Sociale werkplaats
boekt recordwinst
FLORA W*
Bereikbaarheid Texel
entraal in campagne
Den Burg
Positief resultaat f370.000,-
Gemoedelijke bijeenkomst
Tuinwallen en wegen
punten in De Waal
Helemaal weg
en toch zo dichtbij
/ertrekpunt veerboten te onbekend
Den Helder
Amsterdam
-
TEXELSE COURANT
Deel Anjercollecte
naar Texelse clubs
carmoon
20 STUK5
10 MINUTEN
m
pril uitgeroepen
ot wandelmaand
i i i 11X1
- - -
A
m
jkV-Tfe' '-".'A/V'
U;,' -
Joyriding
Riool gegund
IJËL&SÏ
Weekje Texel
Moet je doen!
Als de helft van alle
Nederlanders van het mooie
eiland Texel ligt te dromen,
Helemaal weg
en toch zo dichtbij
funiculi
is de andere helft driftig
aan het uitzoeken hoe je
daar eigenlijk komt.
Geef een Texel-brochure kado!
Prijsvraag VVV en
Texelse Courant
VRIJDAG 29 APRIL 1996
s een tekort van 77.000,- is begroot en er wordt een
nst gemaakt van ƒ370.000,-, dan lijkt het alsof iemand een
ihoorlijke fout heeft gemaakt. Dat is bij sociale werkplaats
Bolder echter allerminst gebeurd. Door de goede sfeer
het bedrijf en de efficiënte werkwijze, kon het positieve
ultaat worden behaald. „En vlak de factor geluk niet uit",
us directeur Leen Noordzij.
>t gejuich onthaalde het college
n b en w deze week de jaarreke-
ng van de Bolder. In plaats van
n verlies werd een dikke winst
jhaald over 1995. „Verkeerd
[groot? Nee, helemaal niet", ver-
|t directeur Noordzij. De begro-
ig was gebaseerd op eerdere
irresultaten.
t de cijfers blijkt dat de ontwikke-
g van kosten juist is ingeschat.
rn aanzien van de verkregen sub-
jie klopt de begroting zelfs pre
ss. De enorme groei zit 'm in de
en idementen uit verkoop en
oductie.
Oogsten
ee jaar geleden zijn we begon-
met het verbeteren van het
idement", vertelt Noordzij.
(ver 1994 merkten we daar al
ig positief effect van, maar nu is
|t kennelijk tijd om te oogsten."
Bolder deed investeringen in de
rkplekken en -methoden. Daar-
last werd op alle afdelingen aan-
cht besteed aan efficiente wijze
in werken.
heid m om problemen op te los
sen." Volgens Noordzij hebben
veel klanten deze houding als po
sitief ervaren. ,,We hebben een
behoorlijk aantal vaste klanten. En
zoiets werkt ook door: zij vertellen
het weer aan anderen. Dat levert
nieuwe klanten op."
Groot gevaar
Omdat het met geluk te maken
heeft, waarschuwt de Bolder-direc
teur dat dit resultaat niet als „ge
woon" mag worden ervaren. „Het
gevaar bestaat dat men nu denkt
dat het ieder jaar zo'n vetpot wordt.
Maar dit is niet iets
vanzelfsprekends. Als een grote
opdrachtgever zich terugtrekt ma
ken we een klap achteruit."
Voor het positieve resultaat zijn
verschillende bestemmingen ge
vonden. Het bedrag van de ge
meentelijke bijdrage (ruim
ƒ45.000,-) mag aan de reserve van
de Bolder worden toegevoegd. De
boekwaarde van het pand aan het
Wezenland is hoger dan de ver
moedelijke verkoopwaarde. Voor
opvang van dit verlies mag ruim
twee ton worden gereserveerd.
Verder wordt ƒ75.000,- gereser
veerd voor ontwerpkosten van
nieuwbouw. Als de werkplaats een
nieuw pand krijgt, zal het
computernetwerk moeten worden
vervangen. Afboeken van het oude
levert een verlies van 12 000,- op,
dat ook wordt afgedekt met een
deel van de jaarwinst van '95. Als
laatste wordt bijna ƒ30.000,- gere
serveerd voor nieuwe aanpassin
gen aan werkplekken.
