een ander provin
ciaal fonds geschieden. Maximaal
45 procent van dit bedrag komt
voor subsidie in aanmerking. De
gemeente is in staat de rest zelf te
financieren. Gezien de regionale
spreiding vindt de gedeputeerde
dat Texel voor een bijdrage in aan
merking moet komen.
Potentheorie
De verkeersaanpassing van de
oversteek Pontweg/Emmalaan ge
niet wat betreft de provincie geen
prioriteit. Deze komt niet voor op
de lijst van „gevaarlijke kruisin
gen". Toch ziet De Boer wel moge
lijkheden om deze oversteek aan te
pakken. „Het verkeer van en naar
de boot is toch een heel apart ver
haal, dat om een aanpassing
vraagt." De gedeputeerde was
daarvan overtuigd geraakt, toen
het college hem meenam voor een
rondrit over het eiland. Op dat
moment stroomde net de boot*
leeg, zodat De Boer geruime tijd'
moest wachten.
Een rotonde beschouwt de provin
cie als de meest veilige en doeltref
fende oversteek. Bij de sub
sidiëring hanteert de provincie de
„potentheorie". „Kijk, de provincie
heeft als eigenaar van de Pontweg
de verantwoording voor twee af
slagen (Pontweg), de gemeente déf
Lees verder pagina 9
WV-directeur Joost van Linge Irechtsgeeft de Helderse burgemeester Hoekzema uitleg over de veerboten
De provincie, Den Helder, Texel en
Teso starten samen een groot on
derzoek naar de verkeers
problemen in de marinestad. De
plannen voor openstelling van de
Rijkswerf en het toerisme naar het
eiland vergen een grote parkeer
voorziening en een goede door-
streming van het verkeer. De pro
vincie zegde toe menskracht te
&iej(£D in het~£mderzoek, dat rond
de ƒ100.000,- gulden gaat kosten.
Het ligt in de bedoeling dat alle
Terschellinger kotter is woens-
volgeladen met hout huis-
rts gekeerd. Een dag eerder
den al opvallend veel boten
d het eiland gesignaleerd. De
Ijers van Texel, Vlieland en
eland lijken dus definitief ach-
net net te vissen, wat betreft het
t van de kustvaarder
•ggersbank". Op een enkele
k na is tot nu toe niets van de
lading aangespoeld.
Het nieuwe bestemmingsplan buitengebied biedt te wei
nig bescherming aan natuur en milieu. Dat stelt de Werk
groep Landschapszorg Texel in een gisteren openbaar ge
maakte brief aan b en w. In de brief, die mede namens de
Vereniging Natuurmonumenten is opgesteld, wordt erop
aangedrongen het plan terug te trekken. Landschapszorg
wil over bepaalde punten eerst overeenstemming bereiken
in de convenantgroep.
Wethouder Daan Schilling (ruimte
lijke ordening) zegt in een eerste
reactie niets te voelen voor uitstel.
„Daar kan geen sprake van zijn. Het
plan is al zes jaar onderweg, het
moet niet nog langer duren. Schor
sing hoeft ook niet; een ieder kan
een bezwaarschrift indienen."
Het overleg in de werkgroep die het
convenant tussen gemeente en
provincie over de invulling van het
Texelse landschap begeleidt, is
echter mede bedoeld om
geharrewar over het beleid te voor
komen. Volgens Adriaan Dijksen,
secretaris van Landschapszorg,
was het de bedoeling om tevoren
in de convenantgroep afspraken te
maken over het landschapsbeleid
en die vervolgens over te nemen in
het bestemmingsplan. Zo'n geza
menlijke benadering zou zowel
natuurbeschermers als de land
bouw de wind uit de zeilen nemen.
Nu in de ogen van Landschapszorg
en Natuurmonumenten echter on
voldoende rekening is gehouden
met hun belangen, ziet het er naar
uit dat zij bezwaarschriften zullen
indienen, waardoor de vaststelling
van het plan vertraging kan op
lopen.
Wezenlijke invloed?
