„Je vindt een draadje en begint te rafelen..." Does en de enigma-machine Oudeschild bezorgd over parkeerdrukte mm O O O G> O O O O O O TEXELSE^ couRANT Schrijver Gipha geeft lezing DINSDAG 4 NOVEMBER 1997 Wie kent m niet, meneer Does uit Oosterend. Geliefd en gehaat om zijn scherpe pen. Maar Jan Does doet méér dan kritische ingezonden stukken schrijven voor de Texelse Courant. Zo heeft de enigma-machine voor hem geen ge heimen. En ook bij het verwerven van deze kennis ging hij met zijn gebruikelijke vasthoudendheid te werk. Hij speurde, schreef en ontrafelde en deed een opzienbarende ontdek king: de ware uitvinder van het coderingsapparaat is een Nederlander: Hugo Koch. Enigma is het Griekse woord voor raadsel of mysterie Hoe toepasselijk als naam voor een apparaat dat mili taire berichten versluiert De enigma machine werd in de Tweede Wereld oorlog gebruikt door de Duitsers. De waas van geheimzinnigheid is enigs zins opgetrokken door de vele publi- katies die zijn verschenen over het onderwerp. „Maar er is veel onzin over geschreven", aldus Does Jan Does heeft verstand van tech niek. Hij volgde een opleiding aan de Middelbaar Technische Radioschool in Hilversum, werkte op de technische afdelingen van PTT radio en de Ne derlandse Televisie Stichting. „Te genwoordig koop je kant en klaar een camera. Toen moesten we 'm zelf maken." De laatste twintig jaar werkte hij als product-manager bij de Neder landse vestiging van het Ameri kaanse Gould Incorporated, dat me dische en industriële meet- en registratie-apparatuur maakt. In de jaren tachtig raakte hij geobse deerd door de enigma, na een kran- tebericht. Hij verzwolg vervolgens al les dat erover te lezen viel. „En dan vind je een draadje en begin je te rafelen Geheimschrijver De geschiedenis van de enigma be gint in de meeste publicaties in de zomer van 1932, als de Berlijnse firma Chiffriermaschinen Aktien- geselschaft op een handelsbeurs in Leipzig een „geheimschrijver" ten toonstelt, waarmee commerciële telegraafverbindingen kunnen wor den beveiligd. De maker van deze machine de Duitse ingenieur Arthur Scherbius, heeft het resultaat van zijn inspanningen niet mogen beleven- hij stierf in 1929 na een trap van een paard. De Duitse legerleiding onderkende meteen het belang van deze geheim schrijver voor militaire doeleinden en verwijderde de machine discreet van de beurs. Voor verdere ontwikkeling werd het apparaat overgedragen aan de „Chiffrierabteilung" van de Reichswehr onder leiding van kolonel Erich Fellgiebel. Pas toen werd de naam enigma eraan gegeven Batterij „Om het bijzondere van de enigma te begrijpen is uitleg over het basisprin cipe onontbeerlijk", vertelt Jan Does De eerste versie, die de afmetingen had van een kistje met naaigerei, bestond uit drie secties: een toetsen bord met 26 lettertoetsen, een veld met 26 lettervensters met onder elk een fietslampje en drie draaiende rotors. „Zo'n rotor moet je je voorstel len als een plat rond doosje", aldus Does. Hij vervolgt met een gedetail leerde uitleg van de werking, waarbij welhaast het opvallendste is dat het hele apparaat draaide op een simpele zakbatterij Via een, voor een leek tamelijk inge wikkelde manier, werden woorden door het apparaat omgetoverd tot volkomen onbegrijpelijke letter combinaties. Deze werden via een normale morseverbinding door gezonden De ontvanger diende de beginstand van de drie rotors van zijn enigma op dezelfde nummers in te stellen als de verzender. Het intoetsen van de rare letterbrij leverde vervolgens een leesbare boodschap op. Spion De eerste enigma kende al 26 tot de derde macht, oftewel 17576 verschil lende versleutelingsmogelijkheden. Toch lukte het de Poolse geheime dienst (BS4) al in 1932 om deze code te breken. Door een toevallig