Qu 06-11 y 'bestuur mu 'mvei wenst tl fijne feestc TEXELSE yy COURANT Openstelling gemeente- ïuis rond de feestdagen Juitendienst nemeentewerken Grof vuil r/ Informatierubriek van de I gemeente Texel ndecember Li 1996 Parkeerbeleid Onderhoud lichtmasten Oud ijzer-afval Cultureel Jongeren paspoort (CJP) Bomen kappen? Liever niet! Aktie „Blad voor blad" van het Wereld Natuur Fonds Als iedere seconde telt... t '-j rla r t r\t i r> t VRIJDAG 13 DECEMBER 1996 In verband met de kerstdagen is het gemeentehuis gesloten van woensdag 25 december tot en met zondag 29 december Op nieuwjaarsdag zal het gemeente huis eveneens gesloten zijn. Houdt u er ook rekening mee dat het ge meentehuis op zowel dinsdag 24 december als dinsdag 31 decem ber om 16.00 uur gesloten zal zijn. De buitendienst gemeentewerken is gesloten op woensdag 25 en donderdag 26 december Ook op nieuwjaarsdag is de buitendienst gesloten. Wijziging reinigingsroutes In verband met de kerstdagen en Nieuwjaarsdag wijzi gen de ophaaldata van de reiniging vuil containers. Dit houdt in dat: - de route van woensdag 25 de cember wordt gereden op dins dag 24 december. - de route van donderdag 26 de cember wordt gereden op vrij dag 27 december; - de route van 1 januari 1997 wordt gereden opdonderdag 2 januari 1997 U wordt verzocht uw mimcontainer op deze dagen vroeg aan de weg te zetten. In de eerste week van januari zal geen grof huisvuil worden opge haald; dit wordt naar de derde week van januari doorgeschoven. Destructie Op 25 en 26 december en 1 janu ari kan geen destructie worden aangemeld. Alle andere werkda gen kan dit gemeld worden op te lefoonnummer 312510 Kolkenzuiger In noodgevallen kan tijdens de aangegeven sluitingsdagen een beroep worden gedaan op de kolkenzuiger op telefoonnummer 312510. Sinds de invoering van de mmi- containers in 1991 wordt het grof huisvuil apart opgehaald door de reinigingsdienst van Gemeente werken. Vanaf mei 1995 is het ook mogelijk gratis grof huisvuil aan te bieden op het overslagstation te Oudeschild. Deze regeling is uit sluitend bedoeld voor grof huisvuil van particulieren. Er wordt echter afval aangeleverd dat eigenlijk geen grof huisvuil is. Burgemees ter en wethouders hebben daarom besloten dat de huidige regeling moet worden bijgesteld. Vanaf 1 januari 1997 gelden dan ook an dere regels voor het aanbieden van grof huisvuil. Nieuwe regeling Met ingang van 1 januari 1997 geldt voor grof huisvuil de vol gende definitie: „Grof huisvuil is afval dat ver- huisbaar is uit de woning en dat niet in de minicontainer past." Hieronder wordt ondermeer gere kend huisraad en kleine hoeveel heden bouw- en sloopafval. Uiter aard in alle gevallen alleen van particulieren Er is dus ook een duidelijke be perking van het aantal categorieën afval dat gratis kan worden aan geleverd. Op onderstaande speci ficatie is dat aangegeven. Soorten afval en acceptatie Bepalen categorieën afval: beta len of gratis (advertentie) Eiland I berichten Mocht u suggesties hebben voor artikelen etcetera dan kunt u con tact opnemen met de afdeling bestuursondersteuning, telefoonnum mer 0222 - 362151 Binnen de gemeente staan ver spreid over het eiland ca. 3000 lichtmasten langs openbare we gen. Het grootste deel, ca. 2500, staat langs gemeentewegen. De overige staan langs provmciale- en rijkswegen. Afhankelijk van de plaats en de functie wordt geko zen voor verschillende types. Zo is er variatie in hoogte, vorm van de lichtkap en soort lamp, wat o.a. is te merken aan de kleur en helder heid van het verspreide licht. Energiezuinige lampen Dit jaar en volgend jaar worden er in totaal 825 oude lampen verwis seld voor exemplaren die minder energie gebruiken. Het energie gebruik van deze nieuwe lampen is 30%-50% lager. Misschien zijn er ook wel bij u in de buurt nieuwe lampen gemonteerd U hebt dan misschien ook gemerkt dat deze lampen beter en helder zacht licht geven. Voor het verwisselen van deze lampen is subsidie