In de inleiding van het bestem
mingsplan staat dat het convenant
een wezenlijke invloed heeft gehad
op de benadering van natuur, land
bouw en recreatie. „Maar in de uit
gangspunten en doelstellingen van
het plan vinden wij van die wezen
lijke invloed vrijwel niets terug
waar het natuur- en milieubescher
ming betreft", zo staat in de brief
van Landschapszorg. „Mede ge
zien onze ervaringen met de
afhandeling van de problematiek
rond het ammoniakbeleidsplan,
dringen wij bij u aan op het zo
spoedig mogelijk openen van over
leg in de convenantgroep. Onze
verdere opstelling met betrekking
tot de convenant hangt daarvan
af."
Reactie
Wethouder Schilling kende de brief
gistermiddag nog niet, maar gaf op
persoonlijke titel wel een reactie.
Het convenant is is in het bestem
mingsplan verweven. Dat was juist
de reden dat het nog langer "heeft
geduurd voordat het plan ter visie
kwam. De kritiek snap ik daarom
niet helemaal."
In de ogen van Schilling had
Landschapszorg eerder aan de bel
kunnen trekken. „De werkgroep
wist dat het bestemmingsplan ter
visie zou komen. Dus als ze daar
over in de convenantgroep wilden
praten, hadden ze dat als agenda
punt kunnen opvoeren."
participanten een bijdrage zullen
leveren.
Een Texelse delegatie, bestaande
uit het college met ambtelijke on
dersteuning en Teso-directeur Rob
Wortel, voerde gisteren overleg
over de kwestie in het Helderse
gemeentehuis.
Van Texelse zijde is bezorgdheid
geuit over het zogenaamde
„Mastersplan", dat tot doel heeft
de Rijkswerf tot toeristische attrac
tie te maken. De extra toestroom
van auto's die dit geeft, valt waar
schijnlijk samen met de periode
waarop de vakantiedrukte naar het
eiland groot is, zodat dit tot grote
problemen kan leiden. Om aan
deze problemen het hoofd te bie
den, besloten de participanten de
komende maanden een onderzoek
sopdracht vast te stellen. Daarin
worden de uitkomsten van het
Teso-rapport „Vervoerscapaciteit
Texel-Den Helder" en bevindingen
van Helderse kant op elkaar afge
stemd Op welke termijn het onder
zoek moet zijn afgerond, kon niet
worden meegedeeld. Evenals de
vraag op welke manier de daad
werkelijke uitvoering van de plan
nen moeten worden gefinancierd.
Gedeputeerde Hen de Boer (We
gen, Verkeer en Vervoer) deed op
dit punt geen duidelijke toezeggin
gen „Maar we zullen onze verant
woordelijkheid nemen als dat no
dig is."
De Texelse delegatie toonde zich
Het Maritiem en Juttersmu'seum
wil de tuinbeelden Ceres en
Neptunes die nu in Den Hoorn
staan graag naar Oudeschild ha
len. Directeur Benno van Tilburg
vindt de beelden, die al tientallen
jaren bij de Vermaning staan, be
ter op z'n plaats bij het buiten
museum. Hoewel hij nog geen
aanvraag heeft ingediend, heeft
Den Hoorn al bjj voorbaat gepro
testeerd.
De beelden Ceres (godin van de
landbouw] en Neptunus (god van
de zee) zijn gemaakt in de acht
tiende eeuw en stonden oorspron
kelijk in de Franse tuin van hoeve
Brakenstein. Ze herinneren aan de
bloeiperiode van Texel en zijn in
1978 in langdurige bruikleen afge
staan aan de gemeente door de
familie Vreede. Deze familie wilde
de beschadigde beelden voor ver
der verval behoeden en hoopte
met de gift de restauratie te be
spoedigen. Ze kregen een plaatsje
bij het toenmalige scheepvaart
museum in Den Hoorn, waar ze
met een hoogwerker in de tuin zijn
gezet. De Vermaning is al lang geen
museum meer, de beelden staan er
nog steeds, tezamen met het voet
stuk van een zonnewijzer en een
groot anker
Brief
De signalen van Van Tilburg heb
ben enkele Hoornders al in opper
ste staat van paraatheid gebracht.
