Cjroen <2warC~Jexels in het hart- Autobusdienst AOT Texelser dan ooit mm Ja®*» Middeleeuwse burcht 'n geweldige trekker" Nieuwe TX 48 naar wens firma Vlaming CxMBCO Winterdienstregeling ingegaan Martin Karlas hoopt op steun burgerij Jutters halen spullen uit MJM-museum )ief zet vermiste apparatuur terug WOZ: praktisch alles de deur uit $«5 Urker kotter geheel gerenoveerd VERDER TVT IN DIT IMummer Gewaagd toneelspel in Oosterend 2 Populair folkduo in De Lindeboom 3 Jan Does en de enigma-machine 4 Sport: turntitel en ondergang Texel'94 5 Nieuwe predikante voor Doopsgezinden 7 TEXELSE^COURANT WIE WAT WAAR Gemeentegids Texel '97/'98 DINSDAG 4 NOVEMBER 1997 Uitgave: Uitgeverij Langeveld en de Rooy bv jpinbaan 6, 1791 MC Den Burg, telefoon 0222 - 36 26 00 Advertenties/abonnementen/bezorging: telefoon 0222 - 36 26 00, fax 0222 - 31 41 11 VERSCHIJNT DINSDAGS EN VRIJDAGS BONNEMENTSPRIJS ƒ55,65 PER HALF JAAR. LOSSE NUMMERS ƒ1,55 Redactie: tel. 0222 - 36 26 20, fax 323 000. E-mail: tcnieuws@tref.nl Buiten werktijd: Tessa van Daalen, tel. 31 56 39 of 06-52 78 4320 (b.g.g. 06-53 14 9108 of 06-53 16 8657) tobus-onderneming AOT mag onderdeel zijn van het srkantse moederbedrijf NZH, de ganisatie is Texelser dan ooit. zeggen de chauffeurs, die de Iste jaren steeds meer zeggen- lap hebben gekregen. Bijvoor- >ld over de dienstregeling, die leeI mogelijk wordt afgestemd de behoefte. Zo stopt er sinds andag een bus pal voor de deur zwemparadijs Calluna, zodat sende kinderen niet meer de ntweg hoeven oversteken. Ver gaat de AOT zich meer met epsvervoer bezighouden. organisatie van de NZH is igepast. Texel als eiland heeft mn toch een status aparte De luffeurs, zestien tijdens de zomer- risten in het winterseizoen negen, men veel meer dan voorheen hun eën kwijt. Dat werkt positief. Wij i immers dagelijks langs de De reacties van de reizigers zijn iet. Zelfs de jeugd laat zich al arderend uit over de AOT. Dat wil wat zeggen", aldus chauffeur Blom. Groepsvervoer ezien van aanpassing van de istregeling, is er nóg een veran- Iers van de Stichting Jutters- seum hebben vanmorgen een il van collectie weggehaald uit Maritiem en Juttersmuseum. gaat om zo n 150 voorwerpen, ironder een reddingscapsule. Ibetreft de spullen waarover de Iers en de Stichting Texels Mu- im overeenstemming hebben eke het eigendomsrecht. De liter in Alkmaar moet zich nog spreken over een veel groter I van de jutterscollectie. nu afgehaalde spullen worden tij- ik opgeslagen bij hoeve Flora aan Pontweg, waar de jutters hun toe- nstige museum willen vestigen. Ibetreft voorwerpen die in 1980 in ikleen zijn afgestaan om ze in het U-museum in Oudeschild tentoon Hellen. Op verzoek van de stich- lïexels Museum halen de jutters spullen pas op nu het seizoen ach- de rug is 150 voorwerpen omvatten vol 's Klaas Uitgeest slechts drie pro- itvan de totaal 6.000 zaken die de ers claimen. Een boedel- eidingscommissie probeerde ver- 0 ils duidelijkheid te brengen over eigendomsrecht Om toch klaar- dte krijgen, hebben de jutters het schil nu voorgelegd aan de rechter Mkmaar Een uitspraak laat vol 's Uitgeest nog wel enige tijd op ti wachten. lokale omroep heeft de gloed- tuwe mini-disc, die vorige week oorloos was verdwenen, weer bg. Een onbekende zette de ap- 'atuur vrijdagavond neer bij de lang van de studio aan de ;i; Penstraat in Den Burg. 