Groen ^warLrJexels in het kart-,
)vertochten gemiddeld
5,5 procent goedkoper
Sloper maakt korte
metten met Marsdiep
Personentarief aanzienlijk omlaag
Partners convenant
zoeken compromis
Restauratie definitief van de baan
8A8YOP
KOMST?
ïequente gebruikers
fofiteren het meest
A^orszel
Chique
Lichte schade
bij aanrijding
Voorrangsregeling
verandert eveneens
Landschapszorg en boeren willen vrede
Drie keer is...
Vuurtoren gekroond
met nieuwe radar
flElW'
is vanaf zaterdag 23 maart
weer alle dagen
GEOPEND
Viscentrum
^ALBERT BlOM^j
WEER DAGELIJKS
GEOPEND
VERDER AI,
in dit i\|ummer
Wilde beesten in
Maritiem Museum
2
Biertap wedstrijden
in Schouwburgzaal
3
Incest onderwerp
van bioscoopfilm
3
De Cocksdorp krijgt
nieuwe basisschool
5
VIPS overspoelen Texel
5
•r Oosterend en ZDH
klaar voor derby
9
Avro televisie filmde
„De Week van..."
9
Voor de mooiste
en grootste collectie
geboortekaartjes
uiteraard naar
TEXELSE ^COURANT
Q Attence
EUR0MASTER
TEXEJ.SE tSlCOERANT
ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11068
VRIJDAG 22 MAART 1996
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
straat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS
NEMENTSPRIJS 54,55 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1.50
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 314111
B.g.g. 06 - 53 16 86 57, 06 - 52 78 43 20 of 06 - 53 14 91 08
Buiten werktijd:
Gerard Timmerman, Schoorwal 11, Den Burg, tel. 31 46 87
verlaagt per 1 april aanstaande de tarieven gemiddeld
5,5 procent. Degenen die vaak met de boot gaan en
nig ruimte innemen, hebben het grootste voordeel. Daar
t tegenover dat gebruikers die incidenteel meevaren en
vierkante meters bezetten, méér gaan betalen. De 15-
urenkaart voor personen wordt een stuk goedkoper:
tegen ƒ108,75 nu.
I tariefsverlaging is lange tijd
Ivoorgekomen bij Texels Eigen
Jmboot Onderneming. De af-
■pen twintig jaar was dat niet
lelijk, omdat de bootdienst het
hard nodig had voor de
schakeling op dubbeldeks
«pen. Nu uit onderzoek blijkt
iet vervoer de komende twin-
aar nauwelijks zal toenemen,
it Teso voorlopig niet voor
;achtige investeringen te
in. De bootdienst kan volstaan
t de vervanging van veerboot
ilengat in het jaar 2005 door een
op van het formaat Schulpen-
Door dit vooruitzicht en de
lige financiële situatie heeft
tot de verlaging besloten. Te-
maakt Teso van de gelegen-
gebruik om de verouderde
ifstructuur aan te passen.
wens om de tarieven per cate-
lete wijzigen, bestond bij Teso
mger. „De huidige verdeling is
eerlijk, als je kijkt naar prijs per
kante meter en de frequentie
irmee van de boot gebruik
dt gemaakt", zegt directeur
J Wortel in een toelichting. De
leven van de verschillende cate-
|ieen staan niet altijd in verhou-
tot de kosten voor de boot-
list.
fcrengt het vervoer van perso-
I andere kosten met zich mee
I het vervoer van voertuigen.
Irnaast geldt dat frequente ge-
likers vanwege de regelmaat de
liste kosten veroorzaken. Daar-
fegen leidt het vervoer van inci-
Itele gebruikers, zowel perso-
1 als voertuigen, vaak tot
ktepieken. Juist deze pieken
hen ervoor dat Teso moet inves-
In in grotere schepen en andere
|passingen.
Openbaar vervoer
Iwil Teso de werkelijke kosten
Ir elke categorie beter tot uit-
TT—T
findel ijk is het voorjaar Het
fhaatsseizoen is voorbij. In
posferend voor altijd als er
f uizen worden gebouwd op de
Isbaan. Rijdt de gemeente hier
en scheve schaats of geeft zij
erecht voorrang aan woning
zoekenden? In Den Hoorn is
jouwen op het Zouteland van
ve baan Alternatieven uit het
Verleden bleken onbespreek
baar.
pelangena fweging wordt onze
bestuurders niet door iedereen
In dank afgenomen. Zoals het
plaatsen van die smakeloze,
rille informatieborden op
Ifeeds meer plaatsen op het
Viland. Vaak storend in de om-
fevihg, op een totaal verkeerde
plek of m schrijnend contrast
net fraai gerestaureerde plei-
hen. NuttigReclame voor de
Pdverteerders? Het staat wél
Jphiquei Je moet natuurlijk met
Je tijd mee. Een kniesoor die
prover moppert, want anders
pen je net zo'n conservatieve
puurpruim als...
