1 Cjroen ^warL- Jéxels in het karL, deden wat ze konden Texelse hulpverleners TEM-schoorsteen ten prooi aan slopershamer W BAKKER bv Stukje geschiedenis verdwijnt VPR80DHN TOEGANG LzR Kantoorvakhandel 1 iflEUROMASTER ART 46I WlTB: i. STRAFRECHT. TEXELS E^COURANT h o°o ijzerhandel Vakantie-/ Blueskrant TdT Nummer •o- Paviljoen „Ome Joop" wil blijven staan 2 Texelaars leenden in 1995 minder geld 5 Kees Zuidema: „Raar geluid" -\\orszel Gilde Rabobank koestert coöperatief gedachtengoed 5 •o- Ramp met Dakota: redders aan het woord 6/7 Piet Zijm verkoopt strandpaviljoen Paal 28 7 Aannemer Tatenhove thuis in PEN-centrale 7 Wipperploeg was snel ter plaatse Persdienst EcoMare toch ter ziele TEXEL tel 0222 - 312419 319797 HOEK WESTfflóLC 'mTTFVUKWEG CjrttM T'Jdi o bat Art. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: Sinds jaar en dag voor kantoor on thuis DE EUROPESE BANDENSPECIALIST GERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11118 VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1996 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv ^straat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS UNEMENTSPRIJS 54,55 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1,50 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 314111 Buiten werktijd: Tessa de Graaff, Pater Witteplein 3, Den Burg, tel. 31 56 39 B.g.g. 06 - 52 78 43 20, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 53 16 86 57 (ADVERTENTIE) Vrijdag 4 oktober wordt bij de Texelse Courant de verspreid met informatie over het Texelse Blues Festival. Blues-liefhebbers buitenTexel kunnen een exemplaar aanvra gen bij de Vereniging Texel Jazz, Postbus 48, 1790 AA Den Burg, S 0222 - 312242. (ADVERTENTIE) Bart en Annette Zondag 29 oktober is de laatste dag dat u bij ons een patatje kunt kopen. Per 1 oktober heeft Maarten Hoögenbosch (Catharina- hoeve) het van ons overgenomen We bedanken allen die in deze acht jaar bij ons zijn geweest en wij bevelen onze opvolger van harte bij u aan Horszei (ADVERTENTIE) ramp met de Dakota op de Waddenzee kende grote «else betrokkenheid. Naast de reddingboten Beursplein De Zalm was nog een hele armada van schepen vanaf «el betrokken bij de hulpactie. Meest prominent behulp- am was de TX 10 „Emmy", die dankzij de geringe diep ing naast het wrak afmeerde en een groot aantal slacht- lers aan boord nam. 55 jaar oude Dakota DC-3, een pg geziene gast op het eiland, itie woensdag kort na het vertrek ivliegveld Texel omstreeks 16 45 meer in de Waddenzee nabij Den ver Aan boord bevond zich een slschap van de provincie Noord and, mensen van Ballast Nedam leden van de Dutch Dakota nation (DDA). Direct kwam een •otscheepse reddingsoperatie op ■g. Via kustwacht Eierland werden SNRM-stations De Cocksdorp en Koog gealarmeerd. Reddingboot iplein 5 kreeg als taak het ramp- ted uit te kammen op mogelijke itoffers en voorwerpen die uit het del afkomstig waren. De wipper- liet rubberboot De Zalm in de in van Oudeschild te water en als één der eerste op de plaats onheils. Imannen van de wipperploeg de- }wat ze konden Eerst pikten ze isle lichamen uit het water en ma hielpen ze bij het uit het wrak iken van de dodelijk verongelukte Blenden Vrijwel meteen was dui- Il6.45 uur stond Kees Zuidema in Ruintje in De Cocksdorp te schof- iiHij zag de Dakota, vlak na het jskvan vliegveld Texel. „Hij zat jaag en maakte een verschrikke en Ik zei nog tegen mijn vrouw: it wel of-ie geen hoogte krijgt." fsma ziet de Dakota, die een ge- e gast was op Texel, wel vaker (vliegen. „Maar het viel me nu op bal hij zo'n allerverschrikkelijkste i maakte. Boven de boerderij ■Willem Reuvers draaide het toe lichting Oudeschild. Ik dacht nog: Ijaat vast een noodlanding ma- INa een minuut of twee was het s stil," De Cocksdorper zag la- p het journaal wat er was ge- Jd.