Cjrocn cZwartsJexels in het harL> Wezenputten centraal bij „Reede van Texel PLUS Geen steun voor TOV en jutters XzhWüw TOV strikt gezanten en regenten Visserman mag week geen schipper zijn Museumnota gemeente: iddische avond oor Israël-actie Buitengebied op Radio Texel Geschampt VERDER TVT IN DIT i\ummer Vara-uitzending voldoet niet aan verwachting 2 Bedrijvigheid: drie winkels en één hotel 3 Drie turntitels voor Texelaars 5 Jubileumfeest PH-polder 5 Burgemeester opent parel van Oosterend 7 Wereldfeest en levenslessen 7 Schoolvakanties Wegens aanvaring bij IJmuiden: Hoornders mopperen over straatje Lap Para herrees Texelaars voor de Bloedafname Vals kenteken GEZAMENLIJKE KRANT NA PASEN TEXELSE«COURANT Van der Vis ERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11071 DINSDAG 2 APRIL 1996 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv rkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS. NNEMENTSPRIJS 54,55 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS /1,50 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 3141 11 B.g.g. 06 - 52 78 43 20, 06 - 53 16 86 57 of 06 - 53 14 91 08 Buiten werktijd: Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, tel. 31 56 39 stichting „Ter Reede van Texel", de geschiedenis van het eiland uitvalsbasis naar de koloniën belichten, heeft zestig ambas- eurs. Het gezantschap gaat het ject van de Texelse Onderne- nde Vrouwen (TOV) van bre- steun voorzien. Om 0.000,- bijeen te krijgen die no- is als startkapitaal, kan ieder- vanaf 27 april voor ƒ1000,- de titel „Regent van Ter Reede van el" kopen. Om er landelijk be- idheid aan te geven wordt ter luiting van de actie een groot nement rond de Wezenputten ïouden. el was het Rotterdam van de jden Eeuw, aldus de stichting, de herinnering aan het histo- h belang van de Reede van I in de 21ste eeuw levend te iden, staat een aantal ambiti- projecten op het programma, [is de bouw van een replica van loodsschoener uit 1870, een iachtelijke scheepswerf, een lositie over het loodswezen en sfeervol, bruisend havenkwar- I met woningen, ambachtelijke rijfjes en exposities. Belang- jke drijfveer voor de TOV is het geren van werk en woonruimte f de Texelse jeugd. Het project dt uitgevoerd op non profit- basis, alsleer-werk project. Geen tweede Calluna \lisatie gebeurt volgens een tjarenplan en vergt tussen de ien twintig miljoen gulden. Een iject dat volgens de TOV jaarlijks politiemannen Aad Blom en 0 Drenth zullen in mei tijdens bezoek aan Israel twee untainbikes overhandigen aan ega's in of bij Jerusalem. Ter Jersteuning van de actie vindt dagavond 3 mei een efietconcert plaats in café De seboom in Den Burg. m en Drenth zijn beide lid van International Police Association jliefhebbers van Israël. Al jaren lateen bezoek aan dat land hoog hun verlanglijstje en nu grijpen Ihet 3000-jarig bestaan van de d Jerusalem aan om hun wens rkelijkheid te laten worden. Met overhandiging van de fietsen het tweetal een vriendschaps- )aar maken. „Het idee ontstond een dolletje", aldus Drenth, ien wij hier op Texel dienst een met de nieuwe striping kre- i." Voor het heuvelachtige Israël fietsen met méér versnellingen odzakelijk. twee fietsen zijn al gesponsord, ene komt voor rekening van de celse Wolonderneming, de an- e van Jan Wolkers, die zoals (end een grote betrokkenheid eft met het Joodse volk. Lucht- artmaatschappij El Al heeft toe- zegd de fietsen bijna voor niets ete nemen. Méér bijdragen zijn iter welkom, al is het volgens ïnth niet de bedoeling dat de le trip door anderen wordt be- ild. 1 de aandacht op de actie te ves- en wordt op 3 mei in De rseboom onder leiding van Ins en Lies Pieterse een Idische avond gehouden. Er kan >rden gesmuld van Israëlische rechten, maar er zal vooral veel ïrden gezongen. Onder andere ïan optredens van Frans en Lies, t Karsekoor én Nico Drenth op 1 Programma. 