C/roen kwarts Jexels in het harL,
D66 verwijt Kogerstrand
gastonvriendelijk beleid
Maat" Van der Knaap
in het gelijk gesteld
Dekking energievraag
door windturbines
kan alleen in theorie
PST: „De Groot moet zich beter informeren"
Arbitragecommissie doet uitspraak:
jpr
Camping net een
ostschool-kamp?
Eigenaar schip
hoger beroep
Dorpswacht pakt
vernieler op
Vliegerlijn knapt:
Texelaar gewond
TEXELSE^COURANT
TRIATHLON
TEXEL '97
VERDER "\T
in dit l\ummer
Te lang open
Landbouwdag
vol variatie 2
Texelaars aan het
net op Deuce-toernooi 2
Stormloop tri-atleten
op kwartje Texel 3
Mafia-praktijken
tijdens de autocross? 5
Vakantiedrukte
op niveau 1996
Parkeerproblemen in Klaas-Jan Modderbocht
15 SEPTEMBER 1887 - NR 11199
DINSDAG 22 JULI 1997
Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv
arkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00
Advertenties/abonnementen/bezorging:
telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11
VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS.
.sanNEMENTSPRIJS ƒ55,65 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS ƒ1,55
Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 3141 11
Buiten werktijd:
Frans Hopman, Pater Witteplein 27, Den Burg, tel. 31 54 72
B.g.g. 06 - 53 14 91 08, 06 - 52 78 43 20 of 06 - 53 16 86 57
jsten die lang voor een gesloten slagboom moeten wach-
n,jongeren die worden geweigerd, kampeerders die een
tchte plaats krijgen toegewezen terwijl er ruimte zat is,
ensen die bij lichte overtreding van regels meteen wor-
jverwijderd. In een brief aan b en w somt raadslid Pieter
Groot een hele waslijst klachten op over camping
^erstrand. De D66'er wil dat het gemeentebestuur hier-
erzo spoedig mogelijk overleg pleegt met de eigenaar,
jcreatiestichting Texel. Directeur Menno Hofmann weer-
reekt de kritiek en vindt dat De Groot zich eerst persoon-
ibijde RST had moeten informeren.
ijkbaar is het politieke seizoen
tr begonnenreageert Hof-
m,verwijzend naar een recente
atrking van Texels Belang over
l winkelwagentjes-verbod op
•«strand. Hij bijt geïrriteerd van
kal: „Weet je wat nóg slechter
nor het imago van Texel? Dit
•it ongecontroleerde brieven
aomaar in de media verschij
nen. Meneer De Groot heeft geen
benul van de situatie. Een raadslid
behoort zich beter te oriënteren."
De Groot verwijst echter naar di
verse klachten die hem o.a. door
campinggasten ter kennis zijn ge
bracht en naar eigen waarnemin
gen. Daarnaast is er „bewijs
materiaal" in de vorm van
videobeelden, gemaakt door een
amateurfilmer. Waarschijnlijk wor
den deze volgende maand ver
toond op TV Texel.
Weliswaar heeft de RST een eigen
beleidsvrijheid, maar de gemeente is
medeverantwoordeli|k voor de uitstra
ling van het eiland, aldus De Groot.
„Juist een logiesverstrekker als de
RST is door de omvang van facilitei
ten in forse mate gezichts- en
herinneringsbepalend", schrijft hij.
B en w moeten daarom hun invloed
aanwenden om „te zorgen dat jong
en oud ook in de toekomst met veel
plezier naar Texel terugkomen" De
gemeente heeft reeds'een vertegen
woordiger (raadslid Paul Kikkert) in
het bestuur van de RST. Ook zou via
de VVV druk kunnen worden uitgeoe
fend, meent De Groot.