'n zij om ongeveer half negen de dio verlieten, ontdekten mede- rksters Wies van Beek en Roelie nj kker een doos. Tot hun blijdschap ratte deze de vermiste mini-disc ter enfs'de van ƒ700,-. Discjockey Nicky io§nmaakte het nieuws meteen over radio bekend in zijn programma, eifasl opluchting heerste bij de aan een ook een gevoel van boos- Ze vermoeden dat de appara- 'is gestolen door iemand uit de van medewerkers en binnen sts Waarschijnlijk heeft de dief, de naar aanleiding van het stukje 1s vorige Texelse Courant, berouw 'regen en de spullen anoniem te- Sebracht Het omroepbestuur laat "«er echter met bij en zal een on- doek instellen naar de identiteit dader. dering op til. De AOT gaat zich weer meer bezighouden met het groeps vervoer Debet daaraan is onder meer het besluit van Sjors Twijnstra Texeltours over te doen aan de firma Peereboom, waardoor nu meer mensen de AOT benaderen. ,,We zijn een flexibele Texelse organisatie die goed op de vraag kan inspelen Dienstregeling Uitgangspunt van de AOT-dienstre- geling is dat tussen zeven uur 's morgens en tien uur 's avonds iedere reiziger met de AOT-bussen in elk dorp op het eiland kan komen. Voorbeeld van inspelen op de behoefte van de reizigers is de wegbrengbus. Tot vorig jaar werden reizigers 's avonds vanaf de twee laatste boten zo dicht mogelijk bij hun huis afgezet. Na een jaar van afwezigheid is deze dienstverlening in gewijzigde vorm weer terug. Lijn 29 van Den Burg naar De Cocksdorp wordt na acht uur 's avonds door het beperkte reizigersaanbod met een acht-persoons taxibus gewerkt. Een andere wijziging is de lijn vanaf Den Burg via De Waal en Oosterend naar De Cocksdorp Omdat reizigers uit Oosterend en omgeving hiervan weinig gebruik maken, vond de AOT het een verantwoorde stap deze dienst te halveren. De busdiensten van 13.48,16.48 en 18 48 uur uit De Cocksdorp rijden voortaan in 20 minuten rechtstreeks via De Koog naar Den Burg. Een reisje vanuit Oosterend naar Den Burg of de boot duurt nu wat langer omdat de bus dan eerst via De Cocksdorp rijdt. De Koog Mede dankzij deze aanpassing ont stond ruimte voor extra stops bij De Koog, zoals langs de Bosrandweg. De bus stopt bij Calluna, Euroase en op de terugweg bij het Maartenhuis en EcoMare Uit de praktijk blijkt dat het reizigersaanbod langs deze route groot is In De Cocksdorp rijdt de bus met meer de lus Klimpstraat en Hodshonstraat, maar vanaf de Postweg, Langeveld- straat (drie haltes), Vuurtorenweg, Stengweg via de Witte Hoek de Vuurtorenweg en terug. Bewoners langs die route kunnen zodoende dichtbij huis opstappen. De halte bij De Slufter bleek afgelopen zomer een doorslaand succes. Zelfs zodanig dat de chauf feur aan het eind van de rit op gebak werd getracteerd. Texel Ticket Het zogenaamde Texel Ticket, waar mee reizigers voor zes gulden de hele dag met het Texelse busvervoer mee kunnen, mag zich in steeds grotere belangstelling verheugen. Het reis biljet werd deze zomer door een kleine 25.000 Texelgangers gekocht In de meeste gevallen betrof het dagjesmensen Bij efficiënt gebruik kan in één dag het hele eiland worden verkend. ,,Deze dagjesmensen die vaak er gens in Noordholland op vakantie zijn, zijn méér dan eens de verbijfstoeristen voor het volgend jaar", aldus Blom. Het mes snijdt aan meerdere kanten „Ze laten de auto in Den Helder staan en het biljet bespaart de chauffeurs veel tijd en rompslomp Wij en/aren dat die zes gulden echt niet teveel is gevraagd", reageert de chauffeur op het idee van burgemeester Van Rappard voor gratis vervoer. Het Texel Ticket is geldig van 13 juni tot 14 september „We zouden het liever enkele maanden langer