Cjroen ^wartrjexels in het hartL, Visafslag ontving ondernemersprijs N> Brug naar Jan Dirksoord liefst nog voor de zomer Procedure aanleg fietspad gestart TEXEL _M0= Vrachtwagens door Van Beierenstraat Caravanjeugd Den Burg zonder onderkomen ZONDAG Toinsjwir Superverse vis nieuw produkt ummer TOERIST mmHmÊÊÊmÊÊÊÊÊÊÊmmÊÊmÊÊÊmÊÊÊmÊÊÊm^^ VERDER IN DIT •a Swingend optreden Ugandese weesjes •a Drukte baanvegers •a Skil wil meepraten over industrieterrein •a Schaatsers binden de strijd aan ■a Rietdekkers houden hun ambacht hoog -J-J orszel IJspret Twee clubhuizen in De Waal te veel Schoorsteenbrand Grondverwerving nagenoeg rond Inbraak TEXEL TEXELSE^COURANT le»R Kantoorvakhandel TELEFOONGIDS TEXEL 1997 VRIJDAG 10 JANUARI 1997 OPGERICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11148 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS ABONNEMENTSPRIJS ƒ55,65 PER HALFJAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1,55 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv Parkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 31 41 11 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 31 41 11 Buiten werktijd: Tessa van Daalen, Pater Witteplein 3, Den Burg, tel. 31 56 39 B.g.g. 06 - 52 78 43 20, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 53 16 86 57 Lef, ondernemerschap en inventi viteit hebben de visafslag Den Helder/Texel de Helderse Onder nemersprijs '96 opgeleverd. Direc teur J. Zwartveld, bestuurs voorzitter N. Bais en secretaris R. Riewert Veenstra namen de trofee maandag in ontvangst van L. van der Wal, voorzitter van de Helder se Ondernemersvereniging. De prijs is vooral te danken aan het initiatief om superverse vis onder de naam Silver Sealed op de markt te brengen, wat moet leiden tot hogere opbrengsten in een krim pende markt. Temidden van de feestvreugde in Fort Kijkduin, waar de uitreiking plaatsvond, klonken ook zorgeli|ke geluiden.De afslag krijgt het dit jaar zwaar te verduren", doelde Zwart veld op de verminderde quota voor tong en schol „En dit jaar verwach ten we geen hogere prijzen." In 1996 schoten de prijzen dankzij de verminderde aanvoer nog wel om hoog. waardoor ondanks een ver minderde aanvoer de omzet van de visafslag voor het eerst boven de honderd miljoen gulden uit kwam. De gemiddelde prijs van de vis steeg van 6,26 in '95 naar 7,38 in '96. Er werd afgelopen jaar (3.200 ton) twintig procent minder tong aange voerd dan in '95 (4.100 ton). De gemiddelde prijs steeg met bijna vier gulden per kilo (van ƒ13,77 naar ƒ17,50). De aanvoer aan schol verminderde met ruim tien procent van 8.100 ton naar 7.100 ton. De gemiddelde prijs van de schol steeg van 3,22 naar ƒ3,79 (57 cent). In totaal werd in '95 16.044 ton en in '96 13.705 ton aangevoerd, een vermin dering van 2300 ton, bijna 15 procent. Supervers Dit jaar zijn de visquota opnieuw drastisch verlaagd. „Alleen dit jaar zullen daar geen hogere prijzen tegenover staan We moeten dus andere wegen zoeken om te overle ven." De visafslag zoekt het in de meerwaarde van de produkten en de plannen zijn al panklaar In samen werking met de afslagen IJmuiden en Zeebrugge werkt Den Helder/ Texel aan een nieuw produkt van „superverse vis" dat onder de naam Super Sealed op de markt komt. Uit marktonderzoek is gebleken dat hieraan behoefte bestaat. De werkwijze is als volgt: de visserman houdt de vangst van de laatste twee dagen apart. Deze wordt niet gesorteerd op lengte, maar op gewicht en komt terecht in dozen van tien kilogram in plaats van in polyester viskisten. Voorzien van een verslabei krijgt dit produkt een aantrekkelijke