mel
Hoofdlijnen beleidsplan/begroting
Kerktorens op Texel
Groot
onderhoud
riolering
Nationaal Park Duinen van Texel
TEXELSE^ COURANT
Rolmatten
voor invaliden
Veiligheid
speeltoestellen
op openbare
terreinen
J
Informatierubriek van de I gemeente Texel
Openingstijden
bereikbaarheid
gemeentehuis
Afscheid burgemeester Van Rappard
Gemeente Texel I999
Inkomsten gemeente Texel
VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1998
Jaarlijks wordt een deel van de rio
lering vervangen Voor 1999 staan
in de beleidsbegroting de volgende
werkzaamheden gepland
- Vervangen van de riolering van de
gehele Mulderstraat,
- Vervangen van een deel van de
riolering van de Schoolstraat:
- Vervangen van de riolering Peper
straat en Kerkstraat en wel het deel
van het Kerkplein tot het kerkpad;
- Vervangen van de riolering van het
net buiten de bebouwde kom gele
gen deel van de Oosterweg.
De definitieve herbestrating van de
Mulderstraat. Schoolstraat en
Peperstraat/Kerkstraat staat ge
pland voor het jaar 2000 De Ooster
weg zal volgens de planning in het
jaar 2000 worden voorzien van een
nieuwe deklaag
Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met de behandelend amb
tenaar de heer E. Romers (0222)
36 21 76
Voor een aantal strandslagen zijn
rolmatten beschikbaar om het
strand ook voor minder validen goed
bereikbaar te maken In het beleids
plan is opgenomen het voorstel van
het college van burgemeester en
wethouders om het aantal rolmatten
in de periode 1999 tot en met 2002
jaarlijks met 1 uit te breiden. Een
rolmat kost ongeveer 15.000. De
jaarlijkse exploitatiekosten van een
rolmat bedragen ongeveer 5.000.
De gemeenteraad zal in de begro-
tingsraad van november over dit
voorstel een beslissing nemen.
Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met de behandelend amb
tenaar de heer E. Romers (0222)
36 21 76.
Sinds 1997 moeten de speel
toestellen op openbaar toegan
kelijke terreinen in het kader van
het Besluit Veiligheid Speeltoe
stellen voldoen aan een aantal
eisen met betrekking tot de vei
ligheid.
In 1997 zijn de speeltoestellen in
de gemeente Texel gekeurd.
Het rapport van de keuring heeft
duidelijk gemaakt dat een aantal
toestellen met meer kan worden
aangepast aan de eisen die ge
steld worden in het Besluit Veilig
heid Speeltoestellen.
De toestellen die direct gevaar
opleveren zijn inmiddels verwij
derd. Toestellen die niet voldoen
aan de eisen maar (nog) niet di
rect gevaarlijk zijn, zijn voorlopig
gehandhaafd
De resultaten van deze keuring
zijn in het voorjaar van 1998 door
medewerkers van de gemeente
Texel besproken met de be
trokkenen bij de spelgelegen-
heden. Daarbij is de afspraak ge
maakt dat de betrokken buurtbe
woners zelf meehelpen bij de uit
voering van de werkzaamheden.
Het gaat daarbij vooral om dage
lijks beheer en eenvoudig onder
houd. De materialen die daarbij
(advertentie)
Eiland I berichten
28 augustus I998
Het gemeentehuis
is geopend:
's morgens
van 8 30-12.30 uur.
's Middag?
is het gemeentehuis
(behoudens afspraak)
gesloten
Het gemeentehuis is 's mi
gesloten omdat de mensen
het gemeentehuis werkzaam
op deze manier de lopende
efficiënt en adequaat kunnen
handelen.
Het college van burgemeester en
wethouders heeft een concept-be
leidsplan voor de periode 1999 -
2002 opgesteld. Dit concept vormt
de basis voor de beleidsbegroting
1999 en deze begroting zal in de
maand november door de gemeen
teraad worden behandeld. Beleids
plan en concept-beleidsbegroting
maken duidelijk op welke wijze het
college van burgemeester en wet
houders voornemens zijn om de in
totaal 59 miljoen aan uitgaven te
verdelen en hoe dit bedrag ook als
inkomsten verkregen wordt.
