Alfons Boom, schipper van deTX 10: We waren ineens een team „Eerst slachtoffers helpen, dan de redders] „Onvoorstelbaar en niet te bevatten" „Het was afschuwelijk" Burgemeester vol lof over act] TEXELSE Telekraan Boon helpt bij berging 'Gewoon begonnen' met berging doden Mariniers: hulp niet nodig Luchthavenmeester Ed de Bruijn: mm Henk van Wijk, bemanningslid Beursplein 5: VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1996 rJ^T^^rr^T 0_ RV 40 werd brancard i (Foto Harts fed Pottekijkers De schipper en zijn zoon assisteer den bij het aan boord brengen van de stoffelijke overschotten „Hoe dat is? Onprettig, uiteraard. Doen wat |e doen moet. Het huilen komt mis schien nog. De mensen die bij ons waren gingen ook gewoon door, haast automatisch, alsof je even je verstand op nul hebt Niet nadenken, dat is op zo'n moment het beste. Ik heb ze wel gezien hoor. Dan dacht ik: ja jongen, jij hebt het nu even moei lijk. Logisch, dat geeft ook niks Maar iedereen beleeft dat anders, gaat daar anders mee om." Nadat bekend was dat de TX 10 as sisteerde bij de hulpactie werd de vrouw van Alfons bestookt met tele foontjes van persmensen Op de plaats van het ongeval zelf hadden de hulpverleners weinig last van „ramp toeristen". Boom „Het was daar zo ondiep, dat maar weinig boten erbij konden komen Bezittingen Toen de schemering inviel werden de schijnwerpers van de TX 10 op het wrak gericht, evenals de lichten van de reddingboten. Daardoor kon wor den doorgezocht Rond 21.00 uur werd het laatste stoffelijke overschot uit het toestel geborgen. De „Emmie" bleef echter nog enige tijd ter plaatse. „De duikers wilden nog een slag rond het wrak maken, want ze waren er met honderd procent zeker van dat iedereen eruit was. Bovendien haal den ze ook persoonlijke bezittingen boven water. Alles wat ze tegenkwa- Van afstand teek het toestel redelijk intact, maar dichterbij bleek dat de klap enorm moet zijn geweest men ging mee bij ons aan boord, ook stukken van het vliegtuig." Enkele slachtoffers waren al eerder naar Den Helder vervoerd door het rijksvaartuig RV 40, die ze overnam van de TX 10 „Hij stak 1 20 en het werd laagwater, dus die moest weg. Wij hebben na middernacht de twaalf overgebleven overledenen naar Den Helder gebracht Daar werden we opgewacht door een patrouilleboot, die ons naar de juiste steiger bracht." Alfons en Robert Frido werden opge vangen door een traumateam. „We hebben even met ze gepraat en een kopje koffie gedaan. Alles even op een rijtje gezet. We vonden dat erg prettig." Terwijl het tweetal apart werd geno men, ontruimden marinemensen het schip. „Daar waren we erg blij mee. We zaten wel aan onze tax op dat moment." Teveel koffie De pers heeft de familie Boom giste ren bestormd. Gelaten stonden zij bijna iedereen te woord „We werden ook gevraagd voor de Vijf uur show van RTL. Mochten we vertellen over de slachtoffers tussen de recepten en breiende huisvrouwen in. Dat doen we dus niet", aldus Robert Frido Boom Zijn vader vindt dat de man nen van de Texelse reddingboten meer aandacht verdienen. „Mijn petje af voor die jongens Vooral die van de wipperploeg. Ze doken zo dat wrak in. Heel professioneel, niks geen pa niek." Alfons Boom oogt ondanks een sla peloze nacht rustig. „Maar dat komt misschien wel van alle koffie die ik had gedronken. Ik drink normaal nóóit koffie. Ik had het toch al met zo op vliegtuigen, maar als het zou moeten stap ik er wel in hoor Of dit ongeluk mij heeft veranderd? Nee, ik denk van met. Maar ik denk dat het wel goed is als we met de mannen van de reddingmaatschappij wat nababbelen Even met z'n allen bij elkaar komen." Met de hijsinstallatie van de RV slachtoffers via een speciale boord getakeld. Gistermorgen