Sociale werkplaats boekt recordwinst FLORA W* Bereikbaarheid Texel entraal in campagne Den Burg Positief resultaat f370.000,- Gemoedelijke bijeenkomst Tuinwallen en wegen punten in De Waal Helemaal weg en toch zo dichtbij /ertrekpunt veerboten te onbekend Den Helder Amsterdam - TEXELSE COURANT Deel Anjercollecte naar Texelse clubs carmoon 20 STUK5 10 MINUTEN m pril uitgeroepen ot wandelmaand i i i 11X1 - - - A m jkV-Tfe' '-".'A/V' U;,' - Joyriding Riool gegund IJËL&SÏ Weekje Texel Moet je doen! Als de helft van alle Nederlanders van het mooie eiland Texel ligt te dromen, Helemaal weg en toch zo dichtbij funiculi is de andere helft driftig aan het uitzoeken hoe je daar eigenlijk komt. Geef een Texel-brochure kado! Prijsvraag VVV en Texelse Courant VRIJDAG 29 APRIL 1996 s een tekort van 77.000,- is begroot en er wordt een nst gemaakt van ƒ370.000,-, dan lijkt het alsof iemand een ihoorlijke fout heeft gemaakt. Dat is bij sociale werkplaats Bolder echter allerminst gebeurd. Door de goede sfeer het bedrijf en de efficiënte werkwijze, kon het positieve ultaat worden behaald. „En vlak de factor geluk niet uit", us directeur Leen Noordzij. >t gejuich onthaalde het college n b en w deze week de jaarreke- ng van de Bolder. In plaats van n verlies werd een dikke winst jhaald over 1995. „Verkeerd [groot? Nee, helemaal niet", ver- |t directeur Noordzij. De begro- ig was gebaseerd op eerdere irresultaten. t de cijfers blijkt dat de ontwikke- g van kosten juist is ingeschat. rn aanzien van de verkregen sub- jie klopt de begroting zelfs pre ss. De enorme groei zit 'm in de en idementen uit verkoop en oductie. Oogsten ee jaar geleden zijn we begon- met het verbeteren van het idement", vertelt Noordzij. (ver 1994 merkten we daar al ig positief effect van, maar nu is |t kennelijk tijd om te oogsten." Bolder deed investeringen in de rkplekken en -methoden. Daar- last werd op alle afdelingen aan- cht besteed aan efficiente wijze in werken. heid m om problemen op te los sen." Volgens Noordzij hebben veel klanten deze houding als po sitief ervaren. ,,We hebben een behoorlijk aantal vaste klanten. En zoiets werkt ook door: zij vertellen het weer aan anderen. Dat levert nieuwe klanten op." Groot gevaar Omdat het met geluk te maken heeft, waarschuwt de Bolder-direc teur dat dit resultaat niet als „ge woon" mag worden ervaren. „Het gevaar bestaat dat men nu denkt dat het ieder jaar zo'n vetpot wordt. Maar dit is niet iets vanzelfsprekends. Als een grote opdrachtgever zich terugtrekt ma ken we een klap achteruit." Voor het positieve resultaat zijn verschillende bestemmingen ge vonden. Het bedrag van de ge meentelijke bijdrage (ruim ƒ45.000,-) mag aan de reserve van de Bolder worden toegevoegd. De boekwaarde van het pand aan het Wezenland is hoger dan de ver moedelijke verkoopwaarde. Voor opvang van dit verlies mag ruim twee ton worden gereserveerd. Verder wordt ƒ75.000,- gereser veerd voor ontwerpkosten van nieuwbouw. Als de werkplaats een nieuw pand krijgt, zal het computernetwerk moeten worden vervangen. Afboeken van het oude levert een verlies van 12 000,- op, dat ook wordt afgedekt met een deel van de jaarwinst van '95. Als laatste wordt bijna ƒ30.000,- gere serveerd voor nieuwe aanpassin gen aan werkplekken. Plaatselijke verenigingen die mee werken aan de Anjercollecte ont vangen eenderde deel van het door hen opgehaalde bedrag Om dat het Anjerfonds 50 jaar bestaat, ontvangen collectanten