De inhoud van het beleidsplan en
daarmee ook de inhoud van de be
groting wordt naast maatschappe
lijke ontwikkelingen en wijzigingen
in beleid van andere overheden in
grote mate bepaald door de inhoud
van het collegeprogram. Het college
van burgemeester en wethouders in
huidige samenstelling is na de
gemeenteraadsverkiezingen van 4
maart jongstleden gevormd en
daadwerkelijk aangetreden per 14
april daaropvolgend In de vergade
ring van de gemeenteraad op 14
april is het collegeprogram 1998-
2002 gepresenteerd. Dit program
bevat de beleidsvisie van het college
voor de gehele raadsperiode. Kern
daarvan is het willen bijdragen aan
de sociale participatie van de inwo
ners van Texel, de leefbaarheid en
veiligheid, de lokale economie en de
mobiliteit van de inwoners. Daaren
boven heeft de kwaliteit van bestuur
hoge prioriteit
De inhoud van het beleidsplan is
verder gebaseerd op het „be
sturingsconcept" zoals dat is ver
woord in de beleidsbegroting van
1998. In dat besturingsconcept
wordt gewezen op de gerichtheid op
zelfvoorziening in verband met de
eilandsituatie en wordt uitgesproken
dat samenwerking met de gewest
gemeenten en de andere wadden
eilanden wordt nagestreefd voor
zover dat een meerwaarde kan heb
ben Verder wordt daarin uitgespro
ken dat de burgers in de eerste
plaats zelf verantwoordelijkheid dra
gen voor hun directe woon- en leef
omgeving. Het gemeentebestuur
ziet dan ook als voornaamste ei
gen taak om de voorwaarden te
scheppen waaronder en waarbin
nen die verantwoordelijkheid vorm
en inhoud kan worden gegeven.
Daarbij wordt gedacht aan het
scheppen van randvoorwaarden
voor de economische peilers toe
risme en recreatie, landbouw, vis
serij en de dienstverlenende sector.
Ook wordt daarbij gedacht aan de
instandhouding van een goed woon-
en leefmilieu. Onder een goed
woon- en leefmilieu wordt ook ge
rekend het bieden van goede
huisvestingsmogelijkheden en een
breed scala aan sociaal-culturele
voorzieningen
De maatschappelijke ontwikkelin
gen, het collegeprogram en het'be-
sturmgsconcept" vormen dus samen
de basis voor het beleidsplan. In het
beleidsplan worden de uitgangs
punten per hoofdfunctie uitgewerkt.
Per hoofdfunctie betreft dat een re
latief groot aantal concrete voorstel
len voor nieuw beleid. Het zou te ver
gaan om al deze voorstellen hier te
noemen en toe te lichten. Enkele
van deze voorstellen willen wij er
echter uitlichten Met nadruk moet
wel worden opgemerkt dat het voor
stellen en voornemens betreft en
nog geen definitieve besluiten. Het
tot besluitvorming bevoegde orgaan
is immers de gemeenteraad en die
zal eerst tijdens de begrotingsraad
in november besluiten nemen.
VOORSTELLEN
EN VOORNEMENS:
Hoofdfunctie Algemeen Bestuur
- verbetering kwaliteit van betuur en
organisatie door uitvoering notitie
kwaliteitszorg
- aanpassing gemeentehuis in ver
band met vergroting privacy
burgers
- uitvoering notitie handhavings
beleid
- start werkzaamheden ten behoeve
van de Euregio Waddeneilanden
- invoering van een vastgoed
systeem
Hoofdfunctie Openbare orde en
veiligheid
- project versterking brandweer
- evalueren discussie leefbaarheid
- uitvoeren integratieprojecten voor
jongeren met als doel de door
anderen ervaren overlast te
verminderen
Hoofdfunctie Verkeer, vervoer en
waterstaat
- evalueren en bijstellen fietspaden-
plan
- extra inzet veegmachine ter be
strijding zwerfvuil
- extra onderhoud verkeersborden
- opstelling verkeersveiligheidsplan
(inclusief evaluatie verkeersrem-
mende maatregelen)
Hoofdfunctie economie
- plan van aanpak haven
Oudeschild
- voorstellen ontwikkelen voor de
realisatie van een extra bedrij
venterrein Oudeschild
- projecten opstarten in het kader
van duurzaam toerisme
Hoofdfunctie onderwijs
- realisatie van een nieuwe school
in De Cocksdorp en/of aanpassing
van de dorpshuisfunctie
Hoofdfunctie Cultuur en recreatie
- renovatie C-veld van Texel '94
- verplaatsing Texel '94 in combi
natie met de andere gebruikers