verkregen van de Energiemaatschappij. Reparatie Jaarlijks worden ca. 800 defecte lampen gerepareerd. De gebreken kunnen voortkomen uit een oude of versleten lamp, een kapotte zekering, een kapotte draad of ondergrondse kabel en vanda lisme. Voor het repareren van deze lichtmasten wordt gebruik gemaakt van een hoogwerker op een vrachtauto. Het is erg kostbaar en omslachtig om voor elke kapotte lamp apart uit te rukken. Daarom worden de reparaties met regel matige tussenpozen uitgevoerd In de winter is dit om de 4 weken, in de zomer om de 6 weken. Melden Tot 1991 werden de lichtmasten voor elke reparatieronde door Gemeentewerken gecontroleerd. In de bezuinigingsronde van dat jaar is besloten dat burgers voortaan zelf kapotte lichtmasten moeten melden Na meerdere publicaties in de Texelse Courant blijken veel burgers de weg naar Gemeentewerken al aardig gevon den te hebben. Toch blijkt nog steeds dat met alle kapotte licht masten worden gemeld en dus ook niet worden gerepareerd Ook wordt de precieze plaats van de kapotte lichtmasten met altijd dui delijk genoeg doorgegeven, waar door de monteurs onnodig lang moeten zoeken Dit leidt niet alleen tot irritatie bij hen, maar ook bij de burgers die het defect hebben ge meld. Het is dus belangrijk dat u bij het melden van kapotte licht masten goed duidelijk aangeeft waar deze precies staan. Categorie afval Situatie nu: Grof huisvuil volgens definitie gratis Minicontainer en zakken gratis Banden gratis Asbest gratis Plat glas gratis Puin gratis Bouw- en sloopafval gratis Situatie per 01-01-'97 gratis betalen betalen betalen gratis betalen 1 m3 gratis tot een maximum van 250 kilo Aanmelden en aanbieden Het aanbieden van de vermelde categorieën grof huisvuil kan vanaf 1 januari op de volgende manieren. Telefonisch melden aan Ge meentewerken via nummer 312 510 op werkdagen van 8.00- 16.00 uur. Uiterlijk melden voor maandag 16.00 uur in de „groene week" Uw afval wordt dan op dinsdag in de groene week op gehaald Op het overslagstation kunt u de aangegeven soorten afval op werkdagen tussen 8.00-16.00 uur aanleveren, met uitzondering van de middagpauze (12.30- 13.30 uur). Deze regeling geldt alleen voor grof huisvuil van particulieren die reinigingsrechten betalen aan de gemeente Nummeren Ook bij burgemeester en wethou ders is bekend dat het melden van kapotte lichtmasten met altijd soe pel verloopt. Zij hebben daarom enige tijd geleden besloten dat - het eerst op plaatsen waar de lo- katie moeilijk is aan te geven - de lichtmasten genummerd zullen worden. Gemeentewerken zal hier de komende winterperiode mee beginnen Reparatieperiodes 1997 In 1997 worden de lichtmasten in de volgende weken gerepareerd week 2. 6, 10, 14/20, 26, 32, 38, 42, 46, 50. Opgave van kapotte lichtmasten kan via de buiten dienst van Gemeentewerken. Deze is op werkdagen bereikbaar via telefoonnummer 312510. Wij menen hiermee een duidelijk licht op deze zaak geworpen te hebben en hopen dat het licht in deze donkere dagen ook voor u mag schijnen Waarom betaald parkeren? Door het toegenomen autobezit en mobiliteit zijn de beschikbare par keerplaatsen steeds meer onder druk komen te staan Om het par keren te reguleren is enige jaren geleden door de gemeente in Den Burg en De Koog betaald parke ren ingevoerd. Parkeerregulering houdt in dat, met name in het centrum van Den Burg en De Koog, de beschikbare parkeerruimte zo optimaal moge lijk gebruikt kan worden door zo veel mogelijk auto's. Dit betekent dat op plaatsen waar dat gewenst is, zoals in het centrum van Den Burg, alleen kort parkeren wordt toegestaan, op locaties buiten het centrum een langere parkeerduur wordt toegestaan en aan de bui tenzijde het parkeren gratis is Wanneer betaald parkeren? Betaald parkeren geldt op Texel van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur en op vrijdag avond (koopavond) tot 21.00 uur. In De Koog en op de Elemert te Den Burg geldt het betaald parke ren van 