mel Hoofdlijnen beleidsplan/begroting Kerktorens op Texel Groot onderhoud riolering Nationaal Park Duinen van Texel TEXELSE^ COURANT Rolmatten voor invaliden Veiligheid speeltoestellen op openbare terreinen J Informatierubriek van de I gemeente Texel Openingstijden bereikbaarheid gemeentehuis Afscheid burgemeester Van Rappard Gemeente Texel I999 Inkomsten gemeente Texel VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1998 Jaarlijks wordt een deel van de rio lering vervangen Voor 1999 staan in de beleidsbegroting de volgende werkzaamheden gepland - Vervangen van de riolering van de gehele Mulderstraat, - Vervangen van een deel van de riolering van de Schoolstraat: - Vervangen van de riolering Peper straat en Kerkstraat en wel het deel van het Kerkplein tot het kerkpad; - Vervangen van de riolering van het net buiten de bebouwde kom gele gen deel van de Oosterweg. De definitieve herbestrating van de Mulderstraat. Schoolstraat en Peperstraat/Kerkstraat staat ge pland voor het jaar 2000 De Ooster weg zal volgens de planning in het jaar 2000 worden voorzien van een nieuwe deklaag Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de behandelend amb tenaar de heer E. Romers (0222) 36 21 76 Voor een aantal strandslagen zijn rolmatten beschikbaar om het strand ook voor minder validen goed bereikbaar te maken In het beleids plan is opgenomen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om het aantal rolmatten in de periode 1999 tot en met 2002 jaarlijks met 1 uit te breiden. Een rolmat kost ongeveer 15.000. De jaarlijkse exploitatiekosten van een rolmat bedragen ongeveer 5.000. De gemeenteraad zal in de begro- tingsraad van november over dit voorstel een beslissing nemen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de behandelend amb tenaar de heer E. Romers (0222) 36 21 76. Sinds 1997 moeten de speel toestellen op openbaar toegan kelijke terreinen in het kader van het Besluit Veiligheid Speeltoe stellen voldoen aan een aantal eisen met betrekking tot de vei ligheid. In 1997 zijn de speeltoestellen in de gemeente Texel gekeurd. Het rapport van de keuring heeft duidelijk gemaakt dat een aantal toestellen met meer kan worden aangepast aan de eisen die ge steld worden in het Besluit Veilig heid Speeltoestellen. De toestellen die direct gevaar opleveren zijn inmiddels verwij derd. Toestellen die niet voldoen aan de eisen maar (nog) niet di rect gevaarlijk zijn, zijn voorlopig gehandhaafd De resultaten van deze keuring zijn in het voorjaar van 1998 door medewerkers van de gemeente Texel besproken met de be trokkenen bij de spelgelegen- heden. Daarbij is de afspraak ge maakt dat de betrokken buurtbe woners zelf meehelpen bij de uit voering van de werkzaamheden. Het gaat daarbij vooral om dage lijks beheer en eenvoudig onder houd. De materialen die daarbij (advertentie) Eiland I berichten 28 augustus I998 Het gemeentehuis is geopend: 's morgens van 8 30-12.30 uur. 's Middag? is het gemeentehuis (behoudens afspraak) gesloten Het gemeentehuis is 's mi gesloten omdat de mensen het gemeentehuis werkzaam op deze manier de lopende efficiënt en adequaat kunnen handelen. Het college van burgemeester en wethouders heeft een concept-be leidsplan voor de periode 1999 - 2002 opgesteld. Dit concept vormt de basis voor de beleidsbegroting 1999 en deze begroting zal in de maand november door de gemeen teraad worden behandeld. Beleids plan en concept-beleidsbegroting maken duidelijk op welke wijze het college van burgemeester en wet houders voornemens zijn om de in totaal 59 miljoen aan uitgaven te verdelen en hoe dit bedrag ook als inkomsten verkregen wordt. De inhoud van het beleidsplan en daarmee ook de inhoud van de be groting wordt naast maatschappe lijke ontwikkelingen en