iolering buitengebied
lat nog op zich wachten
„Snelboot" Allship
vaart nog lang niet
NAM doet EcoMare
rubberboot cadeau
<C)W,RAM
EIGEN TERREIN
ir
Parkeeroverlast haven
belemmert scheepvaart
W BAKKER bv
Na uitspraak Raad van State:
Wie NAM wie nu in de boot?
informatiekrant voor
toerist én Texelaar
l&RRT HET MEIDEN?
TEXELSE^* C0URANT
n 30 extra tenten
or Prins Hendrik
Fietser gewond bij
botsing op paaltje
nkelwagentjes
«jrmen 'n plaag
ijzerhandel
verschijnt elke vrijdag t/m 29 augustus
Inleveren advertenties
voor de vakantiekrant van 1 augustus:
t/m woensdag 23 juli a.s.
aan de balie van de
Texelse Courant
PjfeiT'.--.
'exel zijn zo n 1300 panden
liet op de riolering aangeslo-
et merendeel daarvan staat in
yilengebied, op zó'n grote af-
van het riool dat aansluiting
aderlijk kostbaar is. Het afval-
wordt daar via septische
[(beerput geloosd in de bo-
of op de sloot. Het zal nog
een jaar duren voordat dui-
isin hoeverre en onder welke
jes daarin verandering wordt
cht.
lerheidsbeleid is erop gericht
mogelijk van de nog niet aan-
aihuizen alsnog aan te sluiten
itiapelang van de kwaliteit van hel
i- en oppervlaktewater. Voor
jakt dat bijzonder duur uit. Er
denken aan dat de kosten van
jüng volledig over de eigenaars
VRIJDAG 18 JULI 1997
of gebruikers van de betrokken pan
den kunnen worden omgeslagen.
Hoe kostbaar de aansluitingsoperatie
wordt, hangt mede af van het aantal
ontheffingen dat wordt verleend. Niet
elk huis hoeft te worden aangesloten.
Het heeft niet altijd zin een kostbare
aansluiting te maken voor een geval
dat maar weinig vervuiling veroor
zaakt. Het hangt mede af van de
kwetsbaarheid van de omgeving. Er
moet rekening mee worden gehou
den dat de eisen vooral in de weste
lijke duinstrook met omgeving streng
zullen zijn. Soms kan worden vol
staan met andere methoden van
afvalwaterverwerking.
Kosten
Hoe de zaak financieel zal worden
uitgewerkt staat ook nog niet vast. Te
verwachten is dat de eigenaars van
|wi
heel bizar dat iemand die
alle standplaatshouders te-
;h in het harnas jaagt ver
uit goed ondernemer
voor extra slaapplaatsen
Aldus toonde Pieter de
(D6G) zijn onvrede met het
k van kampeerexploitant
man voor 30 extra tenten
rins Hendrik in polder Het
:n. Ook de overige fracties
niet akkoord met een uit-
igvan dertig standplaatsen.
ming van de fracties staat
iphet voorstel van wethouder
j (ruimtelijke ordening) om
skle bieden aan para-cursis-
de recente omzetting naar
uizen bleef er slechts een
deelte van het kampeerterrein
ivoldoende voor de parachu-
=stie had tot onvrede van
jatshouders geleid, die het
testen ruimen. Uit onderzoek
tilling niet de indruk overge-
dat de exploitanten „onzorg
vuldig met de belangen van de
standplaatshouders zijn omgespron
gen".
Omdat veel slaapplaatsen zijn inge
leverd en omdat het om een speciale
doelgroep gaat (parachutisten) wil het
college in dit geval afwijken van het
principe om vrijkomende slaapplaat
sen bij de omzetting van tenten naar
bungalows terug in de reservepot te
stoppen." Volgens Schilling gaat het
om kleine tentjes (shelters).
