Cjrom '/wartsjexels in het harL, )ude stoomketels PEN opweg naar Pakistan Oude Antonov blikvanger bij luchtvaartmuseum Calluna stelde orde op zaken ENW wil windmolens op de Razende Bol m m PLUS Schoorsteenpijpen ook afgebroken Tarief per 1 oktober omlaag Nu Wipperploeg trekt jacht los -föorszel Wijs VERDER IN DIT miner Ballerina's beelden maan, zon en zee uit 2 Camping Hogerstraat straks Nationaal Park 5 Bibliotheek betrekt peuters bij lezen 5 College wijst wensen ondernemers van de hand 7 Tsjechische defensieman op bezoek bij de Mok 7 Dominee Knipscheer werd beetje Texelaar 8 Bram en Maartje Guiljam: 15 jaar Schuilhut 8 B en w: strijdig met bestemmingsplan „Texel heeft een uitstekende deal gedaan" TEXELSE^COURANT Zondag MIDDAG vanaf 16.00 uur Vóór - Afsluiting SEA FESTIVAL met POUNDCAKE HL'i' at ê*i EUROMASTER Van der Vis KflBELTEX BV. Le;?R TEXELSE COURANT "15 SEPTEMBER 1887 - NR 11210 VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1997 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv arkstraat 10, 1791 AC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS. IgONNEMENTSPRUS ƒ55,65 PER HALF JAAR, LOSSE NUMMERS 1,55 Redactie: tel, 0222 - 36 26 20, fax 31 41 11 Buiten werktijd: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. 31 72 66 B.g.g. 06 - 53 73 33 82, 06 - 53 14 91 08 of 06 - 52 78 43 20 [leen reusachtige telekraan zijn jensdag twee kolossale stoom- jdsuitde voormalige PEN-cen- bij Oudeschild verwijderd. De I jaar oude apparatuur is ver tilt aan de eigenaar van twee «ierfabrieken in Pakistan. Ook ijluminium schoorstenen gaan ijiheen. Alle onderdelen zijn af- soerd naar Antwerpen, waar ze een week worden inge keept. g>nli|k was het de bedoeling dat agie Noord West (ENW, opvolger ïihet PEN) de apparatuur voor eind ngjaar zelf zou verkopen. Dat lukte Ier niet De nieuwe eigenaar van gebouw, aannemer Willem van ienhove, nam de inboedel over. Hij hn het bedrijf Stork Grading BV in ■ami om ..ergens ter wereld" een per te vinden. Uiteindelijk lukte het ade Pakistani. ..Tweedehands kopen, laten demon teren en daar weer opbouwen is voor hen voordeliger dan nieuw aanschaf fen", weet Ivo van Mechelen van het bedrijf Catabrico uit Antwerpen dat het transport verzorgt. „Dat komt vooral doordat de arbeidskosten in Pakistan heel laag zijnApparatuur in elkaar zetten vergt wel tijd, maar kost weinig." Om deze reden worden mo menteel in Europa zelfs complete fa brieken gesloopt en naar Pakistan getransporteerd. Lahore De stoomketels komen terecht in twee papierfabrieken in de stad Lahore: de Mandiali Paper Mill Ltd. en de Premier Paper Mill Ltd, die acht kilometer bij elkaar vandaan liggen. Ze worden aangesloten op turbines, die in München zijn gekocht en mo menteel in Essen zijn opgeslagen. Een medewerker van de papier- ifB/r van de Pakistaanse papierfabriek poseert trots voor één van zijn nieuwe inkns ten. fabrieken, Muhammad Nazir, was woensdag op Texel om de demontage met eigen ogen te aan schouwen Met een fotocamera legde hij het karwei vast Wie ook nieuws gierig een kijkje nam was Fup Boon, die jarenlang als „chef van de wacht" werkte in de PEN-centrale. „Dit zijn hogedruk waterpijpketels met oven- verhitter", legt hij uit „Die produce ren stoom van dezelfde druk maar met een hogere temperatuur. De stoom is daardoor droger en beter voor de turbine Engelsen Het verwijderen van de ketels was het resultaat van zes weken voorberei ding door een groep Engelse specia listen. Alle bijbehorende leidingen werden gedemonteerd en de schoor steen in zes stukken gezaagd. Om de ketels te kunnen wegtakelen, moes ten ze twee gaten in de gevel maken. Met een 400-tons telekraan van het Groningse bedrijf Lommerts werden de 75 ton wegende ketels van hun plaats getild en op een dieplader ge zet. Voorzichtig werd daarmee naar Lees verder op pagina 5 De wipperploeg is dinsdagavond uitgerukt voor een jacht dat voor Oudeschild op een zandbank was gelopen. Toen de vloed opkwam werd het schip vlotgetrokken. Ter hoogte van de boei T 19 A raakte de schipper van de „Santana" uit Santpoort, onderweg van Ter schelling naar DenHelder, een kleine zandbank. De eb liep, waardoor het jacht steeds schuiner kwam te liggen en de echtgenote van de man een beetje in paniek raakte. Via de marifoon riep hij hulp in De mannen van de wipperploeg wa ren met De Zalm snel bij het jacht. Het had geen zin om bij vallend water een poging tot vlottrekken te wagen, dus werd een paar uur gewacht. Tegen 23.00 uur lukte het om de Santana los te krijgen en naar Oudeschild te be geleiden De Antonov vliegt het luchtruim van Texel binnen. Beneden zijn veerhaven. Mokbaai en Horsmeertjes te zien. (Foto Harry de Graaf) Gier Zuid-Afrika mocht je des- Ws pas oordelen als je er zelf •as geweest, maar in diezelfde lewogen jaren ontstond ook het tomeen medezeggenschap en sindsdien mogen wij meespreken dier zaken waarvan menigeen «ak de reikwijdte niet overziet. Gok nu worden inspraakrondes sn brede maatschappelijke dis omies gehouden om onze be- stuurders tot een weloverwogen oordeel te laten komen. Of doen uiteindelijk toch wat ze zelf ■ifen? Een Tesselse nut- en noodzaakdiscussie over een speciale jeugdcamping leidt mis kien tot verrassende uitspra ken dan zal blijken of alleen de '®e horeca er behoefte aan kit Vraag en aanbod moeten ieder geval beter op elkaar 'orden afgestemd. Zijn er in De 'oog te veel cafe's voor te wei- *9 leugdige stappers? De Jorneenteraads- verkiezingen keren. Maak van deze kwestie ion speerpunt en verplicht alle Apings tot het opnemen van 'Teren. Doet Texel wel genoeg roor hen? Aan het eind van de iomer, gebukt onder seizoen- kss, wordt er veel gekankerd, [orecht? Er was iOnseen mannetje, dat was met «ijs.... Horszei Geld op De certificaat/aandeelhouders zijn woensdag zonder veel De stichting raakte eind vorig jaar morren accoord gegaan met de feitelijke overdracht van echter in problemen toen de motor zwemparadijs Calluna aan de Hooge Raedt Groep en met het - he. reddingsplan om het bad open te houden. De halvering van Dlrecteur Bob Rienks van Para de tarieven, onderdeel van dat reddingsplan, wordt per 1 centrum Texel en Tessei Air maakte oktober van kracht. Een kaartje gaat dan f7,50 kosten, voor toen een deal, die erop neerkwam dat certificaathouders f6,- en voor houders van knippenkaarten hij de nieuwe motor gedeeltelijk be- f4,50. Dat blijft in elk geval de komende tien jaar zo. Zelfs een ^'^nsor.^Enn trendmatige aanpassing van de tarieven is alleen met toe stemming van de gemeente mogelijk. „Wat fantastisch dat ik dat nog mag beleven Luchtvaarten thousiast Theo Witte (67) uit Het Noorden, kwam woorden te kort toen hij gisterochtend aan boord van een Antonov 2 toestel van Lelystad naar Texel vloog. Witte hoorde tot de delegatie van het luchtvaartmuseum die de antieke twee dekker was komen ophalen. Het opvallende toestel zal blij vend op Texel worden gestationeerd en incidenteel worden gebruikt door het paracentrum en Tessei Air. Tevens is het blikvanger en attractie voor het luchtvaartmuseum, dat de beschikking krijgt over de sleutel zodat de museum bezoekers er een kijkje in kunnen nemen. De An 2 is de grootste éénmotorige tweedekker uit de luchtvaart geschiedenis. Het is 12 48 lang, heeft een spanwijdte van 18.18 meter en weegt in lege toestand 3480 kg Het biedt plaats aan 12 passagiers en 2 bemanningsleden en is voorzien van een 9 cilinder stermotor van 1000 pk Het nu op Texel gearriveerde exem plaar met de Hongaarse registratie HA ANI is eigendom van acht liefheb bers. die in 1993 de Stichting Antonov Nederland in het leven riepen. Doel van de stichting, die steun kreeg van een kleine 500 donateurs, is het vlie gend houden van dit karakteristieke toestel van Russisch ontwerp. De Antonov was te zien op diverse vlieg- feestem en er werden ook rond vluchten mee gemaakt. kers daarvan, krijgt dat museum er een leuke attractie bij „Dit is een win-win situatie", aldus Rienks gisterochtend in Lelystad, waar de .overname" van het vliegtuig een feestelijk tintje kreeg. Een Texelse deputatie (bestaande uit de museumvertegenwoordigers