van de sportaccommodatie
Den Burg-Zuid
- onderhoud kerktorens
- uitbreiding rolmatten bij strand
slagen
- aanpassing speelplaatsen en
-tuinen
Hoofdfunctie Sociale voorzienin
gen en maatschappelijk werk
- aanpassing peuterspeelzaalvoor
ziening in het dorpshuis te Den
Hoorn
- onderzoek in het jaar 2000 naar de
mogelijke verhuizing van de Stich
ting Welzijn Ouderen naar het te
realiseren wijksteunpunt op de lo-
katie St. Jan
Hoofdfunctie Volksgezondheid
- extra uitgaven milieubeleidsplan
- stijging van de tarieven van de
reinigingsrechten (ongeveer 30.-
voor meerpersoonshuishoudens)
Hierbij kan opgemerkt worden dat
de totale gemeentelijke lasten voor
Texelse burgers vergeleken met
andere noordhollandse gemeen
ten als laag bestempeld kunnen
worden
Hoofdfunctie Ruimtelijke
ordening en volkshuisvesting
- totstandkoming van een nationaal
Totatl Riool Ralnlglng *OZB lasten pa
woning Jaar 1998
!W 100 SCO 800 1000 1200 1*00
nodig zijn kunnen gehaald worden bij
de Buitendienst gemeentewerken
Inmiddels is met behulp van een tij
delijke medewerker een overzicht
gemaakt van alle noodzakelijke
werkzaamheden en de kosten voor
de gewenste nieuwe speel
toestellen. Daarbij is ook de inzet
van de buurtbewoners meegeno
men. Aanvankelijk was op basis van
de keuring-rapportage uitgegaan
van een forse gemeentelijke kosten
post voor direct onderhoud en ver
vanging. Dit bedrag zal door de in
zet van de direct betrokkenen buurt
bewoners aardig verlaagd worden.
Na de aanpassing van de be
staande toestellen zal op basis van
een nog op te stellen gefaseerd plan
voorzien worden in de vervanging
van oude en/of aanvulling met
nieuwe goedgekeurde toestellen.
Daarbij wordt uitgegaan van het
gegeven dat in elke spelgelegenheid
in eerste instantie enkele basis
voorzieningen beschikbaar moeten
zijn De extra (kostbare) toestellen
zullen in een latere fase worden
meegenomen.
Naast opknappen, vervangen en
vernieuwing zal er binnenkort ge
start worden met de opzet van een
logboek per speeltoestel. In de toe
komst zal daarmee elk moment alle
informatie over elk toestel direct
beschikbaar zijn
Naar verwachting zullen de Texelse
openbare spelgelegenheden op
deze wijze binnen drie jaar voldoen
aan de eisen die zijn vastgelegd in
het Besluit Veiligheid Speeltoestel
len.
Uitgangspunt blijft daarbij de betrok
kenheid van de buurtbewoners, jong
In verband met zijn benoeming tot burgemeester van de
gemeente Noordoostpolder neemt burgemeester Van
Rappard op 15 september afscheid van de gemeente Texel.
Hiertoe wordt's middags een bijzondere raadsvergadering
gehouden met aansluitend de afscheids-receptie. ledereen
wordt uitgenodigd om afscheid te nemen van burgemees-
terVan Rappard tijdens de openbare afscheidsreceptie tus
sen 17.00 en 18.30 uur in het gemeentehuis.
Het bezit en instandhouden van
monumenten op Texel is voor bur
gemeester en wethouders een be
langrijke opdracht. Met name het
behoud van monumentale kerken
en kerktorens verdient veel aan
dacht volgens het college De res
tauratie van de voor Texel karakte
ristieke kertoren van Den Hoorn
verdient daarbij een hoge prioriteit
en oud, bij de spelgelegenheid. Zon
der de inzet van deze groep men
sen is het niet mogelijk om het be
heer van de Texelse spelgelegen
heden in de toekomst voort te
zetten.
Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met de behandelend amb
tenaar mevrouw R van Dijk (0222)
36 21 21 tst. 262.
park voor de duinen van Texel
- nota volkshuisvesting ter vaststel
ling aan de raad voorleggen
Hoofdfunctie Financiering en
dekkingsmiddelen
De begroting voor 1999 zal een slui
tend meerjarenbeeld te zien geven.
Daartoe zijn expliciete keuzes ge
maakt omdat binnen dat kader met
alle wensen te realiseren zijn. Een
aantal wensen zijn om die reden
doorgeschoven naar een volgende
jaarschijf. Dat betreft bijvoorbeeld de
aanpassing van de mzamelstructuur
afvalstoffen en de voorgenomen
planmatige aanpak van de verhar
ding van wegbermen.
