Cjroen ^wartrjexels in het hartL,
Visafslag ontving
ondernemersprijs
N>
Brug naar Jan Dirksoord
liefst nog voor de zomer
Procedure aanleg
fietspad gestart
TEXEL
_M0=
Vrachtwagens door Van Beierenstraat
Caravanjeugd Den Burg
zonder onderkomen
ZONDAG
Toinsjwir
Superverse vis nieuw produkt
ummer
TOERIST
mmHmÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊmmÊÊmÊÊÊmÊÊÊmÊÊÊm^^
VERDER
IN DIT
•a Swingend optreden
Ugandese weesjes
•a Drukte baanvegers
•a Skil wil meepraten
over industrieterrein
•a Schaatsers binden
de strijd aan
■a Rietdekkers houden
hun ambacht hoog
-J-J orszel
IJspret
Twee clubhuizen in De Waal te veel
Schoorsteenbrand
Grondverwerving nagenoeg rond
Inbraak
TEXEL
TEXELSE^COURANT
le»R Kantoorvakhandel
TELEFOONGIDS
TEXEL 1997
VRIJDAG 10 JANUARI 1997
OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11148
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS
ABONNEMENTSPRIJS ƒ55,65 PER HALFJAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1,55
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
Parkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 31 41 11
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 31 41 11
Buiten werktijd:
Tessa van Daalen, Pater Witteplein 3, Den Burg, tel. 31 56 39
B.g.g. 06 - 52 78 43 20, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 53 16 86 57
Lef, ondernemerschap en inventi
viteit hebben de visafslag Den
Helder/Texel de Helderse Onder
nemersprijs '96 opgeleverd. Direc
teur J. Zwartveld, bestuurs
voorzitter N. Bais en secretaris R.
Riewert Veenstra namen de trofee
maandag in ontvangst van L. van
der Wal, voorzitter van de Helder
se Ondernemersvereniging. De
prijs is vooral te danken aan het
initiatief om superverse vis onder
de naam Silver Sealed op de markt
te brengen, wat moet leiden tot
hogere opbrengsten in een krim
pende markt.
Temidden van de feestvreugde in
Fort Kijkduin, waar de uitreiking
plaatsvond, klonken ook zorgeli|ke
geluiden.De afslag krijgt het dit jaar
zwaar te verduren", doelde Zwart
veld op de verminderde quota voor
tong en schol „En dit jaar verwach
ten we geen hogere prijzen."
In 1996 schoten de prijzen dankzij de
verminderde aanvoer nog wel om
hoog. waardoor ondanks een ver
minderde aanvoer de omzet van de
visafslag voor het eerst boven de
honderd miljoen gulden uit kwam.
De gemiddelde prijs van de vis steeg
van 6,26 in '95 naar 7,38 in '96. Er
werd afgelopen jaar (3.200 ton)
twintig procent minder tong aange
voerd dan in '95 (4.100 ton). De
gemiddelde prijs steeg met bijna vier
gulden per kilo (van ƒ13,77 naar
ƒ17,50). De aanvoer aan schol
verminderde met ruim tien procent
van 8.100 ton naar 7.100 ton. De
gemiddelde prijs van de schol steeg
van 3,22 naar ƒ3,79 (57 cent). In
totaal werd in '95 16.044 ton en in '96
13.705 ton aangevoerd, een vermin
dering van 2300 ton, bijna 15
procent.
Supervers
Dit jaar zijn de visquota opnieuw
drastisch verlaagd. „Alleen dit jaar
zullen daar geen hogere prijzen
tegenover staan We moeten dus
andere wegen zoeken om te overle
ven."
De visafslag zoekt het in de
meerwaarde van de produkten en de
plannen zijn al panklaar In samen
werking met de afslagen IJmuiden
en Zeebrugge werkt Den Helder/
Texel aan een nieuw produkt van
„superverse vis" dat onder de naam
Super Sealed op de markt komt. Uit
marktonderzoek is gebleken dat
hieraan behoefte bestaat.
De werkwijze is als volgt: de
visserman houdt de vangst van de
laatste twee dagen apart. Deze
wordt niet gesorteerd op lengte,
maar op gewicht en komt terecht in
dozen van tien kilogram in plaats van
in polyester viskisten. Voorzien van
een verslabei krijgt dit produkt een
aantrekkelijke meerwaarde. In april
wordt de primeur op de visbeurs in
Brussel ten doop gehouden.