meerwaarde. In april wordt de primeur op de visbeurs in Brussel ten doop gehouden. Steun In de toekomst heeft de visafslag plannen om de verwerking van vis te intensiveren. De verwachting is dat de scholstand aanzienlijk verbetert, waardoor de quota op termijn verruimd worden De coöperatieve visafslag Den Helder/Texel heeft volgens Zwart veld om te overleven de steun van alle vissers nodig. Toch voeren lang niet alle kotters de vis aan in de noordkop. Zwartveld: „De visafslag is net een rijdende trqin. Tachtig procent van de vissers uit Den Helder en Texel zitten in die trein. De overigen staan nog op het station te wachten en weten niet of ze in de trein naar het zuiden (IJmuiden, red.) of naar het zuidoosten (Urk. red.) moeten springen. Als de trein eenmaal rijdt is het moeilijk instap pen", deed hij een beroep op de vissers alsnog in Den Helder aan te voeren. f'. De brug tussen de Gollards en Jan Dirksoord moet er zo snel mogelijk komen. Dat vinden Jan van Andel en Kees Boer, directeuren van de Woningstichting en Zorgcentrum Texel. „De aannemer is nu nog bezig, dus als het in één moeite door kan worden kosten bespaard." De gemeente start de procedure nog deze maand, maar of die snel kan worden afgewikkeld is de vraag. Het plan is namelijk om de vrachtwagens van Kievit om te leiden via de Willem van eierenstraat en daar zullen de omwonenden niet onverdeeld blij mee zijn. Als je kiest voor een wozoko, dan moet je het goed doen. Dat is de stelling van Kees Boer, die vindt dat een brug tussen de Gollards en het complex met thuiswonende ouderen méér is dan een visuele verbinding. ,Het geeft een gevoel van veiligheid. Het maakt zorg toegankelijk Kijk, de ouderen die nu in Jan Dirksoord wonen hebben ons nog helemaal niet nodig. Maar het is een investering voor de toekomst, als je mensen zo lang mogelijk thuis wilt laten wonen. Door die brug kan dat óók als ze wel veel zorg nodig liebben." Hoge brug Over het nut van de brug was iedereen het wel eens. De uitvoering gaf meer problemen. Voor de veiligheid van bewoners en personeel van het Zorgcentrum is een rugverbmding boven de weg het eest wenselijk. Maar aan het begin van de Jonkerstraat is het Koning Winter heerst en dat geeft, naast de gebruikelijke overlast vooral veel gezelligheid en verbroedering. De Texelse Courant staat vol winterse repor tages Wel en wee van het vorst verlet, loodgietersperikelen, zie lige vogels, de speklaag van de zeehondjes, ijsvelden op de Waddenzee, aanslag op winter bloemkool en natuurlijk ook het wintemieuws, waarvan je geen genoeg kunt krijgen, de Elf stedentocht. Wij bewonderen onze Tesselse helden die hun fel begeerde kruisje hebben ver diend. Als je zo 'n tocht volbrengt, is het rijden van rondjes op de plaatselijke ijsbaan maar behel pen. Jammer dat we geen toer tocht of zelfs een nationale schaatswedstrijd van dorp naar dorp op Texel kunnen rijden. Dat zou een schitterend evenement zijn en een impuls voor het wintertoerisme met veel vrije publiciteit De Zevendorpen- tocht? Welnee, niet doen! Laten we 's winters maar lekker onder elkaar blijven. Schaats een stukje mee met zo'n elfstedencrack en geniet van zijn verhaal. Dubbele ijspret! Horszei transportbedrijf van Dirk Kievit gevestigd, dus hoe hoog moest die brug wel niet worden om die vrachtwagens onderdoor te laten? „Voor ons viel die optie snel af', verklaart Kees Boer. „Een brug op een dergelijke hoogte zou bij ons op de derde verdieping aansluiten. Dan zou men daar weer naar beneden moeten. Nee, dat was niet ons idee Buurt tegen? Tweeënhalve meter boven de weg, zodat er nog wel gewone auto's