Theo Witte en Jan Daalder en Tessei Air vertegenwoordigers Bob Rienks, Linda Brown en Olof Bakker) was daarvoor naar Lelystad gevlogen Daar stond de Antonov aan het eind van de startbaan al klaar, zojuist voor zien van een nieuw bewijs van lucht waardigheid na een uitgebreide inspectie. Werkpaardje De 29-jarige piloot Robert van Essen tevens bestuurslid van de Stichting Antonov Nederland, vertelde in het restaurant van de luchthaven over zijn stichting en over het vliegtuig. De Lees verder op pagina 5 voor commentaar bereikbaar was Hoewel het college een voorstander is van duurzame energie, zijn wind molens op de Bol strijdig met het gel dende beleid. Het verzoek wordt ter sprake gebracht in de Beheers overleg Groep Texel (BOGT) Accoord ging men ook met een groot aantal besluiten van formeel-juridi sche aard. nodig om een en ander mogelijk te maken en om orde op zaken te stellen. Een van die beslui ten was het in overeenstemming brengen van het aantal aandelen met het aantal certificaten, wat eigenlijk veel eerder had moeten gebeuren. Omdat werd verzuimd hiervoor een aandeelhoudersvergadering bijeen te roepen moest Calluna een paar jaar geleden stoppen met het uitgeven van certificaten die recht geven op het bezoeken van het bad voor de halve prijs, wat voor de betrokkenen natuur lijk erg nadelig was. Enkele certi ficaathouders waren daarover boos. vooral toen bleek dat men bij deze maatregel niet consequent is ge weest. Iemand vertelde dat hij vorig jaar nog zonder problemen een cer tificaat had gekocht. Redelijk... De vergadering werd bezocht door 58 'van de totaal 2100 certificaathouders Die bleken niet allemaal tevreden Lees verder op pagina 5 op zoek ging naar sponsors. Eén sponsor is al bereid gevonden, het conferentiecentrum De Blokhoeve in Nieuwegein Met het wodkamerk Smirnoff wordt nog onderhandeld. Rienks mag het toestel voor zijn be drijven gebruiken Door het gedu rende het zomerseizoen bij het lucht vaartmuseum te stallen en toegankelijk te maken voor de bezoe- Energiebedrijf ENW krijgt voor de bouw van een groot windmolen park op en rond de Razende Bol geen medewerking van b en w. Het project strookt volgens het college niet met het voornemen van het rijk om de Noorderhaaks onder de Natuurbeschermingswet te plaat sen. Plannen voor een park met honderd windmolens met een gezamenlijk opwekkingsvermogen van 200 mil joen kWh, genoeg voor 76.000 gezin nen, kwamen eerder in september 1995 naar buiten. Zo'n produktie is nodig om aan de milieu-opdracht van de overheid te voldoen. De winderige en verlaten zandplaat voldoet vol gens ENW uitstekend aan de plaatsingsvoorwaarden voor de 70 meter hoge turbines „Technisch en economisch haalbaar", concludeer den onderzoekers. ENW stuurde aan op een driedeling van de Razende Bol Eenderde deel voor de molens, eenderde als natuurgebied en de rest voor dagrecreatie. Omdat de overheid toen net het voor nemen had om de Razende Bol on der de Natuurbeschermingswet te plaatsen, nam de provincie de aan vraag destijds niet in behandeling Hoewel de toekomstige status van Natuurmonument allerminst van de baan is, heeft ENW reden om aan te nemen dat er nu minder obstakels zijn voor realisatie van de windmolens Welke argumenten dat zijn is niet bekend, omdat het ENW gisteren niet (Advertentie) (Advertentie) Het RMT-bestuur tijdens de vergadering. Van links naar rechts de twee adviseurs. Mahus Kikkert. Jook Nauta. Rob Wortel, Henk Pennlngs, Gerbrand Poster en P.M. van Daalen. Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van: I DE EUROPESE BANDENSPECIALIST DOE HET ZELF tMRKT en de m (Advertentie) Drukkerij/uitgeverij Langeveld en de Rooy zit tegenwoordig aan de Spinbaan. De advertentiebalie, de drukkerij, de administratie - alles is verhuisd. Met één uitzondering: de TC redactie blijft op het oude adres aan de Warmoesstraat. Alle telefoonnummers zijn gelijk gebleven. Alleen het redactiekantoor van de TC heeft een nieuw faxnummer: 32 30 00.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1997 | | pagina 1