Steun
In de toekomst heeft de visafslag
plannen om de verwerking van vis te
intensiveren. De verwachting is dat
de scholstand aanzienlijk verbetert,
waardoor de quota op termijn
verruimd worden
De coöperatieve visafslag Den
Helder/Texel heeft volgens Zwart
veld om te overleven de steun van
alle vissers nodig. Toch voeren lang
niet alle kotters de vis aan in de
noordkop. Zwartveld: „De visafslag
is net een rijdende trqin. Tachtig
procent van de vissers uit Den
Helder en Texel zitten in die trein. De
overigen staan nog op het station te
wachten en weten niet of ze in de
trein naar het zuiden (IJmuiden, red.)
of naar het zuidoosten (Urk. red.)
moeten springen. Als de trein
eenmaal rijdt is het moeilijk instap
pen", deed hij een beroep op de
vissers alsnog in Den Helder aan te
voeren.
f'.
De brug tussen de Gollards en Jan Dirksoord moet er zo snel
mogelijk komen. Dat vinden Jan van Andel en Kees Boer,
directeuren van de Woningstichting en Zorgcentrum Texel.
„De aannemer is nu nog bezig, dus als het in één moeite door
kan worden kosten bespaard." De gemeente start de
procedure nog deze maand, maar of die snel kan worden
afgewikkeld is de vraag. Het plan is namelijk om de
vrachtwagens van Kievit om te leiden via de Willem van
eierenstraat en daar zullen de omwonenden niet onverdeeld
blij mee zijn.
Als je kiest voor een wozoko, dan
moet je het goed doen. Dat is de
stelling van Kees Boer, die vindt dat
een brug tussen de Gollards en het
complex met thuiswonende ouderen
méér is dan een visuele verbinding.
,Het geeft een gevoel van veiligheid.
Het maakt zorg toegankelijk Kijk,
de ouderen die nu in Jan Dirksoord
wonen hebben ons nog helemaal
niet nodig. Maar het is een
investering voor de toekomst, als je
mensen zo lang mogelijk thuis wilt
laten wonen. Door die brug kan dat
óók als ze wel veel zorg nodig
liebben."
Hoge brug
Over het nut van de brug was
iedereen het wel eens. De uitvoering
gaf meer problemen. Voor de
veiligheid van bewoners en personeel
van het Zorgcentrum is een
rugverbmding boven de weg het
eest wenselijk. Maar aan het begin
van de Jonkerstraat is het
Koning Winter heerst en dat
geeft, naast de gebruikelijke
overlast vooral veel gezelligheid
en verbroedering. De Texelse
Courant staat vol winterse repor
tages Wel en wee van het vorst
verlet, loodgietersperikelen, zie
lige vogels, de speklaag van de
zeehondjes, ijsvelden op de
Waddenzee, aanslag op winter
bloemkool en natuurlijk ook het
wintemieuws, waarvan je geen
genoeg kunt krijgen, de Elf
stedentocht. Wij bewonderen
onze Tesselse helden die hun fel
begeerde kruisje hebben ver
diend. Als je zo 'n tocht volbrengt,
is het rijden van rondjes op de
plaatselijke ijsbaan maar behel
pen. Jammer dat we geen toer
tocht of zelfs een nationale
schaatswedstrijd van dorp naar
dorp op Texel kunnen rijden. Dat
zou een schitterend evenement
zijn en een impuls voor het
wintertoerisme met veel vrije
publiciteit De Zevendorpen-
tocht? Welnee, niet doen! Laten
we 's winters maar lekker onder
elkaar blijven. Schaats een
stukje mee met zo'n
elfstedencrack en geniet van zijn
verhaal. Dubbele ijspret!
Horszei
transportbedrijf van Dirk Kievit
gevestigd, dus hoe hoog moest die
brug wel niet worden om die
vrachtwagens onderdoor te laten?
„Voor ons viel die optie snel af',
verklaart Kees Boer. „Een brug op
een dergelijke hoogte zou bij ons op
de derde verdieping aansluiten. Dan
zou men daar weer naar beneden
moeten. Nee, dat was niet ons idee
Buurt tegen?