Plaatselijke verenigingen die mee
werken aan de Anjercollecte ont
vangen eenderde deel van het
door hen opgehaalde bedrag Om
dat het Anjerfonds 50 jaar bestaat,
ontvangen collectanten ditmaal
tevens een presentje.
leder jaar houdt de Welzijns-
stichting op Texel de Anjercollecte,
een initiatief van het Anjerfonds en
het Prins Bernhardfonds. De op
brengst is bestemd voor culturele
instellingen en het natuurbehoud
in Nederland. Ook diverse Texelse
verenigingen en projecten kregen
de afgelopen jaren financiële
steun De collecte wordt dit jaar
gehouden van 16 tot en met 22
juni. Verenigingen die op deze
wijze „de kas willen spekken", kun
nen contact opnemen met de
Welzijnsstichting, tel. 31 55 82 (rea
geren voor eind april).
el heeft de kleinste sociale
rkplaats van Nederland. Er zijn
in totaal 102. Wegens de om-
"ng is Texel in vergelijking per
ieidsplaats duurder dan andere
i«werkplaatsen. De opbrengst is ech-
gemiddeld veel hoger. „Eigen-
ijk onlogisch", aldus Noordzij, die
Jgt daar geen verklaring voor te
'^hebben. Na enig aandringen erkent
hij dat bij de Bolder een goede
sfeer heerst, waardoor de motiva-
tie hoog is. „Maar het is ook een
estie van geluk. Klanten laten
zich niet dwingen. Wij hebben een
Bolderdirecteur Leen Noordzij geluk en
goede mensen...
paar grote klanten gekregen en die
vast weten te houden."
Niet zeuren
Geluk, en dat aan weten te pakken.
Dat is de filosofie van de Bolder.
Door klanten service te bieden?
„Nou nee, meer door ze te bieden
wat ze vragen. Door niet meteen te
zeuren over een bepaald bedrag
dat je ergens mee wilt verdienen,
maar door met ze méé te denken."
Noordzij roemt in dat opzicht de
medewerkers van de Bolder. „Als
ik met een nieuw project kom en
iedereen zou reageren met: ,jee,
wat lastig', dan komt er niets van
terecht. Maar wij vinden het met
z'n allen leuk om nieuwe dingen
aan te pakken. Men heeft er aardig-
Het was een echte dorps
commissievergadering, dinsdag
avond in De Waal. Het halve dorp
was getuige en mengde zich in dis
cussies over verkeersborden, on
derhoud aan wegen en plaatsing
van tuinwallen. Zwaarwichtiger
zaken waren niet aan de orde,
waaruit kan worden afgeleid dat
het goed gaat met De Waal.
De Langwaal is een karakteristiek
weggetje. Juist daarom is het jam
mer dat er stukken tuinwal missen.
De dorpscommissie attendeerde
het college van b en w daar dins
dag op in de jaarlijkse gezamenlijke
vergadering. Wethouder Schilling
had een verheugend bericht. Er is
geld bijeen gesprokkeld voor on
derhoud en herstel van tuinwallen
op Texel en de Langwaal is één van
de plekken die in aanmerking komt.
Hoewel het niet is toegestaan,
maken automobilisten nog vaak
gebruik van de Langwaal als sluip
route De dorpscommissie erkende
dat het plaatsen van een paal geen
oplossing is. „Dat kan gevaar voor
fietsers opleveren in het donker",
aldus voorzitter Cor Snoeij. Een
hekje werd aanvankelijk ook van de
hand gewezen met het oog op
landbouwverkeer dat erdoor moet
kunnen. Maar als de weg alleen
aan éen kant wordt afgesloten,
kunnen agrariërs er van de andere
kant nog in. Die optie zal door de
gemeente worden onderzocht.
Kibbelpartij
Over de eigendomssituatie van het
pad langs het dorpshuis ontstond
een vermakelijke kibbelpartij. Er zit
een diepe knik in, maar wethouder
Poster was ervan overtuigd dat dit
niet op gemeentegrond was. Ver
schillende dorpsgenoten wisten
met stelligheid van wél, zodat een
nader onderzoek zal volgen.
Vriendelijker aankleding van de
Polderweg door middel van lan
taarnpalen en boompjes gaat be
hoorlijk in de papieren lopen. Al
leen al het groen werd door Poster
met plaatsing mee op zo'n
12.500,-geschat. Het wordt op het
wensenlijstje geplaatst, maar aan
gezien bijna alle dorpen kostbare
verzoeken hebben ingediend hangt
honorering aan een zijden draadje.