onderdoor kunnen, leek de beste oplossing. Maar hoe moest dat dan met Kievit? „Via de Van Beie renstraat", aldus Dirk Kievit, die van de gemeente heeft vernomen dat er aanpassingen aan de weg zullen worden gedaan om dit mogelijk te maken „Als je me nou vraagt of Ik het léuk vindt...nee. Maar ik heb geen keus. Kijk, er komt een dag en dan woon ik er zelf ook. De komst van het complex is natuurlijk iets om toe te juichen." De ondernemer vond het weinig nut hebben om zich halsstarrig op te stellen. „Uiteindelijk win je toch met. En ach, het gaat om honderd meter omrijden. Ik kan daar wel mee leven." Kievit zegt zich te kunnen voorstellen dat buurtbewoners minder blij zijn met deze variant. „Wij gaan er zo'n drie keer per dag met een vrachtwagen langs. Maar wij rijden daar niet alleen. De bevoorrading van de Gollards moet er bijvoorbeeld ook langs." Ook Kees Boer voelt niets voor een gelijkvloerse oplossing. „In ons plan wordt de galerij van de wozoko doorgetrokken. Daar is bij de bouw al rekening mee gehouden. Er zijn al verschillende investeringen gedaan. De brug wordt ook met helemaal dicht, maar alleen overkapt." Aan de Gollardszijde zal een lift worden gemaakt die uitmondt in een ontmoetingsruimte. „Hoe dat er precies uit gaat zien is nog met duidelijk, maar het moet een gezellige plek voor alle bewoners worden." Het maken van een wandelgebied rond de brug lijkt Jan van Andel niet slim. „Je moet zo'n omgeving juist levendig houden." Hij krijgt bijval van Dirk Kievit. „Ik hoop echt dat ze er geen dooie buurt van maken. Je weet zelf wel hoe dat is: ouwe mensen zitten graag voor het raam. Daar is toch niks aan als er niemand voorbij komt? Je zou ze eigenlijk midden in Den Burg moeten zetten of vlak naast een school De caravanjeugd van Den Burg is radeloos. De groep jongens van rond de 17 jaar raakte na het overlijden van mevrouw Bakker hun vaste plek bij Helios aan het Schilderend kwijt. Toen pogingen om hun mobiele jeugdhonk er gens anders in Den Burg te stallen mislukten, weken ze uit naar De Waal. Omdat daar al een jeugd- caravan staat en twee van zulke jeugdhonken per dorp strijdig zijn met het gedoogbeleid, moet de caravan voor 15 januari weg zijn. De stacaravan is voor het groepje van zeven een vast punt waar ze elkaar 's middags en 's avonds kunnen ontmoeten. „De meeste van ons zitten met meer bij elkaar op school, zodat we elkaar daar met meer zien. Daarom hebben we een caravan ingericht. Er is van alles. Een kachel, een stereo, een televisie met video, films, een natje en een droogje en noem maar op. ledereen neemt wel wat mee.", aldus Dennis Raateland, die bevestigt dat ouders een oogje in het zeil houden. „We zijn gewone jongens, die met van rottigheid houden. Toen mevrouw Bakker van Helios net was overie- den, maaiden wij het gras en hielden we op verzoek van de familie een oogje in het zeil. Nadat Helios was verkocht, moest de caravan het veld ruimen. „We hebben van alles geprobeerd om in Den Burg een andere plek te vinden, maar nergens konden we terecht Ten einde raad zijn we naar De Waal Lees verder pagina 5 De Jonkerstraat autovrij, te saai voor de ouderen. Als de gemeentelijke procedures rond de brug (er moet een artikel 19 procedure worden gevoerd) een beetje vlotten, kan veel geld worden bespaard. Er wordt momenteel namelijk nog gebouwd aan de tweede fase van de wozoko. Jan van Andel van de Woningstichting: „Er is een complete bouwplaats inge richt, met alle materialen en op slagloodsen voorhanden. Als alles klaar is en er moet alsnog een brug worden gebouwd, dan gaat dat veel minder efficient en dus