incident met een postpakket kregen zij name lijk een weekend lang een militaire enigmaversie in handen Dat was lang genoeg voor de wiskundigen en crypto-analisten Marian Rejewski, Jerzy Rozycki en Henryk Zygalski om een replica te maken Omstreeks diezelfde tijd werd het hoofd van de Franse Inlichtingen dienst, kapitein Gustave Bedrand, benaderd door een onbeduidende medewerker van de Duitse Chiffrierabteilung, die alleen onder de schuilnaam „Asche" opereerde. Hij trachtte zijn middelmatige inkomen te verbeteren door geheime enigma documenten te verkopen. Nauwe samenwerking tussen de Franse en Poolse Geheime Dienst was het ge volg De Duitsers bleven ondedussen Jan Does is de trotse bezitter van een enigma met vijf rotors. electro-mechanisch apparaat dat „Bombe" werd genoemd. Deze ma chine werd min of meer op de gok ingesteld, waarna de verschillende mogelijkheden werden afgetast, tot dat de juiste begin-instelling van de enigma was gevonden. Daarmee kon met behulp van een replica-enigma de feitelijke de-codering geschieden. In 1938 voorzagen de Duitsers alle in gebruik zijnde enigma's van twee WGfuhlaufxi mt 12 Dvrdimmi itmettJen Achter het geopende frontpaneel bevinden zich de drie rotors. Het pijltje bij de linker rotor geeft het merkteken en de vergrendeling aan voor de ringnummering op de omtrek van de rotor. doorlopend bezig om de enigma te verbeteren Aanpassingen Al snel werden de drie vaste rotors onderling verwisselbaar, waardoor het aantal versleutelingsmogelijk- heden met een factor 6 toenam. En in 1936 werd de enigma uitgebreid met een stekkerpaneel, waarmee kruisverbindingen konden worden gemaakt. Daardoor ontstonden nog meer mogelijkheden. Uitbreiding volgde opnieuw in 1937 en de enigma werd nog lastiger te kraken toen de instellingsmogelijkheden van het ap paraat niet langer uit een codeboek werden overgenomen, maar werden vastgesteld per „Kerngruppe" of ra diostation Bovendien werden de in stellingen ook nog eens drie keer pei dag gewijzigd. Het aantal ver sleutelingsmogelijkheden was opge lopen tot honderd-triljoen! De Polen construeerden op basis van hun kennis over de enigma een extra rotors. De drie die de machine nodig had voor gebruik werden vanaf dat moment geselecteerd uit vijf, waardoor het aantal rotorposities van 6 tot 60 steeg en het aantal ver sleutelingsmogelijkheden de triljard (een één met 23 nullen) overschreed. Op dat moment raakten de Polen het spoor bijster. Ze riepen de hulp in van de Fransen die op hun beurt de Brit ten vroegen. Dat leidde tót twee con ferenties in 1939. waarop werd beslo ten dat de Britten zestig nieuwe Bombe's" zouden bouwen, de Fran sen hun bron „Asche" verder zouden uitmelken en de Polen hun wiskun dige kennis over de enigma beschik baar zouden stellen. Van de afspraken kwam weinig te recht. De Duitsers bezetten eerst Polen en vervolgens Frankrijk. De deskundigen van de inlichtingen dienst sloegen op de vlucht, her groepeerden via Algiers nabij het Franse Avignon, maar moesten op nieuw een goed heenkomen zoeken laroic Mttenn tcetscon-óct verbind ingssnojc stacker bussen wegens oprukkende Duitsers Via Gibraltar lukte het de Polen Rejewski en Zygakski naar Engeland te reizen, waar ze zich aansloten bij een groep Britse cryptologen van de Government Code Cypher School (GC&CS), die al sinds de zomer van '39 aan het kraken van de enigma code werkten. U-boot De codenaam van de groep deskun digen was MI-6. Ze waren onderge bracht op een oud-Engels landgoed, genaamd „Bletchley Park" In januari lukte het de vijfrotor-codes van het Duitse leger en luchtmacht te breken. De Duitse marine hanteerde echter een andere code, die door de Britten Hydra werd gedoopt. Tot de zomer van '41 lukte het met deze te ontcij feren. In mei van dat jaar was