wijzigingen in beleid van andere overheden in grote mate bepaald door de inhoud van het collegeprogram. Het college van burgemeester en wethouders in huidige samenstelling is na de gemeenteraadsverkiezingen van 4 maart jongstleden gevormd en daadwerkelijk aangetreden per 14 april daaropvolgend In de vergade ring van de gemeenteraad op 14 april is het collegeprogram 1998- 2002 gepresenteerd. Dit program bevat de beleidsvisie van het college voor de gehele raadsperiode. Kern daarvan is het willen bijdragen aan de sociale participatie van de inwo ners van Texel, de leefbaarheid en veiligheid, de lokale economie en de mobiliteit van de inwoners. Daaren boven heeft de kwaliteit van bestuur hoge prioriteit De inhoud van het beleidsplan is verder gebaseerd op het „be sturingsconcept" zoals dat is ver woord in de beleidsbegroting van 1998. In dat besturingsconcept wordt gewezen op de gerichtheid op zelfvoorziening in verband met de eilandsituatie en wordt uitgesproken dat samenwerking met de gewest gemeenten en de andere wadden eilanden wordt nagestreefd voor zover dat een meerwaarde kan heb ben Verder wordt daarin uitgespro ken dat de burgers in de eerste plaats zelf verantwoordelijkheid dra gen voor hun directe woon- en leef omgeving. Het gemeentebestuur ziet dan ook als voornaamste ei gen taak om de voorwaarden te scheppen waaronder en waarbin nen die verantwoordelijkheid vorm en inhoud kan worden gegeven. Daarbij wordt gedacht aan het scheppen van randvoorwaarden voor de economische peilers toe risme en recreatie, landbouw, vis serij en de dienstverlenende sector. Ook wordt daarbij gedacht aan de instandhouding van een goed woon- en leefmilieu. Onder een goed woon- en leefmilieu wordt ook ge rekend het bieden van goede huisvestingsmogelijkheden en een breed scala aan sociaal-culturele voorzieningen De maatschappelijke ontwikkelin gen, het collegeprogram en het'be- sturmgsconcept" vormen dus samen de basis voor het beleidsplan. In het beleidsplan worden de uitgangs punten per hoofdfunctie uitgewerkt. Per hoofdfunctie betreft dat een re latief groot aantal concrete voorstel len voor nieuw beleid. Het zou te ver gaan om al deze voorstellen hier te noemen en toe te lichten. Enkele van deze voorstellen willen wij er echter uitlichten Met nadruk moet wel worden opgemerkt dat het voor stellen en voornemens betreft en nog geen definitieve besluiten. Het tot besluitvorming bevoegde orgaan is immers de gemeenteraad en die zal eerst tijdens de begrotingsraad in november besluiten nemen. VOORSTELLEN EN VOORNEMENS: Hoofdfunctie Algemeen Bestuur - verbetering kwaliteit van betuur en organisatie door uitvoering notitie kwaliteitszorg - aanpassing gemeentehuis in ver band met vergroting privacy burgers - uitvoering notitie handhavings beleid - start werkzaamheden ten behoeve van de Euregio Waddeneilanden - invoering van een vastgoed systeem Hoofdfunctie Openbare orde en veiligheid - project versterking brandweer - evalueren discussie leefbaarheid - uitvoeren integratieprojecten voor jongeren met als doel de door anderen ervaren overlast te verminderen Hoofdfunctie Verkeer, vervoer en waterstaat - evalueren en bijstellen fietspaden- plan - extra inzet veegmachine ter be strijding zwerfvuil - extra onderhoud verkeersborden - opstelling verkeersveiligheidsplan (inclusief evaluatie verkeersrem- mende maatregelen) Hoofdfunctie economie - plan van aanpak haven Oudeschild - voorstellen ontwikkelen voor de realisatie van een extra bedrij venterrein Oudeschild - projecten opstarten in het kader van duurzaam toerisme Hoofdfunctie onderwijs - realisatie van een nieuwe school in De Cocksdorp en/of aanpassing van de dorpshuisfunctie Hoofdfunctie Cultuur en recreatie - renovatie C-veld van Texel '94 - verplaatsing