Horszei
drukking brengen in de tarieven.
Door te kiezen voor een gemid
delde verlaging van 5,5%, zullen de
categorieën die wèl een hoger ta
rief moeten betalen, met met een
forse stijging worden geconfron
teerd.
Waarschijnlijk zullen de meeste
veranderingen door Texelaars met
gejuich worden begroet. Passa
giers met een 15-retourenkaart
gaan volgens Wortel een tarief be
talen dat vergelijkbaar is met het
openbaar vervoer over dezelfde
afstand. De prijs per knip (retour
vaart) wordt f6,-. Ook de losse re
tour wordt in dezelfde verhouding
verlaagd: zomertarief ƒ10,- en 's
winters 8,25.
Vrachtvervoer
Op het auto- en rijwieldek worden
de tarieven berekend aan de hand
van de in beslag genomen opper
vlakte. Momenteel wordt voor per
sonenauto's eigenlijk wat teveel
betaald en voor vrachtwagens wat
te weinig. Na 1 april zullen de tarie
ven voor personenauto's en cara
vans licht dalen, terwijl het meter
tarief voor vrachtvervoer licht
stijgt.
Wortel: ,,Die tarieven gaan 2 a 3
procent omhoog. Tenminste, voor
vervoerders die incidenteel de
oversteek maken. Vrachtrijders die
regelmatig overgaan, kunnen een
15-rittenkaart kopen. Die bestaat al,
maar straks komt er eentje met
korting. Hierdoor zullen hun boot-
kosten ongeveer gelijk blijven in
vergelijking met nu." De ge
noemde stijging staat volgens
Wortel gelijk aan de inflatie
correctie, die Teso normaal gespro
ken had moeten doorvoeren als
niet tot een tariefsverlaging was
besloten.
Méér 15-rittenkaarten
De tarieven voor motoren, al of niet
met zijspan, zullen stijgen. Hier
staat tegenover dat voor Texelse
motoren voortaan een Texeltarief
kan worden aangevraagd. Motor-
bezitters moeten, net als automo
bilisten, het kenteken bij Teso laten
registreren.
Fietsers die een losse retourkaart
kopen, moeten eveneens méér
gaan betalen Maar ook daar staat
iets tegenover: de introduktie van
een 15-retourenkaart voor fietsers.
Deze kaart geeft dezelfde korting
als die van personen.
Op den duur wil Teso alleen nog
losse retourkaarten, 5-retouren-
kaarten (3% korting) en 15-
Lichte materiële schade, zonder
persoonlijk letsel. Dat was het ge
volg van een zogeheten kop-
staart-botsing op de Schilderweg,
waarbij gisterochtend twee perso
nenauto's en een vrachtwagen
waren betrokken.
De aanrijding ontstond rond kwart
over elf, toen een 21-jarige man uit
Den Burg - die in de richting van
Oudeschild reed - remde. Een hem
achterop rijdende 22-jarige
automobiliste uit Oudeschild kon
niet tijdig remmen en knalde er.
bovenop. Zij werd op haar beurt
aan de achterkant aangereden
door een 40-jarige vrachtwagen
chauffeur uit Den Burg. Aan de
personenauto's ontstond lichte
schade, de vrachtauto mankeerde
niets.
Fiets weg. Bij OSG De Hogeberg
is maandag tussen 13.00 en 16.00
uur een niet afgesloten groene da
mesfiets gestolen. Deze is herken
baar aan grote oranje fietstassen.
Benadeeld is een 16-jarige Texelse.
retourenkaarten (8% korting) ver
kopen.
De weekkaarten voor personen,
fietsen en motoren zullen op ter
mijn verdwijnen. Wortel: „Ik ver
wacht dat de mensen zullen kiezen
voorde 15-retourenkaart. Die is per
knip net zo duur als een weekkaart,
maar je kunt er veel flexibeler ge
bruik van maken."
Voor de knipkaarten voor niet-
Texelse voertuigen geldt dat er
géén kentekenregistratie meer zal
plaatsvinden, behalve voor de 15-
retouren voorrangskaart. Wel kan
deze knipkaart slechts éen keer per
afvaart worden gebruikt.