echter de Duitse onderzeeër U110 bij Groenland buitgemaakt. Luitenant ter zee David Balme zag kans het enigmatoestel, de reserverotors en de codeboeken uit de zinkende boot te halen De schat aan informatie was genoeg voor de deskundigen. Eind '42 voorzagen de Duitsers hun U-boten van enigma's met vier rotors, waarbij een keuze kon worden ge maakt uit acht rotors. Dat leverde 150 triljard versleutelingsmogelijkheden en een vertwijfelde MI-6 op.. De ge allieerden leden gevoelige verliezen op zee. Onder hoogspanning wer kend slaagden de knappe koppen van Bletchley Park erin de Bombe's zodanig te verbeteren dat begin '43 ook deze verbeterde enigma-code kon worden gebroken. Niet alleen konden daardoor de U-boten weer worden gelokaliseerd, ook de bevoorradingsschepen, die de onder zeeërs van munitie, brandstof en pro viand voorzagen konden worden on derschept. De verliezen aan eigen materieel liepen terug. „Het is niet overdreven om te stellen dat het ver loop en vooral de afloop van de oor log in belangrijke mate werd bepaald door het breken van de enigma-code De Duitsers hebben, niet geheel ten onrechte, tot het einde van de oorlog gedacht dat hun codesysteem water dicht was", vertelt Does Fascinerend In de meeste boeken over de enigma wordt de Duitser Arthur Scherbius opgevoerd als de uitvinder van het apparaat. „En dat klopt dus met", al dus Does. „De enigma is een Neder lands idee." Begin laren tachtig kwam Does bij toeval in het bezit van een origineel exemplaar van octrooi no. 10700 klasse 15g groep 20 Hij ver diepte zich erin en ontdekte dat het om een geheimschrijver ging, geheel volgens het principe van de later zo beroemde enigma Het octrooi werd op 15 juni 1922 verleend aan het Ingenieursbureau ,,N V. Securitas", destijds gevestigd aan de Heren gracht 401/403 in Amsterdam. „Ik heb me tot het octrooibureau in Rijs wijk gewend en kwam erachter dat de aanvraag voor een patent op 7 okto ber 1919 was ingediend door de in Den Haag wonende ingenieur Hugo Alexander Koch." De opzienbarende opdekking was voor Does aanleiding om met her nieuwde moed verder te spitten. Hij kwam erachter dat Koch enkele we ken voor verlening van het patent alle rechten voor 500,- overdeed aan N.V. Securitas. Deze firma deed ech ter niets met de vinding en verkocht op 28 januari 1927 voor 600,- de rechten aan.. Chiffriermaschine (Foto Tessa van Daaton) Aktiengesellschaft in Berlijn' „Kijk, zoiets fascineert me nou mate loos", zegt Does, die dolgraag meer wil weten over de firma Securitas en de persoon Koch. Zoeken in archie ven is echter een kostbare zaak. „Ik wil bijvoorbeeld de inschrijving van de firma bij de kamer van koophandel in Amsterdam navragen Die zijn heel behulpzaam hoor, maar ze rekenen 70,- per kwartier Lieve Martine Hoe meer hij er van wist, hoe duide lijker het hem werd: Jan Does wilde een enigmamachine hebben. Er zijn talloze enigma-apparaten gemaakt. In '42, op het hoogtepunt van de oor log, waren er zo'n 16.000 in gebruik De totale produktie moet een veel voud daarvan hebben bedragen. Toch zijn er maar weinig enigma's bewaard gebleven. Omdat er met aan een originele te komen leek, besloot Does een enigma na te bouwen. „Ik heb in een ver verleden zelf een televisie ge bouwd, dus besefte ongeveer waar ik voor stond." Hij benaderde de KRO en verscheen in april van dit jaar op televisie in de uitzending „Lieve Martine", een programma waarin har- tewensen worden vervuld. „Om zo'n ding te kunnen bouwen moest ik een originele van dichtbij kunnen bestu deren. Niet van achter glas, maar van binnen en van buiten. Bovendien heb je dure machines nodig om de onder delen te kunnen maken." De KRO had ervoor gezorgd dat Does in het Verbindingsmuseum te Ede een originele enigma mocht be kijken en bij