Texelpop avondvullend familiefeest Kijken, drinken, dansen en sociaal geroezemoes Dominee „Perron Nul" bespreekt drugsprobleem TEXELSE 7 COURANT Toch weer house in Time Out JAjol&Sait tussen Tekst en foto's: March Heijnen, Gerard Timmerman en Frans Hopman. DINSDAG 19 MAART 1996 Het is het W.I.K.O (Werkgroep Interkerkelijk Overleg) gelukt ds. Hans Visser van de „Pauluskerk" en voorheen „Perron Nul" uit Rot terdam, naar Texel te krijgen voor een lezing en gesprek over de pro blemen voor drugsverslaafden Texel is nog geen grote stad wat de problematiek rond deze groep be treft. Toch wilde het WIKO er aan dacht aan besteden, met de vraag in het achterhoofd: hebben de ker ken ermee te maken? En zo ja, wat is hun taak? Dominee Hans Visser in een inter view met Frits Abrahams, van NRC Handelsblad: „Ik vond als her vormd predikant dat Rotterdam behoefte had aan een kerk voor de subculturen van illegalen, drugs gebruikers, daklozen, gestoorden Scream Foster Parents te instal leren. De zevenpersoojisformatie brengt een mengelmoes van rap en rock Jaap Bakker uit de PH-pol- der volgt de verrichtingen van zijn gitaarspelende zoons Eddy en Stefan nauwlettend, geeft aanwij zingen en laat onderwijl de video camera draaien. Bakker is één van de vele ouders die hun opwachting maken in de steeds vollere zaal. Texelpop is een echt familiefeest geworden, waarbij jong en oud „onder het genot van" luisteren, keuren en intussen een gezellig praatje maken. Het sociale geroe zemoes neemt achterin de zaal grote vormen aan, waardoor me nig optreden in een bescheiden achtergrondmuziekje verandert. Beatles Als Rob, Hans, Menno Ben bij wijze van reünie hun Beatles-reper toire inzetten, loopt de dansvloer vol. Het viertal had aan vier repeti tie-avonden voldoende voor een gedetailleerde weergave de „Fab Four". Vooral aan de stemmetjes was veel aandacht gegeven. De keus om Hans Hopman Paul McCartney en Rob Kooiman de wat ruigere John Lennon te laten doen, pakt niet verkeerd uit. Tegen de tijd dat „Twist and Shout" wordt inge zet, waant een enkeling zich in de Blokker veilinghallen. Alleen de krijsende tieners ontbreken er nog aan. Na acht nummers is de koek De zingende families Van Sambeek en Brommersma, verenigd in Aquapella, zorgden voor een luisterrijk hoogtepunt I Scream Foster Parents neemt in de kleedkamer nog even het repertoire door etc. etc. Een kerk voor mensen die in de rotzooi zijn beland. Mijn kerk moest een plek van bezinning zijn, maar ook een herberg en een actie centrum. Als je alleen maar koffie wilt, drugs, een schone spuit of een slaapplaats, dan kan dat bij ons. Zo huisvesten wij op dit moment der tig uitgeprocedeerde vluchtelin gen. Maar ik heb ook andere zaken in de aanbieding, kerkdiensten - ook voor de gewone Rotterdamse burger - pastorale gesprekken, bijbelstudie. Het leven is méér dan drugs." Visser geldt ook internationaal als een autoriteit op drugsgebied. „Ik voel me zeer verantwoordelijk voor een drugsgebruiker. Ik wil hem be hoeden voor onheil en kwaad. Daar zet ik hoog op in en dat blijf ik doen. Het diepste motief is natuurlijk: jammer dat een mens verloren gaat." Op de vraag: „Moeten de drugs worden vrijgegeven?" Ant woordt hij: „Het verbod is een ramp, maar vrije verstrekking is dat ook. De overheid zal daartussenin een smal pad moeten ontwerpen, een apart beleid voor iedere drug." Woensdagavond kan Texel kennis maken met dominee Hans Visser, aanvang 20.00 uur in het zaaltje bij de Doopsgezinde kerk in de Koogerstraat. „Het is een stads- probleem, maar Den Helder is vlak bij." ledereen is van harte welkom. In jongerencentrum Time Out in Den Burg klinkt vrijdagavond housemuziek. De deejays Bard en Jefd mixen house met hier en daar een nummertje punk. Time Out is open van 20.00 tot 23.00 uur en de entree is gratis. toenco-danseres Eva Ramirez demonstreert brengt onder begeleiding van Mark ds het publiek in Spaanse sferen lacht de trotse moeder „Sam". Voor de familie Brommersma, waarvan Magda, haar broer Nico en dochter Marieke meezingen, is het een emotioneel optreden. Musicalster Magda maakt na een ziekte een glorieuze comeback, die na afloop wordt beloond met toe geworpen rozen en omhelzingen. Ook bij de anderen is de gevoelige snaar geraakt. „Jullie applaus maakt ons verlegen", dankt Marco het ademloos