1 april tot 1 november, waarbij de zojuist genoemde ti|den ook gelden. Om een fabel uit de wereld te helpen en om teleurstel lingen te voorkomen de gemeen telijke parkeerwachter controleert óók op koopavonden en zaterda gen!! Parkeergeld is een belasting Alle betaalde parkeerplaatsen op Texel vallen onder de gemeente lijke belastingwetgeving. Dit houdt in dat als u op een betaalde par keerplaats uw auto parkeert - al is het maar voor een minuut - u een parkeerplaats van de gemeente „huurt", waarvoor u een gering be drag aan belasting betaalt. Con stateert de parkeerwachter dat een voertuig „rood staat", dan wel dat er helemaal geen kaartje is ge kocht, dan wordt een zogenaamde naheffingsaanslag ad. 66.- (ƒ65.- plus ƒ1,- parkeergeld) aan het voertuig bevestigd. Mocht een parkeermeter kapot zijn, dan dient u met op de betref fende plaats uw auto te parkeren omdat u ook dan het risico loopt een naheffingsaanslag te krijgen opgelegd Voor een goed begrip: bij een par keerautomaat bent u verantwoor delijk dat het kaartje duidelijk zichtbaar op het dashboard van uw auto ligt Weggewaaide of ge vallen kaartjes zijn excuus; het kaartje moet duidelijk zichtbaar voor de parkeerwachter zijn. Con troleer dit als u van uw auto weg gaat Dit is een kleine moeite maar kan een hoop ergernis besparen! Betaling van de naheffingsaanslag kan plaatsvinden met een accept giro die u wordt toegezonden. Be taalt u niet tijdig dan worden invor deringsmaatregelen getroffen. Bezwaren kunnen binnen zes we ken na dagtekening van de aan slag schriftelijk worden ingediend bij burgemeester en wethouders. Ontheffing Om bewoners in gebieden waar betaald parkeren van kracht is en de bedrijven op Texel tegemoet te komen, kennen wij een parkeer- ontheffingensysteem Bewoners Parkeerontheffingen worden uit sluitend verstrekt aan bewoners binnen de middenrmg van Den Burg (Wilhelminalaan Juliana- straat laatste stukje Weverstraat Keesomlaan Molenstraat Pater Witteplein Lijnbaan De Zes en Burgerhoutstraat) en van de Brink, Parnassiastraat en Nikadel in De Koog. Een ontheffing voor bewoners wordt alleen verstrekt voor de dichtstbijzijnde betaalde parkeer plaatsen en kost 30,- per kalen derjaar Bedrijven De ontheffingen voor de bedrijven zijn geldig voor alle betaalde par keerplaatsen op Texel en kosten ƒ312,- per kalenderjaar. Wanneer een ontheffing aanvra gen? Zowel een ontheffing voor bewo ners als voor bedrijven moeten elk jaar opnieuw worden aange vraagd. Dit kan bij de sector Ge meentewerken in het gemeente huis, kamer 2.02, alleen 's mor gens Al deze ontheffingen zijn steeds geldig tot en met 31 december. Om uw nieuwe ontheffing tijdig in uw bezit te hebben, raden wij u -aan deze reeds in november aan te vragen. Waar gaan parkeerboetes naar toe? De naheffingsaanslagen (parkeer boetes) die worden opgelegd om het parkeren te reguleren vloeien naar de gemeentekas. Controle vindt plaats door de gemeentelijke parkeercontroleur. Daarnaast is de politie bevoegd om parkeerboetes op te leggen om de verkeers veiligheid te handhaven Deze boetes gaan naar de rijksoverheid. Tot slot: gokken mag, maar wees sportief! Het komt regelmatig voor dat men sen bewust geen parkeergeld be talen. omdat „maar heel even" op een betaalde parkeerplaats wordt geparkeerd Op dat moment loopt men bewust het risicio dat de parkeerwachter langs komt en een naheffingsaanslag oplegt. Ook al zou u maar 1 minuut parkeren, u bent verplicht parkeergeld te be talen; u „huurt" immers tijdelijk een parkeerplaats. Mocht u in dat ge val een naheffingsaanslag knjgen, wees dan sportief en betaal voor het risico dat u willens en wetens heeft genomen Reageer uzelf niet af op de parkeerwachter, deze doet gewoon zijn werk! Tips Bij het aanbieden van grof huis vuil aan de reinigingsdienst wordt u verzocht de volgende aan- wijzigingen in acht te nemen U bewijst hiermee de beladers van de huisvuilwagen een goede dienst) Vloerbedekking en oud zeil in