Per 1 januari a.s. geldt een nieuwe
voorrangsregeling. Teso is van
plan aparte voorrangskaarten (op
kenteken) te verkopen. Elke keer als
men gebruik maakt van de
voorrangsstrook, dus ook op Texel,
gaat er een knip af. De prijs per
overtocht moet nog worden vast
gesteld. Teso gaat mede tot deze
maatregel over omdat veel
Texelaars ook voorrang nemen
omdat ze vooraan op de boot wil
len staan. De nieuwe voorrangs
kaart wordt een magneetkaart,
waarmee de automobilisten zelf de
slagboom van de voorrangsstrook
kunnen bedienen.
Voor de derde keer is de rood
zwarte Puch Maxi van een 20-
jarige Texelse gestolen. De af
gesloten bromfiets stond voor
haar woning aan het
Schoudieck, maar verdween
zaterdag tussen 15.30 en 19.00
uur. Vorige keren werd de
brommer steeds teruggevon
den. Extra herkenningspunt: op
het stuur zit een groen-wit
beertje
Voor het aangezicht van de vuur
toren is het even wennen, maar de
veiligheid van het scheepvaart
verkeer is ermee gebaat. Dankzij
de nieuwe radarinstallatie die
woensdagmiddag op het topje van
de toren in Eierland is geplaatst, is
de „dooie hoek" van vijftig tot zes
tig graden (de aanloop van het
Molengat) uit het scherm verdwe
nen en biedt de radar rondom een
volledig beeld.
De nieuwe radarboog, met een
spanwijdte van zes meter, is onder
deel van het zogenaamde Radar
Centralisatieproject Waddenzee,
een initiatief van RWS dienstkring
Waddenzee. Dankzij dit nieuwe
systeem zijn de radarinstallaties
van Texel, Vlieland, Terschelling en
Ameland via het
telecommunicatienet op elkaar
aangesloten. Radarbeelden vanaf
Texel kunnen dus op de centrale
vuurtoren op Terschelling worden
ontvangen. Voordeel is dat zodra
de taak van de Texelse vuurtoren
wachters er om 16.30 uur opzit, de
Brandaris op Terschelling (de
zeeverkeerscentrale) de controle
overneemt. De radar heeft een
maximaal bereik van 72 mijl, maar
wordt hoofdzakelijk gebruikt voor
controle van de drukke zeevaart-
routes, zo tussen de 12 en 24 mijl.
De Eierlandse vuurtoren was
woensdag het eerst aan de beurt
Het is niet de bedoeling van de
werkgroep Landschapszorg uit het
convenantoverleg te stappen Daar
zag het eerst wel naar uit, toen na
tuur- en landschapsorganisaties
een bom onder het ammoniak-
beleidsplan van de gemeente
plaatsten. De ondertekenaars van
het convenant, gistermiddag sinds
lange tijd weer bijeen, hopen nu
via een compromis tot een voor
stel te komen waarmee iedereen
uit de voeten kan.
Landschapszorg heeft vooral be
zwaar tegen het zogenaamde
ammoniakfonds, dat de agrariërs
de mogelijkheid geeft hun veesta
pels tot een bepaalde bovengrens
uit te breiden. De reserve van 700
koeien en 1.000 schapen vindt de
werkgroep te hoog, zeker omdat
het eiland is ontheven van het ver
bod om drijfmest uitte rijden. Hier
door zou de ammoniakuitstoot en
-depositie te hoog worden.
Hoewel de overlegpartners in het
convenant inhoudelijk niets over
de voorstellen kwijt willen, lijkt het
compromis de enige uitweg. „Het
is onze bedoeling om via een tus
senoplossing naar elkaar toe te
komen", liet Adriaan Dijksen van
Landschapszorg gisteravond door
schemeren. „Ons doel is het
convenant in stand te houden."
om van de nieuwe radar te worden
voorzien. Om het twee ton we
gende gevaarte op het topje te hij
sen was een telekraan met een
lengte van 62 meter ingehuurd
Een operatie die succesvol verliep.
Aanvankelijk was het ook de be-
doelrng een PTT-mast die vlakbij de
vuurtoren staat en dient voor
communicatiedoeleinden, gelijktij
dig te verplaatsen. Dat is nodig
omdat de werking onvoldoende is.
Dit voornemen ging echter niet
door.
De volledige installatie van de
computergestuurde radar op de
vuurtoren is waarschijnlijk donder
dag a.s. voltooid. Tot die tijd is de
radarcontrole op Texel buiten wer
king.
Burgemeester Van Rappard, voor
zitter van het overleg, bevestigde
dat het de wens van alle partners
is „de neuzen weer in één richting
te krijgen".