vertrok telekraan van aannemer Boon uit De Cocksdorp per naar het rampgebied om vliegtuigwrak te lichten. De was op een pontön van de Daalder gezet, waarmee zmkstukken worden vervoerd bak lag in de Nioz-haven en met twee sleepboten van eerst naar Oudeschild om de kraan op te pikken. Gistermiddag was de klus klaard Het werk verliep vlot I brokstukken werden afgevoenf naar Den Helder. De Texelss helpers moesten nog even wadi-1 ten op gunstig tij voordat ze sf avonds weer in de Oudeschildel haven konden terugkeren Opcfef plaats des onheils bleven slechts! enkele stukken metaal en spullenMlj uit het inwendige van het vliegtuig! achter. De meeste persoonli|ke| bezittingen van de slachtoffers! zijn geborgen. gelijk een rubberboot te water en maakten ze zich klaar om assistentie te verlenen. Van de marineleiding kregen ze echter geen toestemming om te vertrekken, daar er voldoende hulp aanwezig was. ker. De Dakota startte, draaide proef en steeg op om 16.32 uur tegen de zwakke wind in, dus in noordelijke richting. Daarna werd een rechter- bocht gemaakt en werd koers gezet naar Amsterdam. Het toestel was snel uit het zicht door het heiige weer. 6at de Dakota na het loskomen lang zamer klom dan de meeste vliegtui gen was ook normaal. Raadsel Vijf minuten na het vertrek had de Bruijn voor het laatst contact met de gezagvoerder. Daarna werd de ver binding overgenomen door De Kooij in verband met de daar aange vraagde voorzorgslanding wegens problemen met een van de motoren. Alarmerend was dat niet Een Dakota kan op eén motor goed in de lucht worden gehouden en in die omstan digheid zelfs nog hoogte winnen. Wat er direct na het laatste radiocontact is gebeurd, is een raadsel Het moet iets ze.er ingrijpends zijn geweest dat zich zeer plotseling voordeed, zodat de piloot geen gelegenheid meer heeft gehad er melding van te maken. De Bruijn heeft nog gedacht aan een vogelaanvaring bij het opstijgen en heeft de baan afgezocht op veren of andere resten die daarop wijzen, maar niets gevonden. Het neerstorten van de Dakota is de grootste luchtvaartramp die zich ooit in de buurt van Texel heeft voltrok ken. Zelfs in oorlogstijd heeft zich iets dergelijk met voorgedaan. De Bruijn is er zeer door aangeslagen. „Je ziet een groep vrolijke mensen vertrek ken, die enkele minuten later allemaal dood zijn Het is onvoorstelbaar en eigenlijk niet te bevatten" De televisieploeg van 2 Vandaag is net weg en die van het Jeugdjournaal staat alweer klaar. Alfons en Robert Frido Boom hebben niet geslapen. Toch zijn ze bereid om nog maals hun verhaal te doen. Een verhaal over menselijkheid en samenwerking. „We waren met allemaal vreemden bij elkaar, maar we waren ineens een team", aldus de schip per van de TX 10 „Emmie". Het is nog met helemaal tot Alfons Boom doorgedrongen wat er woens dag tegen 17 00 uur precies ge beurde. Hij was aan boord aan het schoonmaken, na een gezellige vaar tocht meteen groep toeristen. „Ik zag paniekerige reacties in de haven. Ik merkte dat er iets niet goed was Via het kustwachtcentrum in IJmuiden hoorde Boom dat een Dakota was neergestort, niet ver bui ten Oudeschild. De opgegeven posi ties werden door hem meteen in de electronische zeekaart geplot „Ik ken die plek als mijn broekzak, we komen daar vaak. Het is hartstikke ondiep. Het schoot meteen door me heen de „Emmie" is met haar geringe diep gang eigenlijk het enige schip dat daar kan komen." Wipperploeg Boom bedacht zich geen moment. Met zoon Frido aan boord werden de motoren gestart. „De wipperploeg had het bericht ondertussen ook ge hoord. Zij hadden kennelijk dezelfde gedachte als ik over de bruikbaarheid van dit schip op die plaats, want ze stonden meteen op de kade met al lerlei materiaal." Een