Texel '94 in combi natie met de andere gebruikers van de sportaccommodatie Den Burg-Zuid - onderhoud kerktorens - uitbreiding rolmatten bij strand slagen - aanpassing speelplaatsen en -tuinen Hoofdfunctie Sociale voorzienin gen en maatschappelijk werk - aanpassing peuterspeelzaalvoor ziening in het dorpshuis te Den Hoorn - onderzoek in het jaar 2000 naar de mogelijke verhuizing van de Stich ting Welzijn Ouderen naar het te realiseren wijksteunpunt op de lo- katie St. Jan Hoofdfunctie Volksgezondheid - extra uitgaven milieubeleidsplan - stijging van de tarieven van de reinigingsrechten (ongeveer 30.- voor meerpersoonshuishoudens) Hierbij kan opgemerkt worden dat de totale gemeentelijke lasten voor Texelse burgers vergeleken met andere noordhollandse gemeen ten als laag bestempeld kunnen worden Hoofdfunctie Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting - totstandkoming van een nationaal Totatl Riool Ralnlglng *OZB lasten pa woning Jaar 1998 !W 100 SCO 800 1000 1200 1*00 nodig zijn kunnen gehaald worden bij de Buitendienst gemeentewerken Inmiddels is met behulp van een tij delijke medewerker een overzicht gemaakt van alle noodzakelijke werkzaamheden en de kosten voor de gewenste nieuwe speel toestellen. Daarbij is ook de inzet van de buurtbewoners meegeno men. Aanvankelijk was op basis van de keuring-rapportage uitgegaan van een forse gemeentelijke kosten post voor direct onderhoud en ver vanging. Dit bedrag zal door de in zet van de direct betrokkenen buurt bewoners aardig verlaagd worden. Na de aanpassing van de be staande toestellen zal op basis van een nog op te stellen gefaseerd plan voorzien worden in de vervanging van oude en/of aanvulling met nieuwe goedgekeurde toestellen. Daarbij wordt uitgegaan van het gegeven dat in elke spelgelegenheid in eerste instantie enkele basis voorzieningen beschikbaar moeten zijn De extra (kostbare) toestellen zullen in een latere fase worden meegenomen. Naast opknappen, vervangen en vernieuwing zal er binnenkort ge start worden met de opzet van een logboek per speeltoestel. In de toe komst zal daarmee elk moment alle informatie over elk toestel direct beschikbaar zijn Naar verwachting zullen de Texelse openbare spelgelegenheden op deze wijze binnen drie jaar voldoen aan de eisen die zijn vastgelegd in het Besluit Veiligheid Speeltoestel len. Uitgangspunt blijft daarbij de betrok kenheid van de buurtbewoners, jong In verband met zijn benoeming tot burgemeester van de gemeente Noordoostpolder neemt burgemeester Van Rappard op 15 september afscheid van de gemeente Texel. Hiertoe wordt's middags een bijzondere raadsvergadering gehouden met aansluitend de afscheids-receptie. ledereen wordt uitgenodigd om afscheid te nemen van burgemees- terVan Rappard tijdens de openbare afscheidsreceptie tus sen 17.00 en 18.30 uur in het gemeentehuis. Het bezit en instandhouden van monumenten op Texel is voor bur gemeester en wethouders een be langrijke opdracht. Met name het behoud van monumentale kerken en kerktorens verdient veel aan dacht volgens het college De res tauratie van de voor Texel karakte ristieke kertoren van Den Hoorn verdient daarbij een hoge prioriteit en oud, bij de spelgelegenheid. Zon der de inzet van deze groep men sen is het niet mogelijk om het be heer van de Texelse spelgelegen heden in de toekomst voort te zetten. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de behandelend amb tenaar mevrouw R van Dijk (0222) 36 21 21 tst. 262. park voor de duinen van Texel - nota volkshuisvesting ter vaststel ling aan de raad voorleggen Hoofdfunctie Financiering en dekkingsmiddelen De begroting voor 1999 zal een slui tend meerjarenbeeld te zien geven. Daartoe zijn expliciete keuzes ge maakt omdat binnen dat kader met alle wensen te realiseren zijn. Een aantal wensen zijn om die reden doorgeschoven naar een volgende jaarschijf. Dat betreft bijvoorbeeld de aanpassing van de mzamelstructuur afvalstoffen en de voorgenomen planmatige aanpak van de verhar ding van wegbermen. Uitgaven per hoofdfunktie 0 Algemeen Bestuur 1 Openbare veiligheid 2 Verkeer 3 Economie 4 Onderwijs 5 Cultuur 6 Sociale voorzieningen 7 Volksgezondheid 8 R O. en volkshuisvesting 9 Financiering/dekkingsmiddelen (0.3%) 3 Econome (15,4%) 4 Onderwij» uitgaven 4369284 1367095 10371800 157508 9094571 7996849 11689636 11689636 2534826 2209897 58995585 inkomsten 1149324 155300 458151 70567 5812348 1162335 92033186 9203186 1130261 31551632 58995585 MÜ 321994 121I7J 57905(3 32522,2 6834511 248645c 24864S 14045-j -29341755 (17,6%) 2 Verkeer (13.6%) 5 Culiui (15,6%) 6 Sociale (2.3%) 1 Openbare veiligheid (7,4%) 0 Algemeen Bestuur (3.7%) 9 Finanaering/dekkuipató (4,3%) 8. R O en volkihuiswiisj (19,8%) 7 Volksgezondheid Eind vorig jaar heeft de Voorlopige Commissie Nationale Parken het voorwerk afgerond om te komen tot een Nationaal Park op Texel Het advies van deze commissie is aan geboden aan de minister van LNV, die hierover een besluit moet ne men Het advies luidt om De Dui nen van Texel aan te wijzen als Nationaal Park in oprichting. De mi nister is hier in eerste instantie ook positief over en heeft nog advies gevraagd aan de gemeente Texel en diverse instanties Het gemeentebestuur heeft de mi nister laten weten in grote lijnen in te stemmen met het advies Oor spronkelijk was er een negatieve houding tegenover het instellen van een Nationaal Park. Na veelvuldig en goed overleg met de commissie en andere belanghebbenden, ligt er nu een advies aan de minister dat op hoofdlijnen de goedkeuring van het gemeentebestuur heeft. De meerwaarde van de instelling van een Nationaal Park is gelegen in een integrale benadering van beheer en bestuur van het gebied, een nadruk op de samenhang van het gebied, versterking van draagvlak en kwaliteitsverhoging. Gezien het lange voortraject, met de verschillende mogelijkheden voor inspraak, is na het besluit van de minister geen bezwaar of inspraak meer mogelijk. Wanneer? Naar verwachting van het mmsterie kan dit jaar nog het Nationaal Park in oprichting worden ingesteld Dan kan de bijbehorende overleggroep aan het werk om een beheers- en inrichtingsplan voor het Park op te stellen. In deze overleggroep zitten de diverse overheden (provincie Noord-Holland, Waterschap Hol lands Kroon, Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, ministerie van defensie, rijkswaterstaat, staatsbos beheer, mmsterie van LNV. ge meente), de RST, de Robbenjager, Ecomare, en twee vertegenwoordi gers van maatschappelijke sectoren op Texel (1 namens de natuur- en milieuorganisaties, en 1 namens de agrarische sector). De overleggroep krijgt een onafhankelijke voorzitter. De gemeente heeft in een brief aan de minster nog gepleit voor een ver tegenwoordiger namens deTexelse bevolking als zodanig, aan te wijzen via de dorpscommissies. Het is nog niet bekend wat de minister hiervan vindt. Begrenzing Het Nationaal Park zal de duin gebieden en de Dennen omvatten, en is gebaseerd op de ecologische relaties tussen bos- en duingebied en aangrenzende gronden. De noordelijke grens volgt de rand van de Eijerlandse duinen (inclusief het gebied rond de vuurtoren) en omvat de strandvlakte ten oosten van de vuurtoren en een particulier natuurgebied bij Sebastopol ten westen van de Stengweg. De duinvoet aan de zeezijde van de eerste duinreep vormt de westelijke grens. Het strand valt dus buiten het park behalve bij de Slufter en de Hors. De zuidelijke grens volgt de laag- waterlijn, gaat verder langs de oos telijke rand van de droovallende