kostbaarder." Hoeveel de brug kost wil Kees Boer niet zeggen. „We zitten nog in de onderhandelingen. Maar we praten Het spookte in het Spookhuis. De woning van Sjef en Anja Witte aan de Herenstraat in Den Hoorn deed woensdagavond zijn naam eer aan. Gebulder in de schoorsteen wees op brand. Toen de brandweer arriveer de schoten er al geen vlammen meer uit. Een behandeling met de rammeneur maakte korte metten met het laatste nagloeiende roet. Schade was er nauwelijks. over tonnen, grapje." iFoto Tessa van Daalen) Zoiets is een duur De bedoeling is om de tweede fase vóór de zomervakantie af te ronden. Of de bouwvergunning dan al is afgegeven, is nu nog niet te zeggen. Dooie boel Het college van b en w heeft laten doorschemeren het niet ondenkbaar te vinden dat het deel van de Jonkerstraat tussen de ouderen- instellingen wordt afgesloten voor alle verkeer en dat het tot wandelgebied wordt verklaard. In dat geval zou de brug met bovengronds hoeven en kan er gewoon een overdekte oversteek worden ge maakt. „Van ons hoeft dat niet", wijst Jan van Andel het idee af. „Het lijkt ons esthetisch beter om een brug over de weg te maken. Bovendien zijn alle plannen daarop gebaseerd. Om dat nou weer helemaal op z'n kop te zetten gaat ons te ver." De caravanjeugd sjouwt het meubilair alvast uit de caravan. (toto Gerand Timmerman) gestart. Vandaag staat de officiële publikatie in de gemeentelijke mededelingen. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Nadat een brandweerman als schoorsteenveger was opgetreden, was het leed snel gele den. (Foto Tessa van Daalen) Een lang gekoesterde wens van de Cocksdorpers lijkt over afzienbare termijn in vervulling te gaan. De gemeente is op een haar na klaar met de grondverwerving voor aanleg van een fietspad langs de Vuurtorenweg. De planologische procedure wordt gestart. Grondverwerving was lange tijd een struikelblok voor het pad. „Dat liep stroef, ja", verklaart wethouder Schilling. Hij erkent de zaak enige jaren geleden niet al te voortvarend te hebben benaderd. „Toen was er nog geen enkel zicht op of de provincie over de brug zou komen. Nu de voortekenen daarvan gunstig lijken, zijn we er meteen ingedoken." Eigenaren van percelen werden benaderd, maar vooral gebruikers van grond hadden problemen met de gemeentelijke plannen. Alternatieve ruimte kon de gemeente hen niet bieden in die omgeving, „Die hadden we niet. Anders was het een jaar geleden al rond geweest. We hadden we iets kunnen kopen, maar dat was ons te duur." Volgens Schilling zijn nu echter alle afspraken gemaakt. „Het gaat lukken. Dat moet ook wel. want er is een dikke duif binnen te halen en die moeten we wel vangen." Hoewel het grootste deel van het fietspad is opgenomen in het aangepaste bestemmingsplan buitengebied, dat momenteel ter goedkeuring bij de provincie ligt, is er nog een klein stukje dat onder het bestemmingsplan van De Cocksdorp valt. Daarvoor wordt een procedure Er is ingebroken in het kantoor van een bouwbedrijf aan de Schilderweg in de nacht van dinsdag op woens dag. De 51 -jarige eigenaar heeft aan gifte gedaan. De daders hebben zich toegang verschaft door een ruitje in te slaan. Het kantoor werd door zocht, maar de buit bestond slechts uit een bankpas en een calculator. (Advertentie) Zie advertentie achterpagina (ADVERTENTIE) Zie onze advertentie in deze krant PRO|EKT TEXEL BV Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant een folder van: Sinds jaar an dag voor kantoor an thuis en deze hele week de met JA/NEE sticker van de gemeente Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1997 | | pagina 1