deel van de wip- perploeg-bemanning ging met rub berboot De Zalm naar de plaats des onheils, Jacob Bakker en Jaap Hoogerheide stapten bij Boom aan boord. De bemanning was door berichten via de radio enigszins voorbereid op wat ze zouden aantreffen Het werd al aangegeven dat er weinig hoop op overlevenden was.Voorbereidingen werden getroffen in de vorm van het klaarleggen van zeilen en het impro viseren van een brandcard met be hulp van een ladder. „We hadden eigenlijk alles aan boord dat nodig was. Een winch bijvoorbeeld, want die gebruiken we voor de visserij. Het bleek allemaal goed van pas te ko men." Perfect weer Alfons Boom kan zich met herinneren hoe lang het varen was naar het wrak „Ik heb met op de klok gekeken, maar ik schat een half uur Weet je wat zo frappant was' De natuurlijke omstan digheden waren uitstekend. Het klinkt misschien raar bij zo'n ramp, maar mooier kun je het met treffen Bladstil, niet zo koud, vloed in het water waar door we er zó naartoe konden varen perfect." Toen de „Emmie" ter plaatse kwam, had De Zalm al enige slachtoffers opgevist. „Er was ook al een rijks vaartuig, dat van Oudeschild was vertrokken Daar zijn die eerste do den aan boord genomen." Leek intact IJmuiden coördineerde de hulpactie Besloten werd dat de overige stoffe lijke resten zouden worden verza meld op de TX 10, die tegen het gecrashte toestel werd afgemeerd „We lagen aan de staart, waar we een touw omheen hadden geslagen. Vanaf dat punt konden we zó het toe stel inkijken." Bij het naderen van de Dakota viel de schade Boom aanvankelijk mee. „Van enige afstand leek het niet zo beroerd. Het was goed als vliegtuig herkenbaar. Maar toen we dichterbij kwamen werden de details akelig zichtbaar en was het wel duidelijk dat daar niemand levend uit vandaan zou komen." Frustrerend, noemt Boom het. „Ja. dat is het als de omstandigheden zó gunstig zijn, maar je toch geen over levenden uit zo'n wrak kunt krijgen. We hadden een beetje hoop, omdat het staartstuk nog aardig intact leek. Maar ik ben geen kenner op dat ge bied. Later spraken we mensen van een traumateam in Den Helder en die zeiden dat het een vreselijke klap moet zijn geweest." Snel gewerkt Na het afmeren dachten Boom en zijn zoon erover om via het staartstuk op het vliegtuig te kruipen „Maar ja. al lemaal losgescheurde stukken alumi nium, scherpe randen dat was toch niet verantwoord." De mannen van de wipperploeg gingen via een gat bij de vleugels het toestel in en haalden de slachtoffers er één voor één uit. Het wrak lag voor een deel droog. Alfons Boom somt een lijst mensen en boten op die assisteerden bij de tragische werkzaamheden.Ik stond daar wel perplex van, maar iedereen deed wat-ie moest doen. Laat dat voor de nabestaanden een troost wezen, de hulpverlening liep echt perfect Het kon niet vlugger. Er wa ren op alle fronten vakmensen bezig en de samenwerking verliep als een trein." Duikers van de marine doorzochten het voorste deel van het vliegtuig, dat dieper in het water lag Met behulp „Hulpverlening bij zo'n ramp is geen regenjas die je na afloop even aan de kapstok hangt. Bij zulke rampen is het zaak om eerst de slachtoffers te helpen en dan de redders. Als iemand de komende nachten niet goed slaapt, moeten hij niet aarzelen de telefoon te pak ken voor hulp." Burgemeester Van Rappard, voorzitter van de plaatse lijke commissie van de KNRM, sprak na afloop van de ramp met de Dakota in het reddingboothuis met de wipperploeg en de beman ning van de Beursplein 5. De burgemeester toonde zich onder de indruk van de reddingsactie. „De mannen hebben prima werk gele verd. De actie is heel evenwichtig en professioneel verlopen. Reddingboot de Zalm was er als eerste bij. Het verdient bewondering