ditmaal tevens een presentje. leder jaar houdt de Welzijns- stichting op Texel de Anjercollecte, een initiatief van het Anjerfonds en het Prins Bernhardfonds. De op brengst is bestemd voor culturele instellingen en het natuurbehoud in Nederland. Ook diverse Texelse verenigingen en projecten kregen de afgelopen jaren financiële steun De collecte wordt dit jaar gehouden van 16 tot en met 22 juni. Verenigingen die op deze wijze „de kas willen spekken", kun nen contact opnemen met de Welzijnsstichting, tel. 31 55 82 (rea geren voor eind april). el heeft de kleinste sociale rkplaats van Nederland. Er zijn in totaal 102. Wegens de om- "ng is Texel in vergelijking per ieidsplaats duurder dan andere i«werkplaatsen. De opbrengst is ech- gemiddeld veel hoger. „Eigen- ijk onlogisch", aldus Noordzij, die Jgt daar geen verklaring voor te '^hebben. Na enig aandringen erkent hij dat bij de Bolder een goede sfeer heerst, waardoor de motiva- tie hoog is. „Maar het is ook een estie van geluk. Klanten laten zich niet dwingen. Wij hebben een Bolderdirecteur Leen Noordzij geluk en goede mensen... paar grote klanten gekregen en die vast weten te houden." Niet zeuren Geluk, en dat aan weten te pakken. Dat is de filosofie van de Bolder. Door klanten service te bieden? „Nou nee, meer door ze te bieden wat ze vragen. Door niet meteen te zeuren over een bepaald bedrag dat je ergens mee wilt verdienen, maar door met ze méé te denken." Noordzij roemt in dat opzicht de medewerkers van de Bolder. „Als ik met een nieuw project kom en iedereen zou reageren met: ,jee, wat lastig', dan komt er niets van terecht. Maar wij vinden het met z'n allen leuk om nieuwe dingen aan te pakken. Men heeft er aardig- Het was een echte dorps commissievergadering, dinsdag avond in De Waal. Het halve dorp was getuige en mengde zich in dis cussies over verkeersborden, on derhoud aan wegen en plaatsing van tuinwallen. Zwaarwichtiger zaken waren niet aan de orde, waaruit kan worden afgeleid dat het goed gaat met De Waal. De Langwaal is een karakteristiek weggetje. Juist daarom is het jam mer dat er stukken tuinwal missen. De dorpscommissie attendeerde het college van b en w daar dins dag op in de jaarlijkse gezamenlijke vergadering. Wethouder Schilling had een verheugend bericht. Er is geld bijeen gesprokkeld voor on derhoud en herstel van tuinwallen op Texel en de Langwaal is één van de plekken die in aanmerking komt. Hoewel het niet is toegestaan, maken automobilisten nog vaak gebruik van de Langwaal als sluip route De dorpscommissie erkende dat het plaatsen van een paal geen oplossing is. „Dat kan gevaar voor fietsers opleveren in het donker", aldus voorzitter Cor Snoeij. Een hekje werd aanvankelijk ook van de hand gewezen met het oog op landbouwverkeer dat erdoor moet kunnen. Maar als de weg alleen aan éen kant wordt afgesloten, kunnen agrariërs er van de andere kant nog in. Die optie zal door de gemeente worden onderzocht. Kibbelpartij Over de eigendomssituatie van het pad langs het dorpshuis ontstond een vermakelijke kibbelpartij. Er zit een diepe knik in, maar wethouder Poster was ervan overtuigd dat dit niet op gemeentegrond was. Ver schillende dorpsgenoten wisten met stelligheid van wél, zodat een nader onderzoek zal volgen. Vriendelijker aankleding van de Polderweg door middel van lan taarnpalen en boompjes gaat be hoorlijk in de papieren lopen. Al leen al het groen werd door Poster met plaatsing mee op zo'n 