Tweeënhalve meter boven de weg,
zodat er nog wel gewone auto's
onderdoor kunnen, leek de beste
oplossing. Maar hoe moest dat dan
met Kievit? „Via de Van Beie
renstraat", aldus Dirk Kievit, die van
de gemeente heeft vernomen dat er
aanpassingen aan de weg zullen
worden gedaan om dit mogelijk te
maken „Als je me nou vraagt of Ik
het léuk vindt...nee. Maar ik heb
geen keus. Kijk, er komt een dag en
dan woon ik er zelf ook. De komst
van het complex is natuurlijk iets om
toe te juichen."
De ondernemer vond het weinig nut
hebben om zich halsstarrig op te
stellen. „Uiteindelijk win je toch met.
En ach, het gaat om honderd meter
omrijden. Ik kan daar wel mee
leven." Kievit zegt zich te kunnen
voorstellen dat buurtbewoners minder
blij zijn met deze variant. „Wij gaan
er zo'n drie keer per dag met een
vrachtwagen langs. Maar wij rijden
daar niet alleen. De bevoorrading
van de Gollards moet er bijvoorbeeld
ook langs."
Ook Kees Boer voelt niets voor een
gelijkvloerse oplossing. „In ons
plan wordt de galerij van de wozoko
doorgetrokken. Daar is bij de bouw al
rekening mee gehouden. Er zijn al
verschillende investeringen gedaan.
De brug wordt ook met helemaal
dicht, maar alleen overkapt."
Aan de Gollardszijde zal een lift
worden gemaakt die uitmondt in een
ontmoetingsruimte. „Hoe dat er
precies uit gaat zien is nog met
duidelijk, maar het moet een
gezellige plek voor alle bewoners
worden."
Het maken van een wandelgebied
rond de brug lijkt Jan van Andel niet
slim. „Je moet zo'n omgeving juist
levendig houden." Hij krijgt bijval van
Dirk Kievit. „Ik hoop echt dat ze er
geen dooie buurt van maken. Je
weet zelf wel hoe dat is: ouwe
mensen zitten graag voor het raam.
Daar is toch niks aan als er niemand
voorbij komt? Je zou ze eigenlijk
midden in Den Burg moeten zetten
of vlak naast een school
De caravanjeugd van Den Burg is
radeloos. De groep jongens van
rond de 17 jaar raakte na het
overlijden van mevrouw Bakker
hun vaste plek bij Helios aan het
Schilderend kwijt. Toen pogingen
om hun mobiele jeugdhonk er
gens anders in Den Burg te stallen
mislukten, weken ze uit naar De
Waal. Omdat daar al een jeugd-
caravan staat en twee van zulke
jeugdhonken per dorp strijdig zijn
met het gedoogbeleid, moet de
caravan voor 15 januari weg zijn.
De stacaravan is voor het groepje
van zeven een vast punt waar ze
elkaar 's middags en 's avonds
kunnen ontmoeten. „De meeste van
ons zitten met meer bij elkaar op
school, zodat we elkaar daar met
meer zien. Daarom hebben we een
caravan ingericht. Er is van alles.
Een kachel, een stereo, een televisie
met video, films, een natje en een
droogje en noem maar op. ledereen
neemt wel wat mee.", aldus Dennis
Raateland, die bevestigt dat ouders
een oogje in het zeil houden. „We
zijn gewone jongens, die met van
rottigheid houden. Toen mevrouw
Bakker van Helios net was overie-
den, maaiden wij het gras en hielden
we op verzoek van de familie een
oogje in het zeil.
Nadat Helios was verkocht, moest de
caravan het veld ruimen. „We
hebben van alles geprobeerd om in
Den Burg een andere plek te vinden,
maar nergens konden we terecht
Ten einde raad zijn we naar De Waal
Lees verder pagina 5
De Jonkerstraat autovrij, te saai voor de ouderen.
Als de gemeentelijke procedures
rond de brug (er moet een artikel 19
procedure worden gevoerd) een
beetje vlotten, kan veel geld worden
bespaard. Er wordt momenteel
namelijk nog gebouwd aan de
tweede fase van de wozoko. Jan van
Andel van de Woningstichting: „Er
is een complete bouwplaats inge
richt, met alle materialen en op
slagloodsen voorhanden. Als alles
klaar is en er moet alsnog een brug
worden gebouwd, dan gaat dat veel
minder efficient en dus kostbaarder."