handzame pakketten aanbieden. Tapijttegels, plankjes, takken en overig los materiaal bundelen of in verpakking aanbieden. U mag maximaal 1 m3 per keer aanbieden. Dit is vergelijkbaar met een dubbele koelkast Afval zo kort mogelijk voor het moment van ophalen aan de weg zetten. Hierdoor bestaat minder kans op verwaaien, beschadi ging of natregenen. Kortom: Bedenk u hoe u het zelf aangeboden zou willen hebben' Wat is een CJP? Een cultureel jongerenpaspoort (CJP) is een „paspoort" voor jon geren tot 26 jaar waarmee korting kan worden verkregen bij culturele evenementen (voorstellingen, mu sea, (pop)concerten, e.d.), maar ook op bijvoorbeeld de aankoop van cd's of vliegreizen via be paalde organisaties. Ook biosco pen, waaronder dus ook Cinema Texel, geven op vertoon van een CJP een korting op de entreeprijs Een CJP is één jaar geldig en kost ƒ20.- Hoewel een CJP dus bij wijze van spreken kan ingaan als je gebo ren wordt, is het raadzaam een CJP pas aan te schaffen als de leeftijd van 12 jaar bereikt is. Tot die leef tijd kunnen de meeste voorstellin gen, evenementen, e.d. tegen het zgn. kindertarief bezocht worden, zodat het eigenlijk overbodig is een CJP te bezitten. Het CJP is ook geldig in die Euro pese landen waar een zuster organisatie van CJP gevestigd is Iedere jongere, tot 26 jaar, onge acht nationaliteit, kan een CJP aanschaffen. Hoe kom ik aan een CJP? Het CJP kan aangeschaft worden op de afdeling Cultuur van het ge meentehuis, kamer 1.09. Bij uitrei king van het CJP krijg je een ..Kortingengids" waarin uitgebreide voorwaarden en een opsomming van kortingsmogelijkheden van het CJP staan vermeld. Bomen zijn belangrijk Bomen en houtopstanden geven vaak een bijzondere dimensie aan een open ruimte in een gemeente Ook bepalen een enkele boom, een rij bomen een klein bosje of een park in sterke mate het beeld en de sfeer binnen de bebouwde omgeving Pas als er bomen ver dwijnen, blijkt hoe belangrijk ze zijn of zijn geweest Enerzijds staat het handhaven van bomen en beplantingen onder een toenemende druk als het gaat om meuwbouwplannen, wegenaan leg. etc. Rond huis en tuin worden hoge bomen en struiken soms als een belemmering van het woon genot ervaren. Daarnaast zijn er nog de sluipende vormen van be dreiging, zoals „zure regen", iep ziekte en verdroging door verla ging van de grondwaterstand An derzijds is er gelukkig sprake van een steeds groter bewustzijn van dit soort zaken Bescherming Al deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk de bomen en hout opstanden binnen de gemeente op de juiste wijze te beschermen Voor het eigen bomenbestand van de gemeente betekent dit dat wij trachten zo goed mogelijke voor waarden te scheppen voor behoud en ontwikkeling en in ieder geval zoveel mogelijk proberen te voor komen dat bomen lichtvaardig het veld moeten ruimen. Voor wat betreft het bomenbestand van particuliere eigenaren doen wij een beroep op u om uw bomen zo goed mogelijk in stand te hou den. Dit betekent bijv. ook dat u bij meuwbouwplannen zoveel moge- De laatste jaren wordt steeds meer aandacht besteed aan het apart afvoeren van de verschillende soor ten afval Eén van deze soorten afval is oud-ijzer Oude metalen zijn er in vele vormen en soorten. Denkt u maar eens aan oude fietsen, lei dingen. blikjes en dergelijke Sinds ca 5 jaren heeft de gemeente een overeenkomst met metalenhandel „Cobus Spigt", die de oude meta len op verzoek aan huis ophaalt. Ook kunnen oude metalen op het terrein aan de Ruigendijk worden aangeleverd. Zelf aanleveren bij gemeentewer ken Als uitbreiding van de aanleve ringsmogelijkheden heeft de bui tendienst gemeentewerken op het terrein aan de Reijer Keijser-straat een container geplaatst, waarin ook burgers kleine hoeveelheden oude metalen kunnen aanleveren De opzet daarvan is vooral om het lijk tracht bestaande bomen te la ten staan door wellicht het plan enigszins aan te passen. Kapvergunning Om het onnodig kappen van