De raadsfracties wilden niets van een
dergelijke uitbreiding weten: ,,We
moeten ook in dit geval vasthouden
aan een maximale uitbreiding met 25
procent, zoals die voor iedereen
geldt", aldus Dirk Terpstra. Het voor
stel van het college behelst een uit
breiding van 200 procent1 „Uitgaande
van het gelijkheidsbeginsel, waarbij
de Sluftervallei bijvoorbeeld plaatsen
inleverde, kunt u het niet maken om
hier zo ruimhartig met pepernoten te
strooien", vond Jaap Vlaming
(Groenünks)
Texels Belang en het CDA willen
hooguit een uitbreiding van 25 pro
cent toestaan, wat neerkomt op 5
extra tenten.
de aan te sluiten huizen een redelijke
bijdrage moeten betalen en dat de
operatie voor de rest wordt betaald
door een of andere vorm van
verevening, bijvoorbeeld door omslag
over alle aangesloten percelen.
De gemeente heeft het onderwerp
samen met de andere leden van het
Een 17-jarige inwoner van Leiderdorp
is in de nacht van maandag op dins
dag met kaakletsel naar het Gemini
Ziekenhuis in Den Helder overge
bracht. De jongen was rond midder
nacht op een camping met zijn fiets
ten val gekomen. Hij reed van een vrij
steil pad af en botste onderaan tegen
een betonnen paaltje, dat midden op
het pad stond. Een 16-jarig meisje uit
Enschede, dat bij hem op de bagage
drager zat, kwam er met schaafwon
den vanaf
gewest aan de orde gesteld bij gede
puteerde F. de Zeeuw. Naar aanlei
ding daarvan is overleg geweest tus
sen onder meer provincie, het
hoogheemraadschap en vier ge
meenten, waaronder Texel.
Maatwerk
Daarbij werd duidelijk dat gemeente
en hoogheemraadschap een belang
rijke rol zullen vervullen bij het aan
wijzen van de aan te sluiten percelen.
Zij gaan „maatwerkoverleg" voeren,
waarbij maatregelen worden geno
men die tot de vereiste rigoureuze
vermindering (reductie) van de lozing
van afvalwater leiden. Tussen de
gemeenten moet echter gelijkheid zijn
op dat punt; dus vaste reductie
percentages in de diverse gebieden.
Het hoogheemraadschap is bereid
per aansluiting f25 000,- bij te dragen
in de kosten die de gemeente maakt.
De provincie heeft geen financiële
steun toegezegd, maar geeft meer
beleidsvrijheid dan in eerste instantie
leek
De zaak is dus nog volop in discus
sie. De eigenaars van met-aangeslo-
ten percelen zullen nog even geduld
moeten hebben voordat zij weten
waaraan zij toe zijn
Wie overweegt om zelf bepaalde
zuiveringstechnische voorzieningen
te treffen, wordt aangeraden daar
mee zolang te wachten.
Teso blijft voorlopig de enige veer
dienst tussen Den Helder en Texel.
Door een uitspraak van de Raad
van State moet het bedrijf Allship
Marine Project uit Berkhout de
plannen voor het overzetten van
passagiers per „snelboot" in de
ijskast zetten. Als initiatiefnemer
Sjouke Veenstra zijn doel wil berei
ken, moet hij de procedure voor
een aanlegvergunning opnieuw
voeren.
De Raad van State heeft de vergun
ning die door de minister van Verkeer
en Waterstaat was afgegeven voor
Ik* Kogerstrand mogen kampeerders niet meer met winkelwagentjes rondrijden.
iCt
ipi
jlaa
erei der
(Foto Gerard Timmerman)
het afmeren in de haven van Oude-
schild. ongeldig verklaard. In de pro
cedure die aan het verlenen van de
vergunning vooraf ging, hadden de
bezwaren van Teso moeten worden
meegewogen, zo oordeelde de Raad
van State
Rijkswaterstaat (RWS) meende dat
Teso niet belanghebbend was, omdat
het slechts om afmeren in een andere
haven ging. Texels Eigen Stoomboot
Onderneming bestreed dat: het ge
volg van de vergunning zou namelijk
zijn dat er een concurrerende veer
dienst komt. RWS legde dit bezwaar
naast zich neer, waarop Teso naar de
rechter stapte.
Het vonnis van de Alkmaarse recht
bank was niet bevredigend, waarop
Teso hoger beroep aantekende bij de
Raad van State. Die heeft nu bepaald
dat Teso wel degelijk belanghebbend
is. Hierdoor is de zaak terug bij af.