Kostschool
„Gastonvriendelijk", zo betitelt De
Groot het beleid van Kogerstrand,
met 1.500 plaatsen op 55 hectare
Texels grootste kampeerterrein. Hij
geeft diverse voorbeelden. Hieruit
ontstaat het beeld dat de regels op
Kogerstrand wel èrg star worden ge
hanteerd. De Groot pleit voor méér
soepelheid, bijv. jegens kampeerders
Lees verder pagina 3
f Arriveerde campinggasten vormen een file op de Badweg. Omdat de slagboom van Kogerstrand pas om 14.00 uur opengaat,
Bond een rij tot diep in het dorp. Zaterdag, toen deze foto werd gemaakt, viel het allemaal wel mee. (Foto Gerard Timmorman)
""arbitragecommissie heeft Cor
"der Knaap uit Den Burg in het
i1 gesteld. De visserman
lakte bezwaar tegen de wijze
iarop de Texelse schipper-eige-
B' bij wie hij werkte, is omge
legen met het maatschaps-
"tfact. Volgens de commissie
•esten de opvarenden ten on-
:t|te huur betalen voor quotum
'door de schipper was gekocht,
'bak wordt binnen de visserij-
feldmet belangstelling gevolgd,
"dat de hele Texelse vloot met
"dergelijk contract werkt.
commissie, bestaand uit een on
gelijk voorzitter (advocaat mr. P
Mes). een schipper-eigenaar
fjtBoersen sr.) en een opvarende
"Arensman), was het unaniem
■'Van der Knaap eens. De eige-
"an het schip legt zich echter
I de uitspraak neer. Hij is in
'"'beroep gegaan bij de Federa
al Nederlandse Vissers, één van
overkoepelende bonden. Op zijn
beeft ook Van der Knaap pro-
raangetekend. Volgens Ben Daal-
voorzitter van de Texelse
IJsvereniging DETV. heeft de
e üoen invloed op het nieuwe
maatschapscontract dat per 1 januari
j.l. wordt gehanteerd Ook commissie
lid Boersen meent dat er geen gevol
gen zijn voor de andere maatschap
pen
Contract
Een maatschap is een vorm van sa
menwerking, waarbij schipper en be
manning als „maten" ieder een afge
sproken deel van de vangstopbrengst
krijgen. De schipper-eigenaar brengt
zijn schip in en kan vangstrechten
aan- en verkopen (of huren). Gewerkt
wordt met een uniform contract voor
alle kotters.
Het conflict waarover nu uitspraak is
gedaan, ontstond toen de schipper-
eigenaar een extra quotum van 10
ton tong aankocht. Hij zette dit op
naam van een ander schip (een vlet
van hemzelf) en verhuurde het vervol
gens aan de bemanning. Van der
Knaap en de andere opvarenden
hadden echter al een winstdeel van
6% ingeleverd, mede om de schipper
de kans te geven om in vangst
rechten te investeren. Omdat er in
middels een nieuw maatschaps
contract in de maak was, besloot
DETV de gang van zaken te gedo
gen.
Vertrouwen
Van der Knaap, die door de kwestie
zijn plaats aan boord kwijt raakte
maar inmiddels op een andere
Texelse kotter werkt, zette echter
door Hij vroeg arbitrage aan, met het
genoemde resultaat. ..Het ging me
niet om mij persoonlijk, maar dat je in
vertrouwen met elkaar kunt werken,
ledereen weet hoe de regels zijn be
doeld, maar sommigen gaan er an
ders mee om", aldus de visserman,
die spreekt van „normvervaging"
Kees Boersen, lid van de arbitrage
commissie, vindt dat te zwaar uitge
drukt „Zo voelt Cor het misschien,
maar anderen niet. Een maatschap is
een mooi systeem, dat in de praktijk
goed werkt. Samen het schip onder
houden, samen vissen, ieder draagt
z'n steentje bij. Verder moeten we
gewoon proberen zo rechtvaardig
mogelijk te werken aan de hand van
de reglementen."
DETV-voorzitter Daalder wil geen
reactie geven op de kwestie, omdat
het „College van Beroep" van de
Federatie nog een oordeel moet vel
len. „De uitspraak ligt op z'n zachtst
gezegd gevoelig op Texel. Ik wil de
rust in de tent bewaren", aldus Daal
der.
De zaak staat volgens hem los van
het nieuwe maatschapscontract, dat
in oktober '96 is opgesteld en dit jaar
in werking is getreden. Het DETV-
bestuur is van plan hierover in okto
ber a.s. met de opvarenden een
aparte vergadering te beleggen voor
een evaluatie van het huidige con
tract.
Dorpswachten hebben in De Koog
een 18-jarige jongen uit Wassenaar
aangehouden, die kort tevoren
over een geparkeerde auto was
gelopen. De schade bedroeg circa
ƒ4.000,-.