bo men tegen te gaan is een kap vergunning nodig ingevolge de „Kapverordenmg Texel". Na aanvraag van een kap vergunning wordt altijd ter plaatse de situatie en de toestand van de betreffende bo(o)m(en) bekeken. Bij het verlenen van een kap vergunning kan in bepaalde ge vallen een herplantplicht worden opgelegd. Het illegaal kappen van bomen is strafbaar. De sanctie bedraagt na opmaking van een procesverbaal een boete van 300,- en/of een herplantplicht. Onder kappen wordt overigens ook verstaan het verrichten van handelingen die de dood of ern stige beschadiging van hout opstand ten gevolge kunnen heb ben, zoals het te uitbundig snoeien Een kapvergunning kan wor den aangevraagd op de af- deling grondzaken (kamer 2.02) in het gemeente huis (alleen's morgens). Wij raden u aan een eventuele kapver gunning tijdig aan te vragen omdat er enige tijd nodig is tussen aanvraag en verlening van de kapvergunning in verband met het feit dat het voorne men tot verlenen van de kapvergun ning gepubliceerd dient te worden en aansluitend vier we ken ter inzage moet lig gen. voor burgers eenvoudiger te ma ken om verschillende soorten af val in te leveren. Voor mensen die bijvoorbeeld alleen wat blikjes hebben in te leveren is het nu erg omslachtig om daarvoor de metalenhandel apart te laten voor rijden. Apart naar de Ruigendijk rijden is ook met aantrekkelijk. Gebleken is dat deze kleine hoe veelheden oud ijzer alsnog in de vuilcontainer verdwijnen en tegen hoge kosten afgevoerd moeten worden. Wanneer aanleveren? Bij de buitendienst gemeente werken kunt u terecht van 7.30 tot 16 00 uur. Grotere stukken en hoe veelheden kunt u blijven opgeven of aanleveren bij metalenhandel „Cobus Spigt", tel. 311297. Tip: haal uit de blikjes zowel de onder- en bovenkant en trap het blik plat. Hierdoor neemt het min der ruimte in waardoor het trans port goedkoper is. Het Wereld Natuurfonds (WNF) is een actie gestart onder de naam „Blad voor blad". De ge meente Texel doet mee aan de actie, omdat deze aansluit bij haar streven om te komen tot een zgn. „bedrijfsinterne milieuzorg" De actie houdt in dat in één jaar een papierbesparing wordt be reikt van 10%. De ca. 125 mede werkers van het gemeentehuis en de buitendienst gemeente werken zijn daarvoor zeer gemo tiveerd aan de slag gegaan Er wordt standaard dubbelzijdig ge kopieerd. kladblokken worden gemaakt van gebruikt papier, etc. Afgezien van de beperking van de boomkap wordt door de papierbesparing ook een finan ciële besparing bereikt. Het is de bedoeling dat de besparing die in het actie-jaar behaald wordt ten goede komt aan een milieu project. Er kan worden gekozen uit 3 onderwerpen, te weten DUI NEN. LEVENDE RIVIEREN of OERBOSSEN IN DÉ VOORMA LIGE SOVJET-UNIE. In de hal van het gemeentehuis zijn enkele in formatie-borden opgesteld, waar uit blijkt wat deze drie onderwer pen precies inhouden. Bij de in formatie-stand bevindt zich een stembus, waarin de medewer kers en (uiteraard) alle inwoners van de gemeente hun keuze voor één van de onderwerpen ken baar kunnen maken. Misschien is dit een onderwerp waaraan u thuis of in uw bedrijf aandacht aan kunt geven. In dit verband wijzen wij u op de mo gelijkheid van het gemeentelijk fonds ontwikkelingshulp. Dit fonds biedt de mogelijkheid om opbrengsten van locale acties op het gebied van ontwikkelings hulp aan te vullen met 35% van de opbrengst tot een maximum - van 5.000.- Eén van de voor waarden daarbij is dat de aktie vantevoren moet zijn aangemeld bij de gemeente Nadere informatie kunt u verkrij gen bij dhr. D.RJ van der Wel van de sector Welzijn van het ge- meentehuis. Voor niet-spoedeisende hulp en/of informatie kunt u de volgende telefoon nummers bellen; Politiepost Den Burg: 322188 tijdens kantooruren post De Koog: 317235 tijdens kantooruren (alleen in de zomer) na kantooruren: 072-5122222 (Alkmaar) Brandweer: 0224-273027

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1996 | | pagina 11