verkopen. Want ook in de herfstvakantie wordt er nog vaak naar gevraagd. Helaas staat het tariefssysteem waaraan wij ons moeten houden dat niet toe. We dringen echter aan op een langere verkoopperiodè." Het heeft even geduurd, maar prak tisch alle gemeentelijke beschikkin gen met de nieuwe taxatiewaardes zijn de deur uit. „Er zijn altijd nog wel een paar waar wat mee is of nog wat nieuwe dus ik denk dat we er nog een stuk of twaalf moeten doen", al dus Piet Plug van het gemeentelijke grondbedrijf, die ook voor het einde van het jaar alle bezwaarschriften wil hebben afgehandeld. „Daar zijn we dagelijks mee bezig. Allemaal onge grond7 Welnee, er zijn genoeg bij die we gegrond verklaren." De laatste beschikkingen worden uit gesmeerd over vijf termijnen. Wie daar problemen mee heeft kan con tact opnemen met de gemeente m i S m v Martin Karlas met de maquette van zijn burcht, schaal 1:50. De muren zijn opgetrokken van zwerfstenen. Boven de vijf meter hoge poort in de toren prijkt het wapen van Texel. erbij te betrekken. Want als genoeg mensen het willen, dan komt dat kas teel er". Maquette Om aanschouwelijk te maken wat hij bedoelt, heeft Karlas zijn burcht nu Lees verder pagina 3 Een middeleeuws kasteel in Den Burg. Dat is de droom van Martin Karlas (60) die al twaalf jaar met het idee rondloopt en nu de tijd rijp vindt om ermee naar buiten te komen. Hij denkt aan een robuust bouwwerk, 37 meter lang, 20 meter breed en voorzien van een 21 meter hoge toren die uitzicht biedt over Den Burg en wijde omgeving. Het gebouw zal drie verdiepingen be vatten en een binnenplaats met overdekte gaanderijen. Het zal een tamelijk getrouwe replica moeten worden van een echte middeleeuwse burcht en als zodanig worden ingericht. Het zal niet alleen een unieke toeristische attractie zijn, maar tevens onderdak bieden aan allerlei openbare activiteiten... Na een elf weken durende verbou wing voer de nieuwe TX 48 „Alida Catherina" van de firma Jac Vla ming Zonen uit Oosterend vrij dag de Oudeschilder haven bin nen. Zondagavond koos de kotter alweer het ruime sop, op weg naar de visgronden op de Noordzee. Eigenaars en bemanning willen het resterende quotum dit jaar nog vol vissen en hadden dus geen tijd te verliezen. De oude TX 48 ging in juni over in handen van Pieter van der Vis en is nu als TX 21 in de vaart. De Vlamin gen kochten als opvolger de Noord- zeekotter UK 143 van de familie De Vries uit Urk, De bouw van een nieuw schip was te duur. In plaats daarvan onderging de vier jaar oude Urker kotter een ingrijpende renovatie. In augustus werd op de werf van Maas kant in Stellendam met de werkzaam heden begonnen „We hebben het schip helemaal naar eigen wens ingericht", vertellen de gebroeders Jaap en Biem Vlaming In vergelijking met de vorige 48 is deze kotter twee meter langer (42 meter) en een halve meter breder. Ook is de mast langer en het „luxe" uitziende stuurhuis groter. Nieuw is onder an- De TX 48 vrijdagochtend bij binnenkomst in de haven van Oudeschild. Foto Frans Hopman) dere de Stork Wartsila hoofdmotor van 2000 pk, die in plaats kwam van een Deutz-motor. Ook de fraai betimmerde interieur van de brug is volledig vernieuwd en van nieuwe (computer)apparatuur voorzien. Snellere verwerking Op het dek bevindt zich een nieuwe opzoekmachme, waarmee de opva renden de vis per soort sorteren. De verwerkte vis wordt direct afgevoerd naar het ruim, waar ijs wordt toege voegd. „Dit werkt voor ons een stuk sneller en makkelijker De kwaliteit