12.500,-geschat. Het wordt op het wensenlijstje geplaatst, maar aan gezien bijna alle dorpen kostbare verzoeken hebben ingediend hangt honorering aan een zijden draadje. Het aanpassen van de slechte stoep van het Vermaningspad is een jaarlijks terugkerend punt op de agenda. Wethouder Poster be loofde dat daar nu echt iets aan wordt gedaan. Toen bleek dat hij daarmee op opvulling van gaten doelde, kreeg hij het halve dorp over zich heen Die zitten er name lijk niet in. Het probleem is dat het trottoir erg schuin afloopt en glad is. Haastig beloofde de wethouder ook dat probleem op te lossen. Ook het Groenewegje wordt vóór het seizoen opgeknapt en de Wester- boej-sweg krijgt een nieuwe asfalt- laag. Ongeren en Tienhoven zijn aan onderhoud toe, maar de ge meente dicht daar alleen de ergste gaten. Waarschuwingsbord De Laagwaalderweg is gevaarlijk voor fietsers. Op het gemeentelijke fietspadenplan staat de weg op de v i WV en Staatsbosbeheer beve- °P n vier wandelroutes aan door de xelse natuur en landschap. Ze ken in op een initiatief van de (N, een samenwerking tussen de JWB, de VVV's en het Neder- ds Bureau voor Toerisme, die ril tot wandelmaand heeft uitge- pen. Nieuw is de route door ideschild en het Hogeberg- •ied, die uitgestippeld is in het Ier van het VOC-jaar. Je week wordt een andere route Ider de aandacht gebracht. De rst voert door de Eierlandse dui- n. Deze start bij het parkeerter- jjT n van paal 31 en voert door de irlandse duinen, langs het strand de vuurtoren. De tweede route irt bij het parkeerterrein aan het ide van het Mienterglop en voert door De Muy en De Slufter. De VOC-route door het Hogeberg- gebied start bij met Maritiem en Juttersmuseum en voert langs his torische VOC-plekken, zoals de Wezenputten en de Schans. Als al ternatieve kan de Staatsbosbeheer- wandeling De Hogeberg worden gevolgd. Route „De Seeting" start bij Hotel Opduin en loopt door bos en duin ten zuiden van De Koog tot EcoMare en weer terug. 13 en 14 April komen alle mede werkers van de toeristische organi satie AVN naar Texel om een wan deling te maken. Informatie over de routes wordt verkocht als wandelpakketten. Ze zijn te koop voor ƒ4,95 bij de VVV, EcoMare en het buffet van de veer boot. Van dit bedrag gaat vijftig cent naar Unicef, die het geld besteedt aan het sloppenwijkproject Accra, hoofdstad van Ghana. -vQi I---- r v-~- »W1 ..iSJB Er is geld om tuinwallen. zoals deze aan de Langwaal, te repareren. IFoto Tessa de Graait) zesde plaats. De dorpscommissie zou 'm graag een paar plaatsen willen laten opschuiven. Wethou der Schilling verklaarde dat de klassering niet slecht is, aangezien de eerste twee (de Vuurtorenweg en de Limietweg) waarschijnlijk spoedig worden gerealiseerd. Dan zijn er nog kleine stukjes die voor een fietspad in aanmerking komen, waarna de Laagwaalderweg aan de beurt is. „We willen dat wel graag, maar het is een lang eind dat wel 4,5 miljoen kost. Da's een dik knelpunt." Omdat het er dus niet naar uitziet dat op korte termijn een oplossing wordt geboden, stelde Wim-Piet Eelman voor om toeristen er via een bordje op te attenderen dat er veiliger routes zijn. „Zeker met groepen of zwalkende kinderen is het levensgevaarlijk. Zo'n eenvou dig bordje hqeft toch niet zoveel te kosten?" De suggestie werd door b en w met enthousiasme onthaald Een fietsverbod op de Laagwaal derweg ging iedereen te ver. Maniakken Volgens de Waalders werkt de ro tonde bij het begin van Eierland