'e politieke partijen zijn van- ond vertegenwoordigd bij Radio Kei. Om 19.00 uur begint de uit- nding „Met Raad en Daad". Deze er is het onderwerp het bestem- n9splan buitengebied. Presenta 's in handen van Hanny van elen. 300.000 bezoekers kan trekken, goed voor 15 tot ƒ20 miljoen. „We baseren die cijfers op vergelijkbare objecten, zoals de bouw van de Batavia. En Texel trekt jaarlijks toch 700.000 tot 800.000 bezoekers. Daarmee is het project, inclusief subsidies, financieel haalbaar ge worden." Er zijn inmiddels ruim honderd donateurs ingeschreven. „Het wordt beslist geen tweede Calluna. We zorgen voor financiële dekking door sponsors en subsi dies. De gemeente hoeft niet bang te wezen dat er geld bij moet." De groep Texelse vrijwilligers die bezig is om een en ander van de grond te krijgen is, afgezien van de gezanten, inmiddels gegroeid tot veertig. Aan de vastewal zijn nog tien vrijwillige adviseurs actief. Optimisme „Er zit heel veel deskundigheid op Texel", aldus woordvoerder Joke de Boer. Ze is optimistisch gestemd gezien de respons op de presenta tie-avond in paviljoen De Verrekieker. Ze meldt dat de werk groep op verzoek lezingen wil hou den bij verenigingen en instanties. De lokatie van het project blijft een moeilijk punt. De voorkeur gaat uit naar het voormalige PEN-koel- waterbassin, maar daar is de eer ste vijf jaar nog geen uitzicht op Voor een alternatieve lokatie voert de werkgroep overleg met de ge meente en met Rijkswaterstaat. De werkgroep wil een plekje bij de haven, omdat de loodsschoener en het havenkwartier bij elkaar horen. Op korte termijn vindt een gesprek plaats met visserijvereniging DETV. Schans Meest voor de hand liggende loka tie voor de bouw van de replica van Een 83-jarige Texelse reed zaterdag met haar auto achteruit op het Gerritslanderdijkje. Ze schampte daarbij de geparkeerde wagen van een toerist uit Overdinkel. Beide wagens raakten aan de zijkant be schadigd en de spiegels sneuvel den. de loodsschoener is zoals de zaken ér nu voor staan volgens de werk groep een plek in de buurt van fort De Schans. Siem Hemelrijk doet onderzoek naar de bouw van de schoener. Het streven is nog dit jaar een permanente expositie over het project in te richten. Een lokatie daarvoor is nog niet bekend. De werkgroep heeft met het Maritiem en Juttersmuseum een intentie verklaring ondertekend, om op het gebied van exposities samen te werken Wezenputten Het zogenaamde Regentenplan om de eerste ƒ100.000,- bijeen te krij gen duurt tot eind september. De Lees verder pagina 3 Het rommelt op het eilandelijke museum-gebied. Tijd voor herzie ning van de gemeentelijke nota over dit onderwerp. Dat is ge beurd, maar de beleidslijnen zijn onveranderd: de gemeente blijft voorstander van concentratie van voorzieningen. Menig raadslid heeft geroepen om herziening van de gemeentelijke museumnota, in de hoop daarmee rust te brengen in de perikelen rond de jutters en het Maritiem en Juttersmuseum. De herziene versie biedt in dat opzicht echter weinig soelaas. Het college vindt dat de activiteiten van de jutters en de plannen van de Texelse Onderne mende Vrouwen „Ter Reede van Texel") thuis horen op het terrein van de Texelse maritieme historie. En dat hoort weer thuis in het mu seum van Oudeschild. „Versplinte ring verdient geen aanbeveling", zo luidt de conclusie. De TOV wordt aanbevolen de activiteiten onder te brengen bij de Stichting Texels Museum Spiraal Een onderzoek heeft aangetoond dat sprake is van een verdringingsmarkt. Er zullen op Texel niet méér museum-bezoe kers komen, dus door het aanbod te versnipperen krijgen bestaande voorzieningen minder publiek. De kans bestaat dat deze voor ge derfde inkomsten bij de gemeente aankloppen. Als ze de entreeprijzen verhogen kan dat drempel- verhogend werken, waardoor een neerwaartse spiraal ontstaat. Dat een Luchtvaartmuseum wél wordt toegestaan is al eerder uitge legd door wethouder Nel Eelman. Het vliegveld trekt namelijk toch al veel mensen, dus een museum