van het product stijgt hierdoor nog verder", vertelt bemanningslid Peter Boersen tijdens een rondleiding over het schip Verder wijst hij op de grote netten- kamer, waar nu meer ruimte is voor reparatie en de berging van materia len. In de machinekamer vindt con trole plaats aan de hand van een ge avanceerd computersysteem en twee bewakingscamera's. De gegevens zijn ook boven in de brug af te lezen. De nieuwe koppeling zorgt ervoor dat de schroef langzaam kan worden in geschakeld, waardoor het schip zeer behoedzaam kan manoeuvreren. De bemanningsverblijven bevinden zich wegens de spitse „kont" van de kot ter niet in benedendeks, maar daar boven Om de vertrekken schoon te houden, moeten bezoekers hun schoenen uittrekken. Op schema De bemanning heeft op de werf flink geholpen bij het opbouwen, afbreken en schilderwerk De laatste drie we ken waren alle opvarenden in Stellen dam om de klus te klaren Volgens Biem Vlaming is het werk volgens schema verlopen. Het quotum is tij dens de lange „stilligperiode" gedeel telijk verhuurd, deels aan Texelse collega's. Bontwerker en -ontwerper Karlas hoopt vurig dat het idee zal aanslaan en dat de Texelaars hun steentje zul len bijdragen, ook letterlijk. Die stenen zullen zwerfkeien moeten zijn van het soort dat veelvuldig wordt gevonden op de Hogeberg en andere oude plekken, waar ze in de ijstijd door de gletschers uit Scandinavië zijn aange voerd Idee Diezelfde stenen brachten hem twaalf jaar geleden op het idee Hij kwam ze telkens tegen toen hij op de Hoge berg bezig was met tuinieren. „Ik realiseerde me toen hoe massaal die stenen hier voorkomen. En tegelijk vond ik het vreemd dat de Texelaars die stenen nooit als bouwmateriaal hebben gebruikt. Elders langs de kust van West-Europa was dat wel gebrui kelijk. In Schotland Ierland en Normandiè wemelt het van huizen en verdedigingswerken die zijn opge trokken uit rotsblokken Zo kwam ik op de gedachte dat het op Texel als nog zou kunnen gebeuren". Fantastisch „De volgende gedachtesprong was om hier een zo echt mogelijke middel eeuwse burcht tot stand te brengen, een kopie die enorm veel bekijks zal trekken Maar ik durfde er eigenlijk met niemand over te praten bang dat ze zouden zeggen: daar heb je weer zo'n import-Texelaar met een raar idee. Maar hoe langer ik er over na dacht, des te meer raakte ik ervan overtuigd dat het een voor Texel zeer waardevol project kan zijn. Daarom heb ik sinds het afgelopen voorjaar wat mensen gepolst waarvan ik het oordeel op prijs stelde Ik zal niet be weren dat iedereen enthousiast rea geerde, maar men was ook niet ne gatief. In elk geval vond ik het de moeite waard om de overige burgerij De technische proefvaart vond don derdag nabij Stellendam plaats en werd 's nachts naar Den Helder ge varen. Daar werden viskisten ingela den Een officiële overdracht vond niet plaats, omdat het om een be staand schip ging. Deze plechtigheid gebeurt wèl als er een nieuw schip van de werf rolt. Een ander gebruik, de feestelijke ingebruikname voor genodigden, schoot er bij in omdat daarvoor de tijd ontbrak. „Een week endje rust kon geen kwaad na zovele weken buffelen.' (Advertentie) DEFINITIEVE sluitingsdatum van de ACCOMMODATIEGIDS25 nov. TIS: 310824 (Advertentie) Onze bezorgers verspreiden vandaag met de Texelse Courant folders van Daar kun je mee lezen en schrijven! en de NEE-sticker maar wel geïnteresseerd? Folder verkrijgbaar op Spinbaan 6

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1997 | | pagina 1