scheepsreparatiebedrijf Boom in Oudeschild kon hij terecht als hij specialistische machines wilde gebruiken. Diefstal De uitzending leverde ook een tele foontje op van een 77-jarige man uit Zoetermeer. „Ik heb een hele avond met hem aan de telefoon gezeten. Hij bleek een enigma op zolder te heb ben, die ik van hem een paar weken in bruikleen mocht hebben om thuis rustig te bestuderen." De man. die leed aan een ernstige spierziekte, werkte voor de oorlog bij Radio Hol land, de voorloper van Scheveningen Radio. Ook na de inval van de Duit sers in Nederland bleef hij daar werk zaam en verzorgde hij de installatie van apparatuur op Duitse schepen die op Nederlandse werven lagen voor onderhoud. Does: „Hij had pas jes voor de diverse controles en zag op veel schepen een paneel dat her metisch was afgesloten Op een dag liep hij onaangekondigd een radiohut binnen en was het paneel geopend. Twee Duitsers waren bezig met een apparaat dat hij gelijk als een enigma herkende." Kort erna wilde de man op weg naar huis in een bus stappen, waar net twee Duitsers uitkwamen. „Ze waren stomdronken. Eén droeg een plunje- zak en één een enigma met een extra doosje. De wachtpost sommeerde hen mee naar binnen en in een flits - - - LT.-: Door de vensters In het frontpaneel zijn de drie rotornummering-instellingen zichtbaar. De parkeerproblemen op en rond de haven van Oudeschild blijven de gemoederen bezighouden. On langs wees havenmeester Kees de Graaf op de overlast die de auto's op de kade voor afmerende sche pen veroorzaken. En ook het Maritiem Museum dringt aan op maatregelen. De parkeerperikelen zijn een terugkerend agendapunt tijdens het jaarlijks overleg tussen de dorpscommissie en het college. Dus beloofde wethouder Schilling (verkeer) woensdag in 't Skiltje de zaak nog eens kritisch te bekijken. De wethouder zei er gelijk bij dat een oplossing niet eenvoudig is. Een jaar eerder had de bestuurder met enkele ambtelijke adviseurs de zaak nog in ogenschouw genomen „Het blijft een probleempunt." Mogelijke optie is het plaveien van het stukje groen langs de Barentszstraat, maar dit kan in de ogen van de buurtbewoners geen genade vinden. Uit de zaal kwamen ook andere suggesties. Maar van een eensluidende oplossing was geen sprake. Wellicht komt die er als het besluit is gevallen of het PEN-bassm al of niet bij de haven wordt getrok ken. „Dan zullen we kijken welke consequenties dat voor het parkeren op de haven heeft", verzekerde bur gemeester Van Rappard Leegstand Om ruimte te maken voor de auto' riep hij omwonenden op de dorps commissie in te seinen als onge wenste zaken als boottrailers en zelfs crosswagens langdurig worden ge parkeerd. De bewoners van de vissersplaats hebben ook andere zorgen. Bijvoor beeld over de langdurige leegstand van huizen, zoals de Ruijterstraat 53. Volgens de buurt leidt dat tot verwaar lozing. Doede de Vries telde op een morgen meer dan veertig kraaien die uit de schoorsteen vlogen. „Die bees ten zorgen voor pure overlast." Aan de kraaien kon burgemeester Van Rappard weinig doen, ongeoorloofde leegstand beloofde hij spoedig aan te pakken. De verkeersremmers aan het Bol werk kunnen veel Oudeschilders niet bekoren. Ook niet nu de gemeente de ronde palen door vierkante heeft ver vangen. „Er gaat regelmatig een fiet ser ondersteboven en er wordt nog steeds gevaarlijk hard gereden." Vol gens de dorpscommissie staan de paaltjes ook te dicht bij een bocht, waardoor de obstakels door grote groepen te laat worden opgemerkt. Verkeerswethouder Schilling nam de kritiek ter harte. Hij beloofde de zaak nog eens te bekijken en zijn licht op te steken bij de verkeersadvies- commissie. Het kleiige voetbalveld aan de oost kant van het dorp is 's winters te nat en 's zomers veel te hard en te hob