Cjroen c2warL-JexeU in het harL,
Twintigste „Rondje'
kent ideaal verloop
MARIE - JOLIE
Nu mmer
Geen vergunning voor
oefeningen met para's
Texelpromotie in optima forma
gefeliciteerd!
Loosde chemicaliëntanker
ladingsresten bij Texel?
VERDER
IN DIT
Bondscoach springt op
Texelse golfbaan
Geen nieuwe huizen
op bedrijventerrein
Goud voor Texelse
tri-atlete op NK
Boze reacties, gemeente verbaasd
Lugubere vangst
Koprol met skelter
TEXELSE^COURANT
echts 23 zeilers
alen finish niet
Geslaagd Geslaagd
Je trotse ouders
Geen Carisma...
RICHT 15 SEPTEMBER 1887 - NR 11189
DINSDAG 17 JUNI 1997
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
straat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS.
NNEMENTSPRIJS /55,65 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS 1,55
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 31 41 11
Buiten werktijd:
Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. 31 72 66
B .g.g. 06 - 53 73 33 82, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 52 78 43 20
kende grap/as. Een telefoontje
naar de plaatselijke dealer Wim
van Sambeek bevestigde dat er
geen auto naar het eiland zou ko
men. Wel bleek dat in het hele land
mensen op het verkeerde been
waren gezet. Zo waren brieven
verspreid met de valse mededeling
dat de volgende dag een Carisma
zou worden thuisbezorgd.
Karin en haar familie konden de
grap niet zo waarderen. Ze kregen
echter een aanwijzing in welke
hoek ze de dader kunnen zoeken.
Op het genoemde tijdstip werd de
kleine Mitsubishi Colt van manlief
Iwan Spilker, die bij het Para
centrum aan het werk was. name
lijk aangetroffen met de bekende
Carisma-poster op de voorruit...
De „zoete" stank die in de nacht
van 3 op 4 juni gedurende enige
uren op een groot deel van Texel
heerste, werd misschien veroor
zaakt door een illegale lozing op
zee. Deze mogelijkheid wordt ge
opperd door de provinciale dienst
Milieu en Water, naar aanleiding
van ongeveer 25 klachten die de
zelfde nacht via de Milieuklachten-
telefoon binnen kwamen. Later
kwamen daar nog ongeveer 15
klachten bij die werden ingediend
bij de gemeentelijke milieuafdeling
naar aanleiding van een stukje in
de Texelse Courant.
De klachten waren bijna allemaal
afkomstig van de westelijke helft van
Texel, tussen de vuurtoren en 't
Horntje: Vuurtorenweg, Oorsprong-
weg, Postweg, De Waal, Den Burg,
Den Hoorn, Hoornderweg en de veer
haven. Ook in Den Helder is de zoe
tige geur waargenomen. Dat versterkt
het vermoeden dat de stank afkom
stig is van een substantie die ten
noorden of noordwesten van Texel in
zee heeft gedreven. Er stond die
nacht een zwakke noordelijke wind
Op verzoek van de gemeentelijke
milieu-afdeling deed de Texelse
brandweer navraag om de oorzaak te
achterhalen, waarbij het Kust
wachtcentrum, de Alarmcentrale
Schagen, Rijkswaterstaat, de provin
ciale Milieudienst Leeuwarden, vuur
toren de Brandaris op Terschelling,
de Milieuklachtenlijn Noordholland,
de militaire luchtverkeersleiding van
Nieuw Millingen, de vliegbasis
Leeuwarden en de Luchtverkeers
beveiliging Schiphol werden bena
derd.
De provinciale dienst Milieu en Wa
ter stelde ook een uitvoerig onder
zoek in, mede naar aanleiding van de
klachten uit Den Helder Een functio
naris ging 's nachts op pad en
benaderde onder meer de KLPD in
Driebergen en het Marinebeveili-
gmgskorps in Den Helder. Daar was
men bereid de zee op te gaan om na
te gaan waar de lucht vandaan kwam.
Op dat moment was dat echter met
zinvol meer omdat de stank was
verdwenen. „Een voorlopige en voor
zichtige conclusie is dat ten noorden
van Texel een chemicaliëntanker
mogelijk ladingsrestanten heeft weg-
geperst c q de ruimen heeft ges
poeld. Dit moet kort en hevig zijn ge
weest. mede gezien de geografisch
smalle strook van klagers. Een biolo
gische oorzaak (rottende algen o.i.d.)
lijkt vrijwel uitgesloten", staat in het
rapport van de proviciale dienst.
zie pag.
1,6 en 7
11u UffCft UUau m the yodd
dus de nog nagenietende Daalder.
Vijf boten startten niet, 726 zouden de
finish halen; een record.
Te ruim
Dat een goede start belangrijk is,
bewezen de latere winnaars. Vanaf
het begin werd het veld aangevoerd
door Piet en Micha Heemskerk met
hun opvallende zelfbouw boot (nr.