„lk realiseerde me dat ik eén Idelaatsten was die 'm nog heeft ■vliegen. Nee, ik heb het toestel laen vallen Ik hoorde alleen dat jttil werd I)el bezoek van die Duitse landergesell aan onze burge tester om zijn meestertitel vei- |le stellen slechts folkloristische imekul? Met een glimlach /e er kennis van, maar bij inzien is het zo gek nog et We leven in een wereld vol tonstellingen: brancheverva- "9 of specialisatie. Op elke 'ek van de straat kun je wel een brotletje laten ontwikkelen, je totineverslaving op peil hou- 4, een zaktelefoon aan- schaf- batterijen of een krantje ko- n enz. Als het meezit krijg je er Snog airmiles bij! Beunhazerij TP) bestreden, we moeten va ttin de spiegel van de kapper kopen bij de man die ook Oren kan (gaan zijn spullen 4 ro snel kapot?) en de kleine bkeiier op de hoek steunen. Er 'book ambachten die iedereen *jluitoefenen, de zogenaamde beroepen. Dat moet maar algelopen zijn! We voeren telden weer in. Dan kun je de "tingen en gezellen meteen Wennen. Hé, een oefenend 'heenteraadslid1 Natuurlijk "bierook een gilde voor colum- want die rotzooien ook ar wat aan. net zoals Zeer snel ter plaatse was rubber boot De Zalm van de Texelse wip perploeg. De redders pikten enkele slachtoffers uit het water en ver leenden daarna assistentie bij de berging van lichamen uit het wrak. De aandacht was in eerste instantie gericht op het achterstuk, dat het meest boven water stak. De kans op overlevenden was daar het grootst Gisteren prijkte op de voorpagina van diverse dagbladen een foto met daarop redder Sidny van Zon in ac tie bij het wrak. Van Zon probeerde om met een haak inzittenden uit het toestel te bevrijden. Hij wil er weinig over kwijt'Een heel slechte ervaring erg ingrijpend." delijk dat niemand de ramp overleefd kon hebben. Doel was om vóór don ker te zorgen dat alle 32 doden wa ren geborgen De eerste slachtoffers werden over gebracht naar het rijksvaartuig RV 40, dat woensdagmiddag toevallig in Oudeschild was afgemeerd. Omdat dit schip 1.20 meter diep steekt en het water bij „de Bollen" vrij laag was (pas tegen 21 00 uur 's avonds was het hoog water), werden de lijken la ter aan boord gebracht van de TX 10, die pal naast de Dakota kon afmeren. Schipper Alfons Boom en zijn zoon Robert Frido waren tot na midder nacht bezig met het vervoer van de lichamen naar het opvangcentrum in Den Helder, Ook anderen met een boot in Oude schild reageerden op de oproep aan alle schepen in de buurt om assisten tie te verlenen. Snel ter plekke was de „Manta" van Hans Eelman, die zijn slechts 45 cm diep stekende rubber boot letterlijk op het gecrashte vlieg tuig zette en met een aantal helpers bezig ging met het bergen van licha men. De actie verliep snel en efficient. Verder zetten de passagiersschepen „De Zeester" en de „Rival", een sleper („Rekere") van de firma Daal der, een klipper, een speedbootje en enkele jachten uit de jachthaven koers naar het rampgebied Aan ha venmeester Hans Boks werd door het Kustwachtcentrum te IJmuiden qe- vraAgd welke schepen zich in de omgeving bevonden. Verder seinde hij de TX 10 in en haalde Robert Frido Boom van huis, zodat die snel aan boord kon gaan. Op verzoek van de TX 10 gaf Boks regelmatig de water standen door. Vele nieuwsgierigen spoedden zich naar de haven van Oudeschild en de dijk, maar door de mist en de afstand (Foto Hans Eelman) was van de reddingsoperatie mets te zien. Voor diverse ooggetuigeverslagen en commentaren zie elders in deze krant. Hij was 37,5 meter hoog. De markante TEM-schoorsteen vormde jarenlang een baken voor de scheepvaart. Deze week viel het doek voor één van Texels industriële monu menten. Stukje bij beetje viel het gevaarte onder de slopershamer van de firma Baars uit Amsterdam, onder het toeziend oog van menig Texelaar. „We hadden nog uitbreidingsmoge lijkheden aan het Schilderend, maar bij Oudeschild hadden we ook grond Daar stond onze olietank. Toen de koppeling met een waterfabriek kon worden gemaakt, was het pleit snel beslecht en kozen we voor verhui zing." Het begroot Kleinhuis dat de schoor steen, die hij vanuit zijn huidige wo ning aan het Schilderend kon zien, is gesloopt „Texel hééft al zo weinig industriële geschiedenis. Neem nou het gemaal van Waalenburg. Ook weg. Zulke dingen, dat leeft hier niet." Hij had graag gezien dat de ge meente in het Pen-gebouw te Oude schild een museum had ingericht. Ontploffing Ook voor het slopen van de schoor steen kwam een gespecialiseerd be drijf van de overkant. De vurige wens van menig Texelaar dat de toren zou worden opgeblazen werd met ver vuld Niet wegens de omwonenden zoals veel is gedacht, maar wegens het energie-schakelstation, dat nog steeds vlakbij de schoorsteen staat De sloop van de schoorsteen trok veel „spotters gewapend met fototoestel en videocamera. In 1963 besloot de NV Texelse Electriciteits Maatschappij (TEM) een 37,5 meter hoge stenen schoorsteen te laten bouwen bij de centrale aan het Schilderend. „Het gevaarte kostte ongeveer ƒ50.000.