goed, alleen rijden automobilisten er nog met veel te hoge snelheid op af. Het gaat wethouder Schilling te ver om vóór de rotonde een verkeersdrempel te leggen „Wat je al niet voor fratsen moet bedenken om die maniakken in toom te hou den", mompelde de bewindsman vertwijfeld. Hij houdt voorlopig zijn hoop gevestigd op intensivering van de snelheidscontroles door de politie. Op de plaats van Keyser en Co moet woningbouw komen. Dat wil de gemeente en de koper. De pro vincie heeft het niet op nieuwbouw in kleine kernen, maar wethouder Schilling zag voor De Waal toch nog een lichtpuntje. „Maar dan zal het om hooguit zeven woningen gaan", dimde hij het enthou siasme. Op de ongeruste vraag of in De Waal ook zo'n verlichte plattegrond wordt geplaatst als in andere dor pen antwoordde wethouder Poster dat dat niet de bedoeling is. Wim- Piet Eelman haalde opgelucht adem en verhaalde de aanwezigen van een bijna-aanvaring die hij in Oosterend op zijn brommer met een Duitse Mercedes had, die in eens in de remmen ging bij zo'n plattegrond. Een 34-jarige eigenaar van eeh Daf ontdekte dinsdagmorgen dat zijn wagen was verdwenen Hij had 'm maandag om 18.00 uur aan de Hallerweg achtergelaten. De eige naar trof zijn voertuig na een korte speurtocht zwaar beschadigd aan bij de ingang van 't Skillepaadje. De aansluiting van strand paviljoens op het riool wordt ver zorgd door aannemings maatschappij De Vries en Van der Wiel. Zij schreven met ƒ276.000,- ex BTW ruim onder de raming van de gemeente in. Het werk zal zo spoedig mogelijk wordte gestart. lëxel? Ik zou er graag op vakantie Villen, maar het ligt véél te ver eg. Een vooroordeel waarmee de 'V op toeristische beurzen nog Alsluild.ikS Schiphol J Wcutr vcrt'lij\<m wc? Hotel Zeester 3dp fietsarrangement 150.- p.p. jncl. ontbijtbuffet, bel 0222 32315 Bungalow wadden Vlinder 5 pers. eigen tuin. Met norbeeld van een advertentie. vaak wordt geconfronteerd. Om hiermee af te rekenen start de eilandpromotor een verkeers bordencampagne, die de snelle en gemakkelijke bereikbaarheid van Texel onderstreept. Dat is vooral van belang voor korte vakanties. Centraal in de VVV-campagne staat de slogan „Helemaal weg en toch zo dichtbij". Uit een Teso-onderzoek van '86 bleek dat 45 procent van de Neder landers niet weet dat de Texelse boot uit Den Helder vertrekt. De si tuatie is er de laatste jaren niet be ter op geworden. Een telefonische enquête door de VVV wees zelfs uit dit percentage vorig jaar was ge groeid tot 49. Een van de oorzaken is de verandering van het aardrijks kundig onderwijs. De campagne van de VVV is erop gericht de geo grafische kennis van de Nederlan ders te vergroten. Ook door het verdwijnen van de verkeersinformatie over de wacht tijden in Den Helder voor de veer boot naar Texel, weten velen niet dat de boot uit de marinestad ver trekt. Overigens sluimert nog steeds het vooroordeel over de urenlange wachttijden, ondanks het verdwij nen van deze verkeersinformatie. Ver weg Doordat bijna de helft van de Ne derlanders denkt dat de boot naar Texel vanuit Friesland of elders vertrekt, gaat men ervan uit dat de overtocht minstens een paar uur in beslag neemt. „Vanuit Antwerpen rij je makkelijk in vier uur naar Den Helder, maar velen denken dat je al acht tot tien uur nodig hebt om er te komen", aldus Henk Groenen van de VVV. Dat het eiland als „ver weg" wordt gezien, heeft menig Texelaar wel eens ervaren, als hij aan de vaste- wal met bewondering