hoe Jaap Hoogerheide van de wipperploeg lei ding heeft gegeven aan z'n mensa De manier waarop ze hun weikf den is prima gegaan. En ook de tl manning van de Beursplein 5 hel uitstekend werk verricht, lédeiefi heeft gedaan wat ze konden.' Woorden van dezelfde strekking»! ren van toepassing op het werkvj Alfons Boom van de TX 10 en ainf ren die hulp verleenden. „De redders zijn natuurlijk besN gewend. Maar na afloop van del tie merkte je toch dat ze onder deii druk waren. De aard van de verwï dingen bij de ramp was bijzon| groot. Toch maakten ze in het b huis op mij een rustige indruk. I' gezegd dat als ze er achteraf prob] men mee krijgen, de beste r is om erover te praten. Met e als ze er slecht van slapen met hul verleners. Het is onze taak om te a gen dat die voor ze klaar staan.' Hans Eelman: Toen hij hoorde dat er een Dakota met passagiers in de Waddenzee was neergestort, spoedde make laar Hans Eelman zich van zijn kan toor in Den Burg naar Oudeschild. Hij maakte zijn rubberboot „Manta" vaarklaar, plukte enkele slagvaardige helpers van de kade en rukte uit. „Dat is je plicht. Ik heb zeer geschikte boot en een duik- uitrusting aan boord." Om half zes vertrok hij, vroeg de po sitie op en kwam om zes uur bij het wrak aan. Er waren op dat moment geen andere boten bij. „Alleen het staartstuk stak boven water uit, een raar gezicht. In de lucht hing f marineheli. die had toen al een ff' levende uit het water gevist.' Er dreven ook een aantal stoelenj het water, met de rugleuning f boven Bij nader inzien bleken tl lichamen onder te zitten. „Soms» man per stoel." Eelman zette de „Manta" harde onderkant en een diep! van maar 45 cm heeft, op bet „Toen zijn we gewoon begonnej zegt Eelman Met de pikhaakenel dreg begonnen ze met met bmnenl len van ronddrijvende stoelen e" chamen uit de stukgeslagen to Eelman schat dat op deze eerste tien slachtoffers zijn gebo'S! De lijken werden overgebracht nl het rijksvaartuig RV 40, dat evenv^ derop lag. Na het vernemen van de ramp die zich vlakbij had voltrokken lieten ma riniers van de Joost Dourleinkazerne Dat laatste was ook woensdag het geval. De passagiers waren meren deels ambtenaren van de provinciale dienst Wegen. Verkeer en Vervoer (brugwachters en wegwerkers) uit Haarlem die het jaarlijkse uitstapje maakten Later dan de bedoeling was (omdat de start op Schiphol was ver traagd door de mist) arriveerden ze op Texel. Daardoor waren mensen van hetzelfde gezelschap die per auto naar het eiland waren gekomen, er eerder De hele club ging naar de Slufter waar ze door Dick Schermer van de stichting Natuur Excursies Texel werden rondgeleid. Daarna maakten ze een fietstocht. De beman ning (piloot, co-piloot, twee technici en twee stewardessen) bleef op het vliegveld, zat op het zonnige terras en keek naar het paraspringen. Vrienden Gezagvoerder Hans Buining en zijn collega Henk Heus maakten nog een praatje in de toren met De Bruijn. Het waren goede bekenden van hem. Dat geldt voor meer mensen van de Dutch Dakota Association, zoals voorzitter Anne Cor Groeneveld en bestuurslid Coert Munk. De DDA on derhoudt nauwe banden met het vliegveld Texel, met alleen door de regelmatige bezoeken van de Dakota maar ook door de samenwerking bij het organiseren van de Airshow Texel De Dakota zelf onderging op Texel de gebruikelijke inspectie die vóór elke reis wordt uitgevoerd Onder andere werd het oliepeil van beide motoren gecontroleerd, wat mogelijk is door er een trapje bij te zetten Dat is dus gewoon Ook bij het vertrek week niets af van de gebruikelijke gang van zaken, weet de Bruijn voor 100% ze- van de lier van de TX 10 werden be lemmerende stukken van het vlieg tuig weggetrokken Op het hoogste punt van hoogwater lag