iolering buitengebied lat nog op zich wachten „Snelboot" Allship vaart nog lang niet NAM doet EcoMare rubberboot cadeau <C)W,RAM EIGEN TERREIN ir Parkeeroverlast haven belemmert scheepvaart W BAKKER bv Na uitspraak Raad van State: Wie NAM wie nu in de boot? informatiekrant voor toerist én Texelaar l&RRT HET MEIDEN? TEXELSE^* C0URANT n 30 extra tenten or Prins Hendrik Fietser gewond bij botsing op paaltje nkelwagentjes «jrmen 'n plaag ijzerhandel verschijnt elke vrijdag t/m 29 augustus Inleveren advertenties voor de vakantiekrant van 1 augustus: t/m woensdag 23 juli a.s. aan de balie van de Texelse Courant PjfeiT'.--. 'exel zijn zo n 1300 panden liet op de riolering aangeslo- et merendeel daarvan staat in yilengebied, op zó'n grote af- van het riool dat aansluiting aderlijk kostbaar is. Het afval- wordt daar via septische [(beerput geloosd in de bo- of op de sloot. Het zal nog een jaar duren voordat dui- isin hoeverre en onder welke jes daarin verandering wordt cht. lerheidsbeleid is erop gericht mogelijk van de nog niet aan- aihuizen alsnog aan te sluiten itiapelang van de kwaliteit van hel i- en oppervlaktewater. Voor jakt dat bijzonder duur uit. Er denken aan dat de kosten van jüng volledig over de eigenaars VRIJDAG 18 JULI 1997 of gebruikers van de betrokken pan den kunnen worden omgeslagen. Hoe kostbaar de aansluitingsoperatie wordt, hangt mede af van het aantal ontheffingen dat wordt verleend. Niet elk huis hoeft te worden aangesloten. Het heeft niet altijd zin een kostbare aansluiting te maken voor een geval dat maar weinig vervuiling veroor zaakt. Het hangt mede af van de kwetsbaarheid van de omgeving. Er moet rekening mee worden gehou den dat de eisen vooral in de weste lijke duinstrook met omgeving streng zullen zijn. Soms kan worden vol staan met andere methoden van afvalwaterverwerking. Kosten Hoe de zaak financieel zal worden uitgewerkt staat ook nog niet vast. Te verwachten is dat de eigenaars van |wi heel bizar dat iemand die alle standplaatshouders te- ;h in het harnas jaagt ver uit goed ondernemer voor extra slaapplaatsen Aldus toonde Pieter de (D6G) zijn onvrede met het k van kampeerexploitant man voor 30 extra tenten rins Hendrik in polder Het :n. Ook de overige fracties niet akkoord met een uit- igvan dertig standplaatsen. ming van de fracties staat iphet voorstel van wethouder j (ruimtelijke ordening) om skle bieden aan para-cursis- de recente omzetting naar uizen bleef er slechts een deelte van het kampeerterrein ivoldoende voor de parachu- =stie had tot onvrede van jatshouders geleid, die het testen ruimen. Uit onderzoek tilling niet de indruk overge- dat de exploitanten „onzorg vuldig met de belangen van de standplaatshouders zijn omgespron gen". Omdat veel slaapplaatsen zijn inge leverd en omdat het om een speciale doelgroep gaat (parachutisten) wil het college in dit geval afwijken van het principe om vrijkomende slaapplaat sen bij de omzetting van tenten naar bungalows terug in de reservepot te stoppen." Volgens Schilling gaat het om kleine tentjes (shelters). De raadsfracties wilden niets van een dergelijke uitbreiding weten: ,,We moeten ook in dit geval vasthouden aan een maximale uitbreiding met 25 procent, zoals die voor iedereen geldt", aldus Dirk Terpstra. Het voor stel van het college behelst een uit breiding van 200 procent1 „Uitgaande van het gelijkheidsbeginsel, waarbij de Sluftervallei bijvoorbeeld plaatsen inleverde, kunt u het niet maken om hier zo ruimhartig met pepernoten te strooien", vond Jaap Vlaming (Groenünks) Texels Belang en het CDA willen hooguit een uitbreiding van 25 pro cent toestaan, wat neerkomt op 5 extra tenten. de aan te sluiten huizen een redelijke bijdrage moeten betalen en dat de operatie voor de rest wordt betaald door een of andere vorm van verevening, bijvoorbeeld door omslag over alle aangesloten percelen. De gemeente heeft het onderwerp samen met de andere leden van het Een 17-jarige inwoner van Leiderdorp is in de nacht van maandag op dins dag met kaakletsel naar het Gemini Ziekenhuis in Den Helder overge bracht. De jongen was rond midder nacht op een camping met zijn fiets ten val gekomen. Hij reed van een vrij steil pad af en botste onderaan tegen een betonnen paaltje, dat midden op het pad stond. Een 16-jarig meisje uit Enschede, dat bij hem op de bagage drager zat, kwam er met schaafwon den vanaf gewest aan de orde gesteld bij gede puteerde F. de Zeeuw. Naar aanlei ding daarvan is overleg geweest tus sen onder meer provincie, het hoogheemraadschap en vier ge