Zowel atelierbeheerder Henk
Noorlander als de dorpscommissie
stuurde het college een brief met
het verzoek de beelden te mogen
houden. Noorlander: „Kijk, als ze
nu de tuin van Brakestein opknap
pen en openstellen, ben ik de eer
ste die zegt: zet ze daar neer. Maar
op het museumterrein in Oude
schild moeten de mensen eerst
entree betalen om ze te mogen
zien. Hier staan ze gewoon op
openbaar terrein."
Nog niet besloten
Van Tilburg heeft nog niet besloten
of hij de gemeente daadwerkelijk
zal vragen of de beelden naar zijn
museum mogen. „Tot dusver heb
ik me alleen georiënteerd. De beel
den hebben toch een hoge histori
sche waarde-Ze zijn het best in
Oudeschild op z'n plaats." Wat
hem betreft kan dat bijvoorbeeld
zijn op de plaats van het Licht van
Troost, dat wellicht verdwijnt. Ove
rigens is volgens Van Tilburg zijn
„oriëntatie" beslist niet het gevolg
van de breuk tussen de jutters en
de Stichting Texels Museum
Mocht hij zijn verzoek bij de ge
meente doorzetten, dan heeft de
raad het laatste woord over de plek
waar de beelden komen te staan.
terde wel enige bedenkingen. „Zo
dra Den Helder richting Marsdiep
kijkt, dat wordt het beeld wat min
der gedetailleerd", doelde hij op de
maquette van de werf. De boten in
de veerhaven lijken namelijk niet in
de verste verte op de Schulpengat
en Molengat. Van Rappard had
daarom een presentje voor zijn
Helderse ambtsgenoot Hoeksema,
in de vorm van twee exacte schaal
modellen van beide vlaggesche-
pen. De schaalmodellen zijn ge
bouwd door de maker van de
maquette zelf.
Bedrijven op industrieterreinen
moeten op een beperkte opper
vlakte detailhandel kunnen bedrij
ven, die rechtstreeks verband
houdt met de hoofdfunctie. Dat
vindt het college, naar aanleiding
van eerdere discussie in de raad.
Ook focyJ-bedrijven moeten
branche-eigen produkten kunnen
verkopen. Dat betekent dat de
kleine winkel van Bakkerij Dros in
Oudeschild kan worden gelegali
seerd. Meubelbedrijven en fysio-
therapie-praktijken mogen zich
niet er niet vestigen.
Detailhandel op bedrijventerreinen
is meerdere malen aan de orde ge
weest in de gemeenteraad. Over
eenstemming is er over de
verkoopruimte, die hooguit vijftig
vierkante meter mag zijn. De par
tijen verschilden van mening over
de vraag of bedrijven die voedings
middelen produceren detailhandel
mogen bedrijven. Groen Links
waarschuwt dat dit niet in horeca-
activiteiten mag uitmonden. B en w
willen bestaande situaties, zoals
Dros, wel legaliseren. Ook groot
handels- en vishandelbedrijven
mogen aan de consument verko
pen, echter zonder dat er branche
vreemde zaken als dranken en pa
tat worden verkocht. Viscentrum
Blom valt dus buiten de regeling en
kan alleen op gedoogbasis blijven
bestaan.
Voor volledige detailhandels
bedrijven op industrieterreinen
wordt een vrijstellingsregeling op
genomen. Het gaat hier om bedrij
ven die doe-het-zelf-, kampeer,
tuinartikelen of witgoed verkopen,
tuincentra of garagebedrijven. Een
detailhandelsbedrijf wordt echter
alleen toegestaan, als eerst de
raadscommissie ruimtelijke orde
ning daarvoor toestemming heeft
gegeven. Gamma heeft inmiddels
vergunning voor een nieuw bedrijf
in De Mars.
(ADVERTENTIE)