22). De Engelsen Sunnucks/Gut-
teridge volgden op korte afstand,
evenals Van Teylingen/Manuel. Na
de VC-boei, waar het -getuige de
beelden van TV Texel- dringen gebla
zen was, viel de beslissing. De ge
broeders Heemskerk kozen een te
ruime koers, waardoor ze het
controlepunt bij Oudeschild zelfs bijna
misliepen. Hun Engelse rivalen pro
fiteerden wèl goed van de wind en de
stroom. Ditmaal passeerden de En
gelsen zonder problemen het Molen
gat, waar ze vorig jaar in leidende
positie strandden.
Na het wegspoelen van de cham
pagne toonde Rod Gutteridge zich
opgetogen. „Deze wedstrijd is gewel
dig: uitstekende organisatie, 750 bo
ten... Amazingi In Engeland betekent
deze zege veel. De Ronde om Texel
staat er bekend als de biggest catrace
in the world. En dan een Engelsman
als eerste, wat wil je nog meer?" Met
hun tijd verbeterden ze het record van
Boog/Kok van 1996 met bijna acht
minuten.
Als eerste Texelse combinatie zetten
Lees verder pagina 7
Een zeemansgraf of overboord
geslagen tijdens een tochtje in
ruw weer? Het zal altijd een
raadsel blijven, al levert de
lugubere vondst in de netten van
de TX 50 van Sjef Boom veel stof
op voor spannende verhalen. In
een grote kooi was duidelijk het
skelet van een papegaai te
herkennen. Deskundigen kon
den aan de staartveren afleiden
dat het een blauwgrijze rood
staart moet zijn geweest.
Trouwe lezers van ..Schatei-
land" herinneren zich waar
schijnlijk wel dat kaper-kapitein
Long John Silver altijd vergezeld
ging van een papegaai Mis
schien is Texel wel in een ver
verleden.
/Foto Bon Koning)
Twee droppingen van parachutis
ten op De Hors hebben gister
morgen tot veel klachten geleid. Te
laag vliegen en het verstoren van
broedkolonies waren de meest
voorkomende grieven. De militaire
oefening was op het gemeentehuis
niet aangekondigd door Defensie.
„Merkwaardig, om het zacht uit te
drukken, want voor dergelijke
grootschalige oefeningen is een
vergunning van de burgemeester
nodig", aldus een gemeentelijk
woordvoerder. Vertegenwoordi
gers van Staatsbosbeheer en
Landschapszorg hebben al aange
kondigd het er niet bij te laten zit
ten.
Het betrof in feite een dubbele oefe
ning Volgens de marinevoorlichtmg
werden met een Hercules - een groot
militair vliegtuig - 65 Belgische com
mando's van Eindhoven naar Texel
overgebracht. Daar werden ze vanaf
400 meter hoogte boven De Hors
gedropt. Het vliegtuig vloog vervol
gens door naar Soesterberg, waar 23
leden van het Nederlandse korps der
mariniers werden opgepikt. Ook deze
landden op De Hors.
De laatste landing vond rond 10.30
uur plaats. Sytske Dijksen van de
Werkgroep Landschapszorg stond op
dat moment toevallig op de toren van
de NH kerk in Den Burg, die ze altijd
nog eens wilde beklimmen „Plots
zag ik dat vliegtuig laag overvliegen
Met een verrekijker kon ik zien dat de
lepelaars in De Geul tot vier keer toe
werden opgejaagd."
's Middags ging ze naar De Hors,
waar ze sporen van - waarschijnlijk -
legertrucks zag op geringe afstand
van de afzetting van de kolonie broe
dende dwergsterns. „Belachelijk,
zeker in deze tijd van het jaar Ze
doen gewoon maar... Wij gaan er
werk van maken
Verbaasd
Erik van der Spek van Staatsbos
beheer is evenmin erg te spreken
over de oefening. Vogelwachters be
vestigen volgens hem de constate
ring van Dijksen dat het vliegtuig
dwars over De Geul is gevlogen,
waardoor broedende lepelaars op de
vlucht sloegen „Ik ben hogelijk ver
baasd, want Defensie neemt regel
matig contact met ons op Zelfs over
oefeningen die zich alleen afspelen
op terrein van De Mok. Ik ben hier niet
blij mee Staatsbosbeheer zal de
zaak via de gemeente bij defensie
aanhangig maken
Ook bij de gemeente was men giste
ren verbaasd. Zó verbaasd dat zelfs
even werd getwijfeld aan de nood
zaak van een melding. Later kwam
uitsluitsel: er had niet zomaar met
parachutisten geoefend mogen wor
den. Niet volgens het milieucon-
venant - een afspraak tussen onder
meer gemeente, Staatsbosbeheer en
Defensie -, maar ook wettelijk is vast
gelegd dat alleen de burgemeester
toestemming kan geven voor derge
lijke grootschalige oefeningen
Gevraagd om commentaar hield
Koos van der Burgh, deskundige van
de gemeentelijke afdeling milieu, zich
gisteravond aanvankelijk op de
vlakte. „Ik heb een vrije dag gehad en
ben met van de details op de hoogte."