Het incident gebeurde tegen 01.00
uur in de nacht van donderdag op
vrijdag Getuigen zagen dat iemand
op de Brink over een auto liep,
waarna drie knapen hard wegrenden.
Even later hield de dorpswacht het
drietal aan Zij ontkenden iets met de
vernieling te maken te hebben, maar
aan de hand van voetsporen bleek de
18-jarige vakantieganger de dader te
zijn. Tegenover de politie bleef hij
aanvankelijk ontkennen, maar na
enige tijd op het bureau gaf hij de
vernieling toe.
lende delen van Texel en aan de
hand daarvan een natuurwaarden-
kaart maakte Ook van dit rapport zal
gebruik worden gemaakt in de
nieuwe expositie van EcoMare
Wat betreft de energievoorziening op
Texel op duurzame wijze is niet alleen
gekeken naar windenergie als oplos
sing maar ook naar zonne-energie.
energie uit biomassa en golf- en
getijde-energie Van elke bron is be
rekend wat de gemiddelde kosten per
Kwh zijn, de gemiddelde investerings
kosten, het verwachte milieueffect,
het totale potentieel en de toekom
stige technologische ontwikkelingen.
Wind genoeg
Windenergie komt verreweg als
beste uit de bus. Daarmee zou in het
jaar 2020 dus de hele energie
behoefte van Texel gedekt kunnen
worden voor 20 cent per Kwh, uitein
delijk mogelijk zelfs 5 cent. Er is bo
vendien reserve: zelfs bij ver
drievoudiging van de energievraag
zou daarin nog door de wind kunnen
worden voorzien
Golf/geti|denenergie en energie uit
biomassa zijn minder interessant
omdat ze niet kunnen voldoen aan de
energievraag die voor het jaar 2020
op 338000 Kwh wordt geraamd.
Zonne-energie valt af in verband met
Lees verder pagina 3
De overtreders kregen een waar
schuwing. De bevindingen van de
politie zullen worden gerapporteerd
aan de vergunningverlenende instan
tie, de gemeente
Taxi's. De afvoer van uitgaans
publiek uit De Koog na sluitingstijd
verloopt nog niet optimaal Velen lo
pen de taxi's tegemoet richting Pont-
weg in plaats van te wachten op de
standplaats. Peter Bakker
(GroenLinks) wil daarom laten onder
zoeken of de taxi's tijdelijk wél op
andere plaatsen mogen stoppen om
de mensen sneller af te voeren.
Waarschijnlijk wordt zijn suggestie in
de evaluatie na het seizoen bespro
ken
Een 25-jarige inwoner van Oost is
zondagmiddag op het strand bij
paal 18 van drie meter hoogte naar
beneden gevallen. Dat gebeurde
toen de lijn van de stuntvlieger,
waaraan hij was gekoppeld, plotse
ling knapte. De jongen kwam op
zijn rug terecht, maar bleek niets te
hebben gebroken.
Het ongeval gebeurde omstreeks half
drie op een onbewaakt strand-
gedeelte. De Texelaar was bezig met
„manlifting", waarbij het de bedoeling
was om door de IVz vierkante meter
grote vlieger de lucht in te worden ge
trokken Dat lukte, maar op drie me
ter hoogte brak het touw De jonge
man kwam plat op zijn rug terecht. De
wipperploeg van De Koog en de am
bulance schoten te hulp. Het slacht
offer werd naar een huisarts ge
bracht. Die constateerde geen breu
ken, maar wel dat de spieren een
flinke klap hebben gehad. De vlieger-
aar moet thuis rust houden.
(Advertentie)
tjntIê bd kan.
Onze bezorgers verspreiden
vandaag met de Texelse
Courant een folder van:
Bij een nachtelijke controle van
zaterdag op zondag bleek een aan
tal horecagelegenheden in de
Koger Dorpsstraat het niet al te
nauw te nemen met de 1-2-3-rege-
ling.
Precies 7.069 automobilisten namen
vrijdag, zaterdag en zondag de boot
naar Texel. Daarmee was het iets
drukker dan in hetzelfde weekend
een jaar geleden, toen Teso 80 au
to's minder naar het eiland bracht.