Eerst zal RWS bij Allship informeren
of die een nieuwe procedure wil be
ginnen. Daarna volgt waarschijnlijk
een hoorzitting, waarbij Teso haar
bezwaren naar voren kan brengen.
„Ik ben blij met deze uitspraak, want
het belang van Teso wordt nu er
kend", reageert Teso-directeur Rob
Wortel. Volgens hem zal een tweede
veer ertoe leiden dat er minder men
sen met deTeso-boten meegaan. „Ik
ben niet tegen concurrentie, maar de
waddenveren hebben een unieke
positie We hebben altijd geïnves
teerd in kwaliteit en continuïteit. Daar
hangt een prijskaartje aan. maar we
varen tegen kostprijs Concurrentie
brengt de exploitatie met in gevaar,
maar de tarieven wél. Na de prijs
verlaging van vorig jaar zou het boot-
kaartje dan wel eens duurder kunnen
worden."
Directeur Veenstra van Allship was
wegens vakantie niet voor commen
taar bereikbaar.
Een steeds vaker terugkerend beeld in Oudeschild; een kade vol met geparkeerde auto 's.
De aantrekkingskracht van de ha
ven in Oudeschild op toeristen
begint voor de scheepvaart proble
matische vormen aan te nemen.
Steeds vaker ondervinden de bo
ten bij het afmeren last van auto's
die op hinderlijke wijze op de kade
staan geparkeerd. „De opvarenden
kunnen bij het aanliggen niet eens
meer fatsoenlijk en veilig hun werk
doen", doet havenmeester Cees de
Graaf een beroep op de gemeen
schap snel een oplossing te ver
zinnen.
De problemen doen zich met name
voor op vrijdag, wanneer de binnen
in tuintjes neerge-
winkelwagentjes vormen
i raadslid Paul Kikkert
Belang) momenteel een
i De Koog. De karren wor-
boodschappen meegeno
men supermarkt in de bad
en vervolgens niet meer
(bracht.
supermarkteigenaar J. Daal-
toijnen er dit jaar echter lang
■el winkelwagentjes als voor
ieren „Dat komt door de
die ze er op camping
'and op hebben gezet. Sinds-
'dwi|nen er veel minder uit
ftWing Kogerstrand heeft beslo-
q®" winkelwagentjes meer op
toe te laten, en dit via
fatorden kenbaar maakt aan
jjjSl-n, wordt het probleem voor
gljnden volgens Kikkert alleen
'nSer Om de verdwenen kar-
[9 Ie halen maakt Daalder
1 'wee ronden. Volgens
le'P1 dat echter weinig Het
dringt bij de gemeente aan
y0 •'regelen Volgens burge-
'Van Rappard zijn er wellicht
"reden via de Algemene
K Verordening (APV). „De
'e Alkmaar heeft om deze
"APV aangepast Wij heb-
9egevens opgevraagd. Als
""1 ligt, kan er op Texel vol
den worden opgetreden."
EcoMare heeft van de Nederlandse
Aardolie Maatschappij (NAM) een
reddingboot gekregen. Het betreft
een zes meter lange, zeewaardige
rubberboot met ingebouwde die
selmotor. Woensdag werd het
vaartuig afgeleverd in de Nioz-ha-
ven. EcoMare wil de boot inzetten
voor kleinere groepen als onder
deel van educatieve programma's.
Ook kunnen er in noodgevallen
gestrande zeehonden mee worden
vervoerd.
Het komt misschien 'n beetje raar
over: de NAM geeft een cadeau aan
EcoMare, tegenstander van olie
boringen. „Kennelijk kan de NAM dat
goed loskoppelen Ze hebben er
geen voorwaarden aan gesteld", ver
telt EcoMare-directeur Jan Kuiper.
Vreemd is de schenking echter niet,
want de afgelopen twee jaar hebben
beide partijen elkaar beter leren ken
nen. Medewerkers van de oliemaat
schappij volgden bij het Texelse cen
trum trainingen.