daar vormt een extra attractie. Bo vendien kan er een permanente tentoonstelling over de Georgische opstand worden neergezet. Leuk met een versierde stok achter de fanfare rondlopen, zei je moeder nog. Speciaal broodjes gebakken in de vorm van een kip. Maar je wilde helemaal niet met die stomme stok sjouwen. Je wilde je nieuwe paashaas-pak aan. Dat mocht ook. Kom je vol trots het parkeerterrein op stappen, waar de tocht begint, staan daar twee loei- grote, levensechte paashazen... da's wel even schrikken. Snel achter moeders' rok de haas uit de boom kijken. En toen ze echt niet bleken te bijten, toch maar een lootje aangepakt. iFoto Tesss de Creitfl De Texelse scholen hebben het vakantieschema voor volgend schooljaar vastgesteld. B en w hebben het voorstel inmiddels goedgekeurd. Het schema ziet er als volgt uit. Herfst: 14 t/m 18 oktober 1996; kerst: 23 december 1996 t/m 3 ja nuari 1997; voorjaar: 24 t/m 28 fe bruari, paas: 28 t/m 31 maart (inclu sief Goede Vrijdag); mei: 30 april t m 9 mei; pinkster basisonderwijs: 19 en 20 mei; pinkster voortgezet onderwijs: 19 mei; zomer basison derwijs: 30 juni t/m 8 augustus; zomer voortgezet onderwijs: 30 t/m 15 augustus. Herfstvakantie 1997: 13 t/m 20 oktober. Is de weg over het land van bollen- kweker Arie Lap wel of niet clan destien? Een vraag waarover het college zich buigt nu een aantal Hoornders heeft geklaagd over de bestrating die het Lagewegje sinds kort verbindt met Klif. De ge meente zelf heeft het antwoord nog niet klaar. Het land waarop het betreffende pad onlangs is aangelegd, wordt door Lap 's zomers gebruikt om stapelkisten met narcissen te be waren. Het straatje heeft hij ge maakt om te voorkomen dat als hij er kisten naartoe brengt, hij met de heftruck in de modder wegzakt. Verder wil de bollenkweker zich verzekeren van een behoorlijke toe gang tot zijn bedrijf aan Klif. „Ter hoogte van Ed Drijver hebben ze een parkeerplaats gemaakt. De auto's staan praktisch midden op de weg Met de cultivator kan ik er niet eens meer langs." Lap verbaast zich over de kritiek op de bestrating, die hij in eigen be heer heeft aangelegd. „Ik ben er twee maanden mee bezig geweest, ledereen kon dat duidelijk zien, maar niemand heeft ook maar iets tegen me gezegd. Waarom komen ze nu het klaar is pas met hun be zwaren en niet toen ik er mee be zig was?" Lap zegt zich geen moment te heb ben afgevraagd of een vergunning nodig was voor de straat over z'n land Enkele kritische Hoornders vinden het pad ontsierend, zeker gezien de beschermde status van het dorp. Ook verkeerstechnisch zijn ze niet blij met de bestrating, die overigens niet openbaar is en waarvoor vanaf het Lagewegje eerst een hek moet worden geo pend. Het pad is niet bedoeld voor normaal verkeer. De gemeente heeft kennis genomen van de aan leg, maar kan nog niet zeggen of al dan niet sprake is van een overtre ding. Het omstreden straatje door het land van bloembollenteler Arie Lap iFoto Gerard Timmormanl Een 33-jarige Texelse kottervisser mag een week niet als schipper op een vissersvaartuig varen. Deze uitspraak deed de Raad van de Scheepvaart naar aanleiding van een aanvaring tussen de kotter TX 29 en sleephopperzuiger „Zaan stad" op 23 december 1994. De Raad verbindt een algemeen advies aan het ongeval „Kapiteins en schippers dienen zich bewust te zijn dat, ondanks begeleidings systemen, zij als eersten verant woordelijk blijven voor de veilig heid van schip en opvarenden en dat zij de 'Bepalingen ter voorko ming van aanvaring op zee' (1972) dienen na te leven", zo oordeelt de Raad. „Alleen afgaan op de infor matie die wordt verstrekt door een verkeersleider getuigt niet van goed zeemanschap en is onaan vaardbaar." Dichte mist De aanvaring gebeurde op de Noordzee nabij IJmuiden in dichte mist. De Texelse kotter was terug gekeerd van de visgronden en be vond zich op drie mijl van de pier. Volgens de schipper meldde de havendienst dat er uitsluitend