wordt ont vangen omdat hij „helemaal van Texel is gekomen". Het afgelegen imago is niet goed voor het toerisme op het eiland. Mensen gaan steeds vaker en kor ter op vakantie, vooral in het voor- en naseizoen. Omdat ze maar wei nig dagen hebben, zien ze een lange reis niet zitten. Ze zoeken een bestemming waar ze zo snel moge lijk zijn. Verkeersborden Over de bereikbaarheid mag dan een misverstand bestaan, met de bekendheid van het eiland en de NUKN I(aT> 1 UUI«1S MINUIEN 49% van de Nederlanders weet niet dat de veerboot naar Texel vanuit Den Helder vertrekt (bron: Interview rapport 1986/ Marktonderzoek 1995). Geef het adres van een vriend, familielid of kennis door aan WV Texel: 0222 314741 (fax 0222 310054). Het vootkomt dat hij/zij in Friesland of Zeeland tevergeefs zoekt naar de Texelse veerboot. Texel F5--; V -- T ."O Kamperen op Texel Moet je doen! r v V/i "i-'-'Jil KwwMpWM? Camping L'ouiaNaluxa L i. ,J>r 14 dgt teno.—ir.^t.TKTtt, (1?Xt in depcioCe l.l.l/m 14.19e j p"" f.F f 150-pp lnd.vcwnwa.me 1 "v „Tl- en thetmomttrr. iccn-cci ij.1,, -w J/.Fm,-- --v) mei, bcrcfla aantal rtuoen. ,1 Umo Uotrj. dair bb|( je lm; ji ro«i 3d 0222 J2«s Dc UriunpatlifloJrr Bel dc WV J-ie f •voce ii,«iT.i:*tr, c.Vu e 'O coo,R<xl MWV ft-n n -> o i 7j «"'V bm.I c o; 0222 414741 bcax-k krani N<\- enkrte VW-advertentie zoals die gisteren in de Telegraaf verscheen. Zó kunnen bedrijven inhaken toeristische kwaliteiten zit het wel goed, zeker na de promotie rond het Thijssejaar. Groenen: „Het heeft dus niet veel zin de cam pagne op het eiland Texel te rich ten, zolang men toch denkt dat het te ver weg is." Om het misverstand weg te nemen wordt de komende tijd geadver teerd met de verkeersborden. Die geven aan dat Den Helder via de A7 vanuit Amsterdam in 1.15 uur is te bereiken. Na een zeereis van twin tig minuten is men op Texel. Logiesverstrekkers kunnen met hun naamsvermelding „inhaken" op deze advertenties. De verkeers borden worden voorlopig nog niet op billboard-formaat langs de snel wegen geplaatst. Dat is voorlopig nog te duur. Exclusief De afbeelding van het verkeers bord, verkrijgbaar in drie varianten en ontworpen door Martin te Groot, wordt gratis beschikbaar gesteld aan de negen Texelse recla- mebureau's. Het merendeel heeft inmiddels een gebruikers overeenkomst ondertekend. De borden zijn ook afgedrukt op stickers, die deze week huis aan huis worden bezorgd en verstuurd naar de toeristische bedrijven en logiesverstrekkers. Extra stickers zijn te koop bij de VVV. Volgens VVV-directeur Joost van Linge ondermijnt de slogan „hele maal weg en toch zo dichtbij" niet het exclusieve karakter van het eb' land „Dat wordt toch bepaald doordat we rondom in het water zitten." Van Linge verwacht dat over twee jaar weer net zoveel mensen als in '86 weten dat de veerboot naar Texel uit Den Helder vertrekt. De VVV en de Texelse Courant hebben aan de introductie van de verkeersborden met de slo gan „Helemaal weg en toch zo dichtbij" een prijsvraag gekop peld. Winnaar wordt degene die de meest originele toepas sing van het verkeersbord be denkt of het meest originele idee heeft. Bijvoorbeeld een verhuisbericht of een klok waarin de pijl is verwerkt. Hoofdprijs is een VOC- weekendarrangement Amster dam. De winnaar wordt bij de eerstvolgende informatie avond van de VVV bekendge maakt. Inzendingen kunnen tot 1 oktober bij de VVV worden ingeleverd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 5