belig. „Je kan je poten er wel op bre ken", drong Dirk van Liere aan op beter onderhoud, ,,'s Zomers wordt er wel elke avond gevoetbald." heeft de man de enigma weggej die buiten was blijven staan. Hijis knikkende knieën naar een vr gegaan. De bedoeling was om ding naar Londen te sturen, voor het zover kwam was de oo voorbij." De Zoetermeerder toonde tegen Does nog altijd wroeging over 'diefstal' omdat de twee soldaten wel zeker zijn terechtgesteld we; hun nalatigheid. Trotse bezi Het was Does al snel duidelijk nabouwen van de enigma een bij der lastig karwei zou worden, j voor iemand met mijn koppige a Er zaten zóveel palletjes en ding: aan Hij vroeg de oude man of h, apparaat kon overnemen. „Om te gaan ben ik nu de trotse be; van een enigmamachine!" Does heeft het apparaat gerevisi „Het is echt een originele, op onderdelen staat hetzelfde si nummer. Deze heeft vijf rotors. N niet de marineversie. Wat ik erme doen? Tja, dat weet ik nog niet. boek schrijven9 Dat hebben gen anderen al gedaan. Lezingen i houden? Ja, dat zou ik wel wil Does is een smakelijk verteller, een boeiende uur zou kunnen ver gen „Ach, ik weet niet of daar hoefte aan is. Zo ja, dan moet me maar bellen. En wie het ding eens dichtbij wil bekijken uit persoon interesse is ook welkom." Wie zou denken dat het enig verhaal voor Jan Does hiermee al zijn, onderschat hem. „Die Koch dat blijft me intrigeren. Wie was man? Dat wordt een nieuw sp verhaal." De bekende schrijver en recen Ronald Giphart verzorgt don dag 13 november een lezing ir openbare bibliotheek. Hij k naar Texel op uitnodiging vai bieb en de samenwerkende bi handelaren, verenigd in de B< werkers. De in Utrecht wonende maa Dordrecht opgegroeide Gip (1965) besloot op zijn zevent» dat hij schrijver zou worden. Né zijn grote voorbeeld Jeroen Broui wilde hij schrijven over de grote ma's. maar toen dat niet direct li meende hij dat het schrijvers; toch niet voor hem was wegge! Nadat Giphart zijn studie Nederl; had afgebroken, werd hij nachtpo in een Utrechts ziekenhuis. In dei uren las hij veel en begon hij ook» te schrijven, nu echter veel licht tiger. Hij publiceerde enkele verh in zijn eenmanstijdschriftje H Gaudo. waarna uitgeverij Nijgh 8 Ditmar hem opmerkte en vroeg roman te schrijven. Hij debuteerde met Ik ook van een zowel vrolijk als aangrijp boek, dat wegens de hoeveel seks nogal wat stof deed opwas Er was echter ook veel lof en het» bekroond met het Gouden Ezels voor het best verkochte debuut 1992. Een jaar later verschenen Giph tweede roman Gip en (onder pseudoniem Arnold Hitgrap) he even spraakmakende Kwadt Groot Literair Lees Kijk Knutsé Doe Vakantieboek. Ook daarna bleef hij publiceren, der meer een tweetal verha bundels. Bovendien schrijft hij ve len voor het literaire voetbaltijdsc Hard Gras. recensies voor Het Pi en wekelijks een column vooi Utrechts Nieuwsblad. Vorig jaan scheen Gipharts derde rorr Phileine zegt sorry. In De Groene Amsterdammer hij ooit een lid van de Generatie genoemd, een generatie die zich kenmerken door lamlendigh Giphart verzette zich hardnekkij gen deze betiteling en liet weten» te moeten hebben van genets denken. In zijn lezing in de bibliotheek zal schrijver waarschijnlijk hoofdzafe spreken over zijn eigen werk. De: is open vanaf 19.30 uur, een hall later gaat Giphart van start Kaai kosten ƒ7,50 en zijn verkrijgbaar alle boekwerkersadressen Wethouder Eelman (sport) kont- niet helemaal tevreden stellen., veld heeft een andere status da' sportterreinen elders gekregen. H gewoon een trapveldje gewon Voor het onderhoud is daardoor» der geld beschikbaar." De wetho» zegde geen grootschalige maakt len toe, maar beloofde wel na tea ken over kleinere ingrepen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1997 | | pagina 4