luisterende publiek. Cultuur De wethouder van cultuur, Nel Eelman, is beide avonden present en toont zich opgetogen. „Wat een talent hebben toch op dit eiland", concludeert ze. En, wijzend op bluesgitarist Rob van Beurden, die inmiddels met zijn band het po dium heeft beklommen „Van de week was hij nog op m'n spreek uur. Maar op het podium is hij een heel andere persoonlijkheid." Dansen In de wandelgangen krijgt Van Beurden voor zijn ingezonden stuk in de vorige krant veel bijval, maar aan het eind van de avond verzeilt hij in een discussie met leden van Poundcake. Zij verwijten hem te veel op de man te spelen. On stage Iijna maakt de 3-jarige Roy Middelbos zijn debuut op 'exelpop. Neem je gitaar maar mee", hadden zijn idolen an de band Endors gezegd. „Dan kun je invallen als één an ons een snaar breekt.Tijdens het optreden staat Roy net zijn speelgoedgitaar vooraan mee te swingen. Maar als \itarist Léon Goossen inderdaad pech met zijn instrument rijgt, blijft het ventje liever veilig bij zijn moeder in de zaal. kreunt ze. „Snel maar weer een si garet." Ook Belinda van Diesen, die toch nergens mee lijkt te zitten, vertelt dat ze stond te kokhalzen voordat ze het podium op ging. Maar eenmaal op de bühne is ze een ander mens en dat geldt ook voor de andere twee „meiden" van Just Marry. Bodypainting Het drietal heeft zich ditmaal laten bodypainten en beweegt zich a la The Supremes en The Andrew Sisters over het toneel. De grootste gedaanteverwisseling ondergaat de jongste van het stel, Marije Schoo, die met haar prachtige rode pruik het stralende middelpunt is. Grootste fans: de gezusters Cle mentine en Henriétte de Wit, die overdag al hun creativiteit op de drie dames hebben losgelaten en nu vooraan de complimenten in casseren. Later op de avond komt Supergroover1 met een andere va riant. Uitgedost als Kiss knalt de band de wereldhit „I was made for lovin' you" de zaal in. Net echt. Daarna schakelen de studenten over op hun nieuwe, swingende repertoire. Glorieus Een surprise is de harmonieuze samenzang van Aquapella. Aan de uitvoering valt niet te horen dat het vijftal pas zes weken heeft gerepe teerd, integendeel. Aquapella is 'n familie-aangelegenheid, zowel op het podium als in de zaal De broers Marco en Robin van Sambeek we ten zich gesteund door pa en ma in het publiek. „Nee hoor, van mij hebben ze het niet. Ik ben niet mu zikaal en zingen gaat ook niet". is Van Beurden deze avond echter ongenaakbaar. Kiss op Texelpop7 Nee, het is Arjan Rienks van Supergroover! Zaterdagavond is hij de eerste die het publiek in beweging krijgt. „Er mag gedanst worden..." Braaf vol gen enkele tientallen zijn verzoek op, maar de massa komt om elkaar te ontmoeten. Pas als de meeste (oude) bekenden zijn begroet en het bierpeil stijgt, gaan tot in de kleine uurtjes de voetjes van de vloer. voor koe. „We kozen de naam om dat „De Koe", het eerste nummer was dat we speelden." Ze hanteren alledrie de gitaar alsof ze nooit an ders gedaan hebben, zingen als nachtegaaltjes en schakelen moei teloos over van softies uit de zesti ger jaren naar de blues. Alsof meidenband Just Marry al ter ziele is, worden ze alvast getipt als hun opvolgers. Voor het eerst niet actief op Texelpop, bekijkt popveteraan Bart Heijnen de verrichtingen vanaf de zijlijn „De Klapband uit elkaar? Volgens mij niet. En als we ermee stoppen, dan doen we dat wel in passende stijl. Het optreden mis ik nu niet. In al die jaren ken ik de kick van het spelen voor publiek wel zo'n beetje. Laat anderen maar." Flamenco Generatiegenoot Jaap Dros is wel van de partij en grijpt Texelpop aan om uitsluitend eigen nummers ten gehore te brengen. Dros, met on afscheidelijke gitaar, wordt bijge staan door Marije Schoo en Mark Fonds. De nummers liggen lekker in het gehoor. „Shoreline", destijds gecomponeerd als titelsong voor de Texelfilm, haalde het toen niet, maar krijgt een herkansing Nét op tijd arriveert flamenco-danseres Eva Ramirez vanuit Amsterdam, om begeleid door vriend en gitarist Mark Fonds haar dansact op te voe ren. Het staccato-ritme, de uitstra ling en het temperament brengen de toeschouwers in Spaanse sfe ren. Het gaat voorbij aan de kinderen die kennelijk een zakcentje verdie nen om het lege fust op te halen. Begerig loeren ze op de lege pias- Je debuut op