gronden in de Mokbaai en omvat het duingebied Schilbolsnol. De oostelijke grens wordt gevormd door bos- en duinrand alsmede en kele wegen (Rommelpot, Rozendijk, Ruijslaan, Ruigendijk en Zanddijk) en omvat verder de natuurontwik kelingsgebieden. Opgemerkt wordt dat dit een flexibele grens betreft. Zolang de gronden, die aa'* zen zijn als potentieel óntwikkelingsgebied, nogagr; in gebruik zijn, behoren ze re het park Pas na aankoop ei zetting van de bestemming,a ze tot het park gerekend wol Uitgangspunten beheer en inrichting Het park zal de volgenden hebben: een natuurfunctie, te vte&ifc tensiveren van natuurbeden- en -ontwikkeling; een educatieve functie,ra het scheppen van mogep om kennis en waarderingv» tuur en landschap te vergrofcn.' dit doel is er in ieder national een informatie- of bezce* centrum. Bezien zal wordeninl verre EcoMare hiervoor in aai! king komt; een recreatieve functie, te# het bevorderen van die vormei recreatie die gericht zijn op bete van de aanwezige naluui landschapswaarden, een onderzoeksfunctie.ditt* niet alleen diverse onderzoek' behoeve van het beheers- inrichtingsplan, maar ook helt» van mogelijkheden voor schappelijk onderzoek Voor andere gebrutksvormff niet rechtstreeks onder eei deze functies vallen, zoals tor tair gebruik, zullen in het overt gaan afspraken gemaakt vt Het budget dat door het min beschikbaar gesteld wordt bed eenmalig 960 000,-- en ƒ518.500,-- Voor meer informatie kunt ucc opnemen met de behandelend tenaar mevrouw E. Linden! (0222) 36 21 69. De restauratie van kerktorens zou volgens burgemeester en wethou ders in de periode 1999 tot en met 2003 moeten omvatten de kerkto rens van de Nederlands Hervormde kerken in Den Hoorn (1999), Oude schild (2001) en Oosterend (2003). In totaal is daar een bedrag van 1,1 miljoen gulden voor noodzakelijk. Dit bedrag moet door de gemeente Texel zelf opgebracht worden Door verandering in het rijksbeleid is de verdeling van budgetten van het rijk voor de gemeente Texel veel lager uitgevallen dan verwacht. Werd eer der het budget verdeeld op basis van het aantal rijksmonumenten in een gemeente, nu wordt het budget verdeeld op basis van restauratie behoefte. Op zich is dat een goede zaak, ware het niet dat de gemeente Texel de binnen de gemeente gele gen rijksmonumenten goed heeft onderhouden en daardoor het bud get naar beneden is bijgesteld Voor de categorie kerken heeft de rijks overheid nu 20 339,-- beschikbaar gesteld Voor een dergelijk bedrag is natuurlijk geen restauratie moge lijk. De kosten zullen dan ook uit het zogenaamde egalisatiefondsTorens moeten komen. De gemeenteraad zal tijdens de begrotingsvergadering in november beslissen over het voorstel van bur gemeester en wethouders om geld beschikbaar te stellen voor de res tauratie van de drie kerktorens Voor meer inforamtie kunt u contact opnemen met de behandelend amb tenaar de heer J. Commijs (0222) 36 21 21 tst. 232 Inkomsten vanuit het rijk Algemene uitkering uit het gemeentefonds (o.a. gebasseerd op het aantal inwoners) Bi|standsverlening Onderwijs Sociale voorziening Overige inkomsten vanuit het rijk Totaal inkomsten vanuit het rijk Eigen Inkomsten van de gemeente Onroerende-zaakbelastmgen Toeristen- en Woonforensenbelasting Overige belastingen en heffingen (o.a. hondenbelasting, reinigings- en rioolrechten) Overige eigen inkomsten van de gemeente (zoals rijbewijs, paspoort, bouwvergunning etc Totaal eigen inkomsten van de gemeente 11% 63% 9% 37% Int* 3721 Totaal (36,0%) Algemene uilk«n«J (5,0%) Bijstandsverlening (9,0%) Onderwijs (5.0%) OZB (8,0%) Toer-en Wofo (2,0%) Sociale voorziening (11,0%) Overige inkomsten Rijk (9.09t.) OV. ,.i* I (15.0%) Ov. bel. tn hdN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1998 | | pagina 8