Bestemmingsplan buitengebied
Afgesproken is dat de
convenantpartners na enige be
denktijd over de voorstellen op
nieuw bijeen zullen komen.
Buiten het convenantoverleg om
heeft Landschapszorg binnenkort
een gesprek met het college over
de kritiek op het bestemmingsplan
buitengebied De werkgroep vindt
dat daarin onvoldoende rekening is
gehouden met de uitgangspunten
in het convenant.
Dick Drijver (Texels Belang) liet zich
over die kwestie dinsdagavond in
de raadscommissie ruimtelijk be
leid kritisch uit. „Landschapszorg
wekt de indruk dat in het
convenatoverleg allerlei zaken met
betrekking tot natuur, milieu en re
creatie moeten worden besproken.
Maar dit overleg hoort zich toch te
beperken tot zaken waarop die af
spraken ook werkelijk betrekking
hebben."
De restauratie van stoomschip
„Marsdiep" gaat definitief niet
door. Een meerderheid van de
werkgroep Marsdiep kwam tot de
conclusie dat het herstel van de 70
jaar oude Teso-veerboot financieel
niet haalbaar is. Woensdagmorgen
berichtte de werkgroep de sloper
in 's Gravendeel dat er geen be
langstelling meer bestaat voor de
„Joke Langeberg". Gisteren ging
het schip op de sloophelling.
De restauratieplannen leken in een
stroomersnelling te komen toen de
stichting „Ter Reede van Texel",
van de Texelse Ondernemende
Vrouwen en de werkgroep Mars
diep tot een krachtenbundeling
besloten. De TOV heeft als doel het
herbouwen van een loodsschoener
en de maritieme gloriejaren van
het eiland te belichten.
Toen de werkgroep in de loop van
de week tot de conclusie kwam
Dit beeld van de stoomboot Marsdiep, gefotografeerd bij de steiger van Oudeschild.
keert definitief niet meer terug. ,Fo'° "ch,ct Toso'
dat de restauratie geen haalbare
kaart is, werd de samenwerking
opgezegd.
„Aan de ene kant héél jammer,
maar aan de andere kant heel
reéel", vindt Henriette Timmer
mans van de stichting-„Ter Reede
van Texel". „Als de oude stoom
boot er in al z'n glorie weer zou lig
gen, zou dat prachtig zijn, maar we
konden het niet van de portemon
nee van de Texelaars vragen. En
Teso wilde er ook geen geld meer
in steken."
Volgens Timmermans was met de
restauratie minstens een miljoen
gulden gemoeid. „Daarmee kun
nen we onze stichting niet opzade
len. Ons eigen project, de schoe
ner, vraagt ook een hele duit We
werden gewaarschuwd dat we met
de Marsdiep voor een debacle ko
men te staan."
Realistisch
Teso-directeur Rob Wortel, overi
gens geen lid van de werkgroep,
vindt het afblazen jammer, doch
realistisch. Volgens hem zou voor
restauratie een geheel nieuw casco
moeten worden gebouwd. Inclu
sief de patrijspoorten al gauw een
investering van een half miljoen.
Roy Helleman, lid van de werk
groep, bestrijdt dat: „Een nieuw
casco is helemaal met nodig. Als
de je cleaninginstallatie er uit haalt,
komt het schip decimeters omhoog
en dan komt het slechte deel dat nu
op de waterlijn zit voldoende bo
ven water te liggen om hier naar
toe te varen en het schip met ver
eende krachten op te knappen De
Grand-Café
Restaurant
ADVERTENTIE
Schilderweg 265, Oudeschild
S 0222-310783
Van maandag t/m zaterdag
slechte delen boven de waterlijn
zijn er wel uit te stoken."
Schooieren
„De berekening van een miljoen of
meer gaat ervan uit dat de restau
ratie door een scheepswerf wordt
uitgevoerd. Maar met vrijwilligers
had je met een veel kleiner budget
een heel eind gekomen. Er zijn han
dige jongens genoeg die een
steentje willen bijdragen Ook fi
nancieel. Er was al vijfduizend gul
den toegezegd. Daarmee was de
aanbetaling van het schip al vrijwel
rond. Verder had had ik plannen
voor de financiering, bijvoorbeeld
met aandelen of door adoptie van
scheepsplaten. Je moet gewoon
schooieren met zo'n project."
Lees verder pagina 3
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Drukkrni'TJitfotru
Ljnjtcvcld cn de Rooy
PirkitTjji 10. Den Bury
Telefoon 0222 - JfJfOO
F« 0222 - 314111
(ADVERTENTIE)
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een foldqr van:
Of FUROPFSE BANOF NSPFCIAIIST