het toestel net niet helemaal onder. Terwijl deskundigen nog in het duister tasten wat betreft de oor zaak van de ramp met de DDA- dakota, mankeert het niet aan ge ruchten, die geen enkele grond hebben. Zo wordt er beweerd dat er al een technisch mankement was toen het toestel nog op Texel stond „want er was een man op een lad dertje bij een der motoren iets aan het reparerenOok zou het toestel met moeite zijn losgekomen en opvallend langzaam hoogte heb ben gewonnen. Anderen vertellen dat ze al een afwijkend motorgeluid hadden gehoord toen het toestel vroeg in de middag op Texel neer streek en zelfs wordt verondersteld dat er bij het tanken op het Texelse vliegveld iets verkeerds in de brandstof heeft gezeten. Luchthavenmeester Ed de Bruijn maakt zich boos over die praatjes „Allemaal onzin. Er was niets bijzon ders met het toestel aan de hand. Al les ging hetzelfde als bij eerdere be zoeken" De DDA-dakota met zijn karakteris tieke diepe motorgeronk was een bekende maar altijd weer opvallende verschijning op Texel. Vijf tot tien keer per jaar landde het toestel op het vliegveld. Tientallen Texelaars heb ben er in gevlogen, recentelijk nog de vrijwilligers die hadden meegewerkt aan het luchtvaartmuseum. De pas sagiers waren echter meestal leden van de Dutch Dakota Association of gezelschappen die het toestel hadden gecharterd Die gingen dan gedu rende enkele uren per fiets op of an dere wijze het eiland verkennen. uit het opengescheurde toestel waren gehaald „Ik vermoed dat het vlieg tuig steil naar beneden is gevallen, want de romp was totaal verkreu keld." De mensen zijn waarschijnlijk op slag dood geweest door de klap. De hulpverleners wisselden elkaar af. „Dat moest wel, want het was lood zwaar. We hadden met zes man werk Een foto uit betere dagen. In september 1987 maakte een groep Texelse DDA-leden een rondvlucht met de woensdag verongelukte Dakota. Uiterst rechts DDA-voorzitter Anne Cor Groeneveld. Naast hem de nu omgekomen gezagvoerder Hans Buining. lAtüvemot liUff' r'M i 'i "r Tegen 17.00 uur werd de reddingboot Beursplein 5 gealarmeerd. Het kostte de opvarenden drie kwartier om de neergestorte Dakota te bereiken „Er ■was te weinig water om over het wad te varen, vandaar dat we buitenom moesten verklaart Van Wijk. Rubberboot De Zalm van de wipper ploeg uit De Koog was als eén van de eersten bij het wrak Van Wijk: „Wij hebben het niet meer gezien, maar we hoorden van die jongens dat zij vier doden hadden geborgen, die met vliegtuigstoel en al in het water dre ven. Ze hadden de gordels nog om De rest van de slachtoffers bevond zich in het gecrashte vliegtuig. Het is dus niet waar dat er wel twintig lijken ronddreven, zoals in sommige nieuwsberichten is gemeld. De reddingboten van Texel. Terschelling, Vlieland en Harlingen hebben nog wel de olieplas die zich rond het vlieg tuig vormde afgezocht op drenkelin gen, maar al snel werd duidelijk dat er verder niemand was uitgeslingerd „Het was afschuwelijk", aldus Van Wijk, die met zijn collega's slachtof fers aanpakte en overbracht naar de TX 10, nadat ze door marineduikers om éen slachtoffer te tillen." Emotio neel was het voor de reddingboot bemanningen ook een zware klus. Van Wijk: „De eerste twee die ik moest optillen ik vond het vréselijk. Maar je moet dóórgaan, aanpakken." Burgemeester Van Rappard bracht later op de avond een bezoek aan de reddingbootbemanningen in hun boothuis „Hij stimuleerde ons om het van ons af te praten We hebben ook inderdaad lang bij elkaar gezeten en we zullen er nog wel een keer op te rug komen." Met de Beursplein 5 werd aanvankelijk de omgeving afgezocht naar mogelijke slachtof fers. (Foio Henk van Wijk)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 6