Texelpop en dan een snaar breken Marijn Drijver kan er om lachen De zaal is vol, maar je hoort en ziet niets Je voelt alleen de trillende snaren van je gitaar. Matthijs Albers van Make Ends Meet Rap zijn Marc Roeper en Orph van Stipt alweer bezig de volgende band, I op, maar druppelen de eerste boe kingen al binnen. Het slotakkoord is aan Poundcake, waarin Sil van Dijk zich weer virtu oos manifesteert. De stoïcijnse maar strak spelende Jos Schaafsma staat in contrast met de extravagante act van zanger Rob Vonk. De drukte op de dansvloer is een compliment aan de band. Voorin is de aandacht groot als het podium wordt bestegen door drie jonge meiden die zich bekendma ken als Djawi, een ander woord tic bierbekertjes. De methode werkt; er liggen nauwelijks bekers op de vloer. Of het moeten de bierglazen zijn die door de lucht suizen als The Kaaimannen met veel rumoer het podium bezetten. Als het rookgor dijn is opgetrokken is het tafereel bizar. Enige overlevenden van de „holocaust" zijn de twee muzikan ten die in bizarre outfit de zaal la ten schudden. Gitaren die door krachtstroom lijken gevoed, gese len het gehoor van het publiek. De voorste rijen weten niet hoe snel ze weg moeten komen als de „lijken" tot leven komen, wild van het po dium springen en op de dansvloer met kartonnen dozen op elkaar in hakken. Aansluitend leeft de aan hang zich uit met stagediving. Doel van de demonstratieve act -de maatschappij eens flink wakker schudden- wordt volgens velen te letterlijk opgevat. „Dit kan je niet eens meer raggen noemen." delijk mogen ze alle remmen los gooien en dat doen ze ook. Basgitarist Matthijs Albers -met op het laatste moment gitzwart ge verfde haren- kruipt in de huid van Jim Morrison, de soli van de prima gitarist Tolga During klinken pro fessioneel en Tommy Witte drumt of zijn leven eivan afhangt. Texel heeft er weer talent bij. Zenuwen Onervaren of geroutineerd, in de aanloop naar het optreden slaan de zenuwen op tilt. Vrijdagavond kan debuterend zangeres Moniek Bruijn zichzelf amper de baas. Als ze met Ssht op het podium staat lijkt de spanning van haar af te val- Texelpop ten voeten uit. De jon gensvan Endors, afgelopen zomer »gonnen met het naspelen van lekende hits op de bruiloft van de lijders van drummer Arjan van der |ikke, besloten drie maanden ge leden aan Texelpop mee te doen met zelf gecomponeerde num bers. De recreatiezaal van cam- ling De Driehoek, thuis bij gitarist Ijrco Paagman, vormde een ide- i repetitieruimte. Met de kleine y als supporter schaafden ze aan n sound. Hoe het publiek zou ageren, werd getest op een iderverjaardag. terdag staan de jongens op herp. Zó zelfs, dat ze in zes num bers twee snaren breken. „Vorige kreek heb ik er nog gloednieuwe snaren opgezet, ik snap niet hoe het kan", zegt Leon Goossen na loop in de kleedkamer. Bassist larijn Drijver heeft meer geluk: pas tijdens het slotakkoord van het atste nummer breekt bij hem een naar. Terwijl de laatste klanken egsterven, houdt hij zijn ge- onde gitaar grijnzend omhoog. Poep 'oep aan het publiek, zolang wij t maar leuk vinden", is het credo n de formatie So What. De ge- iddelde leeftijd van veertien jaar aat een stevige sessie niet in de g Vrijdagavond om tien voor If acht geven ze vol gas. Hun ote angst dat aan het begin van avond nog nauwelijks publiek op de been zou zijn, blijkt een mis- itting, ,,Op zoveel mensen had- ïn we niet gerekend." et repertoire van de jeugdige de- Jtanten omvat popklassiekers „Knockin' on heavens „Van Bob Dylan? Guns zal je bedoelen." Na afloop ze het optreden m de „We hebben lekker op dat ene foutje na, dat zet je toch niet in de Jeugd Jeugdige onstuimigheid treffen we zaterdagavond aan bij Make Ends Meet Je zou je op een editie van Texelpop uit de jaren zeventig wa nen, want het trio speelt klassiekers van The Stones en The Doors en gooit er een meeslepende versie van „Gloria" tegenaan. De drie jon gens zijn al een paar dagen op „trainingskamp" in Den Burg, ein- Net echt, die split jurken van Just Marry. len en kan er zowaar een glimlach af. Vooral als het swingen geblazen wordt op de dansvloer. Een etmaal later drentelt Sigrid Ramaker, zangeres van Intrude, tril lend door de zaal als haar „Uur U" nadert. „Ik voel me misselijk",

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 7