in gaande vaart was. „Op de radar zag ik op eén mijl recht vooruit drie echo's vrij dicht bij elkaar. Ik veron derstelde dat dit drie ingaande' schepen waren en hield gewoon koers en vaart. Toen ik na enkele minuten weer op de radar keek, zag ik ineens een echo voor ons, ietsje aan stuurboord, die zich al ruim binnen de kwart mijl bevond." Meteen minderde de schipper vaart, maar het tegemoet komende schip, de „Zaanstad", was al dicht bij. Hij zette de koppeling op vol achteruit, maar meteen stopte de hoofdmotor, waardoor het schip vaart bleef houden Voor een roer- manoeuvre was het te laat en een aanvaring was onvermijdelijk. De „Zaanstad" had flinke schade; die van de kotter leek mee te vallen, maar later moest toch een nood- reparatie worden uitgevoerd. Op de zitting van de Raad ver- Na een ongelukkig uitziende lan ding waarschuwden medewerkers van het paracentrum zondag in al lerijl de ziekenwagen voor eén van de springers. De ambulance was snel ter plaatse, maar vóór het slachtoffer op de brancard kon worden gelegd, stond hij zelf op. Hij bleek ongedeerd. klaarde de schipper dat de kotter achteraf gezien eerder vaart had moeten minderen. Zijn broer, die de wacht had, had hem niet voor de dichte mist gewaarschuwd. Daardoor verscheen de schipper pas in de buurt van IJmuiden op de brug. Verbouwing De inspecteur vond het vreemd dat twee ervaren vissers aan boord van een goed uitgeruste kotter de te genligger niet eerder hadden opge merkt. Hij had echter ook kritiek op de wijze van navigeren aan boord van de „Zaanstad". „Het moet mo gelijk zijn om vrij te varen van een tijdig opgemerkt schip." De havendienst treft volgens de inspecteur eveneens blaam: „De bezetting en de beschikbare appa ratuur waren niet zodanig dat ten tijde van de aanvaring een goede Een half jaar vliegt voorbij: het is alweer tijd voor de bloedafname- avond van het Rode Kruis. Deze is op 19 april van 17 30 tot 21.00 uur in de aula van de OSG. Vaste klan ten hebben inmiddels een oproep kaart in de bus gehad. Anderen die bereid zijn bloed te geven kunnen op de avond zelf zo binnenlopen. Een 63-jarige Oosterender is door de politie betrapt op het rijden met een vals kenteken deel III. De auto mobilist liep donderdagmiddag tegen de lamp toen hij op de% Heemskerckstraat in Oudeschild werd aangehouden door de politie. De agenten zagen de auto voorbij komen en vonden deze „rijp" voor een controle Het bleek dat de man rondreed met een kenteken deel III dat voor een andere auto was afge geven. De bestuurder kreeg een proces verbaal. radarbegeleiding kon worden ge geven." Het kantoor werd in die periode verbouwd, waardoor de werksituatie niet ideaal was. Slecht zeemanschap De inspecteur vindt echter dat de schipper van de TX 29 de gevaar situatie heeft veroorzaakt. „Hij hield de lichtenlijn niet aan bak boord en paste de vaart niet aan. Ook observeerde hij nauwelijks de radar en ging uit van niet gecontro leerde veronderstellingen." Hij ver wijt de schipper „slecht zeeman schap" en adviseerde een vaarverbod van een week. De Raad nam dit advies over. Hoewel de Raad ook de verkeersleiding van de haven dienst nalatigheid verwijt (de TX 29 had moeten worden ingelicht over de tegengestelde vaart van de „Zaanstad" en één van de verkeersleiders had in dit geval van slecht zicht niet tien minuten van zijn post mogen zijn), wordt die niet bestraft. De Raad neemt genoegen met de ingebruikname van een nieuwe installatie, waarbij de sche pen beter in beeld gebracht kunnen worden. (ADVERTENTIE) In verband met het als werkdag uitvallen van maandag 8 april a.s. zal er donderdag 11 april een gezamenlijke krant verschijnen Advertenties kunnen worden ingeleverd t/m dinsdag 17.00 uur. Directie Langeveld de Rooy (ADVERTENTIE) N>". Jinti fa bf lun. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: I NATUURVOEDING TEXEL 1 DOE HET ZELF MARKT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 1