Hoeveel de brug kost wil Kees Boer
niet zeggen. „We zitten nog in de
onderhandelingen. Maar we praten
Het spookte in het Spookhuis. De
woning van Sjef en Anja Witte aan
de Herenstraat in Den Hoorn deed
woensdagavond zijn naam eer aan.
Gebulder in de schoorsteen wees op
brand. Toen de brandweer arriveer
de schoten er al geen vlammen meer
uit. Een behandeling met de
rammeneur maakte korte metten
met het laatste nagloeiende roet.
Schade was er nauwelijks.
over tonnen,
grapje."
iFoto Tessa van Daalen)
Zoiets is een duur
De bedoeling is om de tweede fase
vóór de zomervakantie af te ronden.
Of de bouwvergunning dan al is
afgegeven, is nu nog niet te zeggen.
Dooie boel
Het college van b en w heeft laten
doorschemeren het niet ondenkbaar
te vinden dat het deel van de
Jonkerstraat tussen de ouderen-
instellingen wordt afgesloten voor
alle verkeer en dat het tot
wandelgebied wordt verklaard. In dat
geval zou de brug met bovengronds
hoeven en kan er gewoon een
overdekte oversteek worden ge
maakt. „Van ons hoeft dat niet",
wijst Jan van Andel het idee af. „Het
lijkt ons esthetisch beter om een
brug over de weg te maken.
Bovendien zijn alle plannen daarop
gebaseerd. Om dat nou weer
helemaal op z'n kop te zetten gaat
ons te ver."
De caravanjeugd sjouwt het meubilair alvast uit de caravan.
(toto Gerand Timmerman)
gestart. Vandaag staat de officiële
publikatie in de gemeentelijke
mededelingen.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Nadat een brandweerman als schoorsteenveger was opgetreden, was het leed snel gele
den. (Foto Tessa van Daalen)
Een lang gekoesterde wens van
de Cocksdorpers lijkt over
afzienbare termijn in vervulling te
gaan. De gemeente is op een haar
na klaar met de grondverwerving
voor aanleg van een fietspad
langs de Vuurtorenweg. De
planologische procedure wordt
gestart.
Grondverwerving was lange tijd een
struikelblok voor het pad. „Dat liep
stroef, ja", verklaart wethouder
Schilling. Hij erkent de zaak enige
jaren geleden niet al te voortvarend
te hebben benaderd. „Toen was er
nog geen enkel zicht op of de
provincie over de brug zou komen.
Nu de voortekenen daarvan gunstig
lijken, zijn we er meteen ingedoken."
Eigenaren van percelen werden
benaderd, maar vooral gebruikers
van grond hadden problemen met de
gemeentelijke plannen. Alternatieve
ruimte kon de gemeente hen niet
bieden in die omgeving, „Die
hadden we niet. Anders was het een
jaar geleden al rond geweest. We
hadden we iets kunnen kopen, maar
dat was ons te duur."
Volgens Schilling zijn nu echter alle
afspraken gemaakt. „Het gaat
lukken. Dat moet ook wel. want er is
een dikke duif binnen te halen en die
moeten we wel vangen."
Hoewel het grootste deel van het
fietspad is opgenomen in het
aangepaste bestemmingsplan
buitengebied, dat momenteel ter
goedkeuring bij de provincie ligt, is er
nog een klein stukje dat onder het
bestemmingsplan van De Cocksdorp
valt. Daarvoor wordt een procedure
Er is ingebroken in het kantoor van
een bouwbedrijf aan de Schilderweg
in de nacht van dinsdag op woens
dag. De 51 -jarige eigenaar heeft aan
gifte gedaan. De daders hebben zich
toegang verschaft door een ruitje in
te slaan. Het kantoor werd door
zocht, maar de buit bestond slechts
uit een bankpas en een calculator.
(Advertentie)
Zie advertentie achterpagina
(ADVERTENTIE)
Zie onze advertentie in deze krant
PRO|EKT TEXEL BV
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
Sinds jaar an dag voor kantoor an thuis
en deze hele week de
met JA/NEE sticker van de
gemeente Texel