Uitgaven per hoofdfunktie
0 Algemeen Bestuur
1 Openbare veiligheid
2 Verkeer
3 Economie
4 Onderwijs
5 Cultuur
6 Sociale voorzieningen
7 Volksgezondheid
8 R O. en volkshuisvesting
9 Financiering/dekkingsmiddelen
(0.3%) 3 Econome
(15,4%) 4 Onderwij»
uitgaven
4369284
1367095
10371800
157508
9094571
7996849
11689636
11689636
2534826
2209897
58995585
inkomsten
1149324
155300
458151
70567
5812348
1162335
92033186
9203186
1130261
31551632
58995585
MÜ
321994
121I7J
57905(3
32522,2
6834511
248645c
24864S
14045-j
-29341755
(17,6%) 2 Verkeer
(13.6%) 5 Culiui
(15,6%) 6 Sociale
(2.3%) 1 Openbare veiligheid
(7,4%) 0 Algemeen Bestuur
(3.7%) 9 Finanaering/dekkuipató
(4,3%) 8. R O en volkihuiswiisj
(19,8%) 7 Volksgezondheid
Eind vorig jaar heeft de Voorlopige
Commissie Nationale Parken het
voorwerk afgerond om te komen tot
een Nationaal Park op Texel Het
advies van deze commissie is aan
geboden aan de minister van LNV,
die hierover een besluit moet ne
men Het advies luidt om De Dui
nen van Texel aan te wijzen als
Nationaal Park in oprichting. De mi
nister is hier in eerste instantie ook
positief over en heeft nog advies
gevraagd aan de gemeente Texel en
diverse instanties
Het gemeentebestuur heeft de mi
nister laten weten in grote lijnen in
te stemmen met het advies Oor
spronkelijk was er een negatieve
houding tegenover het instellen van
een Nationaal Park. Na veelvuldig
en goed overleg met de commissie
en andere belanghebbenden, ligt er
nu een advies aan de minister dat
op hoofdlijnen de goedkeuring van
het gemeentebestuur heeft. De
meerwaarde van de instelling van
een Nationaal Park is gelegen in een
integrale benadering van beheer en
bestuur van het gebied, een nadruk
op de samenhang van het gebied,
versterking van draagvlak en
kwaliteitsverhoging.
Gezien het lange voortraject, met de
verschillende mogelijkheden voor
inspraak, is na het besluit van de
minister geen bezwaar of inspraak
meer mogelijk.
Wanneer?
Naar verwachting van het mmsterie
kan dit jaar nog het Nationaal Park
in oprichting worden ingesteld Dan
kan de bijbehorende overleggroep
aan het werk om een beheers- en
inrichtingsplan voor het Park op te
stellen. In deze overleggroep zitten
de diverse overheden (provincie
Noord-Holland, Waterschap Hol
lands Kroon, Hoogheemraadschap
Uitwaterende Sluizen, ministerie van
defensie, rijkswaterstaat, staatsbos
beheer, mmsterie van LNV. ge
meente), de RST, de Robbenjager,
Ecomare, en twee vertegenwoordi
gers van maatschappelijke sectoren
op Texel (1 namens de natuur- en
milieuorganisaties, en 1 namens de
agrarische sector). De overleggroep
krijgt een onafhankelijke voorzitter.
De gemeente heeft in een brief aan
de minster nog gepleit voor een ver
tegenwoordiger namens deTexelse
bevolking als zodanig, aan te wijzen
via de dorpscommissies. Het is nog
niet bekend wat de minister hiervan
vindt.
Begrenzing
Het Nationaal Park zal de duin
gebieden en de Dennen omvatten,
en is gebaseerd op de ecologische
relaties tussen bos- en duingebied
en aangrenzende gronden.
De noordelijke grens volgt de rand
van de Eijerlandse duinen (inclusief
het gebied rond de vuurtoren) en
omvat de strandvlakte ten oosten
van de vuurtoren en een particulier
natuurgebied bij Sebastopol ten
westen van de Stengweg.
De duinvoet aan de zeezijde van de
eerste duinreep vormt de westelijke
grens. Het strand valt dus buiten het
park behalve bij de Slufter en de
Hors.
De zuidelijke grens volgt de laag-
waterlijn, gaat verder langs de oos
telijke rand van de droovallende
gronden in de Mokbaai en omvat het
duingebied Schilbolsnol.