meenten, waaronder Texel. Maatwerk Daarbij werd duidelijk dat gemeente en hoogheemraadschap een belang rijke rol zullen vervullen bij het aan wijzen van de aan te sluiten percelen. Zij gaan „maatwerkoverleg" voeren, waarbij maatregelen worden geno men die tot de vereiste rigoureuze vermindering (reductie) van de lozing van afvalwater leiden. Tussen de gemeenten moet echter gelijkheid zijn op dat punt; dus vaste reductie percentages in de diverse gebieden. Het hoogheemraadschap is bereid per aansluiting f25 000,- bij te dragen in de kosten die de gemeente maakt. De provincie heeft geen financiële steun toegezegd, maar geeft meer beleidsvrijheid dan in eerste instantie leek De zaak is dus nog volop in discus sie. De eigenaars van met-aangeslo- ten percelen zullen nog even geduld moeten hebben voordat zij weten waaraan zij toe zijn Wie overweegt om zelf bepaalde zuiveringstechnische voorzieningen te treffen, wordt aangeraden daar mee zolang te wachten. Teso blijft voorlopig de enige veer dienst tussen Den Helder en Texel. Door een uitspraak van de Raad van State moet het bedrijf Allship Marine Project uit Berkhout de plannen voor het overzetten van passagiers per „snelboot" in de ijskast zetten. Als initiatiefnemer Sjouke Veenstra zijn doel wil berei ken, moet hij de procedure voor een aanlegvergunning opnieuw voeren. De Raad van State heeft de vergun ning die door de minister van Verkeer en Waterstaat was afgegeven voor Ik* Kogerstrand mogen kampeerders niet meer met winkelwagentjes rondrijden. iCt ipi jlaa erei der (Foto Gerard Timmerman) het afmeren in de haven van Oude- schild. ongeldig verklaard. In de pro cedure die aan het verlenen van de vergunning vooraf ging, hadden de bezwaren van Teso moeten worden meegewogen, zo oordeelde de Raad van State Rijkswaterstaat (RWS) meende dat Teso niet belanghebbend was, omdat het slechts om afmeren in een andere haven ging. Texels Eigen Stoomboot Onderneming bestreed dat: het ge volg van de vergunning zou namelijk zijn dat er een concurrerende veer dienst komt. RWS legde dit bezwaar naast zich neer, waarop Teso naar de rechter stapte. Het vonnis van de Alkmaarse recht bank was niet bevredigend, waarop Teso hoger beroep aantekende bij de Raad van State. Die heeft nu bepaald dat Teso wel degelijk belanghebbend is. Hierdoor is de zaak terug bij af. Eerst zal RWS bij Allship informeren of die een nieuwe procedure wil be ginnen. Daarna volgt waarschijnlijk een hoorzitting, waarbij Teso haar bezwaren naar voren kan brengen. „Ik ben blij met deze uitspraak, want het belang van Teso wordt nu er kend", reageert Teso-directeur Rob Wortel. Volgens hem zal een tweede veer ertoe leiden dat er minder men sen met deTeso-boten meegaan. „Ik ben niet tegen concurrentie, maar de waddenveren hebben een unieke positie We hebben altijd geïnves teerd in kwaliteit en continuïteit. Daar hangt een prijskaartje aan. maar we varen tegen kostprijs Concurrentie brengt de exploitatie met in gevaar, maar de tarieven wél. Na de prijs verlaging van vorig jaar zou het boot- kaartje dan wel eens duurder kunnen worden." Directeur Veenstra van Allship was wegens vakantie niet voor commen taar bereikbaar. Een steeds vaker terugkerend beeld in Oudeschild; een kade vol met geparkeerde auto 's. De aantrekkingskracht van de ha ven in Oudeschild op toeristen begint voor de scheepvaart proble matische vormen aan te nemen. Steeds vaker ondervinden de bo ten bij het afmeren last van auto's die op hinderlijke wijze op de kade staan geparkeerd. „De opvarenden kunnen bij het aanliggen niet eens meer fatsoenlijk en veilig hun werk doen", doet havenmeester Cees de Graaf een beroep op de gemeen schap snel een oplossing te ver zinnen. De problemen doen zich met name voor op vrijdag, wanneer de binnen in tuintjes neerge- winkelwagentjes vormen i raadslid Paul Kikkert Belang) momenteel een i De Koog. De karren wor- boodschappen meegeno men supermarkt in de bad en vervolgens niet meer (bracht. supermarkteigenaar J. Daal- toijnen er dit jaar echter lang ■el winkelwagentjes als voor ieren „Dat komt door de die ze er op camping 'and op hebben gezet. Sinds- 'dwi|nen er veel minder uit ftWing Kogerstrand heeft beslo- q®" winkelwagentjes meer op toe te laten, en dit via fatorden kenbaar maakt aan jjjSl-n, wordt het probleem voor gljnden volgens Kikkert alleen 'nSer Om de verdwenen kar- [9 Ie halen maakt Daalder 1 'wee ronden. Volgens le'P1 dat echter weinig Het dringt bij de gemeente aan y0 •'regelen Volgens burge- 'Van Rappard zijn er wellicht "reden via de Algemene