Ook in de omgekeerde richting was
het druk: 6 127 auto's gingen naar de
overkant (6.245 in '96). Gerekend
over beide vaarrichtingen zette Teso
ongeveer hetzelfde aantal over. Er
gingen wei minder caravans (-5,52%)
en aanhangwagens (-4,32%) met de
boot mee. Dankzij het inzetten van
twee schepen bleven de wachttijden
vrijdag beperkt tot een half uur aan
beide zijden van het Marsdiep. Zater
dag was het in Den Helder zeer druk
en moest men soms twee afvaarten
geduid hebben. Op 't Horntje was al
leen 's ochtends even sprake van een
half uurtje wachttijd. Zondagavond
zat de boot van 20.05 uur vol en
moesten 32 auto's op het opstelter
rein achterblijven.
maar praktisch
is
dat
onmogelijk.
Bezoekers van de autocross die zondag op het terrein aan
de Genteweg werd gehouden hadden over spektakel niet te
klagen. Klapstuk was een crash voorbij de derde bocht, in
de beruchte.Klaas-Jan Modderbocht". Daarbij tuimelde vijf
bolides over elkaar heen. Wonder boven wonder liep geen
van de coureurs een schrammetje op. Hoogtepunt was de
overwinning van Formule 1-rijder Klaas PieterZuidewind. die
in de superfinale de over-kantse deelnemers de baas bleef.
Het is mogelijk om de totale
energiebehoefte op Texel te dek
ken met windenergie. Dat is echter
pure theorie want daarvoor zouden
niet minder dan 689 windmolens
van 225 kW nodig zijn waarvoor
een oppervlakte van niet meer dan
5500 hectare beschikbaar is...
Het omvangrijke rapport „Een duur
zaam Texel" dat is gemaakt door Yvo
Veenis, student milieueconomie aan
de Vrije Universiteit Amsterdam, is
dan ook niet bedoeld als voorstel om
het energievraagstuk op deze wijze
op te lossen. Veel meer gaat het om
het in kaart brengen van gegevens
die betrekking hebben op de
eilandelijke vraag naar energie in de
verschillende bedrijfssectoren En om
de diverse mogelijkheden die er zijn
om in die vraag op duurzame wijze
(dus zonder uitputting van grondstof
fen) te voorzien. „De cijfers dragen bij
aan bewustwording", zegt EcoMare-
directeur Dr. Jan Kuiper, die als
stagebegeleider bij het onderzoek
betrokken is geweest. Kuiper wil van
de gegevens gebruik maken bij de
vernieuwing van de grote expositie in
EcoMare. die over twee jaar gereed
moet zijn.
Alles...
Voor goed begrip genoemd poten
tieel aan windenergie is nodig voor
het dekken van alle energiebehoefte
van Texel. Dus niet alleen de
elektriciteitsbehoefte maar ook de
vraag naar energie door bijvoorbeeld
auto's, veerboot en visserijschepen.
Dat benadrukt het theoretische karak
ter van het onderzoek omdat het la
ten varen van schepen op zonne-
energie die op de wal is opgewekt,
geen reële mogelijkheid is. De vraag
in hoeverre alleen de elektriciteits
behoefte met zonne-energie is te
dekken, zal daarom op meer serieuze
aandacht kunnen rekenen.
Van de totale energievraag bestaat
slechts 15% uit vraag naar elektra.
Gaat het alleen daarom, dan zouden
„slechts" 115 windturbines nodig zijn
Die zouden dan wel allemaal voortdu
rend moeten draaien, wat natuurlijk
met gebeurt omdat zelfs op Texel per
jaar nog tientallen windstille dagen
zijn. Die perioden zouden overbrugd
moeten worden met stroom die via de
kabel door het Marsdiep wordt aan
gevoerd. Het blijft dus theorie, ook als
in aanmerking wordt genomen dat
windturbines met dubbel vermogen
denkbaar zijn zodat volstaan kan
worden met nog geen zestig stuks.
Toepassing van nieuwe technieken
kan dat aantal wellicht nog verder
terugbrengen.
Op verzoek
Het onderzoek van Veenis nam an
derhalfjaar in beslag. Het werd uitge
voerd op verzoek van EcoMare Te
gelijk had een onderzoek plaats naar
een ander aspect van een „duur
zame toekomst voor Texel" Dat ge
beurde door biologiestudente
Jaqueline Smet, die zich verdiepte in
de natuurwaarden van de verschil-
De Texelse energiebehoefte zou helemaal gedekt kunnen worden door windmolend,