Maar later stelde hij resoluut: „Als het
zo gegaan is als je zegt, dan is dit een
flagrante schending van het
convenant."
Bij de Joost Dourlem-kazerne wei
gerde men commentaar te geven op
de gebeurtenissen en werd voor een
reactie verwezen naar de marine
voorlichting in Den Haag Daar werd
bevestigd dat een oefening is gehou
den, maar waarom deze niet is aan
gekondigd bleef onduidelijk. „De oe
fening is gemeld bij de kazerne ter
plaatse", aldus een voorlichtster, die
- ten onrechte - meende dat De Hors
„eigen terrein" was „Wanneer het
om een oefening op eigen terrein
gaat, hoeft de gemeente niet te wor
den ingeseind."
Een 26-jarige vrouw is zaterdagmid
dag op de Badweg in De Koog met
een gemotoriseerde skelter over de
kop gevlogen na een rem- en
stuurfout. Achterop zat een vijfjarig
jongetje uit Oudeschild. Met beiden
liep het wonderbaarlijk goed af: ze
hadden slechts lichte verwondin
gen.
(Advertentie)
(jiw JWrtj_7"Wl te bé bjn_
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
start nog snel even alle rakken uitproberen om de boot optimaal te trimmen.
rekkerchauffeurs waren bij de prijsuitreiking... Symbo-
er voor het voorspoedige verloop van de twintigste
8S|eom Texel kon het bijna niet. Waar de vele vrijwilli-
in voorgaande jaren vaak tot middernacht in touw
nom gestrande catamarans en verdwaalde zeilers op
ilen, stonden ze zaterdagavond met een biertje in de
te genieten van het slotfeest.
mozaïek van wapperende zeilen op
het strand bij paal 17 Door het
ontbreken van een stevige branding
leverde het te water gaan van de bo
ten geen spektakel op Slechts enkele
aanvaringen in het nerveuze gekrioel
voor de startlijn veroorzaakten wat
schade. Tot de pechvogels behoor
den Ronald en Danny Splinter uit De
ierde lustrum kon nauwelijks
sr. Een snelle race, maar liefst
telnemers, slechts 23 uitval-
weinig brokstukken, een lek-
tonnetje en duizenden toe-
"wers maakten er een ideaal
lie van. De toegestroomde
a brachten het evenement
r aandacht van een groot pu-
en dat leverde Texelpromotie
ilima forma op. De Engelsen
am Sunnucks en Rod Gutterid-
istigden met 2 uur 29 minuten
'seconden een nieuw ronde-
'b, maar het als tweede gefi-
e Nederlandse duo Ron van
ngen/Paul Manuel werd over-
enaar. In hun kielzog verover
de Texelse zeilkoppels (Jan
■arelien Schouwstra, Willem
king Corry Kuip en Hans
ne Bakker) in hun klasse de
Prijs.
Me om Texel had zaterdag in
el alle opzichten de wind mee.
in de laatste plaats het weer.
i'de rest van Nederland schuil-
ender een dik wolkendek en het
tuiden regende, schitterde het
;en Boltje in de zon. Bovendien
er een westenwind van 3 a 4
die in de loop van de dag
Af en toe sloegen er catamarans om, maar de schade bleet beperkt.
aantrok tot noordwest 4 a 5. Prima
omstandigheden voor zowel deelne
mers als toeschouwers.
Wel zag de organisatie zich genood
zaakt de start met een uur uit te stel
len. „Met deze halve wind zouden de
koplopers binnen drie kwartier op de
Waddenzee zijn, terwijl het pas ruim
een uur later hoog water is. De boten
liepen daardoor de kans om vast te
lopen", verklaarde wedstrijdleider
Edwin Lodder,
Kleurrijk
Het uitstel gaf de bezoekers in elk
geval een uur langer de gelegenheid
om te genieten van het kleurrijke
Cocksdorp, die met een gescheurd
zeil weer naar de kant moesten.
Een bliksemactie kwam op naam van
motorboot-begeleider Erwin Daalder,
die een cat met kapotte mast naar de
kant sleepte. Met hulp van omstan
ders en dealer Jan de Boer werd in
recordtijd een nieuwe mast met zeil
gemonteerd. „De boot kon net voor
de start weer het water op en ging er
als een van de eersten vandoor", al-
(Adverlentie)
In gezelschap van familie, vrien
den en buren stond Karin Scher
mer zaterdagmiddag om eén uur
voor haar woning aan de
Kogerstraat. Elk moment zou er
een oplegger met een gloed
nieuwe Mitsubishi Carisma om de
hoek kunnen komen. Tot twee
maal toe was ze gebeld door de
notaris die de trekking van deze
spraakmakende reclameactie had
verricht. Karin was één van de
gelukkige landgenoten op wie het
lot was gevallen.
Maar helaas. Wat er ook langs
reed. geen Carisma en geen nota
ris. Langzaam maar zeker begon
door te dringen dat ze zich had la
ten beetnemen door een onbe-