K Verordening (APV). „De 'e Alkmaar heeft om deze "APV aangepast Wij heb- 9egevens opgevraagd. Als ""1 ligt, kan er op Texel vol den worden opgetreden." EcoMare heeft van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) een reddingboot gekregen. Het betreft een zes meter lange, zeewaardige rubberboot met ingebouwde die selmotor. Woensdag werd het vaartuig afgeleverd in de Nioz-ha- ven. EcoMare wil de boot inzetten voor kleinere groepen als onder deel van educatieve programma's. Ook kunnen er in noodgevallen gestrande zeehonden mee worden vervoerd. Het komt misschien 'n beetje raar over: de NAM geeft een cadeau aan EcoMare, tegenstander van olie boringen. „Kennelijk kan de NAM dat goed loskoppelen Ze hebben er geen voorwaarden aan gesteld", ver telt EcoMare-directeur Jan Kuiper. Vreemd is de schenking echter niet, want de afgelopen twee jaar hebben beide partijen elkaar beter leren ken nen. Medewerkers van de oliemaat schappij volgden bij het Texelse cen trum trainingen. „Voordat ze op een boorplatform in de Wadden- of Noordzee aan de slag gingen, kregen ze bij ons uitleg over de waarde van het gebied. Het ging om internationale gezelschappen die al op diverse zeeen ter wereld had den gewerkt. De naam EcoMare is zo méér bekend geraakt bij de NAM'ers: we zijn genoemd in het jaarverslag en in hun personeelsblad", aldus Kuiper. Volgens hem is hierdoor wederzijds sprake van meer waardering. Dat uitte zich onlangs in een telefoon tje van de NAM-vestiging in Velsen De NAM was van plan acht redding boten te vervangen en over te dragen aan non-profit organisaties. Eén van de gelukkigen was EcoMare. De bo ten zijn afkomstig van platforms en dienden om het personeel te evacue ren in geval van nood. Ze waren ech ter alleen ingezet bij oefeningen. „Zo goed als nieuw", oordeelde EcoMare-medewerker Rens van der Zwaag woensdagmorgen toen hij de boot aan een eerste inspectie onder wierp. De uit 1991 daterende vlet, die per oplegger naar Texel was ge bracht, had nog maar weinig kilome ters op de teller staan. Desondanks lukte het niet om de motor aan de praat te krijgen. Een andere accu gaf slechts voldoende stroom om de claxon in werking te stellen. De aanwinst blijft gestationeerd in de Nioz-haven. EcoMare heeft met het Instituut voor Bos- en Natuur onderzoek (IBN) afspraken gemaakt over exploitatie en beheer. In ruil voor medegebruik (onderzoek op het wad) neemt het IBN de onderhoudskosten voor rekening. De nieuwe boot biedt voor EcoMare de mogelijkheid om met kleine groe pen de Waddenzee op te gaan Bij voorbeeld als onderdeel van cursus sen, niet als extra attractie voor toeristen. Verder kan de „Rescue 3" -als onderzoeksschip „Phoca" niet beschikbaar is- worden ingezet om zeehonden op te halen die langs de Noordhollandse kust of de westelijke Waddenzee zijn aangespoeld. stomende vissersvloot drommen toe risten naar Oudeschild trekt. „Door de geparkeerde auto's kunnen de kotters hun giek niet meer neerlaten en kunnen heftrucks de schepen niet meer bereiken. Het blik op de kade blokkeert de doorgaande route en de aan- en afvoer van scheeps- benodigdheden." De overlast doet zich voor in de zuider- en noorder haven. maar ook in de werkhaven tegenover de visserijcobperatie .Soms kun je niet eens meer fatsoen lijk een touwtje om een bolder leg gen. En het is allang geen seizoen probleempje meer dat wel weer overwaait. De seizoenen duren steeds langer." Maritiem museum De auto's zijn niet alleen afkomstig van mensen die een kijkje op de ha ven nemen. Ook het stijgende bezoekerstal van het Maritiem en Juttersmuseum parkeert er lustig op los. De problematiek is een terugke- (Foto Gerard Timmorman) rend onderwerp op de agenda van het jaarlijkse overlegrondje van het college van b en w met de Oude schilder gemeenschap „Tot een op lossing heeft al het gepraat nog nooit geleid", aldus de havenmeester Als één van de opties noemt hij het groen langs de Barendszstraat Buurtbewoners willen het speelterrein voor de jeugd echter behouden Als alternatief noemt De Graaf een par keerterrein op het industrieterrein. „Voor zover de kavels daar tenmin ste nog niet zijn uitgegeven." (advertentie) r Bakker is een kluizenaar Voor een echte kluis ga je naar Bakker. Spinbaan 20, Den Burg Rens van der Zwaag (links) toont EcoMare-directeur Jan Kuiper de mogelijkheden van de bOOt. (Foto Frans Hopman) (ADVERTENTIE) Uitgevcni Langeveld en de Rooy Parkstraat 10, Den Burg Telefoon 0222 362600 Fax 0222 - 314111

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1997 | | pagina 5