„Voordat ze op een boorplatform in
de Wadden- of Noordzee aan de slag
gingen, kregen ze bij ons uitleg over
de waarde van het gebied. Het ging
om internationale gezelschappen die
al op diverse zeeen ter wereld had
den gewerkt. De naam EcoMare is zo
méér bekend geraakt bij de NAM'ers:
we zijn genoemd in het jaarverslag en
in hun personeelsblad", aldus Kuiper.
Volgens hem is hierdoor wederzijds
sprake van meer waardering.
Dat uitte zich onlangs in een telefoon
tje van de NAM-vestiging in Velsen
De NAM was van plan acht redding
boten te vervangen en over te dragen
aan non-profit organisaties. Eén van
de gelukkigen was EcoMare. De bo
ten zijn afkomstig van platforms en
dienden om het personeel te evacue
ren in geval van nood. Ze waren ech
ter alleen ingezet bij oefeningen.
„Zo goed als nieuw", oordeelde
EcoMare-medewerker Rens van der
Zwaag woensdagmorgen toen hij de
boot aan een eerste inspectie onder
wierp. De uit 1991 daterende vlet, die
per oplegger naar Texel was ge
bracht, had nog maar weinig kilome
ters op de teller staan. Desondanks
lukte het niet om de motor aan de
praat te krijgen. Een andere accu gaf
slechts voldoende stroom om de
claxon in werking te stellen.
De aanwinst blijft gestationeerd in de
Nioz-haven. EcoMare heeft met het
Instituut voor Bos- en Natuur
onderzoek (IBN) afspraken gemaakt
over exploitatie en beheer. In ruil voor
medegebruik (onderzoek op het wad)
neemt het IBN de onderhoudskosten
voor rekening.
De nieuwe boot biedt voor EcoMare
de mogelijkheid om met kleine groe
pen de Waddenzee op te gaan Bij
voorbeeld als onderdeel van cursus
sen, niet als extra attractie voor
toeristen. Verder kan de „Rescue 3"
-als onderzoeksschip „Phoca" niet
beschikbaar is- worden ingezet om
zeehonden op te halen die langs de
Noordhollandse kust of de westelijke
Waddenzee zijn aangespoeld.
stomende vissersvloot drommen toe
risten naar Oudeschild trekt. „Door
de geparkeerde auto's kunnen de
kotters hun giek niet meer neerlaten
en kunnen heftrucks de schepen niet
meer bereiken. Het blik op de kade
blokkeert de doorgaande route en de
aan- en afvoer van scheeps-
benodigdheden." De overlast doet
zich voor in de zuider- en noorder
haven. maar ook in de werkhaven
tegenover de visserijcobperatie
.Soms kun je niet eens meer fatsoen
lijk een touwtje om een bolder leg
gen. En het is allang geen seizoen
probleempje meer dat wel weer
overwaait. De seizoenen duren
steeds langer."
Maritiem museum
De auto's zijn niet alleen afkomstig
van mensen die een kijkje op de ha
ven nemen. Ook het stijgende
bezoekerstal van het Maritiem en
Juttersmuseum parkeert er lustig op
los. De problematiek is een terugke-
(Foto Gerard Timmorman)
rend onderwerp op de agenda van
het jaarlijkse overlegrondje van het
college van b en w met de Oude
schilder gemeenschap „Tot een op
lossing heeft al het gepraat nog nooit
geleid", aldus de havenmeester
Als één van de opties noemt hij het
groen langs de Barendszstraat
Buurtbewoners willen het speelterrein
voor de jeugd echter behouden Als
alternatief noemt De Graaf een par
keerterrein op het industrieterrein.
„Voor zover de kavels daar tenmin
ste nog niet zijn uitgegeven."
(advertentie)
r
Bakker
is een
kluizenaar
Voor een echte
kluis ga je naar
Bakker.
Spinbaan 20, Den Burg
Rens van der Zwaag (links) toont EcoMare-directeur Jan Kuiper de mogelijkheden van de
bOOt. (Foto Frans Hopman)
(ADVERTENTIE)
Uitgevcni
Langeveld en de Rooy
Parkstraat 10, Den Burg
Telefoon 0222 362600
Fax 0222 - 314111