De oostelijke grens wordt gevormd
door bos- en duinrand alsmede en
kele wegen (Rommelpot, Rozendijk,
Ruijslaan, Ruigendijk en Zanddijk)
en omvat verder de natuurontwik
kelingsgebieden. Opgemerkt wordt
dat dit een flexibele grens betreft.
Zolang de gronden, die aa'*
zen zijn als potentieel
óntwikkelingsgebied, nogagr;
in gebruik zijn, behoren ze re
het park Pas na aankoop ei
zetting van de bestemming,a
ze tot het park gerekend wol
Uitgangspunten beheer
en inrichting
Het park zal de volgenden
hebben:
een natuurfunctie, te vte&ifc
tensiveren van natuurbeden-
en -ontwikkeling;
een educatieve functie,ra
het scheppen van mogep
om kennis en waarderingv»
tuur en landschap te vergrofcn.'
dit doel is er in ieder national
een informatie- of bezce*
centrum. Bezien zal wordeninl
verre EcoMare hiervoor in aai!
king komt;
een recreatieve functie, te#
het bevorderen van die vormei
recreatie die gericht zijn op bete
van de aanwezige naluui
landschapswaarden,
een onderzoeksfunctie.ditt*
niet alleen diverse onderzoek'
behoeve van het beheers-
inrichtingsplan, maar ook helt»
van mogelijkheden voor
schappelijk onderzoek
Voor andere gebrutksvormff
niet rechtstreeks onder eei
deze functies vallen, zoals tor
tair gebruik, zullen in het overt
gaan afspraken gemaakt vt
Het budget dat door het min
beschikbaar gesteld wordt bed
eenmalig 960 000,-- en
ƒ518.500,--
Voor meer informatie kunt ucc
opnemen met de behandelend
tenaar mevrouw E. Linden!
(0222) 36 21 69.
De restauratie van kerktorens zou
volgens burgemeester en wethou
ders in de periode 1999 tot en met
2003 moeten omvatten de kerkto
rens van de Nederlands Hervormde
kerken in Den Hoorn (1999), Oude
schild (2001) en Oosterend (2003).
In totaal is daar een bedrag van 1,1
miljoen gulden voor noodzakelijk. Dit
bedrag moet door de gemeente
Texel zelf opgebracht worden Door
verandering in het rijksbeleid is de
verdeling van budgetten van het rijk
voor de gemeente Texel veel lager
uitgevallen dan verwacht. Werd eer
der het budget verdeeld op basis
van het aantal rijksmonumenten in
een gemeente, nu wordt het budget
verdeeld op basis van restauratie
behoefte. Op zich is dat een goede
zaak, ware het niet dat de gemeente
Texel de binnen de gemeente gele
gen rijksmonumenten goed heeft
onderhouden en daardoor het bud
get naar beneden is bijgesteld Voor
de categorie kerken heeft de rijks
overheid nu 20 339,-- beschikbaar
gesteld Voor een dergelijk bedrag
is natuurlijk geen restauratie moge
lijk. De kosten zullen dan ook uit het
zogenaamde egalisatiefondsTorens
moeten komen.
De gemeenteraad zal tijdens de
begrotingsvergadering in november
beslissen over het voorstel van bur
gemeester en wethouders om geld
beschikbaar te stellen voor de res
tauratie van de drie kerktorens
Voor meer inforamtie kunt u contact
opnemen met de behandelend amb
tenaar de heer J. Commijs (0222)
36 21 21 tst. 232
Inkomsten vanuit het rijk
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
(o.a. gebasseerd op het aantal inwoners)
Bi|standsverlening
Onderwijs
Sociale voorziening
Overige inkomsten vanuit het rijk
Totaal inkomsten vanuit het rijk
Eigen Inkomsten van de gemeente
Onroerende-zaakbelastmgen
Toeristen- en Woonforensenbelasting
Overige belastingen en heffingen
(o.a. hondenbelasting, reinigings- en rioolrechten)
Overige eigen inkomsten van de gemeente
(zoals rijbewijs, paspoort, bouwvergunning etc
Totaal eigen inkomsten van de gemeente
11%
63%
9%
37%
Int*
3721
Totaal
(36,0%) Algemene uilk«n«J
(5,0%) Bijstandsverlening
(9,0%) Onderwijs
(5.0%) OZB
(8,0%) Toer-en Wofo
(2,0%) Sociale voorziening
(11,0%) Overige inkomsten Rijk
(9.09t.) OV.
,.i* I
(15.0%) Ov. bel. tn
hdN