Het aanpassen van de slechte
stoep van het Vermaningspad is
een jaarlijks terugkerend punt op
de agenda. Wethouder Poster be
loofde dat daar nu echt iets aan
wordt gedaan. Toen bleek dat hij
daarmee op opvulling van gaten
doelde, kreeg hij het halve dorp
over zich heen Die zitten er name
lijk niet in. Het probleem is dat het
trottoir erg schuin afloopt en glad
is. Haastig beloofde de wethouder
ook dat probleem op te lossen. Ook
het Groenewegje wordt vóór het
seizoen opgeknapt en de Wester-
boej-sweg krijgt een nieuwe asfalt-
laag. Ongeren en Tienhoven zijn
aan onderhoud toe, maar de ge
meente dicht daar alleen de ergste
gaten.
Waarschuwingsbord
De Laagwaalderweg is gevaarlijk
voor fietsers. Op het gemeentelijke
fietspadenplan staat de weg op de
v
i WV en Staatsbosbeheer beve-
°P n vier wandelroutes aan door de
xelse natuur en landschap. Ze
ken in op een initiatief van de
(N, een samenwerking tussen de
JWB, de VVV's en het Neder-
ds Bureau voor Toerisme, die
ril tot wandelmaand heeft uitge-
pen. Nieuw is de route door
ideschild en het Hogeberg-
•ied, die uitgestippeld is in het
Ier van het VOC-jaar.
Je week wordt een andere route
Ider de aandacht gebracht. De
rst voert door de Eierlandse dui-
n. Deze start bij het parkeerter-
jjT n van paal 31 en voert door de
irlandse duinen, langs het strand
de vuurtoren. De tweede route
irt bij het parkeerterrein aan het
ide van het Mienterglop en voert
door De Muy en De Slufter. De
VOC-route door het Hogeberg-
gebied start bij met Maritiem en
Juttersmuseum en voert langs his
torische VOC-plekken, zoals de
Wezenputten en de Schans. Als al
ternatieve kan de Staatsbosbeheer-
wandeling De Hogeberg worden
gevolgd.
Route „De Seeting" start bij Hotel
Opduin en loopt door bos en duin
ten zuiden van De Koog tot
EcoMare en weer terug.
13 en 14 April komen alle mede
werkers van de toeristische organi
satie AVN naar Texel om een wan
deling te maken.
Informatie over de routes wordt
verkocht als wandelpakketten. Ze
zijn te koop voor ƒ4,95 bij de VVV,
EcoMare en het buffet van de veer
boot.
Van dit bedrag gaat vijftig cent naar
Unicef, die het geld besteedt aan
het sloppenwijkproject Accra,
hoofdstad van Ghana.
-vQi I----
r v-~-
»W1 ..iSJB
Er is geld om tuinwallen. zoals deze aan de Langwaal, te repareren.
IFoto Tessa de Graait)
zesde plaats. De dorpscommissie
zou 'm graag een paar plaatsen
willen laten opschuiven. Wethou
der Schilling verklaarde dat de
klassering niet slecht is, aangezien
de eerste twee (de Vuurtorenweg
en de Limietweg) waarschijnlijk
spoedig worden gerealiseerd. Dan
zijn er nog kleine stukjes die voor
een fietspad in aanmerking komen,
waarna de Laagwaalderweg aan
de beurt is. „We willen dat wel
graag, maar het is een lang eind
dat wel 4,5 miljoen kost. Da's een
dik knelpunt."
Omdat het er dus niet naar uitziet
dat op korte termijn een oplossing
wordt geboden, stelde Wim-Piet
Eelman voor om toeristen er via
een bordje op te attenderen dat er
veiliger routes zijn. „Zeker met
groepen of zwalkende kinderen is
het levensgevaarlijk. Zo'n eenvou
dig bordje hqeft toch niet zoveel te
kosten?" De suggestie werd door b
en w met enthousiasme onthaald
Een fietsverbod op de Laagwaal
derweg ging iedereen te ver.