- In die tijd een pittig bedrag. Het werk werd uitge voerd door een gespecialiseerd be drijf uit Leiderdorp", vertelt oud-TEM- directeurB. Kleinveld. „Dat was firma De Ridder", vult oud-medewerker P Wit aan. Het bouwen van schoorstenen ge beurde met de hand. „Je moest geen hoogtevrees hebben, de bouwvak kers stonden op een dun plank|e Kleinhuis geeft aan hoe moeilijk het werk was. „Zo'n toren moet overal even rond zijn en wel recht staan. Tegenwoordig maken ze ze niet meer zo, zijn ze van staal." Wasgoed De TEM bediende zich aanvankelijk van een schoorsteen van zo'n twin tig meter, maar die was niet berekend op zwaardere motoren. De snel toe- en gevoelig is voor dergelijke klap pen. Eduard Dijker, opzichter van hoofd aannemer De Vries en Van der Wiel, vertelt dat met de sloop en sanering op het TEM-terrein zo'n vijf,ton is gemoeid. „Het afbreken van de schoorsteen alleen kost zo'n twee ton." Na dat obstakel volgen het oude schakelstation en de werkplaats. Eén gebouw blijft staan Dijker legt uit dat de schoorsteen is „geschild". „De buitenmuur is stukje bij beetje afgebroken en de binnen muur is naar binnen geduwd." Het karwei viel de slopers niet mee. „Het was echt degelijk gebouwd." Stalen spanten ter versteviging van de toren moesten met snijbranders worden verwijderd, wat de klus vertraagde Veiligheid Twee medewerkers van firma Baars waren met lijnen vastgeketend aan de bak, die aan de telekraan van Mosk uit Den Helder hing „Dat was de enige die hoog genoeg was", al dus Dijker. In de bak stond tevens een minikraan, waarmee men de to ren te lijf ging. Daarbij viel het nodige aan puin naar beneden. „Vandaar dat we ook alle hekken rondom zorg vuldig op slot hebben gedaan en alle medewerkers droegen helmen. We konden geen nieuwsgierige toe schouwers gebruiken, dat zou le vensgevaarlijk zijn geweest." De binnenmuur van de schoorsteen was vervuild met roetaanslag Dit puin is afgevoerd naar een speciaal verwerkingsbedrijf aan de overkant. De rest is schoon puin en aangebo den bij De Hamster. Het mooie weer werd door de slopers benut. „De mannen gaan flink door- Ze doen boven koffie. Dat scheelt weer een half uur op en neer takelen." Volgens de planning moet in vier weken tijd alles zijn gesloopt, waarna wordt begonnen met sanering van het terrein. (Foto's gemaaki door Tessa de Graaft. Frans Hopman on Gerard Timmerman) De persdienst van EcoMare is niet meer. Gehoopt werd op een wonder in de vorm van ƒ40.000,-, waarmee de service in stand had kunnen blij ven. Geldschieters dienden zich niet aan, zodat per 1 oktober geen berich ten meer aan de landelijke pers zul len worden verstrekt. Het informatie centrum blijft wel bestaan, dus de media kunnen wel zelf EcoMare bel len met vragen over actuele zee zaken. De opheffing betekent dat het contract met medewerker Peter Bielars met kan worden verlengd. nemende vraag naar electriciteit vergde meer capaciteit, zodat de nieuwe machines een vrije uitlaat kre gen, waardoor de verbrande resten rechtstreeks de omgeving werden ingeblazen „Ik heb verschillende dames op kantoor gehad met be smeurd wasgoed", grinnikt Kleinhuis. De hoge schoorsteen moest de roet en lawaaioverlast beperken Het werd een dubbelwandig exemplaar, waar door het geluid werd gedempt. Ten tijde van de bouw was al bekend dat de TEM nog meer zou moeten uitbrei den om aan de groeiende vraag te voldoen „We lieten dan ook meteen extra invoerpijpen aanbrengen, zodat we nog meer motoren op de schoor steen zouden kunnen aansluiten." Deze maatregel bleek overbodig. In augustus 1973 verhuisde de electriciteitscentrale naar Oudeschild en bleef de toren ongebruikt achter.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 1