Maniakken
Volgens de Waalders werkt de ro
tonde bij het begin van Eierland
goed, alleen rijden automobilisten
er nog met veel te hoge snelheid
op af. Het gaat wethouder Schilling
te ver om vóór de rotonde een
verkeersdrempel te leggen „Wat je
al niet voor fratsen moet bedenken
om die maniakken in toom te hou
den", mompelde de bewindsman
vertwijfeld. Hij houdt voorlopig zijn
hoop gevestigd op intensivering
van de snelheidscontroles door de
politie.
Op de plaats van Keyser en Co
moet woningbouw komen. Dat wil
de gemeente en de koper. De pro
vincie heeft het niet op nieuwbouw
in kleine kernen, maar wethouder
Schilling zag voor De Waal toch
nog een lichtpuntje. „Maar dan zal
het om hooguit zeven woningen
gaan", dimde hij het enthou
siasme.
Op de ongeruste vraag of in De
Waal ook zo'n verlichte plattegrond
wordt geplaatst als in andere dor
pen antwoordde wethouder Poster
dat dat niet de bedoeling is. Wim-
Piet Eelman haalde opgelucht
adem en verhaalde de aanwezigen
van een bijna-aanvaring die hij in
Oosterend op zijn brommer met
een Duitse Mercedes had, die in
eens in de remmen ging bij zo'n
plattegrond.
Een 34-jarige eigenaar van eeh Daf
ontdekte dinsdagmorgen dat zijn
wagen was verdwenen Hij had 'm
maandag om 18.00 uur aan de
Hallerweg achtergelaten. De eige
naar trof zijn voertuig na een korte
speurtocht zwaar beschadigd aan
bij de ingang van 't Skillepaadje.
De aansluiting van strand
paviljoens op het riool wordt ver
zorgd door aannemings
maatschappij De Vries en Van der
Wiel. Zij schreven met ƒ276.000,-
ex BTW ruim onder de raming van
de gemeente in. Het werk zal zo
spoedig mogelijk wordte gestart.
lëxel? Ik zou er graag op vakantie
Villen, maar het ligt véél te ver
eg. Een vooroordeel waarmee de
'V op toeristische beurzen nog
Alsluild.ikS
Schiphol J
Wcutr vcrt'lij\<m wc?
Hotel Zeester
3dp fietsarrangement
150.- p.p. jncl. ontbijtbuffet,
bel 0222 32315
Bungalow wadden Vlinder
5 pers. eigen tuin. Met
norbeeld van een advertentie.
vaak wordt geconfronteerd. Om
hiermee af te rekenen start de
eilandpromotor een verkeers
bordencampagne, die de snelle en
gemakkelijke bereikbaarheid van
Texel onderstreept. Dat is vooral
van belang voor korte vakanties.
Centraal in de VVV-campagne
staat de slogan „Helemaal weg en
toch zo dichtbij".
Uit een Teso-onderzoek van '86
bleek dat 45 procent van de Neder
landers niet weet dat de Texelse
boot uit Den Helder vertrekt. De si
tuatie is er de laatste jaren niet be
ter op geworden. Een telefonische
enquête door de VVV wees zelfs uit
dit percentage vorig jaar was ge
groeid tot 49. Een van de oorzaken
is de verandering van het aardrijks
kundig onderwijs. De campagne
van de VVV is erop gericht de geo
grafische kennis van de Nederlan
ders te vergroten.
Ook door het verdwijnen van de
verkeersinformatie over de wacht
tijden in Den Helder voor de veer
boot naar Texel, weten velen niet
dat de boot uit de marinestad ver
trekt.
Overigens sluimert nog steeds het
vooroordeel over de urenlange
wachttijden, ondanks het verdwij
nen van deze verkeersinformatie.
Ver weg
Doordat bijna de helft van de Ne
derlanders denkt dat de boot naar
Texel vanuit Friesland of elders
vertrekt, gaat men ervan uit dat de
overtocht minstens een paar uur in
beslag neemt.
„Vanuit Antwerpen rij je makkelijk
in vier uur naar Den Helder, maar
velen denken dat je al acht tot tien
uur nodig hebt om er te komen",
aldus Henk Groenen van de VVV.
Dat het eiland als „ver weg" wordt
gezien, heeft menig Texelaar wel
eens ervaren, als hij aan de vaste-
wal met bewondering wordt ont
vangen omdat hij „helemaal van
Texel is gekomen".
Het afgelegen imago is niet goed
voor het toerisme op het eiland.
Mensen gaan steeds vaker en kor
ter op vakantie, vooral in het voor-
en naseizoen. Omdat ze maar wei
nig dagen hebben, zien ze een
lange reis niet zitten. Ze zoeken een
bestemming waar ze zo snel moge
lijk zijn.
Verkeersborden
Over de bereikbaarheid mag dan
een misverstand bestaan, met de
bekendheid van het eiland en de
NUKN I(aT>
1 UUI«1S MINUIEN
49% van de Nederlanders weet niet dat de veerboot
naar Texel vanuit Den Helder vertrekt (bron: Interview
rapport 1986/ Marktonderzoek 1995).
Geef het adres van een vriend, familielid of kennis door
aan WV Texel: 0222 314741 (fax 0222 310054).
Het vootkomt dat hij/zij in Friesland of Zeeland tevergeefs
zoekt naar de Texelse veerboot.
Texel
F5--; V --
T ."O
Kamperen
op Texel
Moet je doen!
r v V/i "i-'-'Jil KwwMpWM?
Camping L'ouiaNaluxa
L i. ,J>r 14 dgt teno.—ir.^t.TKTtt,
(1?Xt in depcioCe l.l.l/m 14.19e
j p"" f.F f 150-pp lnd.vcwnwa.me
1 "v „Tl- en thetmomttrr. iccn-cci
ij.1,, -w J/.Fm,-- --v) mei, bcrcfla aantal rtuoen.
,1 Umo Uotrj. dair bb|( je lm;
ji ro«i 3d 0222 J2«s
Dc UriunpatlifloJrr
Bel dc WV J-ie f
•voce ii,«iT.i:*tr, c.Vu e 'O coo,R<xl MWV
ft-n n -> o i 7j «"'V bm.I c o;
0222 414741 bcax-k krani N<\- enkrte
VW-advertentie zoals die gisteren in de Telegraaf verscheen.
Zó kunnen bedrijven inhaken
toeristische kwaliteiten zit het wel
goed, zeker na de promotie rond
het Thijssejaar. Groenen: „Het
heeft dus niet veel zin de cam
pagne op het eiland Texel te rich
ten, zolang men toch denkt dat het
te ver weg is."
Om het misverstand weg te nemen
wordt de komende tijd geadver
teerd met de verkeersborden. Die
geven aan dat Den Helder via de A7
vanuit Amsterdam in 1.15 uur is te
bereiken. Na een zeereis van twin
tig minuten is men op Texel.
Logiesverstrekkers kunnen met
hun naamsvermelding „inhaken"
op deze advertenties. De verkeers
borden worden voorlopig nog niet
op billboard-formaat langs de snel
wegen geplaatst. Dat is voorlopig
nog te duur.
Exclusief
De afbeelding van het verkeers
bord, verkrijgbaar in drie varianten
en ontworpen door Martin te
Groot, wordt gratis beschikbaar
gesteld aan de negen Texelse recla-
mebureau's. Het merendeel heeft
inmiddels een gebruikers
overeenkomst ondertekend. De
borden zijn ook afgedrukt op
stickers, die deze week huis aan
huis worden bezorgd en verstuurd
naar de toeristische bedrijven en
logiesverstrekkers. Extra stickers
zijn te koop bij de VVV.
Volgens VVV-directeur Joost van
Linge ondermijnt de slogan „hele
maal weg en toch zo dichtbij" niet
het exclusieve karakter van het eb'
land „Dat wordt toch bepaald
doordat we rondom in het water
zitten." Van Linge verwacht dat
over twee jaar weer net zoveel
mensen als in '86 weten dat de
veerboot naar Texel uit Den Helder
vertrekt.
De VVV en de Texelse Courant
hebben aan de introductie van
de verkeersborden met de slo
gan „Helemaal weg en toch zo
dichtbij" een prijsvraag gekop
peld. Winnaar wordt degene
die de meest originele toepas
sing van het verkeersbord be
denkt of het meest originele
idee heeft. Bijvoorbeeld een
verhuisbericht of een klok
waarin de pijl is verwerkt.
Hoofdprijs is een VOC-
weekendarrangement Amster
dam. De winnaar wordt bij de
eerstvolgende informatie
avond van de VVV bekendge
maakt. Inzendingen kunnen tot
1 oktober bij de VVV worden
ingeleverd.